Saturday 20 December 2014

KENAL DIRI KENAL TUHAN (418) ALLAH BERSAMA HAMBA-NYA YANG BERUSAHA MENUJU KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT AAMIIN


KENAL DIRI KENAL TUHAN (418) ALLAH BERSAMA HAMBA-NYA YANG BERUSAHA MENUJU KEJAYAAN DUNIA AKHIRAT AAMIIN

HARIMAU MALAYA TUNJUKKAN TARINGMU!
KAU PASTI BOLEH! PASTI BOLEH! PASTI BOLEH!
MENGHARUMKAN NAMA NEGARA DI PERSADA DUNIA!
NGAUMANMU KINI BERGEMA DI SELURUH MALAYSIA!
YAKINLAH KEMENANGAN MILIKMU HARIMAU MALAYA!
IN-SYA ALLAH AAMIIN
Kalah tidak bermakna tewas. Sukar tidak bermakna mustahil. Yang jatuh mampu bangun. Yang luka mampu pulih.
Never stop until the fight is done. Never stop.
Bangunlah Harimau! Mengaum sepertimana tidak pernah mengaum! 90 minutes of sweat and honour.
Leave everything you have on the field, lads.
See you at...
Like ·  · 


"MEMILIKI KASIH SAYANG NANDA FIA PRADITA ADALAH SATU ANUGERAH DARI-NYA YANG TERINDAH, TERIMA KASIH NANDA KERANA SUDI TEDUHAN KASIHMU BERTAHTA DI HATI BUNDA MOGA ALLAH SWT IZINKAN SILATURAHMI NAN INDAH INI BERLANJUTAN HINGGA KE JANNAH AAMIIN,"

Ratu Rimba Niagara shared Sociedad Argentina de Horticultura's post.
BILA HATI BERBICARA LEMBUT BERTAHTA MENGUNDANG IMAN
INDAH JIKA KITA SALING BERBICARA MENDATANGKAN IMAN MENGUNDANG SYURGA. ALLAHU AKBAR AAMIIN

HATI LEMBUT BERTAHTA BILAMANA KAU DAN AKU MENJADI SI PENGEMIS IMAN BERKATA SEAKAN MAUT MENANTI TIBA.

JIKA MASIH EGO MEMBELENGGU DIRI LEBIH BAIK DIAM DARIPADA BERKATA.
BILA BERKATA JANGAN MENUNJUK KITA PANDAI
KERANA AKAN ADA ORANG YANG LEBIH PANDAI DARIPADA KITA
KITA PANDAI PUN BUKAN KERANA KITA PANDAI
TAPI DENGAN IZIN ALLAH LAH KITA PANDAI
BILAMANA ALLAH IZINKAN AMAT MUSTAHIL KITA BISA BERKATA BAGAIKAN PEDANG MENCANTAS IMAN.

BILA KITA BERKATA PEDIH MENUSUK JIWA
ORANG YANG MEMBALASNYA LEBIH MENUSUK JIWA
LAMA KELAMAAN KEDUANYA SAKIT JIWA LALU MASUK HOSPITAL SAKIT JIWA.....AHHH GAK PANTAS KAU DAN AKU MASUK TAMPOI GARA-GARA KATA-KATA MEMBUAT JIWA JADI SAKIT....MAKA LEBIH BAIKLAH DIAM DARIPADA BERKATA SELAGI TIDAK BISA BERKATA MENDATANGKAN IMAN.

AKU BISA TERIMA RIBUAN RAKAN FB ASALKAN MEMBERI IMPAK DALAM DUNIA SASTERAKU TAPI AKU TAK BISA MENERIMA SEORANG PUN RAKAN FB ANDAI KATA-KATANYA SETAJAM PEDANG MEMBUATKAN JIWA SASTERAKU TERUSAN SAKIT SAMPAI MATI.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
25 SAFAR 1436H
17 DISEMBER 2014

Pradita Fia Bunda pujaan hati nanda.. Adalah ungkapan yang tersimpan dalam qalbu .. Ketika letih melanda.. Ketika nestapa menjelma.. Ketika duri menusuk jiwa.. Pada syair dan kata bunda yang menyimpan sejuta makna .. Izinkan nanda mengungkap sebuah rasa tentang perjalanan yang penuh liku .. Bunda permata hati .. Pada awalnya nanda terjatuh dan tersungkur .. Namun seiring waktu .. Nanda rasakan setiap manisnya madu yang diberikan Rab.. Kekasih Sejati .. Semakin terluka semakin nanda merasakan kian dekat dan ingin lari kepangkuan Nya.. Riyadh ini sungguh indah .. Izinkan nanda mengucap seribu maaf pada salah dan khilaf .. Terkadang nanda merasakan hambar dan hantanya dunia .. Tapi nanda bahagia karena bisa kembali berbagi cerita dengan bunda.. Diakhir arba safar ini nanda mohon maaf lahir batin kepada bunda dan rekan dan sahabat sekalian .. Semoga Sang Rab Pemilik segala keindahan menjaga dan menghindarkan kita dari balabencana .. Bunda salam takzimku selalu teriring untukmu. .. "Fiapradita"
Ratu Rimba Niagara Nanda Fiapradita permata jantung hatiku. Telah lama rinduku padamu terpendam di dasar hati yang tak berpenghujung. Andai kau senegeri denganku akan kupergi mendapatkanmu untuk mengubat rindu terhalang.Pasti indah pertemuan di kala itu...masih ingat tak lagi kamu akan membawa segerabak pisang untuk rakyat rimbaku dan coklat kegemaran kita . Nanda datang disambut meriah dengan tarian gendang rimba di ketuai oleh si kunta si kunte yang membuat persembahan. Sambil rakyat rimba makan pisang dan kita makan coklat riuh pikuk dengan gelak ketawa rakyat rimba tambahan telatah si kunta si kunte tika menari gelek menghampiri kita. Kita ketawa bagai nak putus urat perut apabila melihat si kunta si kunte menyeringai menampakkan giginya yang dipenuhi coklat dengan manja kita jemput ke pentas menari bersama mereka sambil membacakan puisi bersama. Nyanyian lagu puisi bergema di seluruh rimba niagara. Ketika itu rindu bergugus-gugus rindu hilang . Walaupun cuma imaginasi bunda tapi jika realiti pasti indah.
Andai nanda ada di sisi bunda pasti bunda tak kesendiriaan berjuang...pasti nanda akan turut bersama bunda susah senang bersama perjuangan sastera bunda. Galeri perpustakaan bunda yang selama ini sepi lama ditinggalkan kembali ceria ...seceria hati kita berpelangi indah seindah pelangi di malam hari....tapi apakan daya nanda di benua sana ..bunda di benua sini...namun begitu bunda berharap di suatu masa nanti Allah swt izinkan kita bertemu di alam nyata...In Shaa Allah Aamiin.

"MEMILIKI KASIH SAYANG NANDA ADALAH SATU ANUGERAH DARI-NYA YANG TERINDAH, TERIMA KASIH NANDA KERANA SUDI TEDUHAN KASIHMU BERTAHTA DI HATI BUNDA MOGA ALLAH SWT IZINKAN SILATURAHMI NAN INDAH INI BERLANJUTAN SAMPAI KE JANNAH AAMIIN,"

Yang ingin menyayangimu dan setia denganmu sampai Syurga
In Shaa Allah AAmiin,

Bonda Ratu Rimba Niagara,
24 Safar 1436H
17 Disember 2014
,
Aroma a lavandas...
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Like ·  · 

Lang Kelana added 3 new photos.
Bila kita melihat dibalik cermin yg retak seribu terpantulah beratus wajah didalamnya... tapi kan masih wajah yg sama ..kenapa resah.. kenapa gusar.. aku masih yg dulu kau kenali.
Tetap ada
Like ·  · 
  • Lang Kelana Alhamdulillah bonda banyaknya ilmu datang mcm air mencurah- curah pening pula ambo nk bacanya..he he t.kasih bonda
    14 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Pening ada panadol hilang pening baca lagi...lagi baca ...lagi tak habis nak baca...itulah nikmat ilmu Allah lagi dikongsi-kongsikan lagi banyak bercambah-cambah...banyak tak terhitung...Allahu Akbar tenggelam dalam ilmu-Nya rasa dunia ini kita yang punya si pencinta ilmu-Nya.Moga Allah berikan kekuatan dalam memperjuangkan ilmu anugerah-Nya untuk dibagi-bagikan kepada semua pencinta ilmu-Nya. Allahu Akbar AAmiin.
    14 hrs · Like
  • Lang Kelana Rest sekejap bonda mata dah berair ni hu hu
    14 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Tentang puisi cermin bonda ada menulisnya tapi kena cari di perpustakaan alammaya bonda...jika jumpa nanti bonda siarkan ya in Shaa Allah AAmiin. 

    Terima kasih Lang Kelana atas kesudian berkongsi ilmu dengan bonda. Moga Allah swt meredhai usaha kita menyebarluaskan ilmu-Nya. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
    14 hrs · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali Yang membacanya mata sampai mata berair...yang menulis lagilah jari naik kematu, mata berpinar ...pening tu dah lagi...tapi nak dapat ilmu Allah kena sabar...banyak nak tulis tapi tak tertulis-tulis...sebab tu suka berkawan yang mindanya ada nilai di Sisi Allah Taala jika minda hanya untuk menjatuhkan orang saja dengan bahasa zalim kejam...alamat otak jadi beku...moga dijauhkan mereka yang berbahasa kejam bin zalim. Aamiin.
    14 hrs · Like
  • Lang Kelana Aduh kak ada yg hacker ac fb aku kak.. apa gambar diaorang hantar ke keluarga mataram budaya. 
    Entahlah sampai diorang marah.. allah aklam..
    3 hrs · Unlike · 1
  • Lang Kelana Kalau mcm ni aku tutup aje ac ni dari menyakitkan hati orang
    3 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Jangan putus asa dalam berbuat kebaikan...yang penting Allah tahu niat kita. Nak buat baik pasti banyak cabaran. Dah masuk kubur tiada peluang lagi nak berbuat baik yang ada nilaian di Sisi-Nya.

BAHAGIAKU ADALAH MENGGAPAI SEBANYAK MANA BINTANG DI LANGIT KE TUJUH LALU DIBAGI-BAGIKAN KEPADA SELURUH PENGHUNI BUMI TERCINTA. ALLAHU AKBAR AAMIIN.
KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI CINTA PADA-NYA AGAR DAPAT DISEBAR LUASKAN DI SERATA DUNIA ALLAHU AKBAR AAMIIN
ALLAH IZINKAN AKU MENGINGATI-MU DALAM APA JUA KEADAAN KERANA AKU MAHU MATI DALAM IMAN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

RAKAN GROUPKU AKU INGIN SETIA DENGANMU HINGGA KE AKHIR HAYATKU ANDAI KAMU SUDI BERBAHASA INDAH SEINDAH HATIMU BERBUNGA SYURGAWI
RAKAN GROUPKU, SIAPA PUN KAMU...AKU TETAP SAYANGKAN KAMU WALAUPUN ADA KALANYA HATIKU TERLUKA SUDILAH MAAFKAN AKU...DAN IZINKAN AKU BERKARYA SASTERA DI SINI SELAGI ADMIN DI SINI SUDI IZINKAN KU BERSIARAN KARYA. ANDAI TAK SUDI LAGI KU TAK AKAN BERKECIL HATI KERANA AKU MEMAHAMI. ANDAI KERANA TERPAKSA AKU TINGGALKAN GRUP INI SUDILAH MAAFKAN AKU ADA KALANYA AKU BERUNDUR DEMI KEDAMAIAN HATI SEMUA ASALKAN AKU TAK MAHU TERJADINYA SALING SALAH MENYALAH DI AKHIRAT NANTI GARA-GARA AKU BERSASTERA . SEDANGKAN NIAT AWAL AKU BERSASTERA MAHUKAN REDHA-NYA ALLAH TAPI MENGUNDANG MURKA-NYA ALLAH LANTARAN TIADA SEFAHAMAN DAN TOLAK ANSUR SESAMA AHLI GRUP. AKU CUMA MANUSIA BIASA TERLALU BANYAK KEKURANGAN SUDILAH MAAFKAN AKU. SAAT INI DAN SEHINGGA AKHIR-NYA AKU MAHU MENGARANG DENGAN TENANG TANPA ADA SESIAPAPUN MEMBUATKAN JIWAKU TIDAK TENANG BILAMANA AKU BERKARYA. WALLKU INI DIJAWAB HANYA MEREKA YANG BERJIWA TENANG, HATI TENANG SETENANG DI SAAT MENGHEMBUSKAN NAFAS TERAKHIR BAHAWA DUNIA INI UNTUK DITINGGALKAN DENGAN BAHASA-BAHASA KEINDAHAN YANG MENDATANGKAN KEIMANAN YANG MENDENGARNYA AGAR BILA TIBA SAATNYA NANTI DIBAWA PERGI PAHALA BAHASA-BAHASA YANG PERNAH DILAFAZKAN . ALLAHU AKBAR INDAHNYA DI KALA ITU. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

RAKAN GROUPMU YANG INGIN SETIA DENGANMU SEHINGGA KE AKHIR HAYATKU DAN MAHU TERUSKAN PERSAHABATAN KITA HINGGA KE JANNAH
IN SHAA ALLAH AAMIIN
RATU RIMBA NIAGARA
25 SAFAR 1436H
17 DISEMBER 2014

Rabeah Binti Mohd Ali shared King Hassanal Bolkia's photo.
"He who builds a mosque in the way of Allah, God will build a house for him in the paradise." and remember Everyone takes part in the mosque for one reason; to have a prayer answered.” Allahu Akbar!!!!!"
DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN ALLAHU AKBAR AAMIIN
Rabeah Binti Mohd Ali shared drtuah's photo.
December 15 at 9:56am
INDAHNYA JIKA KITA DAPAT SERASI BERSAMA KERANA TUHAN,
BERKATALAH JIKA MENDATANGKAN IMAN,
KELUKAN LIDAH JIKA MEMADAMKAN IMAN,
KERANA KITA MAHU MATI DALAM IMAN,..
RAKAN FBKU ADALAH YANG TERPILIH DARI INTAN TERPILIH MOGA PERTEMUAN KITA DI FB MEMBERI MANFAAT DUNIA AKHIRAT MANA YANG TAK SUDI BERKOMUNIKASI DENGAN SASTRAKU SUDILAH MAAFKANKU PERGI MENCARI PENGGANTI RAKAN FB YANG SENTIASA SUDI TERIMA APA ADANYA AKU SEBAGAI RAKAN FB.
Like · · Share
Mahathir Deep, Utusan Di Raja and Lang Kelana like this.
Rabeah Binti Mohd Ali Terima kasih rakan FB kerana rakan FB adalah anugerah Allah yang terindah untukku teruskan perjuangan sasteraku. Allahu Akbar. Aamiin.
18 hrs · Like
Maharaja Kutai Mulawarman Amin
Rabeah Binti Mohd Ali Terima kasih Kdymm Maharaja Kutai Mulawarman moga Allah swt merahmati dunia akhirat kita semua atas silaturahmi yang indah ini. AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.

KU INGIN SELALU BERBAIK BUDI KEPADA SEMUA PENGHUNI BUMI KERANA ALLAH SWT
JOGJA SEBAGAI KOTA TERBAIK se INDONESIA dan se ASIA BERGABUNG DENGAN KOTA SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA MASHA ALLAH INDAHNYA DI KALA ITU DI SYUKURI OLEH SELURUH RAKYAT SENUSANTARA MALAH SELURUH DUNIA IN SHAA ALLAH AAMIIN.
KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI CINTA PADA-NYA AGAR DAPAT DISEBAR LUASKAN DI SERATA DUNIA ALLAHU AKBAR AAMIIN

YANG AKU CARI

Yang kucari sahabat akhirat
bukan kawan dunia
Kenapa?
Apa bezanya
sahabat akhirat dengan kawan dunia?
Memang banyak bezanya
Seperti langit dengan bumi
Apa maksudnya?
Kawan dunia membuat hati jadi leka
sahabat akhirat menjadi
penghubungku ke akhirat
Hidup semuanya
berdasarkan akhirat
kerana mahu tidak mahu
hidup di dunia
akan menuju akhirat
Sebab itu pentingnya
sahabat akhirat
menjadi pendampingku
agar hidup ini
terarah ke akhirat
Ya Allah kami bersahabat
dan bertalisiraturrahim
semuanya keranaMU
agar kami saling ingat
mengingat tentang negeri
yang kekal abadi
negeri akhirat
Selagi nafas ini
dipinjamNya
hari-hari fikirkan akhirat
hari ini apa yang terlalai
Selalu salahkan diri sendiri
Kenapa aku masih lalai?
Kenapa harus fikirkan dunia lagi?
Kenapa tak mahu berubah?
Sedangkan negeri akhirat
selangkah lagi akan kutempuhi
kerana aku tidak mahu
penyesalan tanpa tertebus!
Amat malang kiranya
sampai ke negeri akhirat
tanpa amalan yang dikira
di sisi Allah Taala dan kalau
ada amalan tetapi ditolak
tanpa disedari
rugi juga
yang penting setiap
amalan ikhlas
kerana Allah Taala
Ya Allah terimalah amalanku,
ahli keluargaku, sahabat-sahabatku
dan orang-orang Islam samada hidup
dan yang telah meninggal dunia.
Amin Ya Rabbal A’ lamin.

Karya Ratu Rimba Niagara
24 Safar 1436H
16 Disember 2014

AKU SI JAHIL MAHUKAN ILMU KEMANISAN IMAN
Aku cemburu
orang yang solat
sebab aku tak solat
aku cemburukan
orang yang berqiamulail
sebab aku tak tahu apa itu qiamulail
aku cemburukan
orang yang pandai mengaji
sebab aku tak pandai
aku cemburukan
orang yang berpuasa
sebab aku tak pernah berpuasa
aku cemburukan
orang yang pergi haji
sebab aku belum pergi
aku cemburukan
mereka yang bersedekah
sebab aku bakhil
aku cemburukan
mereka yang berzakat
sebab aku tak berzakat
biarpun harta melimpah ruah
aku cemburukan
mereka yang suka berbuat baik
sebab aku anti kebaikan
sukakan kejahatan
aku cemburukan
mereka yang suka berkata yang baik
sebab aku suka mengumpat mengeji
menyakiti hati orang
aku rasakan akulah yang kaya
akulah yang berkuasa
akulah yang mempunyai segala yang
manusia idamkan kemewahan hidup di dunia ini
baru aku tahu kini
sebenarnya aku terpedaya dengan
keegoaanku sendiri yang leka dan lalai
salah aku juga
punca aku cemburu kepada mereka
kerana aku tak tahu
apa itu
syahadah
solat
puasa
zakat
menunaikan haji di Mekah
Rukun Islam
yang mesti diamalkan
dan diimani oleh semua
orang Islam selagi
hidup mesti dilakukan
kerana taatkan perintah Allah.
Ya Allah ...aku jahil
aku tak tahu semua ilmu
yang patut kutahu
mulai
detik ini
saat ini
sampai bila-bila pun
aku mahu belajar
ilmu yang patut aku tahu
ilmu kemanisan iman.
Ya Allah...bukakan
hatiku seluasnya
untuk
mencari
dan
memiliki
ilmu kemanisan iman.
Ya Allah...bukakan
hati bakal guru-guruku
mengajarku dengan setulusnya keranaMu
biar ilmu yang dicurahkan
meresap terus ke dalam
roh dan jasadku.
Yang aku tahu
neraka tempat yang mengerikan
dan menakutkan
segala azab sengsara akan
dibalas kepada orang yang lalai
lalai berpunca kerana tak berilmu
jahil kenapa aku dihidupkan di dunia ini
aku tak mahu menjadi si jahil yang ego
rugi dunia akhirat!
Yang aku tahu
Syurga tempat segala nikmat yang mengasyikkan
dihadiahkan kepada orang yang taat kepada Allah
orang yang semasa hidup di dunia ini
merasai kemanisan iman.
Ya Allah aku perlukan Ilmu Kemanisan Iman
agar aku dapat mencintaiMu dengan setulus hatiku.
Ya Allah terimalah taubatku
kerana aku si jahil yang sombong
hidupku selama ini menyeksakan
rohku sendiri
kasihan rohku yang terseksa...
berduka di atas kejahilanku.
Duhai roh maafkan aku
biarkanmu terseksa dan berduka
aku terlalai untuk
menunaikan keperluanmu
iaitu ilmu Kemanisan Iman
akan ku belajar dan memiliki
Ilmu Kemanisan Iman
tanpa jemu dan bosan
sehingga terhenti nafasku!
Karya: Ratu Rimba Niagara
24 Muharram 1434H
7 Disember 2012M
DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN INSYA-ALLAH AAMIIN

Today
Samsudin Abd Jalil likes your comment: "KOTA SASTRA KERAJAAN ILUSI RATU RIMBA...". 8:22am
Adi Surya Hidayat and Medic Art like your post on Mataram Kratoning Budaya's timeline: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'BICARALAH...". 8:07am
Mas Fahmi and Novita Idotz like your post in BERSATU untuk KETAPANG: "RAKAN GROUPKU AKU INGIN SETIA DENGANMU...". 8:07am
Indra Utama Nasution also commented on his photo. 7:35am
Pradita Fia likes your post in BORNEO dalam CERPEN INDONESIA, MALAYSIA & BRUNEI DARUSSALAM: "RAKAN GROUPKU AKU INGIN SETIA DENGANMU...". 7:08am
Abatashop Murah, Zaitun Zaitun and Ayub Antakasa commented on a photo that you're tagged in. 6:50am
Abatashop Murah and Azrina Syed Hussin commented on Pengemis Iman's photo of you. 6:47am
Indra Utama Nasution likes your comment: "SANTAPAN TENGAH HARI ISTIMEWA UNTUK...". 6:45am
Dato'Seri Diraja HamidonRamudin likes your post in Sri Pemangku Adat: "RAKAN GROUPKU AKU INGIN SETIA DENGANMU...". 6:29am
Maharaja Kutai Mulawarman commented on your status. 5:09am
Dato Azami likes your link on his timeline: "RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA KERANA...". 5:01am
Pengemis Iman likes your photo on his timeline: "BAHAGIAKU ADALAH MENGGAPAI SEBANYAK...". 4:56am
Nadi Sawung Jagung and Ida Susilawati like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "RAKAN GROUPKU AKU INGIN SETIA DENGANMU...". 4:50am
Puteri Campa Indah, Zulfakar Pasai and 3 other people like your photo on Al Furqan's timeline: "BAHAGIAKU ADALAH MENGGAPAI SEBANYAK...". 4:37am
Tun Hasra Ruby, Ann Eusoff and 8 others also commented on King Hassanal Bolkia's photo. 4:16am
Kedaton Kraton Wahyu Utama commented on a photo you shared. 2:52am
Excellent Naza and Mahathir Deep like your post in Sastera lagenda- Pantun-Puisi-Sajak&lagu: "KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI...". 1:38am
Excellent Naza likes your post in Sastera lagenda- Pantun-Puisi-Sajak&lagu: "DUNIA DALAMAN SAYA MENENTUKAN DUNIA...". 1:38am
Excellent Naza likes your post in Sastera lagenda- Pantun-Puisi-Sajak&lagu: "BAHAGIAKU ADALAH MENGGAPAI SEBANYAK...". 1:38am
Excellent Naza likes your post in Sastera lagenda- Pantun-Puisi-Sajak&lagu: "YA ALLAH DI MANA SAJA KARYAKU BERSIARAN...". 1:37am
Megat Faris likes your post in Sri Pemangku Adat: "BAHAGIAKU ADALAH MENGGAPAI SEBANYAK...". 1:30am
Al Furqan likes a post you shared: "KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI...". 1:20am
Al Furqan likes a photo you shared: "ALLAH BERIKAN AKU KESABARAN DI KALA AKU...". 1:16am
Al Furqan likes a photo you shared: "AKU MENULIS KERANA-MU TUHAN". 1:16am
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "YA ALLAH DI MANA SAJA KARYAKU BERSIARAN...". 1:00am
Al Furqan likes your comment: "YA ALLAH DI MANA SAJA KARYAKU BERSIARAN...". 1:00am
Al Furqan likes your comment: "Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.". 1:00am
Al Furqan likes your comment: "SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR.". 12:58am
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "YA ALLAH DI MANA SAJA KARYAKU BERSIARAN...". 12:55am
Al Furqan also commented on a post in KESULTANAN MATARAM. 12:54am
Al Furqan likes your comment: "Subhanallah indah sekali ...". 12:49am
Al Furqan likes your comment: "BAHAGIAKU ADALAH MENGGAPAI SEBANYAK...". 12:45am
Al Furqan likes your photo on Lang Kelana's timeline: "BAHAGIAKU ADALAH MENGGAPAI SEBANYAK...". 12:40am
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "BAHAGIAKU ADALAH MENGGAPAI SEBANYAK...". 12:37am
Al Furqan likes your comment: "BAHAGIAKU ADALAH MENGGAPAI SEBANYAK...". 12:30am
Al Furqan likes your comment: "MOGA KOTA SASTRA IMAGINASI MENJADI...". 12:28am
Al Furqan commented on your post in KESULTANAN MATARAM. 12:24am
Yesterday
Armand Abdul Qodir commented on your post in Prabowo Subianto Presiden ke-7 NKRI. 11:58pm
Armand Abdul Qodir commented on your post in Prabowo Subianto Presiden ke-7 NKRI. 11:57pm
Armand Abdul Qodir commented on your post in Prabowo Subianto Presiden ke-7 NKRI. 11:57pm
Kedaton Kraton Wahyu Utama likes your photo on his timeline: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'KOTA SASTRA...". 11:49pm
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "DUNIA DALAMAN SAYA MENENTUKAN DUNIA...". 11:27pm
Sri Pemangku Adat commented on your post in Sri Pemangku Adat. 11:12pm
Mahathir Deep and Al Furqan commented on a photo you shared. 11:11pm
Sri Pemangku Adat likes your comment: "JIKA ANDA ADALAH ANDA AKU ADALAH...". 11:10pm
Mahathir Deep and Al Furqan like a photo you shared: "KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI...". 11:10pm
Mahathir Deep likes your post: "DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN...". 11:10pm
Suara Keramat commented on your post in Sastera lagenda- Pantun-Puisi-Sajak&lagu. 11:04pm
Al Furqan commented on your post in KESULTANAN MATARAM. 10:55pm
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI...". 10:55pm
Sri Pemangku Adat and Opu Daeng also commented on a photo in Sri Pemangku Adat. 10:54pm
Lang Kelana commented on a photo you shared. 10:49pm
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI...". 10:47pm
Kang Dadi Tbnh likes your post in BERSATU untuk KETAPANG: "KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI...". 10:43pm
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI...". 10:43pm
Andi Aspar Arung Didi, Sri Pemangku Adat and 2 others like your comment: "Opu Daeng tuan hamb Allah nampakkan di...". 10:39pm
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "KITA SERASI BERSAMA DALAM KEIMANAN DEMI...". 10:38pm
Sri Pemangku Adat posted 4 photos in Sri Pemangku Adat. 10:36pm
Lang Kelana posted on your timeline. 10:27pm
Al Furqan commented on your post in KESULTANAN MATARAM. 10:22pm
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA KERANA...". 10:21pm
Sri Pemangku Adat likes your comment: "RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA KERANA...". 10:16pm
Sri Pemangku Adat likes your comment: "TERIMA KASIH YM SRI PEMANGKU ADAT YANG...". 10:15pm
Sri Pemangku Adat and Andi Aspar Arung Didi also commented on a photo in Sri Pemangku Adat. 10:15pm
Sri Pemangku Adat and Andi Aspar Arung Didi like your comment: "BIARLAH LIDAH HITAM JANGAN HATI HITAM. ...". 10:14pm
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN...". 10:14pm
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'KOTA SASTRA...". 10:12pm
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "DUNIA DALAMAN SAYA MENENTUKAN DUNIA...". 10:11pm
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "ANTARA CERITA MITOS ATAU LAGENDA...". 10:10pm
Al Furqan commented on your post in KESULTANAN MATARAM. 10:10pm
Dadang Rachmat Setia, Raudhatul Fadhilah and Badariah Iskandar also commented on Indra Utama Nasution's photo. 10:08pm
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "YA ALLAH KURNIAKAN RAHMAT KASIH-MU...". 10:08pm
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "Sebagaimana banyaknya bintang...". 10:07pm
Al Furqan commented on your post in KESULTANAN MATARAM. 10:06pm
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "ALLAH IZINKAN AKU MENGINGATI-MU DALAM...". 10:06pm
Putra Rejang Yeri Abdurrachman and Daeng Arpas like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN...". 10:04pm
Al Furqan posted in KESULTANAN MATARAM. 9:51pm
Al Furqan likes your post in KESULTANAN MATARAM: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'BICARALAH...". 9:38pm
Lang Kelana commented on your status. 9:29pm
Mahathir Deep, Nur Balkis and Puteri NilamPurnama commented on your post in Sastera lagenda- Pantun-Puisi-Sajak&lagu. 9:18pm
Sawal Freidah Arson likes your post in BERSATU untuk KETAPANG: "DENGAN KEIMANAN KUBINA ISTANA IMPIAN...". 9:13pm
Daeng Arpas likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "ALLAH IZINKAN AKU MENGINGATI-MU DALAM...". 9:10pm
Daeng Arpas likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'BICARALAH...". 9:10pm
Daeng Arpas and Nadi Sawung Jagung like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "INDAHNYA JIKA KITA DAPAT SERASI BERSAMA...". 9:10pm
Daeng Arpas and Nadi Sawung Jagung like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "ANTARA CERITA MITOS ATAU LAGENDA...". 9:10pm
Utusan Di Raja likes a photo you are tagged in. 8:00pm
Utusan Di Raja likes a photo you are tagged in. 7:59pm
Michelle Loh Meiyi and Kopi Pagi Institut like your link on Maharaja Kutai Mulawarman's timeline: "RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA KERANA...". 7:05pm
Kay Harun and Amnah M Yusoff also commented on King Hassanal Bolkia's video. 6:38pm
Pengemis Iman likes a photo you shared: "SANTAPAN TENGAH HARI ISTIMEWA UNTUK...". 4:59pm
Pengemis Iman added a photo of you. 4:47pm
Pengemis Iman tagged you in a post. 4:46pm
Mahathir Deep likes your comment: "Makasih sobat semua yang baik hati.....". 4:14pm

SAYANG KAMU SAMPAI KE SYURGA. AAMIIN.
'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA'
'IDE DAN STRATEGI MEMUPUK KEMAKMURAN MENGUNDANG KEBERKATAN'.
DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS DARIPADA,
RATU RIMBA NIAGARA,
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
25 SAFAR 1436H
17 DISEMBER 2014
Like ·  · 
TAKDIR SEBAGAI PUJANGGA DIRAJA & PAHLAWAN NUSANTARA
Subhanallah terlalulah panjang naskah kuno ini. Ditakdir dapat melihatnya pasti pengalaman yang indah.
Allah juga takdirkan Ratu Rimba Niagara menjadi Pujangga Nusantara..menulis puisi gurindam syair pantun untuk Raja, Pahlawan, Pemimpin dan Rakyat Nusantara andainya dijadikan ...
Continue Reading
KELOMPOK Kajian Puitika (KKP) Fakultas Sastra (FS) Universitas Andalas (Unand) > Naskah kuno sepanjang 5,07 meter, lebar 57,2 cm, milik Kerajaan Kesultanan Indrapura yang berdiri antara abad ke-9 s-d tahun 1891.

“Dari catatan seluruh manuskrip kuno yang sudah ditemukan dan diteliti, inilah naskah terpanjang yang pernah diteliti,” kata M.Yusuf, dosen FS Unand, anggota KKP kepada Media, Jumat (23/7/2004).
Naskah yang sudah diteliti para dosen tersebut dipamerkan di Universitas Islam Negeri (UIN) Syarif Hidayatullah, Jakarta, . Semenjak Senin hingga Rabu (26-28 Juli 2004) , di UIN berlangsung Simposium Internasional ke-8 Pernaskahan Even tersebut diadakan Masyarakat Pernaskahan Nusantara (MANASSA) dan UIN, bekerja sama dengan sejumlah lembaga.
Pada Sabtu (17/7) , M. Yusuf bersama beberapa dosen lainnya: Yusriwal, Adriyetti Amir dan Zuriati serta tokoh silat Sumbar Emral Djamal Datuk Rajo Mudo yang juga dosen luar biasa di FS Unand, termasuk Media mengunjungi pusat kerajaan Indrapura itu, sekitar 180 km di selatan Kota Padang.
Dalam rombongan satu mobil tersebut, turut serta Soeltan Boerhanoedin gelar Soeltan Alamsjah Firmansjah. Dia adalah pewaris Kerajaan Kesultanan Indrapura, pemilik naskah kuno berupa ranji silsilah kerajaan maritim tersebut. Perjalanan bersama Soeltan Boerhanoedin, bertujuan menjemput dan mendokumentasikan naskah milik Soeltan.
Naskah ini diterima Soeltan dari ibunya Putri Gindan Dewi Alam, bertuliskan Bahasa Jawi: bahasa Melayu, tulisan Arab. Di bagian atas tertulis judul naskah : Silsilah Kerajaan Kesultanan Indrapura. Dalam naskah terdapat 33 nama rajanya, semenjak Sultan Jamalul Alam yang mendirikan kerajaan pada abad ke-9 hingga raja terakhirnya Sultan Daulat Muhammad Bakie gelar Sultan Firmansyah Alam yang memerintah hingga 1891.
Di samping itu, terdapat ratusan nama keluarga kerajaan dan bundo kanduang serta keterangan tentang wilayah, lambang, jimat, dukun dan pelindung kerajaan berupa dua jin Islam. Semuanya, dihiasi garis dan dekorasi berwarna merah, kuning, hitam, hijau dan emas.
Menurut Yusuf, penelusurannya bersama beberapa dosen FS Unand semenjak 1996 hingga Februari 2004, sudah menemukan sekitar 200-an naskah tulisan tangan kuno. “Naskah kuno yang sudah diteliti banyak memberikan masukan baru dalam sejarah nusantara,” katanya. Di antaranya, ya naskah silsilah Kerajaan Kesultanan Indrapura yang menguatkan keberadaan kerajaan tersebut. Padahal, selama ini kerajaan itu tak tercatat dalam sejarah Indonesia. “Naskah itu membawa pesan sejarah,” katanya.
Jumlah naskah yang ditemukan para peneliti, menambah khazanah naskah kuno asal Minangkabau yang sudah ditemukan. Sebelumnya, hasil penelitian Zuriati menghitung ada 371 manuskrip Minangkabau yang sebagian besar terdapat di Belanda, Inggris, Jerman dan Malaysia. Hanya 78 di antaranya, yang terdapat di Perpustakaan Nasional Jakarta.
Yusuf yang mengecap pendidikan magister filologi (studi tentang manuskrip tulisan tangan) di Universitas Leiden, Belanda dan Universitas Indonesia (UI) tersebut mengatakan, metode untuk mengetahui umur sebuah naskah, bisa dilihat dari cap air pada kertas yang dipakai. “Kertas produksi Eropa dan China abad ke-16 sampai ke-19 selalu punya lambang khusus seperti singa, gajah atau beberapa lambang lainnya, ketika kita menghadapkan kertas pada cahaya. Manuskrip itu biasanya ditulis takkan lama setelah tahun pembuatan kertas.”
Selain itu juga bisa diketahui berdasar catatan dalam naskah. “Biasanya dalam naskah ada catatan kapan naskah mulai ditulis atau disalin, kapan selesai, serta tempatnya. Atau bisa juga diketahui dari bukti-bukti dalam naskah yang bisa dikaitkan dengan peristiwa atau hal lain di luar naskah itu,” jelas Yusuf.
Naskah kuno, menurut Yusuf, bukan hanya ditulis di atas kertas, tapi juga di atas daun lontar, bambu, tanduk, kulit binatang, kulit kayu atau kertas deluang (kertas dari serat kayu). Tapi, yang ditemukannya, mayoritas ditulis di atas kertas. “Sekitar 80 persen berisi tentang persoalan agama Islam (syara’) yang lainnya soal adat Minangkabau,” kata Yusuf.
Selain menjadi fakta yang amat berguna untuk penulisan sejarah, dari seluruh naskah temuan peneliti, bisa disimpulkan, adanya keterkaitan yang erat antara syara’ dengan adat Minangkabau. “Naskah yang dengan tulisan arab dan bahasa melayu (jawi) yang ditulis kaum agama juga menyinggung persoalan adat. Demikian juga naskah yang ditulis kaum adat tak bisa melepaskan diri dari agama Islam.”
Dengan demikian, filosofi adat basandi (bersendi) syara’, syara basandi kitabullah (Alquran), yang dianut orang Minang, terbukti dalam catatan naskah tersebut. Penulisan dan penyalinan naksah tersebut, menurut Yusuf, mayoritas bertujuan sebagai medium penyampai ajaran.
Buktinya, di surau-surau tua di pelosok Sumbar, naskah-naskah tua itu masih dipelajari oleh penganut paham tarikat. “Selain itu, setelah mempelajari berbagai naskah, kami menemukan, ternyata masuknya Islam ke Minangkabau bukan saja dari pesisir barat Sumbar, namun juga dari pantai timur di Riau,” ungkapnya. (MELAYU TINGGI KAMPUNG DALAM KERAJAAN USALI KESULTANAN INDERAPURA)
Like ·  · 
  • Rabeah Binti Mohd Ali

    Write a comment...
TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'DUNIA PUISI ITU INDAH TERARAH KE SYURGAWI ,' Karya Ratu Rimba Niagara, Laksamana Mas & Fia Pradita
NURANI KUJADIKAN TEMPAT PERTIMBANGAN
Laksamana Mas 
...Continue Reading

Aku berpikir dengan logika bukan dengan perasaan
Nurani kujadikan tempat pertimbangan
Jangan takut karena akupun bukan amatiran
He He He
Ngopi lagi yuk,...termin kedua..........
Like ·  · 
  • Rabeah Binti Mohd Ali

    Write a comment...
SYUKUR ALLAH KAU KURNIAKAN AKU ILHAM UNTUK BERSASTERA TENTANG BETAPA MAHA AGUNG-NYA KASIH SAYANG-MU KEPADA SEMUA HAMBA-MU TANPA TERKECUALI ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Today
Jasmine Lee Maria (friends with Pengemis Iman) is following you. 12:39pm
Wardah Siti and Mas Aziz Cakep like your post in Sri Pemangku Adat: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'BAHASA HATI...".12:35pm...
Continue Reading
Like ·  · 
  • Rabeah Binti Mohd Ali

    Write a comment...
SYUKUR ALLAH KAU KURNIAKAN AKU ILHAM UNTUK BERSASTERA TENTANG BETAPA MAHA AGUNG-NYA KASIH SAYANG-MU KEPADA SEMUA HAMBA-MU TANPA TERKECUALI ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Today
Jasmine Lee Maria (friends with Pengemis Iman) is following you. 12:39pm
Wardah Siti and Mas Aziz Cakep like your post in Sri Pemangku Adat: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'BAHASA HATI...".12:35pm...
Continue Reading
Like ·  · 
  • Rabeah Binti Mohd Ali

    Write a comment...

MALAIKAT MENGAMINKAN ALLLAH MAKBULKAN
ALLAHU AKBAR MOGA ALLAH AMPUNKAN DAN MEMBERIKAN HIDAYAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Like ·  · 
TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'BAHASA HATI BICARA EMAS MENGUNDANG CINTA ALLAH,' Karya Ratu Rimba Niagara, Fia Pradita & Lang Kelana
BAHASA HATI HALUS TERCUIT SEDIKIT ADA TERGURIS
TERGURIS UNTUK MENGINSAFI DIRI BAIK...
Continue Reading
Her Majesty the Queen
Like ·  · 
TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'BAHASA HATI BICARA EMAS MENGUNDANG CINTA ALLAH,' Karya Ratu Rimba Niagara, Fia Pradita & Lang Kelana
BAHASA HATI HALUS TERCUIT SEDIKIT ADA TERGURIS
TERGURIS UNTUK MENGINSAFI DIRI BAIK...
Continue Reading
Pesanan penaja: bawa air mineral pun cukup, untuk wuduk. Lepas tu solat khusyuk2, barulah nak layan game jadi masyukkk... Sebarkan.
Like ·  · 


JOGJA SEBAGAI KOTA TERBAIK se INDONESIA dan se ASIA
Yuni Paulus TaslemanRatune Reog PonorogoYanni YanniTri Tono AmboroTri PrimaTri Widjo SulasmonoTri Susilo SenopatiTri SusiloTri Arsanda LarasatiTri LestariMbah KakongMbah AnomMbah Aan Mbah AanMbah UlumMbah Wongso NgadekanMbah YosoMbah Dy HidayatAni HariNimas EnggiNimas Ayu RatihNïmäs Sëkãr PâmbåýüñNimas NagasariNimas LanjarNimas Gading KuningkenconoNimas Jenar PuspitaningrumNimas Sekar PrenggondaniNurvianti SitiCoffe LatteUkm Musik GoaUkm Musik UmmUkm SeNi YogyakartaGresik Tempo DuluSuara GresikNaura Samudra GiriAbi NaurahJoko GilarHabib Noval bin Muhammad AlaydrusHanif AffandiHanifa Lita HaryantiGilang Abi SaputroGilang FradikaInug NugrohoUnti RestuRM Restu Budi SetiawanNadya Restu SabadilaKangMust Hermawan TjokrodiningratKulonProgo LineHay KulonprogoKedungsari Pengasih Kulon ProgoKulonprogonewsExoticme Goa PindulGoa Pindul VacationDato Mohd MazlanSri PurwantiSri BintangSri Loved AlfiansyahTheresia Sri SuhariniSri KatonSri Raja Nata BuanaSri KandiSri Budhi UtamiTjoek HendratmokoWindy PurnawatiENny Sekar WidowatiZakkyGlagah PutihRockerster AriescoKaekaha RockerzEga Candra SulaimanÊgã Pøétrã JøgjàDede Jadul JadulDede RabbaaniiDede SetiawanDede SumiElly A TinDidik SanjayaDidik UrbandiDidik HadiriyantoDidik HendrawanDidik Wahyu AgustinoDidi-tujusembilantujuh JemberDidik WsDidik TrihartanaMariyon SandiDo Redo SetaraqeWartawan Harian Tangerangraya CilegonWarta SekolahWarta NusantaraEva Kusumadei WartaGayuh Bramara TilarJoko WidodoJoko LupitoJoko Kumbang KelanaBatik PugerBatikDistro.comBatik MaduretnoTruntum BatikBatik AlfinGee BatikRudi van CipinangGatot RudiIrmalia FardhaniNeti EkaKartika Isna SujatiPariwisata Kebudayaan Kota YkDewan Kebudayaan Kota YogyakartaDitjen Kebudayaan KemdikbudKementerian Pendidikan dan Kebudayaan RIHizbul XaviDewi AyuDewi SeruniDewi AhmadDewi Leni MastutiDewi CuabbyDewi KusumawicitraAnggraeni DewiAann Aditya NurafifahRetno PalupiRetno Jameela SetyaRetno PerdanakusumaRetno PezexWulan RetnoRetno DumilahVirginia Twines EsterRatna SetiyaningrumNisaa RatnaDwi RatnaRatna UmarLihat Ratna Kartika DewiAyu SoekotjoRatu AyuAyu DewiShinta Ayu RiaspengantinBambang Edi PiuBambang WidarsonoBambang PrihantoroBambang OhuBambang HaryoParikesit BambangKi Bambang Wiji NugrohoBambang RakhmadiBambang SetyawanPaulus Bambang SusetyoBambang PurnamaWidoyo PuruboyoHartono WicitrokusumoNotonegoroKPH NotonegoroHaryo Iman SampurnoHaryo Swastantyo Putro NugrohoHaryono SaibaHaryo PoentodewoAde Irma SuryaniAde EvaAde NugrohoAde Novita Sari HarahapGek AdeWayan AksaraWayan MulianaDolar WayanSanggar Wayang Sariman GarengRanuwijaya Mbah WayangpreneurSanggar Wayang NanangSiswinarti HullerKestalan PakualamanKadipaten PakualamanKadipaten Paku AlamanR Adin Fadzkurrahman PakuAlamPak RusmiyantoPak Eko DPPak SabarFeryans Adam Paku'AlamPentas Tradisi PURO PakualamanRabeah Binti Mohd AliSuttan Seghayo Dipuncak NurIndah Aya WijayantiBengkel Studi BudayaPutra Putri Budaya YogyakartaPanca Budaya DiyPutri SukowatiAnanda Indah PutriPutri Prasetyani SantosaYati Putri KelanaPutri Pariwisata IndonesiaArum Chandrawimba

Daerah Istimewa Yogyakarta menjadi kota terbersih di Indonesia dan 10 besar di Asia dari sisi kasus korupsi. Hal itu dinyatakan oleh Kepala Kantor Wilayah
JOGJA.CO
Unlike ·  · 
  • You and 105 others like this.
  • Didik Ws Alhamdulillaah...
  • Bambang Haryo Mari peran serta masarakat untuk mendukung penegakkan hukum anti korupsi agar Negara kita menjadi Negara yg bersih dari korupsi.
  • Rabeah Binti Mohd Ali JOGJA SEBAGAI KOTA TERBAIK se INDONESIA dan se ASIA BERGABUNG DENGAN KOTA SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA MASHA ALLAH INDAHNYA DI KALA ITU DI SYUKURI OLEH SELURUH RAKYAT SENUSANTARA MALAH SELURUH DUNIA IN SHAA ALLAH AAMIIN.
  • Rabeah Binti Mohd Ali KOTA SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CITA-CITAKU

    TERBANGLAH MERPATI PUTIH BAWAKAN PUISI KEDAMAIAN SELURUH DUNIA


    Ratu Rimba Niagara shared UNESCO's photo to the group: BERSATU untuk KETAPANG. ·

    UNESCO28 cities have just joined our UNESCO #CreativeCities Network, promoting intl excellence & cooperation in Craft and Folk Arts, Design, Film, Gastronomy, Literature, Media Arts and Music. Do you believe your city is brimming with creative talent? Share this post with your city hall & ask your mayor to submit an application to join! http://ow.ly/F9oSc

    KOTA SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA CITA-CITAKU

    JIKA SEKIRANYA KOTA SASTRA DIRAJA NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA MENJADI REALITI, DUNIA FANTASI DALAM BERKARYA DAPAT DIHAYATI BERSAMA DENGAN SELURUH PENGHUNI BUMI.
    KREATIVITI DALAM BERKARYA DISAKSIKAN SELURUH PENGHUNI BUMI DAN LANGIT. ALLAHU AKBAR SYUKUR ALHAMDULILLAH. AAMIIN.TERIMA KASIH PENGHUNI BUMI KARENA ANDALAH SUMBER INSPIRASIKU BERKARYA. ANDALAH ANUGERAH ALLAH YANG TERINDAH DALAM HIDUPKU SEPANJANG AKU BERKARYA SASTRA.

    SAYANG KAMU SAMPAI KE SYURGA. AAMIIN.

    'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA ATAU USIA'
    'IDE DAN STRATEGI MEMUPUK KEMAKMURAN MENGUNDANG KEBERKATAN'.

    DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS DARIPADA,

    RATU RIMBA NIAGARA,
    PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
    9 SAFAR 1436H
    2 DISEMBER 2014

    RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA

    Ratu Rimba Niagara shared Sri Maha Raja Di Raja Diraja Nusantara Dunia Kedaton Kraton Wahyu Utama's photo.November 29 at 6:01pm

    RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA
    KARENA RAJA ADALAH ANUGERAH ILAHI YANG DISYUKURI RAKYAT

    Kedaton Kraton Wahyu Utama and 8 others like this.

    Suttan Seghayo Dipuncak Nur Gagah Ym

    Ratu Rimba Niagara Sulttan Seghayu Dipuncak Nur Gagah juga...

    Kedaton Kraton Wahyu Utama salam kasih penuh kedamaian Rahmat Allah Cahaya Allah Cahaya Pesona Kehidupan Kedamaian Dunia Ahirat Ada Di Hati YM yang penuh kasih persahabatan persaudaraan yang selalu kami rasakan sebagai Sahabat YM Suttan Seghayo Dipuncak Nur sampaikan salam persahabatan kami Kepada Seluruh Para Raja Raja Nusantara Dunia dan YM para Pemangku Adat Nusantara Dunia Dan Salam Kasihku kepada Sahabatku YM Putri Pujangga Nusantar a Rabeah Binti Mohd Ali Sang Ratu Pujangga Nusantara dalam karya karya kususnya untuk menyongsong Kehidupan Kedamaian dunia Ahirat ...Salam kami untuk Bunda Ratu Negari I penuh kasih kedamaian dunia untuk seluruh umat rakyat seluruh penjuru dunia

    Bersama Kita Membangun Mewujutkan Pesona Budaya Kehidupan Dunia Cinta damai Untuk Seluruh Umat umat Rakyat Bangsa Bnagsa Negara Negara diseluruh penjuru Dunia

    Ratu Rimba Niagara Moga perjuangan suci murni kita diteruskan oleh anak cucu nusantara tercinta. Aamiin.

    Ratu Rimba Niagara shared Sociedad Argentina de Horticultura's photo.November 30 at 8:38am

    TAHNIAH UNTUKMU KESATRIA RIMBA NIAGARA!

    "Tahniah kamu sudah sampai ke mercu kejayaan
    ku tabik pada kamu karena mencapai kejayaan
    dengan segala daya usaha tanpa putus asa 
    sehingga berjaya sampai ke puncak sedangkan aku
    sentiasa berjaya tanpa usaha karena aku diberi kelebihan
    ada kepak itulah beda aku dengan kamu
    kamu berusaha untuk berjaya sampai ke puncak jaya
    pasti ada misi dan visi tapi hidupku hanya mencari makan
    makanya kamu adalah santapan untukku pada hari ini.
    Oleh kerana aku kagum dengan usahamu, aku mahu jadikan
    kau sahabatku .

    Aku punya banyak kelebihan dan kau pula punya banyak ide
    dan semangat untuk hidup bukan untuk kepentingan
    sendiri tapi untuk kepentingan semua rakyat Rimba Niagara ini, kaulah ksatria Rimba Niagara Putri Arnab pasti bangga sama kamu duhai ksatria Rimba Niagara.... "

    Dengan Ingatan Tulus Ikhlas Daripada,

    Ratu Rimba Niagara Pujangga Seribu Zaman @ Toh Puan Ratu Kencana Sari, Srikandi Sastera Raja-Sultan Nusantara @ Pujangga Nusantara
    Cinta 5 Benua Malaysia,Indonesia, Brunei, Singapura, Thailand,
    202 Negara Dunia & Seluruh Dunia Kecuali Israel,
    9 Safar 1436H
    2 Disember 2014

    PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA, KING HASSANAL BOLKIA, PRINCE ABDUL MALIK, KDYMM SULTAN KELANTAN, SRI MAHA RAJA DIRAJA DIRAJA NUSANTARA DUNIA KEDATON KRATON WAHYU UTAMA, MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN, KESULTANAN MATARAM, SUTTAN SEGHAYO DIPUNCAK NUR, GRUP PEMANGKU SRI ADAT, GROUP KOMUNITAS KEDATUN KEAGUNGAN CINTA BUDAYA, GROUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA & PAGE PM NAJIB RAZAK, PRESIDEN JOKOWI, JENDRAL PRABOWO SUBIANTO & BAPAK SUSILO BAMBANG 
    YUDHOYONO.
    9 Safar 1436H

  • Bambang Edi Piu sip.. ok banget
  • Sri Bintang Istimewa semuanya !
  • Joko Lupito Jogja memang istimewa......
  • KangMust Hermawan Tjokrodiningrat Mantaaaap jogjaa panceeeen istimewaaaa
  • Asih Lare Sukowati Alhamdulillahirobbi'alamiin

    Smg bisa di contoh kota'' lainya....Aamiin
  • Bambang Haryo Amin. Mksh.
  • Bambang Purnama Slawi.juga...
  • Widoyo Puruboyo Pertahankan dan lestarikan budaya bangsa,maka akan menjadikan lebih bermartabat
  • Mbah Wongso Ngadekan Ayo Dandan... Dandan Le....? Jalaran Akeh Wong Podo ora waras Amargo Podo Lali Jawane.... Jaman Kuno Makuno Simbah Dawuh mbesuk Bakal ono Lelakon Wong Jowo Kari Separo, Cino Londo Dadi Sejodo... Mulo Ojo keguh Jalaran Jamane Wis Arep Ganti... eh eh eh



PETIKAN WALL GROUP SRI PEMANGKU ADAT, BORNEO DALAM CERPEN INDONESIA , MALAYSIA & BRUNEI DARUSSALAM, GROUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA & LAKSAMANA MAS
26 SAFAR 1436H
19 Disember 2014
Aku berpikir dengan logika bukan dengan perasaan
Nurani kujadikan tempat pertimbangan
Jangan takut karena akupun bukan amatiran
He He He
Ngopi lagi yuk,...termin kedua..........
Like ·  · 

PETIKAN WALL GROUP SRI PEMANGKU ADAT, BORNEO DALAM CERPEN INDONESIA , MALAYSIA & BRUNEI DARUSSALAM, GROUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA & LAKSAMANA MAS
27 SAFAR 1436H
20 Disember 2014

0 comments:

Post a Comment

 
;