Tuesday 26 May 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (292) ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH MOGA CINTA DAN KASIHKU INI TERPATRI SAMPAI SYURGA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN



SASTRA  ANUGERAH ILAHI (292) ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH MOGA CINTA DAN KASIHKU INI TERPATRI SAMPAI SYURGA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH
MOGA CINTA DAN KASIHKU INI
TERPATRI SAMPAI SYURGA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Like · Comment · 


YA ALLAH TANPA IZIN-MU AKU TAK BISA MENGARANG WALAUPUN SEBARIS AYAT BETAPA ENGKAULAH YANG MAHA BERKUASA ATAS SETIAP SESUATU AKU CUMALAH HAMBA-MU YANG KERDIL. TANPA IZIN-MU SIAPALAH AKU.
Your Notifications
Hameed Barikad likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "PENGANTIN DIRAJA BRUNEI DARUSSALAM &...".
...Continue Reading
Like · Comment · 

Subhanallah indah Rumah Allah
This is the new part of the Haram Sharif in Makkah... how beautiful... smile emoticon
Like · Comment · 


YA ALLAH BERILAH AKU ILMU YANG BOLEH MENDEKATKAN DIRIKU PADA-MU DENGAN ILMU ITU AMALAN YANG KUPERBUAT KAU TERIMA DENGAN JUMLAH PAHALA-NYA DAPAT MENGHIDARKAN AKU DARIPADA AZAB API NERAKA-MU ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
Ya Allah,
keluarkanlah kami dari kegelapan ragu
dan muliakanlah kami dengan cahaya kefahaman,
bukakanlah bagi kami makrifat ilmu,
berilah cahaya kepada hati kami
sebagaimana Engkau beri cahaya
pada matahari dan bulan
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

Subhanallah indah menenangkan ciptaan-Mu Tuhan
Buenos días amigos de SAH!
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Like · Comment · 


Keindahan air terjun niagara anugerah dari-Nya yang disyukuri sebanyak-banyak-Nya Allahu Akbar !
Cascada Victoria, Africa.
Sociedad Argentina de Horticultura
Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
Like · Comment · 

    YA ALLAH BERILAH AKU ILMU YANG BOLEH MENDEKATKAN DIRIKU PADA-MU DENGAN ILMU ITU AMALAN YANG KUPERBUAT KAU TERIMA DENGAN JUMLAH PAHALA-NYA DAPAT MENGHIDARKAN AKU DARIPADA AZAB API NERAKA-MU ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    Ya Allah,
    keluarkanlah kami dari kegelapan ragu
    dan muliakanlah kami dengan cahaya kefahaman,
    bukakanlah bagi kami makrifat ilmu,
    berilah cahaya kepada hati kami
    sebagaimana Engkau beri cahaya
    pada matahari dan bulan
    Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
    DAKWAAN GURU TAREKAT ADA PELBAGAI KEAJAIBAN?
    Prof Madya Dato' Dr Mohd Asri, keluarga saya ada terpengaruh dengan ajaran tarekat tertentu. Saya makin risau. Mereka asyik memuja tuan guru mereka. Mereka kata dia keturunan nabi jangan dipertikaikan, dia ada keramat, dia boleh boleh tahu apa yang ada dalam hati kita dan macam-macam lagi. Saya Nampak mereka bukan asyik menceritakan kehebatan Islam, tetapi kehebatan tok guru mereka. Harap Dr MAZA dapat berikan pendapat tentang hal ini
    Jawapan Dr MAZA:
    Terima kasih kepada saudari yang bertanya. Dari soalan saudari tampak saudari menghayati hakikat sebenar ajaran Islam. Islam berteraskan tauhid dan anti syirik. Asas ajaran Islam ialah membesarkan Allah dan menghayati ajaran Allah berdasarkan tunjuk ajar Rasulullah s.a.w. Jika mana-mana guru menumpukan ajarannya kepada membesar Allah dan mengikuti ajaranNya seperti yang dicontohkan oleh Rasulullah s.a.w, maka itulah ajaran yang benar. Jika tumpuan kepada membesarkan guru, sibuk menceritakan kehebatan guru, maka itu telah terbabas dari ajaran Allah dan rasulNya. Di sini beberapa perkara patut diberikan perhatian;
    1. Kesalahan sesetengah ajaran guru tarekat apabila mereka cuma menjadikan diri mereka pusat kekaguman pengikut dengan mengada-adakan cerita kehebatan diri. Mengambil kesempatan dari fanatik pengikut menyebabkan kita lihat walaupun tarekat kononnya mengajar penganutnya agar meninggalkan cinta dunia, tetapi guru-guru tarekat yang hidup dengan kemewahan. Bahkan, menjadi trend sesetengah guru ini untuk mendampingi orang kaya dan berkuasa. Hal ini sangat berbeza dengan mereka yang zuhud pada zaman salafussoleh. Pada zaman dahulu, walaupun ramai penguasa yang soleh, namun golongan zuhhad (ahli zuhud) yang ikhlas ini enggan mendampingi mereka bimbangkan percikan dunia. Hari ini banyak penguasa yang tidak soleh, tetapi kita lihat golongan yang menyandar diri kepada terekat ini ramai suka memakmurkan majlis-majlis kemeriahan penguasa, berlebihan memuji mereka untuk mendapat habuan dari mereka. Maka, sesetengah guru menjadikan ‘bicara rohani’ atau bicara keajaiban diri untuk membina empayar harta dan pengaruh.
    2. Bagaimanakah seorang guru boleh mendakwa bahawa dia mengetahui apa yang tersembunyi dalam dada muridnya, sedangkan Rasulullah s.a.w pun tidak mendakwa demikian? Dalam hadis Nabi s.a.w bersabda:
    وَإِنَّكُمْ تَخْتَصِمُونَ إِلَيَّ، وَلَعَلَّ بَعْضَكُمْ أَنْ يَكُونَ أَلْحَنَ بِحُجَّتِهِ مِنْ بَعْضٍ، وَأَقْضِيَ لَهُ عَلَى نَحْوِ مَا أَسْمَعُ، فَمَنْ قَضَيْتُ لَهُ مِنْ حَقِّ أَخِيهِ شَيْئًا فَلاَ يَأْخُذْ، فَإِنَّمَا أَقْطَعُ لَهُ قِطْعَةً مِنَ النَّارِ
    "Kamu mengangkat perbalahan kamu kepadaku. Boleh jadi sesetengah kamu lebih petah hujahnya daripada yang lain. Lalu aku berikan untuknya berdasarkan apa yang aku dengar. Sesiapa yang aku berikan sesuatu hak saudaranya janganlah dia ambil, kerana sesungguhnya aku memotong untuknya potongan api neraka (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
    Ertinya, baginda pun menilai berdasarkan apa yang zahir dan tidak mengetahui yang batin, sedangkan baginda seorang nabi. Hanya jika ada kes tertentu yang baginda mendapat maklumat menerusi wahyu daripada Allah.
    3. Nabi s.a.w pernah melihat sahabat mengahwinkan pokok tamar, lalu baginda bersabda:
    مَا تَصْنَعُونَ؟ قَالُوا: كُنَّا نَصْنَعُهُ، قَالَ:"لَعَلَّكُمْ لَوْ لَمْ تَفْعَلُوا كَانَ خَيْرًا" فَتَرَكُوهُ، فَنَفَضَتْ أَوْ فَنَقَصَتْ، قَالَ فَذَكَرُوا ذَلِكَ لَهُ فَقَالَ: "إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ، إِذَا أَمَرْتُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْ دِينِكُمْ فَخُذُوا بِهِ، وَإِذَا أَمَرْتُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْ رَأْيِي، فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ"
    “Apa yang sedang kamu lakukan?”. Jawab mereka: “Kami telah lakukannya sebelum ini”. Jawab baginda: “Barangkali jika kamu tidak buat ia lebih baik”. Maka mereka pun tidak melakukannya, lalu pokok tidak berbuah. Mereka menyebut hal tersebut kepada Nabi s.a.w, lalu baginda bersabda: “Aku ini manusia. Apabila aku menyuruh kamu dari perkara agama, maka ambillah (patuhlah). Jika aku menyuruh kamu sesuatu dari pendapatku, maka aku hanyalah seorang manusia” (Riwayat Muslim).
    Apakah guru tarekat lebih daripada Nabi s.a.w sehingga mengetahui segala perkara yang zahir dan yang tersembunyi?
    4. Keturunan Nabi s.a.w memanglah satu kelebihan. Namun, itu bukan pengukur utama kemuliaan seseorang. Tiada sistem kasta dalam Islam. Berlebihan dalam memuliakan keturunan tertentu itu menyerupai ajaran hindu, atau dalam umat ini seperti ajaran Syiah. Sedangkan al-Quran menyebut: “Sesungguhnya yang paling mulia dalam kalangan kamu di sisi Allah ialah yang paling bertakwa” (Surah al-Hujurat: 13 ). Nabi sendiri pernah menyebut:
    يَا فَاطِمَةُ بِنْتَ مُحَمَّدٍ، يَا صَفِيَّةُ بِنْتَ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ، يَا بَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ، لَا أَمْلِكُ لَكُمْ مِنَ اللهِ شَيْئًا
    “Wahai Fatimah binti Muhammad! Wahai Sofiyyah binti ‘Abd al-Muttalib! Wahai keturunan’Abd al-Muttalib! Aku tidak dapat menyelamatkan kamu dari (hukuman) Allah” (Riwayat Muslim). Ertinya, yang menyelamatkan seseorang itu iman dan takwa sendiri, bukanlah keturunannya.
    5. Kaum keluarga Nabi s.a.w dihormati, namun ada batasan. Prof Hamka mengkritik keras dakwaan Ibn ‘Arabi iaitu tokoh rujukan sebahagian besar golongan tarekat yang menyatakan kita hendaklah menerima apa sahaja yang dilakukan oleh mereka yang berketurunan Nabi s.a.w. atau kaum sayyid kepada kita. Kata Prof Hamka: “Tegasnya menurut fatwa Ibn Arabi ini kalau bangsa sayyid atau habib mengambil harta-benda kita hendaklah redha, hendaklah serahkan, hendaklah sabar, kalau diganggunya diri kita ditamparnya, dipukulnya hendak redha, hendaklah menyerah, hendaklah sabar. Sebab beliau cucu nabi kita dan kalau diganggunya kehormatan kita sehingga kita jadi malu, hendaklah redha, hendaklah menyerah, hendaklah sabar, kalau diganggu anak isteri kita dan kaum keluarga kita, hendaklah terima dan redha dengan menyerah dan sabar…maka perkataan Ibn Arabi ini ditanamkanlah kepada orang awam. Padahal sangat membawa hinanya sesetengah manusia di hadapan yang setengahnya, sehingga lebih hina mereka daripada budak yang telah sepuluh kali dijual dan sepuluh kali berganti tuan. Walaupun hartanya atau dirinya bahkan walaupun anak gadisnya diganggu oleh ahli bait, zuriat Rasul, dia menyerah saja dan wajib memandang itu sebagai nikmat sesudah iktisadnya dan hidupnya dijajah oleh British dan Belanda dan Cina, maka jiwanya pula wajib dijadikannya sebagai budak dan jajahan kepada kaum sayyid” (Hamka, Teguran Suci Dan Jujur Terhadap Mufti Johor, m/s 72, Selangor: Pustaka Dini).
    6. Para sahabah yang mulia seperti Abu Bakr, Umar dan lain-lain pun tidak pernah berkempen tentang kehebatan diri mereka. Sebaliknya, mereka sentiasa mengajak umat Islam mendahulukan Allah dan rasulNya. Ketika Abu Bakr r.a dilantik menjadi khalifah, beliau berucap:
    أَيُّهَا النَّاسُ، قَدْ وُلِّيتَ عَلَيْكُمْ وَلَسْتُ بِخَيْرِكُمْ، فَإِنْ أَحْسَنْتُ فَأَعِينُونِي، وَإِنْ أَسَأْتُ فَقَوِّمُونِي...أَطِيعُونِي مَا أَطَعْتُ اللَّهَ وَرَسُولَهُ، فَإِذَا عَصْيَتُ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَلَا طَاعَةَ لِي عَلَيْكُمْ
    "Wahai manusia, sesungguhnya aku telah dilantik menjadi pemimpin kamu, bukanlah aku yang terbaik dalam kalangan kamu. Jika aku betul, tolonglah aku. Jika aku salah, betulkanlah aku… Taatlah aku selagi aku taatkan Allah dan RasulNya. Jika aku derhakakan Allah dan RasulNya, maka tiada ketaatan untukku" (Ibn Athir, Al-Kamil fi al-Tarikh, 1/361).
    Padahal, orang seperti Abu Bakr al-Siddiq telah dimuliakan oleh al-Quran dan al-Sunnah, namun masih lagi mengingatkan bahawa asas Islam kembali kepada membesarkan Allah dan RasulNya. Apakah sesetengah guru tarekat ini lebih hebat daripada Abu Bakr?
    7. Sesiapa sahaja hendaklah patuh kepada al-Quran dan sunnah. Ukuran kita apa yang terkandung dalam al-Quran dan al-Sunnah, bukannya tokoh. Kata al-Imam al-Syatibi (meninggal 790H): "Maka wajib bagi kita untuk mengikut orang yang terhalang daripada kesilapan (maksudnya RasululuLah S.A.W) dan berhenti daripada mengikut sesiapa yang tidak terhalang daripada silap apabila melihat kekeliruan pada ikutan tersebut. Bahkan kita bentangkan apa yang datang daripada para imam kepada al-Kitab dan al-Sunnah. Apa yang keduanya (al-Quran dan al-Sunnah) terima, maka kita terima, dan apa yang kedua tidak terima, kita tinggalkannya.”. (Al-Syatibi, Al-I’tisam, m.s 165, Beirut: Dar al-Kitab al-`Arabi).
    8. Islam mengeluarkan kita dari kebodohan kepada kebijaksaan. Dari mengikut sesuatu secara membabi buta kepada menilai dan memahami sebelum mengikut. Firman Allah:
    وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا
    (maksudnya) “Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta jantung hati, semua anggota-anggota itu akan ditanya”. (Surah al-Isra’: ayat 36).
    Wajib setiap perkataan guru diukur dengan al-Quran dan al-Sunnah dan haram mengikut mengikut sesuatu yang jelas bercanggah dengan al-Quran dan al-Sunnah.
    9. Mempelajari agama dari mana-mana tokoh bukanlah masalah utama, tetapi sikap bertaklid tanpa menilai dan berfikir itulah yang membawa kepada kesesatan. Jika ada tarekat yang bersumberkan al-Quran dan hadis yang sahih, maka tiada salah mengikutnya. Kesufian dan tasawwuf juga tidak menjadi masalah jika berteraskan al-Quran dan al-Sunnah. Namun pastikan bukan seperti yang diingatkan oleh Syeikh Manna’ al-Qattan: “Tasawwuf telah bertukar menjadi falsafah andaian semata-mata, yang tiada lagi hubungan dengan warak, taqwa dan kezuhudan. Falsafah ini mengandungi pemikiran-pemikiran yang bercanggah dengan Islam dan akidahnya” (Mabahith Fi `Ulum al-Quran, m.s. 356, Riyadh: Maktabah al-Ma’arif).
    Like · Comment · 

    News Fee

    Bunda gapaikan bulan untukku...
    Buenas noches amigos de SAH...
    Sociedad Argentina de Horticultura
    Desde 1936 al Servicio de la Comunidad
    Like · Comment · 

    News Feed

    PERTEMUAN KITA DI ALAMMAYA ATAS KEHENDAK ALLAH SWT PASTI ADA HIKMAH-NYA UNTUK KITA SAMA BERGANDINGAN KE JANNAH ALLAHU AKBAR AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
    YA ALLAH IZINKAN KARYA SASTERAKU TERUS MENGALIR KE SUNGAI FIRDAUSI-MU
    YA ALLAH YA TUHANKU JADIKANLAH KARYA YANG KUTULIS BAGAIKAN AIR TERJUN YANG MENGALIR TERUS MENGALIR TANPA HENTI . BIARPUN SERIBU TAHUN AKU TIADA DI DUNIA INI TETAP AKAN MENGALIR TERUS MENGALIR KE HATI MEREKA YANG MEMBACA KARYAKU DAN MENDAPAT MANFAAT DUNIA AK...
    Continue Reading
    Aashiq al-Rasul <-----click to like
    ya Allahﷻ grant me someone who will hold My hand to jannah
    Like · Comment · 
    ROHINGYA GERINDRA BERSAMAMU
    'SALAM KASIH SAYANG UMMAT ISLAM ROHINGYA.' GERINDRA
    Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra)'s photo....
    Continue Reading
    Sahabat Partai Gerakan Indonesia Raya (Gerindra) sebagai warga masyarakat dunia dan secara kemanusiaan, kita wajib memberikan pertolongan terhadap pengungsi Rohingya. Untuk jangka pendek, pemerintah Indonesia harus membantu menyelamatkan ribuan nyawa yang membutuhkan pertolongan.
    Melalui Komisi I, Fraksi Gerindra DPR RI akan mendorong pemerintah Indonesia untuk bisa proaktif menyelesaikan masalah Rohingya di dalam kerangka ASEAN. Atas nama kemanusiaan dan stabilitas kawasan, semua pihak harus aktif untuk menghadirkan solusi atas permasalahan Rohingya. Salam Indonesia Raya!
    Like · Comment · 
    • Rabeah Binti Mohd Ali

BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU BAGAIKAN BERADA DALAM GELOMBANG OMBAK MENGGANAS! SEDANGKAN HAKIKATNYA HATIKU HANYA MAHUKAN KEDAMAIAN BARULAH JIWAKU TENANG...SETENANG AIR DI KALI SYURGA. BERJUMPA DENGAN-NYA DI KALA JIWA DAN ROH YANG TENANG ITULAH YANG AKU DAMBAKAN DALAM HIDUP INI. AAMIIN.
Kadang Allah memberi permusuhan untuk
memberitahu betapa berartinya kedamaian itu.
Selamat menjalankan ibadah subuh.
Salam BBM.
Like · Comment · 
Ini semua rakyat ratu rimba niagara ya...hehehe
KALENDAR MENUAI KEDAH TUA
Kalendar ini mewakili negeri-negeri Melayu naungan negara Sri Dharmaraja.
Lambang di tengah : mewakili Negara Sri Dharmaraja
Negri Saiburi (Narathiwat) – tikus
Negri Pattani – lembu
Kelantan – harimau
Negri Sraiburi (Kedah) – naga
Negri Pahang – arnab
Negri Phattalung – ular
Negri Trang – kuda
Negri Champon – kambing
Negri Jaya – beruk
Negri Kanchanadit – ayam jantan
Negri Takuapa(Phuket) – anjing
Negri Kraburi – babi kmdn ditukar dgn kura-kura
Dijumpai dlm kuil purba di Chaiya dlm wilayah Surathani.
Kredit : AH
Like · Comment · 
Tetap Berjuang Akan Kelestarian Adat Budaya Nusantara yang Kaya akan Potensi Pariwisata Terbaik Dunia.
Assalamu Alaikum warahmatullah wabarakatu
Bismilahir rahmanir rahim
Selamat Pagi Keluarga Besar Masyarakat Adat Nusantara beserta Kerukunan Masyarakat Lintas Agama, Semoga Pagi ini kita semua dalam Lindungan Allah Swt' sehingga kita semua dapat Tetap Berjuang Akan Kelestarian Adat Budaya Nusantara yang Kaya akan Potensi Pariwisata Terbaik Dunia.
Dalam Catatan Sejarah tidak Semua Leluhur dapat Termuat dalam Rangkuman Sejarah Namun Kearifan lokal menjadikan Titik temu dalam Ulasan Sejarah Masyarakat Adat Nusantara dengan adanya Lembaga Adat diwilayah Masing masing diharapkan dapat lebih mengangkat Catatan Sejarah yang mulai terlupakan.
Sejarah Tujuh Tokoh Pemuka Masyarakat Adat di Sulawesi selatan yang lebih dikenal Walipitue atau Puang Pitue dengan terdapat perbedaan Pendapat dari daerah asal masing masing Tokoh ini Namun keadaan ini Menambah Kekayaan Khasana Sejarah Budaya Masyarakat Adat dinusantara.
@2015
Like · Comment · 
PENDEKAR MELAYU PERSIS LAKSAMANA HANG TUAH ABAD KE-21
TAK CAYA ILMU KEPENDEKARAN SUDAH TAHAP TERTINGGI BOLEH TANYA YANG EMPUNYA DIRI EKAU ADO???...hehehe
Like · Comment · 

Hamba Allah yang menghargai hidupan lautan.
Like · Comment · 
  • Rabeah Binti Mohd Ali

KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA REDHA
Kita akan membawa prasangka buruk pada Allah sehingga akhir
hayat andai kita tanya:
Kenapa dia kaya aku miskin?
Kenapa dia cantik aku hodoh/jelek?
Kenapa dia sempurna aku cacat (OKU)?
Kenapa dia punya pasangan/pendamping aku tidak?
Kenapa dia punya anak aku tidak?
Kenapa dia bahagia aku derita?
Kenapa dia berdarjat aku tidak ?
Kenapa aku sakit dia sihat?
Kenapa takdir aku malang dia bahagia?
Kenapa..?.kenapa...? kenapa?
selagi itulah yang kita tanya
selagi itu kita akan terbelenggu dengan soalan
jawapan untuk semua persoalan
adalah KESABARAN DALAM REDHA
Allah menguji hamba-Nya mengikut kemampuan hamba-Nya
mengatasi segala ujian dari-Nya...
selagi hidup selagi itu akan diuji sehingga akhir hayat
diuji dengan kesusahan dan kesenangan
Sesusah manapun jangan sampai jadi kita hamba-Nya yang kufur
Kesenangan jangan sampai kita jadi manusia lupa daratan
HIDUP INI CUMA MIMPI
MATI ITULAH REALITI
MOGA KITA SAMA REALITIKAN JALAN KE SYURGA MENJADI PILIHAN SEHINGGA AKHIR HAYAT
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
Karya Ratu Rimba Niagara,
6 Syaaban 1436H
25 Mei 2015
Like · Comment · 

KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA REDHA
Kita akan membawa prasangka buruk pada Allah sehingga akhir hayat andai kita tanya:
Kenapa dia kaya aku miskin?...
Continue Reading
Semewah manapun rumah seseorang berbanding orang lain rumah terakhir nanti adalah sama iaitu kubur ‪#‎PUAzman‬ ‪#‎SalamMuslim‬
Like · Comment · 



YA ALLAH TANPA IZIN-MU AKU TAK BISA MENGARANG WALAUPUN SEBARIS AYAT BETAPA ENGKAULAH YANG MAHA BERKUASA ATAS SETIAP SESUATU AKU CUMALAH HAMBA-MU YANG KERDIL. TANPA IZIN-MU SIAPALAH AKU.
Your Notifications
Hameed Barikad likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "PENGANTIN DIRAJA BRUNEI DARUSSALAM &...".
55 minutes ago
Arin Balboll, Sanaullah Sani Sanaullah Sani and 11 others like your post in Melayu bani jawi: "Tetap Berjuang Akan Kelestarian Adat...".
about an hour ago
Blarek Sineret likes your post in Sri Pemangku Adat: "PERTEMUAN KITA DI ALAMMAYA ATAS...".
about an hour ago
Nurdin Jiwanq, Jeni Karisman and Fakhruddin Fah like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "ROHINGYA GERINDRA BERSAMAMU 'SALAM...".
about an hour ago
Nurdin Jiwanq, Jeni Karisman and Fakhruddin Fah like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "ROHINGYA GERINDRA BERSAMAMU 'SALAM...".
about an hour ago
Selly Inad II and Wak Baroon like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "PERTEMUAN KITA DI ALAMMAYA ATAS...".
about an hour ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "ROHINGYA GERINDRA BERSAMAMU 'SALAM...".
2 hours ago
Kgs M Rasyid likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "Tetap Berjuang Akan Kelestarian Adat...".
2 hours ago
Kgs M Rasyid likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "YA ALLAH BERILAH AKU ILMU YANG BOLEH...".
2 hours ago
Mohd Azlan Ibrahim likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "PENDEKAR MELAYU PERSIS LAKSAMANA HANG...".
2 hours ago
Hameed Barikad commented on your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia.
2 hours ago
Hameed Barikad, Tee Oh Bengh Fhanash and Alam Pren Adni Mpn like your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "TERIMA KASIH KEPADA SEMUA RAKAN...".
2 hours ago
Selayang Pandang, Reyki Khan and 4 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "YA ALLAH BERILAH AKU ILMU YANG BOLEH...".
2 hours ago
Kgs M Rasyid, Azhar Subatul Alam and 2 others like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "SEJAMBAK BUNGA TERIMA KASIH KEPADA YANG...".
2 hours ago
Hameed Barikad likes your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "ROHINGYA GERINDRA BERSAMAMU 'SALAM...".
2 hours ago
Daeng Tuagek and Alam Pren Adni Mpn like your post in Sri Pemangku Adat: "Tetap Berjuang Akan Kelestarian Adat...".
2 hours ago
Fatin Hamamah Abu Bakar and Bajau Laut commented on your post in Melayu bani jawi.
2 hours ago
Datuk Faiz, Aida Din and Niesha Nik also commented on Datuk Faiz's photo.
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn posted in Melayu bani jawi.
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Abu Bakar and 4 others like your post in Melayu bani jawi: "SEJAMBAK BUNGA TERIMA KASIH KEPADA YANG...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Melayu bani jawi: "PERTEMUAN KITA DI ALAMMAYA ATAS...".
3 hours ago
Muhamad Riduan Saragih, Tengku Ariiskandar and Wak Baroon like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "ROHINGYA GERINDRA BERSAMAMU 'SALAM...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Bajang Laut and Arin Balboll like your post in Melayu bani jawi: "ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH
MOGA...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Khai Faisal like your post in Melayu bani jawi: "YA ALLAH BERILAH AKU ILMU YANG BOLEH...".
3 hours ago
Dewata Majnun, Zaid Razmal and Mohd Rosli Ikhwan also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "ROHINGYA GERINDRA BERSAMAMU 'SALAM...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "Subhanallah indah Rumah Allah".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "Tetap Berjuang Akan Kelestarian Adat...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Sri Pemangku Adat: "ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH
MOGA...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "Bunda gapaikan bulan untukku...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "SEJAMBAK BUNGA TERIMA KASIH KEPADA YANG...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Subhanallah keindahan yang menenangkan...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "Subhanallah keindahan yang menenangkan...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "Bunda gapaikan bulan untukku!".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Khairuddin Nasti like your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Keindahan air terjun niagara anugerah...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "Keindahan air terjun niagara anugerah...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "Keindahan air terjun niagara anugerah...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "PENDEKAR MELAYU PERSIS LAKSAMANA HANG...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "YA ALLAH BERILAH AKU ILMU YANG BOLEH...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Kartika Ayu like your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "YA ALLAH BERILAH AKU ILMU YANG BOLEH...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "YA ALLAH BERILAH AKU ILMU YANG BOLEH...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Suttan Seghayo like your post: "ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH
MOGA...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Arin Balboll and Naufal Ariffin like your post in Melayu bani jawi: "PENDEKAR MELAYU PERSIS LAKSAMANA HANG...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "PENDEKAR MELAYU PERSIS LAKSAMANA HANG...".
3 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "Tetap Berjuang Akan Kelestarian Adat...".
3 hours ago
Azhar Subatul Alam commented on your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
4 hours ago
Azhar Subatul Alam commented on your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
4 hours ago
Khairuddin Nasti, Liani Syah Usrotun and 4 others posted in Batu Bara Mengayak (BBM).
4 hours ago
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Tetap Berjuang Akan Kelestarian Adat...".
4 hours ago
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Subhanallah indah Rumah Allah".
4 hours ago
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Hamba Allah yang menghargai hidupan...".
4 hours ago
Devi Asima, Pooll BE and 12 others like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
5 hours ago
Suttan Seghayo commented on your status.
6 hours ago
Selendang Merdeka and سيريه امس like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
6 hours ago
Saifun Arif Kojeh likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "YA ALLAH BERILAH AKU ILMU YANG BOLEH...".
6 hours ago
Pradita Fia commented on your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO.
7 hours ago
Datuk Faiz likes your post: "PENDEKAR MELAYU PERSIS LAKSAMANA HANG...".
7 hours ago
Datuk Faiz likes your comment: "PENDEKAR MELAYU PERSIS LAKSAMANA HANG...".
7 hours ago
M Nur Nanang also commented on Suttan Seghayo's memory.
7 hours ago
Rahmat Than, Reyki Khan and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "SEJAMBAK BUNGA TERIMA KASIH KEPADA YANG...".
7 hours ago
Syeqqal Ismail, Fatimah Hussin and 2 others like your comment: "Sebab itu politik yang diterajui oleh...".
9 hours ago
Tengku Syarifah Ahillah Adriani, Lalu Lukman Hakim and 4 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
10 hours ago
Heniy Astiyanto Sh posted in CURHAT GAYA MATARAM.
11 hours ago
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "ROHINGYA GERINDRA BERSAMAMU 'SALAM...".
11 hours ago
Suttan Seghayo posted in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
11 hours ago
Suttan Seghayo posted in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya.
11 hours ago
Bunian Chai and Abu Amru Radzi Othman like your comment: "Jika bumi ini berputar laju macam...".
12 hours ago
Kimie Jerr likes your post in Sri Pemangku Adat: "MOGA AKU DIJAUHKAN DARIPADA ORANG MULUT...".
12 hours ago
Melhaini Marhani, Reyki Khan and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
13 hours ago
Blarek Sineret commented on your post in Sri Pemangku Adat.
13 hours ago
Elmii Fattohaa, Aan Carter and Hendri To like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
13 hours ago
Nesch Wana, IOs Man Mohd and Nurdin Jiwanq like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
14 hours ago
Rosamizam Bin Said Miza likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "SEJAMBAK BUNGA TERIMA KASIH KEPADA YANG...".
16 hours ago
Rosamizam Bin Said Miza, Dewata Majnun and سيريه امس like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
16 hours ago
Bajau Laut and Amir Hamzah Ishak like your post in Melayu bani jawi: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
17 hours ago
Reyki Khan likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
19 hours ago
Desi Si Nyonya Cahyo likes your post in BERSATU untuk KETAPANG: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
20 hours ago
Tuah Bugis and Nain Rizal like your comment: "Terima kasih pendekar Tuah Bugis atas...".
21 hours ago
Edi Syahputra, Juli Wibowo and 5 others like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "YA ALLAH IZINKAN KARYA SASTERAKU TERUS...".
22 hours ago
Edi Syahputra, Nurjannah Sapaqnaaz and 2 others like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SEJARAH...".
22 hours ago
Edi Syahputra, Alam Pren Adni Mpn and Rafa Syaputra like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "TERIMA KASIH KEPADA SEMUA RAKAN...".
22 hours ago
Muhamad Havis Pratama and Nurdin Jiwanq like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "SEJAMBAK BUNGA TERIMA KASIH KEPADA YANG...".
22 hours ago
Blarek Sineret commented on your post in Sri Pemangku Adat.
22 hours ago
Blarek Sineret likes your post in Sri Pemangku Adat: "SEJAMBAK BUNGA TERIMA KASIH KEPADA YANG...".
22 hours ago
Dewata Majnun, Abu Amru Radzi Othman and Tuah Bugis also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
22 hours ago
Redi Antara asked to join SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA.
22 hours ago
Nain Rizal and Dewata Majnun like your comment: "Barangkali Adi Putra Hang Nadim Abad...".
22 hours ago
Zaid Razmal also commented on a post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
23 hours ago
May Angkar Dee commented on your post in BERSATU untuk KETAPANG.
Yesterday at 8:44pm
Sary and Kanrez Sweet asked to join Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia.
Yesterday at 8:42pm
Tasya Natasya commented on your post in *Rumpun Melayu Bersatu*.
Yesterday at 8:31pm
Taufiq Fatih likes your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "SEJAMBAK BUNGA TERIMA KASIH KEPADA YANG...".
Yesterday at 8:31pm
Khairuddin Nasti likes your comment: "AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.".
Yesterday at 8:21pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA REDHA Kita...".
Yesterday at 8:02pm
Khairuddin Nasti and Alam Pren Adni Mpn like your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Ini semua rakyat ratu rimba niagara...".
Yesterday at 8:02pm
Khairuddin Nasti and Alam Pren Adni Mpn like your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Masya-Allah".
Yesterday at 8:02pm
Khairuddin Nasti likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
Yesterday at 8:01pm
Khairuddin Nasti mentioned you in a comment in Batu Bara Mengayak (BBM).
Yesterday at 7:38pm
Khairuddin Nasti and Alam Pren Adni Mpn like your comment: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
Yesterday at 7:26pm
Tuah Bugis likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA REDHA Kita...".
Yesterday at 6:59pm
IOs Man Mohd, Nurdin Jiwanq and 4 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "TERIMA KASIH KEPADA SEMUA RAKAN...".
Yesterday at 6:37pm
Sholihin Coker, Fakhruddin Fah and Nurdin Jiwanq like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SEJARAH...".
Yesterday at 6:25pm
Budi Aloy and Dedi Sutendi Harahap like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
Yesterday at 6:19pm
Alam Pren Adni Mpn posted in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!.
Yesterday at 6:06pm
Alam Pren Adni Mpn posted in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia.
Yesterday at 6:04pm
Alam Pren Adni Mpn, Ayiq Kulim DoubleStitches Merch and Mohd Shaiful Mohd Sarif like your post in Melayu bani jawi: "TERIMA KASIH KEPADA SEMUA RAKAN...".
Yesterday at 5:38pm
Neng Yudha commented on your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya.
Yesterday at 5:35pm
Alam Pren Adni Mpn, Arin Balboll and 3 others like your post in Melayu bani jawi: "KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA REDHA Kita...".
Yesterday at 5:32pm
Alam Pren Adni Mpn and Arin Balboll like your post in Melayu bani jawi: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
Yesterday at 5:25pm
Tuah Bugis and Dewata Majnun like your comment: "Ini semua rakyat ratu rimba niagara...".
Yesterday at 5:09pm
Noor Yanto Oke likes your post in KALBAR BERSATU MAJU: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
Yesterday at 5:09pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
Yesterday at 4:47pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "istiqamah membawa ketenangan".
Yesterday at 4:47pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "Ini semua rakyat ratu rimba niagara...".
Yesterday at 4:29pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "TERIMA KASIH KEPADA SEMUA RAKAN...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "TERIMA KASIH KEPADA SEMUA RAKAN...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn, Wak Baroon and 2 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA REDHA Kita...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA REDHA Kita...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA REDHA Kita...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn commented on your status.
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "CINTA KITA TERPATRI HINGGA KE SYORGA ...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "BIDADARI SYURGA SEBAGAI BALASAN CINTAMU...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "TIKET KE-SYURGA SEORANG WANITA Duhai...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "PABILA DIA MEMBALAS CINTA Duhai...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA REDHA Kita...".
Yesterday at 4:28pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "BILAMANA BERLAKUNYA PERMUSUHAN HATIKU...".
Yesterday at 4:27pm
Arin Balboll, Ann Juliana and 6 others like your post in Melayu bani jawi: "MELAYU TAK AKAN LEMAH SEANDAINYA SALING...".
Yesterday at 4:12pm
Ryan Rusmansyah, Oyoung Mukhairi and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SEJARAH...".
Yesterday at 2:43pm
Ryan Rusmansyah and Oyoung Mukhairi like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "TERIMA KASIH KEPADA SEMUA RAKAN...".
Yesterday at 2:43pm
Hafizul Hakim Abdullah Tamin commented on your post in Melayu bani jawi.
Yesterday at 1:46pm
Zulfadli Maarof, Ateng Sahir and 18 others like your post in Melayu bani jawi: "PUISI RATU RIMBA NIAGARA DISIARKAN...".
Yesterday at 12:51pm
Blarek Sineret likes your post in Sri Pemangku Adat: "KITA AKAN BAHAGIA JIKA KITA REDHA Kita...".
Yesterday at 12:24pm
Emma Harith approved your request to join the group Gardenia Supporters Club.
Yesterday at 11:15am
Fakhruddin Fah likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "HANG TUAH PAHLAWAN MELAYU MENJADI IDOLA...".
Yesterday at 11:12am
Fakhruddin Fah, Ani Ani and 5 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "GUGUSAN BUNGA SASTRA BUAT SEMUA PEJUANG...".
Yesterday at 11:12am
Fakhruddin Fah, Rina Ajah and 3 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
Yesterday at 11:11am
Fakhruddin Fah, Ides Sedi and 6 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
Yesterday at 11:11am
Fakhruddin Fah likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "KUKIRIMKAN GUGUSAN BUNGA-BUNGA SASTERA...".
Yesterday at 11:10am
Fakhruddin Fah, Rina Ajah and 3 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "YA ALLAH IZINKAN KARYA SASTERAKU TERUS...".
Yesterday at 11:09am
Fakhruddin Fah and Ario Wijaya are following you.
Yesterday at 11:06am
Bahauddin Lubis, Abunet and 10 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
Yesterday at 8:32am
Liani Syah Usrotun, Mutiara Kejora and 6 others posted in Batu Bara Mengayak (BBM).
Yesterday at 2:20am
Yona Raes, Ahmad Syarif and 4 others like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
Yesterday at 1:23am
Türkan Ergör II and Zafar Shariff Shah commented on a photo that you're tagged in.
Yesterday at 12:42am
En Nan Mahmood, Ibrahim Che Embi and Dewata Majnun like your comment: "MELAYU TAK AKAN LEMAH SEANDAINYA SALING...".
Yesterday at 12:27am
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "TERIMA KASIH KEPADA SEMUA RAKAN...".
Yesterday at 12:22am
Oyoung Mukhairi likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "JIKA SUMPAH MELAYU INI DIFAHAMI DAN...".
May 24 at 11:06pm
Oyoung Mukhairi likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "HANG TUAH PAHLAWAN MELAYU MENJADI IDOLA...".
May 24 at 11:06pm
Oyoung Mukhairi likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "KUKIRIMKAN GUGUSAN BUNGA-BUNGA SASTERA...".
May 24 at 11:05pm
Oyoung Mukhairi likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "POLITIK YANG BERPAKSIKAN RAKYAT ITULAH...".
May 24 at 11:05pm
Oyoung Mukhairi, Sunny Wiranoe and 5 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "CINTAKU BERADA DALAM BARA GELOMBANG...".
May 24 at 11:05pm
Oyoung Mukhairi, AyAnk Putri Arema and 4 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "DI MANA ADA LAUNGAN AZAN DI SITU...".
May 24 at 11:05pm
Oyoung Mukhairi, Sunny Wiranoe and 6 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "DI MANA ADA LAUNGAN AZAN DI SITU...".
May 24 at 11:05pm
Oyoung Mukhairi and Irul Sportii Sportii like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "GUGUSAN BUNGA SASTRA BUAT SEMUA PEJUANG...".
May 24 at 11:05pm
Oyoung Mukhairi, Tengku Ariiskandar and 3 others like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "MOGA ADA NILAIAN DI SISI-NYA KEBAIKANKU...".
May 24 at 11:04pm
Oyoung Mukhairi, Melhaini Marhani and Bude Nya Al Rizky like your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "YA ALLAH IZINKAN KARYA SASTERAKU TERUS...".
May 24 at 11:04pm
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "MELAYU TAK AKAN LEMAH SEANDAINYA SALING...".
May 24 at 11:04pm
Datuk Jem Abd Rahman and Alam Pren Adni Mpn like your post: "ISTIQAMAH MEMBAWA KETENANGAN".
May 24 at 9:49pm
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SEJARAH...".
May 24 at 9:48pm
Ahmad Syarif and Liem Tiang Memehan commented on your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
May 24 at 9:45pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SEJARAH...".
May 24 at 9:04pm
Alam Pren Adni Mpn posted in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
May 24 at 8:52pm
Alam Pren Adni Mpn posted in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia.
May 24 at 8:52pm
Taufiq Fatih and Alam Pren Adni Mpn like your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "MELAYU TAK AKAN LEMAH SEANDAINYA SALING...".
May 24 at 8:14pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "Saya suka kisah Hang Tuah kerana Hang...".
May 24 at 7:59pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "MELAYU TAK AKAN LEMAH SEANDAINYA SALING...".
May 24 at 7:58pm
Muhammad Rizky and Alam Pren Adni Mpn like your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "YA ALLAH IZINKAN KARYA SASTERAKU TERUS...".
May 24 at 6:28pm
Muhammad Rizky and Alam Pren Adni Mpn like your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SEJARAH...".
May 24 at 6:28pm
Ahmad Balammim, Bagus Pirmansyah and 3 others like your post in Melayu bani jawi: "YA ALLAH IZINKAN KARYA SASTERAKU TERUS...".
May 24 at 5:48pm
Bajang Laut, Alam Pren Adni Mpn and Mohd Makkawy like your post in Melayu bani jawi: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SEJARAH...".
May 24 at 5:37pm
Hafiz Amri, EJ Bluezz and 6 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "CUCU CICIT KERAJAAN KHALIFAH UTHMANIYAH".
May 24 at 4:58pm
Firtiie Dafi Daniie, Rcm'Daya Na and Alam Pren Adni Mpn like your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "Subhanallah keindahan air terjun...".
May 24 at 4:15pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
May 24 at 4:12pm
Rcm'Daya Na likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'SEJARAH...".
May 24 at 4:09pm
Tuah Bugis and Dewata Majnun like your comment: "sejujurnya saya tabik spring kepada...".
May 24 at 3:57pm
Dewata Majnun mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
May 24 at 3:20pm
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "MENYAHUT PANGGILAN SEMBOYAN PERJUANGAN..." (2 total likes).
May 24 at 3:18pm
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "PERSEMBAHAN BANGSAWAN DIRAJA GURINDAM..." (2 total likes).
May 24 at 3:18pm
Tuah Bugis and Dewata Majnun like your comment: "adalah dicadangkan Tuah Bugis dan...".
May 24 at 3:17pm
Tuah Bugis mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
May 24 at 3:17pm
Rcm'Daya Na likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "MELAYU TAK AKAN LEMAH SEANDAINYA SALING...".
May 24 at 3:07pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "PERDANA MENTERI TURKI ENGKAULAH SAUDARA...".
May 24 at 3:05pm
Tuah Bugis and Dewata Majnun like your comment: "Saya suka kisah Hang Tuah kerana Hang...".
May 24 at 2:57pm
Tuah Bugis also commented on a photo in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
May 24 at 2:57pm
Tuah Bugis mentioned you in a comment in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
May 24 at 2:56pm
Alam Pren Adni Mpn and Rcm'Daya Na like your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "Saya suka kisah Hang Tuah kerana Hang...".
May 24 at 2:56pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "Bagus sekali kerana pendekar abad ke-21...".
May 24 at 2:55pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "Bagus sekali kerana pendekar abad ke-21...".
May 24 at 2:55pm
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Saya suka kisah Hang Tuah kerana Hang...".
May 24 at 2:55pm
"CINTA SEORANG PATRIOT HANYA KEMATIAN YANG MEMISAHKAN KITA"
"Duhai anak bangsa ibu pertiwi tahukah kalian betapa kasih dan cinta
aku padamu...kuhilangkan lelah jemariku menulis terus menulis
puisi cinta untukmu agar kau setia dan kasih pada ibu pertiwimu.
Ku tak harapkan apa-apa balasan dari kalian cukuplah sekadar kenang daku dalam doamu. Kasihku ini biarlah hanya kematian yang memisahkan kita."
By Ratu Rimba Niagara.
DI BAWAH HUJAN MESIU BERTEMANKAN SENJATA DEMI MERAH PUTIH
Engkaukah itu pertiwi pembakar semangatku .
Di kala jiwa berjuang di perbatasan dan raga aku baringkan pada gundukan tanah bebatuan di padang gersang berteman dengan senjata demi MERAH PUTIH..
sayang tiada piranti untuk melukis pengabdian ini karena aku di bawah hujan mesiu.
hanya aku abadikan dalam hati di dalam jiwa seorang patriot yang tulus berjuang untuk NEGARA TERCINTA INDONESIA.
SALAM GARUDA MERAH.
By Jendral Prabowo Subianto
TAHNIAH UNTUKMU KESATRIA RIMBA NIAGARA!
"Tahniah kamu sudah sampai ke mercu kejayaan
ku tabik pada kamu kerana mencapai kejayaan
dengan segala daya usaha tanpa putus asa
sehingga berjaya sampai ke puncak sedangkan aku
sentiasa berjaya tanpa usaha kerana aku diberi kelebihan
ada kepak itulah beza aku dengan kamu
kamu berusaha untuk berjaya sampai ke puncak jaya
pasti ada misi dan visi tapi hidupku hanya mencari makan
jadinya kamu adalah santapan untukku pada hari ini.
Oleh kerana aku kagum dengan usahamu, aku mahu jadikan
kau sahabatku .
Aku punya banyak kelebihan dan kau pula punya banyak idea
dan semangat untuk hidup bukan untuk kepentingan
sendiri tapi untuk kepentingan semua rakyat rimba niagara ini.
Kaulah kesatria rimba niagara.
Puteri Arnab pasti bangga sama kamu duhai kesatria rimba niagara.... "
Kata pahlawan burung kepada siput yang sudah berjaya sampai ke puncak gunung.
Karya Ratu Rimba Niagara
7 Syaaban 1436H
26 Mei 2015
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
7 SYAABAN 1436H
26 MEI 2015
Like · Comment · 



PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
7 SYAABAN 1436H
26 MEI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;