Sunday 23 August 2020

SASTERAKU ANUGERAH-NYA TERINDAH (218) AGONG KITA PAYUNG NEGARA


SASTERAKU ANUGERAH-NYA TERINDAH (218) AGONG KITA PAYUNG NEGARA

17 Ogos 2020 - KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dan KDYMM Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong berkenan berangkat ke Istiadat Menghadap dan Istiadat Pengurniaan Darjah Kebesaran, Bintang dan Pingat Persekutuan Sempena Sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan Rasmi KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong bagi tahun 2020 di Istana Melawati, Putrajaya.
Keberangkatan tiba Seri Paduka Baginda berdua disambut YAB Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan YABhg. Puan Sri Datin Paduka Hajah Noorainee Haji Abdul Rahman.
Pada Istiadat hari ini, KDYMM Seri Paduka Baginda berkenan mengurniakan Darjah-Darjah Kebesaran kepada 31 penerima. Darjah-Darjah Kebesaran tersebut adalah Darjah Seri Setia Mahkota (S.S.M), Darjah Panglima Mangku Negara (P.M.N), Darjah Panglima Setia Mahkota (P.S.M), Pingat Panglima Jasa Negara (P.J.N) dan Pingat Panglima Setia Diraja (P.S.D).
Daulat Tuanku.
Anda dan 6.3K yang lain
125 Komen
437 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan

Lihat lebih banyak komen
1 daripada 125
Daulat Tuanku.
Anda dan 5.3K yang lain
91 Komen
221 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan




Daulat Tuanku.
6.4K
126 Komen
162 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan

Lihat lebih banyak komen
1 daripada 114
1.3K
27 Komen
107 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan

  • Fakta1:belia asal nye dari menteri belia sukan di nilai kan sendiri tanpa wang lagi kerana perjanjian mof akan semak kembali harap infomasi kembali



14 Ogos 2020 - KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah berkenan menerima menghadap YAB Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk mesyuarat Pra-Kabinet di Istana Melawati, Putrajaya, hari ini.
Sesi hari ini berlangsung selama satu jam bermula jam 8.00 pagi.
Mesyuarat Pra-Kabinet adalah antara aktiviti mingguan atau rutin utama Al-Sultan Abdullah untuk berbincang dan bertukar pendapat bersama YAB Perdana Menteri berkenaan urusan dan isu-isu berkaitan kerajaan.
Anda dan 3.7K yang lain
67 Komen
129 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan

  • PM menghadap AGONG saye ingat nak bubar parlimen hehehe...
    • Suka
    • Balas
    • 1m
Lihat lebih banyak komen
1 daripada 67
13 Ogos 2020 - KDYMM Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong menerima kejutan daripada Warga Istana Negara bagi meraikan Hari Ulang Tahun Keputeraan ke-60 Seri Paduka Baginda di Istana Negara.
Seri Paduka Baginda turut dikejutkan dengan persembahan dua buah kek yang salah satunya berbentuk mesin jahit melambangkan minat dan kegemaran Baginda daripada warga Istana Negara.
Seri Paduka Baginda turut berkenan memotong kek dan menzahirkan ucapan terima kasih kepada seluruh warga Istana Negara.
Majlis sambutan Ulang Tahun Hari Keputeraan Seri Paduka Baginda ini berlangsung selepas Majlis Bacaan Yasin dan Doa Selamat di Surau Utama Istana Negara.
Semoga Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong dipanjangkan usia dan dikurniakan kesihatan yang berpanjangan.
Dirgahayu Tuanku, Daulat Tuanku.
5.4K
131 Komen
233 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan


  • Daulat Tuanku
    • Suka
    • Balas
    • 1m
Lihat 34 lagi komen
12 Ogos 2020 - Jumlah pesakit buah pinggang memerlukan rawatan hemodialisis yang semakin meningkat dalam tempoh 10 tahun ini mendorong KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong mewujudkan sebuah lagi pusat rawatan berkenaan di ibu negara.
Pusat Hemodialisis Yayasan Al-Sultan Abdullah (YASA) di Setiawangsa itu merupakan yang kedua seumpamanya di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur selepas yang pertama beroperasi di Cheras pada Ogos tahun lepas.
Al-Sultan Abdullah menyedari terdapat keperluan untuk memberikan perkhidmatan hemodialisis kepada mereka yang tidak berkemampuan, khususnya daripada golongan M40 dan B40.
Seri Paduka Baginda amat prihatin terhadap nasib rakyat dan pesakit-pesakit buah pinggang kronik yang tidak berkemampuan untuk mendapatkan rawatan hemodialisis.
Faktor-faktor ini telah mendorong Seri Paduka Baginda, Raja Permaisuri Agong dan anakanda-anakanda menubuhkan pusat-pusat hemodialisis bagi membantu meringankan bebanan kewangan kumpulan berkenaan.
Turut berangkat KDYMM Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah dan anakanda, YAM Tengku Puteri Raja Tengku Puteri Ilisha Ameera.
Hadir sama Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Adham Baba.
Pusat rawatan yang dilengkapi dengan 12 mesin itu menerima dan membantu pesakit-pesakit yang kurang berkemampuan dengan kos rawatan pesakit dibiayai YASA yang dahulunya dikenali sebagai sebagai Yayasan Istana Abdul Aziz, atau tajaan atau subsidi daripada badan-badan kerajaan, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan dan majikan.
“Pesakit-pesakit yang mendapat rawatan di pusat-pusat hemodialisis YASA tidak perlu membayar kos rawatan mereka, ini secara langsung dapat meringankan bebanan kewangan kepada mereka,” titah Al-Sultan Abdullah.
Yang di-Pertuan Agong turut bertitah sebanyak dua lagi pusat rawatan hemodialisis akan dibina di Raub dan Pekan, Pahang pada akhir tahun ini dan suku pertama tahun depan.
Daulat Tuanku
Anda dan 6K yang lain
187 Komen
454 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan

  • Peminat Utama
    Alhamdulillah moga Allah SWT merahmati Tuanku atas kebaikan Tuanku membantu rakyat yang susah. Aamiin.
    2
    • Suka
    • Balas
    • 1m
Lihat lebih banyak komen
1 daripada 182
Anda dan 6.6K yang lain
169 Komen
282 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan

  • Peminat Utama
  • Agong dan permaisuri berjiwa rakyat prihatin dengan masalah rakyat sebab itu rakyat sayang sangat sekali pun tak pernah bertemu tapi terlalu dekat di hati rakyat. Moga karya patik untuk agong dan permaisuri dapat dibukukan agar rakyat dapat menghayati sama betapa mulianya hati agong dan permaisuri.
5 Ogos 2020 - Selamat Ulang Tahun Hari Keputeraan ke-60 KDYMM Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Binti Almarhum Al-Mutawakkil Alallah Sultan Iskandar Al-Haj
Semoga Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Tuanku dipanjangkan usia dan dikurniakan kesihatan yang berpanjangan.
Rohana Sainuddin dan 12K yang lain
890 Komen
2.8K Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan

  • Dirgahayu Tuanku, selamat harijadi Tuanku Permaisuri, semoga Tuanku Permaisuri dikurniakan kesihatan yang sihat walafiat sentiasa dan sentiasa didalam lindungan Allah swt..Aamiin3yrab

3 Ogos 2020 - Happy Birthday to Yang Amat Mulia Tengku Arif Bendahara Tengku Muhammad Iskandar Ri’ayatuddin Shah Ibni Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.
May Allah bless Yang Amat Mulia Tengku Arif Bendahara with good health and long life. Amin
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, berdiri
Anda dan 8.9K yang lain
351 Komen
320 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan

  • Peminat Utama
  • Moga Tengku Arif menjadi Raja yang prihatin kepada rakyat sepertimana ayahanda Sultan Abdullah kesayangan rakyat Malaysia aamiin.

Istana Negara

3 Ogos 2020 - KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong hari ini berangkat menyantuni golongan veteran ATM yang memerlukan dalam program Ampun Kasih di Pekan, Pahang.
Seri Paduka Baginda berkenan menyampaikan sumbangan kepada Puan Hasimah Sulaiman, 62, di Kampung Kelat Rendang, Pekan,Pahang. Hasimah yang merupakan ibu tunggal kepada 2 orang anak pernah berkhidmat bersama Rejimen 505 Askar Wataniah dari tahun 1977 hingga 1989. Hasimah mempunyai seorang anak yang menghidap penyakit buah pinggang yang memerlukan rawatan dialisis tiga kali seminggu di Hospital Pekan.
Seri Paduka Baginda turut berkenan menyampaikan sumbangan kepada Encik Nazeri Mohamed Zin, 64, di Kampung Pasir Panjang, Pekan. Nazeri yang terlantar akibat serangan angin ahmar sejak 13 Julai 2012 mempunyai 10 orang anak dan berkhidmat bersama ATM selama 14 tahun dari 1975 hingga 1989.
Keberangkatan Seri Paduka Baginda ke Program Ampun Kasih Veteran ATM adalah bersempena dengan sambutan Hari Pahlawan yang jatuh pada 31 Julai. Seri Paduka Baginda amat menghargai jasa dan pengorbanan veteran ATM dan pejuang pada zaman darurat demi mempertahankan tanah air tercinta.
Keberangkatan Seri Paduka Baginda juga mencerminkan keperibadian tinggi dan keprihatinan Seri Paduka Baginda terhadap kebajikan golongan-golongan yang memerlukan bantuan untuk kelangsungan hidup mereka.
4.7K
128 Komen
172 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan

Lihat lebih banyak komen
1 daripada 128
3 Ogos 2020 - KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong berkesempatan menikmati santapan tengah hari di restoran Kak Nah, Pekan, Pahang selepas berangkat ke Program Ampun Kasih Veteran ATM hari ini.
9K
220 Komen
468 Perkongsian
Suka
Komen
Kongsi

Komen

Paling Relevan

TANGGUNGJAWAB SEMUA PARA PENCINTA PATRIOTIK
Adalah tanggungjawab semua para pencinta patriotik menyubur suburkan obor api perjuangan cintakan negara pada jiwa anak bangsa...barulah MALAYSIA boleh senyum dalam kibaran Jalur Gemilang yang megah gagah...dan akan dipertahankan hingga ke titisan darah terakhir! Jangan dipersiakan peluang yang masih ada untuk mengekalkan nikmat "KEMERDEKAAN" dari satu generasi ke satu generasi dalam maju jaya aman damai dan itulah yang dimahukan oleh para pahlawan yang telah gugur di medan juang demi meraih KEMERDEKAAN untuk dihadiahkan generasi akan datang!

SELAGI ADA USAHA
SELAGI ADA KEYAKINAN
SELAGI ADA KEPERCAYAAN
SELAGI ADA KESETIAAN
MATLAMAT PERJUANGAN TERCAPAI
UNTUK DIHADIAHKAN
KEMERDEKAAN INI
PADA ANAK BANGSA
SAMPAI BILA-BILA Ratu Rimba Niagara
19 Ogos 2020

HEBATNYA CINTA KEKASIH KEPADA PARA KEKASIH-NYA
Kekasihku...
Kekasihku Allah SWT Tuhanku
Kekasihku Nabi Muhammad SAW
Kekasihku amal penemanku di kuburan
Kekasihku adalah hamba-Nya pilihan Allah di Lauhmahfuz
Kekasihku mengajar aku erti hidup berkasih sayang kerana-Nya
Syurga ditempatkan kepada hamba-Nya
Bukanlah kerana banyaknya amalan hamba-Nya
Tapi dengan Rahmat Kasih-Nya
Yang penting sentiasa bersangka baik dengan-Nya
Beramal ikhlas semata kerana-Nya
Tiada niat lain ikhlas kerana-Nya
Kekasih segala kekasih
DIA lah Tuhanku
Yang setia
Membalas cinta hamba-Nya yang ikhlas
Janji-Nya pasti benar
Sesungguh-Nya
DIAlah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang
Tidak akan pernah meninggalkan hamba-Nya
Biarpun sedetik
Terlalu hampir
Kemana kita berada DIA berada
Tak pernah tidur dan lalai
Bersama kita
Sejak Azali Lagi
Hingga nafas terhenti
Syurga adalah balasan
Yang terindah buat para kekasih-Nya
Yang Dicintai
Selagi berdetak jantung
Yang tiada penghujung-Nya
Biarpun sudah bergelar roh
Begitulah
Cinta-Nya Allah kepada para kekasih-Nya
Maka berlumba-lumbalah kita untuk
Menjadi kekasih-Nya
Kerana
DIA Maha
Penyayang
Memahami
Setia
Memakbulkan doa
Janji-Nya pasti ditepati
Kita tak akan dikecewakan
Selagi mana kita beramal
Ikhlas kerana-Nya
Andainya semua hamba-Nya
Masuk ke Syurga
Masih lagi ada ruang untuk para kekasih-Nya
Menghuni Syurga
Kerana Syurga itu
Luas seluas -luas-NYa
Begitulah pemurah dan penyayang-Nya Kekasih
Membalas cinta kepada semua para kekasih-Nya
Yang hidup di muka bumi
Dari wujudnya Nabi Adam as
Hinggalah bumi ini qiamat
SUBHANALLAH BEGITU HEBATNYA CINTA KEKASIH
KEPADA PARA SEMUA HAMBA-NYA YANG BERGELAR
KEKASIH-NYA
Moga kita semua tergolong menjadi kekasih-Nya
Aamin
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
13 Ogos 2012
24 Ramadan 1433H
POHONAN PELANGI SASTRA ANUGERAH-NYA
Subhanallah ketenangan yang menenangkan jiwa.
Mencintai-Mu Allah satu ketenangan Allahu Akbar.
Aku mendapat ilham bagaikan mengutip Permata Syurga berguguran dengan banyaknya lagi kukutip lagi banyak tak terkata . Allahu Akbar. Syukur Alhamdulillah. Aamiin
POHONAN PELANGI SASTRA ANUGERAH-NYA YANG TERINDAH INI KUHADIAHKAN TERISTIMEWA UNTUK SELURUH PENGHUNI BUMI TERCINTA
SAKSIKAN KEINDAHAN ALAM DENGAN IMAN PASTI KAMU AKAN PERCAYA KEWUJUDAN TUHAN
ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH
ALLAH KUCINTA MUHAMMAD KUKASIH
MOGA CINTA DAN KASIH INI
MENGUNDANG RINDU MEMBARA
TANPA JEMU TANPA NOKHTAH
HINGGA KE AKHIR HAYATKU MENCINTAI-NYA
DI PADANG MAHSYAR MENDAPAT
SYAFAAT NABI MUHAMMAD SAW
DI SYURGA BERSAMA NABI MUHAMMAD SAW
DAN SELURUH UMMAT RASULULLAH BERSAMA
MEMANDANG WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
LIHATLAH KEBESARAN TUHAN SUBHANALLAH
'hamba-Ku yang mencintaimu adalah kekasih-Ku,'
KU MILIK ORANG YANG BERSELAWAT KE ATASMU
Ketika di Mikraj di Sidratul Muntaha, Allah swt bertanya kepada Nabi saw, Milik siapakah seluruh langit ini? Nabi saw menjawab, milikMu Ya Allah. Allah swt bertanya lagi kepada Rasulullah saw, Milik siapakah dirimu? Nabi saw menjawab, MilikMu Ya Allah. Kemudian, Allah swt bertanya lagi, Milik siapakah diriKu? Nabi saw diam tersipu-sipu tidak menjawab. Kemudian Allah swt sendiri menjawabnya, Sesungguhnya Aku milik orang yang berselawat ke atasmu.
Allahummassolli wa sallim wa baarik alaih!
Allahumma solli wa sallim 'alaih
Maha Suci Tuhan Pemilik langit dan Bumi, Tuhan Pemilik ‘Arsy, dari apa yang mereka sifatkan itu.’
(QS. Az-Zukhruf: Ayat 82)
MAKRIFAT CINTA
Makrifat cinta bermakna saling menyayangi kerana Allah SWT membuatkan hati ada taman berbunga iman menjadi hamba-Nya yang bertaqwa.
Ikatan silaturrahim dalam persahabatan sentiasa ikhlas dengan niat bersama menuju jalan-jalan ke SyurgaNya.
Sentiasa redha apa jua takdirNya percaya setiap takdir pasti ada hikmahNya yang indah.
Jika hati dilukai tak akan ada rasa kecewa kerana yakin Allah akan menggantikan yang lebih baik.
Lalui hidup dengan sentiasa bersangka baik dengan Allah Azzawajalla kerana Allah SWT mengikut prasangka hambaNya memahami apa rencanaNya di situlah adanya Makrifat Cinta.
"ALLAH TIDAK MEMBERI APA YANG KITA MAHUKAN TAPI ALLAH MEMBERI APA YANG KITA PERLUKAN,"
TAK ADA KEJADIAN KEBETULAN SEMUA HANYA BISA TERJADI DENGAN IZIN ALLAH
HIKMAH
Tak ada kejadian kebetulan
Tak ada kejadian sia-sia
Semua hanya bisa terjadi dengan izin Allah
Dan semuanya pasti penuh hikmah
Hikmah tak akan terbaca
Oleh orang yg sarat emosi
Sibuk memanjakan perasaan
Cinta dunia, senang dengan penilaian makhluk
Langka berzikir
Tak mau sungguh-sungguh tafakur
Hikmah yg terbaca
akan merubah suasana hati
Akan mudah merubah perilaku
Dari pedih menjadi syukur
Dari melankolis menjadi semangat
Hikmah mudah terbaca oleh orang yang berhati bersih,
Buah dari kecerdasan akal, Ketulusan hati Dan kesungguhan mencintai Allah diatas segalanya.
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN KEBAHAGIAAN UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surah Al Fajr
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati.”
Wahai jiwa yang tenang (27), Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diredhaiNya (28). Maka masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKu (29) dan masuklah ke dalam SyurgaKu (29) - (Al Fajr:27, 28, 29)
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLA
Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajalla: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Ertinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
·
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....aamiin
Ratu Rimba Niagara Aamin Ya Rabbal A'Lamiin
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA
@ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/
THAILAND, 202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
24 Ogos 2020 5 Muharam 1442H











0 comments:

Post a Comment

 
;