Thursday 8 December 2011

RATU RIMBA BERSAMA PAHLAWAN-PAHLAWAN YANG BERJASA

  • PAHLAWAN RIMBA
    Karya  Rha NS

    Pada suatu hari si Monggel merayap-rayap di lereng bukit.
    Si Monggel hendak ke kemuncak bukit. Dia ingin membuktikan
    kepada kawan-kawannya bahawa dia akan berjaya mendaki bukit
    yang tinggi walaupun dia cuma seekor kura-kura yang hodoh.
    sampai di pertengahan bukit si Monggelterjatuh.
    Nasibnya sungguh malang kerana cita-citanya untuk sampai ke
    kemuncak bukit gagal.
    Si Monggel tidak dapat bangun. Dia cedera parah. Cengkerangnya pecah.

    “Tolong! Tolong!” jeritnya dalam kesakitan.

    Secara kebetulan Noni dan Mona sedang bersiar-siar di situ
    menghirup udara nyaman.

    “Eh! Engkau dengar tak suara meminta tolong?” tanya Noni kepada Mona.

    “Iyelah… suara itu di bukit sana!” jawab Mona.

    “Mari kita pergi tengok?”

    “Aku tak mahulah, kalau engkau nak… kau pergilah,” kata Mona lalu
    beredar dari situ.

    Noni pergi mencari-cari di manakah arah suara yang meminta tolong.
    Alangkah terperanjatnya dia apabila didapati seekor kura-kura cedera
    parah.

    “Kasihannya… baik aku tolong rawat lukanya,” kata hati kecil Noni.

    “Aduh! Sakitnya!” jerit Monggel apabila Noni mencabut cengkerangnya.

    “Maafkan aku cengkerang kau ni dah pecah, aku terpaksa menanggalkannya,”
    kata Noni sambil mengambil sehelai daun lalu ditutup luka yang terdedah.
    Noni membawa Monggel di sebuah gua. Noni tinggal bersama rakannya Mona.

    “Siapa yang kau bawa ni Noni? Eh! Gelinya aku tengok lukanya tu,
    nak loya aku,” kata Mona dengan sombongnya.

    “Dia perlukan bantuan kita. Biarlah dia berehat di sini sementara
    lukanya sembuh. Kau jaga dia sekejap ya… aku nak panggil doktor.”

    “Eh! Engkau ni buang masa aku aje. Lebih baik aku bersiar-siar
    daripada menjaga si hodoh ni,” kata Mona.

    “Engkau ni… memang tak boleh tolong sikit. Ini hari dia mlang…
    esok mana tahu kita pulak? Jadi kita harus tolong menolong,”
    nasihat Noni.

    “Engkau ni memang dari dulu lagi suka tolong kawan.
    Engkau susah ada ke kawan-kawan tolong?”

    “Aku menolong kawan bukanlah harapkan balasan. Tak macam engkau,
    ada ubi ada batas,ada hari pasti dibalas.”

    “Zaman sekarang ni… kalau tak harap balasan…hai sampai bilapun
    menanggung rugi.”

    “Malas aku nak layan kau ni! Dari dulu lagi asyik dengan ego
    kau aje. Baik aku pergi panggil doktor.”

    Noni pergi memanggil doktor untuk merawat Monggel.

    “Lukanya parah… kalau tidak dirawat, dia akan lumpuh buat selamanya.”

    “Habis macam mana untuk meyelamatkannya?” tanya Noni.

    “Untuk tumbuhkan semula kulit cengkerangnya, sedikit bulu biri-biri
    kau tu hendaklah ditampalkan ke kulit yang luka,” jelas doktor
    Marina seekor monyet betina yang mempunyai ijazah kedoktoran.

    “Berilah saya tempuh dua hari untuk saya berbincang dengan
    kawan saya.”

    “Kalau kamu sudah buat keputusan datanglah ke klinik saya.
    Saya harap jangan terlalu lama,dikhuatiri kura-kura ini akan
    mati nanti.”

    “Baiklah doktor.”

    Malam itu Noni berbincang dengan Mona.

    “Mona aku nak minta tolong dengan kau sikit boleh tak?”

    “Cakap ajelah!” kata Mona.

    “Begini… aku sebenarnya hendak mendermakan bulu aku kepada kawan
    kita yang malang ni, tapi aku tak boleh berikan kerana bulu-buluku
    tidak akan tumbuh semula malah akan mengidap sakit kulit yang
    berpanjangan. Apa kata kau derma sedikit bulu kau tu kepadanya?”

    “Kau sedar ke apa yang kau cakap ni?” tengking Mona.

    “Tak boleh ke kau berkorban sedikit demi seorang kawan?
    Kau takkan rugi kalau kau berbuat baik sesama kita.”

    “Walau apa pun yang kau kata, aku tetap dengan keputusan aku,
    jangan haraplah aku nak derma, walau sehelai bulu pun,”
    kata Mona dengan sombongnya.

    Noni kecewa dengan sikap tamak sahabatnya Mona yang sedikitpun
    tidak rasa belas kasihan terhadap si Monggel yang malang itu.

    Walaupun terpaksa menahan kesakitan yang amat sangat dan terpaksa
    menanggung sakit kulit yang berpanjangan, Noni mendermakan sedikit
    bulunya kepada si Monggel.

    Setelah luka yang ditampal dengan bulu biri-biri, si Monggel kian
    hari kian sembuh. Dia boleh berjalan semula. Cengkerangnya
    tumbuh semula tetapi lebih cantik daripada dahulu. Kalau dahulu
    warnanya kehitaman tetapi sekarang berwarna kelabu seperti warna
    bulu si Noni.

    “Wah! Sekarang kau dan sihat dan cengkerang kau pun dah tumbuh
    semula. Bertambah cantik dari dulu,” kata Noni dengan penuh gembira.

    “Kalau tak kerana engkau, aku tak sesihat dan secantik ini Noni,”
    kata Monggel mengingatkan tragedi malang yang menimpanya dahulu.

    Semenjak Monggel sihat dan cantik barulah Mona ingin berkawan
    dengan Monggel.

    “Monggel mari kita pergi bersiar-siar di rimba sana.
    Hari ni ada pesta besar-besaran. Semua penghuni rimba bersuka ria,”
    kata Mona dengan suara yang lembut.

    “Tak boleh aku dah janji dengan Noni, nan temankan Noni pergi
    menziarahi saudaranya yang sakit,” kata Monggel.

    “Ala… biarlah dia pergi sendiri. Pergi tengok keluarganya sakit
    bukannya seronok… pergi pesta lagi seronok dapat bersuka ria.”

    “Betul juga kata kau tu.”

    “Jom kita pergi.” Mereka berdua pergi tanpa memberitahu Noni.

    Semua yang hadir di pesta memuji Mona kerana bertuah memiliki
    Monggel yang cantik. Pujian yang melimpah ruah membuatkan Mona
    dan Monggel lupa daratan.

    Mereka berdua hendak berpindah ke gua lain kerana tidak mahu
    tinggal bersama Noni yang mengidap sakit kulit.
    “Kau juga nak pindah Monggel?”Tanya Noni menahan sebak di dadanya.

    “Siapa nak tinggal dengan engkau? Nanti penyakit kulit kau tu
    menjangkit dengan kami pulak!” kata Monggel penuh angkuh.

    “Betul kata engkau tu Monggel.”

    “Engkau tahu tak Monggel kenapa aku jadi macam ni? Kerana nak
    menyelamatkan nyawa engkau. Aku sedih! Kecewa! Ini rupanya
    balasan engkau terhadap aku akhirnya. Kau tahu masa kau sakit dulu,
    adakah si Mona yang cantik ni menolong engkau? Aku tak sangka,
    begini rupanya budi kau terhadap aku!” Noni menangis semahunya.

    “Ah! Jangan layan si gila ni, mari kita pergi!” kata Mona.
    Mereka berdua pergi meninggalkan Noni yang dalam kesedihan dan
    kesakitan.

    • * * ************

    Tersebutlah kisah seekor biri-biri berbulu emas tersesat di sebuah gua.
    Gua itu tempat tinggal Noni.

    “Hai kawan… boleh aku tumpang berteduh di sini?”

    “Boleh apa salahnya.”

    “Kau ni macam tak sihat je? Kau sakit ke?” Tanya biri-biri berbulu
    emas sambil mendekati Noni.

    “Jangan dekati aku! Nanti kau menjangkit,” kata Noni dengan nada lemah.

    “O…rupanya kau sakit kulit. Sakit kau ni dah teruk? Kenapa kau biarkan?”

    “Aku ubat macam mana pun tak akan sembuh.”

    “Bukankah setiap penyakit itu ada penawarnya? Kau ni terlalu cepat
    putus asa…belum usaha lagi sudah mengalah.”

    “Engkau fak faham kawan, sakit kulitku ini disebabkan aku langgar
    pantang larang nenek moyangku iaitu bulu biri-biriku tidak bbelasoleh
    di potong tapi kerana hendak menyelamatkan nyawa kawanku,
    aku korbankan sedikit buluku untuk menyembuhkan penyakitnya.”

    “Sungguh baik hati engkau… mana perginya kawan engkau yang bertuah tu?”

    “Dia dah pindah dari sini.” Noni menangis tidak dapat menahan sedih
    yang bukan kepalang.

    “Tak patut dia buat kau macam tu… sepatutnya dialah yang menjaga
    dalam keadaan engkau yang sakit macam ni? Engkau ni nampak kurus…
    kau tak makan ke?”

    “Aku terpaksa berlapar kerana aku tidak dapat mencari rezeki.
    Aku tak boleh terkena pancaran cahaya matahari. Nasib baiklah ada
    sahabatku sang tupai dialah yang bermurah hati memberiku makanan,
    biarpun dia sendiri juga susah. Apabila dia dapat rezeki lebih…
    dia beri lebih, budinya tak dapat hendak kubalas.”

    “Beruntung kau dapat kawan sebaik Sang Tupai. Zaman sekarang ni…
    susah hendak cari kawan macam dia. Dah berapa lama kau menanggung
    sakit ni?”

    “Baru enam tahun.”

    “Enam tahun kau kata baru?”

    “Iyelah hidup aku di gua, apa terjadi di luar rimba sana aku tak tahu.”

    “Kasihan kau kerana nak menolong kawan, kau yang menanggung derita.”

    “Salah kah aku berbuat baik sesama kita?”

    “Salah tak salah tapi sampai diri sendiri merana susahlah,
    lagipun sahabat yang kau tolong tu tak mengenang budi.
    Kawan… kerana kejujuranmu sudikah kau menjadi sahabatku?
    Aku suka berkawan macam kau ni. Dah lama aku mencari kawan
    yang jujur dan berhati mulia,”

    “Aku tak sangka…aku yang berpenyakit ni, ada yang sudi nak
    berkawan denganku,” kata Noni terharu dengan pengakuan kawan
    yang baru dikenalinya.

    Mulai hari itu biri-biri berbulu emas bersahabat baik dengan Noni.
    Biri-biri emas bermurah hati mendermakan sedikit bulu emasnya
    kepada Noni yang mengidap sakit kulit akibat melanggar sumpah.

    “Kau tak rasa rugi ke menderma bulu mu yang cantik?”

    “Aku suka menderma kerana semakin aku menderma semakin cantik buluku.”

    Semenjak menerima bulu sahabatnya itu penyakit yang dihidapi oleh
    Noni beransur sembuh. Yang anehnya bulu Noni turut bertukar
    menjadi warna emas seperti warna sahabatnya.

    “Marilah kita bersiar-siar, lagi pun kau dah lama tak keluar dari
    gua ni tentu sekali kau rindukan kehijauan rimba dengan cahaya
    matahari,” kata biri-biri emas.

    Ketika mereka hendak keluar, datang Sang tupai membawa makan
    untuk Noni.

    “Sugi… kau tak kenal aku lagi ke?” Tanya Noni.

    “Kau siapa?”

    “Takkanlah sahabat baikmu kau tak kenal?”

    “Aku manalah ada sahabat secantik dan sewangi engkau? Setahu aku
    sahabat setiaku hanyalah Noni. Ha… ini makanan yang aku bawakan
    untuknya. Dah empat hari aku tak datang… kasihan dia.”

    “Kenapa kau tak datang?”

    “Tempat biasa yang aku cari makan telah terbakar disebabkan kelalaian
    manusia membuang putung rokok ke rimba. Mujurlah semua penghuni
    rimba bergotong royong memadamkan api,kalau tidak habislah rimba
    ini terbakar dan penghuni rimba mati terbakar, kelaparan dan tak
    ada tempat mencari makan. Sungguh kejam manusia ni. Mereka tidak
    langsung mempunyai perasaan kasihan belas kepada penghuni rimba.
    Mereka tak tahu ke yang kita ni sebahagian daripada hidup mereka.
    Tanpa kehadiran kita tidak lengkaplah hidup mereka.
    Kalaulah kita bermuafakat untuk membuat serangan kepada mereka tak
    sampai satu hari matilah mereka,” kata Sang tupai panjang lebar.

    “Tak sangka saya awak ni mempunyai pemikiran yang tinggi tapi
    bagaimana penghuni rimba nak serang manusia dalam masa satu hari?”
    sampuk biri-biri emas.

    “Senang saja kitakan mempunyai pelbagai jenis. Ada yang ganas, besar,
    kecil, berbisa waima sebesar hama pun.”

    “Bagaimana mereka nak buat?”

    “Si Harimau boleh menerkam, si ular mematuk, si monyet boleh membaling,
    si gajah boleh memijak … itu belum termasuk jenis kecil,” jelas tupai
    sungguh-sungguh.

    “Manusia mempunyai senjata canggih… boleh ke kamu melawan mereka,
    aku rasa kita yang musnah,” kata Noni ingin menduga sejauh mana
    kepintaran sahabatnya Sang Tupai.

    “Sebelum senjata canggih mereka meusnahkan kita, kawan-kawan
    kita si tebuan,unggas, kumbang kecil masuk ke lubang telinga manusia.
    Aku yakin kalau kita muafakat kepada semua penghuni rimba tidak
    terkecualipun dalam sekelip mata saja manusia akan mati.
    Tapi kita ada rasa pertimbangan dan kita tidaklah sezalim mereka.”

    “Yelah kau ni memang bijak tak sangka aku selama ini sang tupai
    sebijiak ini. Bertuah aku mempunyai sahabat seperti kau. Idea kau tu
    memang boleh diguna pakai dan jika manusia masih lagi tidak mahu
    mengubah sikapnya untuk memusnahkan kita, kita akan bertindak.
    Mereka ingat mereka bijak tapi kita lebih bijak daripada mereka,”
    kata Noni penuh semangat.

    “Cuba kau terus terang dengan aku kau ni siapa sebenarnya?
    Kau macam kenal aku je?” Tanya Sang tupai kehairanan.

    “Kan aku dah kata tadi ….aku ni Noni sahabatmu.”

    “Aku tak percayalah.”

    “Iye Sugi… dialah Noni sahabat setiamu…” kata biri-biri emas lalu
    menceritakan apa yang telah terjadi.

    “Sekarang baru aku percaya, Noni syukurlah kau dah sembuh dan
    secantik ini pulak. Tuhan sudah memakbulkan doaku,”
    Sugi menangis kegembiraan.

    Hari itu mereka bertiga bersiar-siar, menikmati kehijauan dan
    kedamaian rimba hingga ke petang. Tiba-tiba mereka terdengar
    suara meminta tolong.

    “Sugi … kau dengar tak suara tu… aku rasa aku pernah dengar,”
    kata Noni.

    “Iyelah tak silap aku suara itu…. suara si Monggel. Kenapa dia ya…
    macam suara menahan sakit aje… mari kita pergi tengok.”

    Mereka terperanjat apabila mendapati Monggel mengalami cedera parah.
    Cengkerangnya yang cantik itu pecah. Dia menangis kesakitan.

    “Kau Sugi… tolonglah aku Sugi, aku tak boleh bergerak lagi.”

    “Sekarang baru nak minta tolong? Mana kawan kau Mona?”

    “Dia dah lari… dia tidak mahu berkawan dengan aku. Barulah aku tahu
    siapa dia sebenarnya. Masa aku gagah dan cantik, dia sukakan aku
    tapi bila aku dit mpa kesusahan dia lari. Inilah balasan yang aku
    terima, aku bersikap zalim terhadap Noni. Aku biarkan dia hidup
    dalam kesusahan sedangkan dia bersusah payah kerana hendak menyelamatkan
    nyawaku,” rintih Monggel.

    “Itulah kau tak tahu membalas budi… sekarang terimalah akibatnya,”
    sampuk biri-biri emas.

    “Kau ni sapa?”

    “Akulah sahabat Noni.”

    “Kau tahu tak kerana hendak menyelamatkan engkau, dia menderita
    menanggung sakit selama enam tahun hanya mengurungkan diri di dalam gua.
    Mujurlah ada Sugi, dialah mencari makanan untuk Noni. Kalau tidak… tak
    tahulah apa akan jadi pada Noni. Tak sangka aku, kau sezalim itu.”

    “Iye… aku memang zalim padanya sebab itulah aku dihempap batu besar
    sebagai membalas kezalimanku.” Monggel menangis tersedu-sedu tanda
    keinsafan.

    “Noni yang sejak tadi mendengar perbualan mereka tidak dapat menahan
    sebak di dadanya. Dia menangis sambil menghampiri Monggel.

    “Monggel aku maafkan engkau.”

    “Engkau siapa?”

    “Aku Noni.”

    “Noni?” Tanya Monggel terperanjat.

    “Iye…aku sahabat setiamu… yang sudah… sudahlah, buang yang keruh ambil
    yang jernih. Mari kurawat lukamu itu. Biarkan kujahit lukamu dengan
    benang kasihku,” kata Noni dengan penuh kasih sayang.

    “Aku tak mahu! Tak mahu! Budimu yang dulu pun belum aku balas.”

    “Setiap budi yang kuberi bukanlah harap balasan, yang penting kau
    dapat menerimaku sebagai sahabat dunia akhirat.

    ”Begitu tinggi budimu Noni.” Monggel menangis keinsafan.

    Monggel dibawa ke gua. Luka Monggel dirawat. Noni mendermakan bulunya
    kepada Monggel bagi menggantikan cengkerangnya yang pecah. Mereka bertiga
    bergilir-gilir menjaga Monggel.

    Hari demi hari luka Monggel sembuh dan cengkerangnya mula tumbuh
    tetapi cengkerang yang tumbuh tidak secantik dulu , hodoh dan
    menggerunkan sesiapa yang melihat.

    “Maafkan aku Monggel, aku tak sangka cengkerang kau jadi
    hodoh macam ni.”

    “Tak apalah Noni, nanti kalau cantik aku lupa diri, ini pun aku
    bersyukur kerana cengkerangku tumbuh semula, dapat juga aku
    melindungi daripada bahaya yang datang.

    “Baguslah kau dah sedar,” kata Sugi

    “Sekarang kita berempat menjadi sahabat baik. Mulai hari ini …
    kita akan tinggal di gua ini, kita akan mulakan hidup baru,”
    kata biri-biri emas.

    Hari yang cerah itu mereka berempat bersiar-siar meredah rimba
    hinggalah sampai di sebuah istana.

    “Itulah Istana Raja Rimba. Di istana itulah ada Puteri Arnab yang
    bernasib malang.”

    “Puteri Arnab? Bernasib malang… kenapa?”

    “Ceritanya begini. Puteri Arnab merupakan puteri yang cantik jelita.
    Bukan saja cantik …dia mempunyai sifat penyayang. Dia suka membantu
    penghuni rima yang bernasib malang. Di atas kebaikannya semua
    penghuni rimba sukakannya. Mereka menggelarkan Puteri Arnab,
    “Ratu Rimba” tetapi malang sikapnya itu dicemburui oleh Raja Rimba,
    dia menuduh Puteri Rimba ingin merampas kuasanya dengan menjadi
    Ratu Rimba.

    Untuk mengelakkan Puteri Arnab menjadi ratu segala gerak geri
    Puteri Arnab disekat. Puteri Arnab menghadapi tekanan yang amat sangat…
    dia bukanlah hendak menjadi ratu…memadailah menjadi ratu di hati
    penghuni rimba,” cerita biri-biri emas.

    “Kasihan aku mendengar cerita Puteri Arnab. Hatinya sungguh baik.
    Biarpun Raja Rimba menghalangnya menjadi ratu tapi bagiku dialah
    ratu yang dinanti-nantikan oleh penghuni rimba. Kau boleh tolong aku tak?”

    “Boleh apa dia?” tanya biri-biri emas.

    “Aku nak potong buluku ini dan jahitkan sehelai baju untuknya.
    Baju ini nanti hendak kuhadiahkan kepadanya, aku tahu Puteri Arnab
    perlukan semangat. Setidak-tidaknya baju ini nanti dapat memberikan
    semangat kepadanya untuk berhadapan dengan penghuni rimba yang
    sudah hilang keyakinan terhadapnya. Mungkin Raja Rimba telah
    memburuk-burukkan nama Puteri Arnab.

    “Kau tak menyesal?”

    “Demi Puteri Arnab aku rela, kau carilah tukang jahit yang terkenal.”

    “Baiklah,” kata biri-biri emas.

    Tidak sampai satu minggu , baju yang hendak dihadiahkan kepada Puteri
    Arnab siap .

    “Monggel boleh kau tolong aku?” Tanya Noni.

    “Boleh.”

    “Kau tolong sampaikan hadiah ini kepada Puteri Arnab.”

    “Tapi istana itu dikawal ketat.”

    “Aku boleh bawakan kau Monggel,” jawab Sugi.

    “Macam mana?”

    “Sungguh pun aku kecil tapi aku kuat. Engkau janganlah takut.
    Boleh kita berjumpa Puteri Arnab.

    “Engkau agak Puteri Arnab tu… takut tak dengan aku? Iyelah siapa
    yang tengok cengkarang aku ni…pasti cabut lari.”

    “Aku agak Puteri Arnab tak macak tu, dia sayangkan semua penghuni
    rimba, tidak kira siapapun mereka. Kau percayalah cakap aku.

    “Bila kita nak pergi?”

    “Malam nanti selamat sikit sebab pengawal-pengawal di istana mengantuk.”

    Malam itu Sugi dan Monggel Berjaya masuk ke dalam istana.

    “Puteri Arnab… Puteri Arnab… bangun patik datang ni,” bisik
    sugi ke telinga Puteri Arnab yang sedang lena tidur.

    “Kamu ni siapa?” tanya Puteri Arnab dengan nada yang lembut.

    “ Patik Sugi, ini kawan patik Monggel.”

    Puteri Arnab menyalam tangan Sugi dan Monggel sambil tersenyum.

    “Selamat berkenalan, bertuah patik dapat berkenalan dengan ratu
    kami Puteri Arnab,” kata Monggel dengan gembiranya.

    “Silakan duduk… tentu kamu berdua penat.” Puteri Arnab menuangkan
    air ke dalam cawan.

    “Jemputlah minum.”

    “Terima kasih ,” kata Monggel dan Sugi Serentak. Mereka meneguk air.

    “Maafkan patik kerana mengganggu Puteri Arnab. Sebenarnya patik datang
    ke sini mempunyai hajat yang besar,” kata Monggel.”

    “Apa hajatnya tu?”

    “Sahabat patik Noni minta sampaikan hadiah ini kepada Puteri Arnab.
    Harap Puteri Arnab sudi menerimanya.”

    “Terima kasih banyak-banyak, beta ucapkan terima kasih kepada sahabat
    kamu tu. Tak sangka beta dalam saat-saat beta bersedih begini,
    ada yang sudi memberi hadiah pada beta,” kata Puteri Arnab terharu
    bercampur gembira yang amat sangat. Hadiah itu dibuka.
    Alangkah terperanjat apabila didapati sehelai baju bulu biri-biri
    emas yang sangat cantik.

    “Cantiknya …siapa nama sahabat kamu?”

    “Noni… kata Noni apabila Tuan Puteri pakai baju ni dapatlah
    membangkitkan semula semangat Tuan Puteri kepada penghuni rimba.
    Cubalah pakai.”

    Sugi dan Monggel terperanjat apabila mendapati Puteri Arnab hilang
    daripada pandangan setelah memakai baju hadiah daripada Noni.

    “Di mana tuan Puteri?”

    “Beta di sini? Kamu tak nampak beta tapi beta nampak kamu berdua.”
    Puteri Arnab ketawa gembira. Dia menanggalkan semula baju ajaib itu.

    “Ha… ini pun tuan Puteri!” jerit Monggel. “Ajaib sungguh Tuan Puteri.”

    “Iyelah sekarang beta boleh keluar dari istana ini.”

    “Kalau macam tu marilah kita pergi dari sini segera.”

    Puteri Arnab memakai semula baju ajaib. Dengan serta merta dia hilang
    daripada pandangan mata. Dia mengekori Sugi dan Monggel.

    Tiba-tiba suatu perkara yang tidak diingini berlaku.
    Sugi dan Monggel telah berjaya ditangkap oleh pengawal istana.
    Mereka dimasukkan ke penjara bawah tanah.

    “Macam mana kita nak keluar ni?” kata Puteri Arnab cemas.

    “Berdoalah semoga kita selamat,” kata Sugi sambil memandang Monggel.

    “Esok pagi kita akan dihadapkan kepada Raja Rimba,” kata Puteri Arnab.

    “Walau apapun terjadi Tuan Puteri jangan menampakkan diri.”

    “Tapi beta tidak sanggup melihat kamu dianiayai.”

    “Tuan Puteri jangan risaukan kami, yang pentingnya tuan Puteri selamat
    dan dapat keluar dari sini. Di luar istana penghuni rimba di serata
    pelosok dunia menantikan kedatangan ratu mereka.
    Mereka rindukan Ratu Rimba mereka.”

    Pagi itu Sugi dan Monggel dihadapkan ke Raja Rimba.

    “Berani kamu menceroboh di istana beta?” tengking Raja Rimba.
    Sugi dan Monggel hanya mendiamkan diri. “Kamu tahu tak apa hukumnya
    penceroboh istana? Kamu berdua akan dipancung tapi beta akan lepaskan
    kamu jika kamu beritahu apa sebenarnya tujuan kamu ke mari?”
    Monggel dan Sugi saling berpandangan.

    “Cakaplah nanti kamu akan dilepaskan,” bisik Puteri Arnab ke telinga
    Sugi dan Monggel. Monggel dan Sugi menggelengkan kepala.
    Kerana kedegilan mereka Sugi dan Monggel dihukum pancung.
    Matilah Sugi dan Monggel.

    Puteri Arnab menangis kesedihan kerana melihat pengorbanan
    Sugi dan Monggel.

    Mayat mereka berdua yang dicampakkan ke dalam gaung telah selamat
    disemadikan. Puteri Arnab meminta kerjasama daripada ular sawa untuk
    mengambil mayat Sugi dan Monggel.

    Pusara mereka disemadikan di lereng bukit. Jasa mereka dikenang
    sebagai Pahlawan Rimba. Bertaburan bunga-bunga di kubur mereka.
    Kubur mereka sentiasa wangi.

    “Kubur siapa di lereng bukit tu?” tanya Noni kepada Sang Kancil.

    “Itulah kubur Pahlawan Rimba. Sudah seminggu dikebumikan.”

    “Mari kita pergi tengok kubur Pahlawan Rimba. Bertuah mereka mati
    sebagai pahlawan. Tentu jasa mereka besar terhadap warga rimba,”
    kata Noni kepada sahabatnya biri-biri emas.

    Alangkah terperanjatnya Noni apabila didapati kubur itu
    adalah kubur Sugi dan Monggel.Berdekatan dengan batu nehsan
    Puteri Arnab sedang bertafakur.

    “Kenapa kamu menangis? Wahai arnab ?” tanya Noni.

    “Macam mana beta tak menangis, mereka berdua sanggup menggadaikan
    nyawa untuk menyelamatkan beta,” kata Puteri Arnab dengan nada
    yang hiba.

    “O… inilah Puteri Arnab?” tanya Noni.

    “Iye… kamu siapa?”

    “Patiklah Noni dan ini sahabat patik Saiful.”

    “Jadi…kamulah Noni yang menghadiahkan pada beta baju ajaib itu?”

    “Patik sungguh terhutang budi kepada mereka berdua kerana telah
    berjya menyampaikan hasrat patik, walaupun nyawa mereka sendiri
    tergadai,” kata Noni penuh terharu.

    “Sebab keberanian mereka itulah semua penghuni rimba menggelar mereka,
    Pahlawan Rimba.



    Karya Rha NS
    1 Januari 1995
    · · · 22 hours ago

    • Naga Pamungkas likes this.

    • (PETIKAN DARIPADA DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
      8 Disember 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;