Thursday 12 April 2012

DATO' SRI MOHD NAJIB TUN ABD RAZAK DARI SEJARAH BUGIS




  • Raden Abdurrahman Rahman was tagged in Tun Mohd Hilmi's photo. — withAhmad Putra and 2 others.
    PM Malaysia sebut "Bukit Siguntang Mahameru dan Demang Lebar Daun" dalam sambutan penobatan pertabalan Yang dipertuan agung Malaysia ke XIV. Secara tak langsung mereka akui, keturunan dari Bumi Sriwijaya. p/s; Menurut Sejarah Melayu, Sri Nila Pahlawan dari keturunan Iskandar Zulkarnain muncul di Bukit Siguntang Mahameru bersama dua saudaranya, Sri Nila Utama dan Sri Krishna Pandita. Pada masa itu, Palembang diperintah oleh seorang Raja bernama Demang Lebar Daun.
     ·  · Yesterday at 3:22pm · 
    • You, Tengku Shawal Tengku Aziz and 12 others like this.
    • 1 share
      • Suraya Haniey Szalinsky ‎"pemasyhuran pertabalan Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong" lebih molek rasanya
        Yesterday at 12:30pm ·  ·  2
      • Tun Mohd Hilmi DS Najib ialah Perdana Menteri Malaysia. Di Pahang beliau ialah Orang Besar Berempat Syahbandar. Kenapa beliau ada 'daulat' sebab DS Najib adalah keturunan Kesultanan Gowa ke 19: Raja Gowa ke 19, I Mappadulung Daeng Mattimung Karaeng Sanrobone Sultan Abdul Djalil Tumenanga ri Lakiung. Gowa terletak di Sulawesi Selatan penempatan masyarakat Bugis-Makassar.
        Yesterday at 1:59pm ·  ·  1
      • Tun Mohd Hilmi Dalam sambutannya lawatan DS Najib ke Sulawesi Selatan, dihalaman Rumah Jabatan Bupati Gowa, DS Mohd Najib bin Tun Abdul Razak Menegaskan dirinya sebagai Putera Gowa :

        " Saya adalah Anak Gowa, Saya keturunan langsung Raja Gowa dan Hari ini saya Balik ke Gowa Bukan untuk Merampas Tahta Raja Gowa, Melainkan untuk menjalin semangat kekeluargaan yang sebenarnya tidak putus....,Saya adalah Anak Gowa yang merantau 11 (sebelas) Generasi lamanya".
        Yesterday at 1:59pm ·  ·  1
      • Suraya Haniey Szalinsky pna kuo paper psl 2 x lama dlu..
      • Tun Mohd Hilmi ya. bugis suka merantau. dan sukses di banyak tempat. kesultanan di malaysia pon ramai dari sejarah bugis
        Yesterday at 2:01pm ·  ·  1
      • Tun Mohd Hilmi beberapa orang yang sukses memegang tampuk pemerintahan malaysia ... diantaranya : Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak (PM Malaysia sekarang/ Ke 6), Tun Abdul Razak (PM Malaysia ke 2) dan Tun Musa Hitam.
        Yesterday at 2:02pm ·  ·  1
      • Rabeah Mohd Ali Ada kah Dato' Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak berdarah Bugis?
        Kerna moyang saya adalah hulu balang Raja Bugis mengikut cerita bunda saya Hajah Fatimah Husein.
        about a minute ago · 

        (PETIKAN DARIPADA WALL RADEN ABDURRAHMAN RAHMAN)
        12 April 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;