Saturday 22 December 2012

TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'ALANGKAH INDAH CINTA KERANA-NYA'

Ratu Rimba Niagara shared Sulaiman Dawud's photo.
NABI SULAIMAN & RATU SABA BILQIS

Sulaiman (bahasa Arab:سليمان; bahasa Ibrani: שְׁלֹמֹה; bahasa Ibrani Standar: Šəlomo; bahasa Ibrani Tiberia: Šəlōmōh, bermakna "damai") (sekitar 975-935 SM). merupakan seorang raja Israel, dan anak Raja Daud. Namanya disebutkan sebanyak 27 kali di dalam Al-Quran. Sejak kecil ia telah menunjukkan kecerdasan dan ketajaman pikirannya. Ia diangkat menjadi nabi pada tahun 970 SM.[rujukan?] Ia wafat di Rahbaam, Baitul Maqdis-Palestina. Sulaiman diagungkan sebagai salah satu dari empat raja yang berhasil menaklukkan sebagian besar bumi, diantaranya adalah Dzul Qarnain, Bukhtanasar dan Namrudz.

NASAB NABI SULAIMAN
1. Nabi Adam
2. Nabi Syits bin Nabi Adam,
3. Anwas bin Nabi Syits
4. Qinan bin Anwas
5. Mahlail bin Qinan
6. Yarid bin Mahlail
7. Nabi Idris (Khunukh) bin Yarid
8. Matushalikh bin Nabi Idris
9. Lamik bin Matushalikh
10. Nabi Nuh bin Lamik
11. Sam bin Nabi Nuh
12. Arfakhsyad bin Sam
13. Syâlih bin Arfakhsyad
14. Nabi Hud (‘Âbir) bin Syâlih
15. Fâligh bin ‘Âbir
16. Râgu bin Fâligh
17. Sârugh bin Râgu
18. Nâhûr bin Sârugh
19. Târikh bin Nâhûr
20. Nabi Ibrahim bin Târikh
21. Nabi Ishaq bin Nabi Ibrahim
22. Nabi Ya’qub bin Nabi Ishaq
23. Yahudza bin Nabi Ya’qub
24. Farish bin Yahudza
25. Hashrûn bin Fârish
26. Aram bin Hashrûn
27. ‘Uwainâdib bin Aram
28. Nahsyûn bin ‘Uwainâdib
29. Salmûn bin Nahsyûn
30. Âmir bin Salmûn
31. ‘Uwaid bin Âmir
32. Îsyâ bin‘Uwaid
33. Nabi Daud bin Îsyâ
34. Nabi Sulaiman bin Nabi Daud

NABI SULAIMAN ADALAH RAJA SEGALA MAKHLUK
Allah SWT mengangkatnya sebagai nabi dan rasul. Setelah Sulaiman cukup umur dan ayahandanya wafat, Sulaiman diangkat menjadi raja di kerajaan Israil. Ia berkuasa tak hanya atas manusia, namun juga atas binatang dan makhluk halus seperti jin dan lain-lain. Baginda dapat memahami bahasa semua binatang

Istana Nabi Sulaiman sangat indah. Dibangun dengan gotong royong manusia, binatang, dan jin. Dindingnya terbuat dari batu pualam, tiang dan pintunya dari emas dan tembaga, atapnya dari perak, hiasan dan ukirannya dari mutiara dan intan, berlian, pasir di taman ditaburi mutiara, dan sebagainya.

INTERAKSI NABI SULAIMAN DENGAN JIN, BINATANG DAN LAINNYA

Nabi Sulaiman dianugerahkan Allah kebijaksanaan sejak remaja. Ia juga memiliki berbagai keistimewaan, termasuk mampu berbicara dan memahami bahasa hewan sehingga semua makhluk itu mengikuti kehendaknya.

Allah berfirman: “Dan sesungguhnya Kami telah memberikan ilmu kepada Daud dan Sulaiman dan keduanya mengucapkan; segala puji bagi Allah yang melebihkan kami dan banyak hambanya yang beriman. Dan Sulaiman telah mewarisi Daud dan dia berkata; Wahai manusia, kami telah diberi pengertian tentang suara burung dan kami diberi segala sesuatu. Sesungguhnya semua ini benar-benar satu anugerah yang nyata.”

Ia juga dapat menundukkan jin dan angin, sehingga dapat disuruh melakukan apa saja, termasuk mendapatkan tembaga cair yang selalu keluar dari perut bumi untuk dijadikan perkakasan, bangunan istana, benteng, piring-piring besar dan tungku-tungku.

Firman Allah bermaksud: “Dan Kami (tundukkan) angin bagi Sulaiman yang perjalanannya pada waktu petang, sama dengan perjalanan sebulan dan Kami alirkan cairan tembaga baginya. Dan sebahagian daripada jin ada yang bekerja di hadapannya (di bawah kekuasaannya) dengan izin Tuhannya. Dan siapa yang menyimpang antara mereka daripada perintah Kami, Kami rasakan kepadanya azab neraka yang apinya menyala-nyala.”

KEBIJAKSANAAN & KEADILAN NABI SULAIMAN
Kebijaksanaan Sulaiman dapat dilihat melalui berbagai peristiwa yang dilaluinya. Misalnya, beliau coba mengetengahkan ide kepada bapaknya, Nabi Daud a.s bagi menyelesaikan perselisihan antara dua pihak, yaitu antara pemilik kebun dan pemilik kambing.

Walaupun ketika itu usianya masih muda, pendapatnya bernas. Mulanya Nabi Daud memutuskan pemilik kambing supaya menyerahkan ternaknya kepada pemilik kebun sebagai ganti rugi disebabkan ternaknya memasuki dan merusakkan kebun itu. Sulaiman yang mendengar keputusan bapaknya menyelanya: “Wahai bapakku, menurut pandanganku, keputusan itu sepatutnya berbunyi; kepada pemilik tanaman yang telah musnah tanaman diserahkanlah kambingnya untuk dipelihara, diambil hasilnya dan dimanfaatkan bagi keperluannya. “Manakala tanamannya yang binasa itu diserahkan kepada pemilik kambing untuk dijaga sehingga kembali kepada keadaan asal. Kemudian masing-masing menerima kembali miliknya, sehingga dengan cara demikian masing-masing pihak tidak ada yang mendapat keuntungan atau menderita kerugian lebih daripada sepatutnya.” Pendapat yang dikemukakan Sulaiman disetujui kedua pihak. Malah khalayak ramai yang menyaksikan perbicaraan itu kagum dengan kebolehan beliau menyelesaikan perselisihan terbabit.

SULAIMAN NAIK TAHTA
Bertitik tolak daripada peristiwa itu, kewibawaan Sulaiman semakin tersebar dan ia juga sebagai bibit permulaan kenabian Sulaiman. Melihat kecerdasan akal yang ditonjolkannya itu, Nabi Daud menaruh kepercayaan dengan mempersiapkannya sebagai pengganti dalam kerajaan Bani Israel. Namun, abangnya Absyalum tidak merelakan beliau melangkah lebih jauh dalam hiraki pemerintahan itu, malah mendakwa dia yang sepatutnya dilantik sebagai putera mahkota kerana Sulaiman masih muda dan tidak berpengalaman. Absyalum mau mendapatkan tahta itu dari bapak dan adiknya. Justru, dia mulai menunjukkan sikap baik terhadap rakyat, dengan segala masalah mereka ditangani sendiri dengan segera, membuatkan pengaruhnya semakin meluas.

Sampai satu ketika, Absyalum mengistiharkan dirinya sebagai raja, sekaligus merampas kekuasaan bapaknya sendiri. Tindakannya itu mengakibatkan huru-hara di kalangan Bani Israel. Melihatkan keadaan itu, Nabi Daud keluar dari Baitul Maqdis, menyeberangi Sungai Jordan menuju ke Bukit Zaitun. Tindakannya itu semata-mata mau mengelakkan pertumpahan darah, namun Absyalum dengan angkuh memasuki istana bapanya. Di Bukit Zaitun, Nabi Daud memohon petunjuk Allah supaya menyelamatkan kerajaan Bailtul Maqdis daripada dimusnahkan anaknya yang durhaka itu. Allah segera memberi petunjuk kepada Nabi Daud, yaitu memerangi Absyalum. Namun, sebelum memulai peperangan itu, Nabi Daud berpesan kepada tentaranya supaya tidak membunuh anaknya itu, malah jika boleh ditangkap hidup-hidup. Bagaimanapun, kuasa Allah melebihi segalanya dan ditakdirkan Absyalum mati juga kerana dia mau bertarung dengan tentara bapaknya.

Kemudian, Nabi Daud kembali ke Baitul Maqdis dan menghabiskan sisa hidupnya selama 40 tahun di istana itu sebelum melepaskan takhta kepada Sulaiman. Kewafatan Nabi Daud memberikan kuasa penuh kepada Nabi Sulaiman untuk memimpin Bani Israel berpandukan kebijaksanaan yang dianugerah Allah

RATU BILQIS TUNDUK KEPADA NABI SULAIMAN
Setelah membangunkan Baitul Muqaddis, Nabi Sulaiman menuju ke Yaman. Tiba di sana, disuruhnya burung hud-hud (sejenis pelatuk) mencari sumber air. Tetapi burung berkenaan tiada ketika dipanggil. Ketiadaan burung hud-hud menimbulkan kemarahan Sulaiman. Selepas itu burung hud-hud datang kepada Nabi Sulaiman dan berkata: "Aku telah terbang untuk mengintip dan terjumpa suatu yang sangat penting untuk diketahui oleh tuan..."

Firman Allah, bermaksud: "Maka tidak lama kemudian datanglah hud-hud, lalu ia berkata; aku telah mengetahui sesuatu, yang kamu belum mengetahuinya dan aku bawa kepadamu dari negeri Saba suatu berita penting yang diyakini.

"Sesungguhnya aku menjumpai seorang wanita yang memerintah mereka dan dia dianugerahi segala sesuatu serta mempunyai singgasana yang besar. Aku mendapati dia dan kaumnya menyembah matahari, selain Allah..."

Mendengar berita itu, Nabi Sulaiman mengutuskan surat mengandungi nasihat supaya menyembah Allah kepada Ratu Balqis. Surat itu dibawa burung hud-hud dan diterima sendiri Ratu Balqis. Selepas dibaca surat itu, Ratu Balqis menghantarkan utusan bersama hadiah kepada Sulaiman. Dalam al-Quran diceritakan: "Tatkala utusan itu sampai kepada Nabi Sulaiman, seraya berkata; apakah patut kamu menolong aku dengan harta?

"Sesungguhnya apa yang diberikan Allah kepadaku lebih baik daripada apa yang diberikannya kepadamu, tetapi kamu merasa bangga dengan hadiahmu.

"Kembalilah kepada mereka, sungguh kami akan mendatangi mereka dengan bala tentara yang mereka tidak mampu melawannya dan pasti kami akan mengusir mereka dari negeri itu (Saba) dengan terhina dan mereka menjadi tawanan yang tidak berharga."

Utusan itu kembali ke negeri Saba dan menceritakan pengalaman yang dialami di Yaman kepada Ratu Balqis, sehingga dia berhajat untuk berjumpa sendiri dengan Sulaiman. Keinginan Ratu Balqis untuk datang itu diketahui Nabi Sulaiman terlebih dulu. Beliau segera memerintahkan seluruh tentaranya yang terdiri dari manusia, hewan dan jin untuk membuat persiapan bagi menyambut kedatangan Ratu Balqis. Nabi Sulaiman kemudian menitahkan untuk memindahkan singasana Ratu Balqis ke istana beliau.

Surah An-Naml

38. Berkata Sulaiman: "Hai pembesar-pembesar, siapakah di antara kamu sekalian yang sanggup membawa singgasananya kepadaku sebelum mereka datang kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri."

39. Berkata Ifrit (yang cerdik) dari golongan jin: "Aku akan datang kepadamu dengan membawa singgsana itu kepadamu sebelum kamu berdiri dari tempat dudukmu; sesungguhnya aku benar-benar kuat untuk membawanya lagi dapat dipercaya."

40. Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari AI Kitab "Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip." Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia."

41. Dia berkata: "Robahlah baginya singgasananya; maka kita akan melihat apakah dia mengenal ataukah dia termasuk orang-orang yang tidak mengenal(nya)."

Manakala Ratu Balqis tiba, ia ditanya oleh Sulaiman: "Seperti inikah singgahsanamu?" Dengan terperanjat, Ratu Balqis menjawab: "Seakan-akan singgasana ini singgasanaku" Kemudian Ratu Balqis dipersilakan masuk ke istana Nabi Sulaiman. Namun, ketika berjalan di istana itu, sekali lagi Ratu Balqis terpedaya, karena menyangka lantai istana Sulaiman terbuat dari air, sehingga ia menyingkap kainnya.

Firman Allah yang bermaksud: Dikatakan kepadanya; masuklah ke dalam istana. Maka tatkala dia (Ratu Balqis) melihat lantai istana itu, dikiranya air yang besar dan disingkapkannya kedua betisnya.

Berkatalah Sulaiman; "sesungguhnya ia istana licin yang diperbuat daripada kaca". Berkatalah Balqis; "Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah berbuat zalim terhadap diriku dan aku berserah diri bersama Sulaiman dan kepada Allah, Tuhan semesta alam."

Peristiwa itu menyebabkan Ratu Balqis berasa sangat aib dan menyadari kelemahannya, sehingga dia memohon ampun atas kesilapannya selama ini dan akhirnya dia diperisterikan oleh Nabi Sulaiman.

WAFATNYA NABI SULAIMAN
Kisah Sulaiman dan tentaranya yang terdiri daripada manusia, hewan dan jin dalam menjalankan dakwah Allah terhadap Ratu Balqis. Kematian beliau berlainan dengan manusia biasa. Nabi Sulaiman wafat dalam keadaan duduk di kursi, dengan memegang tongkat sambil mengawasi dan memperhatikan jin yang bekerja.

Firman Allah: "Tatkala Kami telah menetapkan kematian Sulaiman, tidak ada yang menunjukkan kepada mereka setelah kematiannya itu melainkan rayap yang memakan tongkatnya. Maka tatkala ia telah tersungkur, nyatalah bagi jin itu bahawa sekiranya mereka mengetahui yang ghaib tentulah mereka tidak akan tetap dalam seksa yang menghinakan."
NABI SULAIMAN & RATU SABA BILQIS

Sulaiman (bahasa Arab:سليمان; bahasa Ibrani: שְׁלֹמֹה; bahasa Ibrani Standar: Šəlomo; bahasa Ibrani Tiberia: Šəlōmōh, bermakna...


Ratu Rimba Niagara shared Dresti Budi Widadi's photo.
Like · ·
Ratu Rimba Niagara shared Dresti Budi Widadi's photo.
Like · ·
Ratu Rimba Niagara shared Ahmad Tajuddin's photo.
Like · · · 18 hours ago ·


  • Ahmad Tajuddin likes this.
  • Ratu Rimba Niagara AWAN MEMBIRU DI MALAM PURNAMA
    'ISTANA SYURGA MILIK-MU'

    Subhanallah
    Terlalu indah malam ini ...

    Sinar purnama terang benderang
    Sinar purnama biru membiru
    Semuanya membiru
    Menenangkan tenang syahdu
    Allahu Akbar...
    Tenang...tenang...tenang...
    Syahdu...syahdu...syahdu...
    Aku terpesona Kebesaran-MuTuhan...
    Sesungguh-Nya Engkau Maha Bijaksana
    Mencipta alam ini sebegini indah ....
    Aku menyaksikan panorama amat indah
    Mempesona ....terasa diri ini terlalu kerdil
    Di sana kulihat awan berarak lalu
    Sekali kupandang kulihat Istana Kayangan di sana
    Adakah itu Istana di Syurga ...
    Allahu Akbar terlalu indah istana itu
    Adakah aku layak mendiami Istana Syurga itu
    Alangkah bahagia jika itu
    Allah Kurniakan kepadaku...
    Pasti aman bahgia
    Yang tak dapat dilafazkan dengan kata-kata melainkan
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    Aku yakin Istana Syurga
    Boleh dimiliki semua hamaba-Nya
    Asalkan hidup di dunia ini
    Berpandukan Al-Quran dan Hadis...
    Insya-Allah semua-Nya boleh memiliki
    Istana Syurga
    Syukur Ya Allah Kau izinkan aku
    Melihat panorama purnama malam
    Biru membiru yang amat indah ini
    Bersama Istana Syurga milik-Mu

    Karya Ratu Rimba Niagara
    22 Disember 2012
Ratu rimba Niagara shared Nyanyian Jiwa Sang Penyair Turin's photo.
"Cinta Adalah Kasih Sayang"

Pada setiap pendar purnamamu
ingin kulabuhkan cinta selamanya
tidurlah kau dalam jubah kasihku
sampai malam kan mengantarmu pada binar
fajar
karna pada pagi pun aku selalu menunggumu

tahukah kau....

ketika mimpi malam tengah menemani
lelapmu
sewaktu angin berhembus dingin
dan menggigilkan tulang-tulangku
pada saat itu embun mulai berjatuhan
tirta bening pun telah mengalir dari pelupuk
sunyiku

tahukah kau....

kita adalah sepasang cinta yang bernyanyi
bersama air mata
jiwa kita telah dicuci dalam setiap lirik
ditembangnya
dan hanya kita yang mengerti tentang
senandungnya

dengarlah sayang....

Jiwa yang mengenal cinta
tak perna berharap untuk dicinta
karna cinta sejati
tak perna terikat dengan dirinya
yang menginginkan pertemuan akan
berpisah
yang menginginkan bahagia kelak menderita

karna harapan dan keinginan adalah palsu
belaka
yang ditimbulkan nafsu serta perasaan hiba
akan dirinya
maka cintailah cinta sewajarnya

dengarlah sayang....

cinta itu tak mengenal pertemuan jua perpisahan
tak mengenal kata bahagia dan derita
karna cinta adalah kasih sayang yang akan selalu ada selamanya
walaupun takdir membuat cinta tak perna bisa bersama

¤Indra Signora¤
‎"Cinta Adalah Kasih Sayang"




  • Rasid Nodin shared Nyanyian Jiwa Sang Penyair Turin's photo.
    Like · · about an hour ago ·

    • 3 people like this.
    • Ratu Rimba Niagara GELOMBANG DI LAUHMAHFUZ

      Duhai bulan nan indah...
      aku selalu merinduimu
      lagi aku ingin mendekatimu lagi kau menjauh

      kau selalu bilang...
      tunggulah dinda...
      kanda akan menjemputmu
      kanda ada urusan paling mustahak untuk dilunasi....

      itulah janji-janji yang pernah kanda lafazkan pada dinda
      tapi dinda tunggu penuh harap
      kanda wujud
      seperti melihat bulan di sana...
      ingin dinda gapai tapi tak sampai

      gaun pengantin yang kanda kirimkan
      beserta warkah cinta kanda untuk melamar dinda
      setiap malam ada bersama dinda

      setiap malam purnama dinda
      pakai gaun pengantin
      menunggu kanda menjemput dinda
      penuh pengharapan...
      dinda nyanyikan syair indah
      yang kanda suka dengar

      sambil dinda baca si pungguk yang menangis
      sambil memujuk dinda
      "Tuan Putri Alam Nilam Purnama..."
      bersabar lah tuan putri tapi patik
      amat simpati dengan tuan putri
      setiap malam purnama datang
      dengan pakaian pengantin ratu
      menunggu Tuanku diRaja Istana Kayangan
      yang telah lupakan tuan putri....lupakan saja
      tuan putri...cintanya palsu...kalau benar cinta
      dia pasti akan datang...pasti akan menepati janji...."

      "Duhai pungguk peneman setiaku....engkau manalah tahu
      akan arti cinta sejati...cinta hamba...cinta kerna-Nya
      DIA yang kurniakan cinta pada hamba...makanya hamba
      amat percaya akan janji-Nya ...janjiNya pasti..."

      "Begitu kuat tauhid cinta tuan putri kepada Tuhan....beruntunglah
      Tuanku diRaja Merak Kayangan memiliki cinta Tuan Putri ...apa yang membuatkan tuan putri percaya cinta kerana-Nya ...hamba kurang memahaminya, sebab hamba tak sampai ke tahap itu..."

      "Duhai pungguk...gelombong di Lauh Mahfuz terdengar di kalbu beta...buktinya pakaian pengantin ini sudah Tuanku diRaja kirimkan ..cuma menunggu kedatangan Tuanku DiRaja mengambil hamba
      menjadi bidadari Tuanku diRaja...."

      "Tuan putri andainya tiada juga Tuanku diRaja datang gimana Tuan Putri...tak akan tuan putri asyik begini menanti dan menunggu tanpa jemu.... tak sampai hati hamba melihat keadaan tuan putri merindu begini....

      "Duhai pungguk....janganlah dikau risau....hamba sudah sandarkan
      cinta hamba pada Tuhan tempat yang teratas makanya hamba redha jika Tuanku diRaja tak juga datang-datang."

      "Tuan Putri Alam Nilam Purnama hamba doakan moga cinta tuan putri dengan Tuanku DiRaja Merak Kayangan dimakbulkan Tuhan. Aamiin"

      "Aamiin Ya Rabbal A'Lamin, terima kasih pungguk kerana sudi mendoakan hamba. Moga Allah membalas segala kebaikanmu pada hamba."

      "AAmiin Ya Rabbal A'Lamin"

      Karya Ratu Rimba Niagara
      22 Disember 2012

    • Ratu rimba Niagara shared RINDU DALAM SEPI's photo.
      Photo
      Unlike · · · Yesterday at 4:58pm ·

      • You, Mawar Bunga and 19 others like this.
      • Ratu Rimba Niagara MAWAR KUNING DIRAJA MEKARLAH DIKAU
        DI TAMAN HATI PUISI SYURGAWI

        duhai sobatku mawar kuning...
        mekarlah kau di sini

        biar wangianmu
        dapat memenuhi sepenuh bumi

        mawarku kini
        tak bermaya
        ku coba sedaya upaya
        untuk berseri
        menyebarkan
        wangian sepertimu
        tapi setiap kali
        aku coba menyebarkan
        haruman bauanku...
        mawar-mawar yang lain
        menghalangnya
        baru saja hendak bertunas
        baru saja hendak berkudup
        sudah dicantas habis

        itu belum lagi
        aku hendak
        menyebarkan
        wangian mawarku
        yang indah
        lagi di tarik setiap kelopak
        mawarku agar musnah
        wangian mawarku
        sesudah itu diinjak-injak
        sepuas hati...

        ketahuilah sobatku mawar kuning
        yang baik hati
        yang hatimu sewangi kasturi Syurga
        berkembang biaklah kau
        bertunas-tunaslah kau
        karna kau adalah penyeri taman-taman
        hati nan tandus
        kehadiranmu untuk
        mewangikan taman hati tandus iman
        amat di nanti-nantikan
        oleh seluruh penghuni bumi

        duhai mawar kuning diRaja sobatku
        aku bersyukur kepada Tuhan...
        diKurniakan-Nya sobat sebaikmu
        yang tak lelah dan tak jemu
        untuk sudi bersahabat denganku
        di kala siapapun tak sudi
        berkawan denganku
        dan kau sudi menjadi sobat
        terbaik untukku...
        terima kasih sobatku
        mawar kuning diRaja

        mekarlah kau di sana
        mekar di taman hati
        untuk mereka yang sama
        mencari jalan-jalan pulang kepada-Nya

        aku mengangumimu bukan kerana
        kau hebat berpujangga indah
        tapi jika aku mengagumimu
        sebenarnya aku
        Meng-Agungkan Tuhanku
        kerana mengurniakan
        seorang pujangga sepertimu
        menulis mengajak para
        hamba-Nya untuk
        sama-sama menyiapkan
        bekalan untuk dibawa pulang
        ke negeri abadi
        yang mana masing-masing sibuk
        dengan urusan akhirat masing-masing
        tika itu sebesar zarah pahala dihitung-hitung
        dengan harapan bermakna dihitung
        dengan harapan selamat dari api neraka
        ALLAHU AKBAR
        gimana kalau pahala itu ditolak
        kerana menjadi rebutan
        mereka-mereka tika di dunia
        kita menyakitkan hatinya
        mengumpat kejinya
        mengatakan kitalah yang sempurna iman
        karya kita sajalah yang terhebat...
        nauzubillah moga dijauhkan
        daripada sifat dengki khianat hingga mati...

        duhai sobatku mawar diRaja
        ketiadaanku nanti
        mekar berserilah
        dikau di taman-taman puisi
        cintakan Pencipta Syurga
        mengajak mereka
        berpuisi nan indah-indah
        saling memuji Allah Azzawajallah
        bersahut-sahutan tanpa jemu
        hingga terhenti nafas
        memujiNya
        dengan puisi-puisi nan indah
        bak bidadri Syurga
        menzikirkanNya
        di Taman Firdausi
        bergema puisi
        cintakanNya
        tanpa nokhtah

        Karya Ratu Rimba Niagara
        8 Safar 1434H
        21 Disember 2012
      • Efi Entik DP indah menawan tambatan hati
      • Ratu Rimba Niagara with Dewi Angin Angin II and 47 others.
        1Unlike · ·
      Ratu Rimba Niagara shared City of Flower007's photo.
      Photo




      • Assalammualikum dan selamat siang yang indah sekali....sungguh gembiranya hati dan jiwa ini pabila melihat puput2 bunga ku kembang dengan cantik sekali.....alhamdulilah....

        • Ratu Rimba Niagara Walaikummussalam terima kasih wahai yang menghantar puputpuput bunga yang berkembang. Indah sekali dan harum baunya....
        • Mohdamarkhan Amarkhan Wah....cantiknya syukur......Walaikumsalam bro....saya suka .....
        • Betty Bigai Segalanya kepunyaan yang maha Kuasa.

        • Ratu Rimba Niagara shared City of Flower007's photo.
          Malam semua...........Semoga puput bunga ku ini akan mekar d pagi esok......Assalammualaikum......
          Photo
          Unlike · · · 20 hours ago ·
          Ratu Rima Niagara shared City of Flower007's photo.
          1Unlike · ·
          Ratu Rimba Niagara shared H.H Haji Hassanal Bolkiah's photo.
          Keberangkatan Tiba Di Hotel ITC Maurya
          Unlike · ·


          Ratu Rimba Niagara shared Nyanyian Jiwa Sang Penyair Turin's photo.
          ~Samudera Jiwaku~

Engkau lautku
adalah senyuman manis dibalik buih pengharapan
adalah jejak bisu dalam bungkusan badai kenangan
adalah bayangan kehidupan serta lukisan kematian

Bersamamu
aku belajar tentang semangat dan arti perjuangan
serta denganmulah
aku merasakan segalah perihnya kesakitan

Dikala gelombangmu
melontarkan jiwaku dalam keputusasaan
maka engkau
jugalah yang sadarkan aku dari segala ketakutan

Kau seret
semua tangisku kedalam sebuah kenyataan
hinggah
terbiasalah aku menahan beratnya jutaan beban

Engkau samuderaku
tempat jiwaku menitipkan segalah kebebasan
seluas pandanganku
pada sudutmu yang seperti tak bertepian

Sebiru haruku
yang bergulung menerjang karang
tetap tegak
kembali walaupun selalu luka yang kudapatkan

Engkaulah guruku
sang arif yang dibesarkan dalam belaian jemari alam
terlahir disemesta sebagai wujut kasih sayang TUHAN

¤Nyanyian Jiwa¤
By : Indra Signora/Penyair Kota Turin
          ‎~Samudera Jiwaku~

          Engkau lautku
          adalah senyuman manis dibalik buih pengharapan
          adalah jejak bisu dalam bungkusan badai kenangan
          adalah bayangan kehidupan serta lukisan kematian

          Bersamamu
          aku belajar tentang semangat dan arti perjuangan
          serta denganmulah
          aku merasakan segalah perihnya kesakitan

          Dikala gelombangmu
          melontarkan jiwaku dalam keputusasaan
          maka engkau
          jugalah yang sadarkan aku dari segala ketakutan

          Kau seret
          semua tangisku kedalam sebuah kenyataan
          hinggah
          terbiasalah aku menahan beratnya jutaan beban

          Engkau samuderaku
          tempat jiwaku menitipkan segalah kebebasan
          seluas pandanganku
          pada sudutmu yang seperti tak bertepian

          Sebiru haruku
          yang bergulung menerjang karang
          tetap tegak
          kembali walaupun selalu luka yang kudapatkan

          Engkaulah guruku
          sang arif yang dibesarkan dalam belaian jemari alam
          terlahir disemesta sebagai wujut kasih sayang TUHAN

          ¤Nyanyian Jiwa¤
          By : Indra Signora/Penyair Kota Turin
          Unlike · · · 20 hours ago ·

          • You and 2 others like this.
          • Ratu Rimba Niagara CERIALAH TUAN PUTERI JANGAN BERSEDIH

            "Duhai camar engkau saja yang sudi berkawan denganku...
            Duhai ombak kau tak jemu memukul pantai
            Duhai pantai biar pun ombak selalu memukulmu

            Kau masih setia menanti kedatangan ombak
            Ombak dan pantai memang tak dapat dipisahkan
            Tapi aku sentiasa dibiarkan sendirian tanpa perhatian"

            "Duhai tuan putri ....janganlah bersedih...kami sentiasa
            ada untuk tuan putri...kami sentiasa meyokong perjuangan
            tuan putri...tengok camar di atas tu semua nya sentiasa
            sudi menyokong tuan putri...yang tak sudi tinggalkan saja
            tuan putri....sebab kami sentiasa ada untuk ceriakan karya-karya
            tuan putri..... senyum ye tuan putri jangan sedih-sedih lagi ye..."

            Karya Ratu Rimba Niagara
            211212
      Ratu Rimba Niagara shared Nyanyian Jiwa Sang Penyair Turin's photo.
      ~Gelombang Luluhkan Aku~

Kupandang indahnya
bentangan langit jingga merah
kuresapi
semua damai yang tercipta
hilangkan resahku
dihamparan hening senjakala
basuh sunyiku
dari segala gelisah jiwa

Kucium aroma 
yang ditaburkan bunga bunga
saat sepoi angin
kabarkan wangi sang mawar merah
leburkan tangisku
kedalam lembut sapaannya
balut sepiku
dari segala rindu yang menyiksa

Kutatap luas
hamparan laut disamudera
saat sang camar
bermain diantara buih putihnya
lirih menjerit
kala pecahkan karang senja
iringi
debur ombak yang bergulung tanpa jedah

Gelombangku
hempaskanlah semua rintih yang gelisah
benamkan jiwaku
kedalam setiap tembang indah
sungguh kuingin
menghayati lirik yang kau cipta
agar tak lagi
kudengar bisik tentang derita

Gelombangku
seret tangisku kepantai cinta
gulunglah aku
kedalam hening samudra rasa
ajarkan aku
membasuh segala luka jiwa
agar perih ini
tak lagi bisa sesakkan dada

¤Nyanyian Jiwa¤
By : Indra Signora Penyair Turin
      ‎~Gelombang Luluhkan Aku~

      Kupandang indahnya
      bentangan langit jingga merah
      kuresapi
      semua damai yang tercipta
      hilangkan resahku
      dihamparan hening senjakala
      basuh sunyiku
      dari segala gelisah jiwa

      Kucium aroma
      yang ditaburkan bunga bunga
      saat sepoi angin
      kabarkan wangi sang mawar merah
      leburkan tangisku
      kedalam lembut sapaannya
      balut sepiku
      dari segala rindu yang menyiksa

      Kutatap luas
      hamparan laut disamudera
      saat sang camar
      bermain diantara buih putihnya
      lirih menjerit
      kala pecahkan karang senja
      iringi
      debur ombak yang bergulung tanpa jedah

      Gelombangku
      hempaskanlah semua rintih yang gelisah
      benamkan jiwaku
      kedalam setiap tembang indah
      sungguh kuingin
      menghayati lirik yang kau cipta
      agar tak lagi
      kudengar bisik tentang derita

      Gelombangku
      seret tangisku kepantai cinta
      gulunglah aku
      kedalam hening samudra rasa
      ajarkan aku
      membasuh segala luka jiwa
      agar perih ini
      tak lagi bisa sesakkan dada

      ¤Nyanyian Jiwa¤
      By : Indra Signora Penyair Turin
      Unlike · · · 20 hours ago ·

      • You and 3 others like this.
      • Ratu Rimba Niagara TERBANGLAH TINGGI DI AWAN BIRU ITU CAMAR...BETA SENTIASA DOAKAN KEJAYAANMU...

      • Ratu rimba Niagara shared Aksara PeLantun Sukma's photo.
        Aku akan mengalah 
Dgn merangkai bait
Yg kau engan maknai
Takan ada prbedaan & prtengkaran Lagi

Padamu
Aku menjelma baris aksara.
Sedih,gembira,marah,curiga,
Smua karna aku rindu

Tapi..
Cukuplah rindu ini tumbuh
Sbagai kuntum indah dimana cahaya slalu ingin menyapa lebih dulu

Malam Yg dingin
Sepintas kuingat wajahmu
Tiba-tiba muncuL di angkasa..


SANTUN MALAMKU SAHABAT_
        Aku akan mengalah
        Dgn merangkai bait
        Yg kau engan maknai
        Takan ada prbedaan & prtengkaran Lagi

        Padamu
        Aku menjelma baris aksara.
        Sedih,gembira,marah,curiga,
        Smua karna aku rindu

        Tapi..
        Cukuplah rindu ini tumbuh
        Sbagai kuntum indah dimana cahaya slalu ingin menyapa lebih dulu

        Malam Yg dingin
        Sepintas kuingat wajahmu
        Tiba-tiba muncuL di angkasa..


        SANTUN MALAMKU SAHABAT_
        Unlike · · · 23 hours ago ·


        • You like this.
        • Ratu Rimba Niagara MEMILIKI CINTA DALAM REDHA ILAHI

          Andainya kau tahu
          betapa aku rindu padamu
          bintang bertaburan di langit sana
          seakan meraikan kegembiraan kita
          memahami antara satu sama lain
          betapa perihnya jika terjadi perpisahan
          sedangkan pertemuan bukan kita rancang
          perpisahan bukan kita pinta
          tapi jika terjadi perpisahan
          dua-dua terlara duka
          rindu dan sepi
          menjadi menawar duka yang kelam

          bersyukurlah hatiku hatikumu
          masih boleh terima kekurangan diri
          bahawa kita ditemukan bukan untuk berpisah
          tapi untuk saling memiliki cinta dalam redha Ilahi.

          Ratu Rimba Niagara
          22 Disember 2012

        Ratu rimba Niagara shared VIVAnews.com's photo.
        VIVAnews - Rumor Dunia 3 Hari Gelap, Ini penjelasan LAPAN
        http://bit.ly/Wtq5ob
        Like · · · 23 hours a

        Ratu Rimba Niagara shared Love Emotion Sentiment & Life (second edition)'s photo.
        Like · ·
        Ratu Rimba Niagara was tagged in Sunawati Kosno's photo. — with Sharifah Jamilah Syed Mohd and 46 others.
        Kita merupakan makhluk yang paling sempurna kejadiannya....tetapi kehidupan kita diuji dengan berbagai kegelapan....walaupun demikaian disetiap kegelapan itu Allah sediakan penerangNya........dari itu kita kena bijak memilihnya......
        Kita merupakan makhluk yang paling sempurna kejadiannya....tetapi kehidupan kita diuji dengan berbagai kegelapan....walaupun demikaian disetiap kegelapan itu Allah sediakan penerangNya........dari itu kita kena bijak memilihnya......

        Rat Rima Niagara shared Love Emotion Sentiment & Life (second edition)'s photo.
        Like · ·
        shared ~~LaMan CinTa~~'s photo.
        Photo
        Like · · · 21 hours ago ·


        • Ahmad Tajuddin likes this.

          • Insya Allah...
          • Ratu Rimba Niagara INDAHNYA UKHUWAH ATAS DASAR CINTA KERANA-NYA

            Sudah lama aku dambakan
            Sebuah ukhuwah atas dasar cinta kerana-Nya
            Saling kasih mengasihi kerana-Nya
            Saling muhasabah diri kerana-Nya

            Sayang sesungguh sayang kerana-Nya
            Tidak ada sebesar zarah pun
            Ada niat jahat mahu memusnahkan persahabatan
            Yang ada kasih...kasih...kasih...kasih kerana-Nya
            Yang ada sayang...sayang...sayang...sayang kerana-Nya

            Kita bercanda tidak menyakitkan
            Kita saling berbagi pendapat dalam suasana harmonis
            Tanpa ada bahasa memilukan meremukkan hati
            Dalam pertentangan pendapat kita masih bisa senyum
            Kerana setiap idea dan pendapat adalah
            Untuk menyatukan hati
            Kita jana idea itu kita fikirkan pendapat itu
            Adakah lojik diterima akal?
            Jika tak lojik pastinya idea itu
            Di luar kemampuan kita berfikir
            Dan kita bisa senyum
            'Maaf saya kurang arif tentang apa maksud anda
            Mungkin anda lebih memahami apa yang anda fikirkan'

            Jangan kita perlekehkan idea seseorang
            Seolah kitalah bijak semua
            Yang tahu segala ilmu
            Dan kita terus melukakan hatinya sampai remuk
            Biarpun remuk masih meminta maaf
            Agar yang keruh segera dijernihkan
            Tapi kita masih lagi berkeras hati
            Tetap mengatakan idea kamu gila
            Tak masuk akal
            Tinggallah kamu di alam fantasi kamu itu
            Alam fantasi tak boleh masuk ke alam realiti
            Dunia kamu fantasi
            Dunia kami realiti

            Dalam remuk redam terlara
            Ku mengundur diri dari situ
            Dan aku pasrah pada-Nya
            Kerana dunia aku bukan di situ
            Dunia aku dunia fantasi di rimba
            Menjana idea...
            Berkongsi idea dengan penghuni rimba
            Berkongsi idea dengan bulan bintang mentari laut dan ombak
            Semuanya membalas dengan bahasa alam
            Yang memukau kalbuku...
            ALLAHU AKBAR di sinilah tempatku

            Alangkah bahagianya jika
            Kehidupan aku di rimba ini
            Jadi realiti ....
            Pasti akulah yang bahagia
            Kerana itulah perjuanganku
            Saling berkasih sayang kerana-NYa
            Tiada langsung cemburu hati
            Tiada langsung berhasad dengki
            Dan memahami akan erti
            KETENTUAN TAKDIR ILAHI
            Begitulah indahnya ukhuwah
            Atas dasar cinta kerana-Nya

            Karya Ratu Rimba Niagara
            8 Safar 1434H
            21 Disember 2012M
          • ~~LaMan CinTa~~ BIAR LAH UKHWAH KERANA NYA..
          • Ratu Rimba Niagara UKHUWAH KERANA-NYA HIDUP BAGAIKAN DI-TAMAN-TAMAN SYURGA...INSYA-ALLAH AAMIIN.
          • Noraini Abdul Satar alhamdulillah syukur..
            ukhuwah ikhlas kerana NYA
            in shaa Allah akan berpanjangan hingga ke akhir hayat..
          • Siti Erina Adam InsyaAllah sahabatku.....

          BAHASA NAN INDAH MELULUH HATI YANG KERAS

        Unlike ·

        with Mawar Bunga and 3 others.
        Like · ·
        • Mawar Bunga and 4 others like this.
        • Roeswidodo Arie Nanang DP> asiiiiiiiiiiiiik yo mas Depi ????????
        • Depi Hariyanto INDAH SEMUA ( AKAN FENOMENA ALAM NYA ) ,MAS WIED ?
        • Khalia Sifa Subhanallah indaahnya. mksh mas tag fictur cantilknya

        • INDAH PANDANGAN MATA MENATAP KEBESARAN-MU TUHAN
          YANG PENCIPTA YANG MAHA AGUNG.

          Like · ·
          Ratu Rimba Niagara with Umi Solehati and 46 others.
          4Unlike · ·
          • You, Mawar Bunga and 214 others like this.
          • Ubuntu Linux Very good morning from here dear n good day too n ur friends..

            Hope u r in good health.
          • Ratu Rimba Niagara KAU DAN AKU MILIK-NYA

            Duhai si bunga nan menawan
            Indahmu di sana

            Cantikmu kutertawan
            Harummu mewangi kalbu

            Aku pengen miliki cintamu
            Karna cintamu suci dan murni
            Sesuci embun pelangi cinta

            Tapi gimana bisakah aku
            Miliki cintamu
            Tempatmu jauh ku tak tahu
            Di lautan pergunungan pasir
            Tempat tandus kemarau nan panjang

            Biarpun kemarau nan panjang
            Kau terus berjuang untuk hidup
            Agar terus hidup
            Kau terpaksa memijak duri-duri
            Luka parah
            Berdarah...darah...
            Dalam sendu terpilu
            Kau dibakar terik mentari
            Kau tahankan juga
            Mentari tak pernah jemu membakarmu
            Dalam kedahagaan kau masih bertahan
            Kau berdoa agar hujan turun
            Menghilangkan dahagamu
            Tapi mana bisa mungkin hujan turun
            Di tempatmu yang beriklim kemarau
            Tapi kau sabar...sabar...sabar
            Hingga Tuhan kasihan padamu
            Di setiap duri
            Dikirimkan embun dari Syurga
            Engkau bersyukur sebanyak-banyak-Nya
            Syukur yang tak terhingga
            Berkat kesabaranmu
            Yang tak henti diuji
            Lambang cinta Tuhan-Mu pada kamu
            Dengan izin-Nya
            Kamu berbunga indah
            Indahmu di sana
            Siapa yang melihat pasti ingin milikimu
            Untuk dipetik diletak disanubari
            Memiliki cintamu seperti
            Memiliki sekuntum bunga di Taman Syurga
            Bersyukur aku pada-Nya
            Andai engkau milikku

            ITULAH TAKDIR YANG AKU IMANI

            Duhai suara misteri di sana
            Suaramu kudengar
            Dengan jelas tanpa hijab
            Semua-Nya dengan izin-Nya jua
            Jika kau ingin memiliki
            Jika kau ingin memetikku
            Sanggup kau
            Menempuh segala liku
            Memijak-mijak duri
            Yang akan melukakanmu
            Dan akan melukakan hatimu
            Sanggupkah kau dibakar terik mentari?
            Hingga hatimu terbakar hangus?
            Pastinya kau tak akan sanggup

            Jika kau tak sanggup
            Menempuh segala onak dan duri
            Semata ingin memiliki
            Padamkanlah saja niatmu
            Untuk memiliki cintaku
            Biarkan saja aku di sini
            Bersama dengan Kekasihku
            Yang menciptakan aku
            Yang memberi kehidupan padaku
            Apa saja dugaan yang diberikan padaku
            Aku redha karna itu lambang cinta-Nya padaku
            Apa yang ditakdirkan padaku
            Apa yang dikehendaki KUN FAYAKUN
            Itulah takdir yang aku imani

            Karya Ratu Rimba Niagara
            181212
            Yesterday at 6:33am · Like


          Ratu Rimba Niagara shared Our Spectacular World's photo.
          1Unlike · ·
          • You and 7 others like this.
          • Atuk Gamelan Dua salam & selamat pagi kawanku
          • Ratu Rimba Niagara TANGISAN EMBUN DI PAGI HARI

            Menangislah engkau duhai embun
            Jika tangisan mu itu dapat meredakan kesedihanmu
            Kesedihanmu adalah kesedihanku jua


            Setetes tangisanmu
            Adalah tangisan Kekasih-NYa
            Yang rindu akan suara-suara Syurga
            Syurga...Syurga...Syurga...

            Apa saja mengenai Syurga
            Semuanya indah mempersonakan mengujakan
            Semua mahu meraihkan Syurga
            Tapi adakah amal yang setetes ini
            Pencipta Syurga mengurniakan padamu duhai embun?

            Iya kita bisa malu
            Sekadar amal yang setetes ini
            Kita mahu DIA mengurniakan Syurga untuk kita
            Sedangkan selautan tetesan embun amal kita
            Tidak dapat menebus Syurga...
            Allahu Akhbar!

            Amal tanpa redhaNya
            Seperti amal memakan diri seindiri

            Bermakna Allah SWT menerima hambaNya
            Setelah DIA redha dengan hamba-Nya
            Jika DIA redha
            Biarpun sekadar dua rakaat solat sunat dilakukan hamba-Nya
            Selautan tetesan embun ganjaran pahala untuk hamba-Nya
            Allahu Akbar!
            Betapa besarnya harga redha Allah SWT
            Tak dapat dinilaikan dengan selautan tetesan embun pagi

            Redha Allah biarpun sekadar setetes embun pagi
            Boleh menjadi selautan tetesan embun pagi
            Jika hamba-Nya benar-benar ikhlas untuk meraih ke darjat
            Redha Allah SWT

            Duhai embunan pagi ..
            Menangislah kamu...menangislah kamu...menangislah kamu
            Jika tangisanmu itu dapat meraih redha-Nya Allah
            Dan sejujurnya aku cemburu kepada mu embun
            Setiap bait syair gurindam pantun puisimu
            Mengheret jiwaku sebak dalam jiwa terlara
            Betapa terasa kerdilnya aku di hadapan-Nya

            Duhai embunan pagi
            Sebanyak mana tangisan mu yang kau teteskan
            Sebegitu jugalah aku
            Menangis ...merayu dalam sendu pada-NYa
            Kurniakan aku redha-Mu Ya Allah
            Bukakan mata hatiku
            Jangan sesekali pesona dunia
            Menggelapkan mata hatiku
            Menutupkan mata hatiku
            Membuatkan aku menjadi manusia yang sombong!
            Sedangkan perjanjian di alam ruh ku dengan Mu
            Mahu taat dan setia dengan Mu
            Mengaku Tiada Tuhan Selain Engkau
            Hanya Engkau Saja Yang Layak DiSembah
            Dengan Ini Aku Naik Saksi Tiada Tuhan Selain Engkau
            Nabi Muhammad Pesuruh-Mu
            Maka terimalah syahidku ini hanyalah untuk-Mu
            Insya-Allah Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ..

            Doa hamba-Mu yang kerdil di pagi hari,
            5 Safar 1434H
            19 Disember 2012 M
          • Rasid Nodin aQ suka d rangkap amalan tanpa redhanya...seperti amal memakan diri sendiri....rangkap memberi fahaman yg luar biasa.....bagi yg memahaminya......


          Ratu Rimba Niagara shared RINDU DALAM SEPI's photo.
          1Like · ·

0 comments:

Post a Comment

 
;