Saturday 22 December 2012

TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'KARYAKU ILHAM-NYA'



MATLAMAT DITUBUHKAN GRUP MESTI JELAS DAN TEPAT

"JANGAN AMBIL KESEMPATAN"
TIADA POSTING POLITIK
TIADA PROMOSI BLOG PERSENDIRIAN
TIADA PROMOSI PERNIAGAAN,
TIADA PROMOSI M.L.M."
Arahan: Melayu Islam Bersatu.

Jawapan Ratu Rimba Niagara Mewakili Ahli Grup:

"Kalau begitu sila turunkan posting apa yang patut di postingkan secara terperinci agar semuanya tahu dan akan menghantar posting yang cuma dikehendaki oleh admin grup. Barulahlah tiada budaya ambil kesempatan dan budaya itu akan dihapuskan pada wall grup.
Ini tidak admin grup jarang turun ke padang untuk berinteraksi kepada ahlinya. Ahli tidak kenal admin gurp. Kalau admin grup ada 10 orang sepuluh orang itu mesti dikenali oleh ahli grup dan mereka mesti memberi komentar kepada setiap yang disiarkan oleh ahli grup itu barulah betul ada komitmen dari admin barulah matlamat kenapa admin tubuhkan grup tersebut dapat dicapai. Jika matlamat ditubuhkan grup sekadar canda-candaan. Maka jadilah grup tersebut cuma canda-candaan posting yang tak dapat membantu admin merealisasikan matlamat admin menjadi kenyataan. Dan saya penuh yakin setiap grup ditubuhkan pasti ada misi dan visinya. Apa kata setiap hari admin menyiarkan matlamat ditubuhkan grup dan kami hanya menerima posting yang boleh membantu kami merealisasikan matlamat kami menubuhkan grup ini. Mana-mana posting yang lari daripada matlamat kami akan kami lupuskan dan jika mana-mana ahli grup yang cuba membuat onar di sini bukan tempatnya dan akan dilucutkan hak untuk menjadi ahli grup. Harap maklum. Grup ini diwujudkan untuk membantu matlamat admin makanya kami hanya mereka yang aktif sahaja. Kami bukan mementingkan kuantiti tapi kualiti. Harap maklum untuk semua ahli. Ini sekadar pandangan dan cadangan daripada saya saja .

SETIAP YANG BAIK ITU DARIPADA-NYA
YANG LEMAH ITU DARIPADA SAYA SENDIRI
MAKA MAAFKAN SAYA

Ikhlas daripada ahli grup:

Ratu Rimba Niagara
22 Disember 2012
Like · · · Yesterday at 6:06am

  • Ina Zwan likes this.
  • Ina Zwan Jawapan saya (pendapat sendiri) wakil Admin.. " Setiap perkara ada masa dan takdirnya,tujuan kita berkumpul adalah dengan satu harapan dan matlamat iaitu merapatkan kembali hubungan silaturahim RAJA-RAJA yang dapat dilihat "UNTUK MENGENALI" setiap keturunan darah raja-raja yang tersembunyi dan disembunyikan Allah untuk dibangkitkan dalam perjalanan yang hak kepada setiap pembawa darah keturunan masing-masing "MENGIKUT PERATURAN ALLAH", apa yang dilihat di sini mungkin dapat diterima manusia di luar sana "ATAU" mungkin tidak dapat di terima manusia di luar sana, "PERASAAN MANUSIA ADALAH PELBAGAI RUPA KERANA ITU ADALAH RAHSIA MAHA PENCIPTA" DAN "APA YANG DIRASA TIDAK SAMA KEPADA APA YANG MERASA" DAN "APA YANG MERASA TIDAK DAPAT DINYATAKAN DENGAN KATA-KATA YANG PALING SEMPURNA" . Apa yang penting MATLAMAT GRUP INI, apabila MANUSIA itu dapat melalui perkara untuk dilihat,MANUSIA itu dapat melalui perkara untuk dibaca, MANUSIA itu dapat melalui perkara untuk difahami , MANUSIA itu dapat melalui perkara untuk diyakini.. sudah pasti perbezaan itu dapat diatasi.. kerana setiap perkara "ADA MAKAMNYA" atau KEDUDUKANNYA.. oleh itu PERASAAN itu mewakili diri KEPADA KEDUDUKAN RAJA.. akhir kata dari dalam diri Ina Zwan ini yang selalu diuji dalam setiap lapisan alam untuk meletakkan matlamat seluruh manusia sentiasa di AMPUNKAN ALLAH TERMASUK DIRI INI SENDIRI.. "DALAM BAIK ADA BURUKNYA DAN DALAM BURUK ADA BAIKNYA"... pada yang memahami seperti saya pasti dapat merasa satu detik rasa yang amat sempurna..."SIAPALAH KITA DI ATAS MUKA BUMI ALLAH INI DENGAN PERASAAN TANPA MELIHAT ALLAH"
  • DENGAN PERASAAN TANPA MELIHAT ALLAH"
    Like · · · 17 hours ago

    • Ratu Rimba Niagara Duhai Ina Zwan yang disanjungi sepenuh iman...

      di sini sejujurnya hamba bukanlah berdarah raja...kerana di sini semuanya berdarah raja ...makanya hamba tak layak berada di grup ini...dan hamba redha jika hamba dikeluarkan dari grup ini.

      siapalah ham
      ba yang tak punyai darjat seperti kerabat diraja di sini,
      menulis berjela-jela pun tiada sudi yang baca, like, komentar apatah lagi memberi sokongan.

      di grup ini cuma yang layak berbicara , berkomentar semuanya yang berdarah diraja dan yang bijaksana...hamba sedar dan sentiasa sedar dan sentiasa cerminkan diri betapa jahilnya hamba untuk membincangkan topik mengenai kerabat diraja sebab hamba tiada bersangkut paut dengan kerabat diraja ....bermajlislah di sini...berbincanglah di sini mengenai topik-topik diraja betapa raja mesti disanjung dijunjung dimuliakan sesama kerabat diraja.

      maka dari ini hamba menjadi terlalu hina berada di majlis ini, benarlah kerabat diraja di grup ini bilang hamba seperti hidung tak mancung pipi tersorong-sorong.

      tak apalah hamba tunggu kata putus dari admin Pangeran Adipati Agong untuk gugurkan hamba menjadi ahli di majlis kerabat diraja yang mulia ini. Atau hamba dengan sendirinya meninggalkan majlis ini kerana hamba terlalu sedar siapa hamba.

      TUHAN YANG AKU CARI BUKAN KEMULIAAN MANUSIA
      TUHAN YANG AKU CARI KEMULIAAN DI-SISI-MU
      ANDAINYA SEMUA MANUSIA MENGHINA AKU AKU REDHA
      TAPI ANDAINYA ENGKAU HINAKAN AKU KAU CABUTLAH NYAWAKU
      KERANA HIDUP AKU TIDAK AKAN BERMAKNA LAGI JIKA ENGKAU MENGHINAKAN AKU SELAYAKNYA TEMPAT AKU DI NERAKA
      MAKANYA HANYA KEPADA-MU SAJA KUSERAHKAN HIDUP DAN MATIKU ASALKAN KAU REDHA DI BUMI MANA SAJA AKU BERADA DAN GRUP MANA AKU BERADA KERANA DI SETIAP GRUP AKU BERADA YANG HANYA AKU FIKIRKAN MAHU MENYEBARKAN KARYA-KARYAKU HASIL ILHAM YANG ENGKAU ILHAMKAN KEPADAKU ITU SAJA TUJUANKU BERKARYA DAN SIARKAN YA ALLAH BUKAN MAHU MENCARI NAMA DAN MOHON DI SANJUNGI MELALUI KARYAKU SEPERTIMANA YANG MEREKA KATAKAN PADAKU. JIKA ITU KATA MEREKA JAUHKAN AKU DARI MEREKA YANG MERENDAH-RENDAHKAN HASIL KARYA ILHAM DARI-MU SEDANGKAN AKU SEKADAR MENULIS SAJA SEBAGAI JURUTULIS BERSTATUS HAMBA TIDAK LEBIH DARI ITU, JIKA TANPA ILHAM DARI-MU JADILAH TINTA-TINTA AKU
      KAKU BISU LESU! AKU KEHILANGAN ARAH TANPA-MU YA ALLAH!
      MAKA SELAMATKANLAH AKU DARI KEHILANGAN ARAH TANPA ARAH TUJUAN KENAPA AKU BERHIDUP DI MUKA BUMI-MU INI.
      ANDAIKATA USIAKU MASIH SUDI KAU PINJAMKAN LAGI CUMA YANG AKU MAHUKAN DARI-MU YA ALLAH IZINKAN AKU CAPAIKAN SEGALA CITA-CITAKU AGAR DAPAT AKU TINGGALKAN DAN WARISKAN KARYA-KARYA HASIL ILHAM DARI-MU KEPADA SEMUA PENGHUNI BUMI INI YA ALLAH, TOLONG IZINKANLAH YA ALLAH...AKU MERAYU PADA-MU DI PAGI YANG MULIA INI.AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN.
      ANDAI KATA HARI INI HARI TERAKHIR AKU BERHIDUP DI BUKA BUMI-MU INI LANCARKAN AKU MENYEBUT KALIMAH SYURGA-MU BERKAT AKU PERCAYA DAN YAKIN KEAGUNGAN CINTA-MU. AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN.


    • TERUSKAN PERJUANGAN KARYA MU
      KALAU AHLI MAJLIS INI MENYOKONG KARYA HAMBA KENAPA KARYA HAMBA TIDAK DIBERI KOMENTAR BUKAN DIMINTA PUJIAN SEPERTIMANA YANG MEREKA BILANG AKU PAKSA AHLI GRUP MEMUJI KARYAKU DAN LIKE KARYAKU. ITU SATU ANGGAPAN YANG SILAP. KALAU AKU DIJEMPUT HADIR KE GRUP INI SEKADAR JADI PENONTON BISU BAIK TAK PAYAH....? APA YANG KITA BUAT MESTI ADA MATLAMAT. JIKA MATLAMAT AKU INI (KARYAKU TAK SEIRING DENGAN PERJUANGAN ADMIN GRUP MAJLIS INI) HARAP TERUS TERANG SAJA TAK PERLU SUSAH PAYAH HAMBA SIARKAN KARYA HAMBA. HAMBA INI SEOLAH PENGEMIS JLANAN MENADAH TEMPURUNG BUKAN MAHU MINTA DIDERMAKAN UANG UNTUK MENERUSKAN KEHIDUPAN TAPI SEMATA-MATA IDE ATAU KOMENTAR RAKAN-RAKAN SEPERJUANGAN...AH...! MALANGNYA AKU BUDI YANG KUTABUR RACUN YANG DIBALAS....SELEPAS INI BIARLAH AKU MENJADI PEPATUNG SAJA. MAAFKAN AKU JIKA BAHASAKU KETERLALUAN. SEBENARNYA AKU KECEWA...
      Like · · · December 19 at 8:10pm
      ADAKAH DI MAJLIS INI PENUH DENGAN SYAITAN DAN IBLIS?
      Like · · · December 19 at 3:15pm

      • Ratu Rimba Niagara Sebab aku tak bekerja seperti kamu...aku tak punyai uang dan tak punyai rumah...rumahku beratapkan langit dan berlantaikan tanah...aku malas hendak menceritakan kesusahan hidupku nanti dikatakan aku mengambil kesempatan mohon simpati pulak...aku bukan jenis yang suka meminta-minta.
        Aku berkarya keranaNYa
        Tanda aku bersyukur pada-Nya
        Tanda aku sayang kepada semua yang diCiptakan Allah di muka bumi ini...
        Dalam keadaan betapa sukarnya aku mendapatkan hasil karya untuk kusiarkan kepada mana-mana grup dan rakan fb semata-mata mahukan komen dan pendapat bernas daripada mereka amat menghampakan malah menjadi satu kesalahan bagiku menyiarkan karya-karyaku ....dikutuk di hina sudah perkara biasa...diremove pun sudah perkara biasa bagiku... aku tak kisah...sebab itu aku cuma menerima rakan fbku yang 100% menyokong dunia karyaku kalau bisu macam aku tak wujud atas kesibukannya ...aku undur diri bukan bearti aku memutuskan talisiraturrahim dan aku tak dapat terima rakan yang mahu menjadi rakan fbku kerana aku kesuntukan masa ..krana masaku terlalu terhad ...jikalah badanku ini robot mahu aku tak berhenti-henti mengarang...itulah aku...tapi aku ada matlamat jika karyaku menjadi uang ...aku sibuk dengan kerja-kerja merealitikan segala cita-citaku pula...itulah matlamat aku berkarya bukan untuk suka-suka...makanyanya komen setiap karya yang aku siarkan amatlah berharga kerana komen itulah yang akan kutinggalkan kepada anak-anak cucuku apabila mereka membaca karya-karyaku nanti.
        Makanya jika di majlis ini aku tidak dapat apa yang kumahukan semata-mata sepatah dua komen ...kerana terlalu sibuk memanjang hingga hendak mencoretkan pemikiran untuk anak cucu pun tak boleh baiklah aku tinggalkan majlis ini...harap diampun jika kata-kataku keterlaluan.
      • Ratu Rimba Niagara membela diri sendiri kata tak beradap?
        kamulah yang beradap...
        harap pangeran Adipati Agong mengadili hamba di majlis ini...
        dan jika hamba didapati bersalah removekan hamba dari majlis ini
        hamba redha...
      • Sultan Hussin
        Alhamdulilah, syukur dan puji bagi Allah semesta Alam yg telah membantu kami dalam membuat urusan Azazil lahnatulah untok kami atasi nya walau pon dah 60% kt tempoh perjalan iblis itu kali ini lah yg Azazil tidak dapat menipu antara kami2 ini Alhamdulilah baru kt bisa mulaikan Alam nyata untok kt sama melankah kearah maju kehadapan dgan kerajaan Allah yg dulu telah di kuasai iblis sekarg ini Kerajaan kekuasa ini akan kembali kpd kuasaan Hakiki jalan Allah untok menuju ke kebenaran nya Allahu Akbar X 3 jom kt sama2 menuju kemenangan Allah sehinggal menuju ke Alam Syurga yg di janji kan nya wasalam
        Like · · · December 19 at 8:04pm via mobile
      MANTERA MENGHALAU SYAITAN DAN IBLIS
      KALAU DIPENUHI DENGAN SYAITAN DAN IBLIS DITUKARKAN MAJLIS INI KEPADA MAJLIS MANTERA MENGHALAU SYAITAN DAN IBLIS
      APAKAU KITA TAK MAHU MEMFOKUSKAN APA MATLAMAT SEBENARNYA MAJLIS
      INI DIWUJUDKAN? KALAU TIDAK MAHU TIDAK APALAH BIARLAH SAYA MENJADI
      PEMERHATI BISU SAJA DI SINI MENDENGAR PARA AHLI MAJLIS BRPIDATO LAGIPUN KARYA YANG SAYA SIARKAN BUKAN MENDAPAT KOMENTAR DARI AHLI MAJLIS INI...BOSAN DONG...!
      Like · · · December 19 at 3:18pm
      SEMUA RAKAN FBKU ADALAH PERMATA DARI SYURGA

      BismillahirRohmanirRohim

      Assalamualaikum wr wb

      Kepada semua rakan fbku merangkap sahabat akhiratku...

      Setiap rakan fbku adalah permata dari Syurga
      Kurniaan-Nya untuk aku syukuri
      Tak kira apa statusmu
      Berdarjat atau pun tidak
      Kalian semua kusanjungi dan kukasihi sepenuh jiwa
      Melihat kalian hadir di wallku seperti aku
      Melihat indahnya bintang-bintang di kanvas langit Ciptaan-NYa
      Subhanallah terlalulah indah
      Rasa tidak mahu aku lepaskan pandangan biarpun sekelip cuma
      Begitu indahnya bintang-bintang
      Pelbagai bentuk warna
      Berkelipan
      Masing-masing berkelipan
      Bersinar-sinar
      Terpesona aku menatap
      Keindahanmu bintang
      Syukur Ya Allah
      Kau beri aku kesempatan
      Melihat
      KekuasaanMu KebijaksanaanMu KeindahanMu
      Menghias langit malam
      Yang begitu indah
      Aku melihat bintang ciptaanMU
      Seperti aku melihat permata-permata dari Syurga
      Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akbar
      Cukup sempurna indahNya Ya Allah...
      Begitu jugalah Ya Allah
      Sebagai mana indahNya
      Bintang ciptaanMu
      Sama seperti rakan-rakan fbku
      Moga dengan belas ehsanMu Ya Allah
      Pertemuanku di alam maya dengannya
      Kau yang izinkan Ya Allah
      Kau yang membuka hatiku
      Untuk terima dia sebagai rakan fbku Ya Allah
      Aku terima dengan hati yang setulus ikhlas Ya Allah
      Dengan harapan mereka tak jemu
      Memberi aku sokongan/dukungan
      Dalam dunia sastera/sastraku
      Tintaku ini adalah fisabilillahku untukMu Ya Allah
      Makanya setiap rakan fbku begitu juga Ya Allah
      Bukan sekadar wujud menjadi fbku
      Senyap membisu kaku lesu sibuk hinggakan
      Walau pun sekadar like pun dia tak sudi Ya Allah
      Walau pun sekadar menulis sebaris ayat pun tidak Ya Allah
      Sedangkan dia seorang yang bijak pandai
      Mempunyai ijazah bergulung Ya Allah
      Walaupun dia seorang hartawan jutawan Ya Allah
      Walaupun ilmunya berpidato cukup tinggi Ya Allah
      Walaupun ilmu kependekarannya serba mendalami Ya Allah

      Tapi mereka semua tidak dapat membatu aku Ya Allah
      Aku buntu Ya Allah untuk mempertahan mereka untuk menjadi rakan fbku Ya Allah
      Yang aku sedihnya
      Mereka pada mulanya mahu bersumpah setia untuk susah senang bersamaku
      Tapi lagi mereka kenal aku lagi mereka bisu membisu sepi menyepi
      Adakah mereka semakin kenal aku semakin benci padaku Ya Allah
      Dulu dia like
      Dulu dia beri komen
      Dulu dia sudi memberi pandangannya kepada setiap karya yang aku siarkan
      Tapi sekarang mereka diam membisu
      Sedangkan setiap kali aku menyiarkan karya
      Aku tertunggu-tunggu untuk mereka
      Memberi pendapat mereka tentang karya aku
      Aku bukan suruh mereka memuji karyaku hebat
      Aku bukan suruh mereka mengutuk karyaku teruk
      Cuma aku mahu mereka memberi pemikiran mereka
      Apa yan ada di setiap karyaku
      Adakah karyaku tinta kosong yang tak punyai mesej
      Atau sekadar luahan perasaan peribadi yang kosong tanpa arti
      Sebagaimana aku luahkan segala pemikiranku di karyaku
      Begitulah aku mahu rakan fbku
      Memberi buah fikirannya kepada karya-karyaku
      Tak akan itu pun mereka tak mahu membantu aku Ya Allah
      Itu belum lagi mahu mereka berkerjasama denganku
      Untuk mengusahakan karya-karya
      Dan perjanjian rakan kongsi aku dengannya
      Adalah Allah Taala menjadi saksi
      Jika mendatangkan keuntungan akan dibahagia dua
      Andai kata aku meninggal dunia
      Keuntunganku hendaklah diinfakkan ke jalan-jalan fisabilillah
      Itu mahuku pada mereka yang mahu berkerjasama denganku
      Hak cipta karya tetap milikku
      Kerana jika milikku
      Karya yang sama sesiapa yang berminat berkerjasama denganku
      Boleh menerbitkan tapi dalam bentuk yang berbeda
      Ini bermakna hak milik karya Allah Taala Yang Punya
      Aku sebagai penghantara saja
      Aku berbuat demikian dengan harapan
      Ilmu Kurniaan Allah yang diberikan kepadaku
      Dapat disebar-luaskan
      Diserata pelosok dunia dengan diterjemahkan bahasa seluruh dunia

      Rakan fbku aku berkawan denganmu
      Bukan sekadar kosong
      Tapi ada matlamat
      Makanya siapapun kamu
      Tolong jangan sepikan aku
      Tolong berikan pemikiranmu
      Ke atas setiap karya yang aku siarkan
      Kerana pemikianmu itu terlalu amat berharga bagiku
      Terlalu berharga
      Sebagaimana indahnya bintang di langit
      Sebagaimana berharganya permata paling mahal
      Begitulah berharganya setiap pemikiranmu itu padaku
      Jika komen itu bukan tertumpu pada karyaku
      Tiada kena mengena dengan karyaku
      Tolong tinggalkan aku
      Jangan dipedulikan aku lagi
      Kerana selama ini pun kau tak ambil peduli
      Kau sentiasa sibuk dengan urusanmu yang tak pernah habis-habis
      Kau biarkan aku berjuang sendirian
      Dalam keadaan yang serba kepayahan
      Makanya cukuplah sampai di sini
      Urusanmu denganku
      Maafkan aku jika bicaraku keterlaluan
      Aku tiada masa lagi untuk menunggu
      Aku tiada masa lagi untuk mengharap
      Tapi aku tak akan berhenti mengharap
      Allah SWT menggurniakan aku
      Tentera-tentera fisabilillah-NYa
      Yang sanggup memberikan
      Segala pemikirannya
      Membantu aku merealisasikan cita-citaku
      Itu saja yang aku harapkan dariNya
      Moga Allah SWT perkenankan segala cita-citaku
      Insya-Allah Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

      Luahan rasa yang terpendam dari rakan fbmu,
      Ratu Rimba Niagara
      191212
      Like · · · December 19 at 4:21pm


      • Sultan Hussin
        wahai Saudara hamba ada org ibarat Hidung tak mancung pipi tersorong sorong udah dh. Keluarkan masih lagi masok ke Pangkuan hamba ingatkan kpd org2 yg berbakti kpd Negara jgan memaksa kami,kami lebih maklum dan lagh. Di Maklum lagi kami org2 berjiwa Hakiki kami lagi memaham dan dh. Pahamkan wasalam
        Like · · · December 19 at 3:29pm via mobile

        APA MATLAMAT GRUP DITUBUHKAN?

        Aku cuma mengerti bagi mereka yang mengerti...apa matlamat majlis pangkuan diraja kesultanan melayu islam nusantara ini diwujudkan...sekadar mahu menunjukkan kehebatan seseorang berpidato....tak ke mana majlis ini...pasti sama jawapan dengan grup-grup lain sekadar cadaan kosong...untuk melepaskan dendam kesumat, fitnah menfitnah, iri hati...mempromosikan produk dagangan...atau apa saja demi kepentingan sendiri...hiduplah kita seperti dedalu jika itulah budaya yang ada di grup ini. Pilihan di tangan kita mahu merealisasikan hasrat admin grup ini atau sekadar cadaan kosong yang tak berarti. Makanya jika mahu berarti fokuskan apa yang ingin dimatlamatkan dan direalisasikan seiring dengan kehendak admin grup ini... Insya-Allah berjaya. Admin pun rajin-rajinlah turun padang bagi memantau setiap post yang dikirimkan dan memberi komentar yang bernas juga....janganlah asyik sibuk je...sebab kita sendiri yang hendak jadi ketua makanya ketua mestilah aktif selalu dan mengambil tindakan segera jika ide atau cadangan itu munasabah untuk direalisasikan seiring dengan matlamat majlis diRaja ini. Itu barulah anjakan revolusi yang patut dibanggakan oleh semua ahli grup di sini.
        Apa yang baik dari-Nya
        Yang kurang itu dari hamba
        Maka maafkan hamba ...

        Ratu Rimba Niagara
        191212
        Like · · · December 19 at 2:46pm

        • Empu Wangsa Mulawarman Yang Diakui Dan Mengakui Hanya Allah///////////////////
        • Ratu Rimba Niagara BERBUDILAH SEBELUM MATI

          Tundukkan badan berhadapan yang tua
          Tanda hormat pada yang tua;
          Itulah adap menghormati yang tua,

          Karena yang muda akan tua,

          Yang tua di hormati,
          Yang muda disayangi;
          Tua muda saling hormati,
          Bahagia saling menyayangi.

          Sesama kita saling menyayangi,
          Tiada wujud saling membenci;
          Yang ada di jiwa saling menyayangi,
          Sayang menyayangi menjauhi benci.

          Iri hati punca benci ,
          Benci semakin benci;
          Wajah hodoh karena benci,
          Buang benci hati menjadi suci.

          Hati ego rasa hidup sempurna,
          Orang lain dipandang hina;
          Kekayaan rasa hidup sempurna
          Wang diberi hati penuh hina.

          Mulut manis bagaikan gula,
          Hati penuh ulat membusuk;
          Gila harta mengila-gila,
          Bermaharajalela niat membusuk.

          Duhai hamba yang baik budi,
          Orang bebudi kita merasa;
          Mulut manis menyemai budi,
          Tapi hati penuh racun berbisa.

          Hati di dalam siapalah yang tahu
          Bicara manis seperti gula;
          Menyemai budi biar semua tahu,
          Hakikatnya itu semua palsu belaka.

          Wang ditabur rasa diri kaya gila,
          Menganggap manusia semuanya hina;
          Duhai hamba kutiplah uangnya,
          Sesudah dikutip berikan padaku pula.

          Bila kudapat wang itu,
          Kan ucapkan terima kasih;
          Karena wang itu lambang inspirasiku,
          Betapa jangan memandang hinanya kasih.

          Wang itu lambang muhasabah diri,
          Agar bila kukaya raya jangan jadi begitu;
          Kekayaan adalah Kurniaan dari Ilahi,
          Diinfakkan sebagai bekalan akhiratku.

          Andainya uang dapat membeli kasih,
          Kasih semua mereka yang terkasih;
          Kan ku usahakan untuk membeli kasih,
          Senyuman berharga buat terkasih.

          Kekayaanku untuk membeli kasih,
          Kasih mereka yang memerlukan;
          Gerhana bertukar menjadi pelangi kasih,
          Begitu hebatnya sebuah perkasihan.

          Sesama insan saling menyayangi,
          Bantu membantu tolong menolong;
          Hidup kita akan diberkati,
          Bahagia hidupa saling tolong menolong.

          Harta yang didermakan seikhlas hati,
          Itulah yang kita punya;
          Akan dihitung di akhirat nanti,
          Di Al-Mizan nanti pasti bahagia.

          Janji Allah pasti ditepati,
          Tak akan rugi kita berbudi;
          Berbudilah sebelum mati,
          Pasti Allah membalas segala budi.

          Tua akan mati,
          Muda pun akan mati;
          Semuanya akan mati,
          Berbudilah sebelum mati.

          KARYA RATU RIMBA NIAGARA
          191212
       
      DI MANAKAH DUNIA NYATAKU?

      Apakah dinamakan seorang pejuang...

      Jika sekadar ide pun tak mahu diajukan
      jika sekadar pendapat pun tak mahu diberikan

      Itu belum lagi harta dan nyawa
      untuk apa yang diperjuangkan....
      untuk apa yang dimatlamatkan

      Yang ada di jiwa cuma sekadar
      jadi penonton yang setia
      bersorak jika ada yang jatuh tersungkur

      Jika ada yang berundur dari majlis ini
      dikatakan pengecut!
      sedangkan yang diam membisu itulah sebenarnya pengecut

      Berkata bukan untuk sekadar melepaskan batuk di tangga
      berkata bukan sekadar lantak engkaulah asalkan aku senang
      tengok engkau bertelingkah ...aku di sini sekadar pemerhati setia
      dan pendengar setia dan tak akan menyumbangkan apa-apa ide
      kerana bukan aku tak ada ide tapi aku malas jika ide aku
      diperdebatkan orang yang lebih pandai daripada aku
      dan aku pun bukan hendak tunjuk aku lebih pandai dari mereka...
      tapi inilah sikapku di mana-mana aku berada cumalah menjadi
      pepatung bisu yang tak menyumbang apa-apa pada mereka...
      aku adalah dunia aku...cumanya aku senang apaibla melihat
      manusia di alam maya ini berkata seorang seorang seperti
      orang gila.....hahahaha...
      kalau aku bersuara pun aku pastikan mereka akan sakit hati...
      itulah tujuannya aku masuk dunia alam maya...
      sebagai pepatung alam maya yang sibuk dengan tugas-tugasku ....
      kalau begitu jadilah pepatung yang hanya mendengar...mendengar....membantah...menbantah...
      hingga ajalku tiba hingga tiada yang sedar aku wujud di alam maya ini...
      di mana kah aku sekarang? Rupanya aku terjaga dari lena di alam barzah!
      Masya-Allah alam barzah menantiku di sini...
      aku terus kaku kebisuan terpinga-pinga...di manakah dunia nyataku?

      RATU RIMBA NIAGARA
      5 Safar 1434H
      19 Disember 2012M
      Like · · · December 19 at 2:24pm
      Ratu Rimba Niagara

      HIDUP KITA APA YANG KITA MATLAMATKAN

      Semua orang di muka bumi ini mesti ada matlamat...
      Jika kita ada matlamat kita akan cuba menggapai matlamat
      Hidup kita adalah matlamat...matlamat...
      Jika sudah ada matlamat
      Kita akan fokus pada matlamat tersebut
      Fokus...fokus...fokus...
      Fokus mesti ada tekunan...
      Dalam memfokuskan ketekunan
      Pasti ada yang menjadi penghalang untuk menggapai matlamat
      Penghalang tersebut tidak akan melemahkan semangat untuk berjaya
      Jika matlamat dapat mengatasi keputus asaan
      Insya-Allah matlamat akan tercapai dengan jayanya

      Andainya kita tidak mempunyai matlamat
      Jadilah kita terewang-rewang tak tahu ke mana
      Sebenar arah yang hendak dituju
      Itu yang pemikiran kita jadi kosong
      Yang kita pikir
      Sekadar hidup untuk makan, minum,tidur
      Pemikiran tertumpu kepada
      Untuk saling dengki mendengki, mencemburi, membuat fitnah,
      Berkata sesuka hati asalkan senang hati
      Masalah orang lain tidak diambil peduli
      Asalkan diri sendiri senang segalanya
      Bila orang berjaya dia sakit hati
      Bila orang jatuh tersungkur sampai mati dia suka sangat
      Inilah akibatnya jika kita hidup tiada matlamat
      Kesenangan orang kita sakit hati
      Kesusahan orang kita suka hati
      Di mana kita?

      Begitulah pentingnya matlamat dalam hidup kita.

      "Engkau ni berceramah pagi-pagi buta ni kenapa?
      Berceramah mengenai matlamat?Engkau saja ke
      yang bermatlamat ...habis aku ini tiadalah...habis
      engkau anggap aku ini hidup rewang-rewanglah."

      "Iye hidup engkau rewang-rewang..."

      "Isssyyyy engkau kata ni macamlah engkau ini sempurna sangat..."

      "Kerana aku tak sempurnalah maka aku mahu mencampai matlamat..."

      "Habis tu apa kena mengena dengan aku?"

      "Iye kena mengena dengan engkau..."

      "Lagi aku tak faham,,,,"

      "Adakah engkau tahu kenapa aku terima engkau sebagai rakan fb aku?..."

      "Engkau ini lagi...lagi rakan fb...bosan aku mendengarnya."

      "Aku lagi bosan bercakap benda yang sama...sejujurnya aku katakan pada
      engkau aku bosan menjadi rakan fb engkau..."

      "Kenapa engkau bilang macam itu?"

      "Aku mahu tanya apa matlamat engkau menjadi rakan fb aku?"

      "Sekadar suka...suka...untuk tahu siapa engkau sebenarnya....hahahaha"

      "Patutlah engkau diam membatu...walaupun aku merayu...rayu...agar
      engkau ehsan untuk berkomunikasi dengan aku..."

      "Hahahahaha"

      "Patutlah engkau pakai lambang gunung tak mahu pakai gambar sendiri..."

      "Haahahahaha":

      "Kenapa aku cakap dengan engkau ...engkau suka gelak ha?"

      "Hahahaha....aku suka...suka..tengok kau bercakap macam orang gila...."

      "Patutlah engkau tak mahu like atau beri apapun komen pada setiap kali
      karya aku bersiaran...apa hidup engkau ini memanjang sibuk je ke?
      Apa matlamat engkau menjadi rakan fb aku? Katakan engkau itu sibuk
      Tak akan sekalipun engkau tak pernah like atau komen karya-karya aku?
      Kerana terlalu sibuk?"

      "Tak akan aku tak like tak komen karya engkau...aku tak sokong engkau?
      engkau ini serius sangat tentang karya-karya engkau....engkau ini perasanlah
      aku tengok rakan-rakan fb engkau sudahlah ada 40 orang tak ada pun yang
      aktif kalau ada pun seorang dua...itu pun entah ...sekadar hendak menjaga
      hati engkau saja. Itu engkau tak muhasabah diri engkau sendiri ke...
      untuk pengetahuan engkau karya engkau itu kaku bisu lesu...sebab itu
      rakan fbmu kaku bisu lesu....setahu aku rakan fb engkau bukan calang-calang
      orang yang kau pilih semuanya berstatus kelas pertama ...ye minda kelas
      pertama...tak akan lah mereka tak faham apa mahumu pada pemikiran mereka
      untuk diturunkan setiap kali engkau bersiaran....hahaha...kesihan aku dengan engkau...ni....berkarya seorang-seorang berjela-jela....tapi tiada yang sudi nak baca..nak like...nak komen....hahahaha ...tengok wall rakan fb engkau yang berstatus kelas pertama tulis sebaris ayat pun bukan seorang yang like beribu yang like....hahahahaha kesihan....kesihan....kalau engkau nak orang suka karyamu...
      engkau kena menjadi ternama bangsawan kaya raya....pasti ramai orang like karya engkau....malah beri komen engkau pun tak larat hendak baca...semuanya hendak berkawan dengan engkau kerana engkau berpangkat ternama bangsawan kaya raya...hahahaha...tapi aku rasa...sampai bila pun karya engkau akan disepikan...
      makanya baiklah engkau berhenti daripada berkarya...sebab aku kasihan tengok engkau ...berkarya sudahlah tiada hasil sesin pun ..orang nak baca , like dan komen pun tidak....kena hina ada lagi...engkau berkarya nak kan komentar tapi engkau dikutuk habis-habisan sebaik tak pensan.hahahaha"

      "Sejujurnyalah aku nak tanya sama kamu...apa matlamat kamu menjadi rakan fb
      aku...? Sejujurnya bilang sama aku?"

      "Sejujurnyalah kan sekadar suka...suka...."

      "Maknanya kau tak bermatlamatlah kan...."

      "Maksudmu?"

      "Maksud aku....aku terima engkau sebagai rakan fb engkau bermatlamat...
      bukan kosong...bukan hanya untuk canda...canda...bukan sebagai pepatung bisu...bukan sebagai pendengar...bukan sebagai pemerhati...bukan sebagai menyorokkan wajah...."

      "Engkau ni penting sangat ke wajah sebenar sebagai syarat rakan fb engkau..."

      "Iya penting...jika dia tak berwajah macam mana aku nak berkomunikasi dengannya?
      Lainlah dia memberi impak dalam dunia sasteraku ...tak berwajah pun tak apa sebab aku tahu dia akan merealisasikan impianku....yang mana kaku lesu bisu...makanya aku akan tinggalkan mereka..."

      "Maksudnya termasuk aku juga ke?"

      "Iyelah aku mahu tanya dengan engkau?"
      Engkau boleh memberi impak pada dunia karyaku?
      Membantuku memberi cadangan idea bagi merealisasikan dunia sasteraku
      menjadi kenyataan....apa boleh? boleh? ini sudah lah tak membantu like pun tidak...komentar pun tidak....jadi adakah wajar aku terimamu menjadi rakan fbku?"

      "Kalau aku berubah gimana?"

      "Maksudmu?"

      "Aku like karya engkau...aku beri komentar yang bernas pada karya engkau
      aku beri idea agar karya engkau dapat mencapaikan realiti apa yang engkau
      yang engkau matlamatkan...manalah tahu kerjasama idea aku dengan engkau
      diizinkan Allah SWT berjaya...gimana?"

      "Tapi boleh ke aku percaya dengan apa yang engkau katakan ini....macam tak percaya je aku ini ...sebab setahu aku engkau ni rakan fb yang senyap je...."

      "Itu dulu....sekarang udah ada matlamat...."

      "Apa matlamatnya?"

      "Apa matlamat engkau sebenarnya?"

      "Engkau nikan aku tanya engkau ...engkau tanya aku...peninglah macam ni..."

      "Hehehehehe"

      "He...tengok tu gelak...."

      "Canda dong...jangan terlalu serius sangat dong...."

      "Dalam mencapai matlamat tak ada canda...canda ok?"

      "Iyelah mulai detik ini aku lunasi apa syaratmu menjadi rakan fbmu..."

      "Iye ni...janji?"

      "Aku takut berjanji takut tak tepati janji."

      "Habis tu macam mana aku nak percaya akan katamu?"

      "Akan aku buktikan? Puas hati?"

      "Ok aku nak tengok apa buktimu nanti....jika masih tak ada bukti...
      maka terbukti ini omongan kosong darimu saja..."

      "Baik akan aku buktikan tapi kamu kena ingat
      Kita merancang ....Allah juga merancang...
      Rancangan Allahlah yang kita imani
      Moga rancangan kita selari dengan kehendak Allah
      Itulah matlamat kau dan aku Insya-Allah AAmiin"

      "Aamiin Ya Rabbal A'Lamin"

      KARYA :Ratu Ratu Rimba Niagara
      22 Disember 2012


      (PETIKAN DRIPADA MAJLIS PANGKUAN DIRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA & RATU PUJANGGA RIMBA CINTA 5 BENUA)
      23 Disember 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;