Thursday 14 March 2013

KOLEKSI NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (69) ILMU CAHAYA KUBUR




  •  YA ALLAH AKU SELALU BERSANGKA BAIK PADA-MU

    RAKAN FB TOLONG FAHAMI DUNIA SASTRA NUSANTARAKU

    apa matlamat menjadi rakan fbku
    setiap rakan fbku aku serius
    serius mahu berjuang bersamanya
    apa perjuangannya aku sokong bermati-matian
    tapi adakah adil jika perjuanganku di biarkan sepi
    seolah dalam pertemanan fb aku tak wujud
    makanya biarlah sama-sama sepi menyepi
    dia tega sepikan karyaku
    kenapa aku tak tega sepikan apa yang ditulis
    bagiku kita bukan di alam remaja laman sosial remaja
    menunjukkan kemegahan dan status kekayaan keluarganya
    makan di mana hari ini membeli belah di mana dan apa saja sekadar suka-suka

    yang kumahukan rakan fbku
    dia adalah pejuang sasteraku
    sekadar mahu menunjukkan perjuangan
    politik
    pahlawan
    keilmuan
    kepandaian
    kealiman
    ahli perniagaan yang berjaya
    darjatnya
    sememangnya aku tak berminat langsung
    tapi kalau
    semuanya ke arah saling sokong menyokong perjuangan masing-masing
    baru aku berminat...
    makanya kepada mereka yang nggak faham dunia sasteraku....
    maafkan aku jika aku terpaksa berlalu pergi...
    selamat tinggal yang tak memahami sasteraku duniaku...

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    15 Mac 2013
    Like · ·  · Promote · about an hour ago ·
  • Salam kita santai dgn lagu David {ALLEYCATS}........Sakuntum Mawar Merah....
    David Arumugam (Alleycats) - Sekuntum Mawar Merah
    www.youtube.com
    layaaaannn...terima kaseeeyyy
    Like · ·  · about an hour ago via YouTube ·
  • Salam Jumaat & Good Morning.....
    ✫¸.•°*”˜˜”*°•✫ ✫
..✫¸.•°*”˜˜”*°•.✫ ✫
☻/ღ˚ •。city of flower007
/▌*˛˚ღ •˚ ˚ ✰ •˚* ˚ ★
/ \ ˚. ★ *˛ ˚* ✰。˚ ˚ღ。✫ * ˛˚ 。✰˚* ˚ ★ ✫ —
+923344567834.♥.♥..
    ✫¸.•°*”˜˜”*°•✫ ✫
    ..✫¸.•°*”˜˜”*°•.✫ ✫
    ☻/ღ˚ •。city of flower007
    /▌*˛˚ღ •˚ ˚ ✰ •˚* ˚ ★
    / \ ˚. ★ *˛ ˚* ✰。˚ ˚ღ。✫ * ˛˚ 。✰˚* ˚ ★ ✫ —
    +923344567834.♥.♥..
    Like · ·  · about an hour ago ·
  • aku tak akan sepi kerananya kerana dia tidak ikhlas untuk menjadikan aku rakan fbnya...jika dia ikhlas pasti dia akan pertahankan silaturrahimi ilmu yang Allah tautkan antara aku dan dia... siapakah yang mengerakkan dia untuk menjadikan aku rakan fbnya dan siapa pula yang mengerrakkan hatiku untuk menerima dia sebagai rakan fbku? Dan apa makna yang tersirat perkenalan itu...pasti ada yang tersirat di sebalik tautan hati yang tanpa kita menduga . Jika kita fikirkan secara khashaf pasti Allah mahu antara aku dan rakan fbku saling berbagi ilmu tanpa jemu dalam apa juga tema ...dan ilmu itu selari dengan kehendak Tuhan...dalam proses membagikan ilmu jika salah seorang merasakan ilmu dialah paling hebat...makanya ilmu itu dengan sendirinya terpadam tanpa mahu diperjelaskan lebih terperinci agar jelas tepat dijawab pada soalan yan ditanya. Dan ilmu diterima itu adalah lojik dan sohih kerana berpandukan Al-Quran & Hadis. Jika ilmu itu bercanggah mereka boleh keluarkan nas-nas Al-Quraan bagi menyanggah ilmu itu. Pastinya si penyampai dan si pembahaskan ilmu akan dua-dua rasa inilah ilmu yang sohih yang aku harus imani.
    Like · ·  · Promote · about an hour ago ·
  • karya yang dihasilkan bukan untuk dihargai ...tapi dberi komentar yang bernas apa mesej yang ingin disampaikan penulis....itupun sudah memadai...ini like pun tidak komentar pun tidak..apa matlamat menjadi rakan fbku...adakah sekadar canda-canda? seolah saling tidak mengenali...memanglah ini laman sosial ...tapi bagiku fb aku adalah medan perjuangan aku. Bila aku berkarya bermakna aku sedang berjuang bermati-matian tapi aku berjuang seorang-seorang gimana lebih baik biarin aku sendiriaan berjuang.
    Like · ·  · Promote · 2 hours ago ·
  • masalahnya ...bila ilmu dicurahkan dibiarkan sepi...gimana itu? pengaliran ilmu terbantut di situ saja...sebab itu rakan fbku terlalu penting jika sepi meyepi pergilah sepi...selamat tinggal sepi..
    Like · ·  · Promote · 2 hours ago ·
  • Ilmu adalah pelita dalam kehidupan semua umat manusia,baik ilmu yang lahir maupun ilmu yang batin. ilmu juga dapat di katakan sebagai sumber cahaya yang dapat menerangi hati di setiap insani.maka tempatkanlah ilmu-ilmu tersebut pada tiap sisi-sisi yang sesuai dengan porsi nya masing-masing dengan baik dan benar sesuai atauran dari ilmu-ilmu itu sendiri.
    Unlike · ·  · 2 hours ago ·
    • You and 5 others like this.
    • Ratu Rimba Niagara ILMU PELITA HATI
      PENERANG HATI
      MENJADIKAN BAIK HATI
      IN SHA ALLAH SENANG BILA MATI
      AAMIIN MOGA DIKABULKAN ILAHI
      a few seconds ago · Like


      • AKU DILANTIK SEBAGAI PENGURUS UNTUK MENJAYAKAN SESUATU MISI
        TAPI AKU SUDAH LAKUKAN BERMATI-MATIAN ATAS TUGAS YANG DIBERI
        DIIZINKAN ALLAH MISIKU HAMPIR BERJAYA KE SASARAN MATLAMAT MISI
        TAPI DI DUGA ADA CABARAN BESAR UNTUK MENGGAGALKAN MISI ITU
        AKU JADI PUTUS ASA UNTUK MENCAPAIKAN MISI TERSEBUT BILAMANA
        AHLI JAWATANKUASA YANG MELANTIK AKU SEBAGAI PENGURUS MISI
        MENGAJAR AKU BEGITU BEGINI DAN MENGIKUT KATANYA. GIMANA INI
        AKU BILAMANA DILANTIK MENJADI PENGURUS MISI. MATLAMATKU CUMA
        SATU DALAM APA CARA SEKALIPUN AKU MAHU MENJAYAKAN MISI ITU?
        TAPI BILA DIGANGGU TUGASKU YANG DIBERI AKU BUNTU...SEKARANG INI
        AKU BENAR BINGUNG GIMANA AKU MAHU SELESAIKAN MISI TERSEBUT...
        JIKA ADA SESIAPA RAKAN FB YANG SUDI MEMBERI CADANGAN AGAR
        AKU TAK JADI BUNTU ...TOLONG BERIKAN IDE ANDA JIKA BENARLAH KAMU
        RAKAN FBKU....OK AKU TUNGGU....IDE MU AMAT BERHARGA BAGIKU KERANA
        INI ADALAH SOAL HIDUP DAN MATIKU....SUMPAHKU PADA YANG HIDUP DAN
        YANG MATI...MISI YANG KUMAKSUDKAN SUMPAHKU PADA YANG HIDUP DAN
        YANG MATI MAHU AKU JAYAKAN ...GIMANA MAHU AKU URUSKAN BAGI BERJAYA
        MISI TERSEBUT...TOLONG YE BERI IDE YANG BERNAS....
        Like ·  ·  · Promote · about an hour ago · 
      • Rasid Nodin shared RINDU DALAM SEPI's photo.
        Assalamua'alaikum 
dan selamat pagi sahabat ^_^

Senang itu di hati
bahagia itu di jiwa
sulit menemukan bahagia
jika belum mengenal jiwa

Yang indah hanya sementara
yang abadi adalah kenangan
Ikhlas hanya dari hati
tulus hanya dari sanubari

Tidak mudah mencari yang hilang
tidak mudah juga mengapai impian
Namun yang lebih susah
mempertahan yang ada 
karna walaupun tergenggam 
bisa terlepas jua

Itulah hakikat kehidupan...

...dyna@150313@Penang...






















        Assalamua'alaikum
        dan selamat pagi sahabat ^_^




        • ilmu yang ada dikaryaku pelbagai tema matlamatnya mahu yang mengarangnya tenang yang membacanya tenang dan bila mati pun tenang insya-Allah Aamiin.
          Like ·  ·  · Promote · 2 hours ago · 
          • Arjuna Akmaliah likes this.
          • Arjuna Akmaliah membaca hendaklah dengan hati tidak dengan emosi,maka hati pun ikut menjadi bersih
          • Ratu Rimba Niagara masalahnya ...bila ilmu dicurahkan dibiarkan sepi...gimana itu? pengaliran ilmu terbantut di situ saja...sebab itu rakan fbku terlalu penting jika sepi meyepi pergilah sepi...selamat tinggal sepi..
          • Arjuna Akmaliah kemungkinan sebahagian rekan-rekan sudah tidak lagi membutuhkan ilmu-ilmu lagi karna sudah cukup banyak yang ada pada diri nya,dan saya yakin Ratu tak akan menjadi sepi karna nya.
          • Ratu Rimba Niagara aku tak akan sepi kerananya kerana dia tidak ikhlas untuk menjadikan aku rakan fbnya...
            jika dia ikhlas pasti dia akan pertahankan silaturrahimi ilmu yang Allah tautkan antara aku dan dia... siapakah yang mengerakkan dia untuk menjadikan aku rakan fbny
            a dan siapa pula yang mengerrakkan hatiku untuk menerima dia sebagai rakan fbku? Dan apa makna yang tersirat perkenalan itu...pasti ada yang tersirat di sebalik tautan hati yang tanpa kita menduga . Jika kita fikirkan secara khashaf pasti Allah mahu antara aku dan rakan fbku saling berbagi ilmu tanpa jemu dalam apa juga tema ...dan ilmu itu selari dengan kehendak Tuhan...dalam proses membagikan ilmu jika salah seorang merasakan ilmu dialah paling hebat...makanya ilmu itu dengan sendirinya terpadam tanpa mahu diperjelaskan lebih terperinci agar jelas tepat dijawab pada soalan yan ditanya. Dan ilmu diterima itu adalah lojik dan sohih kerana berpandukan Al-Quran & Hadis. Jika ilmu itu bercanggah mereka boleh keluarkan nas-nas Al-Quraan bagi menyanggah ilmu itu. Pastinya si penyampai dan si pembahaskan ilmu akan dua-dua rasa inilah ilmu yang sohih yang aku harus imani.
        • doaku punyai rakan fb yang tidak tamak dalam berbagi ilmu bukan bisu membisu...kerana bagiku duniaku adalah ilmu makanya yang terus membiarkan menyepikan karyaku aku terpaksa berlalu pergi ...
          Like ·  ·  · Promote · 3 hours ago · 
        • rakan fb bagiku dialah guruku dialah muridku dialah kawan akhiratku
          aku mesti mengenalinya bagaikan keluargaku tapi jika komunikasi aku
          dengannya tiada gimana itu...adakah aku mesti pertahankan ?
          Like ·  ·  · Promote · 3 hours ago · 
        • dengan cikgu jangan terlalu merendah diri...sebab cikgu bukanlah pandai sangat...cikgu rasa anak murid lebih pandai daripada cikgu kerana apa...dia ada ilmu tapi dia senyapkan saja...tak mahu berbagi ilmu yang dia tahu...
          Like ·  ·  · Promote · 3 hours ago · 
          • Arjuna Akmaliah likes this.
          • Arjuna Akmaliah aku selalu menghargai karya-karya Mu
          • Ratu Rimba Niagara karya yang dihasilkan bukan untuk dihargai ...tapi dberi komentar yang bernas apa mesej 
            yang ingin disampaikan penulis....itupun sudah memadai...ini like pun tidak komentar pun tidak..
            apa matlamat menjadi rakan fbku...adakah sekadar canda-canda? seol
            ah saling tidak mengenali...memanglah ini laman sosial ...tapi bagiku fb aku adalah medan perjuangan aku. Bila aku berkarya bermakna aku sedang berjuang bermati-matian tapi aku berjuang seorang-seorang gimana lebih baik biarin aku sendiriaan berjuang.

        likes a link.





        • You and 703 others like this.
        • Zubaidah Chik Org yg lupa tu yg nak menongkat langit takut kehilangan kuasa sampai terlajak tarikh..
        • Sharifah Al Khairead rmai sgt yg lupa saat ini skrg ni..sbb asik kayuh crik duit..smuanya pun kne byar dgn jmlah yg rakyat tak mmpu lgi..shinggakan trlupa mati sbuk mncari duit
        • Hasida Binti Mohammed Semua org islam ingat mati, cuma meringan2 dan memudah2kan kematian, mmg rahmat Allah sgt luas dn brdoalah byk2 dan bribadah seikhlasnya supaya kita mati dlm iman.
          March 10 at 10:26pm via mobile · Like · 1
        • Nik Din Ya Allah, jadikanlah kuburku nanti sebagai salah satu daripada taman-taman syurga dan jauhkanlah ia daripada menjadi salah satu daripada lubang-lubang neraka....
        • Sulaiman Qarin Kereta Bentley x boleh bawa ke ustaz? Mercedez? 7series? Tapi awat ramai orang Islam yang pakai keta mewah ni? Wahai orang orang kaya ... Kalau anda mampu bayar kereta jutaan ringgit , mengapa golongan pejuang Islam masih memerlukan dana yang besar anda tak boleh bantu? Dah masuk lubang, tak sapa boleh bantu. Wallahua'lam .
          March 10 at 10:59pm via mobile · Like · 9
        • Elina Nor Kita semua bakal jenazah .... Minta dijauh azab kubur ya rabb.
          March 10 at 11:37pm via mobile · Like · 2
        • Norzaiha Akasah Teringat arwah mak al fatihah smua dicucuri rahmat .....amin sering ingat mati takut tp kdg kala alpa mudah mudahan masih ada ruang dn peluang utk perbaiki yg kurang.
        • Aziz Naluri soalan dh bocor,tp ramai yg msih blom sedar...
        • Adipati Putra Assalamualaikum Ustaz... maafkan saya kalau tersilap.... kedalaman 120cm tu baru 4kaki
        • Mohd Saipuddin Ingatkan mati pun dkira ibadat,dpt pahala.mudah2an cpt insaf krn dosa yg dlakukan...
          March 11 at 9:31am via mobile · Like · 1
        • Abdul Aziz Mabruuri KITA tentunya pernah merasa kan bahagia, namun... Apakah KITA yakin KITA juga Akan merasa kan bahagia di alam Kubur Dan Akhirat?

          MuRniKan AqiDaH tegakkan Sunnah.

          www.muslim.or.id
          March 11 at 4:04pm via mobile · Like · 1
        • Ariff Baharudin janji yg pasti
        • Ade Trisna ingat mati ingat sakit ingatlah saat kau sulit...
          http://www.youtube.com/watch?v=MDNWviGrINE
        • Ratu Rimba Niagara DUHAI TEMAN SETIAKU YANG BERNAMA KUBUR

          kuburku
          apa kabarmu di sana
          ku tahu kau sedang menantiku
          penantian mu penuh setia
          penuh debaran
          penuh....penuh ...tanda tanya?
          kau akan tanya 
          apakah aku sudah bersiap sedia masuk ke alammu
          yang gelap sunyi sepi pastinya sepi tanpa sesiapa lagi di sisi

          yang aku tahu bila mayatku masuk ke kubur
          betapa
          berdarjatnya aku
          kayanya aku
          miskinnya aku
          perkasanya aku
          cantiknya aku
          mayatku akan mengembung setelah 7 hari ditanam dalam kubur
          setelah mengembung akan meletup membusuk menjadi ulat-ulat yang mengemik-ngemik
          dan aku jadilah tengkorak
          itu yang aku tahu dari segi pemikiranku yang lojik ini

          yang aku tahu lagi bila mayatku ditanam di dalam kubur
          setelah tujuh tapak kaki semua keluarga saudara mara sahabat handai pulang ke rumah aku akan ditanya oleh malaikat mungkar nakir tak dapat jawab kena pukul
          si hidup pulak akan menggelarkan aku pocong
          kerana telah menjadi adat manusia 
          mana-mana manusia yang mati digelar pocong
          macamlah dia tak akan jadi pocong satu hari nanti
          ye lah ini hari aku masuk ke kubur
          mahu tak mahu giliran kamu akan tiba juga
          walaupun kamu mahu mengelakkan daripada kematian
          tua mati 
          muda mati
          kaya mati
          miskin pun mati
          apa yang hendak aku kisahkan

          yang aku kisahkan
          gimana aku di dalam kubur
          selamat kah
          atau tidak selamat
          tanya hati
          tanyalah iman
          mahu apa pada kuburku
          mahu wangikah
          mahu busuk kah
          kita yang menentukan wangi atau busuk itu
          ha itu bergantunglah pada hati kita ketika hidup
          kalau hati kita baik ....baiklah kubur kita
          kalau hati kita jahat...sendirilah jawablah gimana kubur kita

          tika di dunia aku punya rumah bagaikan istana
          itu pun tak cukup lagi nak rumah istana sebanyak mana yang boleh

          tika di dunia aku ada tanah beribu ekar
          itupun tak cukup
          aku nak banyak lagi 
          tanah kepunyaan orang yang dah termaktub hak orang
          aku nak juga
          aku panggil juru ukur tanah yang paling hebat
          katakan tanah mereka itu milik aku
          hingga bergaduh-gaduh
          hingga berparang-parang
          hingga berbunuh-bunuhan gara-gara perebutan tanah

          tanah...tanah...tanah...
          luas gimana pun aku punya tanah
          aku tinggalkan juga...
          tanah yang seluas kubur ini saja yang aku punya
          takutnya aku duduk dalam kubur ni
          sempit...lemas aku tika mereka tutup lubang kuburku dengan tanah
          menjerit aku kelemasan minta tolong
          tapi seorang pun tak dengar kecuali haiwan yang melata di muka bumi ini
          haiwan pun tak dapat nak tolong aku
          malah mengejek aku
          "padan dengan muka engkau...masa engkau hidup tamak sangat dengan tanah
          ha sekarang tinggallah engkau dalam tanah tu menunggu azab yang bakal kau 
          terima hingga hari qiamat"
          "terkedu aku mendengar ejekkan haiwan itu...masa aku hidup tak pernah pulak aku
          dengar haiwan bercakap-cakap...dah mati baru aku dengar...haiwan itu ketawakan
          aku lagi...masa engkau hidup engkau ambil tanah orang lain sekarang ini tanah
          kuburmu sendiri akan menghimpit engkau...rasakan azab Tuhan balasan hamba-Nya
          yang mengambil tanah orang lain walaupun seinci...rasakan...rasakan...akibat tak
          bersyukur dan redha tanah yang kau punya....inilah balasannya..."

          duhai kuburku
          ngeri aku dengar ejekkan haiwan
          semuanya menginsafkan aku
          mulai detik ini
          aku nak insaf
          aku mahu sucikan hati dari segala yang boleh membuatkan kuburku menangis
          aku mahu kuburku wangi sewangi hati Syurga...
          In Shaa Allah AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.

          Karya Ratu Rimba Niagara
          15 Mac 2013



        and Suffian Mohd Noor shared Ustaz Riduan Mohamad Nor's photo.
        Kelak kita semua ke sini....jgn lupa.
        Kelak kita semua ke sini....jgn lupa.

        • Ratu Rimba Niagara shared Ustaz Riduan Mohamad Nor'sphoto.
          Unlike ·  · 2 hours ago · 
          • You, Kesultanan Indrapura and Ahmad Tajuddin like this.
          • Ratu Rimba Niagara DUHAI TEMAN SETIAKU YANG BERNAMA KUBUR

            kuburku
            apa kabarmu di sana
            ku tahu kau sedang menantiku

            penantian mu penuh setia
            penuh debaran
            penuh....penuh ...tanda tanya?
            kau akan tanya 
            apakah aku sudah bersiap sedia masuk ke alammu
            yang gelap sunyi sepi pastinya sepi tanpa sesiapa lagi di sisi

            yang aku tahu bila mayatku masuk ke kubur
            betapa
            berdarjatnya aku
            kayanya aku
            miskinnya aku
            perkasanya aku
            cantiknya aku
            mayatku akan mengembung setelah 7 hari ditanam dalam kubur
            setelah mengembung akan meletup membusuk menjadi ulat-ulat yang mengemik-ngemik
            dan aku jadilah tengkorak
            itu yang aku tahu dari segi pemikiranku yang cetek ini

            yang aku tahu lagi bila mayatku ditanam di dalam kubur
            setelah tujuh tapak kaki semua keluarga saudara mara sahabat handai pulang ke rumah malaikat mungkar nakir
            mereka yang masih hidup pasti menggelarkan aku pocong
            kerana telah menjadi adat manusia 
            mana-mana manusia yang mati digelar pocong
            macamlah dia tak akan jadi pocong satu hari nanti
            ye lah ini hari aku masuk ke kubur
            mahu tak mahu giliran kamu akan tiba juga
            walaupun kamu mahu mengelakkan daripada kematian
            tua mati 
            muda mati
            kaya mati
            miskin pun mati
            apa yang hendak aku kisahkan

            yang aku kisahkan
            gimana aku di dalam kubur
            selamat kah
            atau tidak selamat
            tanya hati
            tanyalah iman
            mahu apa pada kuburku
            mahu wangikah
            mahu busuk kah
            kita yang menentukan wangi atau busuk itu
            ha itu bergantunglah pada hati kita ketika hidup
            kalau hati kita baik ....baiklah kubur kita
            kalau hati kita jahat...sendirilah jawablah gimana kubur kita

            tika di dunia aku punya rumah bagaikan istana
            itu pun tak cukup lagi nak rumah istana sebanyak mana yang boleh

            tika di dunia aku ada tanah beribu ekar
            itupun tak cukup
            aku nak banyak lagi 
            tanah kepunyaan orang yang dah termaktub hak orang
            aku nak juga
            aku panggil juru ukur tanah yang paling hebat
            katakan tanah mereka itu milik aku
            hingga bergaduh-gaduh
            hingga berparang-parang
            hingga berbunuh-bunuhan gara-gara perebutan tanah

            tanah...tanah...tanah...
            luas gimana pun aku punya tanah
            aku tinggalkan juga...
            tanah yang seluas kubur ini saja yang aku punya
            takutnya aku duduk dalam kubur ni
            sempit...lemas aku tika mereka tutup lubang kuburku
            menjerit aku kelemasan minta tolong
            tapi seorang pun tak dengar kecuali haiwan yang melata di muka bumi ini
            haiwan pun tak dapat nak tolong aku
            malah mengejek aku
            "padan dengan muka engkau...masa engkau hidup tamak sangat dengan tanah
            ha sekarang tinggallah engkau dalam tanah tu menunggu azab yang bakal kau 
            terima hingga hari qiamat"
            "terkedu aku mendengar ejekkan haiwan itu...masa aku hidup tak pernah pulak aku
            dengar haiwan bercakap-cakap...dah mati baru aku dengar...haiwan itu ketawakan
            aku lagi...masa engkau hidup engkau ambil tanah orang lain sekarang ini tanah
            kuburmu sendiri akan menghimpit engkau...rasakan azab Tuhan balasa hamba-Nya
            yang mengambil tanah orang lain walaupun seinci...rasakan...rasakan...akibat tak
            bersyukur dan redha tanah yang kau punya....inilah balasannya..."

            duhai kuburku
            ngeri aku dengar ejekkan haiwan
            semuanya menginsafkan aku
            mulai detik ini
            aku nak insaf
            aku mahu sucikan hati dari segala yang boleh membuatkan kuburku menangis
            aku mahu kuburku wangi sewangi hati Syurga...
            In Shaa Allah AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.

            Karya Ratu Rimba Niagara
            15 Mac 2013
          • Ratu Rimba Niagara Soal jawab dalam kubur
            November 26, 2007 — sulaiman
            Kubur itu satu taman dari taman syurga atau satu gaung dari gaung neraka
            Terpulanglah kepada keadaan seseorang. Kitalah yang membentuknya.

            Hadith dari Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda:
            Apabila ditanam mayat, maka didatangi dua malaikat yang hitam legam dan matanya biru dikenali dengan Mungkar dan Nakir yang mendudukkan mayat itu dan memasukkan roh ke dalam jasadnya dan bertanya:
            “Apa yang kamu katakan (apa pendapat kamu) tentang lelaki ini”

            Dalam Riwayat Abu Daud disebut, “Apa akidah kamu tentang lelaki ini?

            Allah akan memberi hidayah kepada orang mukmin yang akan menjawab
            “Ini Rasul kami” dan kami telah beriman dengannya”

            Dalam satu riwayat yang lain, “Siapa lelaki ini yang diutuskan kepada kamu?”
            Orang mukmin akan menjawab itu hamba Allah dan Rasulnya. Aku naik saksi Muhammad itu hamba Allah dan rasul kamu. Malaikat mengatakan “aku tahu kamu boleh jawab”

            Siapa lelaki ini?
            Setengah ulama mengatakan Rasulullah dihadirkan dalam alam barzakh setiap orang yang mati, setengah lagi mengatakan makam (kubur) Rasulullah diperlihatkan kepada orang yang meninggal itu.

            Azab dan soal jawab kubur
            Malaikat menunggu hingga dijawab soalan itu barulah dipukul (Orang yang tidak boleh jawab dengan betul).

            Orang yang tidak cukup sembahyang dan tidak menqadhanya juga akan dipukul malaikat. Rasulullah suruh qadha sembahyang samada kerana terlupa atau tertidur. Maka orang yang sengaja tinggal sembahyang, lebih lagi kena qadha (perlu qadha sembahyang).

            Ada yang dikecualikan dari soal jawab kubur seperti :-

            orang mati syahid,
            mati hari Jumaat atau malam jumaat,
            mati bulan Ramadhan
            wali-wali yang besar atau hebat
            Audio:http://nasbunnurain.multiply.com/music/item/252/Mastika_Hadith_Jilid_1-_bab_beriman_pada_hari_akhirat

            (PETIKAN DARIPADA USTAZ IT DISIARKAN DI WALL RATU RIMBA NIAGARA UNTUK RAKAN FB & GRUP YANG DIKASIHI DUNIA AKHIRAT MERANGKAP TEMAN AKHIRATKU)
            15 Mac 2013



        (PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA & RAKAN FB)
        15 Mac 2013


  • www

    0 comments:

    Post a Comment

     
    ;