Wednesday 1 July 2015

MARHABAN YA RAMADAN (148) 'MOGA KITA TERGOLONG DALAM GOLONGAN YANG MEMUDAHKAN URUSAN ORANG LAIN AGAR ALLAH MEMPERMUDAHKAN URUSAN DUNIA AKHIRAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'


MARHABAN YA RAMADAN (148) 'MOGA KITA TERGOLONG DALAM GOLONGAN YANG MEMUDAHKAN URUSAN ORANG LAIN AGAR ALLAH MEMPERMUDAHKAN URUSAN DUNIA AKHIRAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'

Jika awak dilanda masalah, sentiasa percaya ada orang menghadapi masalah lebih besar dan mereka masih stabil. Usah henyak diri awak sendiri dengan mengatakan akulah satu-satunya manusia paling malang di dunia, hanya akulah yang menerima ujian begini, sedangkan orang lain kesemuanya okey.
Tidak, pemikiran awak salah. Sebenarnya, ketika awak menyangka masalah itu terlalu besar, ia tidak sebesar mana pada mereka yang pernah menghadapinya.
Buktinya, apakah semua orang yang putus cinta, berakhir dengan bunuh diri? Apakah orang yang ditimpa musibah kemiskinan dan petaka hidup kesemuanya menjadi murtad? Berapa ramai manusia di dunia ini masih teguh sebagai manusia unggul meskipun berkali-kali putus di tengah jalan?
Itu menunjukkan masalah yang awak hadapi bukanlah apa-apa pada orang yang pernah menghadapi yang lebih besar. Dalam kata lain, masalah bukanlah apa-apa pada orang yang ada motivasi diri Islami.
  • You and 353 others like this.
  • 43 shares
  • Rabeah Binti Mohd Ali
    Write a comment...
  • Rabeah Binti Mohd Ali SEDEKAH ITU MEMBAWA RAHMAT DUNIA AKHIRAT

    MAYAT JIKA DIHIDUPKAN KEMBALI KE DUNIA MEREKA AKAN BERSEDEKAH SETIAP HARI KERANA GANJARAN MEREKA YANG BERSEDEKAH AMAT BESAR SEKALI SEHINGGA DAPAT MENEBUS SYURGA DAN DISELAMATKAN DARIPADA SEKSA KUBUR ...ALLAHU AKBAR!

    Sedekah - Tidak akan mengurangi Harta
    Sedekah - Tidak akan membuat Miskin
    Sedekah - adalah Pencegah Musibat
    Sedekah - adalah penghapus dosa
    Sedekah - adalah Keberuntungan
    Sedekah - itu mendatangkan berkah
    Sedekah - itu mendatangkan ketenangan
    Sedekah - itu membawa Rahmat

    'BERSYUKURLAH APA YANG KITA ADA'

    Alhamdulillah...
    Sekiranya, anda belum lg mengucapkan untuk nafas hari ini... sekiranya, anda rasa xcukup itu dan ini... sekiranya, anda kecewa dan patah hati... sekiranya, anda rasa penat dan lelah diuji... sekiranya, anda rasa xdihargai... sekiranya, anda rasa disakiti dan dilukai... sekiranya, anda rasa dizalimi dan dibuli... sekiranya, anda malang dan rasa nak mati...
    Lihatlah sikecil ini... menangis syukur dengan rezeki sekeping roti disuap kaki kurniaan ya Ar-Rahim...
    Like · Reply · Just now
  • Rabeah Binti Mohd Ali SOLAT ITU MEMUDAHKAN URUSAN DUNIA AKHIRAT KITA

    Assalaamu'alaiykum warahmatullaahi wabarakaatuh....
    ~ Barang siapa mempermudah kesulitan orang lain, maka Allah akan mempermudah urusannya di dunia dan di akhirat...
    (HR. MUSLIM)

    'MOGA KITA TERGOLONG DALAM GOLONGAN YANG MEMUDAHKAN URUSAN ORANG LAIN AGAR ALLAH MEMPERMUDAHKAN URUSAN DUNIA AKHIRAT KITA
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'

    MEREKA YANG KAYA BANTULAH YANG MISKIN

    si miskin terhimpit dihimpit
    dihina dikutuk
    dipijak-pijak
    sesuka hati
    dipandang sampah oleh si kaya
    sedangkan harta si kaya
    ada bahagian untuk si miskin

    duhai si kaya
    bantulah si miskin
    bukan disuruh bantu sampai si miskin jadi kaya
    kamu bantu si miskin kamu tak akan miskin malah bertambah kaya
    itu janji Allah
    kerana harta yang disedekahkan akan dilipat gandakan rezeki

    duhai si kaya
    bukan disuruh kamu bantu si miskin sehingga kamu jadi miskin
    tapi cukuplah sekadar
    tanya sihat ke tidak
    cukup makan ke tidak
    cukup perbelanjaan pelajaran anak ke tidak

    ini sudahlah tak ambil tahu
    tolong jauh sekali
    kutuk ada lagi
    memanglah dasar bakhil bin kedekut

    duhai si miskin
    bersabarlah dengan dugaan-Nya
    janganlah kemiskinan kamu
    membuatkan kamu menjadi kufur
    pasti ada jalan keluarnya
    berazamlah untuk berubah
    bagaimana memajukan diri
    jangan pernah berharap kepada hartanya orang
    haraplah usaha sendiri

    tahukah kamu
    aku sudah berusaha semampu daya
    bagaimana aku hendak berubah sedangkan aku miskin
    bila memohon pekerjaan
    tiada majikan yang hendak ambil aku bekerja
    dengan tiada apa-apa kelulusan
    hendak kukerahkan tenaga empat kerat
    kesihatanku tidak mengizinkan

    aku pernah pergi ke masjid
    meminta bantuan kerana untuk membeli susu anakku
    tapi hampa
    AJK masjid sudah se sin pun tak mahu membantu
    malah menghina aku dan menghalau aku macam anjing kurap
    aku pulang dalam hampa

    sedang aku berjalan
    datang seorang memberitahu
    jika hendak mendapat bantuan
    pergilah ke gereja
    pasti dibantu kerana pihak gereja membantu
    mereka yang susah tidak mengira agama yang dianuti

    aku termenung sejenak
    samada aku hendak pergi mohon bantuan
    atau anakku kelaparan susu
    aku nyaris mahu pergi bila mengenangkan anakku

    oh! tidak
    aku tak mahu termakan budi dengan kristian
    biarlah anak aku mati kelaparan susu
    tiba-tiba aku mendapat idea
    pergi ke klinik swasta
    menanyakan ada tak lebihan susu baby contoh
    yang dihantar syarikat untuk mempromosikan susu
    aku diberi paket-peket susu baby contoh dengan banyak sekali

    Syukur Alhamdulillah Allah sentiasa
    melindungi aku daripada aku menjadi kufur

    duhai si kaya
    aku redha aku miskin
    tapi di bulan ramadan yang penuh berkat ini
    ambillah kesempatan membantu si miskin
    di mana Allah swt menjanjikan pahala yang berlipat kali ganda
    andainya kamu membantu si miskin
    pasti akan terkikis sifat tamak halobamu
    menjadi hamba Allah yang pemurah
    rezekimu mencurah-curah
    menjadi jutawa dunia akhirat
    AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin

    Karya Ratu Rimba Niagara
    13 Ramadan 1436H
    30 Jun 2015
    Like · Reply · 1 min
  • Rabeah Binti Mohd Ali INDAHNYA SEDEKAH INDAHNYA ISTANA SYURGA

    Ibu ...tak lama lagi kita akan menyambut Ramadhan....
    gimana ibu...makanan untuk dimakan hari ini pun nggak ada...

    Tak apalah nak...kita makanlah apa yang ada...

    Pokoknya semuanya nggak ada...kita kena berlaper ibu...

    Berlapar itu lebih bagus daripada kita meminta-minta nak...

    Kenapa ya buk...orang-orang kaya ini nggak yang ada suka
    membantu orang miskin seperti kita... mereka mau kita
    melutut di kakinya belum tentu mahu berbagi nikmat harta
    yang mereka miliki...

    Nak...orang miskin ni...dipandang hina orang kaya nak...
    orang kaya baginya akan jadi miskin jika mereka bersedekah walaupun dengan sekeping roti ....

    Ibu....saya mau keluar sebentar...ibu tunggu saja di rumah
    zikir banyak-banyak untuk hilangkan laper ya buk...

    Si anak tadi pergi ke rumah orang yang paling kaya di kampung itu. Secara kebetulan orang kaya itu sedang bersarapan pagi dengan 10 keping roti .....

    Si anak itu menghampiri si kaya.

    Pak...boleh tak berikan saya dikit roti yang bapak punya...."

    Pergi kamu dari sini ...aku jijik lihat kamu ini ...taunya kamu
    minta...minta ...di sini bukan untuk meminta sedekah...pergi kamu dari sini ...!!!"

    Si anak tak berputus asa...pergi juga merayu-rayupenuh simpati apabila mengenangkan ibunya dirumah kelaparan...

    Pak...kasihanilah saya...udah tiga hari saya dan ibu saya tak makan...tak rugi bapak sedekah kan sekeping roti pun udah memadai. Saya bukan minta uang bapak...saya cuma minta sekeping roti untuk saya makan dengan ibu saya..pak...tolong kasihani saya pak..."

    Kenapa kamu degil sangat...pergi kamu...! Pergi kamu dari sini..." Marah si kaya yang amat sangat lantaran itu di balingkan roti ke muka si anak itu...

    Anak itu terus lari bersama dengan sekeping roti yang dibalingkan oleh si kaya.

    Sampai di rumah ibunya masih berzikir.

    " Ibu...ini rejeki kita...ibu....ibu makan separuh saya makan separuh buk..."

    "Syukur Alhamdulillah...Allah berikan kita rejeki tanpa sangka-sangka bolehlah mengalas kelaparan kita...kita angkat tangan ya nak agar Allah merahmati orang yang menyedekahkan kita roti ini."

    Si anak menangis apabila mengingatkan gimana dia dimaki hamun oleh si kaya raya dan membaling roti itu ke wajahnya dan roti itu jatuh di ke tanah."

    "Kenapa anak nangis? Apa yang telah terjadi nak?"

    "Marilah kita sama doakan yang sedekah roti ini pada kita ya buk...moga Allah balas dengan sebuah istana di Syurga. Aamiiin Ya Rabbal A'Lamiin."

    Si kaya yang membalingkan roti itu tika pergi ke kantornya telah berlaku kecelakaan jalanraya dan mati ditempat kejadian.

    Ruh si kaya kaget gimana dia boleh memiliki sebuah Istana Syurga yang indahnya tidak dapat dibandingkan dengan istananya di dunia.

    Baru dia sadar bahawa roti yang dilemparkan kepada anak si miskin itulah yang menyebabkan dia diKurniakan Allah sebuah Istana Syurga yang indah....Subnallah jika dia tahulah begini hebatnya nikmat bersedekah bukan setakat sekeping roti saja malah istana dan uangnya yang banyak itu diinfakkan ke jalan-jalan Allah....tapi dia cuma memiliki sebuah Istana Syurga sahaja itu pun berkat doa si miskin yang mendoakannya walaupun didermakan sekeping roti dengan keadaan yang amat menyedihkan!.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    12 Syaaban 1436H
    30 Mei 2015
    Like · Reply · 2 mins
  • Rabeah Binti Mohd Ali AKU MENULIS TANDA AKU SYUKUR DIKURNIAKAN ALLAH ILHAM MENULIS TAPI ADA DI ANTARA MEREKA YANG TERSAKITI HATI APABILA AKU SIARKAN KARYAKU.

    ANTARA KATA-KATA YANG AKU INGAT SAMPAI SEKARANG:

    1) Banyaknya macam pasir tapi tiada nilai seperti kaca
    2) Menulis macam kemabukan todi
    3) Menulis macam tak ada hari esok
    4) Karya bertaburan di wall grup macam sampah
    5) Panjang berjela-jela senang dimakan anai-anai
    6) Terlalu sakit hati ada yang mahu menempleng aku
    7) Dah gila menulis panjang berjela-jela
    8) Copy phase karya orang 
    9) Karya bagaikan lalang
    10) Minta admin keluarkan aku daripada grup gara-gara siarkan karya
    terlalu banyak

    macam-macam kata-kata yang dihinakan kepadaku lagi,

    Tok Leh admin suke ke dng ape yg dia ni tulis....?

    Persona Non Grata Niagara Falls?

    Ratu Rimba Niagara Tok Leh admin kalau tak suka dia tak like lah, jika tok leh tak suka tok leh tak yah baca ya....

    Jika admin tak suka atau ahli-ahli lain tak suka apa yang saya tulis , admin boleh keluarkan saya dari grup ini atau saya yang sendiri yang keluar, buat apa jika ada orang tak suka saya siarkan karya saya di grup ini....

    Ary Aris Panjang nye

    Ratu Rimba Niagara Setiap lebuh raya ada hentian rehat, jika begitu rehat....rehatlah jika penat nak baca ye...jika anda penat orang yang tukang karang dan fikir lagi penat....anda cuma baca yang sudah terhidang...jika tak minat nak baca tak apa saya faham......

    Putri Melati Putri Rimba ~ Putri Rimba menulis tidak pakai logika. pakai angan2 jek. Teguran membina di katakan mahu menikam. Dapat apa tikam cik puan. Idea itu hadir dari jiwa masing2. Idea Intelek cukup dgn kata2 singkat, padat dan bernas. Namun penuh penghuraian mendalam makna. Bukan berjela namun hampeh.

    Putri Kemboja Puan tak sedarkah yg apa yg puan tulis tu membingungkan? Genre apakah yg puan tulis? Syair, puisi, gurindam atau cerita pendek?

    Pelik lagi kaget aku mereka yang tersakiti hati lantaran aku bersiaran karya, kenapa perlu sakit hati aku bersiaran karya secara percuma sukarela tiada siapapun yang paksa dan tiada siapapun paksa baca karyaku tak suka block saja namaku pasti tak lihat lagi karya ku bersiaran. Kerana menghormati mereka yang tak suka pada karyaku yang bersiaran aku block namamu agar kamu tak lihat lagi karyaku selamanya. Tiadalah kamu sakit hati lagi denganku. Maaf dipinta kerana telah menyakitkan hatimu gara-gara berisaran karya.

    Kepada admin yang sudah remove dan block saya dari grup saya ucapkan terima kasih kerana saya tidak perlu bersusah payah lagi menyiarkan karya di grup anda. Lagi pun saya sudah terlali , ' budi yang diberi racun yang dibalas,'

    Yang penting walaupun berpisah di alammaya di alam nyata kita tetap saudara seislam insya-Allah di Syurga kita bertemu. Aamiin Di Syurga semua saling menyayangi dan menghormati tiada sebesar zarah pun hati terguris dan terluka. Itulah hebatnya Syurga Allah. 

    Aidi Suryadarma redha mudah di ucapkan tapi sulit dilakukan kunci iklas

    Ratu Rimba Niagara Ikhlas seperti seekor semut hitam berjalan di atas batu hitam di malam hari , tidak siapa pun tahu dan nampak tapi wujud begitulah ikhlas kerana ikhlas hanya Allah swt saja yang tahu.

    KEPADA RAKAN GRUP YANG LIKE DAN KOMENTAR KARYA-KARYAKU DIUCAPKAN TERIMA KASIH MOGA ALLAH SWT YANG DAPAT MEMBALAS KEBAIKAN ANDA DUNIA AKHIRAT. AAMIIN 

    KH. Abdullah Gymnastiar
    ·
    Pastikan kita selalu berterimakasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita

    PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
    TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
    15 RAMADAN 1436H
    2 JULAI 2015
    Like · Reply · 17 mins
  • Azee Ma Masalah tu kan kawan kita..bagai org dgn bayang..takleh pisah..hmmm
  • Sikin Hasikin Kata2 dr.tuah memang bernas..
  • Juhariah Sarpan Masaalah adalah TANTANGAN.
  • Langit Ilahi Betul tu saya suka...kata2...semangat dr.tuah membuatln saya menginsafi diri kita...audit diri...setiap masa...
    Like · Reply · 1 · June 30 at 8:32pm
  • Mata Hati Tiada masalah tiada penyakit yang tidak ada ubatnya.segala yg datang ujian dr allah berbaliklah kita kepada allah hilang segala
    Like · Reply · 1 · June 30 at 7:24pm
  • Jurina Md Akil Didunia ini hanya pinjaman n ujian semata mata..
    Like · Reply · 1 · June 30 at 12:17pm
  • Anne Jass masalah utk ujian hidup membuat kn kiter lebih dekat pd Nya..sabar belajar jd manusia yg meredhai ketentuanNya
    Like · Reply · 18 hrs
  • Abidah Halidi Katakata dr.tuah menyebabkan saya lebih menginsapi diri..Ujian menyebabkan kita semakin hampir denganNya.Sering ki pujuk hati supaya bersabar..
    Like · Reply · 18 hrs


PETIKAN PAGE DR TUAH & RATU RUMBA NIAGARA
15 RAMADAN 1436H
2 JULAI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;