Monday 3 December 2012

KENAPA AKU MENULIS

  • Ratu Rimba Niagara shared Jeff Muttohar's photo.
    Like · · Promote ·

    You and
    Samion Abdul Rahman like this.
  • Ratu Rimba Niagara Makanya hamba bersabar kamu like dan komen karya-karyaku duhai sobatku fbku merangkap sahabat akhiratku.
  • Samion Abdul Rahman Masya Allah...
    Subhanallah...
  • Ratu Rimba Niagara RAKAN FBKU SAHABAT AKHIRATKU

    Terima kasih kerana sudi menjadi rakan fb saya.
    Moga sudi memberi sokongan dalam sasteraku duniaku
    Selamat menghayati penulisan saya

    Dan sudilah memberi pandangan
    Bagi memantapkan lagi
    Penulisan saya...
    Saya bukanlah pandai
    Tapi dunia penulisan adalah minat saya
    Makanya saya memerlukan bimbingan
    Daripada teman-teman fb
    Gimana mengkualitikan penulisan saya
    Saya amat-amat berharap
    Kerjasama rakan fb
    Memberi apa saja cadangan
    Jika terdapat karya saya
    Yang perlu ditambahkan diperbaiki
    Dan jika perlu rakan fb
    Menyertakan karya mereka sebagai tambahan yang kurang
    Setiap idea atau pendapat biarlah
    Ada keselarian dengan tema karya yang disiarkan

    Jika rasa tidak berpuas hati
    Dan ingin meluahkan bahasa yang negatif kepada saya
    Sila masukkan ke inbox saya
    Agar boleh dibawa bincang
    Apa yang tidak dipuaskan hati
    Saya tidak mahu membudayakan
    Keegoaan berbahasa bila membicarakan sesuatu
    Yang diluar pemikiran saya...dan jika itu terjadi
    Saya akan undur diri
    Bukan berdebat menunjukkan kepandaian ilmu
    Masing-masing tanpa mahu mengalah
    Seperti menegak benang yang basah
    Itu bukan matlamat saya ber fb.

    Tujuan saya berfb hanya semata
    Memerlukan mereka yang ingin memberi kerjasama
    Dengan karya saya
    Bukan untuk mengkritik kerajaan mana-mana negara
    Atau menghina mana-mana individu
    Jauh sekali menfitnah mana-mana pihak baik kerabat diRaja
    Atau rakyat jelata

    Harap teman fb..
    Dapat menggunakan bahasa
    Yang boleh menangkan roh dan jasad

    Jika teman fb..sibuk dengan urusan kerja
    Boleh diberitahu awal-awal dan masuk ke inbox saya
    Tapi kalau sibuk jangan lebih dari tiga hari
    Kerana jika tak bertegur sapa lebih tiga hari
    Telah memutuskan talisiraturahimi alam maya
    Makanya harap dimaklum jangan lebih daripada tiga hari sepi
    Jika lebih daripada 3 hari harap dimaklum
    Jika saya sepikan juga sebagai rakan fb
    Kerana saya cuma terima rakan fb yang tak sepi tanpa kabar berita...

    Moga dengan penjelasan ini
    Rakan fb memahami
    Dan sudi maafkan saya
    Jika ada tersalah bicara
    Di sepanjang saya berkarya

    Yang mana sudah terpisah
    Sebagai rakan fb
    Sudilah maafkan saya
    Percayalah kita tetap bersaudara seislam
    Harap sudi memaafkan saya...

    Jika yang tak sudi menyapa dan memberi sebarang
    pandangan kepada karya saya tapi masih saya terima sebagai rakan fb
    bermakna tiada ehsan sedikit pun di hatinya...mendera saya menyayanginya
    merinduinya dalam terseksa dan sengaja mahu melukai hatiku
    tolong lepaskan dunia karya saya secara sama-sama bahagia.
    Dan jangan ada benci atau dendam di antara kita

    Jika rakan fb sekadar suka-suka mahu menjadi rakan fb saya harap
    undur diri kerana saya serius terhadap setiap rakan fb saya.
    Saya mahu dia rasakan kewudan saya dan begitu juga rakan fb...

    Jika rakan grup yang ingin menjadi rakan fb saya tapi sekadar
    syarat ada sepi-menyepi kerana kesibukan masa bertugas cukuplah
    sekadar rakan fb ini saja. Maaflah jika kita sama-sama sepi menyepi.

    Duhai rakan fbku
    Kuanggapmu
    Nilainya lebih berharga daripada permata berharga
    Kurniaan-NYa padaku adalah
    Seperti permata daripada Syurga
    Yang mesti aku syukuri sampai mati
    Indahmu dalam bertandang ke wall fbku
    Seperti indahnya pelangi di malam hari
    Makanya sudilah terimaku
    Sebagai rakan fb yang pengen setia padamu
    Selagi hayat di kandung badan
    Kita bersama meneruskan persahabatan suci murni ini
    Hingga ke Syurga Firdaus. AAmiiin

    Rakan fbmu yang sentiasa memohon maaf padamu
    Jika penulisanku ada melukai hatimu...

    Moga dengan luahan hatiku ini rakan fb yang baru,
    yang lama dan yang sudah tidak bergelar rakan fb
    dapat memaafkan saya dan memahami saya.

    'YA ALLAH JADIKANLA LAMAN MUKA BUKU KU INI
    SEPERTI TAMAN-TAMAN SYURGA DAN RAKAN-RAKANKU
    SEPERTI PENGHUNI SYURGA BILA BERBICARA MENGGUNAKAN
    BAHASA-BAHASA SYURGA...SENTIASA MENJAGA ADAP SOPAN
    BERBICARA... BERKHEKMAH TIDAK MENGGURISKAN HATI
    SESIAPA JIKA ADA KAMI SALING MEMAAFKAN...

    AKU MALU UNTUK MENYEBUT SYURGA YA ALLAH
    KERANA AKU TERLALU HINA YA ALLAH
    AKU HAMBA-MU YANG MAHU PULANG KEPADA-MU
    DALAM KEBAIKAN MATI DALAM KALIMAH SYURGA-MU

    KERANA-MU AKU MENULIS DAN MEMBUKA LAMAN MUKA BUKU
    MENCARI SAHABAT-SAHABAT DUNIA AKHIRAT
    YANG BERBAHASA MENGIKUT IMAN
    BUKAN MENGIKUT HATI YA ALLAH

    SATUKAN HATI-HATI KAMI DALAM JALINAN UKHUWAH KASEH
    TALISIRATURRAHIMI YANG ABADI HINGGA KE SYURGA-MU

    KERANA KEHADIRAN HAMBA-MU KE WALL FBKU
    ADALAH KURNIAAN DARI-MU UNTUKKU SYUKURI
    KERANA DIALAH SAHABAT AKHIRATKU'
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN
    Dengan Rahmat Kaseh-Mu tanpa batas
    Perkenankanlah Ya Allah Makbulkanlah Ya Allah..
    Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

    Hamba-Mu Yang Ingin Mati Dalam Kalimah Syurga-Mu Insya-Allah Aamiin,
    29 Muharram 1434H
    6Like ·
  • Ratu Rimba Niagara KENAPA HAMBA MENULIS

    Terhenti nafas terhentilah pena bermaksud ....menulislah selagi ada peluang untuk menulis...selagi ada peluang hidup...jika sudah dijemput Ilahi maka tidaklah menulis lagi sih....bahan-bahan yang ditulis masih ada lagi dibaca oleh
    yang hidup ....sebab itu jika boleh mahu hidangkan bahan tulisan yang tenang jiwa dan menangkan kalbu...tujuan menulis bukanlah mahu mengajar si pe
    mbaca tapi adalah muhasabah diri sendiri yang hidup ini akan mati akhirnya akan tinggalkan dunia ini walau siapapun kita.

    Sebab-sebab menulis:

    1) Menghargai bakat Kurniaan Allah SWT
    2) Melahirkan rasa cinta kepadaNya
    3) Mengajak pembaca saling berkasih sayang kerana Allah SWT
    4) Muhasabah diri sendiri
    5) Menghargai apa yang diCiptakan Allah SWT di langit dan di bumi
    6) Bahan yang ditulis tanda kasih kepada kepada generasi kini dan akan datang
    7) Ingin mencurahkan bakti kepada raja, pemerintah, kesatria, rakyat.
    8) Inginkan menghargai kewujudah warga rimba kerana di rimba ini penulis mendidik jiwanya
    9) Ingin menulis bahan-bahan yang boleh menginsafi diri
    10) Moga bahan-bahan yang ditulis ada nilaian di Sisi-Nya sebagai bekalan di akhirat nanti.Insya-Allah Aamiin.

    Bahan penulisan yan ingin dijelakkan:

    1) Membangga diri merasakan diri hebat tika menulis
    2) Mengwujudkan budaya mengadu domba
    3) Mengwujudkan pergaduhan sehingga memutuskan silaturrahimi
    4) Menulis bahan-bahan yang boleh membuatkan merendahkan martabat seseorang
    5) Menfitnah, menghina kerana merasakan diri sempurna baik

    Kerana sebab-sebab yang dinyatakan di atas hamba hanya memerlukan rakan-rakan fb yang aktif untuk menyubur suburkan jiwa hamba untuk terus menerus menulis. Jika rakan fb ingin menjadi rakan fb yang kekal tolong hidupkan akaun fb anda dan sudi berkomukasi dengan karya hamba walaupun sebaris perkataan. Mereka yang senyap ...sepi....tolong dapat memahami jiwa hamba. Selagi senyap sepi maafkan hamba ...hamba terpaksa sepi juga biarlah sama-sama sepi hingga ke nafas terakhir.Sebelum tinggal meninggal mohon dimaafkan atas sepimu .

    Rakan fbku....hamba hanya mahu karya hamba di beri pendapat secara bernas kerana
    karya-karya hamba di tulis tujuannya hanyalah yang positif dan yang positif itu mahu
    dimantapkan lagi agar lebih positif. Bukan meminta teman fb merendah-rendahkan karya yang ditulis . Jika inilah niat rakan fb harap tinggalkan hamba sebagai rakan fb atau hamba akan tinggalkan rakan fb....maaf rakan fb hamba hanya perlu yang menyokong perjuangan hamba bukan menghina bahan penulisan hamba.

    Rakan fb....jika kamu masih berdiam diri tanpa mahu memberi sokongan pada hamba
    harap maafkan hamba ....hamba tak dapat untuk meneruskan rakan fb yang sepi menyepi.

    Sekian harap maklum.

    Moga dengan luahan ini rakan-rakan fbku faham kenapa hamba menulis kenapa hamba ingin
    bersahabat denganmu. Harap dimaaf jika tersalah bicara. Maaf sampai kapanpun.

    Sekian. Wassalam.

    'TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA'

    Yang mengharapkan rakan fbku mengerti akan daku,

    RATU RIMBA NIAGARA
    PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
    ISTANA RIMBA NIAGARA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
    19 Muharram 1434H
    3 Disember 2012M
    Like ·
    10 minutes ago · Like

    Like ·
    10Like · ·
    • Wan Naga SubhanAllah....
      Yth bunda Ratu, dengan sepuluh jari ditambah satu kepala.
      Kepada bunda saya mohon maaf
      Dan kepada Allah saya mohon ampun
      Apabila yang terucapkan saya sdh melukai perasaan bunda Ratu.

      Tidaklah ada rasa saya ingin menyakiti perasaan hati bunda Ratu.
      Tidaklah ada rasa saya ingin menyombongkan diri hal keluarga (astaghfirullah).
      Saya hanya bermaksud bahwa kita yang serumpun berkeluarga sangatlah dekat.
      Bahwa Melayu Malaysia berkeluarga dekat dengan Melayu Indonesia.
      Khususnya yang dari Sumatera
      Begitulah sebaliknya.
      Saya hanya terlepas gundah gulana
      Mengapa kedua negara kita selalu berkonflik
      Karena hal yang sangat sederhana
      Mengapa kedua negara kita tidak pernah bisa bersatu....
      Mengapa kedua negara kita selalu berkonflik dengan perkara yang tak perlu...
      Padahal kita yang seakidah berpandangan yang satu...
      Kita yang dikata ikhwan dan akhwat.
      Mungkin saya tak pandai merangkai kalimat
      Sehingga tak sesuai maksud dengan kalimat.
      Kepada YM bunda Ratu tak ada maksud hati saya menyakiti perasaan dan hati bunda Ratu
      Sekali lagi saya memohon maaf kepada bunda Ratu
      Janganlah putus Silaturahim karena karena hal tak tentu
      Semoga bunda selalu dalam lindungan Allah
      Didalam iman dan islam dan ukuwah yang yang satu.
      Astafhfirullah...
      SubhanAllah walhamdulillah walailahailallah Allahu Akbar.
    • Ratu Rimba Niagara TALISIRATURRAHIMI DI ALAM MAYA

      Sebut pasal negara
      Kita sebenarnya dua-dua terluka melukai
      Kerana kita sama-sama cintakan negara kita

      Yang penting sekarang
      Kita saling bekerjasama
      Bagi mengembalikan
      Keyakinan rakyat
      Antara dua negara
      Agar saling ikhlas
      Bagi menjaga talisiraturrahimi
      Tanpa wujud rasa
      Iri hati
      Atau saling menyakiti
      Itu maksud saya sebenarnya...

      Maka dari itu
      tujuan saya berfb
      bukanlah semudah itu
      mahu meremove
      rakan fb....
      saya cuma mahu
      rakan fb yang ada masa
      untuk menyokong perjuangan sastera saya
      jika kesibukan masa
      lalu jadi sepi menyepi
      sejujurnya saya
      terpaksa mengambil rakan yang lain
      yang sentiasa sudi memberi
      ide dan pandangan bernas
      bagi memantapkan karya-karya saya
      harap pak wan naga boleh
      memahami saya
      maafkan saya
      bukan tujuan saya
      mahu memutuskan talisiraturrahimi

      cuba pak naga fikir
      katalah kita ini mahu
      menjaga talisiraturahimi dengan sempurna
      tak tegur sapa 3 hari pun sudah dikira memutuskan talisiraturrahimi
      ini jika berhari-hari ...
      berbulan-bulan
      tak tegur sapa di alam maya gimana?
      kata rakan fb
      tapi diam membisu
      tak mahu bertegur sapa...
      gimana tu...

      kalau begitu sibukpun
      kenapa kita harus buka akaun fb
      tumpu sajakanlah pada kesibukan kita
      uruskan hal-hal dunia
      ataupun kita berkawan sajalah
      dengan yang sibuk macam kita
      sama-sama fb kita
      jadi sepi seolah berada di pulau sepi
      dihanyut gelombang kesibukan entah ke mana...

      setelah saya luahkan ini
      jika pak naga
      masih juga mahu menyepikan saya...
      harap janganlah pak naga berkecil hati
      bukan niat saya untuk memutuskan talisiraturrahimi
      tapi hanya mahu menumpukan mereka
      yang tak sibuk tapi ada masa untuk
      memberi ide dan pendapat pada karya saya

      tak tanya tentang
      kabar saya pun tak apa
      sekadar like pun tak apa
      sekadar sepatah perkataan pun tak apa
      itu sudah memadai bagi saya
      untuk menyambung sebuah talisiraturrahimi di alam maya ini...

      Sahabatmu yang disepikan rakan fb...

      Ratu Rimba Niagara
      18 Muharram 1434H
      2 Disember 2012M
    • Wan Naga Assalamualaikum bunda, pagiku kusempatkan membaca tulisanmu bunda, menyapa mu dan berucap salam, semoga bunda sehat walafiat dan dalam lindungan Allah SWT
      Dalam melaksanakan aktifitas hari ini.
      Akhirnya izinkan sy beranjak sela utk melaksanakan aktifitas sy hari ini.

      Wassalam
    • Ratu Rimba Niagara Waaaikummusalam sobat wan naga...terima kasih atas sapaan dari benua jiran. Moga Allah SWT merahmatimu.AAmiin.

    • Like · ·
      Ratu Rimba Niagara shared Sultan Brotowijoyo Yosodipuro's photo.
      Tetap Jaga sportifitas, jadikan kekalahaan u lebih baik.......jaga emosi, jaga tali silaturahmi.......kalah menang hal yg biasa.....hmmmmmmmm nice
      Unlike · ·
      • You like this.
      • Ratu Rimba Niagara SENYUM TALISIRATURRAHIM MEWAKILI
        SINGAPURA INDONESIA MALAYSIA THAILAND BRUNEI

        KERANA SENYUM SATU SEDEKAH
        KARENA SENYUM SEDEKAH JARIAH

        BISA MELUPAKAN DENDAM KESUMAT
        BISA MEWANGIKAN HATI BERJERUBU
        BISA BUAT HATI TENANG
        SETENANG AIR DI KALI SYURGA
        MAKANYA SENYUM JANGAN TAK SENYUM OK...hehehe

        By: Ratu Rimba Niagara
        18 Muharram 1434H
        2 Disember 2012M
      • Ratu Rimba Niagara MOGA KITA MATI DALAM KALIMAH SYURGA

        Like · · Share · See Friendship

        Sri Prabu Bumi Kusuma likes this.


        Sri Prabu Bumi Kusuma benar..dunia ini hanya senda gurau aja..

        10 minutes ago · Unlike · 1

        Ratu Rimba Niagara
        Senda gurau membuatkan kita alpa
        Akan alam barzah
        Seperti di balik tabir
        Bila-bila masa dijemput Ilahi..
        Moga kita mati dalam
        Kalimah Syurga...
        Insya-Allah Aamin...
        about a minute ago · Like

        (PETIKAN DARIPADA WALL SRI PRABU BUMI KUSUMA)
        18 Muharram 1434H
        2 Disember 2012M


    Like · ·
    • Suffian Mohd Noor Subhana'allah....
    • Tok Ayah Karim Salam hamba Puan Ratu,,,mengapa demikian fikiran ratu, jika ingin bersama kesyurga Firdausi mengapa ada perbezaan manusia sesama manusia.. Dunia tempat singgahnya kita semua,tempat memulakan langkah demi langkah menuju akhirat yg kita semua ingin menjejak ke syurga Firdaus.....Jika didunia kita telah ajukan perwatakan angkoh dan ego,,,,ape kah Allah SWT suka akan perwatakan itu..?
      Yg kurang kira sama2 imbangi, yg cetek ayuh kita sama2 penuhkan sekadar mampu...Kita semua...Ilmu yg ada semua pnjaman ...Puan Ratu...."Nafas ..selagi kita menghirup nafas, bisa terhidu dua bauan,,busuk dan harum ...neraka dan syurga"...Kasih sayang soal hati Puan Ratu...Yg enggak boleh dinyatakan dgn khusus, tapi menglibatan kasih syg pasti bisa tertera pada mata dan penghayatan sipenerima.....Waallahualam... T.Kasih Puan Ratu Niagara akan anggapan Puan Taru terhadap hamba yg menumpang bumi dan meminjam nafas dari Allah Azzawajalla......
    • Ratu Rimba Niagara Biarpun pandangan kita berbeda...
      tapi matlamatnya tetap sama
      mahu pulang ke PangkuanNya
      jika kita berdebat dalam soal hati
      dan makrifat dikuatiri tersasar

      kerana kita tak sependapat
      baru berkata sudah
      dikatakan sombong dan ego
      kerana saya tidak mahu memanjangkan
      perbicaraan ini
      maka maafkan saya
      saya berundur diri bukanlah kerana saya kecewa dengan saudara
      tapi kerana saya mahu
      menumpukan dunia karya saya saja
      yang ilmu makrifat
      saya sejujurnya dangkal dalam ilmu itu
      harap hormati keputusan saya
      dan sudi maafkan saya
      tujuan saya membuka akaun fb
      adalah untuk mencari rakan seperjuangan
      menyokong dunia karya saya
      untuk berdebat pemikiran saya
      tidak boleh membawanya
      tolong sekali lagi maafkan saya ye..
      Insya-Allah kita tetap bertalisiraturrahim ...

    • 3Like · ·

      • Ratu Rimba Niagarashared GENG BOLA's photo.
        Penyokong Malaysia dari Jerman ceria ketika masuk ke stadium
        sebelum perlawanan Kumpulan B
        Piala AFF 2012 di antara
        Indonesia dengan Malaysia di
        Stadium Nasional Bukit Jalil.
        Unlike · ·
        • You like this.
        • Ratu Rimba Niagara NGGAK SALAHKAN HARIMAU BERBAIK DENGAN GARUDA?

          Tugasmu dan seluruh warga Indonesia yang memberikan makna...aku sebagai peniup semangat yang kukirimkan di angin bayu pelangi cinta....gimana pendapatmu sobatku di benua sana...percaya kataku...sesungguhny
          a aku sayang sama garudamu walaupun aku di sini berajakan Raja Harimau sebagai Rajaku...
          Nggak salahkan harimau berkawan baik dengan garuda?

          RATU RIMBA NIAGARA
          2 Disember 2012
        • Ratu Rimba Niagara PIALA KEMENANGAN DARI-NYA

          Duhai harimau
          Kau kucinta
          Duhai garuda

          Dikau kukasih

          Dua-dua
          Sama kucinta
          Sam kukasih

          Janganlah
          Sesekali kalian
          Bergaduh
          Gara-gara
          Hanya
          Sebuah bola
          Yang tak benyawa
          Memberi padah akhiratmu
          Kata mengata
          Umpat mengumpat
          Pukul memukul
          Jadi dendam kesumat

          Bola yang tak bernyawa
          Sudahlah teruk
          Disepak
          Dilambung
          Dilecek
          Ditanduk
          Dipijak
          Diseret
          Semata-mata inginkan
          Dipuja sebagai pemenang
          Jaguan bola sepak dunia
          Punyai peminat
          Dan hidup senang dalam dunia glamor

          Pelekkan bola yang
          Dipijak sesuka hati
          Terlalulah hinanya bola
          Tapi bola itulah
          Yang membuatkan mereka
          Rasa bangga akan kemenangan
          Merebut piala
          Hingga menjadi bergaduh
          Tuduh menuduh
          Fitnat menfitnah
          Dendam kesumat datang

          Tujuan asal bola
          Yang mahu
          Menyatukan
          Talisiraturrahim bernegara
          Menjadi sebaliknya
          Saling bermusuhan
          Sematalah kerana bola tak bernyawa...

          Jikalah bola itu bernyawa
          Pasti walaupun tak bernyawa
          Memberi nyawa
          Pada sebuah ikatan
          Ukhuwah kaseh talisiraturrahimi
          Hidup bernegara
          Berkasih sayang demi-Nya
          Dan memberi makna
          Kepada alam akhirat
          Walaupun hanyalah
          Sebuah bola tak bernyawa

          Semoga
          Harimauku
          Garudaku
          Bisa berjabat tangan
          Jika terluka
          Kita tak mahu saling luka melukai
          Kerana kita tak mahu hidup
          Cuma sekadar senda gurau yang alpa
          Moga kita sama muhasabah diri

          Ayuh kita teruskan matlamat kita
          Untuk kita berjaya dunia dan akhirat
          Dan akhiratlah matlamat kita
          Kerana kita tidak tahu
          Sebentar lagi kita dijemput Ilahi
          Moga kalimah di akhir kita
          Dapat melafazkan
          LAAILLAAHAILLAALLAH MUHAMMADDARRASULULLAH
          itulah anugerah dariNya yang ktia dambakan
          sepanjang kita berhidup di muka bumi ini
          Aamiiin Ya Rabbal A'Lamin

          Karya Ratu Rimba Niagara

          SETIAP YANG BAIK ITU DARI-NYA
          YANG KHILAF ITU DARI SAYA
          MAKANYA MAAFKAN SAYA

          18 Muharram 1434H
          2 Disember 2012M
        • Ratu Rimba Niagara RAJA MANGKAT TINGKALKAN JASA

          Datang Pak belang di dalam gelanggang,
          Ingin membaham Garuda diRaja;
          Garuda diRaja tegur lari tunggang langgang,
          ...See More

        1Like · ·
        • Wan Naga and Ahmad Tajuddin like this.
        • Wan Naga SubhanAllah
        • Ratu Rimba Niagara ALLAHU AKBAR...!
          Janji ye pak wan naga kita tetap kawan dunia akhirat hingga nafas terakhir
          Walaupun sekadar di alam maya ...Insya-Allah. Aamiiin.
        • Panglima Daek Di laut Naga sampai d darat menjadi Macan sampai d gunung ia bertukar menjadi Garuda...Semuanya adalah binatang Mistic yg satu...
        • Ratu Rimba Niagara Jika semuanya berpadu seia sekata matlamatnya satu keranaNya
          Insya-Allah...bukan setakat bintang digapai...
          Jalan-jalan ke Syurga Firdaus di permudahkan...Aamiin.

          Tapi kau menjadi binatang Mistic tak tahulah hamba ye Panglima Daek..
          Kenapa semuanya binatang mistic...?
        • Wan Naga Bunda Ratu Insya Allah
        • Panglima Daek Kerana ketiga2 binatang ini ada pada masa lalu dn tidak ada skrg...Tapi semangatnya ada pada kita semua skrg...Pada akhir zaman mereka akan bangkit dn bersatu untuk Allah...ALLAH HU AKBAR! 3x
        • Ratu Rimba Niagara HANYA PADA-NYA DISANDARKAN SEGALA HARAPAN
          KERANA DIA YANG MENGURUSKAN HIDUP DAN MATI KITA.
          ALLAH SWT BERSAMA NIAT BAIK HAMBA-NYA SELAGI MANA KITA BERSANGKA BAIK DENGAN-NYA
          INSYA-ALLLAH AAMIIN.

        • shared Khai Noor's status.
          Like · ·

      Like · ·

      • 14Like ·
        Like · ·


        • Ratu Rimba Niagara  shared WebLagu.Com's photo.
          Indonesia VS Malaysia tonight. Lets support your team. Respect the game.
          1Unlike · ·
          • You like this.
          • Ratu Rimba Niagara MALAYSIA INDONESIA WIN WIN
            KARENA DUA-DUA AKU SAYANG TITIK
          • Ratu Rimba Niagara KITA SAUDARA SEISLAM SENUSANTARA

            You and 29 others like this.
            Kph RM Djoko Soewarno Pelecehan sebagai Bangsa Yang Besar sdh barang tentu kita mbelahnya....pulau dicaplok,tki diperkosa patok pembatas digeser kesenian dan batik diakuin apa sich maunya m
            alaysia ini.......??? apa bangsa kita yg terlalu nriman ya......
            6 hours ago · Like · 1
            Jusak Greenwich Hamelmorden Selalu dan selalu kucari..jalan terbaik....namun hanya penyesaln dan air mata...
            6 hours ago · Like · 1
            Wahyoe Toobe gayang wae, saynge bngsa ku trcnta pmerintahanya cemen. tkut dg malaysia bktinya, ap2 diklem BNYAK TKI DI PRBUDAK mmlukn
            5 hours ago · Like · 1
            Syahron Gibran trgantung pemimpin nya...anda tau era pa harto,kita sdh mnjdi bangsa indonesia,tp skrg yg ada cm rakyat indonesia, lucu..lucu ! Ha ha haaa
            5 hours ago · Like · 1
            Wahyoe Toobe skrg rakyat kita bkan lucu lg bro, tp polos bngeeet ap lg klw dikipasin/disuap duit, betul betul betul
            5 hours ago · Like · 1
            Wiroyudan Angkoro klo g tau jangan mencela..... Bukan masalah g berani dg malaysia.... tp yg repot yg dibelakang malaysia.... Australia, Nepal, Kanada, India, inggris, Singapura, dan masih banyak lagi..... mereka jg akan ikut perang bersama malaysia..... mikir..... mikir..... mikir.....
            26 minutes ago · Like
            Muhammad M Suryanto Oknum saja ...
            21 minutes ago · Like

            Ratu Rimba Niagara tenang....tenang dech..biarlah polis malaysia yang gayang mereka yang bertanggungjawab itu...janganlah peristiwa ini sobat-sobat kita di malaysia yang tak bersalah dihukum sama mahu gayang...aduh gawatku ini...sebab aku pun pendukung setia indonesia & malaysia ...dua-duanya aku suporter...gara-gara mereka aku dipulau dicaplok dan dituduh merampok kesenian indonesia...aku nggak bisa boleh terima ini dech...teman fbku semuanya indonesia dan aku tulis cerita tentang raja, rakyat , pemerintah, pahlawan , indonesia...cuma aku tak tulis jaguan sukan bola sepak indonesia...gimana kedudukan aku ini dong... ahh...jangan aku disalahkan dalam urusan ini ye...di sini aku hulurkan sepuluh jari memohon maaf bagi pihak negaraku...bisa nggak?
            15 minutes ago · Like
            (petikan daripada wall anggerek cendana & den mat mangkubumi)
            16 Muharram 1434H
            30 November 2012M


0 comments:

Post a Comment

 
;