Sunday 30 December 2012

TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'SULAIMAN DAWUD'

Sulaiman Dawud updated his cover photo.
1Unlike · ·

  • Sulaiman Dawud shared a status.
    CINTA KEKASIH ALLAH NABI MUHAMMAD S.A.W

    Kau dilahirkan
    untuk memberi
    Rahmat Sekalian Alam

    Berpekerti mulia
    menempuh segala cabaran
    dan dugaan semata-mata
    untuk menyebar
    Agama Suci Allah

    Berkorban apa saja
    demi umat sezamannya
    dan akhir zaman

    Sambil berdiri, duduk dan
    berbaring sentiasa
    mengingati umatnya
    mencintai umatnya
    sepenuh hati
    sepenuh jiwa
    Masya-Allah!

    Sentiasa berdoa pada Tuhan
    agar umatnya mati dalam
    ucapan kalimah
    Laa Ilaaha Illallah Muhammadar Rasulullah

    Risaunya Nabi terhadap umatnya
    hingga nafas terakhir
    menyebut-nyebut umatnya
    ‘Umatku! Umatku! Umatku!

    Duhai Kekasih Allah
    Nabi Muhammad S.A.W
    Biarpun telah tiada jasadmu
    Budimu…
    Pengorbananmu…
    Cintamu kepada umatmu
    akan dikenang…
    dihargai dan
    disanjung tinggi hingga
    ke akhir hayat kami

    Kami tahu kau mencintai kami
    ketika berdiri… duduk dan berbaring
    hingga ke akhir hayatmu

    Amatlah rugi dunia akhirat!
    malang dunia akhirat!
    Jika kami tidak membalas cintamu
    Wahai Nabi Allah
    Kekasih Allah

    Sebagai balasan cintamu
    pada kami umatmu
    kami akan menjadi
    pewaris setiamu
    menyebarkan dakwahmu
    Al-Quran dan Hadis
    yang kau tinggalkan
    untuk kami umatmu

    Selawat untukmu
    wahai kekasih Allah
    terimalah kami
    menjadi kekasihmu
    sebagaimana kau
    menjadi Kekasih Allah

    Moga dengan cinta kami ini
    dapatlah kami keberkatan
    cintamu di dunia …
    Di Padang Masyar
    mendapat Syafaatmu
    Amin Ya Rabbal A’lamin.

    Karya RAtu Rimba Niagara
    24 Muharram 1434H
    7 Disember 2012M
    Like · ·

    You,
    Sulaiman Dawud, Prabu Sri Narayana Kusuma and 14 others like this.
  • Tpss Syuhada Siddiq AlMustoffa Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar.
updated his profile picture.
1Like · ·

Check out Sulaiman's biggest moments from the past year.

Like · ·
  • Sulaiman Dawud and 9 others like this.
  • Datok Pendita Adi Putra Memang sesuai sekali watak ini dgn tuan Sulaiman Dawud, byk persamaan barangkali
  • Sulaiman Dawud watak yang mana tuan Datok?
  • Datok Pendita Adi Putra Gambar profile tuan Sulaiman Dawud, saya yakin sekali peribadi tuan menyamainya
  • Sulaiman Dawud Insya Allah...mohon doanya
  • Tpss Syuhada Siddiq AlMustoffa Iye benar sekali gambar ini memang sepadan dengan tuan Sheikh Sulaiman Dawud kita ni ye Datok Pendita Adi Putra. Semoga Allah memberkatinya . Amiin.
  • Tpss Syuhada Siddiq AlMustoffa Tuan Datok Pendita Adi Putra juga memang secocok dengan nama moyangnda itu. Semoga Allah menyertai mu jua - kedua-dua nya sekali.


  • Dawud Sulaimanupdated his cover photo.
    1Unlike · ·
    • You, Sulaiman Dawud and 5 others like this.
    • Ratu Rimba Niagara LOGO KERAJAAN RIMBA NIAGARA.
      SUNGGUH MENARIK PERHATIAN HAMBA.
      BARU MEMIKIRIN DI IMAGINASI SUDAH ADA DI SINI...
      BISA DONG DIIJINKAN HAMBA JADIKAN SEBAGAI LOGO
      ISTANA RIMBA NIAGARA UNTUK RAKYAT HAMBA RIMBA NIAGARA...MEREKA PASTI MENYUKAINYA DAN AKAN KAGUM
      DENGAN SI PENCIPTA LOGO INI....
    • Sulaiman Dawud Silahkan Yang Mulia Ratu Rimba Niagara jadikan logo Kerajaan Rimba Niagara, insya Allah akan menjadi negara yang baldatun thoyyibatun wa Robbun Ghafuur
    • Ratu Rimba Niagara Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.

    • JENIS-JENIS CINTA MENURUT AL-QUR'AN

      1. Cinta mawaddah
      adalah jenis cinta mengebu-gebu, membara dan “nggemesi”. Orang yang memiliki cinta jenis mawaddah, maunya selalu berdua, enggan berpisah dan selalu ingin memuaskan dahaga cintanya. Ia ingin memonopoli cintanya, dan hampir tak bisa berfikir lain.

      2. Cinta rahmah
      adalah jenis cinta yang penuh kasih sayang, lembut, siap berkorban, dan siap melindungi. Orang yang memiliki cinta jenis rahmah ini lebih memperhatikan orang yang dicintainya dibanding terhadap diri sendiri. Baginya yang penting adalah kebahagiaan sang kekasih meski untuk itu ia harus menderita. Ia sangat memaklumikekurangan kekasihnya dan selalu memaafkan kesalahan kekasihnya. Termasuk dalam cinta rahmah adalah cinta antar orang yang bertalian darah, terutama cinta orang tua terhadap anaknya, dan sebaliknya. Dari itu maka dalam al Qur’an , kerabat disebut al arham, dzawi al arham , yakni orang-orang yang memiliki hubungan kasih sayang secara fitri, yang berasal dari garba kasih sayang ibu, disebut rahim (dari kata rahmah). Sejak janin seorang anak sudah diliputi oleh suasana psikologis kasih sayang dalam satu ruang yang disebut rahim. Selanjutnya diantara orang-orang yang memiliki hubungan darah dianjurkan untuk selalu ber silaturrahim, atau silaturrahmi artinya menyambung tali kasih sayang. Suami isteri yang diikat oleh cinta mawaddah dan rahmah sekaligus biasanya saling setia lahir batin-dunia akhirat.

      3. Cinta mail,
      adalah jenis cinta yang untuk sementara sangat membara, sehingga menyedot seluruh perhatian hingga hal-hal lain cenderung kurang diperhatikan. Cinta jenis mail ini dalam al Qur’an disebut dalam konteks orang poligami dimana ketika sedang jatuh cinta kepada yang muda (an tamilu kulla al mail), cenderungmengabaikan kepada yang lama.

      4. Cinta syaghaf.
      Adalah cinta yang sangat mendalam, alami, orisinil dan memabukkan. Orang yang terserang cinta jenis syaghaf (qad syaghafaha hubba) bisa seperti orang gila, lupa diri dan hampir-hampir tak menyadari apa yang dilakukan. Al Qur’an menggunakan term syaghaf ketika mengkisahkan bagaimana cintanya Zulaikha, istri pembesar Mesir kepada bujangnya, Yusuf.

      5. Cinta ra’fah,
      yaitu rasa kasih yang dalam hingga mengalahkan norma-norma kebenaran, misalnya kasihan kepada anak sehingga tidak tega membangunkannya untuk salat, membelanya meskipun salah. Al Qur’an menyebut term ini ketika mengingatkan agar janganlah cinta ra`fah menyebabkan orang tidak menegakkan hukum Allah, dalam hal ini kasus hukuman bagi pezina (Q/24:2).

      6. Cinta shobwah,
      yaitu cinta buta, cinta yang mendorong perilaku penyimpang tanpa sanggup mengelak. Al Qur’an menyebut term ni ketika mengkisahkan bagaimana Nabi Yusuf berdoa agar dipisahkan dengan Zulaiha yang setiap hari menggodanya (mohon dimasukkan penjara saja), sebab jika tidak, lama kelamaan Yusuf tergelincir juga dalam perbuatan bodoh, wa illa tashrif `anni kaidahunna ashbu ilaihinna wa akun min al jahilin (Q/12:33)

      7. Cinta syauq (rindu).
      Term ini bukan dari al Qur’an tetapi dari hadis yang menafsirkan al Qur’an. Dalam surat al `Ankabut ayat 5 dikatakan bahwa barangsiapa rindu berjumpa Allah pasti waktunya akan tiba. Kalimat kerinduan ini kemudian diungkapkan dalam doa ma’tsur dari hadis riwayat Ahmad; wa as’aluka ladzzata an nadzori ilawajhika wa as syauqa ila liqa’ika, aku mohon dapat merasakan nikmatnya memandang wajah Mu dan nikmatnya kerinduan untuk berjumpa dengan Mu. Menurut Ibn al Qayyim al Jauzi dalam kitab Raudlat al Muhibbin wa Nuzhat al Musytaqin, Syauq (rindu) adalah pengembaraan hati kepada sang kekasih (safar al qalb ila al mahbub), dan kobaran cinta yang apinya berada di dalam hati sang pecinta, hurqat al mahabbah wa il tihab naruha fi qalb al muhibbi

      8. Cinta kulfah..
      yakni perasaan cinta yang disertai kesadaran mendidik kepada hal-hal yang positip meski sulit, seperti orang tua yang menyuruh anaknya menyapu, membersihkan kamar sendiri, meski ada pembantu. Jenis cinta ini disebut al Qur’an ketika menyatakan bahwa Allah tidak membebani seseorang kecuali sesuai dengan kemampuannya, la yukallifullah nafsan illa wus`aha (Q/2:286)
      — with Soul'z Bay and 26 others at Taj Mahal.
      2Like · ·

      13 HAL YANG DISUKAI PRIA DARI WANITA

      Cinta adalah fitrah manusia. Cinta juga salah satu bentuk kesempurnaan penciptaan yang Allah berikan kepada manusia. Allah menghiasi hati manusia dengan perasaan cinta pada banyak hal. Salah satunya cinta seorang lelaki kepada seorang wanita, demikian juga sebaliknya.
      Rasa cinta bisa menjadi anugerah jika luapkan sesuai dengan bingkai nilai-nilai ilahiyah. Namun, perasaan cinta dapat membawa manusia ke jurang kenistaan bila diumbar demi kesenangan semata dan dikendalikan nafsu liar.
      Islam sebagai syariat yang sempurna, memberi koridor bagi penyaluran fitrah ini. Apalagi cinta yang kuat adalah salah satu energi yang bisa melanggengkan hubungan seorang pria dan wanita dalam mengarungi kehidupan rumah tangga. Karena itu, seorang pria shalih tidak asal dapat dalam memilih wanita untuk dijadikan pendamping hidupnya.
      Ada banyak faktor yang bisa menjadi sebab munculnya rasa cinta seorang pria kepada wanita untuk diperistri. Setidak-tidaknya seperti di bawah ini.
      1. Karena akidahnya yang Shahih
      Keluarga adalah salah satu benteng akidah. Sebagai benteng akidah, keluarga harus benar-benar kokoh dan tidak bisa ditembus. Jika rapuh, maka rusaklah segala-galanya dan seluruh anggota keluarga tidak mungkin selamat dunia-akhirat. Dan faktor penting yang bisa membantu seorang lelaki menjaga kekokohan benteng rumah tangganya adalah istri shalihah yang berakidah shahih serta paham betul akan peran dan fungsinya sebagai madrasah bagi calon pemimpin umat generasi mendatang.
      Allah menekankah hal ini dalam firmanNya, “Dan janganlah kamu menikahi wanita-wanita musyrik, sebelum mereka beriman. Sesungguhnya wanita budak yang mukmin lebih baik dari wanita musyrik, walaupun dia menarik hatimu. Dan janganlah kamu menikahkan orang-orang musyrik (dengan wanita-wanita mukmin) sebelum mereka beriman. Sesungguhnya budak yang mukmin lebih baik dari orang musyrik, walaupun dia menarik hatimu. Mereka mengajak ke neraka, sedang Allah mengajak ke surga dan ampunan dengan izin-Nya. Dan Allah menerangkan ayat-ayat-Nya (perintah-perintah-Nya) kepada manusia supaya mereka mengambil pelajaran.” (Al-Baqarah: 221)
      2. Karena paham agama dan mengamalkannya
      Ada banyak hal yang membuat seorang lelaki mencintai wanita. Ada yang karena kemolekannya semata. Ada juga karena status sosialnya. Tidak sedikit lelaki menikahi wanita karena wanita itu kaya. Tapi, kata Rasulullah yang beruntung adalah lelaki yang mendapatkan wanita yang faqih dalam urusan agamanya. Itulah wanita dambaan yang lelaki shalih.
      Dari Abu Hurairah, Rasulullah saw. bersabda, “Wanita dinikahi karena empat perkara: karena hartanya, keturunannya, kecantikannya, dan agamanya. Maka, ambillah wanita yang memiliki agama (wanita shalihah), kamu akan beruntung.” (Bukhari dan Muslim)
      Rasulullah saw. juga menegaskan, “Dunia adalah perhiasan, dan perhiasan dunia yang paling baik adalah wanita yang shalihah.” (Muslim, Ibnu Majah, dan Nasa’i).
      Jadi, hanya lelaki yang tidak berakal yang tidak mencintai wanita shalihah.
      3. Dari keturunan yang baik
      Rasulullah saw. mewanti-wanti kaum lelaki yang shalih untuk tidak asal menikahi wanita. “Jauhilah rumput hijau sampah!” Mereka bertanya, “Apakah rumput hijau sampah itu, ya Rasulullah?” Nabi menjawab, “Wanita yang baik tetapi tinggal di tempat yang buruk.” (Daruquthni, Askari, dan Ibnu ‘Adi)
      Karena itu Rasulullah saw. memberi tuntunan kepada kaum lelaki yang beriman untuk selektif dalam mencari istri. Bukan saja harus mencari wanita yang tinggal di tempat yang baik, tapi juga yang punya paman dan saudara-saudara yang baik kualitasnya. “Pilihlah yang terbaik untuk nutfah-nutfah kalian, dan nikahilah orang-orang yang sepadan (wanita-wanita) dan nikahilah (wanita-wanitamu) kepada mereka (laki-laki yang sepadan),” kata Rasulullah. (Ibnu Majah, Daruquthni, Hakim, dan Baihaqi).
      “Carilah tempat-tempat yang cukup baik untuk benih kamu, karena seorang lelaki itu mungkin menyerupai paman-pamannya,” begitu perintah Rasulullah saw. lagi. “Nikahilah di dalam “kamar” yang shalih, karena perangai orang tua (keturunan) itu menurun kepada anak.” (Ibnu ‘Adi)
      Karena itu, Utsman bin Abi Al-’Ash Ats-Tsaqafi menasihati anak-anaknya agar memilih benih yang baik dan menghindari keturunan yang jelek. “Wahai anakku, orang menikah itu laksana orang menanam. Karena itu hendaklah seseorang melihat dulu tempat penanamannya. Keturunan yang jelek itu jarang sekali melahirkan (anak), maka pilihlah yang baik meskipun agak lama.”
      4. Masih gadis
      Siapapun tahu, gadis yang belum pernah dinikahi masih punya sifat-sifat alami seorang wanita. Penuh rasa malu, manis dalam berbahasa dan bertutur, manja, takut berbuat khianat, dan tidak pernah ada ikatan perasaan dalam hatinya. Cinta dari seorang gadis lebih murni karena tidak pernah dibagi dengan orang lain, kecuali suaminya.
      Karena itu, Rasulullah saw. menganjurkan menikah dengan gadis. “Hendaklah kalian menikah dengan gadis, karena mereka lebih manis tutur katanya, lebih mudah mempunyai keturunan, lebih sedikit kamarnya dan lebih mudah menerima yang sedikit,” begitu sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Ibnu Majah dan Baihaqi.
      Tentang hal ini A’isyah pernah menanyakan langsung ke Rasulullah saw. “Ya Rasulullah, bagaimana pendapatmu jika engkau turun di sebuah lembah lalu pada lembah itu ada pohon yang belum pernah digembalai, dan ada pula pohon yang sudah pernah digembalai; di manakah engkau akan menggembalakan untamu?” Nabi menjawab, “Pada yang belum pernah digembalai.” Lalu A’isyah berkata, “Itulah aku.”
      Menikahi gadis perawan akan melahirkan cinta yang kuat dan mengukuhkan pertahanan dan kesucian. Namun, dalam kondisi tertentu menikahi janda kadang lebih baik daripada menikahi seorang gadis. Ini terjadi pada kasus seorang sahabat bernama Jabir.
      Rasulullah saw. sepulang dari Perang Dzat al-Riqa bertanya Jabir, “Ya Jabir, apakah engkau sudah menikah?” Jabir menjawab, “Sudah, ya Rasulullah.” Beliau bertanya, “Janda atau perawan?” Jabir menjawab, “Janda.” Beliau bersabda, “Kenapa tidak gadis yang engkau dapat saling mesra bersamanya?” Jabir menjawab, “Ya Rasulullah, sesungguhnya ayahku telah gugur di medan Uhud dan meninggalkan tujuh anak perempuan. Karena itu aku menikahi wanita yang dapat mengurus mereka.” Nabi bersabda, “Engkau benar, insya Allah.”
      5. Sehat jasmani dan penyayang
      Sahabat Ma’qal bin Yasar berkata, “Seorang lelaki datang menghadap Nabi saw. seraya berkata, “Sesungguhnya aku mendapati seorang wanita yang baik dan cantik, namun ia tidak bisa melahirkan. Apa sebaiknya aku menikahinya?” Beliau menjawab, “Jangan.” Selanjutnya ia pun menghadap Nabi saw. untuk kedua kalinya, dan ternyata Nabi saw. tetap mencegahnya. Kemudian ia pun datang untuk ketiga kalinya, lalu Nabi saw. bersabda, “Nikahilah wanita yang banyak anak, karena sesungguhnya aku akan membanggakan banyaknya jumlah kalian di hadapan umat-umat lain.” (Abu Dawud dan Nasa’i).
      Karena itu, Rasulullah menegaskan, “Nikahilah wanita-wanita yang subur dan penyayang. Karena sesungguhnya aku bangga dengan banyaknya kalian dari umat lain.” (Abu Daud dan An-Nasa’i)
      6. Berakhlak mulia
      Abu Hasan Al-Mawardi dalam Kitab Nasihat Al-Muluk mengutip perkataan Umar bin Khattab tentang memilih istri baik merupakan hak anak atas ayahnya, “Hak seorang anak yang pertama-tama adalah mendapatkan seorang ibu yang sesuai dengan pilihannya, memilih wanita yang akan melahirkannya. Yaitu seorang wanita yang mempunyai kecantikan, mulia, beragama, menjaga kesuciannya, pandai mengatur urusan rumah tangga, berakhlak mulia, mempunyai mentalitas yang baik dan sempurna serta mematuhi suaminya dalam segala keadaan.”
      7. Lemah-lembut
      Imam Ahmad meriwayatkan hadits dari A’isyah r.a. bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Wahai A’isyah, bersikap lemah lembutlah, karena sesungguhnya Allah itu jika menghendaki kebaikan kepada sebuah keluarga, maka Allah menunjukkan mereka kepada sifat lembah lembut ini.” Dalam riwayat lain disebutkan, “Jika Allah menghendaki suatu kebaikan pada sebuah keluarga, maka Allah memasukkan sifat lemah lembut ke dalam diri mereka.”
      8. Menyejukkan pandangan
      Rasulullah saw. bersabda, “Tidakkah mau aku kabarkan kepada kalian tentang sesuatu yang paling baik dari seorang wanita? (Yaitu) wanita shalihah adalah wanita yang jika dilihat oleh suaminya menyenangkan, jika diperintah ia mentaatinya, dan jika suaminya meninggalkannya ia menjaga diri dan harta suaminya.” (Abu daud dan An-Nasa’i)
      “Sesungguhnya sebaik-baik wanitamu adalah yang beranak, besar cintanya, pemegang rahasia, berjiwa tegar terhadap keluarganya, patuh terhadap suaminya, pesolek bagi suaminya, menjaga diri terhadap lelaki lain, taat kepada ucapan dan perintah suaminya dan bila berdua dengan suami dia pasrahkan dirinya kepada kehendak suaminya serta tidak berlaku seolah seperti lelaki terhadap suaminya,” begitu kata Rasulullah saw. lagi.
      Maka tak heran jika Asma’ binti Kharijah mewasiatkan beberapa hal kepada putrinya yang hendak menikah. “Engkau akan keluar dari kehidupan yang di dalamnya tidak terdapat keturunan. Engkau akan pergi ke tempat tidur, di mana kami tidak mengenalinya dan teman yang belum tentu menyayangimu. Jadilah kamu seperti bumi bagi suamimu, maka ia laksana langit. Jadilah kamu seperti tanah yang datar baginya, maka ia akan menjadi penyangga bagimu. Jadilah kamu di hadapannya seperti budah perempuan, maka ia akan menjadi seorang hamba bagimu. Janganlah kamu menutupi diri darinya, akibatnya ia bisa melemparmu. Jangan pula kamu menjauhinya yang bisa mengakibatkan ia melupakanmu. Jika ia mendekat kepadamu, maka kamu harus lebih mengakrabinya. Jika ia menjauh, maka hendaklah kamu menjauh darinya. Janganlah kami menilainya kecuali dalam hal-hal yang baik saja. Dan janganlah kamu mendengarkannya kecuali kamu menyimak dengan baik dan jangan kamu melihatnya kecuali dengan pandangan yang menyejukan.”
      9. Realistis dalam menuntut hak dan melaksanakan kewajiban
      Salah satu sifat terpuji seorang wanita yang patut dicintai seorang lelaki shalih adalah qana’ah. Bukan saja qana’ah atas segala ketentuan yang Allah tetapkan dalam Al-Qur’an, tetapi juga qana’ah dalam menerima pemberian suami. “Sebaik-baik istri adalah apabila diberi, dia bersyukur; dan bila tak diberi, dia bersabar. Engkau senang bisa memandangnya dan dia taat bila engkau menyuruhnya.” Karena itu tak heran jika acapkali melepas suaminya di depan pintu untuk pergi mencari rezeki, mereka berkata, “Jangan engkau mencari nafkah dari barang yang haram, karena kami masih sanggup menahan lapar, tapi kami tidak sanggup menahan panasnya api jahanam.”
      Kata Rasulullah, “Istri yang paling berkah adalah yang paling sedikit biayanya.” (Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi dari A’isyah r.a.)
      Tapi, “Para wanita mempunyai hak sebagaimana mereka mempunyai kewajiban menurut kepantasan dan kewajaran,” begitu firman Allah swt. di surah Al-Baqarah ayat 228. Pelayanan yang diberikan seorang istri sebanding dengan jaminan dan nafkah yang diberikan suaminya. Ini perintah Allah kepada para suami, “Berilah tempat tinggal bagi perempuan-perempuan seperti yang kau tempati. Jangan kamu sakiti mereka dengan maksud menekan.” (At-Thalaq: 6)
      10. Menolong suami dan mendorong keluarga untuk bertakwa
      Istri yang shalihah adalah harta simpanan yang sesungguhnya yang bisa kita jadikan tabungan di dunia dan akhirat. Iman Tirmidzi meriwayatkan bahwa sahabat Tsauban mengatakan, “Ketika turun ayat ‘walladzina yaknizuna… (orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak menafkahkannya di jalan Allah), kami sedang bersama Rasulullah saw. dalam suatu perjalanan. Lalu, sebagian dari sahabat berkata, “Ayat ini turun mengenai emas dan perak. Andaikan kami tahu ada harta yang lebih baik, tentu akan kami ambil”. Rasulullah saw. kemudian bersabda, “Yang lebih utama lagi adalah lidah yang berdzikir, hati yang bersyukur, dan istri shalihah yang akan membantu seorang mukmin untuk memelihara keimanannya.”
      11. Mengerti kelebihan dan kekurangan suaminya
      Nailah binti Al-Fafishah Al-Kalbiyah adalah seorang gadis muda yang dinikahkan keluarganya dengan Utsman bin Affan yang berusia sekitar 80 tahun. Ketika itu Utsman bertanya, “Apakah kamu senang dengan ketuaanku ini?” “Saya adalah wanita yang menyukai lelaki dengan ketuaannya,” jawab Nailah. “Tapi ketuaanku ini terlalu renta.” Nailah menjawab, “Engkau telah habiskan masa mudamu bersama Rasulullah saw. dan itu lebih aku sukai dari segala-galanya.”
      12. Pandai bersyukur kepada suami
      Rasulullah saw. bersabda, “Allah tidak akan melihat kepada seorang istri yang tidak bersyukur (berterima kasih) kepada suaminya, sedang ia sangat membutuhkannya.” (An-Nasa’i).
      13. Cerdas dan bijak dalam menyampaikan pendapat
      Siapa yang tidak suka dengan wanita bijak seperti Ummu Salamah? Setelah Perjanjian Hudhaibiyah ditandatangani, Rasulullah saw. memerintahkan para sahabat untuk bertahallul, menyembelih kambing, dan bercukur, lalu menyiapkan onta untuk kembali pulang ke Madinah. Tetapi, para sabahat tidak merespon perintah itu karena kecewa dengan isi perjanjian yang sepertinya merugikan pihak kaum muslimin.
      Rasulullah saw. menemui Ummu Salamah dan berkata, “Orang Islam telah rusak, wahai Ummu Salamah. Aku memerintahkan mereka, tetapi mereka tidak mau mengikuti.”
      Dengan kecerdasan dalam menganalisis kejadian, Ummu Salamah mengungkapkan pendapatnya dengan fasih dan bijak, “Ya Rasulullah, di hadapan mereka Rasul merupakan contoh dan teladan yang baik. Keluarlah Rasul, temui mereka, sembelihlah kambing, dan bercukurlah. Aku tidak ragu bahwa mereka akan mengikuti Rasul dan meniru apa yang Rasul kerjakan.”
      Subhanallah, Ummu Salamah benar. Rasulullah keluar, bercukur, menyembelih kambing, dan melepas baju ihram. Para sahabat meniru apa yang Rasulullah kerjakan. Inilah berkah dari wanita cerdas lagi bijak dalam menyampaikan pendapat. Wanita seperti inilah yang patut mendapat cinta dari seorang lelaki yang shalih.
      — with Ratu Kuasa Alam Kesumodiningdrat and 33 others at Taj Mahal.
      3Like · ·
    I LOVE JOGJA — with Raden Tumenggung Budi Reksodiprojo and 20 others.
    5Unlike · ·
    • Sulaiman Dawud I love Yogyakarta Hadiningrat...My Praying for Sultan Hamengubuwana X...God bless him...amin
    • Melia Rahmatika Niluuu di upload dong foto2 yang di kamar hahaha
    • Ratu Rimba Niagara NEGARAMU KUKASEH NEGARAKU KAU SAYANG!

      Karena-Nya aku jatuh cinta dengan Mataram
      Karena-Nya aku jatuh cinta dengan Indonesia
      Karena-Nya aku jatuh cinta dengan bangsa Indonesia
      Moga cinta karena-Nya ini bisa menjadikan Malaysia dan Indonesia
      dua negara berjiran
      sehati sejiwa
      senada seirama
      berpadu kasehkan negara
      negaramu kukaseh
      negaraku kau sayang
      bila kaseh sudah terpatri
      tak akan ada
      benci membenci
      dengki mendengki
      dendam mendendam
      jatuh menjatuh
      yang ada
      saling mempertahan cinta bernegara
      kau pertahan negaraku
      aku pertahankan negaramu
      saling mempertahankan
      itulah lambang cinta sejati
      antara dua negara
      bila cinta sejati terpatri
      di kalbu setiap rakyat
      negaramu negaraku
      kebudayaan negaramu disanjung
      kebudayaan negaraku dijunjung

      Apa saja perjuangan untuk memartabatkan :

      Institusi diRaja Melayu
      Kepahlawanan Melayu
      Bangsa Melayu

      Kita sama bersumpah setia untuk saling menyokong/dukungan
      tanpa mengenal samada dia raja atau rakyat yang penting
      bersemangat juang seperti kita...
      karena dialah rakan seperjuangan kita sampai kapan pun!

      Karya Putri Rimba Niagara
      11 Mac 2012

      Masyarakat Adat Mataram Ungkapan hati anda saya sosialisasikan di beberapa forum di Jogja, semoga keluarga besar kami membacanya.
      20 minutes ago · Like

      Putri Rimba Niagara:

      Terima kasih kerana sudi menghargai suara hati saya yang sungguh-sungguh menyayangi negaramu negaraku kerana-Nya.

      (PETIKAN DARIPADA MASYARAKAT ADAT MATARAM)
      11 Mac 2012
      PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA
      PADA 17 AGUSTUS 2012/MALAYSIA 31 OGOS 2012
      8 Ogos 2012
      19 Ramadan 1433H
      ·
    • Kedaton Kraton Wahyu Utama Salam damai penuh kasih dalam ke agungan karya nan agung .....
    • Kedaton Kraton Wahyu Utama amin Amin Ya Robil Allamin .....
    • Paulus Bambang Susetyo NGAYOGYAKARTA HADININGRAT RAH AYU ... ... _/\_

    • PEJUANG SEJARAH NUSANTARA SULAIMAN DAWUD

      Sekalung kalungan bunga budi kasih
      kukalungkan
      sebagai
      ucapan terima kasih
      atas usaha gigihmu
      menyebar luaskan
      bahan-bahan bacaan sejarah
      mengenai Nusantara tercinta
      kau terangkan begitu terperinci
      berfakta bernas lengkap dan sempurna
      hingga sesiapa yang membaca
      menjadi bahan informasi
      amat berguna
      untuk generasi kini dan akan datang
      menghargai dunia Melayu Islam Nusantara...

      kau habiskan hidupmu membuat kajian dan kajiselidik
      agar bahan yang kau sediakan itu benar-benar berfakta dan bernas
      sejarah mesti berfakta dan bernas
      jika tidak akan jadilah sejarah sebagai peristiwa tanpa kesohihan
      tiadalah kepercayaan mereka kepada bahan sejarah yang ditulis

      untuk mendapatkan kesohihan yang tepat
      pasti banyak pengorbanan yang kau korbankan
      tapi itu tidak kau hiraukan
      kau berkorban bukanlah demi keuntungan
      tapi adalah demi anak cucu Nusantara tercinta
      agar mereka menghargai sejarah Nusantara

      Allahu Akbar
      aku tabik segala bakti mu itu
      aku terharu dalam penuh rasa syukur
      kerana Allah Allah Azzawajallah
      Kurniakan seorang hamba-Nya
      semulia hati mu berjuang demi
      anak bangsa Nusantara...
      kaulah pejuang Sejarah Islam Nusantara..
      pada abad ke-21
      sekalung tahniah dariku
      dan aku sentiasa menyokong
      setiap langkah perjuanganmu
      kerana di setiap langkah perjuanganmu
      adalah langkah-langkah tentera fisabilillah
      moga Allah Azzawajallah merahmati hidup dan mati mu
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamin ...

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      20 Muharram 1434H
      4 Disember 2012M
    • Sulaiman Dawud terima kasih banyak tuan Ratu Rimba Niagara >> Semoga syair di atas menjadi motifasi hamba untuk terus menyingkap dan mengungkap rahasia Sejarah Kesultanan di bumi Nusantara ini
    • Ratu Rimba Niagara Tuan hambalah pejuang Sejarah Nusantara yang hamba kagumi atas usaha tuan hamba suci murni..makanya tercetuslah ilham ini. Teruskan perjuangan tuan hamba. Hamba sentiasa menyokongnya
      Insya-Allah .Aamiin.
    • Sulaiman Dawud Syair-syair tuan Ratu Rimba Niagara, tentang kemanusiaan, tauhid, kesusasteraan sejarah Nusantara, insya Allah akan memberikan PENCERAHAN bagi bangkitnya ISLAM. Semoga tuan Yang Mulia Ratu Rimba Niagara dipanjangkan umur, diberi kebahagiaan, dan apa yang Tuan cita-citakan yaitu memiliki 'Kota Buku Karyaku! Duniaku!'sebagai produk pelancongan yang dibanggai negara dan rakyat Malaysia dan seluruh dunia segera terwujud.
    • Ratu Rimba Niagara Ya Allah Kau Maha memakbulkan doa hamba-Mu yang ikhlas kerana-MU
      Makanya makbulkanlah Ya Allah
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.
    • Sulaiman Dawud Syair yang tergores melalui tinta para pujangga, lebih tajam daripada pedang para tentara
       · Like

    CINTA SI NAGA SAKTI DENGAN SI PUTERI BUNIAN

    Si Puteri bunian
    gembira setiap hari
    bermain di tepian Pantai Cinta Rindu
    menyanyi lagu rindukan kekasih
    yang dia sendiri tidak tahu
    siapakah gerangan kekasihnya itu
    tapi di hatinya asyik berbunga-bunga
    kasih dan rindu yang tak terungkap

    kata-kata yang diungkap
    hanyalah rindu dan cinta
    cinta bertapak di hati
    seolah dirasakan hatinya
    sudah dimiliki cinta
    tapi masih tidak tahu siapakah
    gerangannya kekasih
    misterinya itu

    Puteri Bunianku
    Sebenarnya akulah kekasihmu
    yang selalu mengekorimu
    ke mana saja kau pergi
    aku bahagia melihat
    senyuman manismu
    duhai kekasihku
    aku wujud di sisimu
    tapi kau tidak
    diberi Khashaf Allah
    untuk melihatku
    duhai kekasih hatiku
    cinta yang kau rasakan tika ini
    adalah cintaku yang tak pernah
    padam padamu duhai kekasihku
    Si Puteri Bunian
    Sifat kasih sayangmu
    yang menyanyangi
    semua makluk Tuhan
    membuatkan aku jatuh cinta padamu
    beruntunglah aku mencintaimu
    kerana selama ini
    aku tak pernah jatuh cinta
    dan tak pernah pun
    kenal apa itu erti cinta sebenarnya

    Hakikatnya kekasihku
    kaulah yang telah membuatkan
    hatiku berbunga-bunga cinta
    sejujurnya kukatakan
    aku telah jatuh cinta padamu
    cinta...cinta...cinta sepenuh hati
    kau telah membuatkan aku taksub
    dengan dunia cinta

    Setiap waktu kau datang
    ke Pantai Cinta Rindu ini
    ku tunggumu dalam
    rindu yang membara

    Aku suka nyanyian syair-syair
    karanganmu yang menghiburkan
    hati seluruh penghuni lautan
    cinta dan rinduku ini
    terlalu membara-bara

    Setiap kali syairmu kau lagukan
    dengan suaramu yang merdu bak buluh perindu
    mereka semuanya gembira dalam syukur pada Illahi
    bilamana syair-syairmu mendayu-dayu memuji Illahi
    semua penghuni lautan termasuk aku meratap pilu
    sebagaimana air matamu berjuraian
    begitu juga aku dan penghuni lautan semuanya
    akulah yang menyapu air matamu
    duhai kekasihku Si Puteri Bunian

    Tak usahlah kau bersedih kekasihku
    aku selalu menyokongmu
    meniupkan semangatmu jika kau lemah tak bermaya
    melindungi kau jika ada yang ingin mendatangkan
    musibah padamu aku rela pertaruhkan nyawaku
    demi cinta suciku padamu duhai
    kekasihku Si Puteri Bunian
    yang kucintai seumur hidupku

    Saat-saat paling gembira ketika
    kau berlari-lari di gigi pantai
    aku di lautan mengekorimu
    sehingga air di laut membiru berkocak
    deras tapi tenang mengekori seiring
    larianmu di gigi pantai
    kau gembira
    aku ceria
    kau sedih
    aku berduka
    cintaku telah bertahta di hatimu
    tanpa kau sedari tapi dapat merasakan
    kehadiran cintaku
    kasihan kau tidak dapat melihatku
    tapi aku dapat melihatmu dengan jelas
    sabarlah suatu masa nanti
    jika Allah bukakan khashafNya padamu
    kau akan dapat melihatku sejelasnya
    tika itu cinta kita dalam RestuNya

    Di pagi Jumaat itu
    amat syahdu!
    Si Puteri Bunian rasa tak tenteram
    Pantai Cinta Rindu
    Memanggil-manggilnya

    "Tuan Puteri nak ke mana ya pagi-pagi ini..."
    tanya dayang istana dengan penuh hormat.

    "Beta hendak pergi ke Pantai Cinta Rindu,"
    jawab Si Puteri Bunian penuh tegas tapi gelisah.

    "Tapi Tuan Puteri ...Ayahanda Tuan Puteri telah
    berpesan tidak membenarkan Tuan Puteri pergi
    ke Pantai Cinta Rindu kerana terlalu berbahaya,
    Demi keselamatan Tuan Puteri janganlah pergi
    ye Tuan Puteri,"

    "Tidak beta mesti pergi juga walau apapun
    terjadi...rahsiakan permergian beta ini
    daripada pengetahuan ayahanda beta," kata
    Si Puteri Bunian lalu terus menghilang
    dalam sekelip mata.

    Si Puteri telah berada di Pantai Cinta Rindu
    Dia melemparkan pandangannya ke
    lautan yang terbentang luas
    saujana mata memandang
    sambil menyanyikan syair cinta untuk kekasih
    misterinya yang tidak pernah dia kenali
    asal usul kekasihnya tapi dia dapat
    merasakan cinta yang terlalu amat mendalam
    antaranya dengan kekasihnya
    siapa namanya
    bagaimana wajahnya
    siapakah gerangannya itu
    dia tak tahu
    tapi hatinya benar-benar
    merasai cintanya telah dimiliki
    sedangkan ketika dia berfikir-fikir
    siapakah gerangan kekasih misterinya itu
    kekasihnya itu ada di sebelahnya di temani
    dengan pengawal istana

    Duhai Si Puteri Bunian
    Jika kau nak tahu
    Usul asal kekasih misterimu itu
    Dia adalah merupakan
    seekor naga yang gagah perkasa
    mempunyai kesaktian yang luar biasa
    mengusai seluruh penghuni lautan Cinta Rindu
    biarpun dia berkuasa dan mempunyai kesaktian
    kepada seluruh penghuni lautan
    kekecil mana pun dan serendah mana pun darjat
    dia tetap menghormati dan menyayangi
    sepertimana dia sayangkan dirinya sendiri
    hinggakan semuanya penghuni laut menyayangi dia
    Dialah yang mengilangkan sepimu di kala kau berduka
    dia menyanjungimu... melindungimu ...
    menerimamu apa adanya
    mencintaimu seumur hidupnya
    sekarang dia ada di sebelahmu Si Puteri Bunian
    Memandangmu dengan penuh kasih sayang

    Sedang si Puteri Bunian keasyikkan memandang
    keindahan ciptaan Allah sambil bersyair cinta
    keluar seekor dinosaur rasaksa dari dasar lautan
    ingin menyerang Si Puteri Bunian

    Sepantas kilat Si Naga Sakti meletakkan
    cengkerang siput di sisi Si Puteri Bunian
    dan mengilhamkan Si Puteri Bunian meniup
    cengkerang siput tersebut
    setelah ditiup timbullah seluruh penghuni lautan
    berenang-renang dengan laju meluru ke arah
    dinosaur rasaksa

    Si Puteri Buniaan meniup cengkerang siput
    dalam keterujaan dan kegembiraan melihat
    segala haiwan dan karangan laut pelbagai
    bentuk dan rupa timbul di permukaan laut
    berenang-renang pantas meluru ke arah
    dinosaur rasaksa
    indahnya permandangan laut Cinta Rindu
    di kala itu hanya Tuhan saja yang tahu
    tapi penuh debaran yang menakutkan
    sesiapa yang melihatnya tapi tidak
    dengan Si Puteri Bunian
    dia suka dirasakan penghuni laut mengikuti
    perintahnya....

    Ketika perlawanan penuh dramatik itu antara
    penghuni lautan dengan dinosaur rasaksa
    pepasir di dasar lautan berterbangan ke udara
    dan kocakan air laut amat dahsyat sekali
    perlawanan berlarutan hingga ke petang
    suara dinosaur bagaikan halilintar...
    kekuatannya tiada tandingan tapi akhirnya
    kalah ditewaskan oleh penghuni lautan
    yang banyaknya tak terkira

    Gembiralah tidak terkata Si Puteri Bunian
    melihat kekalahan dinosaur rasaksa
    lautan bertukar menjadi merah
    darah dinosaur rasaksa hanyir pekat
    amat meloyakan Si Puteri Bunian

    Si Puteri Bunian memejamkan mata
    ketakutan melihat pemandangan
    lautan yang dipenuhi darah memekat

    Apabila dibukakan mata
    alangkah terperanjat Si Puteri Bunian
    apabila didapati lautan Cinta Rindu
    telah menjadi sedia kala
    indah aman tenang

    Lagi memeranjatkan apabila
    didapati di sebelahnya ada
    seekor naga tersenyum
    melemparkan senyumannya
    "Sudikah kau menjadi suri hidupku
    wahai Si Puteri Bunian yang kucinta."

    Si Puteri Bunian tidak menjawab.
    Dia menadah tangan ke langit lalu berdoa,

    "Ya..Allah siapalah aku untuk menolak
    apa yang telah Kau telah takdirkan padaku
    aku terima dengan redha apa saja aturanMu
    kerana hidup dan matiku sudah kepasrahkan
    padaMu sejak azali lagi."

    "Duhai Cinta Kalbuku kerana keikhlasanmu
    pada Tuhammulah maka dibukakan Khashaf
    Dzat cintaNya padamu dan kerana itu juga
    kau dapat melihatku," Habis saja Si Naga
    Sakti berkata-kata dia bertukar menjadi
    seorang teruna gagah perkasa.

    Mereka berdua menadah tangan ke langit,
    "Ya Allah Ya Tuhanku Yang Maha Agong Lagi
    Maha Berkuasa Dengan kurniaan cinta yang
    Kau limpahkan kepada kami berdua berilah
    kami peluang untuk melakukan amal kebaikan
    yang kau redhai agar kami dapat sama-sama
    menyambung percintaan suci ini hingga
    ke SyurgawiMu
    Amin Ya Rabbal A'Lamin
    DiAminkan juga seluruh penghuni lautan
    dengan rasa kesyukuran tidak terucap!
    Bergema suara lautan yang menakjubkan
    di kala itu!Membahagiakan!Subhanallah!
    Syukur tak terucap padaMu Tuhanku.

    Karya: Ratu Rimba Niagara
    29 Julai 2011
    Like ·
    • Sulaiman Dawud and 3 others like this.
    • Sulaiman Dawud Hanya ahli Hakikat dan ahli kasyaf yang bisa mengupas simbol, dan metafor kisah ini....karena di dalamnya terkandung sirr al-asraar, secret of secrets, core of the cores.....wallahu a'lamu bish shawwab
    • Ratu Rimba Niagara Terima kasih atas komen fa & sobat sulaiman. hamba amat hargai.
    • Fairuz Cucu Enda · Friends with Sulaiman Dawud
      menarik sekali....

    • Ratu Rimba Niagara Assalamualaikum wr wb sobat Dhei Melon..
      Kisih ini ilham Kurniaan-NYa..Insya-Allah Aamiin.
      Terima kasih atas sudi membaca karya hamba.
    • Ratu Rimba Niagara Terima kasih Fairiz Cucu Enda atas dukunganmu itu. Moga Allah merahmati.AAmiin.
    • Dhei Melon Apakah ketika hal itu terbukti YM Ratu Rimba Niagara akan bertambah keyakinan kepada Allah adalah yg paling berkuasa tiada persekutuan baginya. (kisah itu menurut legendanya benar adanya) Ada terdapat Makam Raja Naga dan peninggalan kerajaan kerang manusia purba sebelum masehi di salah satu bumi nusantara. La Illaha Ilallah Muhammadan Rasulullah...
    • Ratu Rimba Niagara DENGAN IZIN-NYA DIA IZINKAN AKU

      Insya-Allah Aamiin seyakin-yakin-Nya Dengan Kekuasaan Allah SWT Mengatasi SegalaNya
      Urusan hidup dan matiku telah kuserahkan padaNya Insya-Allah Aamiin
      Lagi mencintaiNya Lagi banyak rahsia cintaNya membuatkan aku bertam
      bah syukur padaNya
      Hingga aku terpana dengan dzat cinta-Nya
      Hinggakan semua yang ada di dunia ini adalah permata-permata Syurga yang hendak kukutip
      Dan ingin kukongsikan kepada semua insan di muka bumi ini Insya-Allah Aamiin
      Lagi aku kutip dan aku kongsikan
      Lagi banyak yang gugur permata-permata Syurga
      Bagaikan turunan salji
      Hinggakan mataku terpana dzat khashaf cinta-Nya yang diberi

      Duhai sobat akhiratku
      Aku bukanlah orang yang arif untuk membincangkan ilmu khashaf
      Apa tah lagi mengenai alam roh dan azali
      Itu semua adalah rahsiaNya

      Bilamana seorang putera raja beriman mangkat
      Aku terpanggil mengarang puisi untuknya
      Tapi aku tak tahu keadaan putera raja yang sudah bergelar roh

      Kerana hasrat yang memanggil-manggil
      Untuk mengarangkan
      Aku berdoa kepada Allah SWT
      Allah bantu aku Allah
      Aku ingin sangat mengarang puisi untuk putera raja beriman ini
      Izinkan aku mengarang puisi untuknya Allah
      Keimanannya ketakwaannya ketawaudukannya membuatkan hatiku syahdu
      Aku pilu... aku sendu...aku yakin dialah kekasih-Mu
      Yang Kau balas dengan balasan Syurga Insya-Allah Aamiin
      Ingin kukongsikan nikmat Syurga yang dialami
      Sebagai muhasabah diriku dan kepada yang membaca setiap karya-karya ilham dari-Mu Allah
      Dengan Rahmat Kaseh-Mu tanpa batas izinkan aku
      Mengarangkan puisi untuk Putera Raja Yang Beriman itu Allah

      Dengan Rahmat KasehNya tanpa batas
      Tanpa mengira aku hambaNya yang serba tak sempurna
      Dia sudi memberikan dzat cintaNya
      Agar aku mengarangkan puisi Kemangkatan Putera Raja Beriman...
      Aku merasakan seolah aku menyaksikan
      Tatkala roh Putera Raja Beriman itu di angkat ke langit
      Dengan wajahnya yang bercahaya-cahaya penuh senyuman menawan
      Dan kedatangannya ditunggu oleh bidadari Syurga
      SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
      Aku benar-benar terpana dalam dzat cinta-Nya
      Dan aku terus menangis kesyukuran
      Dengan izin-Nya Allah beri ku ilham untuk mengarangkan
      Puisi untuk Putera Raja Beriman itu

      Lebih memeranjatkan
      Tika hamba menyiarkan puisi tersebut di grup
      Yang islam tidaklah memberi komen atau like
      Kalau ada pun boleh dibilang dengan jari
      Adakah mereka tak yakin tak tahulah
      Lagipun mana-mana aku siarkan karyaku di grup
      Tak ramai yang sudi like atau komen
      Seolah karyaku tak wujud di wall mereka
      Tapi kalau karyaku
      Ada ruang untuk mereka
      Merendah-rendahkanku barulah mereka komen
      Agar ramai yang tak suka membaca karyaku
      Aku pun pelik kenapa mereka begitu
      Dan bagiku itu cumalah cabaran untukku menulis

      Salah seorang ahli grup
      Berbangsa Inggeris memberi komen
      Dalam Bahasa Inggeris
      Di luar dugaanku
      Dia yang tak tahu berbahasa melayu
      Faham apa mesej yang ingin kusampaikan
      Kalau karya itu berbentuk biasa tak apalah
      Ini di alam roh
      SUBHANALLAH memang pelik
      Terkedu terjelupuk aku dibuatnya
      Insya-Allah
      Kusiarkan koleksi sajak yang kukarangkan
      Untuknya
      Hingga sekarang ini senyuman pelangi cintanya
      Masih terakam di kalbu jiwa
      Moga dia diberi hidayah dari Allah SWT
      Untuk menganuti Islam Insya-Allah Aamiin.

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      22 Muharram 1434H
      6 Disember 2012M
    • Ratu Rimba Niagara BIDADARI-BIDADARI SYURGA BALASAN CINTAMU TUANKU SHEIKH RAJA

      Sesungguhnya kami yakin bahawa
      Pemergian Tuanku Sheikh Raja
      Awliya-Nya tidaklah mangkat

      Sebaliknya sedang hidup di dalam Alam Sana
      Berehat sambil menikmati keindahan
      Taman-taman Syurga
      Yang mengasyikkan
      Yang mengujakan
      Disamping dikelilingi dengan
      Bidadari-bidadari Syurga
      SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
      Balasan setiap awliya-Nya

      Semoga kita ketemu lagi di Syurga
      Yang nikmatnya tiada kesudahan dan bandingannya..

      Al Fatihah...

      PUTRI RIMBA NIAGARA
      5 Mei 2012

      NUR ILAHI MENGIRINGI PEMERGIAN KEKASIH-NYA YANG TERCINTA

      Al Fatihah untukmu Tuanku Sheikh Raja yang kami sayangi...
      Menghadiri zikir bersama Yang Mulia Tuanku Sheikh Raja...
      Tidak sampai sejam pulang dari zikir
      Allah Yang Maha Pengasih telah menjemputmu
      Pulang ke pangkuan-Nya...

      Hujan renyai pun mulai turun
      Seolah-olah bumi menangisi permergian
      Seorang putera soleh

      Masya Allah thumma Masya- Allah, kemangkatannya selepas zikir,
      pada malam Jumaat pula dan disertai dengan hujan renyai-renyai yang mengiringi pemergian baginda Tuanku...

      Di langit kalimah Allah tertera dilukis cantik dengan awan-awan
      Ciptaan Allah pada petang pengkebumian Tuanku Sheikh...
      Kalimah Allah nampak jelas dan cerah....
      SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
      Amatlah cantik seperti melihat taman-taman Syurga
      Pabila kelompok-kelompok awan putih mengelilingi
      Kalimah Allah Azzawajallah yang bercahaya bergemerlapan
      Nur Illahi mengiringi pemergian
      Kekasih-Nya Yang Tercinta

      PUTRI RIMBA NIAGARA
      5 Mei 2012

      ROH SUCIMU MENIKMATI REZEKI TIDAK PUTUS-PUTUS
      DAN DIKELILINGI BIADARI SYURGA

      Duhai kekasih Allah tuanku sheikh diraja...
      Beruntung rohmu
      Cintamu telah dibalas-Nya
      Tika kau hidup
      Tika kau mati
      Syurga menanti
      Syurga dinikmati
      Pertemuan di kala itu
      Pasti kau
      Menangis syahdu
      Kerna Kekasih
      Yang dirindui dan dicintai
      Meredhai rohmu
      Indahnya pertemuan
      Di kala itu
      Hanya kau memahami
      Betapa indahnya saat itu
      Sebagai balasan cinta-Nya
      Roh sucimu dimasukkan
      Ke Syurga-Nya
      Kau tenang penuh syukur
      Menikmati alam Syurga...
      Dengan rezeki tidak putus-putus
      Dikelilingi bidadari Syurga
      Yang sedia berbakti padamu
      Keindahan dan kenikmatan Syurga
      Abadi selama-Nya
      Inilah balasan cintamu tika di dunia
      Berbakti pada Allah bukan untuk dipandang manusia
      Tapi mohon redha-Nya Ilahi
      Inilah kiriman doa daripada seorang hamba rakyat
      Untukmu yang dikasihi tuanku sheikh raja
      Aamin Ya Rabbal A'Lamin

      KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
      5 Mei 2012

      Werdys Kalbary:

      Aaamiiin ya Rabbil alamin, al fatihah untuk baginda...

      Putri Rimba Niagara:

      Terima kasih Saudara Werdys Kalbary...moga Allah membalas kebaikanmu. AAmin.

      Werdys Kalbary:

      Sama-sama terima kasih kembali doamu , salam petang

      Putri Rimba Niagara:

      Moga kita juga terpilih menjadi hamba-Nya yang diredhoi tidak hidup dan mati. Aamin Ya Rabbal A'Lamin.
      6 Mei pukul 17:16 · Suka

      Werdys Kalbary:

      Aamiin ya Rabb, suka puisi panjang mu putri rimba niagara
      6 Mei pukul 17:17 · Suka

      Putri Rimba Niagara:

      Terima kasih Werdys atas sokonganmu padaku.
      Boleh tak kamu tolong berikan pendapat puisiku ini.

      Werdys Kalbary:

      Assalamualaikum, putri rimba niagara, sesungguhnya aku belum layak untuk menilai puisimu, tapi karena mu memintaku untuk berikan pendapat, maka inilah pendapatku : puisimu sudah bagus dan sangat kuat terasa ekspresinya.

      Werdys Kalbary:

      Alhamdulillah, putri rimba niagara, kita masih dapat mengapresiasi larik2 indah dalam suasana ukhuwah, semoga segala niat dan iradhah kita di ridhai Allah....aaamiin, terima kasih sahabatku...
      7 Mei pukul 16:02 · Suka · 1

      Putri Rimba Niagara:

      Aamin Ya Rabbal A'Lamin
      Kita dipilih-Nya menjadi penyampai suara-suara kemanusiaan
      Kita menulis tanda syukur kita kepada-Nya
      Kita bersyukur kerna kita saling kenal mengenal
      Untuk kita saling berbagi ilmu
      Dalam suasana ukhuwah yang harmonis
      Tanpa rasa ingin berbangga diri
      Tapi hanyalah semata kerana-Nya
      Moga menjadi bekalan kita di Sana nanti
      Aamin Ya Rabbal A'Lamin

      Putri Rimba Niagara:
      Brad Stevens pun puji karya di atas...SUBHANALLAH

      (PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
      22 Muharram 1434H
      6 Disember 2012M

    Ratu Rimba Niagara shared a status.
    AKU SI JAHIL MAHUKAN ILMU KEMANISAN IMAN

    Aku cemburu
    orang yang solat
    sebab aku tak solat

    aku cemburukan
    orang yang berqiamulail
    sebab aku tak tahu apa itu qiamulail

    aku cemburukan
    orang yang pandai mengaji
    sebab aku tak pandai

    aku cemburukan
    orang yang berpuasa
    sebab aku tak pernah berpuasa

    aku cemburukan
    orang yang pergi haji
    sebab aku belum pergi

    aku cemburukan
    mereka yang bersedekah
    sebab aku bakhil

    aku cemburukan
    mereka yang berzakat
    sebab aku tak berzakat
    biarpun harta melimpah ruah

    aku cemburukan
    mereka yang suka berbuat baik
    sebab aku anti kebaikan
    sukakan kejahatan

    aku cemburukan
    mereka yang suka berkata yang baik
    sebab aku suka mengumpat mengeji
    menyakiti hati orang
    aku rasakan akulah yang kaya
    akulah yang berkuasa
    akulah yang mempunyai segala yang
    manusia idamkan kemewahan hidup di dunia ini

    baru aku tahu kini
    sebenarnya aku terpedaya dengan
    keegoaanku sendiri yang leka dan lalai

    salah aku juga
    punca aku cemburu kepada mereka
    kerana aku tak tahu
    apa itu
    syahadah
    solat
    puasa
    zakat
    menunaikan haji di Mekah
    Rukun Islam
    yang mesti diamalkan
    dan diimani oleh semua
    orang Islam selagi
    hidup mesti dilakukan
    kerana taatkan perintah Allah.

    Ya Allah ...aku jahil
    aku tak tahu semua ilmu
    yang patut kutahu
    mulai
    detik ini
    saat ini
    sampai bila-bila pun
    aku mahu belajar
    ilmu yang patut aku tahu
    ilmu kemanisan iman.

    Ya Allah...bukakan
    hatiku seluasnya
    untuk
    mencari
    dan
    memiliki
    ilmu kemanisan iman.

    Ya Allah...bukakan
    hati bakal guru-guruku
    mengajarku dengan setulusnya keranaMu
    biar ilmu yang dicurahkan
    meresap terus ke dalam
    roh dan jasadku.

    Yang aku tahu
    neraka tempat yang mengerikan
    dan menakutkan
    segala azab sengsara akan
    dibalas kepada orang yang lalai
    lalai berpunca kerana tak berilmu
    jahil kenapa aku dihidupkan di dunia ini
    aku tak mahu menjadi si jahil yang ego
    rugi dunia akhirat!

    Yang aku tahu
    Syurga tempat segala nikmat yang mengasyikkan
    dihadiahkan kepada orang yang taat kepada Allah
    orang yang semasa hidup di dunia ini
    merasai kemanisan iman.

    Ya Allah aku perlukan Ilmu Kemanisan Iman
    agar aku dapat mencintaiMu dengan setulus hatiku.

    Ya Allah terimalah taubatku
    kerana aku si jahil yang sombong
    hidupku selama ini menyeksakan
    rohku sendiri
    kesian rohku yang terseksa...
    berduka di atas kejahilanku.

    Duhai roh maafkan aku
    biarkanmu terseksa dan berduka
    aku terlalai untuk
    menunaikan keperluanmu
    iaitu ilmu Kemanisan Iman
    akan ku belajar dan memiliki
    Ilmu Kemanisan Iman
    tanpa jemu dan bosan
    sehingga terhenti nafasku!

    Karya: Ratu Rimba Niagara
    24 Muharram 1434H
    7 Disember 2012M
    Like · ·

    (PETIKAN DARIPADA WALL SULAIMAN DAWUD & PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
    30 Disember 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;