Thursday 21 February 2013

BERBISA BAGI YANG TAK MEMAHAMI DUNIA SASTRA NUSANTARANYA


Thursday, 21 February 2013 0 comments

TOLONG REVOLUSIKAN FILEM-FILEM MELAYU! Part 1


Wednesday, 20 February 2013 0 comments

YA ALLAH BERILAH AKU KEKUATAN BESERTA IMAN YANG KUKUH MENGHADAPI YANG NYATA ATAU YANG GHAIB






Thursday, 21 February 2013
 0 comments

TOLONG REVOLUSIKAN FILEM-FILEM MELAYU! Part 1


Wednesday, 20 February 2013 0 comments

YA ALLAH BERILAH AKU KEKUATAN BESERTA IMAN YANG KUKUH MENGHADAPI YANG NYATA ATAU YANG GHAIB


Gibran Rachman and Rasid Nodin shared Bait Syair Dan Puisi Cinta'sphoto.
‎@@























SANG PENYAIR KELANA @@
By : Dhea,,,,

S~>emangatmu dalam berkarya kian membahana
A~>lunan nada puisi & syair yg kau cipta
N~>yaris menyentuh hati para pembaca
G~>uratan aksaramu selain indah & mempesona, juga bertemakan rohaniyah itu yg aku suka

P~>inta dalam do'a terindahku, smoga
E~>ngkau mampu menciptakan karya" baru
N~>an lebih bagus lagi & tentunya juga bermanfaat bagi kita smua
Y~>ang makna & intinya mudah di pahami oleh mereka yg membacanya
A~>dalah engkau sang penyair kelana,bijaksana dalam bahasa
I~>ntuisi puisi yg kau tuar'kan penuh makna
R~>asaku slalu terkesima & kagum terhadapmu

K~>ala ku baca tiap deret aksara indahmu
E~>ngkaulah penyair idolaku
L~>antunkanlah terus nyanyian nada jiwamu
A~>kulah salah satu pengaggummu
N~>an tak pernah bosan membca karyamu
A~>nganKu slalu berkhayal,.bisakah aqu menjadi penyair sepertimu.???

By: Dhea


JIKA KAU SANGGUP DILAMBUNG TSUNAMI SILAKAN

Duhai sang penyair kelana
jika kau sanggup dilambung tsunami silakan...
silakan jadi penyair yang kau kagumi itu...

jika kau sanggup hatimu
dihancur-hancur
dipijak-pijak
hingga memai silakan....

jika kamu sanggup
wajahmu di ludah-ludah
bagaikan tak bermaruah silakan....

jika kamu sanggup
hidup serba kepayahan
dihalau merempat
berhujan berpanas
demi sesuap nasi silakan...

jika kamu sanggup
berendam air mata demi orang lain silakan...

jika hidup kamu
tak punya harta,,, pangkat
yang ada penghinaan
silakan...silakan...jadi penyair yang kau idami itu...

tahukah dikau demi
sebuah syair yang indah kau baca itu
aku mendapatkannya
mempertaruhkankan nyawa
perahkan otakku
hingga aku terus dan terus berdoa pada Tuhan
Syukur Ya Allah
di kala Kau duga aku tak punya apa-apa lagi
untuk kucagarkan cintaku pada-Mu
Kau terus memberi aku ilham
tak putus...putus....
aku berkarya...terus berkarya....
setiap karya bagiku amat berharga....
lebih berharga daripada alam dan seisi-Nya
andainya aku ini robot tak
ada punya perasaan penat atau letih
kan kuterus berkarya...berkarya tanpa henti-henti...
karna inilah duniaku ....
dunia yang kudambakan

tapi aku bukan robot
aku punya perasaan
karna aku punya perasaanlah
aku mengarang penuh perasaan
tak sewenang-wenangnya aku coretkan
di kanvas maya bahasa yang boleh
membuatkan pembacanya
rasa terluka atau dilukai
kalau boleh biarlah aku yang dilukai bukan mereka
lagipun tujuan aku mengarang bukan bertujuan
menyakitkan hati sesiapa...
bukan untuk berdebat bukan untuk apa-apa

yang penting mereka sudi membaca karyaku
bagi mereka yang kuterima menjadi rakan fbku
faham sajalah tugas mereka sebagai apa...
mereka yang ku pilih bukan calang-calang orang
semuanya yang IQ tinggi
yang boleh memberi pendapat berdasarkan lojik yang bernas
dan amat mengecewakan aku jika
aku sudah terima mereka sebagai rakan fb
mereka sepikan aku...
langsung tak mahu memberi
sedikitpun pandangan mereka kepada karyaku
makanya aku minta maaf jika mereka begitu padaku...
sampai masa aku akan pergi dari fb mereka juga
maafkan aku ...aku tiada masa untuk menunggu
aku tiada masa untuk mendengar
bahasa-bahasa yang boleh mengecewakan aku....
aku cuma perlu
mereka yang sentiasa berfikiran positif

jika kamu mahu jadi penyair sepertiku
duhai Sang Penyair Kelana...
kamu mesti berkomunikasi dengan karya-karyaku
beri pendapatmu
kamu balas juga puisiku
dengan puisi juga
tak perlulah kamu
bersusah-susah dilambung tsunami....

ini tidak...
membalas puisiku pun tidak
beri komentar pun tidak
like pun tidak....
habis gimana kamu
mahu jadi penyair sepertiku
duhai SANG PENYAIR KELANA?

Ratu Rimba Niagara
21 Febuari 2013
Like ·




































and Datuk Mangkubumi Al-Qadiriwere tagged in Silat Spain's photo.
Photo
Unlike ·  · about an hour ago · 

WWWW

0 comments:

Post a Comment

 
;