Thursday 16 May 2013

GURU ENGKAU MENGAJAR AKU MENGENAL DIRI MENGENAL TUHAN ...TERIMA KASIH GURUKU MOGA ALLAH SWT MEMBALAS KEBAIKAN DENGAN RAHMAT KASIH-NYA SEMASA HIDUP DAN MATI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN


Saturday, 4 May 2013

TRANSFORMASI KERAJAAN RIMBA & KOTA, "5 MEI 2013 RAKYAT ANUGERAHI BINTANG PEMIMPIN PILIHAN RAKYAT"




  • Ratu Rimba Niagara shared a status update.
    PANTUN GURU PENYAYANG MURID CEMERLANG

    Selamat menyambut Hari Guru,
    Ucapan daripada muridmu untuk guruku;
    Hingga kini terkenang budi baikmu,
    Ilmu diajar rasa tak jemu.

    Guru penyayang murid disayang,
    Baik hatimu hingga kini kukenang;
    Dikau mengajar terkenang-kenang,
    Dalam peperiksaan jawapan terbayang-bayang.

    Kuberi hadiah untuk guruku tersayang,
    Bila mengajar penuh kasih dan sayang;
    Budi baikmu takkan hilang,
    Akan kubuktikan menjadi murid cemerlang.

    Hari guru disambut penuh keceriaan,
    Telatah guru murid terhibur;
    Hadiah istimewa untukmu kuberikan,
    Acara penyampaian semua teratur.

    Guru kreatif murid tak bosan,
    Apa diajar didengar difaham;
    Pulang ke rumah mengulangkaji pelajaran,
    Ibubapa melihat teramat kagum.

    Suasana bilik darjah penuh ceria,
    Dihias dengan lukisan kreatif;
    Murid belajar berlumba-lumba,
    Kerana semuanya berminda positif.

    Suasana belajar amat menyeronokkan,
    Guru kreatif murid positif;
    Apa diajar semua difokuskan,
    Impak pembelajaran guru kreatif.

    Murid diajar beradap sopan,
    Saling hormat menghormati asas perpaduan;
    Tiada tercicir dalam pembelajaran,
    Kerana itu satu kebanggaan.

    Guru cemerlang murid terbilang,
    Itulah cita-cita Menteri Pelajaran;
    Apa diajar takkan hilang,
    Kecemerlangan murid jadi tumpuan.

    Murid bermasalah guru pening kepala,
    Guru bermasalah murid yang rugi;
    Kehidupan baru kini bermula,
    Murid berjaya berpelajaran tinggi.

    Guru mengajar sepenuh hati,
    Demi kerana murid tersayang;
    Apa diajar lekat di hati,
    Itulah harapan guru penyayang.

    Pergi ke sekolah menuntut ilmu,
    Ilmu itu pelita hati;
    Menuntut ilmu janganlah jemu,
    Masa depanmu bersinar nanti.

    Apabila belajar bersungguh-sungguh,
    Kerana itu amalan mulia;
    Banyak ilmu janganlah megah,
    Sifat riak membawa binasa.

    Murid berdisplin guru gembira,
    Sekolah lahirkan murid cemerlang;
    Sukanya hati tidak terkira,
    Kerana muridku terus gemilang.

    Murid ponteng amatlah rugi,
    Pelajaran tercicir masa depan gelap;
    Suka ponteng jangan diulangi,
    Dalam peperiksaan tidak tersilap.

    Indah sungguh suasana sekolah,
    Burung berkicauan di waktu pagi;
    Suasana sekolah sungguh meriah,
    Keceriaan sekolah patut dipuji.

    Guru besar kreatif sekolah cemerlang,
    Murid ke sekolah penuh keazaman;
    Setiap tahun sekolah cemerlang,
    Gemilang murid itulah idaman.

    Persatuan Ibu Bapa Guru bersatu hati,
    Usaha melahirkan pelajar cemerlang;
    Setiap cadangan akan direalisasi,
    Agar murid terus gemilang.

    Sekolah pencetus ilhamku,
    Galakan guru pembakar semangatku;
    Akan tersemat nasihat di hatiku,
    Moga bahagia hidupmu hidupku.

    Guru Pembina Negara Bangsa,
    Murid pencetus ilham guru;
    Jasamu guru kuingat setiap masa,
    Perpisahan nanti buat kuterharu.

    Guruku sayang muridku sayang,
    Ku di sini mengajar penuh kasih sayang;
    Moga dikau menjadi pelajar cemerlang,
    Impaknya nanti Negara terus gemilang.

    Karya: Ratu Rimba Niagara
    16 Mei 2013
    (Bersempena Sambutan Hari Guru)

    Puisi Guruku Sayang Muridku Sayang

    Guruku sayang…
    Aku amat terhutang budi padamu,
    Kau mengajar aku tentang…
    Kehidupan…
    Kehidupan semuanya
    berpaksikan ilmu.

    Tanpa tunjuk ajarmu…
    Aku bagaikan burung patah sayapnya…
    Kapal hilang nakhodanya…
    Hidup bagaikan gelap-gelita.

    Guruku sayang…
    Ajarlah aku…
    Nasihatkanlah aku…
    Pimpinlah aku ke jalan benar …
    Agar aku tidak terkapai-kapai
    lemas di atas kejahilanku sendiri
    tidak berminat menuntut ilmu.

    Mulai hari ini aku berazam
    menjadi murid cemerlang dan terbilang!
    Itulah janji aku! Itu sumpah aku padamu guru!
    Terima kasih guru…
    Di atas segalanya!
    Tanpa mu siapalah aku!

    Karya: Ratu Rimba Niagara
    16 Mei 2013
    (Bersempena Sambutan Hari Guru)

    KARYA DISIARKAN DI WALL PERDANA MENTERI SEMPENA SAMBUTAN HARI GURU 1MALAYSIA ,'SELAMAT HARI GURU
    UCAPAN TULUS IKHLAS DARIPADA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)

  • Ratu Rimba Niagara shared Camey Kim Ball's photo.
    Selamat Hari Guru!!!! 2013

Kepada semua guru di Malaysia SELAMAT HARI GURU..diharapkan kalian terus fokus & komited bagi melahirkan insan yg cemerlang.kepada guru yg tlh membimbing dan mendidik ku terima kasih atas ilmu yg dicurahkan..Thanks n love u all;)




















    Selamat Hari Guru!!!! 2013

    Kepada semua guru di Malaysia SELAMAT HARI GURU..diharapkan kalian terus fokus & komited bagi melahirkan insan yg cemerlang.kepada guru yg tlh membimbing dan mendidik ku terima kasih atas ilmu yg dicurahkan..Thanks n love u all;)
    Unlike ·  ·  · 41 minutes ago · 






PANTUN TRANSFORMASI BERJAYA RAKYAT SEJAHTERA

Transformasi Berjaya,
Rakyat Sejahtera;
Hargai Merdeka,
Sejahtera Malaysia.

Demi maruah bangsa yang gagah,
Rela kutempuhi onak dan duri;
Agar Malaysiaku terus megah,
Dijajah semula rakyat yang rugi.

Bekalan warisan anak-anak merdeka,
Disanjung dipuja setiap masa;
Semangat patriotik tertanam di jiwa,
Anak-anak pasca merdeka pasti berbangga.

Kukuh perpaduan demi 1Malaysia,
Tiada makna jika hati penuh kepalsuan;
Mencintai negara terus membara,
Salam perpaduan penuh keikhlasan.

Negara maju aman sejahtera,
Berkat kepimpinan yang utamakan rakyatnya;
Perpaduan terbentuk demi cintakan negara,
Transformasi berjaya rakyat sejahtera.

Aman bahagia rakyat sejahtera,
Rakyat sepakat dalam perpaduan:
Pelbagai kaum meraikan 1Malaysia,
Malaysia berada di puncak kejayaan.

Malaysia perkasa di persada dunia,
Lambang semangat negara berjaya;
Rakyat dan Pemimpinnya berubah demi negara,
Transformasi Berjaya Rakyat Sejahtera.

Transformasi berjaya rakyat sejahtera,
Misi dan visi 1Malaysia rakyat realisasikan;
Barulah pemimpin dan rakyat tiada sengketa,
Negaraku sejahtera dalam keamanan.

Negaraku sejahtera dalam keamanan,
Berkat pemerintahan memahami kehendak rakyat;
Bersatu hati dalam perpaduan,
Kemerdekaan dihargai sepanjang hayat.

Kemerdekaan dihargai sepanjang hayat,
Untuk diwarisi zaman berzaman;
Semua jasa Perdana Menteri tetap di hati rakyat,
Bersatu hati mengekalkan kemerdekaan.

Bersatu hati mengekalkan kemerdekaan,
Pelbagai kaum saling menghormati;
Kepentingan negara menjadi keutamaan,
Memadamkan segala kedengkian di hati.

Memadamkan segala kedengkian di hati,
Matlamatnya satu biarpun berlain parti;
Memerintah negara seikhlas hati,
Demi kerana Malaysia dicintai.

Demi kerana Malaysia dicintai,
Yang tua dihormati;
Yang muda disayangi,
Barulah aman Malaysiaku ini.

Barulah aman Malaysiaku ini,
Pemimpin mementingkan kebajikan rakyatnya;
Tidak mementingkan diri sendiri,
Demi kerana negara dan rakyatnya.

Demi kerana negara dan rakyatnya,
Perdana Menteri menyeru lakukan transformasi;
Tranformasi dari akar umbi hingga semua menteri kabinetnya,
Tranformasi berjaya barulah rakyat berpendapatan tinggi.

Barulah rakyat berpendapatan tinggi,
Kehidupan sempurna rakyat sejahtera;
Jasa pemimpin rakyat hargai,
Kemajuan negara ke puncak jaya.

Kemajuan negara ke puncak jaya,
Rakyatnya gigih membangunkan negara
Pesat membangun transformasi berjaya,
Mencipta nama hingga ke antarabangsa.

Mencipta nama hingga ke antarabangsa,
Negaraku Malaysia rakyatnya sentosa;
Hidup aman dan bahagia sentiasa,
Transformasi berjaya rakyat sejahtera.

Merdeka negara mesti dijaga,
Akan sejahtera kita semua;
Tutur kata seindah bahasa,
Barulah negara aman sentosa.

Pentadbir negara bersatu padu,
Cemerlang berkerja tidak terburu;
Lambang utuh ukhwah bersatu,
Negara makmur negara maju.

Negara makmur negara maju,
Kebanggaan warisan pejuang terdahulu;
Pemimpin dan rakyat sentiasa berpadu,
Demi kerana Malaysia yang satu.

Kebanggaan warisan pejuang terdahulu,
Sanggup berkorban demi memerdekakan negara;
Generasi pasca merdeka amat terharu,
Menghargai kemerdekaan sejahtera negara.

Transformasi berjaya rakyat sejahtera,
Pembangunan negara pesat membangun;
Mercu kejayaan pentadbir negara,
Malaysiaku maju rakyatnya aman.

Sanggup terkorban demi memerdekakan negara,
Lambang patriotik semangat perwira;
1Malaysia sayangkan negara,
Jiwa patriotik sentiasa membara.

Lambang patriotik semangat perwira,
Jalur semangat gemilanglah bangsa;
Jalur gemilang tetap dimulia,
Dipertahankan untuk warisan bangsa.

Kita anak-anak Malaysia yang gagah,
Pantang berundur sebelum melangkah;
Jalur Gemilang berkibar megah,
Jadikan negara dipandang Gah.

Demi semangat cintakan negara,
Jalur Gemilang tak boleh ditukar ganti;
Lambang kesetiaan rakyat kepada negara,
Kekal merdeka Malaysia dihormati.

Kekal merdeka hingga ke akhir zaman,
Berkat kecintaan rakyat kepada negara;
Keharmonian negara sejak berzaman,
Kemajuan negara dipacu terus mara.

Berkibarlah benderaku penuh bangga,
Perjuangan dan kesetiaaanmu kami hargai;
Akan kami pertahankan sepenuh jiwa dan raga,
Kesetiaan kibaranmu tidak akan kami ragui lagi.

Karya Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2013


PUISI IMAGINASI KANAK-KANAK KREATIF MALAYSIA

KIKI

Kiki suka berada di bulan.
Di bulan Kiki main sorok-sorok dengan awan.
Kiki ada sayap.
Kiki terbang ke sana ke mari
bermain dengan bintang.
Di kepulan awan biru Kiki meniup seruling
sambil menyanyi lagu, ‘Ibu Oh! Ibu’.

BULAN DAN BINTANG

Bulan tersenyum melihat anak burung
berbulu biru terbang mencari rezeki.
Bulan suka tengok gelagat tiga ekor
kucing yang suka bermain dengan bintang,
duduk di pelangi dan seekor lagi
duduk di tunggul kayu berangan bermain
sorok-sorok dengan bintang dan bulan.

HARI JADI JOHN

Setiap tahun John meraikan hari jadi.
Hari ini hari jadi John yang kesembilan.
Ayah John membeli kek tiga tingkat.
Hari jadi John sungguh meriah kerana
diadakan di sebuah taman bunga
di kelilingi rama-rama pelbagai warna.

TIKAR AJAIB

Puteri Aliya dengan Putera Aliba
sangat gembira kerana dapat terbang
dengan ‘Tikar Ajaib’.

Mereka dapat terbang setelah terjumpa
dengan ‘Pelita Ajaib’ yang boleh memberi
kesaktian kepada si pemiliknya.

Apabila penat mereka pulang berehat
di Istana Kayangan yang indah
lagi permai.

NINA SAYANGKAN BAYI DINOSAUR

Nina tinggal di sebuah pulau bersama
bayi Dinosaur. Mereka berdua
berkawan baik.
Nina sangat sayangkan bayi
Dinosaur.

Bayi Dinosaur sangat comel.
Telinganya panjang seperti arnab.
Kukunya tajam seperti harimau.

Nina suka cium Bayi Dinosaur.
Bayi Didosaur tersenyum malu.
Bayi Dinosaur sangat gembira.
Hidupnya hari-hari ceria.

Dia gembira kerana keluarganya
sangat baik dengan keluarga
angkatnya.
Walaupun dia cumalah haiwan
dan keluarga angkatnya manusia
tetapi mereka saling hormat
menghormati dan sayang
menyanyangi di antara satu
sama lain.
Nina adalah kakak angkat yang
sangat sayangkan ‘Bayi Dinosaur’.

BERMIMPI JADI ANAK GERGASI

Pada suatu hari Ramasamy pergi
berkelah di sebuah pulau.
Dia membawa bekalan.
Ramasamy tertidur kekenyangan.
Dia tidur dengan nyenyaknya,
ditiup angin sepoi-sepoi bahasa.
Ketika tidur Ramasamy bermimpi
menjadi anak gergasi.

CITA-CITA SAYA

Cita-cita saya hendak menjadi
seorang doktor.
Saya mesti belajar bersungguh-
sungguh.
Apabila sudah menjadi doktor
nanti, saya boleh nasihatkan
pesakit saya supaya amalkan
makan makanan sihat seperti
sayur-sayuran dan buah-buahan.

TAMAN BUNGA IBU SAYA

Ibu saya suka tanam pokok bunga.
Halaman rumah saya penuh dengan
pokok-pokok bunga.

Setiap petang saya menyiram pokok-
pokok bunga.

Halaman rumah saya seperti taman
bunga yang sangat indah di pandang
mata.

Ibu dan ayah saya suka hati melihat
pokok-pokok bunga yang segar dan
cantik.
Ibu saya kata,‘Taman bunga
membuatkan hatinya berasa aman
dan tenang.’

KERETA TERBANG

Pagi Ahad itu Ah Chong bangun pagi.
Dia sangat gembira sambil menghirup
udara segar di jendela.

Setelah mendapat kebenaran ibu dan
ayahnya, dia terbang ke awan biru.
Ah Chong sangat gembira kerana
tanpa sokongan kedua orang tuanya
Ah Chong tidak akan dapat terbang
di awan biru bersama dengan kereta
terbang ciptaannya.

KEINDAHAN TAMAN BUNGA

Sungguh indah taman bunga yang
menghijau ini.

Menghidu bauan bunga-bungaan
yang mewangi setiap pagi.

Dihiburkan dengan kicauan burung-
burung seolah-olah sedang menyanyi-
nyanyi lagu merdu.

Diindahkan lagi dengan Sang Rama-Rama
yang berwarna-warni.
Sungguh indah!
Sungguh aman!
Buat hati rasa tenang!

KAMBING GURUN AJAIB

Ini Kambing Gurun Ajaib.
Kambing Gurun Ajaib ini namanya Lito.
Lito boleh terbang ke mana dia suka.
Lito suka bermain dengan bintang-bintang
yang bergemerlapan di langit malam.

Kadang-kadang dia menanduk bintang.
Bintang suka berkawan dengan Lito.
Lito baik hati dan tidak pandai bercakap
bohong.

HARIMAU KEMBAR SIAM

Ini Harimau Kembar Siam.
Mereka telah selamat menjalani
pembedahan pemisahan semasa
bayi lagi.

Kini Harimau Kembar Siam telah
dewasa.

Ke mana pergi mereka selalu
bersama.

Setiap petang, Harimau
Kembar Siam pergi ke sebuah
tasik untuk menghilangkan
dahaga.

Harimau Kembar Siam sayang
menyayangi di antara satu sama lain.

KELUARGA ZIRAFAH

Ini sekumpulan keluarga zirafah.
Keluarga zirafah ini sangat bahagia.
Ke mana pergi mereka berkumpulan
bersama.

Ibubapa mereka penyayang dan
bertanggungjawab.

Anak-anak dididik supaya hormat
menghormati di antara satu
sama lain.

Mereka hidup aman damai dan
berkasih sayang selamanya!

KUDA BELANG

Kesian sungguh dengan sekumpulan
kuda belang ini.

Mereka berlari sekuat hati daripada
ditembak oleh manusia yang tiada
perasaan belas kasihan.

Manusia kejam itu hanya mahu
mengaut keuntungan sahaja.

Mereka akan menjual kulit kuda
belang dengan harga yang tinggi.

Kuda belang akan pupus di muka
bumi ini jika tidak dibanteras
jenayah membunuh kuda belang.

ZOO NEGARA

Saya suka pergi ke Zoo Negara.
Di Zoo Negara ada pelbagai
haiwan hidupan liar.

Singa senyum kepada saya.
Anak zirafah sangat comel.

Saya suka tengok anak gajah
pakai topi. Sungguh comel!
Anak gajah senyum kepada saya.

Saya sangat sayang semua haiwan
yang ada di Zoo Negara.

Nanti ada peluang saya akan
datang lagi ke Zoo Negara.

IKAN LUMBA-LUMBA

Ikan Lumba-Lumba sangat cerdik.
Perangainya suka melompat-lompat
sambil menyumpit air.
Sungguh melucukan!

Saya suka sangat dengan ikan lumba-lumba.
Saya pernah bermimpi, saya duduk
di belakang ikan lumba-lumba.

Dalam mimpi tersebut ikan lumba-
lumba membawa saya mengembara
ke dasar laut yang indah lagi permai.

Ibu kata saya tidur sambil tersenyum.
Saya ceritakan mimpi saya kepada ibu
saya. Ibu pun tersenyum geli hati.

Sungguh indah permandangan di dasar aut.
Di penuhi dengan batu karang, ikan pelbagai
jenis dan warna, tapak sulaiman, siput dan
bermacam-macam lagi.

Mereka hidup bersatupadu tanpa ada
pergaduhan. Masing-masing mencari
rezeki tanpa mengambil hak penghuni
lain.

Saya suka dengan kehidupan penghuni
laut yang aman, damai dan permai.

HADIAH WAU

Ayah membeli wau untuk saya.
Wau saya cantik.

Saya suka melihat wau saya terbang tinggi.
Wau saya terbang tinggi ditiup angin.
Saya gembira.
Ayah suka hati.
Ibu senang hati.

Wau! Sukanya hati saya hari ini.
Hendaknya kegembiraan saya ini
dapat dikongsi bersama dengan
rakan-rakan yang seusia dengan saya.

Ibu-ibu …Bapa-bapa…Di luar sana
hadiahkan wau untuk anak kesayangan
anda!

Mereka pasti gembira.
Percayalah cakap saya.
Tak percaya cubalah!
Anak anda pasti gembira seperti saya.

SAYA WARGANEGARA MALAYSIA

Saya warganegara Malaysia.
Rakyat negara saya terdiri daripada
pelbagai kaum iaitu Melayu, Cina dan
India. Walaupun berbeza agama,
bahasa, budaya dan warna kulit, kami hidup
aman damai tanpa sebarang sengketa.

Kami hidup bersatupadu, tolong
menolong dan hormat menghormati.

Perdana Menteri saya yang ke-6
namanya YAB Dato' Sri Mohd Najib
Bin Tun Haji Abd Razak.

Saya menghargai Perdana Menteri
saya kerana dapat mencetuskan
Gagasan 1Malaysia iaitu,
1Malaysia Rakyat Didahulukan
Pencapaian Diutamakan.
Saya percaya Gagasan 1Malaysia
akan berjaya! Ini membuatkan negara
saya aman makmur selamanya!
Saya sayang negara saya!

Karya  RATU RIMBA NIAGARAA
16 Mei 2013

  • AKU BUKAN KATAK DI BAWAH TEMPURUNG

    aku bukan katak di bawah tempurung
    aku adalah katak di bawah tempurung lut sinar
    yang membolehkan aku memerhatikan seluruh dunia

    apabila aku keluar dari tempurung lut sinar
    aku tahu keadaan seluruh dunia
    makanya kejayaan aku
    benar-benar Allah yang ciptakan
    DIA yang kehendaki takdirku begitu
    berjaya atas usaha sendiri
    dan Allahlah yang menentukan
    usahaku berjaya atau tidak
    bagaimana hebatpun aku bersastera
    aku tetap hamba-Nya yang kerdil
    kerana tanpa izin-Nya
    aku cumalah hamba Allah yang tak tahu apa-apa
    tentang ilmu dunia dan akhirat...
    makanya tidak layaklah aku memakai pakaian sombong
    seorang ratu... kerana aku bukan bercita-cita hendak menjadi ratu
    aku hanya mahu menjadi hamba Allah dengan pakaian iman dan takwa
    Moga Allah Perkenankan segala cita-citaku yang murni ini
    Kepada agama bangsa dan negara jua di seluruh dunia
    Bumi Allah tempat persinggahan untuk mempersiapkan bekalan ke negeri abadi
    Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

    KARYAKU ASET NEGARAKU TERCINTA
    KARYAKU ASET BUMI NUSANTARA TERSAYANG
    MOGA KARYAKU MENJADI ASET AKHIRATKU
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA @ PUTRI ALAM NILAM PURNAMA
    PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
    15 April 2013
    Like ·  · 3 hours ago near Kuala Lumpur
(PETIKAN DARIPADA WALL NAJIB RAZAK & RATU RIMBA NIAGARA)
15 April 2013
MERDEKA DALAM KESEJAHTERAAN ADALAH HADIAH UNTUK GENERASI PENERUS

PABILA KEAMANAN NEGARA TANGGUNGJAWAB BERSAMA
BARULAH AKAN ADANYA BUDAYA
SALING HORMAT MENGHORMATI
SALING MENGHARGAI
SALING MENYANJUNGI
BAHAWA KITA SALING BEKERJASAMA
MENJAGA KESELAMATAN NEGARA
DEMI KERANA AGAMA BANGSA DAN NEGARA
KEAMANAN DAN KESEJAHTERAAN INILAH
YANG MEMBUATKAN NEGARA KITA KEKAL MERDEKA
DALAM SUASANA AMAN DAMAI SENTOSA
KEMERDEKAAN YANG SEJAHTERA INILAH
YANG AKAN KITA HADIAHKAN KEPADA
GENERASI PENERUS PADA MASA HADAPAN
MEREKA PASTI BANGGA MEMPUNYAI PEJUANG-PEJUANG NEGARA
YANG RELA BERKORBAN NYAWA DEMI MEREKA
PASTINYA MEREKA JUGA AKAN
MENJADI GENERASI PENERUS
UNTUK MENGEKALKAN KEMERDEKAAN
DALAM SUASANA AMAN DAMAI SENTOSA SEJAHTERA
SELAMANYA SEHINGGA DUNIA BELUM KIAMAT!
IN SHAA ALLAH AMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013
(PUISI DIILHAMKAN UNTUK GENERASI PENERUS YANG AKAN MENYAMBUNG PERJUANGAN WIRA-WIRA NEGARA & RAKYAT MALAYSIA YANG CINTAKAN NEGARA MOGA KALIAN MEMASTIKAN PERJUANGAN KAMI TIDAK AKAN DIPERSIA-SIAKAN JAGALAH NEGARA TERCINTA INI SEHINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR AGAR BENDERA KITA JALUR GEMILANG TERUS BERKIBAR MEGAH GAH DI PERSADA DUNIA DALAM NIKMAT SYUKUR KURNIAAN ILAHI ATAS NIKMAT KEMERDEKAAN INI)
Like ·  · 3 hours ago near Kuala Lumpur
DUHAI ANAK BANGSAKU YANG TERSAYANG DEMI-NYA

DUHAI ANAK BANGSAKU TERSAYANG
KU SAYANG KAMU SEMUA KERANA-NYA
KERANAMU KUKERAH PERAHKAN OTAKKU
UNTUK SENTIASA BERFIKIR TENTANGMU
BERPIKIR GIMANA HIDUPMU TERJAMIN SEJAHTERA
HIDUP MENGECAPI NIKMAT KEMERDEKAAN NEGARA SENDIRI
KAMU TIDAK AKAN DIHINA DIKEJI DIJAJAH OLEH MEREKA YANG MENDENGKI

JIKA IZIN-NYA APA YANG KUTULIS SEMUA KARYA-KARYAKU TENTANGMU
ANAK BANGSAKU YANG BERSELERAKKAN DI ALAM MAYA INI DAN DIBACA PENUH PENGHAYATAN OLEH PIHAK-PIHAK YANG BERKENAAN UNTUK MEMBELAMU PASTILAH AKU YANG PALING BAHAGIA SEKALI
KERNA NASIBMU AKAN TERBELA DAN DIBELA
KERNA ANAK CUCU SELEPAS INI
TIDAK SEORANG PUN TIDAK DIBELA DIBIARKAN TERCICIR SEMUANYA TERBELA IBU PERTIWI PASTI TERSENYUM SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI
KERNA BUMI BERTUAH YANG KITA DIAMI BUAT SEMENTARA INI
SENTIASA BERSYUKUR DENGAN RAHMAT DAN KASIH-NYA
HIDUP KITA AMAN DAMAI SEJAHTERA
DENGAN NIKMAT KEMERDEKAAN
YANG DIPERJUANGKAN OLEH BAPA KEMERDEKAAN KITA
TUNKU ABDUL RAHMAN

YA ALLAH SYUKUR KAMI DENGAN NIKMAT KEMERDEKAAN NEGARA KAMI YANG TERCINTA INI
YA ALLAH DENGAN BELAS KASIHAN-MU
KEKALKANLAH NIKMAT KEMERDEKAAN NEGARAKU INI SAMPAI DUNIA QIAMAT
AAMIIN YA RABAL A'LAMIIN.

RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA ANAK BANGSAKU YANG TERCINTA DEMI-NYA)



AKU SENOPATI PEREMPUAN

Harimau Perang...
"Jika takut di lambung ombak... usah berumah di tepian pantai ...
jika takut cemuhan , kritikan dan sindiran manusia ...
usah sesekali bermimpi untuk berjaya ...
jadilah katak di bawah tempurung buat selama lamanya ..
MANUSIA yang takut dengan RESIKO ..
sama sekali tidak akan maju ke hadapan &
sentiasa ketinggalan berbanding manusia yang berani berhadapan dengan RESIKO!"

Ratu Rimba Niagara...SEORANG PEJUANG TAK TAKUT DILAMBUNG OMBAK SEBAB ITU DIA BERUMAH DI TEPI PANTAI
CUMA PEJUANG YANG PENAKUT AJA MACAM KATAK
DI BAWAH TEMPURUNG CERMIN MEMERHATIKAN SAJA MASA YANG SESUAI BILA ADA MASA YANG SESUAI BARU DIA BERJUANG
ITUPUN SEKADAR MAHU MEMBALING BATU SOROK TANGAN...

AKU BUKAN KATAK DI BAWAH TEMPURUNG

aku bukan katak di bawah tempurung
aku adalah katak di bawah tempurung lut sinar
yang membolehkan aku memerhatikan seluruh dunia

apabila aku keluar dari tempurung lut sinar
aku tahu keadaan seluruh dunia
makanya kejayaan aku
benar-benar Allah yang ciptakan
DIA yang kehendaki takdirku begitu
berjaya atas usaha sendiri
dan Allahlah yang menentukan
usahaku berjaya atau tidak
bagaimana hebatpun aku bersastera
aku tetap hamba-Nya yang kerdil
kerana tanpa izin-Nya
aku cumalah hamba Allah yang tak tahu apa-apa
tentang ilmu dunia dan akhirat...
makanya tidak layaklah aku memakai pakaian sombong
seorang ratu... kerana aku bukan bercita-cita hendak menjadi ratu
aku hanya mahu menjadi hamba Allah dengan pakaian iman dan takwa
Moga Allah Perkenankan segala cita-citaku yang murni ini
Kepada agama bangsa dan negara jua di seluruh dunia
Bumi Allah tempat persinggahan untuk mempersiapkan bekalan ke negeri abadi
Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

KARYAKU ASET NEGARAKU TERCINTA
KARYAKU ASET BUMI NUSANTARA TERSAYANG
MOGA KARYAKU MENJADI ASET AKHIRATKU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

KARYA RATU RIMBA NIAGARA @ PUTRI ALAM NILAM PURNAMA
PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
9 April 2013

k
AKU CUMA MAHU JADI RATU DI HATI RAKYAT

AKU CUMA MAHU MENJADI RATU DI HATI RAKYAT
DAN RATU DI HATIMU
BIARPUN AKU BUKAN SEORANG RATU
CUMA RATU DI HATIMU
JIKA RAKYAT TAK SUDI
KAMU TAK SUDI
IYALAH TAK APA
ASALKAN ALLAH SUDI ITU SUDAH LEBIH BERMAKNA
DARI ALAM DAN SEISI-NYA
IN SHAA ALLAH AAMIIIN

RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013


 ·CAKARAWALA SUMBER INSPIRASI SAYA (PUISI KANAK-KANAK)
Saya suka kepada bulan kerana
bulan suka senyum kepada saya.

Saya suka bintang kerana
bintang tak jemu bersinar.

Saya suka matahari kerana
tanpa matahari hidup saya
gelap gelita.

Saya suka pelangi kerana
pelangi menceriakan hidup saya.

Saya suka semua yang ada di cakarawala
kerana semuanya telah memberi  inspirasi
kepada saya untuk menghargai Pencipta saya!

Saya Bahagia
Hidup saya indah…
Seindah bulan  di langit.
Hidup saya terang
Seterang  bintang  bergemerlapan.
Hidup saya ceria…
Seceria pelangi yang berwarna-warni.


Hidup saya bahagia...
Sebahagia  matahari yang memancarkan
sinar untuk penghuni bumi.

Hidup saya setia...
Sesetia pengedaran bumi berputar
mengikut paksinya.

Hidup saya aman...
Seaman planet di galaksinya yang
berputar mengelilingi matahari mengikut
orbit  masing-masing.

Kalau planet tidak mengikut  orbit  masing-masing
sudah pasti berlakulah pelanggaran planet-planet
di cakarawala. Akan  musnahlah  segalanya.

Justeru saya tidak mahu begitu!
Yang saya mahu penghuni bumi ini bahagia!
Dan sentiasa bersyukur kepada
Tuhan saya Pencipta Semesta Alam! 

Karya  :    Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2013-
 
PANTUN TIGA SAHABAT SEJATI

Hari-hari saya ke sekolah,
Pergi ke sekolah bersama dinosaur;
Sukanya hati cikgu tak marah,
Kerana saya berkawan dengan dinosaur.

Dinosaur saya bernama Dino,
Saya berkawan sejak dulu;
Pergi sekolah bersama Dino,
Melintas jalan Dino dahulu.

Dino tunggu di pintu sekolah,
Saya belajar penuh semangat;
Beg saya bewarna merah,
Guru mengajar saya mengingat.

Saya kenalkan Dino dengan kawan,
Kawan gembira tidak terkata;
Di waktu rehat dibelanja kawan,
Dino tersenyum tersebar berita.

Tersebar berita berkawan dengan dinosaur,
Kedatangan Dino disambut mesra;
Dino diberi makan sayur,
Kemesraan mereka amat ketara.

Dino sakit saya bimbang,
Diberi ubat sembuh sakitnya;
Menyayangi Dino bukan kepalang,
Tidak ke sekolah kawan bertanya.

Masa cuti berkelah di pantai,
Semasa di pantai ramai berkerumun;
Meminati Dino yang bijak pandai,
Ramah tamah Dino mereka terpegun.

Semasa mandi-manda kami gembira,
Seakan berpesta besar-besaran;
Gembiranya hati tidak terperi,
Kerana Dino dapat kenalan.

Peminat Dino ramai tidak terkata,
Memberi hadiah tanda persahabatan;
Dino terima dengan hati terbuka,
Terima undangan tidak keberatan.

Hari-hari hidup gembira,
Kerana Dino sentiasa lucu;
Pergi ke sekolah membara-bara,
Ilmu ditimba terus maju.

Seekor kucing melintas jalan,
Dino selamatkan dari dilanggar;
Syukurlah kerana dapat berjalan,
Dibawa pulang saya bersyukur.

Kucing diberi nama Si Seberang,
Kerana tidak pandai menyeberang;
Baiknya kucing tidak menyerang,
Bahagianya kami dahulu hingga sekarang.

Dino tidak bersikap garang,
Walaupun Si Seberang ganas dengannya;
Dari dahulu hingga sekarang,
Dino bersabar dengan kerenahnya.

Si Seberang tidak lalu makan,
Risaunya saya bukan kepalang;
Berjumpa doktor Dino nasihatkan,
Sembuh terus sakit Si Seberang.

Kami ketawa terbahak-bahak,
Apabila Si Seberang dipakai baju;
Sakit perut ketawa terbahak-bahak,
Dino nasihatkan makanlah keju.

Sudah enam tahun kami berkawan,
Kehidupan kami amat membahagiakan;
Dino ke sungai menangkap ikan,
Si Seberang makan saya pun makan.

Kami bertiga tidak pernah bergaduh,
Kami bergurau setiap hari;
Tiada keluar perkataan bodoh,
Kasih sayang kami tidak terperi.

Bersiar di padang kami bertiga,
Si Seberang dengan saya sangat gembira;
Dibawa Dino berjaga-jaga,
Agar kami terus gembira.

Ikatan kami amat mesra,
Kami gembira hidup begini;
Bersenda gurau gembira sentiasa,
Saling sayang menyayangi sesama sendiri.

Indahnya hidup setiap hari,
Moga bahagia milik kami bertiga;
Berkasih sayang antara kami,
Hari-hari berbunga cinta Syurga.

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2013
·


Ratu Rimba Niagara DARI ALLAH AKU DATANG DARI ALLAH AKU DIKEMBALIKAN

JANGAN KITA HALANG ORANG MEMBUAT KEBAIKAN
SEDANGKAN KITA LANGSUNG TIDAK MAHU BERBUAT KEBAIKAN
INI BERMAKNA DI PEMIKIRAN KITA MAHUKAN KEHANCURAN SEBUAH NEGARA JIKA KITA BERSIKAP BEGITU LEBIH BAIK SEGERA
 MATI DARIPADA HIDUP KERANA HIDUP TIDAK MEMBERI ERTI PADA DIRI KITA SENDIRI APATAH LAGI PADA ORANG LAIN....
BUKANKAH ALLAH SURUH KITA BERAMAL KEPADA TUHAN DAN BERBAKTI KEPADA MANUSIA BERBEZAAN PENDAPAT ITU BIASA TAPI MATLAMATNYA TETAP SAMA MAHU MENJADI KHALIFAH DI MUKA BUMI INI YANG ALLAH REDHA SEBELUM DIJEMPUT PULANG KE PANGKUAN-NYA.
KAMU HARUS INGAT MANUSIA ITU HIDUP ATAS NIATNYA
JIKA KITA NIAT JAHAT PASTI MATI DALAM KEJAHATAN
JIKA KITA NIAT BAIK PASTI MATI DALAM KEBAIKAN KERANA SETIAP KEBAIKAN ITU
ADALAH DATANG DARI ALLAH ....
DARI ALLAH AKU DATANG DARI ALLAH AKU DIKEMBALIKAN
MOGA AKU MATI DALAM KEBAIKAN MEMBAWA NIAT-NIATKU YANG BAIK-BAIK
IN SHAA ALLAH AAMIIN.

RATU RIMBA NIAGARA
15 April 2013

 · 
Like ·  ·  · 


PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA
& GROUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
16 Mei 2013

0 comments:

Post a Comment

 
;