Thursday 22 August 2013

AKU KESENDIRIAAN MEMIKUL BEBAN KESETIAAN CINTA IBU PERTIWI




    • Kiddzharai Seven Fold likes Qatar Airways.

      RELATED POST
      • Like Page
        Qatar Airways is looking for the very best talent in Kuala Lumpur on September 9th to join one of the world's top-rated airlines (Skytrax 2011 & 2012).

        If you have lots of confidence & charisma, and are selflessly driven to care for others, APPLY NOW at http://buzz.mw/binh7_l.

        Alternatively, come see us at 9 AM with your CV & photographs at RENAISSANCE KUALA LUMPUR HOTEL - Corner of Jalan Sultan Ismail & Jalan Ampang 50450 Kuala Lumpur, Malaysia.

        All the best as you pursue a career with greater heights.
        Like ·  ·  ·  · Sponsored
    • Rubianto Tanoto added a photo from August 22, 2013 at 12:40am to his timeline.
      August 22 2013 - 5:30 AM at United Kingdom


      when you care about the little things are trivial
      certainly with greater you will be more concerned


      ketika anda perduli dengan hal-hal kecil yang sepele
      tentu dengan hal yang lebih besar anda akan lebih perduli


      当你关心的小事是微不足道
      肯定有更大的,你会更关注

      original script by : Rubianto Tanoto
      See Translation
      — with Guillermo Ferrándiz and 37 others in United Kingdom.
      Unlike ·  ·  · 9 hours ago · 
      • You, Rubianto TanotoPurwodhoho Kediri and 64 others like this.
      • Arie Rahmadani Gotong royong bersama -sama......
        9 hours ago via mobile · Like · 2
      • Arie Rahmadani Kegotong royongan dan keterbukaan dari hal hal kecil sampai besar jangan dianggap sepele....
        9 hours ago via mobile · Like · 2
      • Rubianto Tanoto yups team work that i mind
        9 hours ago · Like · 2
      • Arie Rahmadani Good .......siiiiippppp
        9 hours ago via mobile · Like · 2
      • Erwan Asmara gotong royong mandiri berdikari ekonomi dan politik 
        9 hours ago · Like · 3
      • Pramesti Kumorotungga Kusumoh creativity thinking from the small thing
        9 hours ago · Like · 3
      • Dimas Haryo Notokoesomo the power full collectable from a small thing
        8 hours ago · Like · 5
      • Alice Wong we have teamwork only - i'm sorry we dont have super boy or superman (superman just on movie)
        8 hours ago · Edited · Like · 5
      • Alice Wong anybody agree with my comment give your sweet thumb
        8 hours ago · Like · 2
      • Rtb Hendra Bambang Wisanggeni You're right, I agree with U pak Rubianto... Be a wise man who always care and concern about everything being at your environment..
        8 hours ago · Like · 4
      • Herlambang " SETUJUUUUUUUU....JGN PERNAH REMEHKAN / SEPELEKAN HAL2 KECIL "
        8 hours ago · Like · 2
      • Mona J Zeney Aha funny hmmmm 
        7 hours ago · Like · 1
      • Dandi Wijoyo Kusumoh yes me too agree with you we must care from small and simple thing
        6 hours ago · Edited · Like · 2
      • Khery Aprilia Etos Krja Yg Tinggi...
        6 hours ago via mobile · Like · 2
      • Halim Winata very very true can be biggest from the small think ,
        6 hours ago · Like · 2
      • Halim Winata you do not care about the little things - great things you are not able to manage
        6 hours ago · Like · 2
      • Halim Winata betul sekali YM Sultan Jambi Raden Abdurrahman Rahman saya sangat sependapat dengan anda terkadang kita lalai dengan hal hal kecil ,padahal hal itu yang mampu membesarkan kita
        6 hours ago · Like · 2
      • Halim Winata hahaha YM Sultan Jambi Raden Abdurrahman Rahman anda paham sekali tradisi Dagang Orang China - sebelum laku dagangan gak makan apa2 cukup makan bubur putih,
        5 hours ago · Like · 2
      • M Irawati Soemadi Bagus skali mas Tano.., yg dari kecil lama lama menjadi bukit besar, dan yg sdh sukses .. Ajarkan kami yg baru belajar tuk lebih bisa juga menjadi sukses.. 
        5 hours ago · Like · 3
      • Halim Winata mohon maaf kami orang china mampu dan siap untuk hidup prihatin - demi mengumpulkan keuntrungan
        5 hours ago · Like · 3
      • Poppy Rd yg kcil terus berkarya niscaya mndapatkan hasil yg tak terhingga...
        5 hours ago via mobile · Like · 3
      • Poppy Rd kecil -kecil tp kuat persatuan petttt,,,,
        5 hours ago via mobile · Like · 3
      • Halim Winata wah,,, YM Sultan Jambi Raden Abdurrahman Rahman siap siap jadi pengsuaha - ada suatu hal luar biasa dari sahabat kitaRubianto Tanoto - bahasa filosopi sampai sekarang saya belum mampu untuk melakukan nya, begini filosopinya - usahakan menangkap ikan namun Airnya jangan sampaii keruh,
        5 hours ago · Edited · Like · 3
      • Rubianto Tanoto ada apa nich.... (turun dech kalau udah nyerempet2 nama aku )
        5 hours ago · Like · 2
      • Halim Winata ha,,,ha,,ha... kalau gak dipanjing anda gak keluar dari persembunyian - #TANO
        5 hours ago · Like · 2
      • Rubianto Tanoto mohon maaf - saya lagi ada pekerjaan - jadi hanya bisa LIKE udah selesai pekeraan nanti saya jawab komen semuanya - gitu koh Halim Winata
        5 hours ago · Like · 1
      • Halim Winata ha,,ha,,ha,, iya dech maaf ya
        5 hours ago · Like · 1
      • M Irawati Soemadi Wow perlu tuh belajar "menangkap ikan tapi air jangan sampai keruh", walaah dibagi ilmunya dong..!! Jangan sampai yg kecil berjibaku tanpa arah (hehhehee istilah nya orang proyek..)
        5 hours ago · Like · 2
      • Ratu Rimba Niagara Tega kamu biarin aku memikul beban sendiriaan...sedangkan setahuku rakyat semut ni hidupnya bergotong royong barulah namanya ikatan persaudaraan yang membawa berkat. Iya kan sahabatku? hehehehe
        4 hours ago · Like · 4
      • Rubianto Tanoto sebentar lagi saya jawab semua ya komen temen2 sedikitttttt lagi selesai
        4 hours ago · Like · 2
      • Halim Winata ibu @M irawati soemadi silakan anda tanya langsung ke mas #TANO
        4 hours ago · Like · 3
      • Halim Winata Mohon izin permisi...
        4 hours ago · Like · 2
      • Goro Karsono kinerja semut patut dicontoh untuk membentuk team work yang handal dan itu layak dipakai untuk managemnet Moderen dan bagi anda yang pemikir Global - namun tidak layak jika anda seorang pemimpin ditaktor
        3 hours ago · Edited · Like · 3
      • Goro Karsono dan semua itu telah kami terapkan diperusahaan kami hasilnya luar biasa - karyawan berlombah lombah untuk mencari soulsi kebersamaan , couseling ,qoching, brain strorming berjalan sangat bagus
        3 hours ago · Edited · Like · 3
      • Claudia Lee Great quote very nice teamwork ant
        3 hours ago · Like · 3
      • Poppy Rd hal kecil untuk perubahan besar..
        2 hours ago via mobile · Like · 2
      • Tiffany Tan the small thing can be big changer - Very Great QUOTE
        2 hours ago · Like · 2
      • Tengku Subhan sbb mrk tak mengrti kjmnya korupsi n politk yg sllu mrejam negrinya ndri...
      • Miswati Eryuni Belajar dari semut. Patut ditiru semangat,usaha srta relationshipnya ...
        Great 
      • Musyafa Syafa mari belajar dri semut sprti yg ALLOH SWT ingtkn pd kita hingga mahluk ini diberi kmulyaan dgn diabadikn dlm alqur'an sbg sbwh mau'idah yg sgt relevan dlm konteks qt sbg mahluk yg pny sisi sosial&individu bgmna m2bgun sbwh pradaban brdsr pd tingkt kdudukn qt msing2 yg qt diciptakn untk mglola alam raya sbaik&sbijksna mgkin dmi kbaikan smanya...
      • Ratu Rimba Niagara INDAHKAN KEHIDUPAN SEMUT!

        AKU KESENDIRIAN MEMIKUL BEBAN KESETIAAN CINTA
         IBU PERTIWI


        Aku ditakdirkan jatuh cinta kepada ibu pertiwi
        pada 5 benua...

        MALAYSIA INDONESIA BRUNEI SINGAPURA THAILAND

        Aku tak punya harta dan kuasa untuk mencagarkan cinta
        tapi aku punya banyak ide berpuisi untuk menyatakan
        cintaku kepada kelima benua....

        Hari-hari aku menulis...menulis terus menulis
        Menulis adalah duniaku
        Aku bersastera
        Aku berpuisi
        Aku berpujangga

        Semuanya tentang kasih sayang
        Kasih sayang pada Tuhan
        Kasih sayang pada sesama manusia
        Kasih sayang kepada haiwan
        Kasih sayang semua yang diciptakan Allah swt
        Kasih sayang kepada negara
        Kasih sayang kepada raja dan nusantara,
        Kasih sayang kepada semua rakyat di dunia ini

        Bila aku menulsi tentang KETUHANAN
        macamlah aku alim sangat
        Bila aku tulis tentang cinta
        dikatakan aku siperaih cinta
        Bila aku tulis tentang negara-negara jiran
        macamlah aku ini penulis hebat sangat
        sedangkan namaku tiada tersenaraipun
        di Malaysia jauh sekali di Indonesiam Brunei , Singapur dan
        Thailand
        puisi-puisi yang kutulis itu semuanya 'SALIN KARYA ORANG LAIN'
        ada yang bilang banyaknya puisi yang aku siarkan macam pasir di pantai tapi tak berharga dan bagaikan kaca yang tak punyai nilai langsung...aku tidak sedih jika orang biasa yang mengatakan begitu ...ini penulis juga seperti...si penulis memberi cadangan kepadaku...tulis satu puisi selepas itu digilap...digilap...dengan puisi satu yang sudah digilap akan bertukar menjadi emas.
        Dengan satu karya digilap....digilap ...digilap barulah boleh menjadi emas.
        Bukan aku tak mahu terima cadangannya itu...
        Dalam usiaku begini aku tak akan buat begitu...jika begitu setahun dengan 1 karya...asyik di gilap...digilap...boleh jadi emas harga karya yang kugilap....sebelum setahun jika ditakdirkan aku mati? pasti aku menyesal di hari matiku kerana aku berkarya mahukan habuan duniawi bukan mahukan saham akhiratku... ALLAHU AKBAR aku pasti menyesel mendengar usul darinya itu.

        Kupikirkan jika aku terima idenya...
        Dengan 1 puisi...kugilap...kugilap...
        Jika puisi itu tidak juga bersinar malah terus malap
        Gimana? pasti aku rugi besar...
        Sedangkan yang aku tahu
        Di fbku yang kuterima sebagai rakan fbku
        Tidak pun hendak menyokong/mendukung karya-karyaku
        Ada tu mula-mula selalu memberi komentar dan suka
        akan karya-karyaku...like beri komentar
        aku apa lagi semangatlah...
        lepas tu entah dimana khilafnya teus senyap
        macam aku tak wujud
        ada tu semenjak aku terima dia sebagai rakan fbku
        sebagai pemerhati aja ...like pun tidak ..komentar pun tidak
        bener kaget aku terlu pelit ide
        tiada yang sudi nak beri komentar
        kalau ada komentar yang boleh melemahkan semangatku
        sedangkan sejujurnya aku terima mereka sebagai rakan fbku untuk sentiasa bersedia memberi komentar karyaku...bukan sekadar like....aku lebih utamakan pendapat, komen dan komentar mereka sebagai rakan fbku.
        Rakan fbku bukannya ramai adalah 40 orang yang hendak menjadi rakan fb lebih 1000 orang...bukan aku tak mahu terima sebab aku mahu tumpukan dunia karyaku saja...40 orang ini aku tapis dan tapis yang benar-benar boleh memberi impak yang besar kepada dunia sasteraku. Aku merayu-rayu pada mereka macam si pungguk rindukan bulan...mereka buat-buat tak tahu saja...dalam 40 orang itu cuma seorang saja yang menyahut cabaranku yang akan bersumpah setia menjadi kesatria sastra yang aku karangkan...bukan aku tak percaya dari pengalamanku semuanya pada awal saja begitu...tak sampai sebulan terus sepi kan karyaku..namun aku bersangka baik padanya...jikalah dia juga seperti yang lain aku pasrah ..terpulanglah kepada dia.
        Semalam aku katakan kepada semua rakan fbku
        aku kenakan syarat kepada mereka ..mereka dikehendaki pilih tiga syarat yang dikenakans ebagai rakan fbku

        1. Sebagai pemberi komentar
        2. Sebagai pemberi ide gimana karya-karya yang kutulis
        dijadikan nilaian emas
        3. Sebagai penyuntik dana untuk aku meneruskan sasteraku
        agar dapat merjalan lancar

        Dalam empat puluh orang itu seorang saja yang menjawab sebagai KESATRIA SASTRA ku ...aku senyum ...nak ikutkan hatiku rakan fbku yang ada kita cuma seorang selebihnya dalam pertimbangku untuk kugantikan dengan orang lain yang bener-benar memberi impak agar dunia sasteraku dapat menjadi kenyataan.

        Aku sudah bilang kepada yang tak mahu mendukung sastraku...jika tidak mahu mendukung sasteraku jangan kata aku si pemutus talisiraturrahim , aku membuka akaun fb untuk mencari mereka yang sudi bergotong royong denganku untuk merelisasikan dunia sasteraku menjadi kenyataan.

        Yang paling mengecewakan aku bukan mahu mendukung sasteraku ....like dan memberi komentar pada karyaku pun tidak.
        Yang lebih pelik lagi yang memberi komentar karyaku mereka yang bukan rakan fbku....tertanya-tanya aku...adakah setelah karya-karyaku dikenali dan mempunyai jutaan peminat baru ramai hendak menyokong/mendukung sasteraku.

        Jikalah aku sudah terkenal baru hendak memberi sokongan/dukungan barangkali mereka sudah kelewatan...kerana ketika itu aku udah sibuk dengan dunia realiti sasteraku ...mereka tidak dapat berkomunikasi denganku lagi di alam maya....atau pun andainya aku mati karyaku pun terhenti...namun dapt juga aku tinggalkan galeri sasteraku di alam maya yang sudah berjaya terbangkan ...ku layangkan bertebaran di seluruh dunia...In Shaa Allah terealiti juga cita-citaku untuk melayangkan karya-karyaku walaupun tanpa sokognan/dukungan daripada rakan fb atau pembaca alammya...

        Sebab itu bila kulihat gambar semut memikul beban itu kena sangat dengan perjuanganku...wal hal aku berada dalam kumpulan semut yang dikenali semangat gotong royong tapi di gambar ini semut-semut yang lain terus berjalan menuju haluan masing-masing tanpa memperdulikan beban semut tanpa ehsanpun, mana perginya falasafah semut, BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING? Cuma yang ku tahu di alam realiti semut mereka saling bergotong royong waima jika rakan mereka mati pun mereka bergotong royong mengangkat rakan mereka yang sudah mati itu untuk sama dipusarakan. INDAHKAN KEHIDUPAN SEMUT?

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA
        15 Syawal 1434H
        22 Ogos 2013M
    • Iwan Tirta added a new photo.
      Unlike ·  ·  · 22 hours ago · 

WWW

0 comments:

Post a Comment

 
;