Friday 23 August 2013

USAHAWAN MELAYU BOLEH BERJAYA JIKA MENDAPAT SOKONGAN DARI USAHAWAN MELAYU YANG SUDAH BERGELAR JUTAWAN INI JUGA KONSEP YANG DILAKUKAN OLEH JUTAWAN CINA PADA BANGSANYA!




      • (PETIKAN DARIPADA GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
        16 Syawal 1434H
        23 Ogos/Agustus 2913M
    • Ramai dikalangan Usahawan yg berjaya asal nya dari keluarga SUSAH dan MISKIN serta tidak mempunyai pendidikan tinggi.Apa kata anda ada kah ini benar? Dan mengapa ia boleh berjaya dan KAYA....
      Like ·  ·  · 2 hours ago via mobile · 
      • 84 people like this.
      • Lela Hassan usaha lebih Datuk....
        2 hours ago via mobile · Like · 1
      • Sha Sha Yaakob Merubah kehidupan untuk lebih baik...
        2 hours ago via mobile · Like · 1
      • Emy Darlina Ya bnar datuk..sbb smangat yg gigih dn tknk tgk klrganya susah lg.
        2 hours ago via mobile · Like · 1
      • Damai Satu Usaha, yakin dn jati diri
        2 hours ago via mobile · Like · 1
      • Nor Atikah Nordin Kepayahan yg mrk alami pembakar semangat mrk.
        2 hours ago via mobile · Like · 1
      • Cas Val yeah benar tapi asalkan bila dah berjaya jangan lupa diri sampaikan nak tolong orang susah pun dah tak nampak mustahak
        2 hours ago · Like · 1
      • RoslinDa Basok Usaha..tawakal...doa...
        2 hours ago via mobile · Like · 2
      • Maha MY DUIT : Doa Usaha Istiqomah Tawakal ...insyaallah
        2 hours ago via mobile · Like · 2
      • Datuk Jem "Kemiskinan hidup dapat di ubah jika kita mempunyai kekayaan jiwa dan sikap yang menjadi pendorong untuk kita berubah"
        2 hours ago via mobile · Like · 2
      • Shima Zulhad Niss Sijil sbgai bonus,,tokey besar pon bkn bljr tinggi mana pun ckup psndai kira panda tulis pandai baca,,kjyaan itu dr bakat gigih tekun adalh anugerah,,sijil itu biarlh dr kmahuan diri sendiri mencari ilmu,,bukan paksaan dr ibu bapa,,biar ada kmahuan disitu ada jln
        2 hours ago via mobile · Like
      • Maha MY Sijil Ijazah ada .... PTPTN kena beres he he he..
        2 hours ago via mobile · Like · 1
      • Jem Mah Semangat
        2 hours ago via mobile · Like
      • Kak Gee tampa keberanian mimpi tidak akan menjadi kenyataan.sesalunya org yg dah berjaya akan selalunya dahaga untuk terus maju...
        2 hours ago via mobile · Like
      • Jamali Sharif Gigih berusaha teras kejayaaan..tp jgn lupa berdoa.
      • Rafidah Abdul Samat usaha n tawakal datuk dn selalu berfikiran positif
        2 hours ago via mobile · Like
      • Kak Gee dunia dan akhirat perlu seiring bro..
        2 hours ago via mobile · Like
      • Junainah Nai Berusaha tekun tangga kejayaan...
      • Kelapa Kembar Golongan yg paling ramai berjaya adalah kategori yg DS nyatakan. Dan golongan usahawan dari merasai kesusahan, keluarga miskin, kalau dulu hanya berbekalkan sijil SPM pun dah dikira berjaya, asalkan pandai menulis dan membaca. Kelulusan tinggi itu berguna utk diri masing2 TETAPI bukanlah satu syarat untuk maju dalam perniagaan. Usahawan yg bermula dari bawah, merasai jatuh bangun serta dari sekecil-kecil perniagaan hinggalah menjadi besar, tanpa disedari memakan tahun, tiba-tiba terbina empayar, bangunan atau kilang atas nama Bumiputra, itulah hasil yg tidak terkira nilainya.

        Usahawan begini bila sudah berjaya baru menambah ilmu sedikit demi sedikit, akhirnya berlayakkan dengan berbagai sijil, diploma dan sebagainya. Inilah yg dikatakan usahawan TULIN BUMIPUTRA, bukan meneruskan waris perniagaan dari keluarga. Sudah pasti apa yg dilalui ingin dikongsi bersama dan ingin diberi pelajaran berguna itu untuk orang lain pula. Jika orang lain mampu melakukannya, mengapa kita tidak boleh menjejakinya???
      • Junainah Nai Waw.... Panjang lebar nya coretan nya...
      • Kelapa Kembar Panjang ke?...Jun bukan corectan ni...rencana utk direnung2kan...he he
      • Junainah Nai Haha... Btl2 Kelapa Kembar ju ke hilangan idea...
      • Kelapa Kembar Kdg2 saya pun tak sda idea, tapi sya tak mau loket idea.....duit raya dr DS pun tak dpt2 lgi ni....he he...gurau je!
      • Siti Nor Azimah Jaafar Pengalaman hdp yg mbuatkan bjaya... Btl x Datuk Jem..
      • Junainah Nai Yer pengalaman membuat kita terus maju kedepan kan kan kan...
      • Asmah Ibrahim Gigih kerja berusaha asal susah memang sedar sbb itu kerja kuat ahkir nya berjaya dan kaya
      • Rohana Majid Berkat rajin berusaha iklas serta tawakal pada Allah.
      • Rohana Majid Kelapa Kembar dah penghujung raya ni mana ada duit raya lagi
      • Ratu Rimba Niagara Usahawan melayu miskin boleh berjaya apabila usahawan melayu yang sudah bergelar jutawan memberi sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada usahawan miskin melayu. Ini juga konsep yang dilakukan oleh usahawan jutawan bangsa china membantu semua bangsanya agar tidak dibiarkan miskin dan satu masa nanti tidak hairanlah ekonomi di negara ini dipegang oleh semua jutawan cina gara-gara usahawan melayu tidak mempunyai sifat gotong royong seperti usahan cina.
      • Ratu Rimba Niagara INDAHNYA KEHIDUPAN SEMUT SALING BERGOTONG ROYONG SEHINGGA NAFAS TERAKHIR'

        Rubianto Tanoto added a photo from August 22, 2013 at 12:40am to his timeline.
        August 22 2013 - 5:30 AM at United Kingdom

        when you care about the little things are trivial
        certainly with greater you will be more concerned

        ketika anda perduli dengan hal-hal kecil yang sepele
        tentu dengan hal yang lebih besar anda akan lebih perduli

        当你关心的小事是微不足道
        肯定有更大的,你会更关注

        original script by : Tanoto

        M Irawati Soemadi Wow perlu tuh belajar "menangkap ikan tapi air jangan sampai keruh", walaah dibagi ilmunya dong..!! Jangan sampai yg kecil berjibaku tanpa arah (hehhehee istilah nya orang proyek..)

        Ratu Rimba Niagara Tega kamu biarin aku memikul beban sendiriaan...sedangkan setahuku rakyat semut ni hidupnya bergotong royong barulah namanya ikatan persaudaraan yang membawa berkat. Iya kan sahabatku? 

        Sebab itu bila kulihat gambar semut memikul beban itu kena sangat dengan perjuanganku...wal hal aku berada dalam kumpulan semut yang dikenali semangat gotong royong tapi di gambar ini semut-semut yang lain terus berjalan menuju haluan masing-masing tanpa memperdulikan beban semut tanpa ehsanpun, mana perginya falasafah semut, BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING? Cuma yang ku tahu di alam realiti semut mereka saling bergotong royong waima jika rakan mereka mati pun mereka bergotong royong mengangkat rakan mereka yang sudah mati itu untuk sama dipusarakan. INDAHKAN KEHIDUPAN SEMUT?

        (PETIKAN DARIPADA GALERI KESATRIA SASTRA DIRAJA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
        16 Syawal 1434H
        23 Ogos/Agustus 2913M
      • Ratu Rimba Niagara INDAHKAN KEHIDUPAN SEMUT!

        AKU KESENDIRIAN MEMIKUL BEBAN KESETIAAN CINTA
        IBU PERTIWI

        Aku ditakdirkan jatuh cinta kepada ibu pertiwi
        pada 5 benua...

        MALAYSIA INDONESIA BRUNEI SINGAPURA THAILAND

        Aku tak punya harta dan kuasa untuk mencagarkan cinta
        tapi aku punya banyak ide berpuisi untuk menyatakan
        cintaku kepada kelima benua....

        Hari-hari aku menulis...menulis terus menulis
        Menulis adalah duniaku
        Aku bersastera
        Aku berpuisi
        Aku berpujangga

        Semuanya tentang kasih sayang
        Kasih sayang pada Tuhan
        Kasih sayang pada sesama manusia
        Kasih sayang kepada haiwan
        Kasih sayang semua yang diciptakan Allah swt
        Kasih sayang kepada negara
        Kasih sayang kepada raja dan nusantara,
        Kasih sayang kepada semua rakyat di dunia ini

        Bila aku menulsi tentang KETUHANAN
        macamlah aku alim sangat
        Bila aku tulis tentang cinta
        dikatakan aku siperaih cinta
        Bila aku tulis tentang negara-negara jiran
        macamlah aku ini penulis hebat sangat
        sedangkan namaku tiada tersenaraipun
        di Malaysia jauh sekali di Indonesiam Brunei , Singapur dan
        Thailand
        puisi-puisi yang kutulis itu semuanya 'SALIN KARYA ORANG LAIN'
        ada yang bilang banyaknya puisi yang aku siarkan macam pasir di pantai tapi tak berharga dan bagaikan kaca yang tak punyai nilai langsung...aku tidak sedih jika orang biasa yang mengatakan begitu ...ini penulis juga seperti...si penulis memberi cadangan kepadaku...tulis satu puisi selepas itu digilap...digilap...dengan puisi satu yang sudah digilap akan bertukar menjadi emas.
        Dengan satu karya digilap....digilap ...digilap barulah boleh menjadi emas.
        Bukan aku tak mahu terima cadangannya itu...
        Dalam usiaku begini aku tak akan buat begitu...jika begitu setahun dengan 1 karya...asyik di gilap...digilap...boleh jadi emas harga karya yang kugilap....sebelum setahun jika ditakdirkan aku mati? pasti aku menyesal di hari matiku kerana aku berkarya mahukan habuan duniawi bukan mahukan saham akhiratku... ALLAHU AKBAR aku pasti menyesel mendengar usul darinya itu.

        Kupikirkan jika aku terima idenya...
        Dengan 1 puisi...kugilap...kugilap...
        Jika puisi itu tidak juga bersinar malah terus malap
        Gimana? pasti aku rugi besar...
        Sedangkan yang aku tahu
        Di fbku yang kuterima sebagai rakan fbku
        Tidak pun hendak menyokong/mendukung karya-karyaku
        Ada tu mula-mula selalu memberi komentar dan suka
        akan karya-karyaku...like beri komentar
        aku apa lagi semangatlah...
        lepas tu entah dimana khilafnya teus senyap
        macam aku tak wujud
        ada tu semenjak aku terima dia sebagai rakan fbku
        sebagai pemerhati aja ...like pun tidak ..komentar pun tidak
        bener kaget aku terlu pelit ide
        tiada yang sudi nak beri komentar
        kalau ada komentar yang boleh melemahkan semangatku
        sedangkan sejujurnya aku terima mereka sebagai rakan fbku untuk sentiasa bersedia memberi komentar karyaku...bukan sekadar like....aku lebih utamakan pendapat, komen dan komentar mereka sebagai rakan fbku.
        Rakan fbku bukannya ramai adalah 40 orang yang hendak menjadi rakan fb lebih 1000 orang...bukan aku tak mahu terima sebab aku mahu tumpukan dunia karyaku saja...40 orang ini aku tapis dan tapis yang benar-benar boleh memberi impak yang besar kepada dunia sasteraku. Aku merayu-rayu pada mereka macam si pungguk rindukan bulan...mereka buat-buat tak tahu saja...dalam 40 orang itu cuma seorang saja yang menyahut cabaranku yang akan bersumpah setia menjadi kesatria sastra yang aku karangkan...bukan aku tak percaya dari pengalamanku semuanya pada awal saja begitu...tak sampai sebulan terus sepi kan karyaku..namun aku bersangka baik padanya...jikalah dia juga seperti yang lain aku pasrah ..terpulanglah kepada dia.
        Semalam aku katakan kepada semua rakan fbku
        aku kenakan syarat kepada mereka ..mereka dikehendaki pilih tiga syarat yang dikenakans ebagai rakan fbku

        1. Sebagai pemberi komentar
        2. Sebagai pemberi ide gimana karya-karya yang kutulis
        dijadikan nilaian emas
        3. Sebagai penyuntik dana untuk aku meneruskan sasteraku
        agar dapat merjalan lancar

        Dalam empat puluh orang itu seorang saja yang menjawab sebagai KESATRIA SASTRA ku ...aku senyum ...nak ikutkan hatiku rakan fbku yang ada kita cuma seorang selebihnya dalam pertimbangku untuk kugantikan dengan orang lain yang bener-benar memberi impak agar dunia sasteraku dapat menjadi kenyataan.

        Aku sudah bilang kepada yang tak mahu mendukung sastraku...jika tidak mahu mendukung sasteraku jangan kata aku si pemutus talisiraturrahim , aku membuka akaun fb untuk mencari mereka yang sudi bergotong royong denganku untuk merelisasikan dunia sasteraku menjadi kenyataan.

        Yang paling mengecewakan aku bukan mahu mendukung sasteraku ....like dan memberi komentar pada karyaku pun tidak.
        Yang lebih pelik lagi yang memberi komentar karyaku mereka yang bukan rakan fbku....tertanya-tanya aku...adakah setelah karya-karyaku dikenali dan mempunyai jutaan peminat baru ramai hendak menyokong/mendukung sasteraku.

        Jikalah aku sudah terkenal baru hendak memberi sokongan/dukungan barangkali mereka sudah kelewatan...kerana ketika itu aku udah sibuk dengan dunia realiti sasteraku ...mereka tidak dapat berkomunikasi denganku lagi di alam maya....atau pun andainya aku mati karyaku pun terhenti...namun dapt juga aku tinggalkan galeri sasteraku di alam maya yang sudah berjaya terbangkan ...ku layangkan bertebaran di seluruh dunia...In Shaa Allah terealiti juga cita-citaku untuk melayangkan karya-karyaku walaupun tanpa sokognan/dukungan daripada rakan fb atau pembaca alammya...

        Sebab itu bila kulihat gambar semut memikul beban itu kena sangat dengan perjuanganku...wal hal aku berada dalam kumpulan semut yang dikenali semangat gotong royong tapi di gambar ini semut-semut yang lain terus berjalan menuju haluan masing-masing tanpa memperdulikan beban semut tanpa ehsanpun, mana perginya falasafah semut, BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING? Cuma yang ku tahu di alam realiti semut mereka saling bergotong royong waima jika rakan mereka mati pun mereka bergotong royong mengangkat rakan mereka yang sudah mati itu untuk sama dipusarakan. INDAHKAN KEHIDUPAN SEMUT?

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA
        15 Syawal 1434H
        22 Ogos 2013M
    • Pekerja cemerlang.Walau pun ia org cina sudah lama bekerja dgn saya.
      Like ·  ·  · 21 hours ago via mobile · 
      • 132 people like this.
      • Noreen Norizah Bagus2 luar biasa.
      • Roslan Zainol Abidin Yg penting belajaq jd tuan yg baik kpd org cina insyaallah semua jln elok
        21 hours ago via mobile · Like · 1
      • Adamhaziq Adamhaziq Datuk buat bisnes apa tu?
      • Faudziah Ozz Wlaupun die tu cine tpi kan kte ni SATU MALAYSIA
        21 hours ago via mobile · Like · 1
      • Salina Abdullah saya juga berketurunan cina.saya sangat bangga datuk mempunyai pekerja berbangsa cina dan juga mereka pekerja cemerlang.
      • Eva Ed biasanya kaum chinese loyal pd majikan
      • Mimy Aela datok wst kilang ape ye?
      • Kelapa Kembar Yang ini no komen DS..org2 dulu pun ada berkata, kalau nak berniaga belajar dengan kaum Cina, @ tuntutlah ilmu hingga ke negeri Cina, tapi kalau kita puji lebih2...nanti org kita terasa!! Senangnya kita ambil yg baik....!!! ermm..
        19 hours ago via mobile · Like · 1
      • Anisa Sweet Tingkatkan peristasi kurangkan kontaravesi
      • M Fauzi Ismail Ni pepatah kata org2 lama,, klu tk ada org2 china... org2 bangsa lain tk mkn,, tk tau sampai mana kebenarannya,,,tapi kebenaran nya tk bolih di nafikan,,,kebanyakan Economi, bangunan2 yg tinggi di terajui atau dimilikki olih org2 china,,,apa pendapat Datok,,,
      • Aloyah Hj Jairi TERBAIK DATO;...
        11 hours ago · Like · 1
      • Abdul Razak walau org sulu sekalipun asalkan kerja ok , tak jadi masalah... tapi alangkan baiknya/indahnya kalau bangsa kita sendiri yg kita sanjung.. lbh2 lagi sbg org islam.. sampai mati pun kerja takkan habis, matipun kita insaallah sekurang2nya sbg org islam dia akn sedakahkan AL-Fatihah. sekadar renungan..
      • Datuk Jem Hampir 20thn saya dlm perniagaan Abdul Razak beratus pekerja melayu berbagai bidang kerja yg di buat saya tidak minta sedekah kan saya Al Fatihah, Saya cuma harap kn maju kan diri sendiri shj malang nya tidak seorang pun yg benar2 berqualiti,
        6 hours ago via mobile · Like · 1
      • Kelapa Kembar Walau pun kita berlainan agama, bangsa, ada petua dan pelajaran yg kita boleh ikut. Tidak usahlah kita menafikan sememangnya dari segi disiplin kerja, kaum ini sangat kedepan. Memang jauh ketinggalan antara tabiat orang melayu bekerja dan bangsa cina.Buat apa pula kita campur adukkan hal kerja dengan agama? Belum tentu AlFatihah dr sahabat2 kita sampai dan diterima oleh si mati. Apatah lagi kalau sedekah AlFatihah tidak betul bacaannya. Kalau kita iklas, kenal @ tidak apabila mendengar ada kematian, kita tersendiri sedekah AlFatihah, bukan saja si mati yg dpt, yg sedekah pun dpt pahalanya.

        Sebab itu kaum cina ini mereka boleh mewarisan perniagaan turun temurun kerana disiplin kerja mereka sgt tinggi. Mengapalah susah sgt kita mengambil perkara yg baik, bukan kita merendahkan org melayu, sekurang-kurang menjadi peransang dan cabaran utk kita org melayu bersaing! 

        Kalau Abdul Razak ada syarikat dan mempunyai ramai pekerja, tuan akan tahu bagaimana susahnya mengambil hati pekerja melayu. Sudahlah manja, semua mahu disediakan, tetapi suka mengambil kesempatan dan asyik bos kena beri kata2 semangat, silap2 kena memujuk.

        Sebenarnya saya tumpang TABIK dgn DS Jem ini, bukan senang orang cina nak bekerja dengan syarikat orang melayu, dlm jangkamasa yg lama pula! Sepatutnya jangan malu2 tanya petua apa yg dia pakai, kerana ada org cina yg mengiktiraf dan sanggup bekerja di tempatnya,

        Saya teringat satu pandangan orang tua-tua disebuah restoran di Pulau Langkawi, restoran itu kepunyaan org melayu, tetapi siang malam org cina, india dan org melayu memenuhinya. Dia berkata, " tanda-tanda org melayu berniaga, jika pengunjung kedainya ada org cina dan bangsa lain masuk dan suka, itulah tandanya perniagaan dia akan beriaya dan kekal.

        Ambillah sekadar renungan, yg baik dijadikan tauladan, yg buruk dijadikan sempadan. Maju diri kita terletak pada usaha yg gigih, selebihnya kurniaan dari Allah. Amin...masih syawal...bermaaf2an lah kita ye! SELAMAT MAJU JAYA dlm apa jua perniagaan.
        5 hours ago via mobile · Like · 2
      • Sarina Ina jgn salah faham maksud Datuk tu Abdul Razak ! Datuk bercakap mengenai kualiti kerja. Akui aje mmg bangsa kita ramai yg malas, sampai jd bujang terlajak tak kerja dok harap mak bapak yg dah uzur bagi makan. kalau kerja pun, sekejap jer berhenti. Cari kerja lain. Semua tak sesuai. Penat dan sebagainya. Tak nak majukan diri sendiri..... Tak gitu Datuk ?
        4 hours ago · Like · 1
      • M Fauzi Ismail Pepatah kata2 dari Mantan Dr Mahatir,,, melayu mudah lupa,, dari itu tunjokkan lah,, kata2 tu adalah SALAH,,
        4 hours ago · Like · 1
      • Kelapa Kembar Sedutan Melayu Mudah Lupa:
        Melayu mudah lupa, 
        Sejarah bangsanya yg lena,
        Tanah lahirnya yg merekah dan berdarah,
        Ingatlah...ingatlah...ingatlah...

        Wahai bangsaku,
        Jangan mudah lupa lagi,
        Kerana perjuangan belum selesai...

        Berbagai maksud dalam satu pepatah kata2 Tun M...tentulah dalam perjuangan utk agama dan bangsa dan negara. Kita masih mundur, masih tidak mampu menguasi kejayaan yg dikecapi setanding dengan kaum lain.

        Rangkap 3, Sejarah bangsanya yg lena? Kita orang melayu masih dibuai mimpi indah, malas untuk bersaingan dan memperbaiki diri, menjadi seorang warga yg malas, terlena dengan pencapaian orang lain, tetapi malas untuk bangun memperbaiki diri, bersaingan, kelak jika kita mundur, jangan menyalahkan org yg maju. Jangan merempat di negara sendiri, sedangkan kita yg mendapatkan tanah air dengan titisan darah. 

        Pendikata perjuangan kita belum selesai selagi kita tidak berubah dan bersaing! Tidak ada SALAH kata-kata Tun M, semuanya betul, TETAPI bukan hanya dengan menadah tangan, sebaliknya tukarlah sifat kita yg suka TERLENA (malas dan lupa diri). Wallahwaalamm...berbagai tafsiran boleh tercipta, tetapi TETAP mengingatkan bangsa kita jangan MALAS!
        3 hours ago via mobile · Like · 1
(PETIKAN DARIPADA  WALL DATUK JEM & RATU RIMBA NIAGARA)
23 Ogos 2013

0 comments:

Post a Comment

 
;