Tuesday 23 June 2015

MARHABAN YA RAMADAN (73) MAHA BERKUASA-NYA ALLAH ATAS SETIAP KEJADIAN DI MUKA BUMI INI



MARHABAN YA RAMADAN (73) MAHA BERKUASA-NYA ALLAH ATAS SETIAP KEJADIAN DI MUKA BUMI INI

PINNED POST

News Feed

ASAL USUL MELAYU
Video dokumentari 20 minit yang menceritakan kepada kita sejarah paling awal bangsa Melayu itu sendiri. Siapakah Melayu... dan bagaimana orang Melayu boleh berada di nusantara ini? Semuanya akan terbongkar dalam sebuah dokumentari.
KLIK SHARE DAN LIKE agar semua bangsa Melayu di luar sana kenal asal usul mereka.

YOUTUBE.COM
Like · Comment ·
 · 13131
FROM NOTIFICATIONS
TRIVIA DINOSAUR: SPINOSAURUS MALAYENIACUS, GERGASI ALAM MELAYU
Penemuan fosil dinosaur di Pahang telah merungkaikan misteri yang lama terbuku dalam hati peminat-peminat paleontologi Malaysia. Akhirnya, disahihkan bahawa geografi negara ini pernah diterokai dinosaur. Ditambah pula dengan sinaran kebarangkalian tinggi sebagai spesis belum pernah ditemui lagi. Spesimen yang ditemui hanyalah sebatang gigi bergerigi, bersaizkan 2.3cm panjang dan 1cm lebar. Setelah meneliti ciri-cirinya yang lain, gigi ini menepati satu keluarga dinosaur reptilia, iaitu Spinosauridae.
“Spinosauridae” merujuk kepada keluarga pemangsa besar bermuncung panjang, dimana gigi-gigi mereka berbentuk tirus (seperti bentuk kon), dan ada yang bergerigi. Setelah dikaji kadar isotop okisgen yang terdapat pada tulang-tulang mereka, Spinosauridae didapati mengamalkan cara hidup separa-akuatik dengan komposisi isotop seakan-akan sama seperti seekor buaya. Ini juga menjelaskan tujuan muncungnya, yang sungguh efektif untuk menangkap ikan. Tarikan utama keluarga Spinosauridae adalah tulang belakangnya yang tersembut dari kulit seperti sebuah layar.
Pertama sekali, spesimen Spinosauridae Malaysia tidak boleh terus disamakan dengan gergasi “Spinosaurus Aegyptiacus” dalam Jurassic Park 3, atas pelbagai faktor yang utamanya kerana spesis yang belum diketahui.
Untuk memahami perbezaan “keluarga” dan “spesis”, harusla dilihat hubungan harimau bintang (panthera pardus) dan citah (acinonyx jubatus). Walaupun berkongsi rupa paras, mereka sebenarnya berbeza spesis dibawah keluarga “Felidae”, bersama kucing (felis catus), harimau (panthera tigris) dan singa (panthera leo).
Berikutlah perkaitan yang dapat diaplikasikan untuk memudahkan pemahaman hubungan “Spinosauridae” dan “Spinosaurus Aegyptiacus”. Persamaan mereka ibaratkan menyekutukan “Felidae” bersama “felis catus”. Memandangkan belum ada bukti untuk mengatakan spesimen ini kepunyaan spesis baru akibat kekurangan fosil, harus diperkatakan juga spesimen ini tidak menepati mana-mana spesis dalam keluarga Spinosauridae yang telah diketahui.
Jadi, perkara ini membuka tirai kepada kebarangkalian gigi ini adalah milik spesis baru, secara tidak rasmi “Spinosaurus Malayeniacus” (Spinosaurus Malaya). Ini kerana jangkaan usia gigi ini menurut pentarikhan radiokarbon, gigi ini mempunyai jangkaan usia 75 juta tahun.
Pengetahuan inilah yang menyingkirkan kesemua spesis-spesis dalam keluarga Spinosauridae atas faktor masa dan geografi. Meskipun Ichtyovenator berkongsi asal usul yang berhampiran iaitu Asia Tenggara (Laos), bukti-bukti semasa meletakkan hidup Ichtyovenator dalam lingkungan antara 100-140juta tahun dahulu. Dan Siamosaurus juga tidak dapat digunapakai untuk kajian atas kekurangan fosil, satu-satunya fosil yang ditemui adalah gigi saja, sama seperti (secara tidak rasmi) Spinosaurus Malayeniacus.
Ini juga bermakna “Spinosaurus” yang sudah dilagendakan dalam filem Jurassic Park turut tidak layak untuk dikatakan pernah menerokai Alam Melayu, kerana gergasi ini didapati pupus 97 juta tahun dahulu di Afrika Utara.
Maka hanya satu perkara saja yang dapat memecahkan kebuntuan ini – lebih banyak penemuan perlu dibuat, kerana data yang diperlukan untuk merasmikan “Spinosaurus Malayeniacus” masih lagi belum mencukupi.
-- AFDS --
Gambar: Spinosaurus Aegyptiacus, hak cipta National Geographic.
  • You and 9 others like this.
  • Rabeah Binti Mohd Ali WATAK DINOSAUR WUJUD DALAM KARYA IMAGINASI RATU RIMBA NIAGARA .
    5 hrs · Like · 1
  • Dewata Majnun Ttg zaman dinasour ke?
    5 hrs · Unlike · 1
  • Dauss Kwa Azman Dlm Quran Allah tk kata ada dinasour..Allah kata sebelum kita,Allah ltk bangsa jin kt dunia...Tapi mereka melakukan kerosakan,lalu Allah cipta Adam...
    5 hrs · Like · 1
  • Dewata Majnun Ya Dauss Kwa Azman... Dlm al-Quran x sebut pun ttg dinasour. Mungkin sbb dinasour ni adalah haiwan... Mungkin ada sbb nape x diterangkan dlm al-Quran. Kita yg telah diberikan akal ni, kena terus mengkaji rahsia yg x disebut dlm al-Quran. X salahkan? smile emoticon
    4 hrs · Unlike · 1
  • Dauss Kwa Azman Zaman skrg org dpt pakai keta ferrari dh bangga..Konon2nya ferrari menggunakan enjin yg paling canggih dan terkini...Dri zaman Nabi Adam hingga zaman Rasulullah..Mcm2 teknologi yg lebih canggih dri kereta ferrari..Kafir ni cukup cekap nk ciplak hasil2teknologi org Islam dan claim konon2nya mereka yg punya....Semua teknologi yg ada skrg semuanya dri zaman kegemilangan org2 Islam...Nabi Adam lgi besar dri T-Rex...T-Rex pun kalah dgn godzilla jepun..
    4 hrs · Like · 1
  • Dauss Kwa Azman Yea Dewata Majnun..Tak diterangkan dlm Quran tapi diterangkan dgn terperinci dlm taurat...Dalam kitab Taurat dan Injil dalam Book of Genesis,umur Nabi Adam as ada dinyatakan.Nabi Adam AS dikatakan hidup di bumi selama 930 tahun sebelum baginda wafat. Bergitu juga dengan Hawa yang wafat hampir dengan usia Nabi Adam.Namun, di dalam al-Quran tidak pula dinyatakan usia Adam namun Rasullulah SAW pernah menyatakan dalam sabdanya bahawa umur umat terdahulu adalah panjang dan sihat pula tubuh badan mereka...............
    4 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Semasa Allah Swt ciptakan Nabi Adam as ketinggiian 40 kaki jadi tidak hairanlah haiwan-haiwan juga besar seperti dinosaur.
    Wallahualam.
    4 hrs · Like · 1
  • Dewata Majnun Mengikut kajian, manusia wujud dalam lingkungan 2-5 juta tahun lepas. Kemungkinan, di saat Nabi Adam diturunkan ke bumi, dinosaur dah pupus. smile emoticon
    4 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Kejadian alam ciptaan Tuhan sebelum 2-5 juta tahun hanya Allah swt yang tahu kita sekadar membuat andaian tapi Allah swt tunjukkan bukti dengan pertemuan manusia peninggalan tulang-tulang gigi haiwan yang besar seperti dinosaur. Contah yang nyata pertemuan mayat firaun. Semuanya itu bukti yang nyata yang tidak boleh disangkal oleh mana-mana pihak sekalipun. Apa yang tercatat dalam Al-Quran benar datang dari Allah (Kalamullah) sesuai dengan zaman. Walaupun zaman sudah berlalu tetap sesuai mengikut zaman sehinggalah ke akhir zaman. Allahu Akbar Maha Berkuasa-Nya Allah atas setiap sesuatu. Semuanya logik bagi manusia yang mahu berfikir.
    4 hrs · Edited · Like · 2
  • Dewata Majnun Banyak lg rahsia-Nya yg belum terungkai....
    4 hrs · Edited · Unlike · 2




Today with my son from my NGO ( Pertubuhan Muafakat Malaysia )

Unlike · Comment · Stop Notifications · Share · June 21


PINNED POST

News Feed

ASAL USUL MELAYU
Video dokumentari 20 minit yang menceritakan kepada kita sejarah paling awal bangsa Melayu itu sendiri. Siapakah Melayu... dan bagaimana orang Melayu boleh berada di nusantara ini? Semuanya akan terbongkar dalam sebuah dokumentari.
KLIK SHARE DAN LIKE agar semua bangsa Melayu di luar sana kenal asal usul mereka.

YOUTUBE.COM
Like · Comment ·
 · 13131
PETIKAN WALL GRUP MELAYU BANI JAWI & PUJANGGA RATU RIMBA
CINTA 5 BENUA
5 RAMADAN 1436H
23 JUN 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;