Saturday 30 July 2011

KEKASIHKU (Puisi Yang Ditujukan Pahlawan Sastera Melayu Kepada Kekasihnya)

Senyumanmu yang manis itu
Membuatkan aku tertawan
Hatiku telah terikat
Dengan tali jerami cinta
Tersimpul mati
Tak akan ada siapa yang berani merungkainya
Kecuali Tuhanku Yang Maha Esa

Kekasihku
Kau adalah sumber kekuatanku
Kau menyokong perjuanganku
Membela Warga Sastera Melayu
Tanpa jemu
Biarpun kau kesepian kerana
Selalu kutinggalkan berjauhan
Kau tetap sabar menunggu
Dengan kerinduanmu yang tak penah pudar
Kesungguhanmu membuatkan aku
Separuh mati mencintaimu sayangku

Siang dan malam aku
tak dapat melelapkan mata
Teringatkan betapa sucinya cintamu padaku

Dengan cintamu itulah aku bersemangat
Berkobar-kobar bangun dari
Lenaku yang panjang

Roh semangat cintamu itu
membuatkan aku membara-bara
meniupkan roh semangat
kepada seluruh warga Sastera Melayu
bangun dari lena yang panjang

Mahu aku perjuangkan karya-karya
mereka agar dihargai bukan
untuk dinobatkan sebagai 'Sasterawan Terkenal'
tetapi memadailah karya-karyanya ternama
di hati setiap lapisan masyarakat
di negaranya atau seluruh penghuni bumi ini!

Itulah:
Azamku!
Tekadku!
Janjiku!
Sumpahku!

Padamu Kekasihku Yang Kucinta Seumur Hidupku!

Karya: Rha NS
30 Julai 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;