Tuesday 18 October 2011

KARYAKU DUNIAKU! SASTERAKU DUNIAKU!

KARYAKU DUNIAKU! SASTERAKU DUNIAKU!

Duhai hati kenapa kau setega itu?
Kau tak rasa bersalah ke pada
semua teman-teman di alam mayamu?
Adakah kau taksub dengan dunia kau?
Hingga kau setega itu melepaskan mereka
daripada menjadi teman alam mayamu...

Duhai yang memiliki hatiku...
Saat kau tanya soalan ini
aku bagaikan disiat-siat dihiris sembilu pilu...
Jiwaku meruntun merasa aku bersalah
hingga saat ini aku terluka dan retak seribu
tapi terlebih dahulu aku sudah meminta maaf
kepada mereka semua kenapa aku harus mengundurkan
diri daripada mereka
Moga mereka semua maafkan aku dan Allah ampunkan aku

Matlamat aku mahu berkawan dengan mereka kerana mahu:

Bertukar-tukar pendapat dan idea
Berkongsi pengalaman mereka
Berkomunikasi di alam maya dalam ertika kata positif,
mesra dan harmonis bertukar ilmu yang mereka ada tapi
bukan tujuan untuk berbangga diri dan merendah-rendahkan
sesiapa saling ingat mengingati nasihat menasihati dalam
suasana bijaksana dan mengundang Nur Hidayah Kasih dariNya

Pabila kusiarkan karya-karyaku pada mereka...
Cuma seorang dua saja yang memberi sokongan habis-habisan
Yang lain senyap...
Biarpun mereka sendiri orang sastera sama macam aku minat sastra
tapi tidak sebagaimana yang kuharapkan untuk menyokong minat
sasteraku ini

Habis engkau mahu mereka memuji karyamu hebat sangat!
Begitu yang kau mahu?
Tidak terlintas pun aku mahu mereka memuji karya aku begitu...
kerna aku sedar siapa aku...yang tidak sehebat sasterawan
yang hebat-hebat aku cumalah peminat sastera picisan di jalanan
yang tidak dipandang sebelah mata oleh sesiapa dan aku pun
bukan hendak dipandang sesiapa yang aku mahu Allah Taala
yang pandang kerja-kerja penulisanku...

Aku menulis kerana:

Kasih sayang pada Allah dan sekelian manusia ciptaan
Allah Taala Tuhanku
Tiada niat langsung untuk membangga diri atau hendak
mempopularkan diri

Kau tahu puluhan tahu aku menyepi diri kerana aku
tidak suka orang mengenali siapa aku tapi untuk pengetahuan
engkau bukan semudah ini aku memunculkan diriku di alam maya

Kau cakap tak serupa bikinlah...

Bukan saja kau menyiarkan ribuan karya-karya mu dan bergaya
bagaikan permaisuri apa matlamatmu? Itu yang kau katakan
bukan membangga diri?

Aku siarkan karya-karyaku kerana Allah beri aku ilham tak
akan lah aku nak lepaskan begitu saja rugilah aku kerana
setahu aku setiap yang baik itu datangNya dari Allah
moga karyaku ada nilaian di Sisi Allah

Habis tu yang kau bergaya bagaikan permaisuri tu kenapa?
Kau berangan nak jadi permaisuri ke? Cerminlah sikit diri kau tu...
jangan nak berangan yang tak akan jadi nyata...Hahaha ada hati konon

Masya-Allah aku tak terfikirpun ke situ...
ada aku kata aku nak jadi permaisuri?
Yang aku kata nak jadi Permaisuri Rimba Niagara.
Adakah kau faham apa maksud Rimba Niagara?
Rimba itu maksudnya hutan...maknanya Permaisuri Hutan. Adakah
manusia yang tinggal di hutan?

Tak ada yang ada di hutan haiwan...

Ha...tahu pun engkau...takkanlah aku nak jadi permaisuri hutan
kau kata aku hendak berbangga diri?

Ye tak ye juga ye...tapi takkan lah kau bercita-cita hendak
menjadi permaisuri hutan ye?

Engkau ni pun satu...lurus tiang sangat...ini semua untuk
menghidupkan watak dalam karyaku Putera Sang Kuriang...

Sampai begitu sekali?

Kalau aku tidak hargai karya aku siapa lagi! Kerana
Karyaku Duniaku! Sasteraku Duniaku!
Dan untuk pengetahuan engkau aku sentiasa sedar siapa
aku ini...seorang wanita yang telah lanjut usia dan
yang kau lihat cantik itu cumalah sebagai topeng makeup
dibuang makeup itu jadilah aku wanita hodoh ...
jangan terpedaya dengan topeng makeup ye...

Sekarang baru aku faham ...kenapa dan kenapa...

Apa yang kau faham tentang kenapa? Boleh aku tahu...

Kenapa kau lepaskan rakan facebookmu....
Kenapa kau bergaya bagaikan permaisuri ...
Kerana Karyaku Duniaku! Sasteraku Duniaku!

Karya Rha NS
19 Oktober 2011
· · · 4 hours ago near Kuala Lumpur
  • (PETIKAN DARIPADA RABEAH MOHD ALI WALL)
    19 Oktober 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;