Thursday 20 October 2011

YA ALLAH TOLONG KAU PINJAMKAN KASIH SAYANG MOCIK PADAKU LAGI



  • YA ALLAH TOLONG KAU PINJAMKAN KASIH SAYANG MOCIK PADAKU LAGI

    Jama 4.30 pagi. Aku dikejutkan oleh puteri bongsuku Nor Eqa.

    "Ibu kucing luar masuk rumah kita... ibu tengoklah Mocik ni..."
    kata Eqa penuh cemas.

    Mocik seakan nazak. Lidahnya terjelir-jelir sesak nafas.

    "Mocik...Mocik...Mocik...." Ku panggil namanya berkali-kali.

    Kalau Mocik mati tiadalah aku tempat bermanja lagi. Selama ini
    Mociklah penyejuk hatiku. Dialah yang memahami segala masalahku.
    Biarpun dia tidak berkata-kata tetapi melalui renungan matanya
    aku amat memahami. Begitu juga dia amat memahami aku. Kami saling
    berkominikasi melalui cara yang kami fahami sendiri.

    Ketika Mocik baru dilahirkan oleh Ibunya, Si Mama Ren telah
    menghantar Mocik ke rumahku. Mocik pandai berdikari dan pandai
    mengambil hati kami anak beranak.

    Mama Ren selalu juga datang menjenguk Mocik membawakan makanan
    untuk Mocik...kepak ayam KFClah , burung yang ditangkap pun
    diberikan pada Mocik dan bermacam-macam lagi.

    "Zana tenguk tu...Mama Ren bawakan KFC untuk anaknya...walau
    pun dia tidak membela anaknya tapi masih sayang dan ingatkan
    anaknya. Anaknya ikut je cakap ibunya supaya tinggal di rumah
    kita dan mesti jadi anak angkat yang baik. Patutlah Mocik baik
    sangatkan."

    "Iyelah ibu...zana pun nak jadi anak yang baik macam Mocik."

    "Ha...jadi anak yang soleha...isteri soleha dan ibu mithali nanti
    ye."

    "Amin Ya Rabbal A'Lamin."

    Itu kisah 7 tahun dahulu. Sekarang Mocik sudah dewasa ...Mocik memang
    merupakan anakku yang baik sekali. Dengar kata dan pandai mengambil
    hatiku.

    Tapi sekarang Mocik dah nazak! Buntu aku di saat Mocik nazak.
    Aku mengambil sebekas mangkuk lalu kuisikan air, aku mengambil
    Mocik yang sedang nazak.

    Mocik kuriba dan kumasukkan titisan air ke mulutnya. Kusapukan air
    ke mukanya sambil berselawat...mengucap...seolah-olah aku sedang
    mengajar Mocik mengucap sambil itu aku berdoa, "Ya..Allah tolonglah
    aku Ya Allah....Tolonglah Kau pinjamkan kasih sayang mocik padaku lagi.
    Aku masih belum puas berkasih sayang dengannya...tolonglah aku Ya Allah"

    Aku menyuruh Eqa mengambil sehelai kain batik. Lalu kuselimutkan Mocik
    dan kupeluk Mocik seperti memeluk bayi . Mocik terlena dalam dakapanku.

    Karya Rha NS
    20 Oktober 2011
    · · · 6 hours ago near Kuala Lumpur

    • Naga Pamungkas likes this.

    • (PETIKAN DARIPADA DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
      20 Oktober 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;