Saturday 22 October 2011

SEBAGAI PENINGGALAN WARISAN WARISMU WARISKU



Karyaku duniaku! Sasteraku duniaku,
Kuingin menyelami dunia sastramu;
Moga karyaku karyamu dibaca tak jemu,
Sebagai peninggalan warisan warismu warisku.
· · 23 hours ago near Kuala Lumpur

  • Rans Romeo likes this.
    • Ayahanda Chik Dalam semak banyak duri,
      Buah keranji dalam perahu;
      Menulis bukan untuk kepuasan diri,
      Bersama kita boleh menimba ilmu....
      19 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali Minat menulis sedari kecil,
      Tak tahu kenapa suka menulis;
      Apa nak buat mereka memperkecil,
      Tidak kupedulikan terus terusan aku menulis.
      18 hours ago ·
    • Rabeah Mohd Ali
      AKU MENULIS DENGAN AIR MATAKU

      Aku ingin menulis puisi
      Tapi malu ditertawakan penyair
      Katanya kertas kosong yang tiada nilai
      Yang hanya bisa menyapu air mataku sendiri

      Katanya aku penulis yang tak pandai berpuitis
      Tak sepuitisnya bila berkarya puisi
      Hatiku pilu bagaikan ditusuk sembilu katanya itu
      Aku cuma diam dalam hati yang remuk

      Mahu saja aku kakukan jemariku dari berpena
      Tapi aku ngak bisa
      Kerna kalbuku meledak untuk berpena

      Kucapai pena
      Dengan titisan air mata
      Kumenulis syair puisi cinta
      TentangNya
      Alam ciptaanNya
      Hamba-hambaNya yang sentiasa bersangka baik
      Bersangka baik padaNya dan hamba-bambaNya
      Barulah tenang jiwaku kini

      Tanpa memperdulikan penyair itu
      Aku terus berkarya...berkarya lagi tanpa henti
      Selagi kudrat pemikiranku berfungsi
      Kerana aku menulis bukan kerana nama
      Tapi aku menulis adalah keranaNya
      Dan kerana sayangkan semua yang ada
      dimuka bumi ini termasuk seluruh yang ada di langit CiptaanNya.

      Karya: Rha NS
      26 Julai 2011
      18 hours ago ·

  • (PETIKAN DARIPADA WALL RABEAH MOHD ALI)
    23 Oktober 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;