Thursday 23 February 2012

SELAMAT JALAN PANGLIMA SASTRA MELAYU RIAU


selamat jalan Panglima Sastra Melayu Riau

www.batampos.co.id
Penyair senior Kepri Machzumi Dawood, 60, berpulang ke Rahmatullah, Jumat (13/1) sekitar pukul 15.25 di Ruang Dahlia Rumah Sakit Umum Daerah (RSUD) Tanjungpinang.

 ·  ·  · 2 hours ago · 

  • You and Irmaa Shariee like this.

    • Rabeah Mohd Ali SYUKUR TAK TERUCAP ROHMU DI KALA INI

      Pergimu mengadap Illahi
      Perjuanganmu di dunia tamat kini
      Perjuangan di akhirat kini dilalui
      Moga bekalan akhirat mencukupi
      Ilmu yang ditinggalkan
      Bagaikan Bunga-Bunga Syurga
      Mekar mewangi di laman hati
      Tumbuh subur di perdu kalbu
      Lebat buahnya merimbun
      Mencecah bumi
      Lalu dipetik
      Dimakan
      Disemai
      Dibajai
      Dengan cinta suci
      Meng- Esa- kan Allah seabadi takwa
      Itulah matlamat perjuanganmu tika di dunia dulu
      Kini menjadi bekalan untuk dituai di alam akhiratmu
      Syukur tak terucap rohmu di kala ini!

      Karya: Rha NS
      20 Julai 2011

      2 hours ago ·  ·  1

    • Rabeah Mohd Ali PASTI

      Perjalanan ini...
      pasti menemukan satu tujuan pasti
      kematian adalah pasti

      kehidupan terlalu bermakna
      tutur kata bermakna
      amalan bermakna
      barulah semuanya terlaksana
      untuk ke negeri Sana
      yang pastinya kekal abadi
      Negeri Akhirat
      kepunyaan Maha Pencipta Semesta Alam
      untuk hambaNya
      dinilai untung nasib
      samada Syurga atau Neraka!
      Balasan setiap hambaNya
      adalah pasti!

      Karya: Rha NS
      16 Jun 2011


    • Rabeah Mohd Ali BILA SUDAH SAMPAI WAKTU

      jangan bilang tiada waktu...
      waktu sentiasa menunggu...
      pada yang sudi menghargai waktu
      yang membuang waktu terlepas dia di situ
      ketinggalan jauh di belakang
      terkial-kial untuk mengejar waktu
      yang telah berlalu pergi
      tak akan kembali lagi
      untuk menanti
      pada mereka yang tidak menghargai waktu

      pasti buntu
      menyesal membuang waktu begitu saja
      berlalu pergi

      biar masa telah berlalu
      biar pun usia makin mendekat
      masih ada jalan pulang
      untuk mengejar waktu yang keciciran
      asalkan berani berubah
      mahu pergi ke jalan pulang
      bersama bekalan dibawa pulang

      bila sudah sampai waktu
      makanya di situlah penamat waktu
      yang telah ditentukanNya untuk kamu dan aku
      berjuang di bumiNya ini!

      Karya Rha NS
      24 Febuari 2012


    • Rabeah Mohd Ali JALAN PULANG YANG TAK AKAN KEMBALI LAGI!

      Beningkan jiwa ini Ya Rab
      Sebening Ruh yang Kau titipkan
      Aku nggak bisa jika ruh dan jasadku
      Berlainan fahaman dan pendapat
      Dalam melayari pengembaraan hidup ini

      Yang kumahu ruh dan jasadku selari
      Menuju jalan pulang
      Untuk mengisi bekalan yang kosong
      Agar bererti pabila sampai nanti
      Ke negeri pasti
      Yang pasti semua yang hidup akan tempuhi...
      Jalan pulang yang tak akan kembali lagi

      Rha NS
      23212


    • Rabeah Mohd Ali SYUKUR AKU YA RAB

      Ya Rab
      Kupanjatkan syukur selagi nafasku ada...
      Tiada lagi bermakna di dunia ini
      Melainkan kau temukan aku dengan para hambaMu
      Mencari jalan-jalan pulang
      Ke negeri abadi yang pasti
      Menanti dan menunggu memanggil-manggil sebanyak 70 kali sehari semalaman
      Bukan aku takut pergi ke negeri pasti
      Tapi berilah aku peluang
      Membawa bekalan sebanyaknya
      Yang Kau terima
      Agar dapat Kau terima roh dan jasadku
      Moga itulah yang kumiliki
      Bahagialah aku hidup menumpang di bumiMu ini...

      Karya Rha NS
      23 Febuari 2012


    • Rabeah Mohd Ali KAU REDHAI DAN TERIMALAH ROH DAN JASAD KAMI INI NANTI

      Subhanallah Allahamdulillah Allahu Akhbar
      Betapa kerdilnya aku Ya Allah
      Tersyahduku dalam sendu
      Betapa Kau Maha Pemberi Hidayah pada sesiapa saja yang Kau suka
      Kepada hambaMu yang sentiasa mahu mencari redhaMu dan cintaMu
      Benarlah apa yang dikata
      Allah tidak mengira bermulanya kamu
      Tapi Allah mengira di manakah akhirnya kamu berada
      Moga di pagi Jumaat yang penuh keberkatan ini
      Mulai detik ini dan saat ini hingga ke akhirnya
      Terimalah penghijrahan kami ini dengan segala kebaikan
      yang kau redhai dan terimalah roh dan jasad kami ini nanti
      bersama-sama roh-roh hambaMu yang Kau Cintai dan Redhai
      Amin Amin Amin Ya Rabbal A'Lamin

      Rha NS
      24 Febuari 2012


    • Rabeah Mohd Ali PANTUN MUHASABAH DIRI SENDIRI

      Tidurku lena yang panjang;
      Terkeduku bila terjaga dari lena;
      Aku menyesal memanjang,
      Alam barzah menantiku dari lena.

      Aku ketakutan pabila jaga dari lena,
      Air mata penyesalan sudah tiada erti;
      Lenaku di dunia membawaku ke sini,
      Alam barzah yang sedia menanti.

      Datang ke sini tanpa bekalan,
      Aku menyesal terlepas peluang;
      Peluang yang diberiNya kubiarkan,
      Matilah aku dalam bekalan yang kosong.

      Tuhan hidupkan aku ke dunia semula,
      Mahuku berbuat segala amalan;
      Berbuat baik pada Allah jua manusia,
      Agar dapat kutebus segala penyesalan.

      Tapi apakan daya nasibku malang,
      Aku yang menempah nasibku begini;
      Bukan Allah tidak memberiku peluang,
      Ketika hidup aku orang yang rugi.

      Menyesal aku sendiri,
      Merana aku sendiri;
      Kini aku menyendiri,
      Alam barzah meranaku sendiri.

      Oh! Tuhan di pagi Jumaat yang mulia dan penuh berkat ini
      Kau masih memberi aku peluang untuk aku merebut segala
      peluang amalan sebagai bekalan ke alam barzah.
      Dengan Belas-EhsanMu Tanpa Batas Kau Limpahkan
      Sinar Nur Hidayah KasihMu padaku hingga ke nafas terakhirku agar aku dapat membawa bekalan yang Kau Redhai.
      Amin Ya Rabbal ALamin.

      Karya Rha NS
      30 Disember 2011


    • Rabeah Mohd Ali DIA Yang Maha mengaturkan hidup dan mati semua hambaNya
      Dari DIA kita datang dari DIA kita dikembalikan

(PETIKAN DARIPADA WALL N CHEK SHIDDIQ)
24 Febuari 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;