Friday 22 March 2013

KOLEKSI NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (110) DUHAI ROH SERULAH JASADKU UNTUK MENCINTAI-NYA


Friday, 22 March 2013 0 comments

KOLEKSI NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (108) BERSAMA KITA DIBAWAH ARASY-NYA


CINTA KEPADA ALLAH ADALAH PUNCAK-NYA CINTA

Ratu Rimba Niagara shared Nor Ani's photo.
Assalamualaikum...

Sudah semestinya cinta kepada Allah diletakkan di atas segala-galanya. Kerana Dialah yang menciptakan cinta dan hati tempat cinta itu bersemayam. Cinta kepada Allah akan mewariskan kecintaan para hamba-Nya.  Beruntunglah orang yang mencintai Allah  dalam hatinya, dan mencintai makhluk hanya sekadar mencintai kerana-Nya.
Assalamualaikum...

Sudah semestinya cinta kepada Allah diletakkan di atas segala-galanya. Kerana Dialah yang menciptakan cinta dan hati tempat cinta itu bersemayam. Cinta kepada Allah akan mewariskan kecintaan para hamba-Nya. Beruntunglah orang yang mencintai Allah dalam hatinya, dan mencintai makhluk hanya sekadar mencintai kerana-Nya.


KOLEKSI NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA KARYA RATU RIMBA NIAGARA Part( 2)

ALLAH ITU MAHA INDAH

Allah Itu Maha Indah
Seindah 99 nama-Nya
Semerdu Kalam-Nya
Tak jemu dibaca berulang-ulang kali

Apabila menyebut nama-Nya
Bergetar hati meruntun jiwa
Apabila tidak menyebut nama-Nya
Hati pilu seperti ditusuk sembilu pilu
Apabila membaca Kalam-Nya
Wangian cinta-Nya meresap dalam
Roh dan jasad terus merindui-Nya
Menanti dan menunggu untuk
Bertemu dengan-Nya
Moga terpilih menjadi kekasih-Nya
Amin Ya Rabbal A’Lamin.

Karya Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

MOGA AMALAN BERKEKALAN HINGGA KE MATI

Seratus ribu kali sehari jantung berdegup,
Berapa kali pula hati berzikir;
Daripada bercakap kosong baiklah senyap,
Itu tandanya orang berfikir.

Hendak tidur tidurlah mata,
Moga esokkan dirahmati;
Ilmu dicurah bagaikan permata,
Moga di Sana terus diberkati.

Duhai saudara janganlah bimbang,
Kudoakan hidup matimu diredhai;
Dakwah dan tintamu menjadi lambang,
Itu tandanya ilmumu dirahmati.

Seratus ribu kali sehari jantung berdegup,
Setiap nafas adakah zikir untuk-Nya;
Itulah bekalan di masa hidup,
Dihitung di akhirat sebagai penyelamatnya.

Bersatu hati atas tali Allah,
Menyebarkan dakwah kerana cinta pada-Nya;
Melalui pena kita berdakwah,
Moga di akhirat menjadi bekalannya.

Syukur sungguh mendapat sahabat,
Sahabat akhirat menyatukan hati;
Matlamatnya sama untuk bekalan akhirat,
Bila berpena harus berhati-hati.

Hidup ini cuma sementara,
Bila tiada hilanglah semuanya;
Hanya tinggal semangat membara,
Tanda kasih pada yang hidup untuk selamanya.

Kasihku pada pembaca melebihi diriku,
Kalian adalah penyambung dunia akhiratku;
Apa kesalahan maafkan daku,
Sepotong doamu penyeri akhiratku.

Bicara tentang Allah tiada penghujungnya,
Seperti berada di Taman-Taman Syurga;
Tenangnya jiwa selamanya,
Tutur katamu bak penghuni Syurga.

Cinta pada Allah seutuhnya,
Wangian cinta mendapat redha-Nya;
Berkasih sayang hanya kerana-Nya
Seperti berada di Taman Syurga-Nya.

Wajah berseri mendapat hidayah,
Rasakan dunia tak ke mana;
Hati terpaut hanya kepada Allah,
Moga diredhai bila ke Sana.

Kutinggalkan ilmu bukan untuk dibanggai,
Hanya semata kerana Allah dicintai;
Biar pembaca mendoakan kunanti,
Sebar luaskanlah penaku ini.

Sama-sama mencari cinta Allah,
Di alam maya kita disatukan;
Saling bertarbiyah kerana-Mu Ya Allah,
Balaslah cinta kami itulah yang diaminkan.

Berbaik sangka sesama sendiri,
Sahabat akhirat sahabat sejati;
Amalan riak memakan diri,
Saling ingat mengingati menuju mati.

Orang bijak ingat mati,
Semasa hidup muhasabah diri;
Di dalam kubur tidak sendiri,
Amal ibadat peneman diri.

Teman baik saling muhasabah diri,
Saling mengingati di hari mati;
Hatimu luhur hidup menerangi,
Moga amalan berkekalan hingga ke mati.

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

ADAKAH DEGUPAN JANTUNG SEIRING ZIKIR PADA-NYA

Ya Allah …
Baru kini aku tahu
betapa besarnya Kekuasaan-MU
menjadikan setiap jantung
manusia berdegup sebanyak
seratus ribu kali degupan sehari
Masya-Allah naifnya aku
tentang kejadian ini

Aku terkesima dalam
ketaksupan aku tentang
Kebesaran-Mu ini
aku meratapi diriku
tentang berapa kali pula
aku bertasbih pada setiap
helaan nafasku pada-Mu
jika hendak dibandingkan dengan
seratus ribu kali degupan jantungku ini

Ya Allah aku malu dengan diriku sendiri
kerana adakah aku tergolong hamba-Mu
yang mengucapkan syukur setiap nikmat
kehidupan yang Kau limpahkan padaku...
Tolonglah aku Ya Allah jadikanlah hamba-Mu
terpilih untuk mengucapkan syukur
dengan berzikir pada-Mu di sebilang masa
dan seketika selagi nafasku Kau pinjamkan!
Biar degupan jantungku ini bermanfaat
untuk roh dan jasadku ini selagi hayat
di kandung badan.
Amin Ya Rabbal A’ lamin

Karya : Ratu Rimba Niagara
15 Mei 2012

ANAI-ANAI PUN BERJASA

Setiap helai daun yang gugur
di muka bumi ini …
Semuanya dalam hitungan
Allah Taala

Allah jadikan anai-anai untuk
mereputkan daun-daun
dan dikitar semula semata
mengindahkan bumi agar
penghuni bumi dapat diami
tanpa timbunan daun-daun

Masya-Allah! Anai-anai yang
sekecil pun berjasa kepada bumi
kenapa tidak kita?
Moga kita terpilih untuk mengindah
dan mengamankan bumi ini...

Barulah suara alam tidak
meraung lagi seperti mana
berlakunya tsunami tanda
protesnya alam pada penghuni
bumi yang durjana!

Karya Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

DUHAI KEKASIHKU HATIKU

Duhai Kekasih Hatiku
Kekasihku…
Bila aku alpa
memuji-Mu
terasa terhenti nafasku!

Bila aku menyebut Nama-Mu
segala jiwaku hidup!
jantungku berdegup kencang!
terasa Kau hampir denganku

Tika aku membaca Kalam-Mu
terasa damainya hati
rinduku membuak-buak
untuk bertemu dengan-Mu

Tika aku sujud pada-Mu
jasad dan rohku syahdu dalam
linangan air mata keinsafan atas
ketaksupan aku pada dunia
yang melalaikan
aku daripada…
Mengingati-Mu
Memuji-Mu
Meng-Agongkan-Mu.

Terimalah aku menjadi
kekasih setia-Mu
di dunia ini! Juga di akhirat!
Amin Ya Rabbal A’lamin

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Duhai Roh Serulah Jasadku

Duhai roh
serulah jasadku
untuk sentiasa taat
akan perintah
Tuhanku
Tuhanmu jua.

Jasadku ini tak
mahu menjadi
derhaka
kepada
Tuhanku
Tuhanmu juga.

Aku ingin jasadku
nalurinya seiring
kehendakmu
yang sentiasa
mencintai dan
merindui-Nya
di setiap
helaan nafasku
di setiap masa
dan seketika.

Serulah namaku
biar sentiasa
beringat
tentang
Hari Pembalasan
yang tiada siapa
dapat membantu
kecuali amal ibadat
ketika di dunia.

Serulah namaku
biar menjadi
sebati dalam
keselarian
cintaku cintamu
kepada
Tuhanku Tuhanmu
Yang Maha Agong
Lagi Maha Perkasa
Segala Puji-Pujian
Hanya untuk-Nya.

Yang diharapkan
Selagi hayat di kandung badan
Jangan kau jemu untuk
Membimbing dan menasihatiku
Jika aku alpa dan terlalai.

Di penghujung nyawaku
Ajarkan aku mengucapkan
Kalimah Syurga
LaaillaahaillAllah MuhammadaraRasullAllah
Syukur Alhamdulillah
jJka itu yang kuucapkan nanti
Syukur Alhamdulillah kerana
Kau tidak jemu bersamaku
Melakukan kebaikan hingga
Ke akhir hayatku
Wajahku tenang
Melihat kau pergi
Meninggalkan aku
Dengan aman dan
Tenteram.
Aamin Ya Rabbal A’lamin.

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Syukur Seorang Wanita

Subuh yang hening begini…
Seorang wanita sujud pada-Nya
dengan esakkan tangis pilu
penuh kehambaan
“Ya Allah sejak dulu hingga kini
aku memuji-Mu… Kau mengujiku
hinggakan aku pasrah dengan ujian-Mu.

Aku melakukan setiap kebajikan dengan harapan
Kau membalas cintaku
dari dulu hingga kini aku diuji oleh-Mu
aku tidak kuat Ya Allah!
menghadapi ujian dari-Mu dari segenap penjuru…

Ya Allah berilah aku ketabahan
hadapi ujian-Mu ini.

Ya Allah berilah aku peluang untuk melakukan
segala kebajikan yang Kau sukai
sebelum aku bertemu dengan-Mu
tolonglah Ya Allah! Tolong Perkenankan!

Biarpun sekelumit cinta yang Kau balas
akulah hamba-Mu yang paling bertuah dan bahagia.

Kini baru aku faham
mengapa Kau uji aku begini hebat!
Kalau diberi pilihan ujian atau nikmat ilmu yang diberi
aku redha dengan ujian yang Kau beri jika dibandingkan
dengan nikmat ilmu tanda kasih dari-Mu untukku.

Syukur aku Ya Allah!
Syukur aku kerana dipilih untuk diuji dan
diberikan nikmat ilmu tiada batas untuk aku
mengutip dan menyebarkannya sebelum aku
bertemu dengan-Mu!

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Cinta Oh! Cinta

Cinta…

Tak perlu kau hadir
jika sengaja membuatku
terluka dan berduka.

Cinta…
tak perlu kau hadir
sekadar cuma singgah
di hati lalu pergi
mencari cinta lain.

Cinta …
Hadirlah dikau
menyinari hatiku yang
mendung ditutupi awan kelabu
membuatkan aku tersenyum
kupandang langit bulan pun
senyum padaku.

Cinta...
kau hanya perlu hadir
untuk aku
mengingati-Nya
bersujud pada-Nya
mensyukuri-Nya
menyintaimu kerana-Nya
mencintai-Nya mengatasi segala
di bumi di langit.

Cinta Oh! Cinta

Mencari cinta Allah
adalah cinta yang diburu
mendapat cinta Allah
adalah cinta yang dinanti
kekasih awal dan akhir
adalah Tuhanku
Syurga bukti cinta-Nya!

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Cinta Yang Didambakan Seorang Wanita

Jika kau menyintaiku
kau harus menyintai Allah lebih daripada segala-Nya
itu syaratnya.

Aku tidak mahu cinta berlandaskan sesuatu
aku mahu cintaku dibalas kerana Allah.

Jangan kau durkai cintaku
kerana cintaku suci dan murni.

Jangan kau persendakan cintaku
kerana cintaku putih bersih
seputih salji di gunung Himalaya.

Jika kau membalas cintaku
kerana Allah
kaulah cintaku dunia akhirat.

Jika sudah tercatat di Lauhmahfuz
jodoh itu milik kita berdua
akulah wanita yang paling bertuah!

Dan izinkan aku menjadi isteri mu di dunia ini
dan menjadi salah seorang bidadari yang melayanimu
di Syurga nanti!

Hidup bahagia bersama dalam keredhaan Allah dan bila
hari kematianku nanti kau redhai itulah impianku!

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Yang Aku Cari

Yang aku cari sahabat akhirat
bukan kawan dunia.

Kenapa?
Apa bezanya
sahabat akhirat dengan kawan dunia?

Memang banyak bezanya
seperti langit dengan bumi.

Apa maksudnya?
Kawan dunia membuat hati jadi leka
sahabat akhirat menjadi
penghubungku ke akhirat.

Hidup semuanya
berdasarkan akhirat
kerana mahu tidak mahu
hidup di dunia
akan menuju akhirat.

Sebab itu pentingnya
sahabat akhirat
menjadi pendampingku
agar hidup ini
terarah ke akhirat.

Ya Allah kami bersahabat
dan bertalisiraturrahim
semuanya kerana-Mu
agar kami saling ingat
mengingat tentang negeri
yang kekal abadi
negeri akhirat.

Selagi nafas ini
dipinjam-Nya
hari-hari fikirkan akhirat
hari ini apa yang terlalai.

Selalu salahkan diri sendiri
kenapa aku masih lalai?
Kenapa harus fikirkan dunia lagi?
Kenapa tak mahu berubah?
Sedangkan negeri akhirat
selangkah lagi akan kutempuhi
aku tidak mahu
penyesalan tanpa tertebus!

Amat malang kiranya
sampai ke negeri akhirat
tanpa amalan yang dikira
di sisi Allah Taala dan kalau
ada amalan tetapi ditolak
tanpa disedari
rugi juga
yang penting setiap
amalan ikhlas
kerana Allah Taala.

Ya Allah terimalah amalanku,
ahli keluargaku, sahabat-sahabatku
dan orang-orang Islam samada hidup
dan yang telah meninggal dunia.
Amin Ya Rabbal A’ lamin.

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Kau Yang Kucinta

Kali pertama jatuh cinta dengan-Mu
hati rasa terharu!
terasa damai! Tenang! Aman

Hari-hari dilalui disinari dengan cahaya
cahaya yang dipercayai
dalam sanubari dalam lubuk hati
Menyanyangi-Mu… Mencintai-Mu
adalah satu anugerah dari-Mu
yang paling berharga dalam hidup ini
Syukur Alhamdulillah

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Pilihlah Aku Menjadi Calon Syurga-Mu

Aku tak layak masuk Syurga-Mu
tapi aku tak mahu masuk neraka-Mu
Ya Allah...
aku ingin sangat mengecapi nikmat Syurga-Mu
tapi aku ngeri dengan azab neraka-Mu
pilihlah aku menjadi calon Syurga-Mu
justeru berilah aku hidayah
agar aku sentiasa beramal
yang Kau terima amalanku
yang membolehkan menjadi
calon Syurga-Mu
jauhkan aku perkara
yang menyebabkan aku
masuk neraka-Mu
belas kasihanlah padaku
Ya Allah aku hamba yang hina
yang selalu alpa dan terlalai
dengan keasyikkan dunia
tolong ingatkan aku Ya Allah
agar lidahku sentiasa berzikir
mengingati saat-saat sakaratulmaut
izinkan rohku bertemu dengan-Mu
dalam keadaan tenang dan
Kau redhai ketika
hidup matiku
pilihlah aku menjadi
calon Syurga-Mu
Amin Ya Rabbal A’lamin

Karya Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Jasad Seiring Roh

Bahagiakah jasad jika
tak seiring roh?
Yang pasti
jika sejuta kalipun jasad
mengatakan bahagia
jawapannya
pasti tidak
bahagia
bilamana jasad tidak
seiring roh.

Amat menakutkan
jika ini jawapanya?
Tapi kenapa jasad selalu
memberontak dengan
kehendak roh?
Jahat sangat ke jasad?
Sepatutnya jasad ikut
saja kehendak roh
tapi kenapa mesti
ada pertentangan?

Duhai jasad boleh ke
kau akur dengan kehendak roh?
Kau wujud kerana sumpah
setia mu untuk menjadi
khalifah di muka bumi ini
sebab itu kau ditiupkan
roh ke jasadmu.

Justeru sebelum terlambat
ingatlah sumpah setia mu itu
kepada Yang Maha Pencipta
asal usul kejadian roh dan jasad
kerana masa terlalu suntuk
untukmu jasad.

Berjanjilah untuk memenuhi
segala kehendak rohmu
berazamlah untuk menjadi
jasad seiring roh!

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

HIDUP DAN MATIKU HANYA UNTUK-MU

Sesalan hidup ini
alam buana yang indah hilang serinya
mentari tak bersinar lagi
hati merintih jiwa merana.

Dentuman guruh di langit
mentertawakan jasad
yang selama ini lupa kenapa dia
dtiupkan roh semasa dalam kandungan ibu
bersumpah setia untuk menjadi khalifah yang setia
tapi bila diberi nyawa hidup di dunia
penuh dengan keasyikkan dunia yang melalaikan!
bangga dengan pangkat dan kekuasaan
bongkak dengan kekayaan dalam kemewahan
lalai dengan dunia yang melekakan.

Terlalu banyak dosa yang ditimbunkan
tak tertebus dengan air mata yang
datangnya dari tujuh petala langit dan bumi
tapi jasad masih boleh berharap dengan
Rahmat dan Kasih Sayang Allah jika
benar ikhlas ingin mensucikan jasad
selagi roh belum sampai di kerongkong.

Jika jasad tidak sempat menyucikan roh
pasti jasad meratapi pemergiaan roh yang suram
penyesalan yang dibawa hingga bertemu Pencipta-Nya
merana jasad! Merana roh yang tahu ke mana tempatnya.

“Ya Allah hidupkan aku walaupun sesaat
agar aku dapat beribadat pada-Mu”

Rayuan yang tidak akan menjadi kenyataan!
Penyesalan roh yang tidak akan menjadi jasad!

Masya-Allah bermimpi rupanya
Syukur Alhamdulillah jasad dan roh masih
ada lagi dipinjamkan di dunia ini.
penyesalan masih boleh ditebus
Allah masih memberi peluang dan ruang
untuk menyucikan jasad dan roh
Syukur Ya Allah
melafazkan tasbih pada setiap nafas
Ya Allah berilah hidayah
pada jasad yang sentiasa lalai dan terleka ini
tak mahu jasad ini menyesal tak tertebus lagi!
Hidup dan matiku hanya untuk-Mu!

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Penawar Roh

Roh itu muram
menangisi nasib diri
menyesali yang empunya diri
yang masih terleka dan terlalai
tentang masa dan peluang
yang dilepaskan tanpa
menghitung usia berlalu pergi.

Izrail mengintai-ngintai roh yang suram
menunggu perintah dari Maha Pencipta
roh dan jasad.

Yang empunya diri masih tidak
mahu merebut peluang
untuk pulang ke pangkal jalan!

Yang empunya diri ingatlah
masa terlalu suntuk untukmu
pintu taubat terbuka untukmu
peluang sentiasa menantimu
rebutlah peluang selagi
nafasmu ada!

Berazamlah merebut segala cahaya
yang menerobos masuk ke tubuhmu
tanpa ada halangan yang berpunca
dari kejahilan yang empunya diri.

Cahaya hidayah datanglah pada
yang empunya diri yang sudah
pulang ke pangkal jalan
dan inilah penawar roh
yang suram!

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Tolong Tarbiyahkan Aku

Teman…
Tolong tarbiyahkan aku
jika aku lupakanmu
kerana aku mahu
bertalisiraturrahim denganmu.

Teman…
Tolong tarbiyahkan aku jika
bicaraku menyinggung hatimu
kerana aku adalah teman sejatiku.

Teman…
Tolong tarbiyahkan aku
jika aku sombong padamu
kerana aku tidak mahu
menjadi bongkak sombong.

Teman..
tolong tarbiyahkan aku
jika aku tergolong
orang yang riak
kerana aku takut
Tuhan membakar amalanku
lalu campakkan aku
ke neraka jahannam
nauzubillah.

Teman…
tolong tarbiyahkan aku
jika aku terlalai daripada
Mengingati Allah
Memuji Allah
Mengagungkan-Nya
di sebilang masa dan ketika
kerana aku mahu mati
dalam kalimah Syurga
Lailahaillah
Tiada Tuhan Kecuali Allah.

Karya: Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Seorang Hamba Dengan Ilmu Laduni

Dia…
kirim seorang hamba
padaku di kala aku
hampir rebah
menyembah bumi.

Hamba itu mempunyai
jati diri
berakar tunjang
yang dipasakkan ke bumi
lalu…
lahirlah jutaan akar
keilmuan berfakta keimanan.

Kini aku bangun dengan
sejuta keinsafan
sejuta harapan
untuk menggali ilmu
dengan hamba kiriman
Tuhanku Tuhannya.

Moga niat hamba itu
menyebarkan ilmu Laduni
yang dimiliki anugerah
dari Tuhannya
kepada mereka yang terpilih
diberi hidayah termakbul

Berbahagialah mereka
yang terpilih mendapat
hidayah dari
Tuhannya Tuhanku
Tuhan Sekalian Alam.

Karya Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012

Sebelum Pejam Mata

Hidup ini memang
Melekakan!
Melalaikan!
Aku terkedu
dalam kelekaanku.
aku terkesima
dalam kelalaianku.

Sebelum pejam mata
ingin aku berbuat baik
pada Tuhan
jua sekelian manusia
di muka bumi ini.

Sebelum pejam mata
ampunkan aku Tuhan
maafkan aku manusia
atas segala dosa pada-Mu
jua kesilapanku pada
sekelian manusia.

Izinkan aku bertemu dengan
Kekasihku dalam wajah yang
tenang dan berseri
jika itulah yang kudapat
hidup ini adalah satu kepuasan buat diriku
dan aku redha dengan segala ujian
yang tertimpa ke atasku
syukur Ya Tuhan aku dihidupkan
hanya untuk membalas cinta-Mu

Karya
Ratu Rimba Niagara
16 Mei 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
22 Mac 2013   · 

www

0 comments:

Post a Comment

 
;