Wednesday 20 March 2013

KOLEKSI NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (95) DEMI-NYA KITA BRSASTRA





    • PENGEN KUPAHAT CINTA DIA KEKASIHKU KEKASIHMU KEKASIH SEMUA

      AKU BUKAN MEMAHAT JIWA
      AKU BUKAN MEMAHAT MINDA
      AKU BUKAN MEMAHAT PATUNG SASTRA DI HATI

      BERUNDUR BUKAN BERARTI KALAH
      BERUNDUR MAHU MUHASABAH DIRI
      AGAR DAPAT KUPAHAT KE AGUNGAN CINTA-NYA

      BETAPA SASTRA YANG DIUJI BEGINI HEBAT!
      PERLU CEKAL PABILA DILAMBUNG TSUNAMI

      SEGALA YANG MENGHIANAT CINTA SASTRA
      TIADA ADA LAGI DI PEMIKIRAN
      YANG ADA SASTRA YANG TENANG
      SETENANG AIR DI KALI SYURGA
      BUAT HATIKU AMAN DAN BAHAGIA

      MAKANYA YANG PENGEN KUPAHAT
      CINTA DIA KEKASIHKU KEKASIHMU KEKASIH SEMUA

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      20 Mac 20113
      Like ·  ·  · Promote · 2 hours ago · 
    • janganlah memahat sesutu yang tak berguna untuk jiwamu
      janganlah kau ukir sesuatu menjadi kotor nya akal pikirmu
      janganlah kau pahat sesuatu hingga menjadi patung di hatimu
      memagari hati dengan hati selalu berdzikir akan selalu nampak sejuk
      memagari hati dengan senantiasa selalu memandang diri NYA akan menjadi indah
      memagari hati dengan selalu berbaik sangka Insyaallah akan melihat akan Keagungan NYA.
      Like ·  ·  · 2 hours ago · 
      • 4 people like this.
      • Ratu Rimba Niagara AKU BUKAN MEMAHAT JIWA
        AKU BUKAN MEMAHAT MINDA
        AKU BUKAN MEMAHAT PATUNG DI HATI

        BERUNDUR BUKAN BERARTI KALAH

        BERUNDUR MAHU MUHASABAH DIRI
        AGAR DAPAT KUPAHAT KE AGUNGAN CINTA-NYA

        BETAPA SASTRA YANG DIUJI BEGINI HEBAT!
        PERLU CEKAL PABILA DILAMBUNG TSUNAMI

        SEGALA YANG MENGHIANAT CINTA SASTRA
        TIADA ADA LAGI DI PEMIKIRAN
        YANG ADA SASTRA YANG TENANG
        SETENANG AIR DI KALI SYURGA
        BUAT HATIKU AMAN DAN BAHAGIA
        2 hours ago · Like · 1
      • Srie Dewie aseeekk mannntaaabbbzzz sttus ny bgs mas
        2 hours ago · Like · 1
PEPATUNG SASTRA

Duhai rakan sastraku... 
Adakah aku suruh kau like karya aku
Semua di sini tak like karya aku aku tak kisahlah
Sebab karya aku tak sehebat karya engkau
Engkau ternama di Malaysia...
Aku tak cemburulah...
Tujuan aku di sini berkarya...
Bukan nak cari gaduh dengan sesiapa...
Apa maksudmu aku dikhianati
Aku tak fahamlah apa maksudmu
Engkau yang hendak menjadi rakan fbku
Di grup ini pun engkau tak like
Di fb lagi lah
Untuk pengetahuan engkau
Fb aku hanya mereka
Yang menyokong dunia sasteraku
Untuk apa dia jadi rakan fbku tapi cumalah pepatung
Kalau di grup aku tak kisah
Jadi kau fahamlah kenapa aku delete kau sebagai rakan fb
Aku pun kena delete jugak
Tapi aku tak kisahpun
Kerana itu hak masing-masing...
Hidup mesti faham memahami
Engkau tak salah
Aku tak salah
Tak akanlah kerana tak like karya
Nak marah...marah...
Bodohlah macam budak-budak...
Makanya kalau aku bersalah aku minta maaf
Janganlah selepas aku minta maaf ini
Kau simpan lagi apa yang tak puas hati

Aku ke sini untuk berkarya
Bukan cari musuh
Kalau kau rasa macam itu kau silap
Silap sangat sangat...
Kerana puncanya
Tak like karya
Selepas ini karyaku tak akan
Bersiaran di sini lagi
Kerana baru aku tahu
Orang tuduh aku
Cari gaduh pasal tak like karya
Lucu gile
Malu di luar sana tahu
Grup DRSB
Bergaduh kerana tak like karya
Kerana tak baca karya sesama ahli...
Ahh bodohnya aku jika
Aku masih siarkan karya aku di sini
Kerana akan timbulkan pergaduhan besar
Masalahnya tak like karya...
Siapa aku nak paksa mereka like karyaku
Iye lah karyaku tak sehebatmu
Karyaku cumalah picisan di matamu
Maafkan aku admin grup DRSB
Aku cuba bertahan
Tapi nggak bisa tahan dong
Menghadapi
Pujangga-pujangga
Yang hebat-hebat di sini

SALAM PUISI TERAKHIR
SALAM KEMAAFAN
SALAM PERPISAHAN PUISI BUAT SELAMANYA DI GRUP DRSB
MAAFKAN AKU ADMIN KERANA AKU TAK DAPAT SETIA DI SINI
BIARLAH AKU BISUKAN KARYAKU DI SINI
KERANA AKU DAH SUMPAHKAN DIRIKU
JADI PEPATUNG SASTRA DI SINI
AKU JADI PEPATUNG SASTRA
KERANA BERGADUH PASAL
RAKAN-RAKANKU TAK LIKE KARYAKU
MALANGNYA NASIBKU
BERADA DI SINI!!!!!!
KINI JADILAH AKU PEPATUNG SASTRA
HANYA MELIHAT RAKAN-RAKAN SASTRAKU
BERSUKA RIA BERPUISI SESAMA MEREKA
DAN AKU CUMALAH PEPATUNG SASTRA MEMERHATIKAN SAJA
DENGAN LINANGAN AIR MATA
YANG TANPA ARTI BAGI KAWAN-KAWAN SASTRAKU TERCINTA!!!!!

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
20 Sept 2012

TUHAN BANTU AKU TUHAN

TAK APALAH AKU SUDAH HILANG DALAM BERKARYA DI SINI
HATIKU TELAH DICAKAR-CAKAR...DI ROBEK-ROBEK DIPIJAK-PIJAK...
DILENYEK-LENYEK LUMAT-LUMAT....
KARYAKU SAMPAH!
KARYAKU PASIR...!!!
KARYAKU KACA TAK BERNILAI....!!!
MAKANYA BIARLAH KARYA AKU HILANG DARIPADA PANDANGAN SEMUA...
LUKA LAMA BERDARAH KEMBALI.....!!!!
TUHAN BANTU AKU TUHAN...!
HANYA KAU YANG MENGERTI....

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
19 Sept 2012

YANG HILANG AKAN BERGANTI

Untuk pengetahuan bapak...
Setiap grup dimasukkan namaku
Tanpa tahuku
Tanpa izinku
Kerana nama ku sudah ada
Sebagai hormati undangan
Mereka dengan menyumbangkan karya
Bergantung kepada ilham yang dapat
Masa itu aku punyai 3 grup saja
Yang seingat aku
Grup DRSB yang terdahulu
Aku hantar karya
Dapat ilham
Bila siap hantar karya
Samada dibaca atau tak
Aku tak tahu
Yang penting
Aku suka siarkan karyaku
Ada satu grup tu
Aku siarkan karya
Dari pagi
Hingga ke petang
Petang hingga ke malam
Aku suka...
Tapi satu hari
Di grup itu ada berlaku
Pesilisihan pendapat sesama mereka
Aku tak masuk campur langsung
Dan aku tak tahu menahu hal itu
Sebab kerjaku mengarang dan mengarang
Tiba aku diberitahu
Aku telah delete
Post ahli
Mana bisa mungkin aku delete
Post tersebut
Sebab aku bukan admin di situ
Lainlah aku sendiri yang post
Dia tak percaya dia tuduh juga
Tiga hari tiga malam aku menangis
Kerana dituduh
Aku mahu keluar
Tapi dipujuk oleh
Ramai ahli di situ
Kerana mereka
Suka aku berkarya di situ
Kerana akulah
Yang menceriakan
Grup tersebut
Pujuk punya pujuk
Aku pun beralah
Dan aku lupakan
Apa yang luka
Merobek hatiku di situ
Sejak dari itu
Ada saja yang tak kena
Karyaku
Banyak yang salahlah
Tak ikut rimalah
Bahasa tonggang langganglah
Ramai yang menghentam
Hentam bagi matilah...
Aku menangis lagi...
Tapi menangis kai ini
Teruk dari yang dulu
Bila mana admin kat situ
Kata
Jangan siarkan karya
Sampah-sampah di dinding wall grup ini
Terkedu terjelupuk aku
Terpukul aku
Yang amat dahsyat
Kata-kata yang aku tak boleh
Terima daripada seorang admin
Berlakulah perang mulut lagi
Lima enam orang rakanku
Yang membela aku
Yang peliknya bukan salah apapun
Salah aku buat puisi
Tak kena citarasa
Dengan editor di situ
Katanya bahasa beteraburlah
Tak tersusunlah
Pantun yang kubuat pincang bunyinya
Dia siap ajar lagi tu
Aku katakan
Aku menulis ini
Secara sukarela di sini
Bukan dibayar gaji sesin pun tidak
Apalah salahnya kau yang bijak pandai
Yang pakar dalam bidang bahasa
Yang ada ijazah dalam bidang bahasa
Memperbetulkan apa yang salah
Kita sama-sama berkerjasama
Demi memartabatkan sastera melayu Nusantara
Wah! Apa lagi adimin kat situ
Bagaikan tsunami
Aku pun apalagi
Diremovekan dari grup
Tersebut tanpa ehsah!
Sebelum itu dia siap berpesan denganku
"SARANG TEBUAN JANGAN DIUSIK
YANG HILANG AKAN BERGANTI"

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
19 Sept 2012
Like ·  ·  · Promote · 4 hours ago · 
  • TANGISAN SEORANG HAMBA

    Temul Amsal
    PASRAH

    seekor kelelatu
    terbang di gelap malam
    seekor kelelatu
    membakar dirinya
    mencari
    tuhan
    ------ 2008 — in Melaka, Malaysia.

    Unlike · · Unfollow Post · 6 hours ago
    You and 2 others like this.

    SYUKUR

    Seekor kelkatu
    Terbang di pelangi malam
    Menambah cantiknya dia
    Mempesona terpesona
    Berbagi ilmu Kurniaan-Nya
    Tanda
    Syukur

    RATU RIMBA NIAGARA
    20 September 2012
    in Indonesia

    Temul Amsal Nanti aku akan membaca sajakku sendiri diDjMy Fm...aku kirimkan suaranya lewat Dunia Maya...

    Ratu Rimba Niagara:

    Aku suka itu dan aku akan jadi pendengar setia...
    Tapi ehsan lah padaku karya picisan ini
    Kau tolong bacakan sekali ya...itu kalau kau sudi
    Aku nggak mahu aku tak paksa ... orang tak sudi nak tolong...

    Temul Amsal masuklah di inbook ku....pasti akan ku bantu kamu membacakannya.

    Ratu Rimba Niagara:

    makasih ye...kerana sudi tolong bacakan karya aku ..waaupun tak sehebat karyamu.

    Temul Amsal Akan aku bacakan secara merengek dalam keadaan menangis.

    Temul Amsal Jangan sepelekan karya sendiri...kalau tak kita sendiri yang membesarkan kita siapa lagi....??? Saya tak suka dengar kata itu.

    KARYA MENANGIS

    kenapa pulak menangis!!!
    Karyaku kena kutuk kena hina kena ludah
    Tapi masih berkarya
    Maknanya karyaku masih bertahan
    Punyai semangat kuat
    Tak perlu menangis...
    Kalau mengenai KeTuhanan
    Biasa saja kau menangis
    Itu aku sokong kau menangis
    TAJUK KARYA MENANGIS
    ATAU PUJANGGA TEMUL AMSAL MENANGIS

    Temul Amsal hehehe bisa bisa jadi ompong gigi saya, bacakan karya kamu...he

    Ratu Rimba Niagara:

    kenapa pulak ompong..kamukan guna gigi palsu.

    Temul Amsal jangan menyindir ya...walau sudah tua, gigi ini masih ok tau.

    Ratu Rimba Niagara:

    Ye...aku cuma agak sajalah cuma canda saja dong
    jangan lekas jadi tsunami sastra ye...sebab jika kau jadi tsunami sastra aku akan jadi pepatung sastra....

    Temul Amsal Jangan terlalu berharap. sebab hanya orang berharaplah yang akan kecewa.

    Ratu Rimba Niagara:

    Kerana aku tak berharaplah makanya aku terusan berkarya tanpa dibayar gaji...sebab itulah aku miskin tak punya apa...kalau adapun bapa punya.....

    Temul Amsal beruntunglah kamu mash punya bapa...bapaku sudah lama tiada....saya tak sempat minta maaf pada beliau...berkaca-kaca mataku karena ucapanmu......

    Ratu Rimba Niagara:

    SEBAB ITULAH AKU LANTIK KAMU MEMBACAKAN SAJAK-SAJAKKU
    PASTI DEWAN DIBANJIRI DENGAN TANGISAN SEORANG HAMBA.

    KARYA TEMUL AMSAL & RATU RIMBA NIAGARA
    20 Sept 2012
    Like ·  ·  · Promote · 4 hours ago · 
  • PERBUALAN TEMAN FB ADALAH SASTERAKU

    Bonda UI

    BERBISIK...tiga orang jika ada bersama..usahlah yg berdua itu bebrisik2..samalah mcm di fb ni..sdg org semua berbincang di status terbuka..anda pula tulis..mari kita bincang di inbox...kenapa anda jadi begitu..kan mudah sahaja..klik chat dn chat tk perlulah nk umumkan anda lagi mahu in box di depan yg lain..

    Ratu Rimba Niagara:

    Tapi bagiku setiap yang kubualkan pada rakan fbku atau sapa saja adalah sastraku...jika bonda rasa kurang selesa tak apa kita tak yah ber chat kerana di inbox pun bonda tak ada...macam mana tu ye...sebab itu juga aku terima mereka sebagai rakan fbku. Kalau sepi menyepi bisu membisu jiwa sasteraku mati kerana setiap perbualan adalah sasteraku. Kerana sasteraku adalah nadiku adalah nyawaku adalah bahagiaku. Bahagiaku ada pada sasteraku ada pada di setiap perbulan rakan-rakanku yang ditemukan Allah untuk menjadi rakan fb dan rakan grup yang kusertai.

    KARYA BONDA UI & RATU RIMBA NIAGARA
    20 Sept 201

  • KITA MASIH ADA ALLAH

    Ratu Rimba Niagara:

    KANDA BANGGA PUNYAI ADIK BERBAHASA INDAH
    MENENANGKAN JIWA
    BERHATI MULIA
    MENYANJUNGI MENYAYANGI SESAMA SAHABAT
    TANPA MENGIRA APA PUN DARJAT DAN KETURUNAN
    ITU YANG AMAT KANDA KAGUMI DINDA.

    Zetty Endless Love:

    terimakaseh kanda.hadapan hanya sementara.
    Harta yang ada hanya pinjaman sementara.
    biar kaya budibahasa kanda.musuh jangan dicari.
    Buat baik berpada pada. Nak cari musuh sekejap kanda.
    Tapi nak eratkan talisilatulrahim tu kembali lambat.
    Mengalah tidak bereti kalah kanda.
    kita maseh ada Allah.terima kaseh semua rakan-rakan.
    adik-adik kakak. mamasantai.
    Terima kaseh banyak ya kerana tidak putus mendoakn zee.

    KARYA : RATU RIMBA NIAGARA & ZETTY ENDLESS LOVE
    20 Sept 2012
    ·
    Like ·  ·  · Promote · 4 hours ago · 
  • PEPATUNG SASTRA

    Duhai rakan sastraku...
    Adakah aku suruh kau like karya aku
    Semua di sini tak like karya aku aku tak kisahlah
    Sebab karya aku tak sehebat karya engkau
    Engkau ternama di Malaysia...
    Aku tak cemburulah...
    Tujuan aku di sini berkarya...
    Bukan nak cari gaduh dengan sesiapa...
    Apa maksudmu aku dikhianati
    Aku tak fahamlah apa maksudmu
    Engkau yang hendak menjadi rakan fbku
    Di grup ini pun engkau tak like
    Di fb lagi lah
    Untuk pengetahuan engkau
    Fb aku hanya mereka
    Yang menyokong dunia sasteraku
    Untuk apa dia jadi rakan fbku tapi cumalah pepatung
    Kalau di grup aku tak kisah
    Jadi kau fahamlah kenapa aku delete kau sebagai rakan fb
    Aku pun kena delete jugak
    Tapi aku tak kisahpun
    Kerana itu hak masing-masing...
    Hidup mesti faham memahami
    Engkau tak salah
    Aku tak salah
    Tak akanlah kerana tak like karya
    Nak marah...marah...
    Bodohlah macam budak-budak...
    Makanya kalau aku bersalah aku minta maaf
    Janganlah selepas aku minta maaf ini
    Kau simpan lagi apa yang tak puas hati

    Aku ke sini untuk berkarya
    Bukan cari musuh
    Kalau kau rasa macam itu kau silap
    Silap sangat sangat...
    Kerana puncanya
    Tak like karya
    Selepas ini karyaku tak akan
    Bersiaran di sini lagi
    Kerana baru aku tahu
    Orang tuduh aku
    Cari gaduh pasal tak like karya
    Lucu gile
    Malu di luar sana tahu
    GRUP SASTRA ANTAH BERANTAH
    Bergaduh kerana tak like karya
    Kerana tak baca karya sesama ahli...
    Ahh bodohnya aku jika
    Aku masih siarkan karya aku di sini
    Kerana akan timbulkan pergaduhan besar
    Masalahnya tak like karya...
    Siapa aku nak paksa mereka like karyaku
    Iye lah karyaku tak sehebatmu
    Karyaku cumalah picisan di matamu
    Maafkan aku admin grup SASTRA ANTAH BERANTAH
    Aku cuba bertahan
    Tapi nggak bisa tahan dong
    Menghadapi
    Pujangga-pujangga
    Yang hebat-hebat di sini

    SALAM PUISI TERAKHIR
    SALAM KEMAAFAN
    SALAM PERPISAHAN PUISI BUAT SELAMANYA DI GRUP SASTRA ANTAH BERANTAH
    MAAFKAN AKU ADMIN KERANA AKU TAK DAPAT SETIA DI SINI
    BIARLAH AKU BISUKAN KARYAKU DI SINI
    KERANA AKU SUDAH SUMPAHKAN DIRIKU
    JADI PEPATUNG SASTRA DI SINI
    AKU JADI PEPATUNG SASTRA
    KERANA BERGADUH PASAL
    RAKAN-RAKANKU TAK LIKE KARYAKU
    MALANGNYA NASIBKU
    BERADA DI SINI!!!!!!
    KINI JADILAH AKU PEPATUNG SASTRA
    HANYA MELIHAT RAKAN-RAKAN SASTRAKU
    BERSUKA RIA BERPUISI SESAMA MEREKA
    DAN AKU CUMALAH PEPATUNG SASTRA MEMERHATIKAN SAJA
    DENGAN LINANGAN AIR MATA
    YANG TANPA ARTI BAGI KAWAN-KAWAN SASTRAKU TERCINTA!!!!!

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    20 Sept 2012
    Like ·  ·  · Promote · 4 hours ago · 
  • DEMI-NYA KITA BERSASTRA

    Atas nama cinta
    aku ingin mencintaimu
    aku ingin memujamu selalu
    aku ingin mengabdikan diriku
    mencintaimu hingga ke nafas terakhir
    biarlah aku korbankan segala hidupku
    biarlah aku dihina sehinanya kerana mencintaimu
    biarlah jiwaku duka lara
    biarlah hatiku remuk redam
    biarlah aku dibenamkan
    ke laut negeri antah berantah
    dibenamkan sampai mati
    tanpa siapapun
    yang sudi menolong
    lagi dibenam
    lagi aku
    meminta tolong
    sampai tenggelam suaraku
    minta dikasihi
    lagi aku minta dikasihani
    lagi aku dizalimi tanpa ehsan
    di mananya kemanusiaan
    di negeri antah berantah
    adakah yang ada di negeri antah
    berantah pepatung
    mendengar tapi tak dengar
    melihat tapi tak lihat
    ada hati tapi tak punya hati
    bisa bersuara tapi tak bersuara
    ada akal tapi tak berakal
    mana sumpah setia cinta?
    adakah itu palsu belaka?
    adakah sekadar mainan di bibir saja?
    Ahh!
    Aku tak tahu dimananya dunia realiti
    di mana dunia mimpi?
    ternyata aku berada di dunia realiti
    di negeri antah berantah
    yang kuratah
    adalah penghinaan
    yang terlalu hina
    sedangkan setiap hari
    setiap masa
    yang kuungkapkan
    bahasa-bahasa indah
    bahasa kasih sayang
    bahasa kemanusiaan
    bahasa untuk sama
    mengajak diriku
    yang tak sempurna ini
    bersama-sama sahabat tercinta
    muhasabah diri bersama-sama
    menuju ke jalan-Nya
    tiada terniatpun
    untuk berada di negeri Antah Berantah
    merampas kuasa kerajaan
    menjadikan negeri antah berantah
    untuk mencipta nama terhebat di Nusantara
    sepertimana yang dikatakan pujangga
    jika ikan di laut pergi ke darat kitalah yang memasinkan
    adakah di sini aku mencipta namaku
    tuk menjadi gah gagah!
    menggunakan Nama Negeri Antah Berantah
    demi kepentingan diriku sendiri?
    adakah itu maksudmu!
    kalau itu maksudmu
    kau silap...
    aku tak dikenali oleh sesiapa
    baik di Malaysia atau di Indonesia
    cuma aku dikenali
    di seluruh Rimba Niagara
    dan aku bukan tin kosong
    seperti yang dilaungkan
    jika aku tin kosong
    adakah tin mu penuh
    kalau penuh buktikan?
    mana karyamu yang hebat?
    boleh aku menuntut ilmu denganmu
    kerana tinku kosong
    dapat kepenuhi dengan ilmumu
    dapat aku masinkan ikan dilaut
    dengan ilmumu yang tinggi
    sejujurnya aku tak mahu
    jadi ikan masin orang yang masinkan
    aku ingin menjadi ikan masin
    aku yang masinkan sendiri
    bukan ikan masin orang
    untuk kepentingan sendiri
    ikan masinmu
    ikan masinku
    tin penuhmu
    tin kosongku
    kita berbeda
    pendapat dan pandangan
    di negeri antah berantah
    tapi percayalah
    matlamat kita tetap sama
    untuk memartabatkan
    sastramu sasteraku
    SASTERA MELAYU SENUSANTARA
    Atas nama cinta sasteraku sastramu
    Sudilah mencintai dunia yang kudambakan
    DUNIA SASTRA
    YANG KAU MINATI
    YANG AKU MINATI
    SEJAK AZALI LAGI
    TANPA SANGSI LAGI
    TANPA CEMBURU LAGI
    DEMI-NYA KITA BERSASTRA

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    20 Sept 2012
Ratu Rimba Niagara shared Mutiara KATA Haslina DHB's photo.
Photo
Like ·  ·  · 4 hours ago · 

MAAFKAN BUNDA NANDA

Duhai nanda kesayangan bunda
mahu ku bersimpuh di kaki mu
memohon ampun dan maaf
kerana bunda
telah menderhaka cinta padamu
bunda gagal
mendidik
mengasuh
malah
membakar semua karya bunda
yang bunda mahu hadiahkan padamu nanda
tapi gimana nanda
lagi bunda cuba setia pada nanda
lagi bunda terlara seksa
disakiti
dirobek robek
hati bunda tanpa ehsan!
di kala bunda
dicaci dimaki
disepak terajang
dibenamkan ke laut
puluhan kali
sesudah bunda lemas
diludah penuh hina
oleh tiga serindit
adakah nanda datang
tuk menyelamatkan bunda
nanda biarkan bunda
diperlakukan begitu zalim
kenapa nanda tidak membela bunda?
kenapa tidak nanda menyelamatkan bunda?
adakah nanda malu
mengaku bunda ini
ibu sastra kalian
yang seawal pagi
pagi ke petang
petang ke malam
menyiarkan
puisi-puisi tanda cinta
bunda ke semua penghuni
negeri antah berantah
bukan balasan bahagia
yang bunda dapat
malah meratah
derita mengundang
air mata terlara jiwa

nandaku sayang...
marilah dakap bunda
dengan penuh kasihmu
rasa degupan jantung
bunda yang kian lemah
dengar rintihan kalbu bunda
betapa terseksa luka di hati bunda

lukanya terlalu parah
apabila bunda tidak lagi
bersama mu
hakikatnya
bunda terlalu rindu
terlalu kasih pada nanda
tapi apakan daya
bunda terlalu lemah kini

dunia bunda kelam tanpa nanda
dunia bunda tenggelam tanpa nanda

gerhana negeri antah berantah
meratah duka yang mencengkam

benarkan bunda berehat
dari negerimu yang membuat bunda berduka
jika nanda rindukan bunda
bacalah puisi-puisi yang bunda tinggalkan
di negeri antah berantah
baca dan hayati
pasti nanda tahu
betapa bunda
terlalu amat menyayangi
seluruh penghuni antah berantah
baca...dan baca..dan baca...
disitulah kasih bunda
disitulah derita bunda
disitulah rindu bunda
sampai kapanpun
ada untuk semua penghuni negeri antah berantah!

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
24 Sept 2012

YA ALLAH JADIKAN LAMAN GRUP INI SEPERTI TAMAN-TAMAN SYURGA

YA ALLAH KUPOHON BELAS EHSAN DARI-MU YA ALLAH
JADIKANLAH RAKAN-RAKAN GRUPKU RAKAN-RAKAN
YANG MENYAYANGIKU KERANA-MU DAN SALING
BERBAGI ILMU YANG DIMILIKI PADAKU JAUHKAN KAMI
DARI SIFAT-SIFAT MAZMUMAH YANG MANA BOLEH
MEMISAHKAN KAMI ...KAMI SALING BANTU MEMBANTU
DAN SALING BERKORBAN KERANA MASALAH
RAKANKU ADALAH MASALAH AKU JUA SUSAHNYA SUSAHKU JUA
BERILAH AKU KEKUATAN UNTUK MEMBANTUNYA
JAUHKAN HATINYA UNTUK MEMBENCI DIRIKU KERANA
SIAPAPUN YANG KAU HADIRKAN DALAM HIDUPKU BIARPUN CUMA
DI ALAM MAYA ADALAH PERMATA YANG BERHARGA BAGIKU...
BUKAKAN HATINYA UNTUK MENERIMA PERSAHABATAN INI IKHLAS
KERANA-MU DAN BERKATILAH PERSAHABATAN KAMI INI DAN
PATRIKAN PERSAHABATAN KAMI INI HINGGA KE SYURGA-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN.

YA ALLAH KUMERAYU PADA-MU JADIKANLAH LAMAN GRUPKU
SEPERTI TAMAN-TAMAN SYURGA YANG PENGHUNI-NYA
BERKATA MENGIKUT IMAN BUKAN MENGIKUT PERASAAN
BERKATA-KATA INDAH MENGUNDANG IMAN MENGUNDANG
NUR HIDAYAH KASIH-MU
AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN

'KUSAYANGMU DEMI-NYA'

RATU RIMBA NIAGARA
22 Sept 2012
Like · · · September 22 at 9:12pm

Poul Nanggang likes this.

Ratu Rimba Niagara Terima kasih...pahlawan sasteraku Poul Nanggang
Kerana sudi menjadikan aku rakan grupmu
Aku ingin setia bersiaran di sini
Aku tak mahu menjadi pepatung sastera
Aku mahu bersastera
Sentiasa setia menyiarkan karya-karyaku
Kerana karya ada duniaku
Kerana sastera adalah duniaku
Maka sudilah
Karyaku bersiaran di grup ini
Tanda aku sayang semua yang ada di grup ini
Terutama sekali admin di grup ini
Jika tak sudi nak
Terima lagi aku bersiaran karya di sini
Tak apalah aku terpaksa menjadi pepatung sastera...
Moga admin di grup ini sentiasa sudi
Terima karyaku bersiaran di sini....
Kerana setiap grup yang Allah Kurniakan kepadaku
Lebih berharga daripada permata yang tak ternilai harganya...

Poul Nanggang Saya membuka seluasnya bidang kreatif bertunas di sini. Semoga semangat para sahabat tidak luntur, selamat berkarya dengan gagah tanpa kenal putus asa.


Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabat sasteraku Poul Nanggang...
Biarlah hatiku remuk redam
Biarlah hatimu luka parah berdarah
Namun berkarya tetaplah berkarya
Kerana kau dan aku
Dilahirkan di dunia ini untuk
Berkarya...gitukan?
Makanya dengarkanlah puisiku ini
Kudendangkan untukmu duhai sahabatku sasteraku Poul Nanggang...

BICARA ALAM SASTRA

bicara alam sastramu
bicara alam sasteraku
hati rasa syahdu
hati rasa rindu
rindukan dunia sastra
dunia sastramu
dunia sasteraku

hari-hari bersastra
hari-hari berbahasa indah
hari-hari sastra sastera sastra
tanpa bosan
tanpa jemu
sastra sastera sastra
tak jemu ke
tak bosan ke
tidak...tidak...tidak...
kalau aku bosan
kalau aku jemu
yang membaca juga bosan
yang mendengar juga bosan
ah! malanglah aku
sasteraku
buat orang bosan membaca
buat orang jemu mendengar
lebih baik kugari tanganku
masuk ke lokap sastra
bersastralah sendirian
tanpa orang baca
tanpa orang dengar
aku jadi bisu jadi kaku
sastra kaku sastra bisu sastra lesu
ahh! nggak mahu dong gitu...
aku mahu sastra
semua orang suka sastraku
semua orang suka sasteramu
moga kau dan aku
bahagia bersastra
kerana dunia sastra
adalah dunia kau dan aku...
biarlah kita menggapai
bintang sastra bersama
tuk dihadiahkan pada anak bangsa SeNusantara
itulah dambaan sastramu
itulah dambaan sasteraku

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
24 Sept 2012
Like ·  · 

SEBELUM BERANGKAT PULANG KE SYURGA REALITI

Melayu penuh sopan santun beradat
Berkata seolah mahu mati esoknya
Berbudi seolah mahu hidup seribu tahun lagi
Generasi disayangi
Kerabat dikasihi
Serumpun Senusantara
Indahnya sebuah kehidupan
Tanpa hasad dan iri di hati
Semuanya mencari jalan-jalan pulang
Ke negeri abadi
Yang sentiasa menanti
Berjumpa Tuhan dengan hati yang tenang
Berkat tika hidup bersangka baik denganNya
Redha akan KetentuanNya
Sentiasa mahukan hidup di dunia bagaikan Syurga
Sebelum berangkat pulang ke Syurga realiti
Insya-Allah Aamin Ya Rabbal A'Lamin

Karya Ratu Rimba Niagara
28 Sept 2012
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA & GRUP MAJLIS PANGKUAN DIRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA & GRUP PONDOK PANTUN PERSAHABATAN NUSANTARA & GRUP PUJANGGA RATU RIMBA
CINTA 5 BENUA)
Like ·  ·  · Promote · 7 hours ago · 
WWW

0 comments:

Post a Comment

 
;