Sunday 14 June 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (473) ADMIN GRUP MELAYU JAWI BERJUANGLAH HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR JIKA SAYANGKAN BANGSA MELAYUMU



SASTRA ANUGERAH ILAHI (473) ADMIN GRUP MELAYU JAWI BERJUANGLAH HINGGA KE TITISAN DARAH TERAKHIR JIKA SAYANGKAN BANGSA MELAYUMU

PINNED POST

News Feed

ASAL USUL MELAYU
Video dokumentari 20 minit yang menceritakan kepada kita sejarah paling awal bangsa Melayu itu sendiri. Siapakah Melayu... dan bagaimana orang Melayu boleh berada di nusantara ini? Semuanya akan terbongkar dalam sebuah dokumentari.
KLIK SHARE DAN LIKE agar semua bangsa Melayu di luar sana kenal asal usul mereka.

YOUTUBE.COM
Like · Comment ·
 · 12228

News Feed

RECENT ACTIVITY
Peliklah dah sering kali org cina mintak masuk kat sini..
Berkongsi ilmu bukan nk buktikan ilmu siapa hebat @ tidak...
Grup ni dah nak tutup so saya menjemput anda ke grup BANGSA MELAYU SEANTERO DUNIA...ADMIN JOIN SKALI
Sunday, June 14, 2015
DAP SUDAH BERANI UBAH SEJARAH NEGERI PULAU PINANG... KEMENTERIAN PELAJARAN DAN JABATAN SEJARAH, BILA NAK ADA TELUR?
Sejarah pembukaan negeri ini seolah-olah cuba dipesongkan apabila fakta sebenar yang telah dibuktikan sarjana dan ahli sejarah tidak dimasukkan Biro Penerangan negeri ke dalam artikel bertajuk Latar Belakang Pulau Pinang yang dimuat naik ke laman web Majlis Bandaraya Pulau Pinang (MBPP).
Malah, melalui artikel yang boleh diakses umum itu, Biro Pene­rangan negeri mendakwa sejarah negeri ini hanya bermula pada tahun 1786 iaitu selepas Pegawai British, Kapten Francis Light tiba di negeri ini dan membuat perjanjian bersama Sultan Kedah.
Pakar Kesusasteraan Bandingan, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Datuk Seri Md. Salleh Yaapar berkata, fakta dalam artikel terbabit tidak tepat dan perlu diperbetulkan.
Beliau berkata, pembukaan ne­geri ini bukan dilakukan oleh Francis Light, sebaliknya melibatkan Raja Nan Intan yang juga dikenali sebagai Datuk Nakhoda Intan.
Katanya, Datuk Nakhoda Intan yang berasal dari Paya Kumbuh, Sumatera Barat telah membuka pelabuhan Batu Uban dan membina penempatan di kawasan berkenaan pada 1734 setelah mendapat perkenan Sultan Kedah ketika itu, Sultan Muhammad Jiwa Zainal Abidin Muazzam Shah II.
Malah pada tahun sama, tambahnya, dua saudara Datuk Na­khoda Intan iaitu Nakhoda Bayan dan Nakhoda Kecil juga telah datang ke negeri ini dan masing-masing membuka penempatan di Bayan Lepas serta Jelutong.
“Francis Light hanya tiba di ne­geri ini selepas 52 tahun kedatangan Datuk Nakhoda Intan bersama saudaranya di Pulau Pinang dan fakta ini perlu ditegakkan.
“Negeri ini dibuka oleh pribumi alam Melayu sendiri dan bukan penjajah Barat, malah fakta ini juga telah banyak kali dibangkitkan serta disokong dengan bukti-bukti sahih. Jadi mengapa Biro Penerangan negeri tidak berpegang pada fakta ini.
Tambah Md. Salleh, selain Datuk Nakhoda Intan yang bersama saudaranya datang dan membuka penempatan, seorang lagi tokoh dari alam Melayu yang tiba sebelum Francis Light ke negeri ini ialah Datuk Janatun.
Sehubungan itu, beliau mempersoalkan mengapa nama tokoh-tokoh tersebut tidak diketengahkan Biro Penerangan negeri sedangkan mereka adalah yang terawal tiba di negeri ini.
“Kesilapan oleh Biro Penerangan negeri itu tidak sepatutnya berlaku kerana seolah-olah cuba menidakkan penglibatan kaum pribumi kepulauan Melayu dalam sejarah pembukaan Pulau Pinang,” katanya.
Menurutnya, sehingga kini masjid di Batu Uban yang dibangunkan oleh Datuk Nakhoda Intan bersama pengikutnya masih utuh di sam­ping sebuah telaga yang digali mereka juga airnya tidak pernah kering biarpun telah berusia hampir 300 tahun.
Selain itu, beliau juga menegaskan Georgetown yang dibuka Francis Light dan menjadi ibu negeri Pulau Pinang hari ini mempunyai nama asal yang diberikan penduduk tempatan sebelum kedatangan pegawai British berkenaan.
“Tanjung Penaga adalah nama asal Georgetown sebelum ditukarkan British dan sebab itu masih ada orang negeri ini menyebut ‘Tanjung’ bagi merujuk kawasan Georgetown yang secara tidak langsung menyokong pembukaan Pulau Pinang telah dibuat lebih awal sebelum kedatangan Francis Light,” ujarnya.
hmm... siapa tahu.... dekat mana ek nak dapatkan tanjak... n tanjak gaya mne yg ssuai smbgai lmbang rendah dri n hormat menghormati org lain.... or just gune handkerchief je lipat2 wat jdi tanjak....??
grin emoticon
Dh nk katop pn masih lg ade yg nk mintak masuk..
  • You and 4 others like this.
  • Rabeah Binti Mohd Ali Makanya jangan di katop ok...
  • Rabeah Binti Mohd Ali Admin Nazib Hashim adakah menyiarkan post tapi bila ahli grup bersuara kenapa satu pun tak dijawab ...adakah grup ini ditubuhkan sekadar suka-suka. Bila suka buka bila tak suka katop . Bgrup ini bukan periuk nasi ya. Bila berkata biarlah dua hala. Jangan cakap seorang-borang. Seolah baling batu sembunyi tangan. Inikah sikap seorang admin makanya bersuaralah jawab apa yang dipostkan admin agar admin tinggalkan tanpa ralat di hati.
Fatin Hamamah Abu Bakar commented on your post.
MAAF DIPOHON KEPADA ADMIN DAN SELURUH AHLI GRUP MELAYU BANI JAWI
Assalammualaikum admin grup Melayu Bani Jawi dan semua ahli grup yang sentiasa dihormati dan tersanjung di hati...jika benarlah grup ini akan ditutup sebelum ramadhan saya menghulur sepuluh jari memohon maaf sekiranya ada salah dan silap sepanjang saya bersiaran karya.
Niat di hati ingin menjadi rakan seperjuangan yang terbaik untuk grup ini tapi apakan daya grup ini ingin ditutup di alammaya...tapi saya masih berharap grup ini dapat teruskan perjuangannya membela nasib melayu agar tak layu ditelan zaman. Aamiin.
Ratu Rimba Niagara,
Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
27 Syaaban 1436H
14 Jun 2015


PETIKAN WALL (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN

Hafiz Amri commented on a photo you are following in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
June 12 at 7:04am
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "KOLEKSI PUISI PERANG ENAM HARI DI BUMI...".
KH. Abdullah Gymnastiar
·
Pastikan kita selalu berterimakasih atas sehalus apapun kebaikan orang, dan jangan berharap terimakasih atas sebesar apapun amal kita

PETIKAN WALL GRUP MELAYU BANI JAWI , KEBANGKITAN BANI JAWI NUSANTARA & GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
27 SYAABAN 1436H
14 JUN 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;