Tuesday 16 June 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (495) JANJI YANG TERABAIKAN


SASTRA ANUGERAH ILAHI (495) JANJI YANG TERABAIKAN
Alloh Swt. juga berfirman dalam sebuah hadits qudsi, “Wahai hamba-Ku, seandainya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang belakangan serta semua jin dan manusia berdiri di atas bukit untuk memohon kepada-Ku, kemudian masing-masing Aku penuh permintaannya, maka hal itu tidak akan mengurangi kekuasaan yang ada di sisi-Ku, melainkan hanya seperti benang yang menyerap air ketika dimasukkan ke dalam lautan.” (HR. Muslim)
Saudaraku, keterbatasan hanyalah milik makhluk. Sedangkan Alloh maha luas kuasa-Nya tanpa batas. Penting bagi kita untuk selalu berbaik sangka dan tidak berputus asa akan rohmat dan karunia-Nya.
http://www.smstauhiid.com/karunia-alloh-tak-terbatas/
Like · Comment · 

KURNIAAN ALLAH YANG TAK TERBATAS
LikePINNED POST

News Feed

ASAL USUL MELAYU
Video dokumentari 20 minit yang menceritakan kepada kita sejarah paling awal bangsa Melayu itu sendiri. Siapakah Melayu... dan bagaimana orang Melayu boleh berada di nusantara ini? Semuanya akan terbongkar dalam sebuah dokumentari.
KLIK SHARE DAN LIKE agar semua bangsa Melayu di luar sana kenal asal usul mereka.
YOUTUBE.COM
Like · Comment ·   · 12531
Makanya grup melayu bani jawi tak boleh ditutup jika mahu beroleh kejayaan...
rayuan terakhir untuk admin Nazib Hashim moga dipertimbangkan....hehehe
السلام عليكم...ان شاء الله ،
✔ 1 hari lagi NAFAS menjadi TASBIH.
✔ 1 hari lagi TIDUR menjadi IBADAH.
✔ 1 hari lagi DOA di IJABAH.
✔ 1 hari lagi PAHALA di lipat gandakan.
Tapi, Itu semua tak akan terjadi tanpa maaf tulus dlm keikhlasan dari hati.
Izinkan kedua telapak tangan bertangkup memohon maaf utk;
✔ Lisan yg terlanjur.
✔ Janji yg terabaikan.
✔ Hati yg berprasangka. dan
✔ Semua sikap yg menyakitkan...
Tegur saya jika mulai sombong.
Tegur saya jika mulai angkuh.
Tegur saya jika salah.
Krn saya masih memerlukan saudara sperti Anda hari ini, esok dan selamanya.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا
كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Marhaban ya Ramadhan...😊
Unlike · Comment · 
  • You, Datuk Faiz and 22 others like this.

  • Vella Sri Alhamdulillah datuk
    Like · Reply · 1 · 2 hrs
  • Rabeah Binti Mohd Ali Saya tegur datuk sombong kerana tak sudi like dan komen karya saya....sedangkan datuk terpilih daripa ribuan yang ingin menjadi rakan fb saya tapi habuk pun tak ada....bukan aje datuk seorang semua rakan fb saya seramai 17 orang sama seperti datuk sepikan karya saya...kasihan karya saya berkarya seorang di fb tapi seorang pun tak ada yang like dan komentar sedangkan mereka saya anggap seperti pejuang sastera saya....membuatkan saya makan hati berulam jantung....nak telan mati bapak nak luah mati emak...maafkan saya ye...jika saya terus terang kerana dengan izin datuk juga agar dapat menegur datuk maka saya tegurlah ye agar persahabatan kita tidak ada unsur prasangka andainya tempat datuk digantikan dengan pejuang sastera yang lain datuk jangan berasa hati ya...dari hujung rambut hingga ke hujung kaki saya minta maaf...dan begitu juga rakan fb yang lain, lagian saya belum meninggal lagi dan rakan fb saya masih hidup lagi cuma kita masih dipinjamkan usia untuk saling bersilaturrahim di alammaya dimana dengan izin Allah temukan kita sebagai rakan fb . Moga berkat silaturrahim kita di fb mendapat keberkhatan dari Ilahi dunia akhirat. Aamiin

    Marhaban Ya Ramadhan...
    Like · Reply · 


Saudaraku, Alloh Swt. memerintahkan kepada kita untuk berikhtiar secara maksimal dan sempurna. Namun, sayangnya kita seringkali tergesa-gesa. Kita selalu ingin segera keinginan kita terwujud. Padahal keinginan manusia itu seringkali didorong hawa nafsu, dan belum tentu baik menurut Alloh untuk kita.
Kalau kita ingin menikmati hasil, ketahuilah bahwa hasil itu hanya sebentar, dan belum tentu ada setelah kita berusaha. Adapun yang semestinya lebih kita nikmati adalah proses ikhtiarnya ketika kita berusaha mendapatkan hasil yang kita tuju. Sebagai contoh, seorang ibu yang tengah hamil. Jikalau ia tidak sabar, ingin segera bayinya lahir padahal usia kandungannya baru tiga bulan, maka tentu itu keinginannya itu bukanlah sesuatu yang baik dan benar.
http://www.smstauhiid.com/sabar-dalam-ikhtiar/
Meeting now
Cyberjaya
City
90,683 were here
Like · Comment · 


Ini adalah gambaran Bandar Melaka 4 tahun setelah ia jatuh ke tangan Portugis. Oleh kerana itu lukisan ini adalah gambaran terdekat kota atau bandar Melaka sebelum ia jatuh ke tangan penjajah. Kubu Afamosa pada waktu itu masih lagi dalam bentuk yang agak ringkas seperti yang kita dapat lihat. Apa yang menarik perhatian saya ialah di puncak menara di kubu tersebut ternampak seolah-olah sebuah kubah kecil. Adakah ini bermakna menara dalam kubu Afamosa tersebut sebenarnya adalah menara Masjid Agung Melaka yang diguna semula oleh Portugis sebagai menara kawalan?
Catatan Portugis sendiri menyebut yang mereka menggunakan bahan-bahan dari punggaran Masjid dan kuburan diraja Melaka untuk membina Kota Afamosa atau Kota Santiago tersebut. Berkemungkinan kota Portugis tersebut ditambah dan diperbaki daripada kota yang telah sedia ada yang diperbuat dari mampatan tanah dan batu.
Apa yang pasti bandar ini kelihatan padat dan penuh dengan pelbagai bentuk bangunan. Ianya menepati diskripsi bandar Melaka seperti yang tercatat dalam Sejarah Melayu iaitu sebuah bandar yang tidak berputusan dengan rumah dan kedai.
~ASJ~



Sungguh menakjubkan perkara seorang mukmin, jika ia ditimpa dengan kesulitan dan penderitaan maka ia bersabar, maka inilah yang terbaik baginya Dan jika mendapatkan kesenangan dan kegembiraan, maka ia bersyukur dan inilah yang terbaik baginya.
Maka seorang mukmin berada diantara merenungkan dosa-dosanya sehingga bersabar (karena musibah dapat membersihkan dosa-dosanya) dan menyaksikan karunia Allah sehingga bersyukur kepadaNya.
http://www.smstauhiid.com/ujian-hidup/
Like · Comment ·   · 28,8724071,589

PETIKAN WALL RATU RIMBA NIAGARA , DATUK FAIZ & RAKAN-RAKAN ALAMMAYA
30 SYAABAN 1436H
17 JUN 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;