Sunday 14 June 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (482) TIKA HIDUP KITA TAK SEDAR SESUDAH MATI BARU SEDAR TAPI SUDAH TERLAMBAT


SASTRA ANUGERAH ILAHI  (482) TIKA HIDUP KITA TAK SEDAR SESUDAH MATI BARU SEDAR TAPI SUDAH TERLAMBAT

يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوا اسْتَعِيْنُوْا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِيْن
Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlahpertolongandengan sabar dan shalat; sesung-guhnya Allah adalah besertaorang-orang yang sabar.
QS Al baqarah 153
Selamat menjalankan ibadah subuh.
Salam BBM.
Unlike · Comment · 
ASTRONOT WANITA JADI MU'ALAF
Sunita Williams, seorang wanita India pertama yang pergi ke bulan pada tanggal 9-07-2011.
Kembalinya dari Bulan langsung masuk dan memeluk Agama Islam.
Dia berkata:
"Dari Bulan seluruh Bumi kelihatan hitam dan gelap kecuali dua tempat yang terang dan bercahaya.
Ketika aku lihat dengan Teleskop, ternyata tempat itu adalah Mekkah dan Madinah. Di Bulan semua frekuensi suara tidak berfungsi, Tapi aku masih mendengar suara Adzan"
Prof Lawrence E Yoseph:
Sungguh kita telah berhutang besar kepada umat Islam, dalam Encyclopedia Americana menulis:
"...Sekiranya orang-orang Islam berhenti melaksanakan thawaf ataupun shalat di muka bumi ini, niscaya akan terhentilah perputaran bumi kita ini, karena rotasi dari super konduktor yang berpusat di Hajar Aswad, tidak lagi memencarkan gelombang elektromagnetik
Menurut hasil penelitian dari 15 Universitas:
Menunjukkan Hajar Aswad adalah batu meteor yang mempunyai kadar logam yang sangat tinggi, yaitu 23,000 kali dari baja yang ada!
Beberapa astronot yang mengangkasa melihat suatu sinar yang teramat terang mememancar dari bumi, dan setelah diteliti ternyata bersumber dari Bait Allah atau Ka'bah.
Super konduktor itu adalah Hajar Aswad, yang berfungsi bagai mikrofon yang sedang siaran dan jaraknya mencapai ribuan mil jangkauan siarannya.
Prof Lawrence E Yoseph - Fl Whiple menulis:
"...Sungguh kita berhutang besar kepada orang Islam, shalat, tawaf dan tepat waktu menjaga super konduktor itu..."
Para astronot telah menemukan bahwa planet Bumi itu mengeluarkan semacam radiasi.
Radiasi yang berada di sekitar ka’bah ini memiliki karakteristik dan menghubungkan antara Ka’bah di planet Bumi dengan Ka’bah di alam.
Di tengah-tengah antara kutub utara dan kutub selatan, ada suatu area yang bernama ‘Zero Magnetism Area’, ertinya adalah apabila kita mengeluarkan kompas di area tersebut, maka jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sama sekali karena daya tarik yang sama besarnya antara kedua kutub.
Itulah sebabnya jika seseorang tinggal di Mekah, maka ia akan hidup lebih lama, lebih sehat, dan tidak banyak dipengaruhi oleh banyak kekuatan gravitasi.
Sebab itu lah ketika kitìa mengelilingi Ka’Bah, maka seakan- akan diri kita di-charged ulang oleh suatu energi misterius dan ini adalah fakta yang telah dibuktikan secara ilmiah.
Makkah juga merupakan pusat bumi.
Makkah adalah Pusat dari lapisan-lapisan langit Ada beberapa ayat dan hadits nabawi yang menyiratkan fakta ini.
Allah berfirman:
‘Hai golongan jin dan manusia, jika kamu sanggup menembus (melintasi) penjuru langit dan bumi, maka lintasilah, kamu tidak dapat menembusnya melainkan dengan kekuatan.’ (ar-Rahman:33).
Menurut riwayat Ibnu Abbas dan Abdullah bin Amr bin As, dahulu Hajar Aswad tidak hanya berwarna putih tetapi juga memancarkan sinar yang berkilauan.
Sekiranya Allah subhanahu wata'ala tidak memadamkan kilauannya, tidak seorang manusia pun yang sanggup mamandangnya.
Dalam penelitian lainnya, mereka mengungkapkan bahwa batu Hajar Aswad merupakan batu tertua di dunia dan juga bisa mengambang di air.
Di sebuah musium di negara Inggris, ada tiga buah potongan batu tersebut ( dari Ka’Bah ) dan pihak musium juga mengatakan bahwa bongkahan batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem tatasurya kita.
Dalam salah satu sabdanya, Rasulullah Shalallahu 'alaihi wassalam bersabda :
Hajar Aswad itu diturunkan dari surga, warnanya lebih putih daripada susu, dan dosa-dosa anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam.
Subhanallah, Alhamdulillah, Laa Illaha illallah, Allahu Akbar
Betapa bergetar hati kita melihat dahsyatnya gerakan thawaf haji dan Umroh. Ini adalah jawaban fitnah dan tuduhan jahiliyah yang tak didasari ilmu pengetahuan, iaitu mengapa kaum Muslimin shalat ke arah kiblat dan bahwa umat Islam di anggap menyembah Hajar Aswad. Hanya Allah Yang Maha Kuasa Dan Segala-Galanya.
Subhanallah
Kalau sedang online, sebarkan ke sesama muslim. (Berarti anda telah membelanjakan hartamu di jalan Allah)
  • You and 9 others like this.
  • Effin Ajis Amende tu?
    1 hr · Like
  • Zaki Zaif 1. Sunita williams tak pergi bulan...dia pergi iss je...
    2. Dia tak peluk islam pon...
    3. Bumi berputar sebab bumi terhasil dari debu nebula yang berpusing...dan ikut hukum inersia...pergerakan objek akan sentiasa bergerak selagi mana xda daya yang dikenakan pads objek tu...sebab tu bumi kekal berputar....
    1 hr · Edited · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali Tika masih hidup kita tak sedar pun amalan sebesar zarrah amat berharga di Sisi Allah SWT bila sudah mati kita baru sedar yang kita sudah terlambat untuk berbuat kebaikan walaupun sebesar zarrah tiada berpeluang lagi sekalupun menangis air mata darah tak akan dihidupkan semula...harta pangkat dan wang bukan milik kita lagi yang kita bawa amalan walaupun sebesar zarrah terlalu amat berharga tika berada di alam akhirat. Allahu Akbar syukur kepada-Mu Engkau masih meminjamkan usia untuk kuhidup menjadi hamba-Mu mendambakan cinta-Mu redha-Mu. Berilah kami kesabaran di setiap ujian-Mu kepada kami. Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
    1 min · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali
    Write a comment...
TOK JANGGUT MENENTANG KERANA CUKAI YANG TINGGI DIKENAKAN KEPADA RAKYAT..!!! MARI BELAJAR SEJARAH...
TOK JANGGUT atau HAJI MAT HASSAN
(i) Latar belakang
– nama sebenar Haji Mat Hassan bin Munas
– dikenali sebagai Tok Janggut kerana beliau menyimpan janggut hingga ke paras dada
– dilahirkan tahun 1853 di Kampung Jeram, Pasir Puteh, Kelantan
– mendapat pendidikan pondok di Kelantan dan Makkah
– mahir dalam ilmu persilatan
– menetap di Kampung Nering, Kelantan
– bekerja sebagai petani dan peniaga
FAKTOR PENENTANGAN
a)British memperkenalkan peraturan cukai tanah yang mewajibkan petani membayar cukai tanah pada tahun 1915.
b)Petani dikenakan pelbagai cukai yang membebankan seperti cukai pokok kelapa yang berbuah,cukai pokok pinang,cukai daun sirih dan ternakan lembu serta kerbau.
c)Kesukaran membayar cukai kerana pejabat cukai terletak di bandar.Penduduk yang gagal membayar cukai akan di tangkap dan didenda.Sikap biadap pengawai British yang bertugas menimbulkan kemarahan penduduk terhadap British.
d)Sentimen anti-British meningkat apabila kerajaan Turki Uthmaniyah menyeru umat Islam berjihad menentang penjajah Barat.Tok Janggut menyahut seruan tersebut dengan melancarkan penentangan terhadap British di Pasir Puteh.
:: TOK JANGGUT PEJUANG JIHAD ::
erjuangan tokoh yang nama sebenarnya, Mat Hassan Panglima Munas itu cuba dinafikan, malah perkataan ‘jihad’ yang dilancarkan Tok Janggut diganti dengan perkataan ‘pemberontakan’ dan ‘penderhakaan’.
Inggeris benar-benar mahu memburukkan nama baik pejuang kebebasan itu berikutan kesan dan pengaruh Tok Janggut yang bukan kecil. Pada mereka jika tindakan Tok Janggut tidak disekat, maruah sebagai kuasa dunia dan bangsa yang ‘pintar’ akan terjejas.
Mereka mengambil keputusan membunuh Tok Janggut. Apabila tokoh yang juga ulama itu meninggal, mereka sedar ‘aura perjuangan’ Mat Hassan juga perlu dihapuskan bagi mengelakkan peristiwa itu berulang.
Seterusnya mereka melancarkan perang saraf memburukkan Tok Janggut dan pengikutnya, dengan harapan generasi mendatang menganggap lelaki itu dan kumpulannya penderhaka dan pengkhianat bangsa dan negara.
Umpama menyelimuti gajah dengan sapu tangan, usaha itu tidak berhasil kerana masyarakat masih menyanjung sumbangan Tok Janggut berserta sahabat dan pengikutnya terhadap negara.
Walaupun usahanya menentang dan mengusir penjajah dari bumi Melayu tidak kesampaian, semangat cintakan agama, bangsa dan tanah air yang tertanam kukuh di jiwa tokoh itu masih kekal disanjung sehingga kini.
Kesedaran Mat Hassan terhadap agama, bangsa dan tanah air dipupuk sejak kecil. Beliau dilahirkan di Kampung Saring, daerah Jeram, Kelantan pada 1850. Berikutan ayahandanya berkhidmat sebagai panglima istana, dia turut dibesarkan dalam istana Tengku Seri Maharaja Jeram.
Beliau belajar ilmu agama di Makkah. Ketika berusia 52 tahun dan masih di Makkah, Patani dikuasai Siam. Gurunya, Syeikh Ahmad memberi amanat supaya muridnya berikhtiar membebaskan jajahan dikenali sebagai Serambi Makkah itu. Ketika itu, Inggeris mula melebarkan penjajahan ke negeri Melayu di Utara dan Timur Semenanjung selepas berjaya menguasai negeri di pantai Barat Semenanjung.
Perjanjian Bangkok yang dimeterai antara Inggeris dan Siam menyebabkan Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis diletakkan di bawah kuasa Inggeris manakala Patani, Menara, Jalor dan Setol di bawah Siam.
Kehadiran Inggeris di Kelantan tidak direstui orang Melayu dan perubahan pentadbiran yang diperkenalkan penjajah ternyata menindas penduduk watan.
Mat Hassan pulang ke Kelantan tatkala Sultan dan pembesar Melayu di Kota Bharu tidak terdaya melawan Inggeris. Beliau menawarkan diri kepada Ungku Besar Jeram untuk menubuhkan barisan menentang penjajah itu.
Mat Hassan juga berhubung rapat dengan pejuang Melayu Pahang seperti Tok Gajah, Mat Kilau dan Datuk Bahaman.
Sentimen anti-Inggeris semakin meningkat apabila tercetusnya Perang Dunia Pertama pada Ogos 1914. Kerajaan Kelantan yang berada dalam keadaan tersepit akibat perjanjian Inggeris-Kelantan 1910 dipaksa menyatakan bahawa mereka menyebelahi England dalam peperangan itu.
Keputusan Kelantan memihak kepada British dan bukan Turki Uthmaniah dalam Perang Dunia Pertama mengecewakan Tok Janggut kerana bertentangan dengan fatwa Syaikhul Islam, Khayri Effendi, yang mewajibkan umat Islam berjihad menentang British dan sekutunya.
Penindasan menerusi kutipan cukai yang tinggi menyemarakkan lagi kemarahan orang Melayu. Pada mulanya Tok Janggut dan pengikut turut membayar cukai walaupun tidak berpuas hati.
Kekacauan bermula apabila pejabat jajahan mengambil masa tiga hari untuk mengutip hasil kerana hanya ada seorang petugas hingga menyukarkan orang kampung. Berikutan itu, Mat Hassan memutuskan tidak membayar cukai dan memulakan kempen penentangan.
Disebabkan tidak sanggup menahan derita, ramai penduduk menyebelahi Tok Janggut dan kesedaran membela agama, bangsa dan tanah air itulah menjadi prolog kisah perjuangannya.
Pada 29 April 1915, Mat Hassan bermesyuarat dengan pengikutnya di rumah Tok Nik Bas di Kampung Tok Akib mengenai strategi menentang Inggeris dan memutuskan mengambil alih pemerintahan di Pasir Puteh dan mengisytiharkan jajahan itu merdeka.
Bagaimanapun mesyuarat sulit itu diketahui Pegawai Jajahan Pasir Puteh yang berasal dari Singapura iaitu Latiff, yang kemudian mengeluarkan waran kepada Ketua Balai Polis, Sarjan Che Wan Sulaiman, untuk menangkap Mat Hassan.
Sarjan Che Wan yang diiringi beberapa anggotanya bertolak ke Kampung Tok Akib pada pagi 29 April bagi memaksa Mat Hassan menyerah diri. Ketika tiba di kampung itu, Mat Hassan sedang berucap di hadapan kira-kira 1,000 penduduk yang kebanyakannya bersenjata.
Tok Janggut bersetuju mengikut polis ke pejabat jajahan untuk memberi penjelasan mengenai tindakannya. Layanan polis terhadapnya ketika itu menyebabkan timbul persengketaan. Beliau tidak setuju polis berjalan di belakangnya kerana kelihatan seolah-olah mereka mengawal tindakannya daripada melarikan diri dan mahu polis berjalan seiring atau di hadapannya.
Bagaimanapun polis tetap berkeras menyebabkan Mat Hassan menikam Sarjan Che Wan dengan kerisnya sehingga mati. Itulah permulaan peperangan antara Tok Janggut dengan Inggeris.
Tok janggut dan pengikutnya bergerak ke Pasir Puteh menyebabkan pegawai Inggeris di jajahan itu melarikan diri menggunakan bot ke Kota Bharu. Tok Janggut berjaya menawan Pasir Puteh dan menubuhkan pentadbiran sendiri dan beliau diisytihar Ketua Menteri dan Ungku Besar Jeram sebagai Raja.
Perkembangan di Pasir Puteh membimbangkan pihak istana di Kota Bharu kerana sebelum ini sultan sudah memberi jaminan bertulis kepada Inggeris akan memastikan kekacauan tidak berlaku di Kelantan.
Sejurus selepas berunding dengan Langham-Carter, Sultan Muhammad ke-IV mengarahkan Datuk Menteri Mohd Hassan Ismail dan Datuk Bentara Setia Nik Mahmud Ismail bertolak ke Pasir Puteh untuk berunding dan mereka meminta bantuan Datuk Imam Lebai Kadir.
Ungku Besar dan Tok Janggut menjelaskan kepada Datuk Imam Lebai Kadir bahawa beliau dan pengikutnya tidak berniat menderhaka tetapi bertujuan menghalau Latiff yang dianggap sebagai penindas.
Atas cadangan Penasihat British dan sokongan Datuk Bentara Setia dan Datuk Menteri, Sultan Muhammad ke-IV memutuskan menangkap Tok Janggut dan pengikutnya atas kesalahan menderhaka.
Malah, satu tawaran turut dihebahkan kepada masyarakat bahawa sesiapa yang berjaya menangkap Tok Janggut dan 21 pengikut kanannya akan menerima ganjaran.
Langham-Carter tidak yakin dengan kemampuan Sultan menghadapi kebangkitan Tok Janggut, selain mengesyaki baginda dan beberapa pembesar seperti Tengku Chik Penambang bersimpati dengan Tok Janggut.
Beliau meminta Gabenor menghantar bantuan tentera ke Kelantan dan seramai 239 askar Inggeris dihantar ke negeri itu pada 3 Mei 1915. Bagaimanapun pengikut Tok Janggut mengambil keputusan bijak dengan tidak berdepan pasukan Inggeris yang mempunyai kelengkapan senjata itu. Sebaliknya, mereka bersembunyi dan selepas seminggu, tentera Inggeris terpaksa kembali ke Singapura.
Selepas mendapat tahu kumpulan Tok Janggut akan kembali menguasai Pasir Puteh, Inggeris kembali membawa masuk tentera Sikh untuk membakar rumah penduduk kampung. Tindakan itu mencetuskan kemarahan Tok Janggut dan menyerang khemah tentera di Pasir Puteh pada jam 3 pagi, 24 Mei 1915.
Langham-Carter, Pepys, AG Maxwell dan beberapa pegawai Inggeris pula memimpin pasukan Malay State Guides memburu kumpulan Tok Janggut dan menggeledah rumah Khatib Abu Bakar di Kampung Merbol kerana mengesyakinya bersembunyi di situ.
Khatib Abu Bakar cuba menghalang askar Sikh daripada mencerobohi rumahnya dan akibatnya beliau ditikam mati.
Pasukan Tok Janggut dan tentera Inggeris bertembung di Kampung Dalam Pupoh tidak jauh dari Kampung Merbol dan dengan laungan “Allahu akbar!”, Tok Janggut dan pasukannya bertempur hebat. Bagaimanapun, Tok Janggut terbunuh bersama ramai pengikutnya.
Mayatnya kemudian diarak sekitar Pasir Puteh sebelum dibawa ke Kota Bharu dan digantung dengan kaki ke atas, kepala ke bawah di Padang Merdeka sebelum dikebumikan di Pasir Pekan, Tumpat, Kelantan
  • 46 people like this.
  • Mohd Azlan Ibrahim Kezaliman british yang menyamai jepun.
  • Gjerai Abarra Al-Fatihah..
    buat beliau, semuga rohnya sentiasa dirahmati...semangatnya menjadi semangat pejuang bg kita
  • Mohd Ariff Ariffin Ariff Bukan tok janggut....itu kata org...insyaALLAH bukan
    22 hrs · Like
  • Sri Perkasa Alam Satu contoh tauladan kepada bangsa melayu
    20 hrs · Like
  • Jaafar Shariff Nie Baru betul darah pahlawan....al fatihah
    19 hrs · Like
  • Khairul Anuar jahat british dtg dgn tujuan nak menjajah dan mencuri hasil bumi negara org..
    19 hrs · Like
  • Abdullah Ibnu Mariam Mat kilau pun sama, darah perang . Haqqqq
    18 hrs · Like
  • Misteri Para Wali mengarut..faktro lawan penjajah krn cukai...siapa yg dok tulis sejarah mengarut nie..elok pancung kepala...faktor di tentang penjajah krn faktior kapir nk kristiankan umat islam di kelantan...tu faktornya...
    1 hr · Like
  • Razlan Yussof Bukan cukai pn trmasuk dlm kapir nk menyesatkn orang Islam ke tuan???cukai bkn berasal dri Islam dan kafir cba mnyesatkn orang Islam di Kelantan dan mlakukn penganiyaan kpda rakyat dgn mlaksankn cukai yang jelas Haram disisi Islam..
    1 hr · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali Nazib Hashim tabik spring lah siarkan gambar pejuang fisabilillah tok janggut tapi tahukah kamu lebih kejam daripada britishdan jepun jika kamu tutup grup melayu bani jawi ni kerana kamu yang meniupkan bara semangat pejuang melayu berjiwa fisabilillah tapi akhirnya kamu juga yang undur diri dari medan juang. Jika begitulah kamu seluruh melayu di bumi nusantara ini akan menyumpah kamu pertualang bangsa melayu sebenarnya lebih kejam daripada british dan jepun.
    1 hr · Like

RECENT ACTIVITY

 
Parti anti melayu dok pulun siapkan rumah² mangsa banjir di pantai timur, parti² pejuang melayu sibuk bertelagah sesama sendiri.
ADMIN GRUP MELAYU BANI JAWI HERO MELAYU DI ZAMAN KINI.
You and 76 others like this.
Nur Mahayana Moktar maaf, boleh sesiapa terangkan makna gambar ni
May 2 at 12:53am ·
Nazib Hashim inilah hero Melayu dulu-dulu..
May 2 at 1:00am ·
Nur Mahayana Moktar apa sumbangan mereka pada masyarakat melayu sekarang?
May 2 at 1:02am ·
Rabeah Binti Mohd Ali Makna gambar ini minta admin dan semua ahli grup teruskan perjuangan mereka sebagai pahlawan melayu membela nasib melayu di seluruh bumi nusantara.
Rabeah Binti Mohd Ali Duhai admin grup Melayu Bani Jawi lihat dan amati gambar leluhur moyang kita semuanya siap sedia untuk berada di medan juang dan mereka mahu admin dan semua ahli grup ini meneruskan perjuangan mereka. Tak caya lihatlah dengan mata hatimu pasti tak jadi tutup grup ini...jika putih hati juga hendak menutupnya bererti kasih yang diberi oleh leluhur nenek moyang pahlawan melayu nusantara dibalas dengan racun berbisa-bisa....!!!! tolong ehsan sama anak cucu melayu mendatang....!!!
PETIKAN WALL GRUP MELAYU BANI JAWI
27 SYAABAN 1436H
14 JUN 2015

Nazib Hashim's photo.
Duhai admin grup Melayu Bani Jawi lihat dan amati gambar leluhur moyang kita semuanya siap sedia untuk berada di medan juang dan mereka mahu admin dan semua ahli grup ini meneruskan perjuangan mereka. Tak caya lihatlah dengan mata hatimu pasti tak jadi tutup grup ini...jika putih hati juga hendak menutupnya bererti kasih yang diberi oleh leluhur nenek moyang pahlawan melayu nusantara dibalas dengan racun berbisa-bisa....!!!! tolong ehsan sama anak cucu melayu mendatang....!!!

Nuhaa Wati's photo.
SELAMATKAN GENERASI MUSLIM DARI PEMBODOHAN DAN KEBOHONGAN SEJARAH !!!
WALI SONGO UTUSAN KHALIFAH
Bisa dikatakan tak akan ada Islam di Indonesia tanpa peran khilafah. Orang sering mengatakan bahwa Islam di Indonesia, khususnya di tanah Jawa disebarkan oleh Walisongo. Tapi tak banyak orang tahu, siapa sebenarnya Walisongo itu? Dari mana mereka berasal? Tidak mungkin to mereka tiba-tiba ada, seolah turun dari langit?
Dalam kitab Kanzul ‘Hum yang ditulis oleh Ibn Bathuthah yang kini tersimpan di Museum Istana Turki di Istanbul, disebutkan bahwa Walisongo dikirim oleh Sultan Muhammad I. Awalnya, ia pada tahun 1404 M (808 H) mengirim surat kepada pembesar Afrika Utara dan Timur Tengah yang isinya meminta dikirim sejumlah ulama yang memiliki kemampuan di berbagai bidang untuk diberangkatkan ke pulau Jawa.
Jadi, Walisongo sesungguhnya adalah para dai atau ulama yang diutus khalifah di masa Kekhilafahan Utsmani untuk menyebarkan Islam di Nusantara. Dan jumlahnya ternyata tidak hanya sembilan (Songo). Ada 6 angkatan yang masing-masing jumlahnya sekitar sembilan orang. Memang awalnya dimulai oleh angkatan I yang dipimpin oleh Syekh Maulana Malik Ibrahim, asal Turki, pada tahun 1400 an. Ia yang ahli politik dan irigasi itu menjadi peletak dasar pendirian kesultanan di Jawa sekaligus mengembangkan pertanian di Nusantara. Seangkatan dengannya, ada dua wali dari Palestina yang berdakwah di Banten. Yaitu Maulana Hasanudin, kakek Sultan Ageng Tirtayasa, dan Sultan Aliudin. Jadi, masyarakat Banten sesungguhnya punya hubungan biologis dan ideologis dengan Palestina.
Lalu ada Syekh Ja’far Shadiq dan Syarif Hidayatullah yang di sini lebih dikenal dengan sebutan Sunan Kudus dan Sunan Gunung Jati. Keduanya juga berasal dari Palestina. Sunan Kudus mendirikan sebuah kota kecil di Jawa Tengah yang kemudian disebut Kudus – berasal dari kata al Quds (Jerusalem).
Dari para wali itulah kemudian Islam menyebar ke mana-mana hingga seperti yang kita lihat sekarang. Oleh karena itu, sungguh aneh kalau ada dari umat Islam sekarang yang menolak khilafah. Itu sama artinya ia menolak sejarahnya sendiri, padahal nenek moyangnya mengenal Islam tak lain dari para ulama yang diutus oleh para khalifah.
Islam masuk ke Indonesia pada abad 7M (abad 1H), jauh sebelum penjajah datang. Islam terus berkembang dan mempengaruhi situasi politik ketika itu. Berdirilah kesultanan-kesultanan Islam seperti di Sumatera setidaknya diwakili oleh institusi kesultanan Peureulak (didirikan pada 1 Muharram 225H atau 12 November tahun 839M), Samudera Pasai, Aceh Darussalam, Palembang; Ternate, Tidore dan Bacan di Maluku (Islam masuk ke kerajaan di kepulauan Maluku ini tahun 1440); Kesultanan Sambas, Pontianak, Banjar, Pasir, Bulungan, Tanjungpura, Mempawah, Sintang dan Kutai di Kalimantan.
Adapun kesultanan di Jawa antara lain: kesultanan Demak, Pajang, Cirebon dan Banten. Di Sulawesi, Islam diterapkan dalam institusi kerajaan Gowa dan Tallo, Bone, Wajo, Soppeng dan Luwu. Sementara di Nusa Tenggara penerapan Islam di sana dilaksanakan dalam institusi kesultanan Bima. Setelah Islam berkembang dan menjelma menjadi sebuah institusi maka hukum-hukum Islam diterapkan secara menyeluruh dan sistemik dalam kesultanan-kesultanan tersebut.
PERIODE DAKWAH WALI SONGO
Kita sudah mengetahui bahwa mereka adalah Maulana Malik Ibrahim ahli tata pemerintahan negara dari Turki, Maulana Ishaq dari Samarqand yang dikenal dengan nama Syekh Awwalul Islam, Maulana Ahmad Jumadil Kubra dari Mesir, Maulana Muhammad al-Maghrabi dari Maroko, Maulana Malik Israil dari Turki, Maulana Hasanuddin dari Palestina, Maulana Aliyuddin dari Palestina, dan Syekh Subakir dari Persia. Sebelum ke tanah Jawa, umumnya mereka singgah dulu di Pasai. Adalah Sultan Zainal Abidin Bahiyan Syah penguasa Samudra Pasai antara tahun 1349-1406 M yang mengantar Maulana Malik Ibrahim dan Maulana Ishaq ke Tanah Jawa.
Pada periode berikutnya, antara tahun 1421-1436 M datang tiga da’i ulama ke Jawa menggantikan da’i yang wafat. Mereka adalah Sayyid Ali Rahmatullah putra Syaikh Ibrahim dari Samarkand (yang dikenal dengan Ibrahim Asmarakandi) dari ibu Putri Raja Campa-Kamboja (Sunan Ampel), Sayyid Ja’far Shadiq dari Palestina (Sunan Kudus), dan Syarif Hidayatullah dari Palestina cucu Raja Siliwangi Pajajaran (Sunan Gunung Jati).
Mulai tahun 1463M makin banyak da’i ulama keturunan Jawa yang menggantikan da’i yang wafat atau pindah tugas. Mereka adalah Raden Paku (Sunan Giri) putra Maulana Ishaq dengan Dewi Sekardadu, putri Prabu Menak Sembuyu, Raja Blambangan; Raden Said (Sunan Kalijaga) putra Adipati Wilatikta Bupati Tuban; Raden Makdum Ibrahim (Sunan Bonang); dan Raden Qasim Dua (Sunan Drajad) putra Sunan Ampel dengan Dewi Condrowati, putri Prabu Kertabumi Raja Majapahit.
Banyaknya gelar Raden yang berasal dari kata Rahadian yang berarti Tuanku di kalangan para wali, menunjukkan bahwa dakwah Islam sudah terbina dengan subur di kalangan elit penguasa Kerajaan Majapahit. Sehingga terbentuknya sebuah kesultanan tinggal tunggu waktu.
Hubungan tersebut juga nampak antara Aceh dengan Khilafah Utsmaniyah. Bernard Lewis menyebutkan bahwa pada tahun 1563M, penguasa Muslim di Aceh mengirim seorang utusan ke Istambul untuk meminta bantuan melawan Portugis sambil meyakinkan bahwa sejumlah raja di kawasan tersebut telah bersedia masuk agama Islam jika kekhalifahan Utsmaniyah mau menolong mereka.
Saat itu kekhalifahan Utsmaniyah sedang disibukkan dengan berbagai masalah yang mendesak, yaitu pengepungan Malta dan Szigetvar di Hungaria, dan kematian Sultan Sulaiman Agung. Setelah tertunda selama dua bulan, mereka akhirnya membentuk sebuah armada yang terdiri dari 19 kapal perang dan sejumlah kapal lainnya yang mengangkut persenjataan dan persediaan untuk membantu masyarakat Aceh yang terkepung.
Namun, sebagian besar kapal tersebut tidak pernah tiba di Aceh. Banyak dari kapal-kapal tersebut dialihkan untuk tugas yang lebih mendesak yaitu memulihkan dan memperluas kekuasaan Utsmaniyah di Yaman. Ada satu atau dua kapal yang tiba di Aceh. Kapal-kapal tersebut selain membawa pembuat senjata, penembak, dan teknisi juga membawa senjata dan peralatan perang lainnya, yang langsung digunakan oleh penguasa setempat untuk mengusir Portugis. Peristiwa ini dapat diketahui dalam berbagai arsip dokumen negara Turki.
Hubungan ini nampak pula dalam penganugerahan gelar-gelar kehormatan diantaranya Abdul Qadir dari Kesultanan Banten misalnya, tahun 1048 H (1638 M) dianugerahi gelar Sultan Abulmafakir Mahmud Abdul Kadir oleh Syarif Zaid, Syarif Mekkah saat itu. Demikian pula Pangeran Rangsang dari Kesultanan Mataram memperoleh gelar Sultan dari Syarif Mekah tahun 1051 H (1641 M ) dengan gelar Sultan Abdullah Muhammad Maulana Matarami. Pada tahun 1638 M, sultan Abdul Kadir Banten berhasil mengirim utusan membawa misi menghadap syarif Zaid di Mekah.
Hasil misi ke Mekah ini sangat sukses, sehingga dapat dikatakan kesultanan Banten sejak awal memang meganggap dirinya sebagai kerajaan Islam, dan tentunya termasuk Dar al-Islam yang ada di bawah kepemimpinan Khalifah Turki Utsmani di Istanbul. Sultan Ageng Tirtayasa mendapat gelar sultan dari Syarif mekah.
Hubungan erat ini nampak juga dalam bantuan militer yang diberikan oleh Khilafah Islamiyah. Dalam Bustanus Salatin karangan Nuruddin ar-Raniri disebutkan bahwa kesultanan Aceh telah menerima bantuan militer berupa senjata disertai instruktur yang mengajari cara pemakaiannya dari Khilafah Turki Utsmani (1300-1922).
Bernard Lewis (2004) menyebutkan bahwa pada tahun 1563 penguasa Muslim di Aceh mengirim seorang utusan ke Istanbul untuk meminta bantuan melawan Portugis. Dikirimlah 19 kapal perang dan sejumlah kapal lainnya pengangkut persenjataan dan persediaan; sekalipun hanya satu atau dua kapal yang tiba di Aceh.
Tahun 1652 kesultanan Aceh mengirim utusan ke Khilafah Turki Utsmani untuk meminta bantuan meriam. Khilafah Turki Utsmani mengirim 500 orang pasukan orang Turki beserta sejumlah besar alat tembak (meriam) dan amunisi. Tahun 1567, Sultan Salim II mengirim sebuah armada ke Sumatera, meski armada itu lalu dialihkan ke Yaman. Bahkan Snouck Hourgroye menyatakan, “Di Kota Makkah inilah terletak jantung kehidupan agama kepulauan Nusantara, yang setiap detik selalu memompakan darah segar ke seluruh penduduk Muslimin di Indonesia.” Bahkan pada akhir abad 20, Konsul Turki di Batavia membagi-bagikan al-Quran atas nama Sultan Turki.
Di istambul juga dicetak tafsir al-Quran berbahasa melayu karangan Abdur Rauf Sinkili yang pada halaman depannya tertera “dicetak oleh Sultan Turki, raja seluruh orang Islam”. Sultan Turki juga memberikan beasiswa kepada empat orang anak keturunan Arab di Batavia untuk bersekolah di Turki.
Pada masa itu, yang disebut-sebut Sultan Turki tidak lain adalah Khalifah, pemimpin Khilafah Utsmaniyah yang berpusat di Turki. Selain itu, Snouck Hurgrounye sebagaimana dikutip oleh Deliar Noer mengungkapkan bahwa rakyat kebanyakan pada umumnya di Indonesia, terutama mereka yang tinggal di pelosok-pelosok yang jauh di penjuru tanah air, melihat stambol (Istambul, kedudukan Khalifah Usmaniyah) masih senantiasa sebagai kedudukan seorang raja semua orang mukmin yang kekuasaannya mungkin agaknya untuk sementara berkurang oleh adanya kekuasaan orang-orang kafir, tetapi masih dan tetap [dipandang] sebagai raja dari segala raja di dunia. Mereka juga berpikir bahwa “sultan-sultan yang belum beragama mesti tunduk dan memberikan penghormatannya kepada khalifah.” Demikianlah, dapat dikatakan bahwa Islam berkembang di Indonesia dengan adanya hubungan dengan Khilafah Turki Utsmani.
Dengan demikian, keterkaitan Nusantara sebagai bagian dari Khilafah, baik saat Khilafah Abbasiyah Mesir dan Khilafah Utsmaniyah telah nampak jelas pada pengangkatan Meurah Silu menjadi Sultan Malikussaleh di Kesultanan Samudra-Pasai Darussalam oleh Utusan Syarif Mekkah, dan pengangkatan Sultan Abdul Kadir dari Kesultanan Banten dan Sultan Agung dari Kesultanan Mataram oleh Syarif Mekkah.
Dengan mengacu pada format sistem kehilafahan saat itu, Syarif Mekkah adalah Gubernur (wali) pada masa Khilafah Abbasiyah dan Khilafah Utsmaniyah untuk kawasan Hijaz. Jadi, wali yang berkedudukan di Mekkah bukan semata penganugerahan gelar melainkan pengukuhannya sebagai sultan. Sebab, sultan artinya penguasa. Karenanya, penganugerahan gelar sultan oleh wali lebih merupakan pengukuhan sebagai penguasa Islam. Sementara itu, kelihatan Aceh memiliki hubungan langsung dengan pusat khilafah Utsmaniyah di Turki.
KESIMPULAN
Jumlah dai yang diutus ini tidak hanya sembilan (Songo). Bahkan ada 6 angkatan yang dikirimkan, masing-masing jumlanya sekitar sembilan orang. (Versi lain mengatakan 7 bahkan 10 angkatan karena dilanjutkan oleh anak / keturunannya)
Para Wali ini datang dimulai dari Maulana Malik Ibrahim, asli Turki. Beliau ini ahli politik & irigasi, wafat di Gresik.
- Maulana Malik Ibrahim ini menjadi peletak dasar pendirian kesultanan di Jawa sekaligus mengembangkan pertanian di Nusantara.
- Seangkatan dengan beliau ada 2 wali dari Palestina yg berdakwah di Banten; salah satunya Maulana Hasanudin, beliau kakek Sultan Ageng Tirtayasa.
- Juga Sultan Aliyudin, beliau dari Palestina dan tinggal di Banten. Jadi masyarakat Banten punya hubungan darah & ideologi dg Palestina.
- Juga Syaikh Ja'far Shadiq & Syarif Hidayatullah; dikenal disini sebagai Sunan Kudus & Sunan Gunung Jati; mereka berdua dari Palestina.
- Maka jangan heran, Sunan Kudus mendirikan Kota dengan nama Kudus, mengambil nama Al-Quds (Jerusalem) & Masjid al-Aqsha di dalamnya.
(Sumber Muhammad Jazir, seorang budayawan & sejarawan Jawa , Pak Muhammad Jazir ini juga penasehat Sultan Hamengkubuwono X).
Adapun menurut Berita yang tertulis di dalam kitab Kanzul ‘Hum karya Ibnul Bathuthah, yang kemudiah dilanjutkan oleh Syekh Maulana Al Maghribi.
Sultan Muhammad I itu membentuk tim beranggotakan 9 orang untuk diberangkatkan ke pulau Jawa dimulai pada tahun 1404. Tim tersebut diketuai oleh Maulana Malik Ibrahim yang merupakan ahli mengatur negara dari Turki.
Wali Songo Angkatan Ke-1, tahun 1404 M/808 H. Terdiri dari:
1. Maulana Malik Ibrahim, berasal dari Turki, ahli mengatur negara.
2. Maulana Ishaq, berasal dari Samarkand, Rusia Selatan, ahli pengobatan.
3. Maulana Ahmad Jumadil Kubro, dari Mesir.
4. Maulana Muhammad Al Maghrobi, berasal dari Maroko.
5. Maulana Malik Isro’il, dari Turki, ahli mengatur negara.
6. Maulana Muhammad Ali Akbar, dari Persia (Iran), ahli pengobatan.
7. Maulana Hasanudin, dari Palestina.
8. Maulana Aliyudin, dari Palestina.
9. Syekh Subakir, dari Iran, Ahli ruqyah.
Wali Songo Angkatan ke-2, tahun 1436 M, terdiri dari :
1. Sunan Ampel, asal Champa, Muangthai Selatan
2. Maulana Ishaq, asal Samarqand, Rusia Selatan
3. Maulana Ahmad Jumadil Kubro, asal Mesir
4. Maulana Muhammad Al-Maghrabi, asal Maroko
5. Sunan Kudus, asal Palestina
6. Sunan Gunung Jati, asal Palestina
7. Maulana Hasanuddin, asal Palestina
8. Maulana 'Aliyuddin, asal Palestina
9. Syekh Subakir, asal Persia Iran.
Wali Songo Angkatan ke-3, 1463 M, terdiri dari:
1. Sunan Ampel, asal Champa, Muangthai Selatan
2. Sunan Giri, asal Belambangan,Banyuwangi, Jatim
3. Maulana Ahmad Jumadil Kubro, asal Mesir
4. Maulana Muhammad Al-Maghrabi, asal Maroko
5. Sunan Kudus, asal Palestina
6. Sunan Gunung Jati, asal Palestina
7. Sunan Bonang, asal Surabaya, Jatim
8. Sunan Derajat, asal Surabaya, Jatim
9. Sunan Kalijaga, asal Tuban, Jatim
Wali Songo Angkatan ke-4,1473 M, terdiri dari :
1. Sunan Ampel, asal Champa, Muangthai Selatan
2. Sunan Giri, asal Belambangan,Banyuwangi, Jatim
3. Raden Fattah, asal Majapahit, Raja Demak
4. Fathullah Khan (Falatehan), asal Cirebon
5. Sunan Kudus, asal Palestina
6. Sunan Gunung Jati, asal Palestina
7. Sunan Bonang, asal Surabaya, Jatim
8. Sunan Derajat, asal Surabaya, Jatim
9. Sunan Kalijaga, asal Tuban, Jatim
Wali Songo Angkatan ke-5,1478 M, terdiri dari :
1. Sunan Giri, asal Belambangan,Banyuwangi, Jatim
2. Sunan Muria, asal Gunung Muria, Jawa Tengah
3. Raden Fattah, asal Majapahit, Raja Demak
4. Fathullah Khan (Falatehan), asal Cirebon
5. Sunan Kudus, asal Palestina
6. Syaikh Siti Jenar, asal Persia, Iran
7. Sunan Bonang, asal Surabaya, Jatim
8. Sunan Derajat, asal Surabaya, Jatim
9. Sunan Kalijaga, asal Tuban, Jatim
Wali Songo Angkatan ke-6,1479 M, terdiri dari :
1. Sunan Giri, asal Belambangan,Banyuwangi, Jatim
2. Sunan Muria, asal Gunung Muria, Jawa Tengah
3. Raden Fattah, asal Majapahit, Raja Demak
4. Fathullah Khan (Falatehan), asal Cirebon
5. Sunan Kudus, asal Palestina
6. Sunan Tembayat, asal Pandanarang
7. Sunan Bonang, asal Surabaya, Jatim
8. Sunan Derajat, asal Surabaya, Jatim
9. Sunan Kalijaga, asal Tuban, Jatim
berbagai sumber
  • 49 people like this.
  • Amin Shahnan Mansor Dari buku yg saya baca yg tertulis itu benar mereka diutus dr sultan muhammad 1....setelah sultan itu berminpin ada satu kawasan dibenua nusantara iaitu tanah jawa bumi dan langitnya gelap dimana penuh dgn budaya hindu yg terlalu mistik dan rakyaknya terlalu taksub dgn budaya hindu....lalu diutuskan utk meislamkan daerah ini...
    5 hrs · Like · 2
  • Elmid Banjar sapa pula yg kata walisongo bukan diutuskan?
    2 hrs · Edited · Like · 1
  • 2 hrs · Like · 1
  • Adi Fa ibnu batutah menulis tentang wali songo? time line berbeda tuh,
    1 hr · Like · 1
  • Amin Shahnan Mansor Dan ini dari kitab jawa yg ditranslate dlm bahasa melayu apabila mereka sampai dibumi jawa langitnya gelap...mereka berbuat baik kpd penduduk sekitar tetapi susah sgt kerana taksub benda benda yg tahyul..kerana ada byk jin kafir berada sekitar tanah jawa lalu mereka membuat perjumpaan dgn ratu jin yg bernama ratu kidul..syarat ratu itu dipindah kelaut selatan kalau tidak allah akan menhancurnya...barulah para wali dpt memasukkan islam ditanah jawa...dgn perkhawinan...menolong orang kg..beri bantuan dan mcm mcm lagi...kerana mereka ini wali dan byk keromahnya kerana ditanah byk ahli sihir dr cara hindu yg konon byk sakti...maka bermulalah islam ditanah jawa dan adanya kerajaan islam demak....kalahnya kerajaan majapahit dibumi jawa habislah era hindu yg bertapak beratus tahun dibumi jawa dan seluruh indonesia....ada yg mengatakan byk sami sami dan keturunan raja majapahit lari kepulau bali...ada kisah benar atau palsu allah yg tahu...
    50 mins · Like · 1
  • Amin Shahnan Mansor Bumi indon dipanggil bumi para wali....tetapi sayang kerajaan yg ada sekarang tidak megikut ajaran yg diberi oleh para wali...bermula dr sukarno hingga sekarang...rakyat indon berprinsip pangcasila....kawin campur..ugama islam dipermain....islam mane satu pun tak tahu....
  • Rabeah Binti Mohd Ali
    Write a comment...

MENYAHUT SERUAN KASIH SAYANG-NYA
MAAF DIPOHON KEPADA ADMIN DAN SELURUH AHLI GRUP MELAYU BANI JAWI
Assalammualaikum admin grup Melayu Bani Jawi dan semua ahli grup yang sentiasa dihormati dan tersanjung di hati...jika benarlah grup ini akan ditutup sebelum ramadhan saya menghulur sepuluh jari memohon maaf sekiranya ada salah dan silap sepanjang saya bersiaran karya.
Niat di hati ingin menjadi rakan seperjuangan yang terbaik untuk grup ini tapi apakan daya grup ini ingin ditutup di alammaya...tapi saya masih berharap grup ini dapat teruskan perjuangannya membela nasib melayu agar tak layu ditelan zaman. Aamiin.
Ratu Rimba Niagara,
Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
27 Syaaban 1436H
14 Jun 2015
Like · Comment
17 people like this.
Fatin Hamamah Abu Bakar Maaf bermaafan kak... add la saya k
Rabeah Binti Mohd Ali Jika sanggup menjadi pejuang sastera akak sehingga ke titisan darah terakhir kenapa tidak? sejujurnya sanggup ke tidak. Nanti sudah diterima menjadi rakan fb terus seperti patung cendana. Wujud seperti tak wujud. Jika begitunya kamu akak terpaksa mencari pejuang sastera yang lain. Biarlah akak terus terang agar fatin boleh terima prinsip akak.
Fatin Hamamah Abu Bakar Saya bukan pejuang sastera kak. Saya nak jadi pejuang islam, pejuang Allah dan rasul. Pejuang kasih sayang. Dengan kasih sayang kita akan maju dan kuat dlm apa saja yg kita buat. Kalau akak nak sambut seruan kasih sayang marilah.
Neo Exypnos Kena faham juga ya masalah sdr admin kita tu. Bukan senang nak menyatu-padukan ahli2 grup Bani Jawi ini kalau kebanyakannya dah mula tunjuk taring dan tidak mahu bertolak-ansur dlm berpendapat. Ada juga yg mengeluarkan kata2 kurang enak. Walaupun masing2 memegang ajaran yg berlainan, apa salahnya saling hormat-menghormati hasil nukilan mereka. Bukan mudah untuk menyampaikan mesej ya. Admin kini sedang bersedih hati. Siapa yg x sayangkan grup yg di bina sekian lama cuma akhlak ahli2nya ada yg susah di kawal. Ambil pelajaran agar contohilah akhlak para Rasul kerana ada suri tauladan yg baik pd mereka.
Slm hormat dr sy Neo smile emoticon
Rabeah Binti Mohd Ali Fatin tiada yang indah jika menyambut seruan kasih sayang kerana Allah Taala. Tapi pengorbanan untuk kasih sayang yang telah disambut itu adakah sanggup berkorban kerana mengekalkan kasih sayang itu tanpa saling berputus asa, tikam menikam, lain di mulut lain di hati, iri hati, dendam kesumat, berkata sesuka hati, mengumpat, menfitnah, realitikan menjadi pejuang islam, pejuang Allah dan rasul. Jika ya kuterimamu menjadi rakan fbku dan jika kamu melanggar janji maka maafkan daku , aku tak tega menyimpan mereka yang melanggar janji.
Laman fbku bersiaran karya sepanjang-panjangnya jangan nanti kamu bilang komputerku ada masalah ke jika itu yang kamu tanya bererti kamu sendiri yang mencari masalah ok...marilah jika sudah bersiap sedia sejujurnya ikhlas kerana Allah Taala..
PETIKAN WALL GRUP MELAYU BANI JAWI & PUJANGGA RATU RIMBA
CINTA 5 BENUA
28 SYAABAN 1436H
15 JUN 2015

drtuah's photo.
Islami akan terus tenang oleh setiap petaka yang ditimpakan kerana dia tahu kesabaran mencetuskan kasih sayang ALLAH buatnya." - DR. HM TUAH ISKANDAR al-Haj
  • Rabeah Binti Mohd Ali

    Write a comment...

MAAF DIPOHON KEPADA ADMIN DAN SELURUH AHLI GRUP MELAYU BANI JAWI
Assalammualaikum admin grup Melayu Bani Jawi dan semua ahli grup yang sentiasa dihormati dan tersanjung di hati...jika benarlah grup ini akan ditutup sebelum ramadhan saya menghulur sepuluh jari memohon maaf sekiranya ada salah dan silap sepanjang saya bersiaran karya.
Niat di hati ingin menjadi rakan seperjuangan yang terbaik untuk grup ini tapi apakan daya grup ini ingin ditutup di alammaya...tapi saya masih berharap grup ini dapat teruskan perjuangannya membela nasib melayu agar tak layu ditelan zaman. Aamiin.
Ratu Rimba Niagara,
Pujangga Nusantara Cinta 5 Benua
27 Syaaban 1436H
14 Jun 2015
  • 19 people like this.
  • Fatin Hamamah Abu Bakar Maaf bermaafan kak... add la saya k
    14 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Jika sanggup menjadi pejuang sastera akak sehingga ke titisan darah terakhir kenapa tidak? sejujurnya sanggup ke tidak. Nanti sudah diterima menjadi rakan fb terus seperti patung cendana. Wujud seperti tak wujud. Jika begitunya kamu akak terpaksa mencari pejuang sastera yang lain. Biarlah akak terus terang agar fatin boleh terima prinsip akak.
    12 hrs · Like · 1
  • Fatin Hamamah Abu Bakar Saya bukan pejuang sastera kak. Saya nak jadi pejuang islam, pejuang Allah dan rasul. Pejuang kasih sayang. Dengan kasih sayang kita akan maju dan kuat dlm apa saja yg kita buat. Kalau akak nak sambut seruan kasih sayang marilah.
    11 hrs · Unlike · 1
  • Neo Exypnos Kena faham juga ya masalah sdr admin kita tu. Bukan senang nak menyatu-padukan ahli2 grup Bani Jawi ini kalau kebanyakannya dah mula tunjuk taring dan tidak mahu bertolak-ansur dlm berpendapat. Ada juga yg mengeluarkan kata2 kurang enak. Walaupun masing2 memegang ajaran yg berlainan, apa salahnya saling hormat-menghormati hasil nukilan mereka. Bukan mudah untuk menyampaikan mesej ya. Admin kini sedang bersedih hati. Siapa yg x sayangkan grup yg di bina sekian lama cuma akhlak ahli2nya ada yg susah di kawal. Ambil pelajaran agar contohilah akhlak para Rasul kerana ada suri tauladan yg baik pd mereka.
    Slm hormat dr sy Neo smile emoticon
    2 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Fatin tiada yang indah jika menyambut seruan kasih sayang kerana Allah Taala. Tapi pengorbanan untuk kasih sayang yang telah disambut itu adakah sanggup berkorban kerana mengekalkan kasih sayang itu tanpa saling berputus asa, tikam menikam, lain di mulut lain di hati, iri hati, dendam kesumat, berkata sesuka hati, mengumpat, menfitnah, realitikan menjadi pejuang islam, pejuang Allah dan rasul. Jika ya kuterimamu menjadi rakan fbku dan jika kamu melanggar janji maka maafkan daku , aku tak tega menyimpan mereka yang melanggar janji. 

    Laman fbku bersiaran karya sepanjang-panjangnya jangan nanti kamu bilang komputerku ada masalah ke jika itu yang kamu tanya bererti kamu sendiri yang mencari masalah ok...marilah jika sudah bersiap sedia sejujurnya ikhlas kerana Allah Taala..
    1 hr · Like
  • RazaliBawi Bawi Ammmin..
    37 mins · Unlike · 1
  • RazaliBawi Bawi Ammmin..
    36 mins · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali

PETIKAN GRUP MELAYU BANI JAWI & PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
28 SYAABAN 1436H
15 JUN 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;