Tuesday 13 September 2016

HIDUP SATU PERJUANGAN (346) INDAH JIKA CINTA ALLAH MENJADI KEUTAMAAN


HIDUP SATU PERJUANGAN (346) INDAH JIKA CINTA ALLAH MENJADI KEUTAMAAN

CUKUPLAH ALLAH BAGIKU

SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
KH. Abdullah Gymnastiar
^^^ == NIKMATNYA MEMBACA AL-FATIHAH == ^^^
Pada saat membaca surah Al-Fatihah waktu shalat, banyak membacanya tergesa-gesa tanpa spasi, tanpa jeda dan tak dinikmati,

padahal disaat kita selesai membaca satu ayat dari surah Al-Fatihah, Allah menjawab setiap ucapan kita, maka dari itu kita disunahkan berhenti sejenak setiap selesai membaca satu ayat.
Dalam Sebuah Hadits Qudsi Allah SWT berfirman :
"Aku membagi shalat menjadi dua bagian, untuk Aku dan untuk hamba-Ku".
Artinya, tiga ayat diatas: Iyyaka Na'budu Wa iyyaka nasta'in adalah hak Allah, dan tiga ayat kebawahnya adalah urusan hamba-Nya.
Ketika Kita mengucapkan "Alhamdulillahi Rabbil 'alamin". Allah menjawab :"Hamba-Ku telah memuji-Ku".
Ketika kita mengucapkan "Ar-Rahmanir-Rahim"...Allah menjawab : "Hamba-Ku telah mengagungkan-Ku".
Ketika kita mengucapkan "Maliki yaumiddin"...Allah menjawab :"Hamba-Ku memuja-Ku"
Ketika kita mengucapkan “Iyyaka na’ budu wa iyyaka nasta’in”...Allah menjawab : “Inilah perjanjian antara Aku dan hamba-Ku”.
Ketika kita mengucapkan “Ihdinash shiratal mustaqiim, Shiratalladzina an’amta alaihim ghairil maghdhubi alaihim waladdhoolliin.”...
Allah menjawab : “Inilah perjanjian antara Aku dan hamba-Ku.. Akan Ku penuhi yang ia minta.”
(H.R. Muslim dan At-Turmudzi)
Berhentilah sejenak setelah membaca setiap satu ayat... Rasakan dan resapi betul-betul jawaban indah dari Allah, satu persatu, karena Allah sesungguhnya sedang menjawab ucapan-ucapan kita...
Lalu ucapkanlah "Aamiin" dengan penuh harapan dikabulkan, sebab malaikatpun sedang mengucapkan hal yang sama dengan kita.
"Barang siapa yang ucapan “Aamiin-nya” bersamaan dgn para malaikat, maka Allah akan memberikan ampunan kepada-Nya.”.
(H.R Bukhari, muslim, Abu Dawud)

 
SESUNGGUH-NYA ENGKAU MAHA PEMURAH YA ALLAH SETIAP HARI SETIAP SAAT KAU KURNIAKAN AKU ILHAM SEHINGGA AKU MALU DENGAN DIRIKU SENDIRI BETAPA KERDILNYA AKU DI SISI-MU


UNTUKMU YANG BERJIWA TENANG


WAHAI JIWA YANG TENANG

“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

AKU CUMA INSAN BIASA RATU BANGSAWAN DIRAJA CUMA DALAM KARYA SAHAJA.

AKU BUKAN RATU BANGSAWAN DIRAJA CUMA INSAN BIASA MENJIWAI WATAK SEORANG RATU YANG MEMERINTAH RIMBA NIAGARA.
SukaTunjukkan lagi reaksi
 
Komen
Komen

indah berkat sabar
aku tak sekayamu sebab aku miskin
aku pura-pura kaya kerana memegang watak ratu bangsawan diRaja tak salah kan? hehehe
Jebat Adam Jay
8 jam
asalamualaikum.good morning..
slmt bertugas..stay happy..
senyum2 slalu..
SukaTunjukkan lagi reaksi
 
Komen
Cosmas Jep Fan's bersama Yusuf Alwi dan 35 yang lain.
 yoku anak kampung hehhehe tapi kalau mahu yang belajar memahami kamu NAH BOLEH TRY CARI SAYA ^__* SELAMAT PETANG KAWAN2 NI SAYA BUKAN ADMIN
Kalau mahu carl orang kaya bukan saya sebab saya kuli2 saja.. yang hendsome jauh sekali sebab saya tak berstyle alah kadar saja.. anak bandar pun bukan saya sebab yoku anak kampung hehhehe tapi kalau mahu yang belajar memahami kamu tidak boleh cuba carl saya ^ __* selamat petang kawan2 ni saya bukan admin
 
 
 
 

REDHA KITA TAK BERJODOHAN
AKU BUKAN RATU BANGSAWAN DIRAJA CUMA INSAN BIASA MENJIWAI WATAK SEORANG RATU YANG MEMERINTAH RIMBA NIAGARA.
SukaTunjukkan lagi reaksi
 
Komen
Komen


.
Jodoh itu Khusus Hanya Allah-lah yang mengetahuinya.
.
Sedekat apapun hubungan, jika dia bukanlah jodoh kita.Maka pasti dia akan pergi meninggalkan kita.
.
Dan sejauh manapun hubungan kita,jika dia jodoh kita.Maka pasti dia akan mendekat kepada kita.
.
Semoga kita semua diberi Jodoh yang terbaik buat kita,.
.
Aamiin yaa rabbal'aalamiin.
.
BACA JUGA DAN BAGIKAN:

Saripah Shakirah bersama Nik Mohd Kamal dan 47 yang lain.
~* Indahnya kemenangan akan menghapuskan..
Pahit nya kesabaran.
Nikmatnya kemenangan akan menghapuskan..
Semua keletihan.
Halusnya perancangan akan menghapuskan..
Banyak nya rintangan.
Sayyidina Ali Karramallahu wajhah r.a. berkata :
Di antara kenikmatan dunia.
Cukuplah untuk mu kenikmatan islam.
Di antara kesibukan dunia.
Cukuplah kesibukan untuk mu berbuat ketaatan.
Di antara pelajaran dunia.
Cukuplah kematian menjadi pengajaran.
Sayydina Umar Al-Khatthab r.a. berkata :
Kasih sayang yang baik sesama manusia
Adalah setengah akal fikiran.
Pertanyaan yang baik dalam pelajaran.
Adalah separuh dari ilmu pengetahuan.
Pengurusan yang baik dalam pentadbiran
Adalah separuh dari penghidupan. (^_^)V♥♥♥~*
AKU BUKAN RATU BANGSAWAN DIRAJA CUMA INSAN BIASA MENJIWAI WATAK SEORANG RATU YANG MEMERINTAH RIMBA NIAGARA.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen

KOLEKSI PUISI 'CINTA ATAS KETENTUAN-NYA ,' KARYA RATU RIMBA NIAGARA & PUTRI RIMBA NIAGARA (BHG 1)
REHDA KITA TAK BERJODOHAN
kekasih ...
aku redha
kau tinggalkan aku
malah aku bersyukur
Allah tak jodohkan aku denganmu
kerana Allah tahu
aku tak mampu menjadi pendampingmu...
kau dijodohkan orang yang terbaik daripadaku
aku dijodohkan orang yang terbaik daripadamu
agar sama-sama dapat menuju jalan ke SyurgaNya
dan dapat menyambung percintaan sampai ke Syurga
itulah hikmah kenapa kita tak berjodohan bersama...
Karya Ratu Rimba Niagara,
11 Zulhijjah 1437H
13 September 2016
BUAT SI DIA AGAR MENGERTI...
Semakin kuatnya terjangan ombak ke aku
begitulah kuatnya rinduku ke kamu....
cumanya aku tak tega menanggung sakitnya
terjangan ombak itu hingga aku terjaga dari lena ...
Ya... aku benar-benar rindukan kamu dan kerana terlalu rindu,
aku tidak boleh terima kau sepikan aku dalam hidupmu...
sejujurnya aku tak tega kehilangan kamu sehinggalah
nyawa menjemputku pulang.
Tahu ke kau sehari tidak mendengar kabar berita darimu ...
serasa bagaikan bertahun-tahun lamanya...jika seminggu...
berbulan ...lagi aku tak boleh terima...jika terlalulah sibuknya dikau...
aku rela kau sepikan aku...dan buanglah namaku jauh-jauh dari di sudut hatimu...kerana aku tak larat lagi mengharap balasan rindu darimu...aku tak larat lagi pergi ke ombak rindu...menyatakan aku rindu padamu dan bukan kau yang menjawab...cuma gema suaraku sendiri yang menjawab....adakah kau tega melihat aku menanggung derita rindukanmu sepanjang hari sepanjang masa?
Makanya balaslah rinduku biar pun seketika cuma...
aku nggak bisa membuang rinduku padamu di ombak rindu.....
karna setiap yang hadir dalam hidupku biar pun cuma di alam maya...
dia adalah lebih berharga daripada permata berharga...
makanya hargailah rinduku ini tanpa alasan yang kau sibuk dengan duniamu....jika kau tak sanggup untuk menjadi sesetia ombak kepada pantai....makanya lepaskan rindu itu...biarlah ia pergi di bawa deruan ombak tanpa suara...bisu...sepi....kalau itu pengubat rindumu ke aku....dan aku rela sepi rindu ini disepikan tanpa penantian yang menjemukan.
Moga di alam realiti kita dapat berjumpa menyatakan hasrat hati..yang kita adalah teman paling sejati selepas itu kita tidak perlu lagi mengungkapkan rindu serindunya hanya yang ada aku sayang kamu demi-Nya makanya terimalah ikatan suci ini demi-Nya.
ITULAH MAKNA YANG TERSIRAT DAN TERSURAT YANG ADA DI SASTRAMU SASTERAKU
Moga apa yang aku ukirkan di daunan kasih ini membuka hatimu untuk membalas rinduku...agar aku tak sepikan kamu di ombak rindu...
maaf aku terpaksa begitu kerana kutahu sepi itu adalah pengubat rindumu...makanya biarlah kita sepi.. dan terus sepi....dalam bahasa yang kita sendiri faham apa itu makna sepi tanpa kabar berita.....
Yang merindui mu di ombak rindu,
Putri Rimba Niagara.
25 Jun 2012
SABARLAH MENANTI
Ombak rindu...
Kurindumu tapi rinduku
Diheret ombak badai membadai
Untuk menghalang rinduku padamu
Namun kerana rinduku ke kamu
Tak pernah padam
Bila mana kau sudi singgah di laman kasihku
Makanya rinduku terbalas jua
Dengan menyeru namamu
Menyahut seruanmu
Untuk berlagu puisi bersama-sama
Berlagu puisi tentang rindu
Tentang rindu yang tak akan disepikan
Buat selamanya...
Terima kasih ombak rindu
Kerana sudi menumpangkan kasihmu
Yang suci murni
Sesuci deruan ombak mu
Memanggil namamu
Dengan penuh kasih dan sayang kerana-Nya
Duh aku terlena dalam buai mimpi yang syahdu
Kau kirimkan sejambak doa kasih suci untuku
Dan kau lafazkan
Aku rindu dan cintakan kamu kerana-Nya
Sabarlah menanti...
Karya : Putri Rimba Niagara
25 Jun 2012
RIMBUNAN KEHIJAUAN KERINDUAN CINTA INIi
Di rimbunan kehijauan ini...
Ku menanti cinta dan rindu darinya
Cintaku indah seindah di hijauan ini
Saujana mata memandang
Redup ...
Pabila disinari mentari senja
Bertambah indah cahaya
Kemilau kehijauannya
ALLAHU AKHBAR terlalu indah
Jiwa tenang
Hati penuh kedamaian
Menanti balas cintanya
Di perdu senja kehijauan
Mengembara bersama
Pergi ke destinasi pasti
Pulang ke pangkuan Ilahi
Dalam redha dan cinta Ilahi
Itulah yang kudambakan
Moga dia jua begitu
Kerana wujud perasaan keyakinan
Cinta kerana-Nya aku menunggu
Dan menunggu tanpa jemu
Ku pasti cinta di rimbunan
Kehijauan membawa
Jalan-jalan redha-Nya Ilahi
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
25 Jun 2012
ITULAH CINTA YANG HARUS KAU DAN AKU DAMBAKAN KASIH
Jika cinta mu tak pernah mati untukku
Sentiasa membara-bara api asmaramu
Cintaku sentiasa hidup untukmu
Aku ingin membalas cintamu
Tapi malangnya
Cintamu untuk dunia saja
Tiada langsung ke arah akhirat
Cinta sekadar indah dunia
Sekadar perhiasan cinta
Bukan...bukan...aku tak mahu begitu kasih...
Yang kumahu cintamu membawa aku ke Syurga
Pasti cinta kita saling terarah
Untuk bersama mencari jalan ke Syurgawi
Agar cinta kita sentiasa mengundang rahmat kasih-Nya
Makanya terpatrilah cinta kita hingga ke Syurgawi
Itulah cinta yang harus kau dan aku dambakan kasih.
Karya Putri Rimba Niagara
25 Jun 2012
INDAHNYA CINTA BAYANGAN
Cinta itu indah
Seindah pelangi di malam hari
Cinta itu murni
Semurni hati yang dibajai
Dengan keselarian cinta pada-Nya
Cinta tak pernah mengenal siapa
Cinta datang tanpa diduga
Cinta tak boleh pura-pura
Cinta bukan hanya pandai menyebut cinta
Hati menyebut lain mulut berkata lain
Itu bukan cinta namanya
Itu cuma cinta sandaran hati terluka
Sekadar untuk merawat luka cinta lama yang terluka
Tapi akan terluka juga akhirnya jika pura-pura cinta
Cinta sejati
Lahir dari hati
Nan suci
Mahu saling cinta mencintai
Hanya semata mahu meraih cinta redha Ilahi
Cinta akan terserlah wangiannya
Seperti apabila kita melihat cermin
Di situlah bayangan cintanya ada
Seperti mawar di letakkan di air jernih
akan terbias bayangannya
Begitulah indahnya cinta...
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
25 Jun 2012
GERHANA CINTAKU
PELANGI CINTAMU
DALAM RESTU-NYA
Setangkai mawar yang kau kirimkan
Telah menceriakan hatiku yang gundah gulana
Yang tak pernah senyum dek karena gerhana
Setangkai mawar merah kiriman ikhlas darimu
Ternyata membuatkan aku tersenyum pelangi cinta
Harumnya setangkai mawar merah kiriman mu itu
Seharum hatimu berbunga cinta suci
Kudupnya telah membuka
Gerhana cintaku sejak sekian lama bergerhana
Makanya sekarang
Kubisa menerima cinta suci murni
Hanya semata kerana-Nya...
Kerana-Nya kucinta kamu
Kerana-Nya kuterima apa adanya kamu
Moga Allah merestui
Ikatan kasih cinta suci kita
Abadi selamanya hingga ke Syurgawi
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
25 Jun 2012
BERTEMU DAN BERPISAH KERANA-NYA
Cinta dan rindu
Bagaikan irama dan lagu
Kerana cintalah datangnya sayang
Sayang pada Tuhan
Sayang pada diri sendiri
Sayang semua yang ada di langit dan di bumi
Itulah rindu kasih dan cinta
Yang perlu ada pada kita semua
Barulah kedamaian ada di kalbu
Dan kita saling mengerti
Kenapa kita di wujudkan di dunia ini
Saling menghargai
Saling berkasih sayang kerana-NYa
Insya-Allah Syurga milik semua
Yang berkasih sayang kerana-Nya
Bertemu dan berpisah kerana-Nya
Di Mahsyar Insya-Allah kitakan bertemu
Atas ikatan ikhlas setulus hati kerana-Nya
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin
PUTRI RIMBA NIAGARA
25 Jun 2012
Monday at 10:25am · Like
SYUKURLAH PADA ALLAH YANG MENGURNIAKAN CINTA HAWA
Teman...
Tahukah kau...
Sehebat mana pun aku
Aku tetap kaum Hawa yang lemah
Kerana aku dijadikan Allah Azzawajallah daripada
Tulang rusuk kiri kaum Adam
Jadi kau tak perlu bimbang
Malah kau harus berbangga
Asal usul kejadianmu
Yang sememangnya gagah perkasa
Makanya syukurlah pada Allah Azzawallah
Mengurniakanmu cinta Hawa padamu
Haruslah kamu menghargainya
Dan bersamanya
Mencari jalan-jalan redha Ilahi
Agar cinta dunia terpatri hingga ke Syurgawi
Karya: Putri Rimba Niagara
25 Jun 2012
Monday at 10:26am · Like
TIDURLAH DUHAI TUAN PUTERI
Tidurlah duhai Tuan Puteri
Tidurlah selena-lena
Bermimpikan putera melamarmu
Dengan sebentuk cincin permata dari Syurga
Senyum dalam lenamu
Bahagia dalam mimpi indahmu
Sang putera sedang menjemputmu
Ke pelamin kayangan Syurga
Dengan kereta berkuda diRaja
Ke istana kristal nan indah
Bergemerlapan cahaya
Hingga terpancar bias
Seri pengatin wajahmu
Kepada semua tetamu yang hadir
Terpukau dengan keagungan
Keteguhan cintamu pada
Sang putera berjiwa
Cintakanmu kerana
Kekentalan tauhidnya
Pada Maha Pencipta Cinta
Bercinta hanya kerana-Nya
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
25 Jun 2012
Monday at 10:28am · Like
SAAT LANGIT MELAMBAIKAN RINDU
saat langit melambai rindu
hatiku tak keharuan
bayangan rindumu
ada di mana-mana
di setiap langkahku
sentiasa mengekoriku
aku rindu serindu rindunya
rindukanmu
rindu bayangan
rupanya aku
lagi dikejar
lagi menghilang
entah di mana
kucari kemana-mana
tak ditemui
rupanya
bayanganmu hilang
ditelan kabus senja
aku merindu lagi dan lagi terus merindu
aku pergi ke ombak rindu
berlagu rindu
bersyair rindu
rindukan kamu
duhai bayangan cinta
yang tidak sudi
mengekoriku lagi
dalam tangisan hiba
mengenangkan rindu bayangan
yang tak terbalas rindu
ombak menderu-deru
memujukku
"Duhai Tuan Putri kesayangan rimba niagara
siapalah yang Tuan Putri rindu itu..."
"Bayangan kekasih hamba..menghilang
ditelan kabus senja...hamba rindukannya
rindu serindu..."
"Duhai Tuan Putri kesayangan rimba niagara...
Kenapa kekasih yang cuma bayangan saja
yang tuan putri rindu....kenapa tak rindu pada
yang lebih berhak dirindu?
"Apa maksudmu?"
"Cuba Tuan Putri fikir...sekadar bayangannya Tuan Putri rindu
lepas itu bayangannya hilang...maknanya itu cuma sementara rindu
rindu yang tak terbalas rindu ....rindu yang tak kekal ...yang tak bawa
ke Syurga Cinta.."
"Apa maksud mu ...hamba tak faham...beritahulah hamba agar
hamba faham rindu yang berbalas Syurga Cinta."
"Rindulah pada Pencipta Alam Semesta ini yang mencipta Tuan Putri
dan hamba juga..termasuk kekasih Tuan Putri...
Tuan Putri rindu cuma bayangannya saja tapi jika Tuhan yang dirindui
rindu Tuan Putri pasti akan dibalas rindu dan cinta-Nya SUBHANALLAH
Tuan Putri jikalah rindu dan cinta tuan putri telah dibalas-Nya
ALLAHU AKHBAR tiada apa yang lebih berharga di dunia ini melainkan
Redha dan Cinta-Nya....Syurga adalah balasan cinta suci Tuan Putri
tak mahu ke tuan putri? Bukan itu saja...jikalah Tuan Putri yakin
cinta Tuan Putri yang utuh padu pada-Nya...kekasih yang cuma
bayangan itu pun akan dikurniakan kepada tuan putri tapi bukan
bayangan... realiti tuan putri tak perlu dirindu sudah ada di depan mata untuk cinta dan rindu dalam redha-Nya...dan dengan Rahmat Kasih-Nya cinta tuan putri bukan sekadar di dunia saja akan diteruskan hingga ke Syurga-Nya dengan syarat saling mencintai kerana-Nya dan
mencari jalan-jalan ke Syurga dengan hati yang ikhlas kerana-Nya."
Setelah habis berkata-kata ....kata-kata permata daripada deruan ombak rindu
hilang entah di mana....
Putri Rimba Niagara menangis hiba dan mendongak ke langit
Dan di langit amat indah diindahkan dengan warna warni pelangi memancar ke laut ombak rindu... ke seluruhan ombak rindu berwarna warni pelangi ALLAHU AKHBAR AMAT INDAH
Melihat kejadian yang amat menakjubkan itu tak henti-henti Putri Rimba berzikir dan bermunajat pada-Nya... didongak ke langit lambang cinta yang berkalimah Allah Azzawajallah tertera dengan jelas dan bawah cinta kalimah Allah
tuan putri rimba dan kekasihnya bergandingan menjadi pasangan pengantin yang diredhai Allah dan diaminkan oleh seluruh penghuni langit dan bumi.
SEMUA ALAM GHAIB ADALAH DALAM RAHSIA ALLAH AZZAWAJALLAH
CINTA DALAM KETENTUANNYA
Karya Putri Rimba Niagara
25 Jun 2012
CINTA KETENTUAN ILAHI
Jika kau tiupkan seruling rindu
Jantungku pasti berhenti berdegup
Karena kau sudah kuhanyutkan diombak rindu
Kerana rindu mu sudah tidak bermakna lagi bagiku
Dan aku tak suka hijab yang tak berwajah
Dan aku tak suka bicara bak sembilu pilu
Dan aku tak suka bicara yang tak punya hati dan perasaan
Biarpun kau kaitkan lagumu beribu askara
Takkan gugur setetespun cinta ku padamu
Kerana kau adalah hijab yang tak berwajah
Cuma yang aku mahu wajah
Semurni hati
Bicara sejujur hati
Sentiasa memamahami apa maknanya
CINTA KETENTUAN ILAHI
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
27 Jun 2012
BIARKAN KUJAHIT LUKAMU DENGAN BENANG CINTAKU
Oh kekasihku...
Jika teramat parah lukamu
Terlalu mendalam dek kerana kekasihmu itu
Biarkan kujahit lukamu dengan benang cintaku
Agar boleh kulihat senyumanmu
Jika air matamu tidak berhenti merinduinya
Aku tak boleh menghentikan
Kecuali terhenti sendiri atas kemahuanmu.
Aku yang jauh di sini
Mendoakan kau tidak bermuram durja
Selalu tersenyum
Menjadi penyeri di laman cinta
Sentiasa mewangi
Di waktu pagi petang dan malam
Teman-teman di sekelilingmu pasti bahagia
Melihatmu sentiasa ceria menghadapi hari-hari mendatang.
Jika kau terasa rindu padaku
Pandanglah bulan purnama
Di situ kukirimkan senyuman sayang untukmu.
Jika kau tak sudi membalas senyumanku itu
Bermimpilah tentang aku
Aku sedia mendengar rintihan kalbumu
Kerana aku teramat menyayangimu
Tanpa jemu menyintaimu seumur hidupku.
Karya Putri Rimba Niagara
27 Jun 2012
MERINDUI-NYA MENCINTAI-NYA
Duhai ombak rindu....
Ramainya yang merinduimu
Dia sudah kemaruk rindu
Rindu dendam yang terpendam
Membara-bara merinduimu
Bara yang menjadi dendam
Dendam yang memakan diri sendiri
Jika kau sudi membalas rindunya
Silakan..tak akan cemburu secebis kuman pun!
Kerana dia cintakanmu
Kurela undur diri
Kerana apalah sangat dengan cinta dunia ini
Belum memiliki cinta yang pasti sudah
Berebutan musuh memusuhi
Ahh! Suntuknya fikir kalau begitu
Putus cinta dengan mu aku relakan
Demi dia yang ketandusan rindu
Balaslah rindunya itu
Tak tega aku melihat
Rindunya tak terbalas rindu
Kasihan dia...balaslah
Aku tak cemburu
Kerana cemburu pasti
Mengheretku kebinasaan
Pasti akan memakan diriku
Kerana jiwaku hatiku
Akan sentiasa sakit
Akan sentiasa ingin membalas dendam
Yang membara-bara
Sehingga aku rasa puas jika
Melihat kemusnahan dia
Jika aku begitu lebih baik aku mati
Daripada berhati kejam sesama manusia
Berhati kejam semata rindu yang tak terrbalas rindu
Ahh!Aku tak mahu menjadi manusia begitu...
Moga Allah selamatkan aku dari jadi begitu
Dan selamatkan aku menusia yang berhati begitu kejam
Kerana secebis rindu tak berbalas rindu...
Duhai ombak rindu....
Aku tahu hatimu
Selembut salju
Bertabahlah hatimu
Menghadapi dugaan ini...
Jangan kerana rindu dan cinta
Kegalauan hatimu mencengkam jiwa
Rindu yang layak bagimu
Hanyalah pada Tuhan-Mu
Pasti rindumu akan dibalas dengan cinta-Nya
Rindu dan cinta-Nya
Akan membuatkan
Jiwa mu tenang
Setenang air di kali Syurga
Semua yang hidup akan mati
Tapi rindu dan cinta-Nya
Tak akan mati
Biarpun kau sudah mati
Cinta dan rindumu
Akan terus hidup
Tanpa noktah
Pasti tika itu
Kau rasa betapa
Bersyukurnya di kala hidupmu
Mencintai-Nya Merindui-Nya
Sesuatu yang indah
Cinta dan rindumu
Dibalas dengan Syurga-Nya
Hanya yang kau lafazkan
Pabila Kekasih-Mu membalas cinta dan rindumu
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
27 Jun 2012
MUHASABAH DIRI
ketawalah...selagi boleh ketawa...
lanjutkan hingga ke kubur nanti
baru tahu suntuk fikir atau tak...
akibat cinta tak terbalas rindu membara
jadi suntuk fikir...
fikir-fikirkanlah
alam barzah adalah tempat kesedihan
yang akan sedih selamanya
jika dendam membara-bara
tidak dipadamkan tika nyawa masih ada
hilangkanlah sifat
dengki mendengki
tamak haloba
dendam mendendam...
baru ketawamu pun terpadam...
kalau tak terpadam juga
siap-siapkan kain kafan
sebagai musabah dirimu diriku diri semua
yang ingin mati dalam tenang
tika bertemu dengan-Nya
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
27 Jun 2012
BERDOSAKAH AKU MENCINTAINYA
Engkau hamba aku pun hamba
Aku sentiasa cermin diriku
Yang tak sehebatmu bila berpuisi
Yang tak secantikmu yang boleh bertukar wajah
Berwajah kanak-kanak untuk melampiaskan dendam membara
Kalau betul kau mahu teruskan berkomunikasi denganku
Munculkanlah wajahmu yang rupawan itu
Agar aku dapat lebih mengenalimu
Aku tak suka yang berpura-pura
Membaling batu sembunyikan tangan
Setahu aku yang tak mahu memunculkan dirinya
Menggunakan objek lain sebagai pengganti diri berkata-kata
Pasti ada niat jahat untuk melemparkan kata sesuka hati
Menghina sesuka hati
Agar orang tak mengenalinya
Adakah ini yang dikatakan manusia
Jika kau benar manusia
Munculkan dirimu
Agar boleh kita berkormunikasi
Cara berhikmah
Mengundang Nur Hidayah Kasih-Nya Aamiin
Sebelum aku mengundurkan diri
Tangan dijabat memohon maaf
Kerana melukakan hatimu
Percayalah tiada niat dihatiku
Untuk melukakan hatimu
Kerana kekasihmu si ombak rindu itu
Insya-Allah aku akan memujukknya kembali kepadamu
Kalau... itu boleh meredakan dendam membaramu
Padaku yang tak tahu berdosakan aku mencintainya?
Duhai kanda ...
Balaslah cinta dan rindu kekasihmu itu
Aku tak tega menjadi tempat melampiaskan
Marahnya dendamnya yang membara-bara padaku...
Tolonglah...lupakan aku...
Balaslah cintanya
Demi kebahagiamu dan dia
Aku relakan
Kerana aku faham
CINTA ADALAH ATAS KETENTUAN-NYA
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
27 Jun 2012
BismillahirRahmanirRahim,
Ya Allah aku amat percaya segala Yang baik itu datangnya
dari-Mu Ya Allah
siapapun yang Kau Kurniakan padaku adalah permata dari
Syurga...Ampunkanlah kami semua Ya Allah
kami semua hamba-Mu yang lemah
lagi tidak sempurna...
masalah remeh temeh di dunia ini ingin kami tamatkan Ya Allah
agar tidak dibawa ke akhirat Ya Allah
Duhai semua rakan yang mengenali diriku di alam maya ini
maafkanlah aku...aku bukan sengaja hadir di sini
sengaja untuk menyakitkan hati kalian...
kumemohon maaf pada kalian semua...
percayalah KETENTUAN TAKDIR adalah DIA yang TENTUKAN
kita redho sajalah apapun yang ditakdirkan dengan rasa jiwa yang hamba siapalah kita untuk melawan takdir ...
Maka dari itu hamba dengan rasa insafnya di sini memohon maaf
kiranya hamba bersalah...maafkanlah hamba...kerana tujuan hamba dijemput ke grup ini adalah semata untuk berkarya dan berkarya bersama dengan teman-teman sastra...bukan untuk menimbulkan perselisihan faham begini...harap mengerti keadaan hamba ini yang hanya mahu berkarya bukan selain dari itu...
moga dengan penjelasan ini
jangan ada lagi salah faham di antara kita
Salam kemaafan dari hamba
yang sentiasa menghormati karya-karya rakan sastra semua
percayalah karya rakan-rakan semua adalah
sebagai bekalan di hari yang tiada apa-apa lagi paling berharga kecuali amalan yang diterima-Nya.
Hamba Yang Menyanjungi Karya Kalian Semua,
karya kalian semua kubingkaikan di hatiku
semampu dayaku Insya-Allah Aamiin.
PUTRI RIMBA NIAGARA
27 Jun 2012
PETIKAN PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA,
11 Zulhijjah 1437H
13 September 2016
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen


AKU MELIHATMU DI BAIT PUISI
Aku hanya melihatmu
pada bait puisi yang diadun dengan air kesuma jiwa
diceduk dari lautan samudera lara
kau memintal gemalai nyior menjadi hamparan kasih
melukis deburan ombak dihias pada dinding teratak asmara
kau menyalin pesisir pantai pada santapan sukma
puisimu memukau pada deria alam metafizika
ada sungai jernih mengalir menuju sukma jiwa
aku terpukau
pada puisimu
yang berlabuh
di laut teduh rasamu
sebening jiwamu
aku karam dalam puisimu
puisimu telah menyihirku
menjadi pungguk
menjejak rembulanmu.
MURBA TERPINGGIR
Kuala Lumpur.
Sangat suka
Komen
Komen
Sabariah Aziz Wahhh.... klu bole saya nak sebuah buku 'himpunan puisi cinta ini'....wah saya dah bagi tajuk pulok... hi hi hi
SukaBalasan14 jam
Murba Terpinggir Cantik tajuk itu Sabar. Kalau hamba mampu lahirkan antologi puisi, tajuk itu hamba berminat memilihnya..Sabar Aziz.
SukaBalasan14 jam
Sabariah Aziz Tuan Murba Terpinggir .....bole buat pitih weii...
SukaBalasan14 jam
Murba Terpinggir Puisi untuk kepuasan jiwa. Pitih ambo tak fikir sangat Sabar. Ada orang sudi baco nukilan ambo syukur doh..gurau Sabar.
SukaBalasan12 jam
Sabariah Aziz yo laaa... yg ado pun xabeh mkn kan...samo lah den xpikir pitih ngat.... tapi klu xpoei bercuti baru pikir .. hhiii... cumo nye sayang bakat yg ado tuuu....nyambil2 menulis...bole ramai menikmatinye
SukaBalasan1 jam
Murba Terpinggir Ambo berjiwa biaso-biaso dan sempoi seperti Sabar jugo. Ambo suka membaca dari berkarya. Apapun ambo dengar nasihat Sabar, ambo berazam lahirkan antologi Puisi Cinta Ini..hi hi
SukaBalasan37 min
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Ratu Rimba Niagara KITA DITAKDIRKAN BERGANDINGAN BERSAMA MENULIS PUISI CINTA ANTARA PUNGGUK DAN REMBULAN ....
SukaBalasan11 jam
Sabariah Aziz Wow hebat sis....one day... harap dpt minum sama both of u
Tak SukaBalasan11 jam
Murba Terpinggir Benar Sahabat Rabeah, puisi cinta boleh diangkat sebagai santapan rohani dan meraikan rasa fitrah kehidupan insani. Cinta dan kasih tidak akan usai selagi hayat dikandung badan. Rabi'atul Adawiyah membawa gelora cinta sang hamba terhadap Penciptanya, Shah Jehan merawan hingga akhir hayat metatapi kehilangan isteri dikasihi Mumtaz Mahal. Dan setiap tamadun kemanusiaan di mana sahaja penuh kisah indah dan tragis ,kasih dan rindu serta pukulan rasa di perdu hayat insani. Terus berkarya sahabat..
Tak SukaBalasan11 jam
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabat atas sokonganmu dalam dunia sastera yang kuminati, ilham anugerah dariNya yang terindah disyukuri sebanyak-banyak-Nya ... moga karya yang ditulis memberi manfaat dunia akhirat buat diriku dan mereka yang membacanya Aamiin.
SukaBalasan1 min

İsmail Can telah membalas komen mengenai perkara ini.
İsmail Can kemas kini gambar profil beliau.
10 jam
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
SukaBalasan19 jam
İsmail Can Terima kasih 
SukaBalasan13 jam
SukaBalasan13 jam
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Nur Laelah jangan lama2 lihat memandang ismail can bisa jatuh cinta,nanti ada yang marah
SukaBalasan19 jam
Aisyah Shah Assalamualaikum..
How are you my dear friend
SukaBalasan19 jam
İsmail Can We aleykumselam wr wb
SukaBalasan13 jam
İsmail Can Elhamdulillah fine. And you?
SukaBalasan13 jam
Aisyah Shah Alhamdulillah... fine too i am
SukaBalasan115 min
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
SukaBalasan18 jam
İsmail Can Terima kasih 
SukaBalasan13 jam
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Rebecca Sutarjo Putri So nice sobat..
SukaBalasan17 jam
İsmail Can Terima kasih 
SukaBalasan3 jam
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
Ratu Rimba Niagara Terima kasih sobat kerana sudi menjadi rakan fb saya
moga persahabatan kita memberi manfaat dunia akhirat aamiin.
salam rakan seperjuangan hingga ke titisan darah terakhir...
SukaBalasan13 jam
İsmail Can Terima kasih 
Tak SukaBalasan117 min
Ratu Rimba Niagara Tak sangka juga sobat bisa perpuisi ...puisimu indah sekali sobat...
Rabeah Binti Mohd Ali
Tulis balasan...
İsmail Can Terima kasih 
SukaBalasan17 min

Kau bagaikan hujan dan aku hanyalah bumi yang gersang, kau sirami aku dengan rintik-rintik kebahagiaan.
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
2 Comments
Komen
Ratu Rimba Niagara andai aku adalah hujan kau adalah bumi yang gersang...
ingin kujahit lukamu dengan benang cintaku agar kau bisa bahagia selamanya heehehe salam bahagia dariku sahabatku...
SukaBalasan17 jam

Kehidupan ini sperti bangunan yang tak utuh, perlu keihlasan untuk membangun bagian yang tak utuh tersebut, butuh usaha dan kerja keras untuk membuatnya indah bagi penilaian Allah swt. Olehnya itu, cuman ada satu untuk memberikan keberkahan dari bangunan atau kehidupan mu yaitu ikhlas dan ihsan”
SukaTunjukkan lagi reaksi
Komen
Komen
Ratu Rimba Niagara benar apa yang dibilang sebab itu kita ditemukanNya kerana punyai sifat yang sama ikhlas dan ihsan maka hargailah persahabatan ini,insya-Allah Aamiin.
SukaBalasan17 jam
Tak SukaBalasan113 min

Ain Nur Haq bertindak balas kepada kiriman anda dalam SenTuhan JiWa Adam&Hawa: "Saling memaafkan itulah menandakan..."
Semalam pada pukul 11.49 pagi
Muhammad Efendi Ritonga menyukai kiriman anda dalam Awaluddin Ma'rifatullah.: "TAKBIR RAYA AIDIL ADHA KEAGUNGAN HANYA..."
Semalam pada pukul 11.44 pagi
Aynon Ismail, Una Iffan dan 2 yang lain juga telah memberi komen pada siarkan di Pantun..Madah..puisi cinta.
Semalam pada pukul 11.34 pagi
Nurrul Honey komen tentang Kirim di dalam *SAHABAT KAU ANUGERAH TERINDAH *.
Semalam pada pukul 11.30 pagi
Amir Kelate mengesahkan siaran anda di Pesanan Rasulullah Saw.(Sampaikan Dariku Walau Satu Ayat).
19 jam yang lalu
Norhayati Ahmad mengesahkan siaran anda di Hadirkan CINTA dalam Dzikirmu (Tenteram hati 'kan jadi milikmu).
19 jam yang lalu
Norhayati Ahmad mengesahkan siaran anda di Hadirkan CINTA dalam Dzikirmu (Tenteram hati 'kan jadi milikmu).
Syamir Adam,Wan Su Wan dan 6 yang lain menyukai siaran anda di 🍃🌻SAHABAT KASEH PUISI RINDU🌻🍃: "BERERTINYA KEJUJURAN
KH. Abdullah..."
22 jam yang lalu
Syamir Adam,Wan Su Wan dan 6 yang lain menyukai siaran anda di 🍃🌻SAHABAT KASEH PUISI RINDU🌻🍃: "PUTERI ARNAB, PUTERI DIANA & PUTRI..."
22 jam yang lalu
Syamir Adam, Wan Su Wan dan Eria Basri menyukai siaran anda dalam 🍃🌻SAHABAT KASEH PUISI RINDU🌻🍃: "'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN' As..."
JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA ALLAH KITA AKAN
BAHAGIA DUNIA DAN AKHIRAT TAPI JIKA KITA LETAKKAN KEBAHAGIAAN PADA MANUSIA DIA SENDIRI TIDAK BISA MENJAMINKAN BAHAGIA UNTUKNYA APA TAH LAGI KITA .
ALLAH SENTIASA ADA BERSAMA DAN MEMBANTU KITA WALAUPUN DI SAAT KITA DISISIHKAN OLEH SEMUA MANUSIA.
BILAMANA ALLAH MEMBANTUMU TIADA SIAPA YANG DAPAT MENGHALANG-NYA SAMADA DI DUNIA ATAU DI AKHIRAT YAKINLAH JANJI ALLAH ITU PASTI !
SEJAK AZALI LAGI KITA SERASI BERSAMA HINGGA KE SYURGAWI KERANA KAULAH PERMATA SYURGA KURNIAAN-NYA YANG AKU SYUKURI. INDAHNYA PERSAHABATAN KITA SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI TERIMA KASIH KERANA SUDI HADIR DALAM DUNIA SASTERAKU UNTUK MERIMBUN DAN MELEBATKAN BUAH PEPOHON SASTERAKU DUNIAKU AKHIRATKU AKHIRATMU IN SHAA ALLAH KITA BERSAMA DI SYURGA MENYATUKAN CINTA KITA BERSAMA CINTA ALLAH DAN CINTA RASULULLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.
'CINTA RASULULLAH KEPADA UMMATNYA TERPATRI SAMPAI SYURGA,'
MUHAMMAD RASULULLAH KEKASIH ALLAH
'INDAHNYA BUDI BERBUNGA IMAN'
As Syakuur الشكور = Yang Maha Pembalas Budi (Menghargai)
WAHAI JIWA YANG TENANG
Surat Al-Fajr ayat 27 - 30
“Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”
(wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masuklah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).
BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
DUNIA YANG HINA
Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
(Riwayat al-Tirmizi)
Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya merentasi benua....amin.
Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin
YA ALLAH DENGAN AMALAN YANG SEDIKIT INI TAK LAYAK
KAMI MENJADI KEKASIH-MU TAPI BERILAH KAMI PELUANG UNTUK BERBUAT AMALAN SOLEH YANG YANG ENGKAU REDHAI SEHINGGA MATINYA KAMI DALAM KEADAAN KAU SUKA DAN REDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN
"SALAM AIDIL ADHA SEMUA YANG MENGENALI DIRI INI DI ALAMMAYA MAHUPUN DI DUNIA NYATA DENGAN UCAPAN MAAF ZAHIR BATIN KUSAYANG KALIAN DEMI-NYA MOGA PERTEMUAN KITA BERAKHIR DENGAN PERTEMUAN DI SYURGA BERSAMA MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH BERDEKATAN DENGAN RASULULLAH ITULAH MATLAMAT KITA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN,"
11 Zulhijjah 1437H
13 September 2016

0 comments:

Post a Comment

 
;