Saturday 2 July 2011

SINARKAN HIDAYAH KASIHMU

Setiap manusia pasti mati
tanpa terkecuali
cuma tak tahu bila?
termasuk juga aku.

Kehidupan akhirat abadi
kehidupan dunia sementara
tapi yang ku kejar kehidupan sementara
malangnya aku
kenapa aku begitu
rohku pasti merana
sedangkan aku masih lagi lalai dan leka
tetang masa dipersia
masa terlalu berharga
masa terlalu singkat
namun aku masih berleka lagi
mana pergi mata hatiku?
bila aku nak sedar?
bila aku nak bertaubat?
Entah tak tahu...
hi degilnya aku
napa aku tidak mahu berlembut hati
tentang negeri akhirat yang pasti
balasannya pasti
kenapa dah tahu pasti
aku tak mahu berlembut hati
tentang balasan yang keras nanti pasti kuterima
atas kedegilanku ini...
hi beraninya aku menerima balasan murkaNya nanti.

Duhai jasad! Kerana kau berani terima balasan
yang maha dahsyat kau rasakanlah nanti pasti menanti!
Kau akan menyesal! Mahu dihidupkan semula walaupun sesaat
untuk beramal tapi sudah terlambat duhai jasad yang celaka,
kau yang mencelakakan diri kau sendiri...
Kau tak gunakan akal yang Allah kurniakan pada kau
untuk fikirkan kenapa kau dihidupkan di dunia ini
semata-mata menjadi hamba kepadaNya
bukan kepada manusia
bukan tunduk kepada hawa nafsumu!  

Sekarang macam mana... hatimu sudah berlembut ke belum?
Kerana kau masih ada peluang lagi
sebelum pergi ke negeri pasti..

Ya...Allah aku bersyukur Kau masih memberi ku peluang
untuk membetulkan kesilapanku ini
Ya...Allah aku malu denganMu
atas keegoaanku padaMu
ampunkan aku
aku bertaubat
terimalah taubatku
aku lemah Ya Allah
bimbinglah aku
sinarkan hidayah kasihMu pada ku
agar kugunakan hayatku yang tersisa ini
semata-mata menjadi hambaMu yang sentiasa tunduk
melakukan amal ibadat semata-mata keranaMu
bukan kerana berbangga atau menunjuk-nunjuk
biar nanti bila ku pergi ke negeri pasti
aman tenteram rohku tanpa siksaan yang pedih!

Karya:  Rha NS
22 Jun 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;