Tuesday 23 October 2012

MEMARTABATKAN DAULAT RAJA SENUSANTARA




HARI INI AKU TANGISI TIADA ARTI

hari ini aku tangisi tiada arti
pergimu merajuk hati
makan hati
derita hati ini
menjeruk rasa hati
sampai hati
kau pergi
tinggalkan aku sendiri
menyesali
kerana bukan aku kau cintai
katamu takdir kehendaki
perpisahan ini
aku tangisi
setega itu sampai hati
kau lukai
derita cinta ini
yang kupercayai
kaulah takdir cintaku ini
tapi rupanya tidak begini
kau pergi
membiarkan aku dilukai
menangisi
tiada arti
lagi kau kucintai
hanya doaku panjatkan pada Ilahi
kau bahagia bersama permaisuri
yang telah tertulis takdir ini
cintamu bukan untukku yang kau cintai
tapi hanyalah untuk permaisuri
demi
kebahagiaanmu jangan diingati
aku lagi
kerana aku sudah redhoi
cintamu bukan untuk kumiliki
cukuplah sekadar puisi
cinta antara dua darjat membatasi
cintai dilukai
dalam lagenda cinta dua benua tak terealiti
darjat memisahkan dua insan saling mencintai
rela kuundur diri
asalkan kebahagiaan semua menjadi realiti....

PUTRI ALAM NILAM PURNAMA
13 Oktober 2012
October 13 at 8:46pm · Like · 3
Like ·  ·  · Monday at 12:12pm
  • Perkumpulan Karaton Nusantara hanya cinta sejati...
  • Karaton Nusantara ada juga cinta tak berbalas.. ya deh..
  • Ratu Rimba Niagara memang ada cinta tak terbalas,
    kerana darjat cinta terlerai;
    yang penting cinta yang ikhlas,
    itulah lambang cinta sejati.
    (hehehehe)
  • Ratu Rimba Niagara siapalah patik rakyat biasa,
    mana boleh bercinta dengan raja;
    itu sudah cinta luar biasa,
    menyanjungi daulatnya raja.
    (hehehehe)
  • Perkumpulan Karaton Nusantara bercita dengan keturunan bangswan karaton itu ok saja..
  • Ratu Rimba Niagara bercinta ke bercita...hehehe
  • Perkumpulan Karaton Nusantara moga difahami maksudnya...
  • Ratu Rimba Niagara BAHTERA LANCANG KUNING

    kanda tuanku
    jangan lemah semangat
    jangan mati akal
    ayuh ...!
    kita teruskan tinta lancang kuning ini
    biarpun tsunami datang membadai
    memusnahkan segala cinta
    tapi cita-cita kita 
    untuk meneruskan
    bahtera lancang kuning
    harus kita pertahankan
    jangan biarkan bahtera 
    lancang kuning
    yang sama-sama kita bina
    musnah dipukul badai membadai
    cukup...cukup sudah
    bahtera lancang kuning
    tersadai karam terlalu lama
    cukup sudah ianya menanggung 
    segala gubuk derita
    diinjak...injak
    dihina
    seolah lancang kuning
    tak pernah wujud 
    sedangkan lancang kuninglah
    yang pertaruhkan nyawa
    demi kemerdekaaan nusantara ini
    setelah merdeka lancang kuning
    tidak dipedulikan
    dikebumikan tanpa nesan
    apakah ini adil untuk
    tetesan darah lancang kuning kanda?
    dengan 
    tetesan air mata ini
    tetesan darah ini
    tinta-tinta lancang kuning ini
    kan dinda renjiskan 
    ke seluruh pelosok bumi SeNusantara ini
    biar mereka tahu gema 
    suara lancang kuning
    akan terus bergema 
    tanpa henti
    hingga terhenti nafas 
    inilah sumpah dinda pada
    lancang kuning
    agar suatu masa nanti
    bahtara lancang kuning
    akan belayar penuh 
    megah...gagah! 
    yang menerajui 
    bahtera lancang kuning itu
    adalah kanda
    dan permaisuri kanda
    biarpun dinda dari jauh
    hanya memandang kebahagian kanda
    itulah hadiah dari dinda untuk 
    pewaris yang telah lama kanda lupakan

    berjanjilah pada dinda 
    kanda akan pertahankan
    pewaris tahta kerajaan
    lancang kuning ini
    hingga dapat diwariskan
    kepada kerabat lancang kuning
    SENUSANTARA

    ADINDA PUTRI ALAM NILAM PURNAMA
    13 Oktober 2012
    October 13 at 7:54pm · Like
  • Ratu Rimba Niagara TUAN PUTRI ALAM NILAM PURNAMA

    di tasik nan tenang
    langit biru
    angin berhembus plan
    bias bias pelangi merentang
    membelah cakrawala

    seuntai senyum terlukis di sana
    putri alam nilam purnama

    selembut wajah
    penuh pesona
    sinar matanya memancar
    melancar menggetar sukma
    banyak pengembara hilang pedoman

    alun suaranya
    bagaikan bayu buluh perindu
    pelan berirama
    melerai si jalak sedang berlaga

    nilam purnama tasik nan tenang
    ke sana seribu lelaki ingin berenang
    nilam purnama rimba berbunga
    di sana tersesat seribu penggawa

    perempuan ayu
    berantai tasbih
    tafakur di atas sajadah
    menatap bayang bayang senja
    saat aku lalu di depannya
    dia tersenyum
    menatapku ramah
    sambil berucap
    menyebut nama tuhannya

    Putri Alam Nilam Purnama
    ku bayar tunai sepimu
    dengan sajak sajakku

    -------------temul amsal--09102012-Indinesia.. — in Jakarta, Jakarta Raya.
    October 13 at 8:17pm · Like

    TENGKU MULYA AMRIL AMAN SALEH

    Tengku Mulya Amril Aman Saleh
    kaulah satu-satunya temanku
    memahami dunia sastera alam rimbaku
    sejak berkurun aku berada di rimba ini
    tiada seorang putra pun yang tersesat 
    di rimba niagara ini kecuali kau
    kau memperkenalkan dirimu sebagai
    Habib MA Assaggaf
    bukan berdarah diraja
    bukan berketurunan diraja
    dan aku tidak tahu kenapa
    kau sembunyikan dariku
    kau kata kau mahu hapuskan
    keturunan diraja itu
    karna keturunan itu
    tidak memberi apa-apa arti
    di negaramu
    raja disepikan 
    tidak dimartabatkan

    Tengku Mulya Amril Aman Saleh
    biarpun kau tidak mahu
    mengaku kau berdarah diRaja
    tahukah kau dengan siapa kau berurusan?
    kau berurusan
    dengan seorang hamba rakyat
    mahu memartabatkan
    Institusi diRaja SeNusantara
    biarpun perjuanganku ini
    tidak didukungi oleh seorangpun
    baik raja mahu pun rakyat
    tidak mengapa
    barangkali mereka ingat
    aku yang tergila-gilakan
    derajat diRaja itu
    dengan mendaulatkan diri sendiri
    menjadi Ratu 
    aku tak kisah apa pandangan mereka
    asalkan aku tahu apa matlamat aku
    memperjuangkan Institusi diRaja
    agar dapat diterima rakyat SeNusantara
    suatu masa kelak
    biarpun aku diketawakan
    biarpun aku jadi bahan ejekan
    tidak mengapa
    aku sudah rela 
    untuk dihina 
    dikeji
    oleh mereka yang mendengki
    akan pangkat Ratu ku ini
    lagi pun pangkat Ratu ku ini
    didaulatkan oleh seluruh
    penghuni rimba Niagara ini
    untuk menjadi Ratu/Raja 
    memerintah rimba niagara

    Tengku Mulya Amril Aman Saleh
    percayalah satu masa nanti
    Institusi diRaja SeNusantara
    akan berjaya dimartabatkan
    Insya-Allah Aamiin
    berkat dukungan yang padu
    daripada seluruh kerabat diRaja
    SeNusantara dan rakyat jelata SeNusantara

    Tengku Mulya Amril Aman Saleh
    jika mereka tidak mahu memartabatkan Institusi diRaja
    yang aku perjuangkan ini
    setidak-tidaknya mahkota kekuasaan yang kumiliki ini
    akan kuserahkan kepadamu
    dan ketika itu kau tidak akan menafikan lagi
    yang kau adalah berketurunan diRaja
    dan mahkota di Raja ini layak untukmu
    dinobatkan sebagai
    TENGKU MULYA AMRIL AMAN SALEH
    Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! 

    RATU RIMBA NIAGARA
    9 Oktober 2012
    October 13 at 8:23pm · Like
  • Ratu Rimba Niagara WARKAH RINDU BUAT TENGKU AMRIL AMAN SALEH

    Semakin kuatnya terjangan ombak ke aku 
    begitulah kuatnya rinduku ke kamu....
    comanya aku tak tega menangung sakitnya 
    terjangan ombak itu hingga aku terjaga dari lena ...
    Ya... aku benar-benar rindukan kamu dan kerana terlalu rindu, 
    aku tidak boleh terima kau sepikan aku dalam hidupmu...
    sejujurnya aku tak tega kehilangan kamu sehinggalah 
    nyawa menjemputku pulang. 

    Tahu ke kau sehari tidak mendengar kabar berita darimu ...
    serasa bagaikan bertahun-tahun lamanya...jika seminggu... 
    berbulan ...lagi aku tak boleh terima...jika terlalulah sibuknya dikau...
    aku rela kau sepikan aku...dan buanglah namaku jauh-jauh dari di sudut hatimu...kerana aku tak larat lagi mengharap balasan rindu darimu...aku tak larat lagi pergi ke ombak rindu...menyatakan aku rindu padamu dan bukan kau yang menjawab...coma gema suaraku sendiri yang menjawab....adakah kau tega melihat aku menanggung derita rindukanmu sepanjang hari sepanjang masa? 
    Makanya balaslah rinduku biar pun seketika cuma...
    aku nggak bisa membuang rinduku padamu di ombak rindu.....
    kerna setiap yang hadir dalam hidupku biar pun cuma di alam maya...
    dia adalah lebih berharga daripada permata berharga...
    makanya hargailah rinduku ini tanpa alasan yang kau sibuk dengan duniamu....jika kau tak sanggup untuk menjadi sesetia ombak kepada pantai....makanya lepaskan rindu itu...biarlah ia pergi di bawa deruan ombak tanpa suara...bisu...sepi....kalau itu pengobat rindumu ke aku...dan aku rela sepi rindu ini disepikan tanpa penantian yang menjemukan.

    Moga di alam realiti kita dapat berjumpa menyatakan hasrat hati..
    yang kita adalah sahabat paling sejati selepas itu kita tidak perlu 
    lagi mengungkapkan rindu serindunya hanya yang ada aku 
    sayang kamu demi-Nya makanya terimalah persahabatan ini demi-Nya.

    ITULAH MAKNA YANG TERSIRAT DAN TERSURAT YANG ADA DI 
    SASTRAMU SASTERAKU 

    Moga apa yang aku ukirkan di daunan kasih ini membuka hatimu untuk membalas rinduku...agar aku tak sepikan kamu di ombak rindu... 
    maaf aku terpaksa begitu kerana kutahu sepi itu adalah pengubat rindumu...makanya biarlah kita sepi.. dan terus sepi....dalam bahasa yang kita sendiri faham apa itu makna sepi tanpa kabar berita.....

    Yang merindui mu di ombak rindu,
    Putri Alam Nilam Purnama
    Ratu Rimba Niagara
    Istana Rimba Niagara
    12 Oktober 2012
    October 13 at 8:59pm · Edited · Like
  • Ratu Rimba Niagara DINDA YANG INGIN SETIA SAMPAI MATI

    Kanda Tengku Amril Aman Saleh
    dinda mahu setia di sini dan berbakti 
    bukan buat kanda marah pada dinda...
    itukan sekadar puisi 
    sekadar berbagi ilmu dengan pelbagai 
    tema tak semestinya hidup kita indah saja
    dan kita harus menyelami hati mereka jika 
    diduga dengan takdir adakalanya bukan kita pinta 
    seperti juga cinta kita tak paksa orang mencintai kita 
    dan mereka tak boleh paksa kita mencintai mereka
    sesiapa pun berhak jatuh cinta pada sesiapa 
    yang mereka suka 
    cinta tak semestinya kita miliki
    sekadar simpan perasaan 
    dan kita sebagai pemuisi kita adunkan 
    perasaan-perasaan itu 
    setidak-tidaknya kita dapat menenangkan 
    pembaca yang dalam cinta bergelora dan 
    menenangkan jiwa kita juga kerana sebagai 
    seorang penulis puisi dapat menyampaikan apa 
    yang tersurat dan tersirat dalam bentuk pelbagai 
    gaya penyampaian seseorang penulis seperti kita 
    yang mahu belajar menulis biarpun kita penulis 
    tak bernama dan kita di sini pun bukan hendak 
    mencipta nama apalah ada pada karya kita ini 
    jika dibandingkan dengan mereka yang 
    sudah ternama 
    kita bersahabat dan berpuisi sama-sama dalam 
    penuh rasa kasih dan sayang demi-Nya dan 
    tak akan ada untuk sengaja menyakiti dan 
    mengundang perselisihan sesama kita
    jika ada yang terasa hati cepat-cepat minta maaf 
    dan saling memaafkan kerana tak mahu masalah 
    sekecil ini akan dibawa hingga ke akhirat nanti 
    alangkah ruginya kalau itu terjadi sudahlah 
    berkenalan di alam maya tapi kesalahan yang 
    tak banyak mana dibawa hingga ke mati dan 
    paling menyedihkan dibawa hingga ke akhirat
    Allahu Akbar! 
    Dinda tak mahu sampai terjadinya begitu 
    jika kanda ikhlas ingin menyayangiku kerana-Nya 
    sampai mati
    dinda ingin setia menjadi temanmu 
    Insya-Alllah Aamiin kita ditemukan untuk saling sayang....sayang...sayang kerana-Nya sampai mati
    moga di Syurga terpatri cinta kita 
    alangkah indahnya begitu 

    DIRIKU MEMANGLAH TAK SEMPURNA BAIK
    TAPI AKU INGIN MENJADI BAIK
    BAIK PADA MANUSIA
    BAIK PADA TUHAN
    MOGA ALLAH MAKBULKAN
    APA YANG ADA DI DALAM HATIKU INI
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN

    Yang ingin setia padamu sampai mati
    Temanmu dari Rimba Niagara
    PUTRI ALAM NILAM PURNAMA
    RATU RIMBA NIAGARA
    10 Oktober 2012
    October 13 at 9:14pm · Edited ·
  • Ratu Rimba Niagara HARI INI AKU TANGISI TIADA ARTI

    hari ini aku tangisi tiada arti
    pergimu merajuk hati
    makan hati
    derita hati ini
    menjeruk rasa hati
    sampai hati
    kau pergi
    tinggalkan aku sendiri
    menyesali
    kerana bukan aku kau cintai
    katamu takdir kehendaki
    perpisahan ini
    aku tangisi
    setega itu sampai hati
    kau lukai
    derita cinta ini
    yang kupercayai
    kaulah takdir cintaku ini
    tapi rupanya tidak begini
    kau pergi
    membiarkan aku dilukai
    menangisi
    tiada arti
    lagi kau kucintai
    hanya doaku panjatkan pada Ilahi
    kau bahagia bersama permaisuri
    yang telah tertulis takdir ini
    cintamu bukan untukku yang kau cintai
    tapi hanyalah untuk permaisuri
    demi
    kebahagiaanmu jangan diingati
    aku lagi
    kerana aku sudah redhoi
    cintamu bukan untuk kumiliki
    cukuplah sekadar puisi
    cinta antara dua darjat membatasi
    cintai dilukai
    dalam lagenda cinta dua benua tak terealiti
    darjat memisahkan dua insan saling mencintai
    rela kuundur diri
    asalkan kebahagiaan semua menjadi realiti....

    PUTRI ALAM NILAM PURNAMA
    13 Oktober 2012
    October 13 at 8:48pm · Like
  • Ratu Rimba Niagara DI BAWAH LINDUNGAN RAHMAT KASIH-NYA

    Sejarah tetap sejarah
    Darah yang mengalir adalah darah keturunan diRaja
    Tak akan hilang
    Itulah sejarah yang tak akan terpadam
    Yang diwarisi hingga ke anak cucu
    Telah tercatat sejak Azali Tuhan menaikkan darjat hamba-Nya
    Segala-Nya dengan izin-Nya
    Biarpun berdarah diRaja
    Kekuasaan yang diberi bukanlah untuk
    Pakaian kebanggaan sebagai diRaja
    Tapi adalah memikul tanggungjawab kepada
    Rakyat dan akan dipertanggungjawabkan
    Raja yang disayangi rakyat
    Adalah Raja yang berjiwa hamba
    Hamba kepada Tuhan
    Kerana DIA lah Raja Segala Raja
    Raja Yang Berkuasa Di Dunia
    Raja Yang Berkuasa Di Akhirat
    Yang Memiliki Segala Kerajaan Alam Semesta
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKHBAR

    Semoga semua yang DiKurniakan-Nya
    Darjat Di-Raja di bumi ini
    Menjadi Raja kepada rakyat jelata
    Yang sentiasa prihatin kepada masalah rakyat
    Memerintah dengan adil dan saksama
    Agar dapat mengundang Rahmat Kasih Dari-Nya
    Maka jadilah sebuah negara yang
    Aman damai sejahtera selamanya
    Di Bawah Lindungan Rahmat Kasih Dari-Nya
    Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

    KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
    13 Oktober 2012
    October 13 at 8:09pm · Like
  • Leftenan Adam Sakeenah alahai....apa pasal ratu rimba
    54 minutes ago · Like · 1
  • Ratu Rimba Niagara sekadar puisi kok....bagi sesiapa yang punyai perasaan...
    biar hanyut berbuai-buai dibawa perasaan yang tak menentu ke arah matlamat sebenar ke manakah arah cita & cinta yang ingin dimatlamatkan kita boleh kehilangan cinta tapi tidak dengan cita-cita
    apa pun takdir yang tersurat sejak azali hendaklah kita imani dalam hati penuh tawakal...gimana pendapatmu leftenan Adam Sakeenah @ Panglima Sotong?
    47 minutes ago · Like · 1

  • (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP MAJLIS PANGKUAN DIRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA & GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
    24 Oktober 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;