Monday 22 April 2013

TRANSFORMASI KERAJAAN KOTA & RIMBA , 'INDAH-NYA BUMI NUSANTARA KURNIAAN-NYA'

NOVEL PUISI CINTA DEMI-NYA (344) TRANSFORMASI KERAJAAN KOTA & RIMBA
Part 61). 'INDAH-NYA BUMI NUSANTARA KURNIAAN-NYA'


    • Rusdal Fajr St Inayatsyah shared Zakir Archandra's photo.
      Tahukah anda ? Aceh tak pernah memberontak pada Indonesia

      DI dalam buku-buku pelajaran sejarah dan media massa nasional, beberapa tahun sebelum terciptanya perdamaian di Aceh, kita sering mendengar istilah ‘Pemberontakan Rakyat Aceh’ atau ‘Pemberontakan Aceh’ terhadap Negara Kesatuan Republik Indonesia (NKRI). Sejak zaman kekuasaan Bung Karno hingga presiden-presiden penerusnya, sejumlah ‘kontingen’ pasukan dari berbagai daerah—terutama dari Jawa—dikirim ke Aceh untuk ‘memadamkan’ pemberontakan ini. Kita seakan menerima begitu saja istilah ‘pemberontakan’ yang dilakukan Aceh terhadap NKRI.

      Namun tahukah kita bahwa istilah tersebut sesungguhnya bias dan tidak tepat? Karena sesungguhnya—dan ini fakta sejarah—bahwa Aceh sebenarnya tidak pernah berontak pada NKRI, namun menarik kembali kesepakatannya dengan NKRI. Dua istilah ini, “berontak” dengan “menarik kesepakatan” merupakan dua hal yang sangat berbeda.

      NKRI secara resmi baru merdeka pada tanggal 17 Agustus 1945. Sedangkan Aceh Darussalam berabad-abad sebelumnya telah merdeka, memiliki hukum kenegaraan (Qanun) nya sendiri, menjalin persahabatan dengan negeri-negeri seberang lautan, dan bahkan pernah menjadi bagian (protektorat) dari Kekhalifahan Islam Turki Utsmaniyah.

      Jadi, bagaimana bisa sebuah negara yang merdeka dan berdaulat sejak abad ke-14 Masehi, bersamaan dengan pudarnya kekuasaan Kerajaan Budha Sriwijaya, dianggap memberontak pada sebuah Negara yang baru merdeka di abad ke -20?

      Aceh Darussalam merupakan negara berdaulat yang sama sekali tidak pernah tunduk pada penjajah Barat. Penjajah Belanda pernah dua kali mengirimkan pasukannya dalam jumlah yang amat besar untuk menyerang dan menundukkanAceh, namun keduanya menemui kegagalan, walau dalam serangan yang terakhir Belanda bisa menduduki pusat-pusat negerinya.

      Sejak melawan Portugis hingga VOC Belanda, yang ada di dalam dada rakyatAceh adalah mempertahankan marwah, harga diri dan martabat, Aceh Darussalam sebagai bangsa yang merdeka dan berdaulat berdasarkan Qanun Meukuta Alam yang bernafaskan Islam.

      Saat itu, kita harus akui dengan jujur, tidak ada dalam benak Rakyat Aceh soal yang namanya membela Indonesia. Sudah ratusan tahun, berabad-abadKerajaan Aceh Darussalam berdiri dengan tegak bahkan diakui oleh dunia Timur dan Barat sebagai “Negara” yang merdeka dan berdaulat.

      Istilah “Indonesia” sendiri baru saja lahir di abad ke-19. Jika diumpamakan dengan manusia, maka Aceh Darussalam adalah seorang manusia dewasayang sudah kaya dengan asam-garam kehidupan, kuat, dan mandiri, sedangkan “Indonesia” masih berupa jabang bayi yang untuk makan sendirisaja belumlah mampu melakukannya.

      Banyak literatur sejarah juga lazim menyebut orang Aceh sebagai “Rakyat Aceh”, tapi tidak pernah menyebut hal yang sama untuk suku-suku lainnya di Nusantara. Tidak pernah sejarah menyebut orang Jawa sebagai rakyat Jawa, orang Kalimantan sebagai rakyat Kalimantan, dan sebagainya. Yang ada hanyaRakyat Aceh. Karena Aceh sedari dulu memang sebuah bangsa yang sudah merdeka dan berdaulat.

      Kesediaan rakyat Aceh mendukung perjuangan bangsa Indonesia, bahkan dengan penuh keikhlasan menyumbangkan segenap sumber daya manusia dan hartanya untuk mempertahankan kemerdekaan Indonesia—lebih dari daerah mana pun di seluruh Nusantara, adalah semata-mata karena rakyat Acehmerasakan ikatan persaudaraan dalam satu akidah dan satu iman dengan rakyat Indonesia yang mayoritas Muslim.

      Ukhuwah Islamiyah inilah yang mempersatukan rakyat Aceh dengan bangsa Indonesia. Apalagi Bung Karno dengan berlinang airmata pernah berjanji bahwa untuk Aceh, Republik Indonesia akan menjamin dan memberi kebebasan serta mendukung penuh pelaksanaan syariat Islam di wilayahnya. Sesuatu yang memang menjadi urat nadi bangsa Aceh.

      Namun sejarah juga mencatat bahwa belum kering bibir Bung Karno mengucap, janji yang pernah dikatakannya itu dikhianatinya sendiri. Bahkan secara sepihak hak rakyat Aceh untuk mengatur dirinya sendiri dilenyapkan. Aceh disatukan sebagai Provinsi Sumatera Utara. Hal ini jelas amat sangat menyinggung harga diri rakyat Aceh.

      Dengan kebijakan ini, pemerintah Jakarta sangat gegabah karena sama sekali tidak memperhitungkan sosio-kultural dan landasan historis rakyat Aceh. Bukannya apa-apa, ratusan tahun lalu ketika rakyat Aceh sudah sedemikian makmur, ilmu pengetahuan sudah tinggi, dayah dan perpustakaan sudah banyak menyebar seantero wilayah, bahkan sudah banyak orang Aceh yang menguasai bahasa asing lebih dari empat bahasa, di wilayah yang sekarang dikenal sebagai Provinsi Sumatera Utara pada waktu itu, manusia-manusia yang mendiami wilayah itu masih berperadaban purba. Masih banyak suku-suku kanibal, belum mengenal buku, apa lagi baca-tulis. Hanya wilayah pesisir yang sudah berperadaban karena bersinggungan dengan para pedagang dari banyak negeri.

      Saat perang mempertahankan kemerdekaan melawan Belanda pun, bantuan dariAceh berupa logistik dan juga pasukan pun mengalir ke Medan Area. Bahkan ketika arus pengungsian dari wilayah Sumatera Utara masuk ke wilayah Aceh,rakyat Aceh menyambutnya dengan tangan terbuka dan tulus. Jadi jelas, ketika Jakarta malah melebur Aceh menjadi Provinsi Sumatera Utara, rakyat Aceh amat tersinggung.

      Tak mengherankan jika rakyat Aceh, dipelopori PUSA dengan Teungku Daud Beureueh, menarik kembali janji kesediaan bergabung dengan Republik Indonesia di tahun 1953 dan lebih memilih untuk bergabung dengan Negara Islam Indonesia (NII) yang lebih dulu diproklamirkan S. M. Kartosuwiryo di Jawa Barat. Ini semata-mata demi kemaslahatan dakwah dan syiar Islam. Dengan logika ini,Aceh bukanlah berontak atau separatis, tapi lebih tepat dengan istilah: menarik kembali kesediaan bergabung dengan republik karena tidak ada manfaatnya.

      Pandangan orang kebanyakan bahwa Teungku Muhammad Daud Beureuehdan pengikutnya tidak nasionalis adalah pandangan yang amat keliru dan a-historis. Karena sejarah mencatat dengan tinta emas betapa rakyat Aceh danDaud Beureueh menyambut kemerdekaan Indonesia dengan gegap-gempita dan sumpah setia, bahkan dengan seluruh sisa-sisa kekuatan yang ada berjibaku mempertahankan kemerdekaan negeri ini menghadapi rongrongan konspirasi Barat.

      Cara Pandang ‘Majapahitisme’

      Mengatakan Aceh pernah melakukan pemberontakan terhadap NKRI merupakan cara pandang yang berangkat dari paradigma ‘Majapahitisme’. Bukan hal yang perlu ditutup-tutupi bahwa cara pandang Orde Lama maupun Baru selama ini terlalu Majapahitisme', semua dianggap sama dengan kultur Hindu. Bahkan simbol-simbol negara pun diistilahkan dengan istilah-istilah sansekerta, yang kental pengaruh Hindu dan paganisme yang dalam Akidah Islam dianggap sebagai syirik, mempersekutukan Allah SWT dan termasuk dosa yang tidak terampunkan.

      Bukankah suatu hal yang amat aneh, suatu negeri mayoritas Islam terbesar dunia tapi simbol negaranya sarat dengan istilah Hindu. Ini merupakan suatu bukti tidak selarasnya aspirasi penguasa dengan rakyatnya. Padahal Islam tidak mengenal, bahkan menentang mistisme atau hal-hal berbau syirik lainnya. Rakyat Aceh sangat paham dan cerdas untuk menilai bahwa hal-hal seperti ini adalah sesuatu yang tidak bisa diterima.

      Khususnya di Jawa, Sosio-kultural raja-raja dan masyarakat Jawa sampai saat ini sangat kental dengan nuansa Hinduisme, ini bisa dilihat dari berbagai macam Ritual dalam budaya masyarakat di Jawa hingga saat ini. Raja merupakan titisan dewa, suara raja adalah suara dewa. Sebab itu, di Jawa ada istilah “Sabda Pandhita Ratu” yang tidak boleh dilanggar. Ini sangat bertentangan dengan sosio-kultural para Sultan dan Sultanah di Kerajaan Aceh Darussalam. Dalam Islam, penguasa adalah pemegang amanah yang wajib mempertanggungjawabkan kepemimpinannya di hari akhir kelak kepada Allah SWT.

      Kerajaan Aceh Darussalam saat diperintah oleh Sultan Iskandar Mudatelah memiliki semacam Dewan Perwakilan Rakyat dan Dewan Permusyawaratan Rakyat (DPR-MPR) yang hak dan kewajibannya telah di atur dalam ‘Konstitusi Negara” Qanun Meukuta Alam. Ada pula Dewan Syuro yang berisikan sejumlah ulama berpengaruh yang bertugas menasehati penguasa dan memberi arahan-arahan diminta atau pun tidak. Aceh juga telah memiliki penguasa-penguasa lokal yang bertanggungjawab kepada pemerintahan pusat. Jadi, seorang penguasa di Kerajaan Aceh Darussalam tidak bisa berbuat seenaknya, karena sikap dan tindak-tanduknya dibatasi oleh Qanun Meukuta Alam yang didasari oleh nilai-nilai Qur'aniyah.

      Jadi, jelaslah bahwa sosio-kultur antara Aceh dengan kerajaan-kerajaan Hindu amat bertolak-belakang. Aceh bersedia mendukung dan menyatukan diri dengan NKRI atas bujukan Soekarno, semata-mata karena meyakini tali ukhuwah Islamiyah. Namun ketika Aceh dikhianati dan bahkan di masa Orde Lama maupun Orde Baru diperah habis-habisan seluruh sumber daya alamnya, disedot ke Jawa, maka dengan sendirinya Aceh menarik kembali kesediaannya bergabung dengan NKRI. Aceh menarik kembali kesepakatannya, bukan memberontak. Ini semata-mata karena kesalahan yang dilakukan “Pemerintah Jakarta” terhadap Aceh.

      Dan ketika Aceh Darussalam sudah mau bersatu kembali ke dalam NKRI,Gerakan Aceh Merdeka (GAM) bersedia meletakkan senjatanya dan memilih jalan berparlemen, Aceh sekarang dipimpin seorang putera daerahnya lewat sebuah pemilihan yang sangat demokratis, maka sudah seyogyanya NKRI memperlakukan Aceh dengan adil dan proporsional.

      Puluhan tahun sudah Aceh menyumbangkan kekayaannya untuk kesejahteraan seluruh Nusantara, terutama Tanah Jawa, maka sekarang sudah saatnya “Jawa” membangun Aceh. Mudah-mudahan ‘kesepakatan’ ini bisa menjadi abadi, semata-mata dipeliharanya prinsip-prinsip keadilan dan saling harga-menghargai.
      Unlike ·  ·  · about an hour ago · 
    • Rusdal Fajr St Inayatsyah shared Star Samu Samu's photo.
      Penandatanganan Surat Keputusan Pengangkatan Badan Pelaksana (BPL) Silatnas Raja dan Sultan Nusantara III - 2013, Badan Koordinator Festival Pasar Rakyat - Malang 2013, dan Badan Koordinator Safri Siilatnas Raja dan Sultan Nusantara 2013, oleh Raja Samu Samu VI, selaku Sekretaris Jenderal BP. Silatnas Raja - Sultan Nusantara Indonesia, didampingi oleh Walikota Malang, pada hari Sabtu, 20 April 2013, di Guest House Pemerintah Kota Malang - Jawa Timur, Indonesia.

The signing of the Decree of adoption Agency Executive (BPL) Silatnas Raja  and Sultanate Nusantara III-2013, Coordinator of the Festival people's Market-2013, and the hapless Agency Coordinator Safri Siilatnas the Raja and the Sultanate 2013, by Raja Samu Samu VI, as the Secretary General BP. Silatnas Raja - Sultan Nusantara Indonesia, accompanied by the Mayor of the Malang, on Saturday, April 20, 2013, a Government Guest House in Malang - East Java, Indonesia.
      Penandatanganan Surat Keputusan Pengangkatan Badan Pelaksana (BPL) Silatnas Raja dan Sultan Nusantara III - 2013, Badan Koordinator Festival Pasar Rakyat - Malang 2013, dan Badan Koordinator Safri Siilatnas Raja dan Sultan Nusantara 2013, oleh Raja Samu Samu VI, selaku Sekretaris Jenderal BP. Silatnas Raja - Sultan Nusantara Indonesia, didampingi oleh Walikota Malang, pada hari Sabtu, 20 April 2013, di Guest House Pemerintah Kota Malang - Jawa Timur, Indonesia.

      The signing of the Decree of adoption Agency Executive (BPL) Silatnas Raja and Sultanate Nusantara III-2013, Coordinator of the Festival people's Market-2013, and the hapless Agency Coordinator Safri Siilatnas the Raja and the Sultanate 2013, by Raja Samu Samu VI, as the Secretary General BP. Silatnas Raja - Sultan Nusantara Indonesia, accompanied by the Mayor of the Malang, on Saturday, April 20, 2013, a Government Guest House in Malang - East Java, Indonesia.
      Unlike ·  ·  · about an hour ago · 
    • Rusdal Fajr St Inayatsyah shared Star Samu Samu's photo.
      Raja Samu Samu VI - YM. Upu Latu M.L. Benny Ahmad Samu Samu,SE, MM, selaku Sekrearis Jenderal Badan Pengurus (BP) Silatnas Raja - Sultan Nusantara Indonesia menjelaskan perjalanan Silatnas I - 2009, Silatnas II - 2011, dan persiapan Silatnas III - 2013, dengan Goal Silatnas III - 2013 adalah akan adanya Deklarasi Perdamaian dan Persaudaraan Bangsa Bangsa se Dunia di Malang, dengan penandatangani Prasasti diatas Batu Gunung dari Malang, dan adanya Festival Pasar Rakyat - Malang yang mencerminkan hubungan yang harmonis antara Raja, Sultan dengan Masyarakat Malang, serta rencana kunjungan Raja dan Sultan ke beberapa Kota di Provinsi Jawa Timur setelah selesainya Silatnas Raja dan Sultan Nusantara III - 2013.

Raja Samu Samu VI - YM. Upu M.L. Benny Ahmad Samu Samu, SE, MM, as the General Secretary of Board (BP) Silatnas Raja - Sultan Nusantara Indonesia explain travel of Silatnas I - 2009, Silatnas II - 2011, and preparation of Silatnas III - 2013, with the Goal Silatnas III - 2013 is to be a declaration of peace and brotherhood of Nations of the world in Malang, se with signing Inscription on Stone Mountain from Malang, and the existence of Malang people's Market-Festival that reflects a harmonious relationship between Raja / Sultan with Malang Communities, as well as plans for the visit of the Raja and the Sultanate to several towns in East Java province after the completion of the Silatnas Raja and sultanate of the Nusantara III - 2013.
      Raja Samu Samu VI - YM. Upu Latu M.L. Benny Ahmad Samu Samu,SE, MM, selaku Sekrearis Jenderal Badan Pengurus (BP) Silatnas Raja - Sultan Nusantara Indonesia menjelaskan perjalanan Silatnas I - 2009, Silatnas II - 2011, dan persiapan Silatnas III - 2013, dengan Goal Silatnas III - 2013 adalah akan adanya Deklarasi Perdamaian dan Persaudaraan Bangsa Bangsa se Dunia di Malang, dengan penandatangani Prasasti diatas Batu Gunung dari Malang, dan adanya Festival Pasar Rakyat - Malang yang mencerminkan hubungan yang harmonis antara Raja, Sultan dengan Masyarakat Malang, serta rencana kunjungan Raja dan Sultan ke beberapa Kota di Provinsi Jawa Timur setelah selesainya Silatnas Raja dan Sultan Nusantara III - 2013.

      Raja Samu Samu VI - YM. Upu M.L. Benny Ahmad Samu Samu, SE, MM, as the General Secretary of Board (BP) Silatnas Raja - Sultan Nusantara Indonesia explain travel of Silatnas I - 2009, Silatnas II - 2011, and preparation of Silatnas III - 2013, with the Goal Silatnas III - 2013 is to be a declaration of peace and brotherhood of Nations of the world in Malang, se with signing Inscription on Stone Mountain from Malang, and the existence of Malang people's Market-Festival that reflects a harmonious relationship between Raja / Sultan with Malang Communities, as well as plans for the visit of the Raja and the Sultanate to several towns in East Java province after the completion of the Silatnas Raja and sultanate of the Nusantara III - 2013.
      Unlike ·  ·  · about an hour ago · 
    • Rusdal Fajr St Inayatsyah shared Star Samu Samu's photo.
      Walikota Malang - Drs. Peni Suparto, M,AP, menjelaskan apriasi dukungan yang diberikan oleh Pemerintah Kota Malang untuk pelaksanaan Silatnas Raja dan Sultan Nusantara III - 2013 mendatang, dan yang lebih menarik lagi bagi Walikota Malang adalah dimana Malang Raya dijadikan tempat Deklarasi Perdamaian dan Persaudaran Bangsa Bangsa se Dunia pada saat Silatnas III - 2013 mendatang.

The Mayor of Malang - Drs. Peni Suparto, M, AP, explaining the apreciation to support provided by the Government of Malang to the execution of the Silatnas Raja and the Sultanate Nusantara III - 2013, and the more interesting again for the hapless Mayor is where Malang Kingdom made a declaration of peace and Persaudaran Nations se world Silatnas III - 2013.
      Walikota Malang - Drs. Peni Suparto, M,AP, menjelaskan apriasi dukungan yang diberikan oleh Pemerintah Kota Malang untuk pelaksanaan Silatnas Raja dan Sultan Nusantara III - 2013 mendatang, dan yang lebih menarik lagi bagi Walikota Malang adalah dimana Malang Raya dijadikan tempat Deklarasi Perdamaian dan Persaudaran Bangsa Bangsa se Dunia pada saat Silatnas III - 2013 mendatang.

      The Mayor of Malang - Drs. Peni Suparto, M, AP, explaining the apreciation to support provided by the Government of Malang to the execution of the Silatnas Raja and the Sultanate Nusantara III - 2013, and the more interesting again for the hapless Mayor is where Malang Kingdom made a declaration of peace and Persaudaran Nations se world Silatnas III - 2013.
      Unlike ·  ·  · about an hour ago · 
    • Rusdal Fajr St Inayatsyah shared MERDEKA.com's photo.
      Aksi prajurit wanita TNI-Polri di apel gabungan HUT Kartini
Foto selengkapnya, klik : http://mdk.to/uX5x
      Aksi prajurit wanita TNI-Polri di apel gabungan HUT Kartini
      Foto selengkapnya, klik : http://mdk.to/uX5x
      Unlike ·  ·  · about an hour ago · 
    • Rusdal Fajr St Inayatsyah shared Tentara Nasional Indonesia (Paling Update)'s photo.
      KOPASKA TNI-AL  dengan MANPADS Strella, rudal anti pesawat jarak dekat.
      KOPASKA TNI-AL dengan MANPADS Strella, rudal anti pesawat jarak dekat.
      Unlike ·  ·  · about an hour ago · 
    • Rusdal Fajr St Inayatsyah shared a group: "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING".
      • SILATNAS RAJA SULTAN NUSANTARA, Website: www.silatnas rajasultan-nusantara.blogspot.com. Group a/n. Sekjend Badan Pengurus (BP) SILATNAS RAJA - SULTAN NUSANTARA INDONESIA, yang sudah mendapat Sertifik...
      • 2,402 members
      Unlike ·  ·  · about an hour ago · 
    • Panglima KODAM V/Brawijaya - Mayor Jendral.TNI. Ediwan Praowo, menyematkan TANDA PENGENAL BPL. Siltanas kepada Kepala - Kepala Badan Pelaksana SILATNAS RAJA DAN SULTAN NUSANTARA III - 2013, Kepala Badan Koordinator FESTIVAL PASAR RAKYAT - MALANG 2013, Kepala Badan Koordinator SAFARI SILATNAS RAJA DAN SULTAN NUSANTARA 2013, Penasehat - Penasehat Daerah Malang, selesai pengesahan Susunan Personil masing - masing Divisi, pada hari Sabtu, 20 April 2013, bertempat di Gust House Pemerintah Kota Malang - Jawa Timur, Indonesia.

      Commander KODAM V/Brawijaya-Major General. The TNI. Ediwan Praowo, pin BADGE BPL. Siltanas to the heads of Executive Bodies SILATNAS RAJA and SULTANS of the NUSANTARA III-2013, head of the Agency'S MARKET-FESTIVAL Koordinato MALANG 2013, head of the Agency Coordinator SAFARI SILATNAS RAJA and SULTANATE III - 2013, Malang Area advisors, completed passage of Set-up Personnel each Division, on Saturday, April 20, 2013, housed in Government Guest House Malang-East Java, Indonesia.
      Panglima KODAM V/Brawijaya - Mayor Jendral.TNI. Ediwan Praowo, menyematkan TANDA PENGENAL BPL. Siltanas kepada Kepala - Kepala Badan Pelaksana SILATNAS RAJA DAN SULTAN NUSANTARA III - 2013, Kepala Badan Koordinator FESTIVAL PASAR RAKYAT - MALANG 2013, Kepala Badan Koordinator SAFARI SILATNAS RAJA DAN SULTAN NUSANTARA 2013, Penasehat - Penasehat Daerah Malang, selesai pengesahan Susunan Personil masing - masing Divisi, pada hari Sabtu, 20 April 2013, bertempat di Gust House Pemerintah Kota Malang - Jawa Timur, Indonesia.

Commander KODAM V/Brawijaya-Major General. The TNI. Ediwan Praowo, pin BADGE BPL. Siltanas to the heads of Executive Bodies SILATNAS RAJA and SULTANS of the NUSANTARA III-2013, head of the Agency'S MARKET-FESTIVAL Koordinato MALANG 2013, head of the Agency Coordinator SAFARI SILATNAS RAJA and SULTANATE III - 2013, Malang Area advisors, completed passage of Set-up Personnel each Division, on Saturday, April 20, 2013, housed in Government Guest House Malang-East Java, Indonesia.
      Unlike ·  ·  · about an hour ago · 
    • Ratu Rimba Niagara JIKA SESEORANG HAMBA BERSYUKUR KEPADA ALLAH AZZAWAJALLAH
      MAKA AKAN DITAMBAH NIKMAT SYUKUR ITU JIKA HAMBA ALLAH ITU TIDAK BERSYUKUR AKAN DITIMPA AZAB YANG PEDIH.

  • Khai Noor shared Jebat BukannyaDerhaka's photo.
    TAKKAN MELAYU HILANG DIDUNIA...INSYAALLAH

ASAL USUL KETURUNAN MELAYU

Bahawa asal usul bagi keturunan orang Melayu itu bermula daripada campuran bangsa dari pelbagai kelompok manusia lelaki dan perempuan yang berbagai-bagai bangsa yang bersuku-puak supaya mudah berkenalan di antara satu dengan yang lain yang dijadikan oleh Allah.

Firman Allah Ta’ala surah Al-Hujurat; ayat 13:
Mafhumnya:

“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai-bagai bangsa dan bersuku-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra, berhubung silaturahim antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih Taqwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya) Sesungguhnya Allah amat mengetahui, lagi amat mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).”

Bangsa terdahulu, orang-orang Hijaz dan bangsa itu menerima Agama Islam dan kekalkan bangsa itu bangsa beragama, maka Agama Islam diletakkan pada diri bangsa-bangsa seumpama itu. 

Firman Allah Ta’ala surah Al-Hujurat; ayat 14:
Mafhumnya:

“Bangsa terdahulu, orang-orang Hijaz, berkata: Kami telah beriman; Katakanlah (wahai Muhammad): Kamu belum beriman, (jangan berkata demikian) tetapi sementara Iman belum lagi meresap masuk dalam hati kamu, berkatalah sahaja: Kami telah Islam (kami telah tunduk menyerah diri, tidak melawan dan tidak menentang) dan (ingatlah) jika kamu taat kepada Allah dan RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikit pun dari pahala amal kamu, kerana sesungguhnya Allah amat pengampun, lagi amat mengasihani.”

Maka mana-mana bangsa yang menjadikan huruf Jawi Qadim (Al-Quran) bahasa utama bagi loghat mereka itu iaitu Bahasa Arab, maka orang-orang itu sahaja yang disifatkan “Ahli Jawi Qadim”.

Ahli Jawi Qadim menamakan bangsa-bangsa Hijaz yang lain atau bangsa baru (A’jam) dan bangsa itu menerima Agama Islam, maka jadilah bangsa itu bangsa beragama. Agama Islam yang diletakkan pada diri bangsa-bangsa seumpama itu yang dimaksudkan “Ahli Jawi Jadid” yang disifatkan: Ahli Jawi Bangsa Kebangsaan Berpegang Teguh Agama Islam.

Bangsa Melayu adalah berasal dari campuran pelbagai bangsa atau kelompok keturunan manusia terdahulu seumpama: Monggol, Arab, Parsi, China, India dan lain-lain yang mendiami di Wilayah Atas Angin dan Bawah Angin di Negeri Kedah Tua. Peristiwa ini berlaku pada tahun 531Hijrah (1136Masihi) di Istana Bukit Meriam, Kota Kuala Muda kepada Raja Pertama di Alam Melayu meletakkan kepercayaan dan jaminan asas pendirian ilmu dan amalan hidup dan kehidupan berpegang teguh kepada Agama Islam melalui Talqin kepada seorang guru Mursyid wasilah teguh kepada tali Murabbi di Kurun akhir zaman.

Nama Baginda ditukar kepada Raja Muzaffar Shah, kemudian Baginda bersama Gurunya menyampaikan seruan kepada Pembesar Istana dan rakyat jelata meninggalkan dengan jazam yang putus segala kepercayaan asal keturunan nenek moyang mereka itu dan mengikut jejak langkah seumpama Baginda, kemudian mengIslamkan secara massal bagi mereka itu menanggung beban Agama Islam yang terkandung dalam Kalimah Taqwa menjadi Asas Pendirian hidup dan kehidupan. Dengan yang demikian itu, maka terkumpullah satu kelompok manusia Agong pada awalnya disebut sebagai: Ahli Jawi Jadid.

Di atas kehendak Allah yang mengurniakan petunjuk kepada hambaNya Sayyid Sheikh Abdullah Al-Qumairi Guru Mursyid Baginda Tuanku Raja Muzaffar Shah lalu diambil oleh Gurunya kalimah Arab مِـلاَيــُـو diberi nama kepada Ahli Jawi Jadid yang membawa maksud: “Kelompok keturunan Manusia Agong”, dan perkataan مِـلاَيــُو yang dibangsakan kepada Melayu dengan baris di Bawah (kasrah) huruf Mim atau baris di Atas (fathah) dan baris Depan (dhammah) huruf Ya’. Kalimah “Melayu” di mana mereka menyebut mengikut bacaan huruf Rumi “Melayu” maka nama Melayu itu hanya diguna pakai kepada bangsa keturunan ini sahaja setelah mereka menerima Agama Islam menjadi asas pendirian hidup dan kehidupan sehingga Qiamat.

Maka kalimah “Melayu” ini jika ditujukan kepada individu dipanggil “Orang Melayu”, jika kepada kumpulan dipanggil “Bangsa Melayu”, jika kepada negeri dipanggil “Negeri Melayu”, jika kepada Raja dipanggil “Raja Melayu”, jika kepada negara dipanggil “Persekutuan Tanah Melayu”, jika kepada semenanjung dipanggil “Semenanjung Tanah Melayu”, jika kepada gugusan dipanggil “Gugusan Selat Kepulauan Melayu” dan jika kepada dunia dipanggil “Alam Melayu” sehingga terbentuk di dunia sebuah empayar Alam Melayu yang kuat dan kukuh berkuasa lebih daripada 500 tahun.

Bangsa Melayu menjadikan huruf Jawi Arab yang ditambah titik pada huruf-huruf tertentu dan kekalkan bahasanya sebagai bahasa utama bagi mereka itu ialah Bahasa Melayu, adalah satu bahasa yang paling ringan dan mudah daripada bahasa-bahasa penduduk-penduduk Wilayah Jawi Qadim, maka dengan sebab itu kebanyakan orang-orang Hijaz dan Arab dahulu menggunakan Bahasa Melayu Bahasa Kedua dalam pergaulan antarabangsa.

Al Fatihah - Allahu’alam..
    TAKKAN MELAYU HILANG DIDUNIA...INSYAALLAH

    ASAL USUL KETURUNAN MELAYU

    Bahawa asal usul bagi keturunan orang Melayu itu bermula daripada campuran bangsa dari pelbagai kelompok manusia lelaki dan perempuan yang berbagai-bagai bangsa yang bersuku-puak supaya mudah berkenalan di antara satu dengan yang lain yang dijadikan oleh Allah.

    Firman Allah Ta’ala surah Al-Hujurat; ayat 13:
    Mafhumnya:

    “Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai-bagai bangsa dan bersuku-puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra, berhubung silaturahim antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih Taqwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya) Sesungguhnya Allah amat mengetahui, lagi amat mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu).”

    Bangsa terdahulu, orang-orang Hijaz dan bangsa itu menerima Agama Islam dan kekalkan bangsa itu bangsa beragama, maka Agama Islam diletakkan pada diri bangsa-bangsa seumpama itu.

    Firman Allah Ta’ala surah Al-Hujurat; ayat 14:
    Mafhumnya:

    “Bangsa terdahulu, orang-orang Hijaz, berkata: Kami telah beriman; Katakanlah (wahai Muhammad): Kamu belum beriman, (jangan berkata demikian) tetapi sementara Iman belum lagi meresap masuk dalam hati kamu, berkatalah sahaja: Kami telah Islam (kami telah tunduk menyerah diri, tidak melawan dan tidak menentang) dan (ingatlah) jika kamu taat kepada Allah dan RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikit pun dari pahala amal kamu, kerana sesungguhnya Allah amat pengampun, lagi amat mengasihani.”

    Maka mana-mana bangsa yang menjadikan huruf Jawi Qadim (Al-Quran) bahasa utama bagi loghat mereka itu iaitu Bahasa Arab, maka orang-orang itu sahaja yang disifatkan “Ahli Jawi Qadim”.

    Ahli Jawi Qadim menamakan bangsa-bangsa Hijaz yang lain atau bangsa baru (A’jam) dan bangsa itu menerima Agama Islam, maka jadilah bangsa itu bangsa beragama. Agama Islam yang diletakkan pada diri bangsa-bangsa seumpama itu yang dimaksudkan “Ahli Jawi Jadid” yang disifatkan: Ahli Jawi Bangsa Kebangsaan Berpegang Teguh Agama Islam.

    Bangsa Melayu adalah berasal dari campuran pelbagai bangsa atau kelompok keturunan manusia terdahulu seumpama: Monggol, Arab, Parsi, China, India dan lain-lain yang mendiami di Wilayah Atas Angin dan Bawah Angin di Negeri Kedah Tua. Peristiwa ini berlaku pada tahun 531Hijrah (1136Masihi) di Istana Bukit Meriam, Kota Kuala Muda kepada Raja Pertama di Alam Melayu meletakkan kepercayaan dan jaminan asas pendirian ilmu dan amalan hidup dan kehidupan berpegang teguh kepada Agama Islam melalui Talqin kepada seorang guru Mursyid wasilah teguh kepada tali Murabbi di Kurun akhir zaman.

    Nama Baginda ditukar kepada Raja Muzaffar Shah, kemudian Baginda bersama Gurunya menyampaikan seruan kepada Pembesar Istana dan rakyat jelata meninggalkan dengan jazam yang putus segala kepercayaan asal keturunan nenek moyang mereka itu dan mengikut jejak langkah seumpama Baginda, kemudian mengIslamkan secara massal bagi mereka itu menanggung beban Agama Islam yang terkandung dalam Kalimah Taqwa menjadi Asas Pendirian hidup dan kehidupan. Dengan yang demikian itu, maka terkumpullah satu kelompok manusia Agong pada awalnya disebut sebagai: Ahli Jawi Jadid.

    Di atas kehendak Allah yang mengurniakan petunjuk kepada hambaNya Sayyid Sheikh Abdullah Al-Qumairi Guru Mursyid Baginda Tuanku Raja Muzaffar Shah lalu diambil oleh Gurunya kalimah Arab مِـلاَيــُـو diberi nama kepada Ahli Jawi Jadid yang membawa maksud: “Kelompok keturunan Manusia Agong”, dan perkataan مِـلاَيــُو yang dibangsakan kepada Melayu dengan baris di Bawah (kasrah) huruf Mim atau baris di Atas (fathah) dan baris Depan (dhammah) huruf Ya’. Kalimah “Melayu” di mana mereka menyebut mengikut bacaan huruf Rumi “Melayu” maka nama Melayu itu hanya diguna pakai kepada bangsa keturunan ini sahaja setelah mereka menerima Agama Islam menjadi asas pendirian hidup dan kehidupan sehingga Qiamat.

    Maka kalimah “Melayu” ini jika ditujukan kepada individu dipanggil “Orang Melayu”, jika kepada kumpulan dipanggil “Bangsa Melayu”, jika kepada negeri dipanggil “Negeri Melayu”, jika kepada Raja dipanggil “Raja Melayu”, jika kepada negara dipanggil “Persekutuan Tanah Melayu”, jika kepada semenanjung dipanggil “Semenanjung Tanah Melayu”, jika kepada gugusan dipanggil “Gugusan Selat Kepulauan Melayu” dan jika kepada dunia dipanggil “Alam Melayu” sehingga terbentuk di dunia sebuah empayar Alam Melayu yang kuat dan kukuh berkuasa lebih daripada 500 tahun.

    Bangsa Melayu menjadikan huruf Jawi Arab yang ditambah titik pada huruf-huruf tertentu dan kekalkan bahasanya sebagai bahasa utama bagi mereka itu ialah Bahasa Melayu, adalah satu bahasa yang paling ringan dan mudah daripada bahasa-bahasa penduduk-penduduk Wilayah Jawi Qadim, maka dengan sebab itu kebanyakan orang-orang Hijaz dan Arab dahulu menggunakan Bahasa Melayu Bahasa Kedua dalam pergaulan antarabangsa.

    Al Fatihah - Allahu’alam..

    • Khai Noor shared Jebat BukannyaDerhaka's photo.
      Like ·  · 5 hours ago · 
      • 2 people like this.
      • Ratu Rimba Niagara JEBAT & TUAH IDOLA PENDEKAR MELAYU...
        MOYANG MELAYU YANG BERTANGGUNGJAWAB PADA ANAK CUCU
        AKAN SELALU DIKENANG SEPANJANG ZAMAN
        KERANA TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA 
        ITULAH SUMPAH KERAMAT LAKSAMANA HANG TUAH...
        IN SHAA ALLAH AAMIIN.
        4 hours ago · Like · 1
      • Ratu Rimba Niagara DUHAI MELAYU JANGAN DIBIARKAN 13 MEI 1969 BERULANG KEMBALI JIKA SENGAJA DIBIARKAN MAKANYA DARAH DAN AIRMATA ANAK CUCU JAWAPANNYA. 
        By:Platun Harimau & Ridzuan Rashidi & Ratu Rimba Niagara & YM Tengku Pengeran Assyariff Kamaruddin Yusof Sani Al-Haj 

        pada melayu yg sokong sangat pada PR hampa kena baca sebelum kata PR tu baik..

        sejarah yg ramai anak muda tak mau ambil berat di mana bangsa melayu di hina wooooooooooooooot--- cut n paste dari rakan admin

        sila share pada wall rakan rakan anda ia amat berguna sekali

        BONGKAR!!! 10 Kata-kata Kit Siang Yang Mencetus 13 Mei 1969!!!! Melayu Tak Kan Lupa

        Sejarah awal penubuhan DAP mempunyai kaitan rapat dengan Parti Tindakan Rakyat Singapura (People’s Action Party - PAP) yang ditubuhkan pada tahun 1954. Antara pelopor awal PAP ialah Lee Kuan Yew yang bertindak sebagai setiausaha agung parti itu. Sejurus Singapura berpisah daripada Persekutuan Malaysia pada 9 Ogos 1965, pendaftaran parti itu di negara ini dibatalkan sebulan kemudian.
        Maka untuk meneruskan agenda PAP yang 100 peratusnya adalah pro-Cina, Devan Nair, ahli parlimen Bangsar ketika itu berusaha menghidupkan kembali parti itu dengan mendaftar sebuah parti baru dipanggil Parti Tindakan Rakyat tetapi ditolak oleh pendaftar pertubuhan kerana mempunyai persamaan dengan PAP dari segi nama. Devan Nair lalu menukar nama tersebut kepada Parti Tindakan Demokratik atau Democratic Action Party (DAP) yang diluluskan secara rasmi pada 19 Mac 1966. DAP yang baru ditubuhkan itu dipelopori pula oleh Kit Siang yang dikatakan mempunyai pertalian famili dengan Kuan Yew yang berasal dari Batu Pahat, Johor.

        Dari segi lambang parti, prinsip perjuangan dan cara berpolitik, tidak ada bezanya antara DAP di Malaysia dan PAP di Singapura. Maka tidak hairanlah sehingga ke hari ini generasi pemimpin baru DAP seperti anak Kit Siang, Lim Guan Eng meneruskan tradisi berkiblat kepada PAP terutamanya setelah parti itu memerintah Pulau Pinang.

        Apabila DAP dan Gerakan (ketika itu masih menjadi pembangkang) menang besar di Selangor pada pilihan raya umum tahun 1969, kedua-dua parti itu menjadi besar kepala. DAP menggunakan kebebasan bersuara tanpa batasan dan kawalan untuk mengutuk dan menghina bangsa Melayu dengan kata-kata kesat dan mengaibkan dalam perarakan besar-besaran di Kuala Lumpur dengan membawa sepanduk dan pembesar suara. Baru sahaja 12 tahun kaum Cina diberi taraf kerakyatan penuh melalui dasar 'jus soli' sebagai salah satu syarat utama British untuk kemerdekaan, orang Cina sudah naik tocang.

        Menurut laporan rasmi Majlis Gerakan Negara (MAGERAN) yang dipengerusikan oleh Almarhum Tun Abdul Razak Hussein, tindakan DAP mengadakan perarakan jalanan meraikan kemenangan mereka dengan menghambur sentimen perkauman terhadap bangsa Melayu menjadi pencetus kepada rusuhan kaum yang menelan korban lebih 2,000 nyawa.

        Sejarah Lim Kit Siang pada 13 Mei sukar dilupakan...

        Di bawah adalah ayat-ayat cercaan Lim Kit Siang, ahli-ahli DAP dan Gerakan sewaktu berarak meraikan kemenangan mereka di Kuala Lumpur pada 11, 12 dan 13 Mei 1969 yang dipetik daripada Laporan MAGERAN...

        1. Menggunakan slogan “Malai-Si” yang membawa maksud “Mati Melayu”.

        2. “Apa polis boleh buat, kita Raja. Buang sama polis Melayu” – 11 Mei, Jalan Bukit Bintang.

        3. “Mati Melayu, sakai pergi masuk hutan”– 11 Mei, Jalan Bukit Bintang.

        4. “KL sekarang cina punya” – 11 Mei, Jalan Changkat Dollah.

        5. “Melayu balik kampung, melayu sekarang tiada kuasa. Sekarang kita Cina sudah control.” – 12 Mei, Jalan Tunku Abdul Rahman.

        6. “Melayu keluar…! Apa lagi duduk sini, kita hentam lu.., sekarang kita sudah ada kuasa…” – 12 Mei, Jalan Khir Kampung Baru.

        7. “… semua Melayu kasi habis, kasi halau semua polis.” – 12 Mei, depan Balai Polis Jalan Pudu.

        8. “Apa ini Melayu, kita sudah perintah dia negeri, ini negeri bukan melayu punya, mata-mata lancau….!” – 12 Mei.

        9. “Butuh Melayu, Malai si, pergi mati Melayu…” – 12 Mei, Jalan Canvel.

        10. “Ini negeri bukan Melayu punya, kita mahu kasi halau semua Melayu.” – 12 Mei Jalan Bukit Bintang.

        Kerana provokasi-provokasi yang didalangi oleh Lim Kit Siang inilah dikatakan telah menyebabkan peristiwa hitam 13 Mei 1969 dahulu. Jika dilihat pada kenyataan-kenyataan itu, padanlah ramai pemimpin-pemimpin DAP yang sensitif dan mahu menutup sejarah ini serapat-rapatnya. Contoh Filem Tanda Putera di tentang habis-habisan oleh penyokong2 tegar DAP.

        cai cai yg hingusan kalau x tahu ni yer jgn ambil mudah siapa si bangsat ni -----------------smokey gun
        Share

        Ridzuan Rashidi shared Platun Harimau's photo.
        INI ADALAH SEJARAH....BERHATI-HATILAH. ..BUKAN SUPAYA BERMUSUHAN....TAPI BERINGAT-INGAT....SEJARAH TETAP SEJARAH...YANG BERLAKU KEATAS DIRI ULAMAT KITA TOK JANGGOT PUN SEJARAH...BUKAN UNTUK BERMUSUHAN KAUM LAIN...TETAPI KAUM LAIN PERLU MENGHORMATI INSTITUSI PERLEMBAGAAN KAMI....DAN KAMI AKAN SENTIASA MENJAGA DAN MENGHORMATI YANG LAIN...KENAPA...KAMI TIDAK MENGETAHUI ISI HATI KAMU....TETAPI KAMI PERLU BERHATI-HATI...KAMI MEMPUNYI SULTAN...DAN KAMI MEMPUNYAI YDP AGONG...DAN KAMI DI BAWAH PAYUNG TUANKU....YANG SENTISA MENJAGA BENTENG NEGARA DIBOLOSI PENGKIANAT...SIAPAKAH:-PENGKHAINAT AGAMA....PENGKHAINAT BANGSA....PENGKHAINAT TANAH AIR SENDIRI...INGAT...DAULAT TUANKU...INSYAALLAH...

        Ratu Rimba Niagara 

        DI SELURUH BENUA INI AKAN KURENCISKAN TINTA BERDARAH!

        JANGAN BERPAYUNG DI BAWAH MENTARI,
        JIKA TAK BERANI MEMIJAK BARA DI BUMI;
        HANG TUAH RELA KORBANKAN DIRI SENDIRI,
        DEMI SYAHIDNYA KE JALAN ILAHI.

        BERPANTANG MAUT SEBELUM AJAL,
        ITU PRINSIP HANG JEBAT HANG TUAH;
        HANG TUAH HANG JEBAT RELA BERDEPAN AJAL,
        ASALKAN BUMI PERTIWI TIDAK DIJAJAH MUSUH.

        AYUH PAHLAWAN MELAYU BERSIAP SIAGA,
        MENENTANG MUSUH DURJANA;
        DI MANA-MANA MUSUH SENTIASA ADA,
        MENUNGGU MASA MERAMPAS KUASA.

        JANGAN LEKA JANGAN LALAI,
        DUHAI SEMUA PAHLAWAN NEGARA;
        KERANA MUSUH TAK PERNAH LALAI,
        SENTIASA MENCARI PELUANG MEMERINTAH NEGARA.

        NEGARA INI KITA YANG PUNYA,
        MOYANG KITA TINGGALKAN UNTUK KITA;
        TAK SEMUDAH ITU MEREKA NAK AMBILNYA,
        LANGKAH MAYATKU DULU SEBELUM NIATMU BERMULA.

        BIARPUN BUMI NUSANTARA INI BERMANDIKAN DARAH,
        AKAN KUTUNTUT BIARPUN SEINCI TANAH MOYANGKU;
        DI SELURUH BENUA INI AKAN KURENCISKAN TINTA BERDARAH,
        AGAR MEREKA TAHU BETAPA AKU CINTA AKAN NUSANTARAKU.

        SUDAH LAMA AKU HIDUP DI DUNIA INI,
        TIADA APA SEMAI BAKTIKU PADA NUSANTARA TERCINTA;
        KAN KUPERAH KERAHKAN OTAKKU INI;
        MENIUPKAN BARA PERJUANGAN SEMUA WIRA TERCINTA. 

        PERJUANGAN INI TIDAK AKAN PERNAH PADAM DI HATIKU,
        BIARPUN SELURUH PENDEKAR TIDAK MENDENGAR PUISIKU;
        BERJUANGLAH DIKAU DENGAN KEPERKASAANMU,
        SIAPALAH AKU HENDAK DIBANDINGKAN KEPAHLAWANANMU ITU.

        CUMA HARAPAN KU SATU,
        JANGAN KAU LUPA PESANAN HANG TUAH;
        MELAYU ITU CUMA SATU;
        MAKANYA TAK AKAN HILANG MELAYU DI BUMI BERTUAH.

        MARILAH KITA BERSATU DEMI KEPENTINGAN MELAYU,
        MARILAH KITA BERSATU HATI DEMI TUNTUTAN ISLAM;
        BERKONGSI KUASALAH DEMI ANAK CUCU MELAYU,
        KERANA BEGITU INDAH-NYA KESUCIAN ISLAM.

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA
        22 April 2013
        (PUISI DIILHAMKAN KEPADA SEMUA PEJUANG MELAYU NUSANTARA TERCINTA MOGA KEKALLAH MERDEKA SEHINGGA DUNIA BELUM KIAMAT AAMIIN)
      • Ratu Rimba Niagara AKULAH RATU DI HATIMU

        DUHAI ANAK BANGSAKU YANG TERSAYANG DEMI-NYA

        DUHAI ANAK BANGSAKU TERSAYANG
        KU SAYANG KAMU SEMUA-NYA KERANA-NYA
        KERANAMU KUKERAH PERAHKAN OTAKKU
        UNTUK SENTIASA BERFIKIR TENTANGMU
        BERPIKIR GIMANA HIDUPMU TERJAMIN SEJAHTERA
        HIDUP MENGECAPI NIKMAT KEMERDEKAAN NEGARA SENDIRI
        KAMU TIDAK AKAN DIHINA DIKEJI DIJAJAH OLEH MEREKA YANG MENDENGKI

        JIKA IZIN-NYA APA YANG KUTULIS SEMUA KARYA-KARYAKU TENTANGMU 
        ANAK BANGSAKU
        YANG BERSELERAKKAN DI ALAM MAYA INI DAN DIBACA PENUH PENGHAYATAN OLEH PIHAK-PIHAK YANG BERKENAAN UNTUK MEMBELAMU
        PASTILAH AKU YANG PALING BAHAGIA SEKALI
        KARNA NASIBMU AKAN TERBELA DAN DIBELA
        KARNA ANAK CUCU SELEPAS INI
        TIDAK SEORANG PUN TIDAK DIBELA DIBIARKAN TERCICIR SEMUANYA TERBELA
        IBU PERTIWI PASTI TERSENYUM SEINDAH PELANGI DI MALAM HARI KARNA BUMI BERTUAH YANG KITA DIAMI BUAT SEMENTARA INI SENTIASA BERSYUKUR DENGAN RAHMAT DAN KASIH-NYA HIDUP KITA AMAN DAMAI SEJAHTERA
        DENGAN NIKMAT KEMERDEKAAN
        YANG DIPERJUANGKAN OLEH BAPA KEMERDEKAAN KITA
        TUNKU ABDUL RAHMAN

        YA ALLAH SYUKUR KAMI DENGAN NIKMAT KEMERDEKAAN NEGARA KAMI YANG TERCINTA INI
        YA ALLAH DENGAN BELAS KASIHAN-MU
        KEKALKANLAH NIKMAT KEMERDEKAAN NEGARAKU INI SAMPAI DUNIA QIAMAT
        AAMIIN YA RABAL A'LAMIIN.

        RATU RIMBA NIAGARA
        22 April 2013
        4 hours ago · Like · 1
      • Ratu Rimba Niagara KALAU KITA BUKAN BERDARAH RAJA USAH KITA MENGGELAR DIRI RATU

        "Tengku Arief Arief kalau ada bakat usahlah memuji diri sendiri... biarlah org yang menilai bakat kita....... kerana kata dari cik ratu boleh membuat terguris hati yang membaca....... kalau bukan berdarah raja usahlah kita mengelar diri ratu..... kerana kami dari kerabat kedah pun tidak minta dipanggil tengku atau ape2.... jadi jangan berbangga diri atas kelebihan yang diberi terhadap diri..... bersyukurlah dengan kelebihan anda........ ingat lah gelaran tidak membawa ape2 erti......"

        AKU SEDAR SIAPA DIRI AKU YANG BUKAN BERDARAH RAJA

        Duhai rakan fbku Harimau Perang...
        maafkan aku ...kerana tidak dapat meneruskan menjadikan kau rakan fbku kau bukanlah pejuang sastera yang aku harapkan
        kau sama seperti rakan-rakan fbmu
        yang sewenang-wenangnya
        menghina sasteraku
        sudahlah kau tak sokong aku
        kau biarkan rakan-rakan fbmu kutuk aku...
        tidak sedikitpun rasa ehsanmu untuk membela aku rakan fbmu
        mentang-mentanglah mereka itu berdarjat raja. sultan, tengku,
        pangeran, tan sri, pendekar, laksamana, ayahanda paduka...
        kamu dan mereka injak-injak karya-karyaku sesuka hati.

        Selama ini akulah yang menyanjungi perjuangan raja, pemimpin
        mahupun semua yang bergelar pendekar...kerana ingin memasuki dunia mereka aku terima mereka menjadi rakan fbku agar aku mendapat banyak ilham mengenai kisah-kisah diraja, kepimpinan dan kepahlawanan...kisah raja, pemimpin ,pahlawan
        yang kuperolehi mahu kupaparkan kepada rakyat jelata...
        Inilah rajamu yang berjiwa hamba biarpun berdarjat raja
        Inilah pemimpinmu yang berjiwa hamba biarpun punyaI kuasa
        Inilah perwiramu yang berjiwa hamba biarpun gagah perkasa

        Bila rakyat membaca ketiga-tiga tema yang kukarangkan pada mereka secara tidak langsung mereka menghargai dan menyanjungi
        raja mereka
        pemimpin mereka
        pahlawan mereka

        Aku bukan sengaja menggelar diriku ratu
        kerana aku sedar aku bukan berdarah raja
        itu cumalah nama penaku
        agar aku lebih menghayati watakku yang hanya di dalam penulisan karya saja aku tidak bercita-citapun menjadi ratu atau merampas kuasa raja...aku bukan seorang ratu yang rupawan buat orang tertawan yang ada itu cumalah sekadar hiasan gambar saja...itupun memegang watak ratu rimba niagara
        bukan watak ratu kepada manusia tak akan memegang watak ratu rimba yang rakyatnya haiwan pun nak dipertikaikan?
        dengan haiwan pun nak dengki ke?
        aku tak tahu kenapa...

        Pengorbananku pada dunia sasteraku
        mereka toren-toreh hingga hancur sehancurnya hatiku
        hingga tidak bermaya lagi untuk aku teruskan perjuangan ini...
        Tuhan...tolong aku Tuhan...jika benarlah bakat menulisku ini adalah Kurniaan dari-Mu lindungilah aku daripada mereka yang dengki apabila dia mendengki
        aku ingin menulis dan terus menulis
        sehingga terhenti nafas terhentilah pena
        agar penulisan aku ini dapat aku tinggalkan kepada pewarisku nanti....moga bahan-bahan penulisanku ini ada nilaian di Sisi-Mu
        dengan harapan menjadi bekalanku di akhirat nanti...
        Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

        Hamba-MU Yang Perlukan Ehsan-MU,
        27 Jamadilawwal 1434H
        8 April 2013
        · 

        Datuk Mohd Faiz Abdullah Bokhari
        Memulakan sesuatu perhubungan itu agak susah,mempertahankannya lebih sukar...namun untuk memutuskan sesuatu perhubungan itu ternyata semudah a b c

        Ratu Rimba Niagara TEMAN KARYA BICARA BISU MASIH TAK MENGERTI APA MATLAMAT MENJADI RAKAN FBKU! MAKANYA JADILAH TEMAN SEMUDAH ABC

        kalau hati dah retak sejuta 
        diperbaiki akan ada parutnya
        tak bisa diubati lagi
        cuma yang boleh mengubati
        bila ingat mati
        bila ingat soalan kubur
        siapakah saudara kamu
        barulah segala hati yang retak
        kembali pulih semula
        kata-kata berbisa-bisa 
        semua dilupakan tak disimpan lagi dalam hati
        tapi adakah akan selembut salji
        jika ada itulah erti hati yang ingat mati...
        maka ku mohon ampun segala kesilapanku
        pada semua mengenali karya-karyaku

        kusangka panas hinga ke petang
        tapi rupanya hujan di tengah hari
        hajat hati hendak bersahabat alam maya sampai mati
        rupanya separuh jalan sudah terhenti
        apa nak buat mereka tak sudi 
        nak bersahabat dengan karya-karya yang aku karangkan
        katanya satu pun tak menarik hati membacanya
        kerana itu karyaku disepikan
        makanya bukan tak mahu teruskan berkawan di alam maya
        bersahabat biarlah yang suka pada karya-karyaku
        kerana matlamat berteman fb 
        mencari teman karya-karyaku agar karya-karyaku
        boleh diberikan komentar mengikut tema karya yang dihasilkan
        itu pun tak akan tak boleh....
        kerana tak boleh
        makanya karyaku biarkan saja berjuang kesendiriaan
        tanpamu lagi....
        kerana saling tak memahami 
        sebab itu perhubungan terputus semudah a b c...
        apapun salam mohon kemaafan dan pengertian daripada
        semua yang mengenali karya-karya Ratu Rimba Niagara...

        HIDUPKU ADALAH KARYA
        TAK BERKARYA SEAKAN TERHENTI DETAKAN JANTUNGKU
        MAKANYA KUCARI SAHABAT YANG SUDI MEMBERI SOKONGAN
        TAPI MEREKA BERSAHABAT DENGANKU HANYA WUJUD TAPI
        MACAM TAK WUJUD...SEPERTI HADIRNYA SEMUDAH ABC 
        MAKANYA PERGINYA PUN SEMUDAH ABC

        RATU RIMBA NIAGARA
        22 April 2013
        4 hours ago · Like · 1
      • Ratu Rimba Niagara Adil Marga jaman sekarang asal ada uang banyak kak jadi RATU

        Ratu Rimba Niagara masalahnya aku nggak punya uang tapi rakyat rimbaku gelarku ratu ye...katanya aku ratu di hati mereka...hehehe

        Adil Marga haha masuk akal

        Ratu Rimba Niagara hehehe kita hidup bukannya lama sangat...esok pun kita tak jamin adakah kita masih bernafas lagi...
        jadi saling ceria menceriakan dalam suasana harmonis
        dan berbakti pada yang hidup seikhlas hati apa kelebihan
        yang Allah berikan pada kita...
        yang penting Allah tahu nawaitu kita

        RATU RIMBA NIAGARA 
        20 April 2013

        Ratu Rimba Niagara AKU SENOPATI PEREMPUAN 

        Harimau Perang...
        "Jika takut di lambung ombak... usah berumah di tepian pantai ... 
        jika takut cemuhan , kritikan dan sindiran manusia ... 
        usah sesekali bermimpi untuk berjaya ... 
        jadilah katak di bawah tempurung buat selama lamanya .. 
        MANUSIA yang takut dengan RESIKO .. 
        sama sekali tidak akan maju ke hadapan & 
        sentiasa ketinggalan berbanding manusia yang berani berhadapan dengan RESIKO!"

        Ratu Rimba Niagara...SEORANG PEJUANG TAK TAKUT DILAMBUNG OMBAK
        SEBAB ITU DIA BERUMAH DI TEPI PANTAI
        CUMA PEJUANG YANG PENAKUT AJA MACAM KATAK 
        DI BAWAH TEMPURUNG CERMIN MEMERHATIKAN SAJA MASA YANG SESUAI
        BILA ADA MASA YANG SESUAI BARU DIA BERJUANG 
        ITUPUN SEKADAR MAHU MEMBALING BATU SOROK TANGAN...

        AKU BUKAN KATAK DI BAWAH TEMPURUNG

        aku bukan katak di bawah tempurung
        aku adalah katak di bawah tempurung lut sinar
        yang membolehkan aku memerhatikan seluruh dunia

        apabila aku keluar dari tempurung lut sinar
        aku tahu keadaan seluruh dunia 
        makanya kejayaan aku 
        benar-benar Allah yang ciptakan
        DIA yang kehendaki takdirku begitu
        berjaya atas usaha sendiri
        dan Allahlah yang menentukan 
        usahaku berjaya atau tidak
        bagaimana hebatpun aku bersastera
        aku tetap hamba-Nya yang kerdil
        kerana tanpa izin-Nya
        aku cumalah hamba Allah yang tak tahu apa-apa 
        tentang ilmu dunia dan akhirat...
        makanya tidak layaklah aku memakai pakaian sombong
        seorang ratu... kerana aku bukan bercita-cita hendak menjadi ratu
        aku hanya mahu menjadi hamba Allah dengan pakaian iman dan takwa
        Moga Allah Perkenankan segala cita-citaku yang murni ini 
        Kepada agama bangsa dan negara jua di seluruh dunia
        Bumi Allah tempat persinggahan untuk mempersiapkan bekalan ke negeri abadi
        Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin. 

        KARYAKU ASET NEGARAKU TERCINTA
        KARYAKU ASET BUMI NUSANTARA TERSAYANG
        MOGA KARYAKU MENJADI ASET AKHIRATKU
        AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN 

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA @ PUTRI ALAM NILAM PURNAMA
        PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
        MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
        9 April 2013
        4 hours ago · Like · 1
      • Ratu Rimba Niagara KITA BERSAMA MENJADI PERMATA SYURGA YANG ADA NILAIAN DI SISI-NYA

        Memang peragai semulajadi manusia susah untuk menghargai satu sama lain. Merasa diri sendiri sudah cukup sempurna ilmu, iman, kuasa, pangkat, harta dunia dan segalanya itu pun masih tidak mencukupi. Orang lain semuanya tak sempurna dianggap sampah-sampah yang tak berharga...terlalu hina kah mereka yang tak sesempurna kita...jika kita anggap mereka sama taraf dengan kita pastinyalah kita akan sedia memahami dan sama-sama berbagi apa yang kita ada ...sudah pasti sampah-sampah tersebut tidak terus hanyut atau sengaja dihayutkan seolah kita buta hati untuk menyelamatkan sampah-sampah dari terus menjadi sampah. Jika itu berlaku kitalah yang patut dipersalahkan kerana Tuhan beri kita akal pemikiran tapi tidak mahu menundukkan keegoaan kita sendiri.
        Apalah salahnya sebelum jadi sampah ...kita sama-sama nilaikan jadi permata yang berharga...ye kita bersama menjadi permata Syurga yang ada nilaian di Sisi Allah Taala. In Shaa Allah Aamiin.

        RATU RIMBA NIAGARA
        9 April 2013

        MOGA SYURGA RINDU MENANTI KEDATANGAN KITA SEBAGAI PENGHUNINYA

        saling memaafkan
        melembutkan hati-hati yang terluka
        apalah ada luka di dunia ini
        tambahan pula di alam maya
        yang berbahasa bisu
        tapi menusuk ke kalbu hati
        jika kata-kata diluahkan mendatangkan iman
        teruslah bicara
        jika mengundang sakit hati
        kerana kita sendiri tahu
        adakah hati kita bersih di kala itu tika berbicara
        hanya kita sendiri tahu siapa kita
        andai kata-kata itu baik di sisi Allah
        teruslah berkata-kata tanpa henti
        jika sepatah perkataan itu membuatkan mereka yang mendengarnya sakit hati
        lebih baiklah diam daripada berkata-kata
        kerana kita tahu dan sengaja tahu mahu menyakitkan hati orang mendengar
        bila menegur boleh
        tapi biarlah berhikmah
        kerana kawan-kawan kita di fb bukalah anak-anak kecil atau remaja lagi
        semuanya sudah terlebih usia 
        untuk bersiap sedia
        bila-bila masa
        dijemput pulang ke Pangkuan Ilahi
        moga sebelum dijemput pulang 
        kita buangkan segala hasad dengki
        khianat sesama sendiri
        cemburu 
        tamak haloba
        gilakan kuasa dunia tak habis-habis
        anggaplah diri kita mayat sebelum bergelar mayat
        kerana mayat yang masih dipinjamkan Allah ini
        mahu pulang dalam jiwa roh suci yang tenang
        tika mengadap-Nya di dunia ini dan tika bergelar roh nanti
        moga Allah memberi kunci
        iman dan takwa kepada hati-hati kita
        agar hidup kita sentiasa bersangka baik dengan-Nya
        dan sesama manusia sentiasa berbahasa santun
        dalam ukhuwah kasih talisiraturrahimi
        yang saling berkerjasama dalam muhasabah diri
        ke arah kecemerlangan dunia akhirat
        moga Syurga rindu menanti kedatangan kita untuk menjadi penghuninya. 
        AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin

        RATU RIMBA NIAGARA
        22 April 2013
        ·
        4 hours ago · Like · 1
      • Ratu Rimba Niagara MATA PEDANG FISABILILLAH MEMBEDAH HATI PEJUANG SYAHID 

        SIAPALAH AKU DI HATIMU KERANA AKU BUKAN RATUMU

        Jika takut di lambung ombak... usah berumah di tepian pantai ... jika takut cemuhan , kritikan dan sindiran manusia ... usah sesekali bermimpi untuk berjaya ... jadilah katak di bawah tempurung buat selama lamanya .. ..
        by: Raja Harimau

        Ishak J Gibes and Kisastro Sutikno like this.

        Kisastro Sutikno Amin

        Ishak J Gibes tempurung dalam katak dapat pule idak ratu???..he..he..

        Ratu Rimba Niagara tempurung dalam katak ...kalau nak dapat kena bedah perutnya dong...hehehe

        Ishak J Gibes aku nak bedah hatimu sajelah ratu..he..he..

        Kisastro Sutikno ha ha ha ha met malam aja

        Ratu Rimba Niagara Ishak J Gibes apa pengajaran kamu perolehi yang kamu baca...karna tujuan disiarkan bukan saja-saja ok...
        makanya sebelum kau bedah hatiku...aku yang membedah otakmu ok? silakan beri komentarmu yang mantapppp ... ok?

        Ratu Rimba Niagara jika kalian berdua masih nggak mahu beri komentar...aku nggak mahu siarkan karyakaryaku lagi ok? mau merajuk ni....hehehe

        Ishak J Gibes komentar aku ok sajelah Ratu...lah mlm manelah sempat nak bace semue...kwek..kwek..kwek...

        Ratu Rimba Niagara ratu beri masa 10 minit dari sekarang untuk beri komentar apa yang telah disiarkan...jangan beri komentar yang nggak2 tiada isi nya...ok hehehe

        Kisastro Sutikno hati dan otak ,kok di bedah ngeri ???

        Ishak J Gibes hati manuk karo otak iwak x kang mas....kwek..kwek..kwek...

        Ratu Rimba Niagara sebelum mati elok dibedah..kalau dah mati dibedah sudah tiada gunanya ye...hehehe

        Ratu Rimba Niagara mana mau sebelum mati dibedah hati dan otak atau setelah mati? kalau setelah mati lagi ngeri kok....hehehe

        Ishak J Gibes nah sesuailah kalo macem itu Ratu..aku nak bedah hati ratu yg hidup saje nih...boleh idak??? kwek..kwek..kwek..

        Ratu Rimba Niagara bisa aja dong tapi pastikan dengan mata pedang fisabilillah
        kamu ada mata pedang fisabilillah?

        Ishak J Gibes kira2 ada ngak,,menurut Ratu??? kwik..kwik..kwik..

        Ratu Rimba Niagara itu kamu saja yang tahu sejauh mana keikhlasanmu pada Alllah...dan bila matimu dikira syahid oleh Allah....itulah mata pedang fisabilillahmu yang menjadi saksi darah fisabilillahmu menyatu dibumi mengharum di Syurga.

        Ishak J Gibes iiiihh seraaaaaaaaaaaaammm aaaaaaaahh ratu..

        Ratu Rimba Niagara napa nak seram ye...Syurga menanti pejuang fisabilillah tu...
        itu bukan cita-cita kamu ke
        napa kamu nggak mahu mati dalam fisabilillah ke?
        peliklah kamu ini...makanya tak perlulah kamu cuba membedah hatiku ok! wkwkwwk

        Ishak J Gibes mau..mau..mau..ratu..

        Ratu Rimba Niagara Alhamdulillah Aamiin moga Allah makbulkan Aamiin.
        Apapun kamu harus ingat 
        Aku cuma ratu di hatimu
        Bukan ratumu...hehehe

        Ishak J Gibes terserah ratu sajalah,,,he..he..pamit dulu..nak rehat,,met mlm..

        Ratu Rimba Niagara hehehe met malam....selamat istirehat dalam senyuman semanis gula ye...hehehe

        (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP KOMUNITAS KEDATUN KEAGUNGAN CINTA BUDAYA)
        8 April 2013
      • Ratu Rimba Niagara MALAYSIA & LAKSAMANA HANG TUAH! BUKAN SEJARAH MITOS!

        Melayu hina melayu,
        Takkan kubiarkan;
        Kerana aku jiwa melayu,
        Kusahut segala cabaran.

        Melayu sentiasa hidup,
        Takkan kubiarkan diinjak-injak;
        Kerana kumahu bangsa ku terus hidup,
        Makanya bangsaku mestinya bijak.

        Pendekar melayu pantang dicabar,
        Turun ke gelanggang berbekalkan ilmu;
        Di gelanggang ini setapak pun takkan kuundur,
        Biar kepahlawanan melayu satu dunia tahu.

        Sedikit ilmu badan binasa,
        Akan kusahut cabaranmu itu;
        Bertulangkan besi beruratkan suasa,
        Satu lawan satu aku sedang menunggu.

        Satu lawan satu itulah anak jantan,
        Pukulan maut takkan ku gentar;
        Ayuh! Maju cepat kita berlawan,
        Biar apa terjadi jangan undur.

        Pendekar melayu tak mudah mengaku kalah,
        Ayuh yakin pada dirimu sendiri;
        Ingat pesanan guru jangan mengalah,
        Kerana pendekar melayu tak takut mati.

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA
        29 Mac 2013

        KERIS MENJADI SAKSI BISU HEBATNYA PERTEMPURAN!

        Keris menjadi saksi bisu
        hebatnya pertempuran mu duhai keris
        kehebatan mu di gelanggang pertempuran di akui sejak berzaman
        kau sentiasa dikenang sepanjang zaman
        kau sentiasa di hatiku
        kan ku perjuangkan kepahlawananmu
        hingga ke titisan darah terakhir
        biarpun nyawaku jadi taruhan
        agar kau mengerti
        yang aku cintakan mu
        selagi nafas ku ada
        lambang cinta
        lambang setiaku
        padamu keris....
        yang tak pernah jemu
        mencintaimu
        untuk mempertabatkanmu
        agar dicintai juga anak bangsa
        sejak zaman berzaman

        Karya Ratu Rimba Niagara
        29 Mac 2013
        4 hours ago · Like · 1
      • Ratu Rimba Niagara KERIS LAMBANG KEPAHLAWANAN MELAYU

        Keris lambang kepahlawanan melayu,
        Keris juga lambang kekuasaan Kesultanan Melayu;
        Kepahlawan dan kedaulatan sultan tak pernah layu,
        Akan di pertahankan hingga ke titisan darah terakhir generasi melayu.

        Tak akan hilang melayu di dunia,
        Itulah sumpah Laksamana Hang Tuah;
        Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
        Berbangga menjadi bangsa melayu di bumi bertuah.

        Ilmu persilatan diminati sejak dahulu,
        Diperturunkan hingga ke generasi baru;
        Bersama mempertahankan kedaulatan kesultanan melayu,
        Akan dibanggai sehingga ke anak cucu.

        Pahlawan melayu sudah terbilang,
        Kepahlawanannya demi agama bangsa dan negara;
        Ilmu persilatan tak akan hilang,
        Akan diperturunkan dengan semangat yang membara.

        Salam silaturrahim salam kepahlawanan,
        Kepada semua pejuang bangsa yang tersanjung di hati;
        Kukagumi kalian kerana semangat perjuangan,
        Yang tak jemu berbakti dan menabur budi.

        AKU BERSYUKUR KERANA AKU MELAYU

        Aku bersyukur karena aku MELAYU
        Aku redho karena aku MELAYU
        Aku gembira karena aku MELAYU
        Aku bangga karena aku MELAYU
        Kerana aku cuma mendengar satu saja bangsa yang
        tak akan hilang di dunia yaitu BANGSA MELAYU ( Kata Wakil Anak Melayu Seluruh Dunia)

        Takkan hilang melayu di dunia,
        Ini sumpah pahlawan Hang Tuah;
        Melayu bersatu bermuafakat bersama,
        Itulah matlamat pewaris Hang Tuah.

        Berjuang tetaplah berjuang jua,
        Pantang undur sebelum berjuang;
        Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
        Gagahnya pahlawan terus gilang-gemilang.

        KARYA: RATU RIMBA NIAGARA
        29 Mac 2013
      • Ratu Rimba Niagara SKRIP HANG JEBAT & HANG TUAH ERA MODEN

        HANG JEBAT :

        Apa salahnya kita bermaaf-maafan...

        kalau kubunuh kau sia-sialah perjuanganku selama ini membela kau.

        HANG TUAH :

        Ya...betul katamu Jebat...
        kita bermaaf-maafan demi rakyat dan Raja kita.
        Aku tak mahu menjadi rakyat yang derhaka!
        Aku tak mahu menjadi sahabat yang tak mengenang budi!
        Nanti kukabarkan kepada Raja bahawa kau dan aku adalah rakyat yang setia ...
        Apa yang terjadi selama ini adalah cuma salah faham saja angkara fitnah.
        Raja pasti boleh terima apa yang kukatakan.

        HANG JEBAT:

        Betul ke Tuah.

        HANG TUAH :

        Raja sekarang Raja berjiwa rakyat. Sayangkan rakyat dan negara melebihi kepentingan sendiri.
        Begitu juga rakyat sayangkan Raja dan negara melebihi kepentingan sendiri.

        HANG JEBAT:

        Kalau begitu ayuh kita pergi mengadap Sultan.

        HANG TUAH :

        Sultan pasti gembira mendengar kabar berita ini.
        Barulah kita tidak rasa bersalah hingga ke mati.
        Tiadalah sesal di hati baik Raja, rakyat dan generasi akan
        datang pastinya semua gembira kerana tidak akan hilang melayu di dunia!

        HANG TUAH/HANG JEBAT:

        DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!

        RAJA:

        SAYANG RAKYAT!

        Karya: Ratu Rimba Niagara
        29 Mac 2013

        AKU TAK MAHU MENJADI PENDERHAKA RAJA

        "Raja adil raja disembah...Penderhaka Raja mesti kubunuh!"
        "Engkau pengampu Raja...apa yang engkau dapat? Kurniaan diRaja!"
        "Bukan itu yang aku mahukan...cuma aku mahu menjadi rakyat yang setia...setia kepada Raja."
        "Setia...sebelum berkuasa bolehlah! Dah berkuasa tengok...rakyat ditindas?"
        "Bedebah! Bukan Raja yang menindas rakyat tapi pemerintah !Engkau tahu tak? Tak akan rakyat hendak menindas rakyat..."
        "Kalau pemerintah menindas rakyat mana buktinya?"
        "Buktinya engkaulah yang menafikan kedaulatan diRaja!!!"
        "Kedaulatan diRaja? Macam mana tu?"
        "Pemerintah mengiktirafkan institusi diRaja...rakyat pun aman ."
        "Kenapa engkau kata macam tu?"
        "Sebab tiada Raja tiada negara tiada negara tiada rakyat ...ada rakyat ada pemerintah kerana rakyat adalah pemerintah...."
        "Engkau ini cakap berbelit-belit bikin aku nggak faham!Cakap bikin aku faham bisa nggak?"
        "Senang cerita lah...sebab apa aku kata rakyat itu pemerintah...siapa yang memilih pemerintah?
        "Rakyatlah!"
        "Pandaipun engkau....makanya pemerintah itu rakyat...rakyat itu pemerintah...makanya rakyat perlukan Raja yang adil barulah negara jadi sempurna...ada negara ada rakyat ada rakyat ada Raja..."
        "Itu macam kah...baru aku faham....betul kata engkau .....kalau macam ini tak jadi gaduhlah...kita bisa jadi kawan boleh nggak?"
        "Tentulah boleh...sebab engkau tidak jadi penderhaka...aku suka."
        "Hehehehehe"
        "Sukalah tu!"
        "Pastilah suka...."
        "Kenapa suka?"
        "Perjuangan kau sudah tercapai"
        "Maksud engkau?"
        "Engkau sudah berjaya menyedarkan aku makanya aku tak mahu lagi jadi rakyat penderhaka kepada Raja."
        "DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!"

        Karya RATU RIMBA NIAGARA
        29 Mac 2013
        4 hours ago · Like · 1
      • Ratu Rimba Niagara KEPAHLAWANAN MELAYU BAGAIKAN LAKSAMANA HANG TUAH

        PULAU RUPAT INDAH PERMAI
        SANGKAR BESI SIBURUNG ELANG
        KALAU MAKRIFAT SUDAHLAH SAMPAI

        PENDEKAR TAK MATI DITENGAH GELANGGANG
        By: Zairi Erie

        MARILAH KITA BERPADU AGAR BANGSAKU MEGAH!

        Aku anak melayu...
        Engkau anak melayu
        Tapi aku pantang melayu hina bangsa melayuku sendiri
        Makanya marilah kita ke tengah gelanggang
        Beradu kepahlawanan melayu
        Kerna pendekar melayu tak akan mati di tengah gelanggang...

        Engkau janganlah bersandiwara...
        Engkau kata engkau anak melayu
        Apa bukti engkau sokong melayu?
        Ada anak bangsa engkau
        Yang engkau bela?
        Bilang sama aku?
        Mana buktinya?
        Aku pantang orang pandai berkata-kata
        Tapi tak mahu buktikan!!!!

        Apa kuasa aku mahu aku buktikan?
        Engkau yang patut buktikan...
        Engkau yang ada kuasa
        Kenapa engkau tak gunakan kuasa engkau itu
        Engkau leka dengan pujian pangkat engkau
        Dengan kuasa yang engkau ada
        Engkau kumpul sebanyak mana harta yang engkau mahu
        Engkau hendak bawa harta engkau ke kubur ke?
        Hingga lupa tanggungjawab engkau kepada anak bangsa!!!

        Ciss bedebah engkau...!!!
        Aku kumpul harta kerna itulah matlamat aku...
        Engkau yang dengki khianat dengan aku....!!!!

        Yang engkau ambil itu bukan kepunyaan engkau!
        Harta rakyat...hak rakyat....!!!!
        Apa engkau tak rasa bersalah?
        Kerna engkau tak rasa bersalah ....
        Marilah kita bertarung tenaga....
        Baru tahu engkau berkuasa atau aku yang berkuasa...

        Ciss anak melayu pantang dicabar!!

        Ciss! Bedebah engkau masih lagi mengaku anak melayu!!!
        Tapi pengkhianat bangsa sendiri....!!!!

        PULAU RUPAT INDAH PERMAI,
        SANGKAR BESI SI BURUNG ELANG;
        KALAU MAKRIFAT SUDAHLAH SAMPAI,
        PENDEKAR TAK MATI DI TENGAH GELANGGANG.

        KEPERKASAAN MU PAHLAWAN AKU MENGALAH,
        KEKUATAN MU BAGAIKAN LAKSAMANA HANG TUAH;
        ENGKAU MEMBUATKAN AKU MENGAKU KALAH,
        MARILAH KITA BERPADU AGAR BANGSAKU MEGAH.

        KARYA RATU RIMBA NIAGARA
        31 Ogos 2012
        3 hours ago · Like · 1
      • Ratu Rimba Niagara JADILAH RAJA YANG UTAMAKAN RAKYAT
        MELEBIHI KEPENTINGAN SENDIRI

        Teungku Sayyid Deqy

        Ibu...
        Maafkan putramu...
        Aku sedang berada di titik nadir hidupku,
        Aku sedang terbuang dan terhina oleh dunia ini,
        Namun...mengapa aku pun tersisihkan dari hatimu?
        Semua ini sungguh membuatku lemah,

        Ibu kusayang...
        Putramu hanya ingin istirahat sejenak di rumahmu...
        Izinkanlah dihari-hari terakhirku ini,
        Dan ketika kuberpulang pada NYA, aku dalam hangat pelukanmu.

        By: Teungku Sayyid Deqy

        JADILAH RAJA YANG UTAMAKAN RAKYAT

        Duhai nanda putra kesayanganku...
        Napa nanda berkata demikian rupa
        Hancur lulur hati bunda
        Sebak hati bunda ...
        Adakah selama ini bunda abaikan kasih sayang bunda...
        Katakan putra kesayangan bunda...
        Puluhan tahun bunda mendidik dan membesarkan nanda
        Tidak cukupkah kasih sayang bunda pada nanda selama ini....
        Bukan kasih sayang saja yang bunda berikan pada nanda
        Malah nyawa bunda pun sanggup jadi taruhan demi nanda tercinta...
        Jika pelukan bunda ini boleh menenangkan jiwa nanda
        Marilah ke mari bunda dodoikan gurindam dan syair
        Yang selalu bunda dendangkan semasa nanda bayi lagi...

        "Duhai putra bunda tersayang...
        Buah hati bunda pengarang jantung bunda
        Bunda kasih ...bunda sayang sangat-sangat...
        Tidurlah lena...jangan nakal-nakal...
        Besar nanti jadilah anak yang soleh lagi beriman
        Jadi Raja yang utamakan rakyatnya daripada kepentingan sendiri...
        Jadilah Raja yang adil Raja yang pemurah
        Raja yang ingin hidup mencari jalan-jalan redhoNya
        Nanda diberi darjat yang tinggi bukan untuk membangga diri
        Tapi adalah amanah yang akan dipertanggungjawabkan...
        Makanya jadilah Raja yang disayangi rakyat bukan dibenci rakyat
        Ingatlah pesanan bunda ini nanda...
        Bunda sangat-sangat sayang pada nanda
        Nandalah saham dunia akhirat bunda
        Tiada bunda nanti di dunia ini
        Kirimkan doa untuk bunda jangan dilupakan
        Itulah tanda kasih sayang nanda pada bunda...
        Di pintu Syurga bunda menantimu penuh kerinduan..."

        Masihkah nanda ingat dengan gurindam yang bunda dendangkan
        padamu ? Inilah gurindam yang ditiup suburkan dijiwamu agar
        terpasak dalam sanubarimu nanda...

        Makanya jangan nanda berkata seolah ingin pergi dulu daripada bunda....
        Memanglah kita tidak tahu siapa yang pergi dulu....
        Tapi biarlah bunda yang pergi dulu...
        Nanda muda lagi dan tenaga nanda masih segagah pahlawan perkasa...
        Bunda dalam usia begini sudah terlalu uzur dan lemah ....
        Cumanya semangat saja yang menguatkan bunda meneruskan
        Pengembaraan di dunia ini....
        Makanya bunda berharap sangat Tuhan panjangkan usia nanda...
        Bunda doakan Allah SWT sentiasa memberi kekuatan pada nanda
        Untuk meneruskan perjuangan bunda dan nanda bahagia ....
        Justeru jangan ragui cinta dan kasih sayang bunda pada nanda lagi...
        bunda kasih dan sayangkan nanda dari dunia ini di bawa hingga ke SyurgaNya....
        Aaamin Ya Rabbal A'Lamin

        Ikhlas daripada:

        Bunda Permaisuri Rimba Niagara
        Malaysia
        1 April 2012

        (KARYA TEUNGKU SAYYID DEQY & RATU RIMBA NIAGARA)
        5 April 2013
        (KARYA DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PENDEKAR MELAYU NUSANTARA, RAJA NUSANTARA & PEMIMPIN NUSANTARA YANG CINTAKAKAN BANGSA MELAYU
        YANG TAK MAHU MELAYU HILANG DI DUNIA)
        3 hours ago · Like · 1
      • Ratu Rimba Niagara RAKYAT MALAYSIA TAK KIRA BANGSA APA JANGAN JADI PENGKHIANAT TANAH AIR SENDIRI

        Liew Leyu ramai yg tk fhm kesimpulan sejarah hang tuah yg ditulis org putih.kesimpulannya yg aku tahu ialah :melayu yg pandai mengampu (berbuat baik wlu menyakiti hati raja 
        yg lain-kes tun teja) wlu berbuat salah sebesar mana pun pasti dikasihi raja dn terlepas dari hukuman.manakala melayu yg bertindak menentang ketidakadilan walau benar sekalipun tetap akan dibunuh atas kesalahan menderhaka bukan sbb kesalahan lain yg dilakukan kerana hang jebat tidak pernah dibicarakan dgn adil..kan?kan?.begitulah yg berlaku sekarang....sejarah hang tuah hanya ciptaan..mitos!!..guru sejarah ckp mcm tu..tp ini hya pendapt aku sorg..##klu komen ni menyakitkan hati sape2 nnt aku delete..

        Ratu Rimba Niagara KAMI BUKAN MELAYU SEBAB ITU KAMU KATA MACAM INI OK!

        Ratu Rimba Niagara JIKA KAMU MELAYU MESTI KAMU TAK KATA MACAM INI...
        MELAYU SEKARANG BUKAN MACAM DULU LAGI
        BOLEH DIPERKOTAK KATIKKAN OLEH BANGSA LAIN...
        YANG TAK TAHU BERSYUKUR MENUMPANG DI TANAH MELAYU
        TAPI NAK LAWAN TOKEY PULAK...
        JANGAN BUAT JIWA MELAYUKU MELEDAK OK!

        Ratu Rimba Niagara HANG TUAH & MALAYSIA BUKAN SEJARAH MITOS!

        JIKA SEJARAH HANG TUAH HANYA CIPTAAN ...MITOS!
        MAKNANYA SEJARAH KAUM INDIA DAN CINA YANG BERDAGANG DI TANAH MELAYU
        UNTUK MENCARI KEKAYAAN CUMA MITOS AJELAH KAN3 
        PELEK TAPI BENAR KAUM CINA DAN INDIA MENJADI WARGA RAKYAT MALAYSIA?
        DAN DIANGKAT MENJADI PEMIMPIM PULAK TUU...
        ADAKAH INI MITOS!
        KETIKA MALAYSIA DISERANG MUSUH
        ADAKAH KAUM CINA DAN INDIA MAHU PERTARUHKAN NYAWA DEMI NEGARA?
        SEDANGKAN KAUM CINA DAN INDIA SUDAH MENJADI RAKYAT MALAYSIA
        KAD PENGENALAN BIRU PULAK TU...BUKAN KAD PENGENALAN MITOS???

        SAYA MAHU TANYA KAMU DUHAI KAUM INDIA DAN CINA 
        ADAKAH KAMU SANGGUP BERJUANG MEMPERTAHANKAN NEGARA INI
        JIKA MALAYSIA DISERANG ANDAINYA KAMU ANGGAP MALAYSIA INI NEGARA KAMU?
        TAPI TAK TAHULAH JIKA KAMU ANGGAP MALAYSIA INI MITOS WUJUDNYA
        KAMU MESTI TIDAK AKAN MEMPERTAHANKANNYA KERANA WUJUDMU DI MALAYSIA JUGA SEJARAH MITOS?

        MAKA DUHAI KAUM INDIA DAN CINA JANGAN KAMU PERLEKEHKAN KEWUJUDAN MELAYU DI TANAH MELAYU KERANA LAKSAMANA HANG TUAH SUDAH BERSUMPAH, 'TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA?' INI BUKAN SEJARAH MITOS!

        DUHAI KAUM INDIA DAN CINA
        JIKA KAMU MENGAKU KAMU RAKYAT MALAYSIA
        YANG HIDUP BERSATU PADU 
        SENTIASA MEMAHAMI AGAMA , ADAT DAN BUDAYA MELAYU 
        YANG SENTIASA MENJAGA ADAP BILA BERKATA

        RAKYAT MALAYSIA SENTIASA SALING MEMAHAMI
        DEMI KESEJAHTERAAN MALAYSIA TERCINTA
        KERANA MALAYSIA WUJUD ATAS SEJARAH KEMERDEKAAN
        YANG DIPERJUANGKAN OLEH PEJUANG-PEJUANG NEGARA
        YANG TERDIRI DARIPADA MELAYU CINA DAN INDIA
        KERANA PERPADUAN TIGA KAUM INILAH 
        MEMBUATKAN MALAYSIA INI KEKAL DAN AMAN SEJAHTERA 
        RAKYAT HIDUP SALING BERSATU PADU , MEMAHAMI DAN SALING MENGHORMATI 
        AGAMA ,ADAT DAN BUDAYA MASING-MASING....
        SEMUA HARUS INGAT DAN SENTIASA SEDAR MALAYSIA MERDEKA BUKAN
        DARI SEJARAH MITOS
        JIKA DARI SEJARAH MITOS MALAYSIA TAK AKAN WUJUD!!!
        MAKANYA SAMA-SAMALAH KITA MENCINTAI MALAYSIA TERCINTA!
        AGAR MALAYSIA TERCINTA INI DAPAT DIHADIAHKAN KEPADA GENERASI
        YANG AKAN DATANG DALAM SUASANA AMAN DAN SEJAHTERA!
        BERKAT PERPADUAN TIGA KAUM MELAYU CINA DAN INDIA....

        RATU RIMBA NIAGARA
        5 April 2013

        (PETIKAN DARIPADA WALL NAJIB RAZAK)
        5 April 2013

        (PETIKAN DARIPADA WALL YM TENGKU PENGERAN KAMARUDDIN ASSYARIF KAMARUDDIN YUSOF SANI AL-HAJ, PLATUN HARIMAU,RIDZUAN RASHIDI ,
        DATUK MOHD FAIZ ABADULLAH BUKHARI .RATU RIMBA NIAGARA & NAJIB RAZAK)
        22 April 2013
        (KARYA DISIARKAN SEMPENA PRU KE-13 PADA 5 MEI 2013)
        3 hours ago · Like · 1

  • Khai Noor shared Mukjizat Sholat Dan Doa's photo.
    Sabar memiliki tiga tingkatan:

- Sabar dengan tidak mengeluh sedikitpun, ini tingkat kesabaran tabiin.

- Sabar menerima segala ketetapan Allah, ini tingkat kesabaran para zahid.

-Sabar menghadapi cobaan dan musibah dengan senang hati karena yakin semua datangnya dari Allah, ini tingkat kesabaran para shiddiqin.
    Sabar memiliki tiga tingkatan:

    - Sabar dengan tidak mengeluh sedikitpun, ini tingkat kesabaran tabiin.

    - Sabar menerima segala ketetapan Allah, ini tingkat kesabaran para zahid.

    -Sabar menghadapi cobaan dan musibah dengan senang hati karena yakin semua datangnya dari Allah, ini tingkat kesabaran para shiddiqin.






MOGA KITA TERPILIH MENDAPAT KESABARAN TINGKAT PARA SIDDIQIN
AAMIIN YAA RABBAL A'LAMIIN.

www

0 comments:

Post a Comment

 
;