Wednesday 19 June 2013

AKU MENULIS DENGAN AIR MATA







    AKU MENULIS DENGAN AIR MATA

    by Ratu Rimba Niagara (Notes) on Wednesday, July 27, 2011 at 8:53am
    AKU MENULIS DENGAN AIR MATAKU
    Aku ingin menulis puisi
    Tapi malu ditertawakan penyair
    Katanya kertas kosong yang tiada nilai
    Yang hanya bisa menyapu air mataku sendiri
    Katanya aku penulis yang tak pandai berpuitis
    Tak sepuitisnya bila berkarya puisi
    Hatiku pilu bagaikan ditusuk sembilu katanya itu
    Aku cuma diam dalam hati yang remuk
    Mahu saja aku kakukan jemariku dari berpena
    Tapi aku ngak bisa
    Kerna kalbuku meledak untuk berpena
    Kucapai pena
    Dengan titisan air mata
    Kumenulis syair puisi cinta
    TentangNya
    Alam ciptaanNya
    Hamba-hambaNya yang sentiasa bersangka baik
    Bersangka baik padaNya dan hamba-bambaNya
    Barulah tenang jiwaku kini
    Tanpa memperdulikan penyair itu
    Aku terus berkarya...berkarya lagi tanpa henti
    Selagi kudrat pemikiranku berfungsi
    Kerana aku menulis bukan kerana nama
    Tapi aku menulis adalah keranaNya
    Dan kerana sayangkan semua yang ada
    dimuka bumi ini termasuk seluruh yang ada di langit CiptaanNya.
    Karya: Rha NS
    26 Julai 2011
    4Like ·  · Unfollow Post · Promote · 
    • 2 people like this.
    • Mbak Nur nanda senang dengan puisi2 bunda,,,nanda bisa merasakan iisinya ada haru,,,yang bisa menyesakkan dada,,,pagi bunda,,
    • Ratu Rimba Niagara Terima kasih nanda...atas sokonganmu itu...al-maklumlah menulis dakwatnya air mata...itu yang bikin pembaca mengalir air mata! Hihihihi...tapi kalau nulisnya yang lawak...gelak sampai keluar air mata...hihihi betul tak nanda sayangku...!
    • Mbak Nur qiqiqiqi iya bunda,,,,sayang nanda kurang canggih buka blog bunda,,tiap buka tetp aja gak ketemu dulu ketemu bis tu ilang lagi,,hehehe maaf ya bunda,,,
    • Ratu Rimba Niagara Sekarang ni dah dapat jumpa tak blog bunda tu ye sayang...rugilah...sebab kisah bersahabatan kita ada di blog...hihihi
    • Mbak Nur iya bunda,,, ni tak cari lg,,,maklum nanda agak lemot kecanggihan elektronik hehehe
    • Ratu Rimba Niagara Tak apa..bunda faham...kalau dah dapat jumpa nanti beritahu bunda...tapi jangan tergelak...pulak...engok kisah lawak kita disitu...hihihi
    • Mbak Nur iya kah bunda,,hehehe jadi penasaran,,,,
    • Ratu Rimba Niagara Jika aku jadi penasaran....boleh sambung....bunda dah lupalah! Lugu tu dulu bunda pernah suka...khikhikhi
    • Mai Az sungguh indah puisi membias
      isi hati suka duka kuhayati
      tulislah tanpa henti 
      walaupun deras air mata menitis
      kerna air mata itu berharga

      bernilai hanya untuk-Nya
      rintihan hati hanya Dia mengerti
      bukan meminta bukan untuk nama
      kita menulis ikhlas dari hati nan suci
      akan ku pamer segalanya
      pada tidak sudi...
      ku tidak memaksa membaca..
      itulah hatiku berbicara..
      tidak gitu saudari Rabeah...
    • Mbak Nur bunda,,, nanda sudah membaca,,,nya,,rasa malu dan tawaa,,krn tiada menyangka,,,percakapan akan ,masuk ke blog bunda,,,indah2 dan menyentuh syair2 bunda,,,semoga bunda tetep bisa terus berkarya,,,
    • Ratu Rimba Niagara Terima kasih Mai Az sahabatku yang paling memahami aku..sebab itulah Allah temukan karyamu karyaku bersatu di alam maya...biarpun kita ngak saling kenal...karya kita yang menjalinkan kemesraan tali persahabatan kita persahabatan karya kita....indahkan macam tu..tanpa bicara tapi...di alam maya kau faham maksudku dan aku faham maksudmu...kalau yang kufahamlah kita ni ibarat roh sama roh sedang berbicara kerana kau tak nampak aku...aku tak nampak kau...bicara di alam maya bukan di alam nyata... tak gitu saudaraku Mai Az....
    • Ratu Rimba Niagara Terima kasih nanda sudi...karya bunda...jangan sampai jemu..sudahlah ye...sebab banyak tu....hihihi ha itu belum lagi bunda suruh bri pendapat di blog nanti tak jadi kerja lain pulak hihihi
    • Mbak Nur sama2 bunda,,,
    • Mai Az memang indah begini
      indah bicara di ungkap...
      indah bahasa kita..
      bahasa jiwa bangsa..
      tiada halangan untuk berbicara..

      biar wajah tidak ketemu..
      biar tidak mengenali sama sekali..
      namun bicara ini menyatukan hati..
      biar ia senang begini..
      biar ia bahagia begini..
      indah dipersembahkan..
      buat kalian...
    • Ratu Rimba Niagara indah bagi yang mengerti bahasa hati
      bahasa jiwa bahasa bangsa
      bahasa yang boleh mengusutkan fikiran
      bahasa yang boleh menenangkan jiwa
      tapi yang kupilih bahasa yang mententeramkan kalbu

      mendamaikan roh dan jasad

      moga pertemuan antara dua hati ini
      kekal abadi di satukan di alam realiti
      berbicara empat mata satu hati
      sehati sejiwa mengungkap kata
      bahasa hati bahasa jiwa
      indahnya pertemuan di kala itu

      bagaikan hidup di alam fantasi tapi realiti
      saling mengerti saling memahami 
      bahasa hati bahasa jiwa 
      cuma yang mengerti betapa indahnya
      bahasa hati bahasa jiwa bahasa kalbu.
      bahagia...
    • Mbak Nur Rasa terima kasih dan bahagia tak terkira dari nanda krn bisa mengenal bunda berdua Mai Az dan bunda Robeah..semoga persahabatan ini dirodhoi oleh NYA amin..
    • Ratu Rimba Niagara Amin...sayangku padamu setulusnya dan kaulah penawar dukaku Athaya Nabila...hihihi....senyumlah tu.....hihihi...tak apelah nak tengok senyuma bonda tengoklah di bulan purnama ye dong sayang!
    • Ratu Rimba Niagara Terima kasih sahabat baikku AKK...moga persahabatan kita sentiasa dalam redhaNya. Putera Duyung...agak-agak dapat dipentaskan tak...hihihi ambil kesempatan tu...hihihi jangan marah...
    • Mbak Nur heheheehe iya bunda,,nanti jk bulan purnama kuakan tengok senyuman manis bunda dalam sinar terangnya,,,
    • Madili Jakir Kertas kosong bukan ya ia tak pandai berkata bukan, cuma dia adalah selambar dan sebaris kata adalah sangat bererti buat kawan2 yang jauh kan?..
    • Ratu Rimba Niagara Terima kasih madili sudah lama tanpa berita darimu..rindu bah..hihihi dari dulu lagi kau selalu memberi sokongan padaku hingga sekarang ini..terharu sangat bah...aku sentiasa hargai sokonganmu itu sahabatku...macam mana dah beli kaca matanya bah...kata nak baca karya-karyaku...persahabatan kita juga aku abadikan di blogku sebagai kenang-kenangan bah...sampaikan salam aku pada marlini manja... moga dia sentiasa berjaya dalam kerjayanya sebagai seorang usahawan bah...
    • Madili Jakir Baris demi baris suratanmu aku teliti siap aku santap, namun kabaran baik dari sdr Marlini manja tetap segar dalam ingatanya bah, Ya sebagai insan biasa aku tak juga terlalu tahu selok belok puisi, namun aku cekal mahu belajar tapi apa akan daya setekat ni kemampuan fikiran ku, hahahaha maaf ya jika ada tersalah kata2 ok
    • Ratu Rimba Niagara Samalah kita saling maaf memafkan...apapun terima kasih untuk segala nya sahabatku...aku tahu kau orang yang bijak pandai tapi sengaja tidak mahu mengaku pandai bah...hihihi
      July 29, 2011 at 12:03am · Like · 1


      20  JUn 2013

0 comments:

Post a Comment

 
;