Friday 21 June 2013

TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'MATI TIDAK MEMBAWA DARJAT'




TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'MATI TIDAK MEMBAWA DARJAT'

CARILAH PERDAMAIAN BUKAN MENGHANCURKAN SEBUAH PERJUANGAN IKHLAS UNTUK MEMBELA RAKYAT. RAKYAT ADALAH RAJA, RAJA ADALAH RAKYAT KERANA SEMUANYA BERSTATUS HAMBA ALLAH SWT. MATI BERBALUTKAN KAIN KAFAN PUTIH BUKAN KUNING. KUNING CUMALAH LAMBANG UNTUK BERGELAR RAJA KEPADA RAKYAT. JIKA MATI KAIN KAFAN BERWARNA KUNING PASTI KESOMBONGAN DIBAWA SAMPAI KE LIANG LAHAT. MALAIKAT DIKUBUR AKAN TANYA SOALAN YANG SAMA KEPADA SEMUA BAKAL MAYAT-MAYAT YANG HIDUP. ANDAI BERJAYA MENJAWAB DENGAN LANCAR ITULAH KEBAHAGIAAN KEJAYAAN SEORANG YANG BERGELAR HAMBA UNTUK MENEMPAH TIKET KE SYURGA-NYA.SAMA-SAMALAH KITA PIKIRKAN AGAR KITA SENTIASA TAHU DAN PAHAM APA MATLAMAT KITA HIDUP DI DUNIA INI SEBELUM TERPEJAM MATA BUAT SELAMANYA.LEBIH BAIK KITA MENYESAL DI DUNIA DARIPADA MENYESAL SETELAH BERGELAR MAYAT. PESANAN INI MUHASABAH UNTUK DIRI SAYA SENDIRI . JIKA MAHU MENDENGAR SILAKAN JIKA TAK MAHU MENDENGAR BIARLAH SAYA SENDIRI YANG BACA SAYA SENDIRI YANG DENGAR SAYA SENDIRI YANG DAPAT HIDAYAH IN SHAA ALLAH AAMIIN.

Tengku WadinsyahKomunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya
Budaya kerajaan Siak Sri indrapura adalah budaya Nusantara RI, jika Anak Sultan 12 mmg tdk ada, apa kah tak malu bangsa lain merampas Budaya RI.
Like · · 7 hours ago via mobile ·
3 people like this.

Tengku Wadinsyah Bagaimana mengaku Putra Mahkota/Pangeran, Sultan Syarif Kasim II, beliau ini dk py anak, makanya Putra Mahkota/Pangeran yg baru tdk layak dinobatkan.
7 hours ago via mobile · Like · 3

Tengku Dahlia Nasution Siapakah yang merupakan waris Sultan Siak sekarang ? Jika tidak ada yang berani tampil kehadapan gimana Siak meneruskan adat budaya kerajaan nya
about an hour ago · Like · 1

Tengku Wadinsyah Mana mungkin ada Putra Mahkota/Pangeran sdgkan Sultan Syarif kasim II Tidak anak. Cuman yg ada sesepuq Siak Tengku Muktar Anom.
about an hour ago via mobile · Like

Tengku Wadinsyah Tg Pangeran Asyarif bktn Putra Mahkota/Pangeran kesultananan siak dan beliau bkn kerabat Ahlul bait Kerajaan siak, beliau mw merampas Budaya Bangsa Indonesia di pindahkan ke Malaysia. Wajarkah.
about an hour ago via mobile · Like

Tengku Dahlia Nasution Ya jika begitu seluruh keluarga kesultanan Siak perlu mengangkatnya dan menabalkan nya sebagai PENERUS KESULTANAN SIAK lalu dihebahkan dalam satu acara besar besaran supaya semua sedia maklom,panggil akhbar/koran,radio dan T.V. TERANGKAN DAN JELASKAN DALAM ACARA TERSEBUT.......tiada guna mengulang ulang cakap tiada itu dan tiada ini,bosanlah. Bertindaklah sebelun terlambat,Istana Tengku Pangeran Syariff sedang didalam pembinaan.....jika dia mengambil langkah mengundang seluruh raja dan sultan senusantara hadir dihari pengisytiharan nya sebagai Sultan Siak,gimana nanti jadinya ??? Jangan terlambat....bertindak,jangan asyik membebel aje,bertindak !!!
about an hour ago · Edited · Like

Tengku Wadinsyah Tg Pangeran merampas dgn uang byk dan merampas bukan pakai adat dgn kerabat siak. Dan dia merampas budaya bangsa indonesia dipindahkan ke Malaysia.
about an hour ago via mobile · Like

Tengku Wadinsyah Tg Pangeran bukan Purtra Mahkota dan bukan Pangeran dan dia mau mengangkat diri nya sultan bkn dagan adat dan tdk sesama pemuka adat siak.
58 minutes ago via mobile · Like

Tengku Dahlia Nasution Jangan asyik berdailog tahu tahu takhta sudah dirampas orang,tidak liralah dizaman sekarang ini,siapa yang cekap dialah dapat.....bertindak jangan asyik bercakap !!!
55 minutes ago · Like

Tengku Wadinsyah Tengku M ,mw mendukung beliau silahkan, kami warga siak tdk mengakui beliau Sultan dgn cara dibeli pakai duit byak bkn pakai adat siak.
41 minutes ago via mobile · Like

Tengku Wadinsyah Tengku Dahlia, mw mendukung beliau silahkan, kami warga siak sekali lagi tdk mengakui beliau Sultan kami.
39 minutes ago via mobile · Like

Tengku Wadinsyah Tengku Dahlia, silahkan dukung beliau.. Saya tdk akan mengakui beliau Sultan walau sampai mati. dgn Nama Allah ya Allah aku bersumpah tdk mw mengakui Tg Pangeran A, sebagai sultan siak.
35 minutes ago via mobile · Like

Ratu Rimba Niagara Sekarang ini kita jangan pikir sapa dukung/sokong sapa...
yang kita pikirkan siapa yang hendak buat baik karena Allah Taala kita dukung tak kiralah dia sultan atau pun rakyat
jika ada niat selain daripada itu
walaupun dia raja ataupun tidak semua tidak akan mendukungnya....rakyat hanya perlu seorang pemimpin berjiwa rakyat yang benar-benar memahami masalah rakyat....janganlah asyik kita pertikaikan itu dan ini tapi kita tidak mahu mencari jalan perdamaian ....muhasabahlah diri kita sendiri
kita mati bukan dibawa darjat, pangkat mahupun harta
semuanya bila mati dibalut dengan kain kapan berwarna putih bukan kuning...dari situ kita tahu bukan darjat yang menjadikan seorang itu berjaya di alam barzah tapi kebaikan yang dilakukan ikhlas kerana Allah yang dibawa pulang sebagai bekalan...
janganlah kerana ini kita saling bermusuhan...
hidup kita cuma sekejap saja kerana hidup ini cumalah mimpi
mati itulah realiti yang hendak kita hadapkan nanti
jika darjatlah yang menjadi kita saling bermusuhan dan saling memutuskan talisiraturrahim...bermasam muka dalam di penghujung usia ini...amat malanglah bagi kita....janganlah saya dituduh mendukung mana-mana pihak...semuanya bagi saya sama seperti saya mahu berbuat kebajikan dengan kelebihan yang ada sebelum dijemput Ilahi....kata-kata ini muhasabah untuk diri saya sendiri makanya terpulanglah kepada yang mahu atau tidak menerimanya...

SILSILAH KELUARGA KETURUNAN RAJA-RAJA SIAK SRI INDERAPURA

Tengku El Habibposted toRatu Rimba Niagara
Yesterday via BlackBerry Smartphones App
Saudariku Ratu Rimba. Masalah yg kita diskusikan di inbox sdh mulai sampai ke telinga pengetua adat resam Siak Sri Inderapura. Sesuai dugaan saya, benar bhw klaim tsb tidak sah bahkan nama beliau yg kita bicarakan itu tdk ada dlm catatan silsilah keluarga keturunan Raja-raja Siak Sri Inderapura.
1Unlike ·
You like this.

Ratu Rimba Niagara APA SALAH SAYA?

Tengku El Habibposted toRatu Rimba Niagara
Yesterday via BlackBerry Smartphones App

Saudariku Ratu Rimba. Masalah yg kita diskusikan di inbox sdh mulai sampai ke telinga pengetua adat resam Siak Sri Inderapura. Sesuai dugaan saya, benar bhw klaim tsb tidak sah bahkan nama beliau yg kita bicarakan itu tdk ada dlm catatan silsilah keluarga keturunan Raja-raja Siak Sri Inderapura.

Ratu Rimba Niagara
Maaf ya saudara yang masuk ke inbox saya menceritakan kisah sejarah keturunan Siak Sri Inderapura..sedangkan saya tidak tahu menahu...saya ingat sekadar di inbox saja tidak akan diketahui oleh sesiapa...bagaimana boleh diketahui jika saudara yang menghebahkannya. Kenapa begini jadinya? Sebab prinsip saya ...saya tidak mahu dikatakan menjadi dalang kepada dua-dua pihak. Ini akan menjadi beban kepada saya dan pastinya membuatkan saya runsing dan rasa bersalah seumur hidup.Sedangkan saya tidak tahu menahu tentang sejarah Raja-raja Siak Inderapura Indonesia mahupun di Malaysia. Yang saya tahu saya adalah rakyat biasa yang tak punya apa-apa tapi saya hanya berminat berkarya saja...bukan untuk menjadi dalang atau melaga-lagakan kedua-dua pihak. Bagi saya kedua-dua pihak saya kasih dan sayang kerana Allah Taala keduanya saya mahu berbakti semamou daya hamba ...tapi jika karya-karya saya disepikan makanya tiadalah bakti saya...saya hanya menerima mereka tak kira raja atau rakyat ...terima karya saya...bermakna dengan karya sayalah saya mencurahkan bakti itu saja yang saya fikirkan lain daripada itu bukan dalam senarai saya ....harap maklum selepas ini....berhati-hati dalam berkata-kata kepada saya...jika kerana salah berkata-kata ....pastinya saya akan kecewa dan saya minta maaf jika saya berundur diri daripada saudara dikuatiri saya sepanjang hayat digelar , API DALAM SEKAM, GUNTING DALAM LIPATAN DAN YANG LEBIH TERUK LAGI MENJADI DALANG UNTUK MELAGA-LAGAKAN DUA PUAK AGAR BERMUSUHAN...harap hormati keputusan saya kerana saya mahu mengarang dalam keadaan aman dan tenteram tanpa memikirkan sebarang yang boleh mengundang permusuhan berlarutan berkurun-kurun jika tidak diperbetulkan dari sekarang. Harap maaf jika terdapat bahasa yang tidak menyenangkan.

Ratu yang cuma nama pena ,
RATU RIMBA NIAGARA
22 Jun 2013

MOGA SEMUA SULTAN & RAJA BERKHIDMAT PADA RAKYAT IKHLAS KARENA ALLAH TAALA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

Assalamualaikum wr wb

Kepada rakan-rakan yang tak aktif dilaman fb saya ini dan tidak memberi apa-apa impak pada dunia sastra saya...harap maaf ya ...laman fb saya ini hanya mereka yang aktif saja dan memberi impak dalam dunia sastra saya. Harap maaf . Dan sudilah maafkan saya jika saya berundurkan diri. Kita masih lagi bertalisiraturrahim jika ditakdirkan bertemu di alam realiti. Cuma tolong fahami saya di fb saya hanya nuntuk mereka yang sudi aktif menghidupkankan karya-karya saya itulah di antara tujuan saya menerima anda sebagai rakan fb saya. Harap beri peluang saya berkarya tanpa menunggu komentar dari anda lagi. Maaf beribu ampun dan maaf sekali lagi.

Rakan fbmu yang memohon maaf,
Ratu Rimba Niagara
22 jUN 2013
Like · · Promote · Share
Badar Al-ahmadi and Kumbang Segak like this.

Fhit Rai Teruskan berkarya jangan merasa takut,,, katakan yg benar adalah benar, yg hak adalah hak n yg bathil pasti hancur,,, Itu pasti...

Ratu Rimba Niagara AKU RELA HILANG 1000 KAWAN DARIPADA HILANG PERJUANGANKU...
YANG KU CARI SAHABAT SEJATI BUKAN SAHABAT YANG MEMBUATKAN
AKU MAKAN HATI BERULAM JANTUNG
BIKIN OTAK KU RUSAK
GARA-GARA DIAMNYA
WUJUDNYA MACAM TAK WUJUD
MAKANYA KAMU JANGAN COBA MAHU JADI BEGITU
JIKA KAMU JADI BEGITU
MAAF AKU AKAN BERLALU PERGI
TAK KIRALAH KAMU BERPANGKAT APA SEKALIPUN
AKU BERKAWAN DENGANMU BUKA N KERANA DARJATMU
TAPI KERANA SIFAT TAWAUDUKMU
YANG MAHU MENGINSAFKAN AKU TENTANG KEMATIAN...

MAAFKAN AKU MELAYU ENGKAU MEMBUATKAN JIWAKU JADI LAYU
SEBELUM SEMANGATKU LAYU AKU TERPAKSA UNDUR DIRI

Takkan hilang melayu di dunia,
Itu sumpah Laksamana Hang Tuah;
Bersatulah Melayu sedunia,
Itulah jiwa Laksamana Hang Tuah.

Pendekar melayu menjadi sanjungan,
Dulu kini dan selamanya;
Perdekar melayu tak akan diperlekehkan,
Disanjungi kerana kekuatan makrifatullahnya.

Melayu sakit semuanya sakit,
Kerana jiwa melayu berakar umbi;
Bersatu berpadu melayu hilanglah sakit,
Itulah bukti melayu sudah satu hati.

Melayu pencetus kebangkitan ummah,
Jiwa islam mahu mati fisabilillah;
Pendekar melayu akan satukan ummah,
Kerana mahu mati dalam fisabilillah.

Aku berjuang kerana Allah,
Aku hidup kerana Allah,
Aku mati kerana Allah;
Segalanya kerana Allah.

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Mac 2013

DEMI RAJA DAN PEWARIS BANGSA TERCINTA

RAJA BERJIWA RAKYAT
MENGUTAMAKAN RAKYAT
MEMAHAMI PENDERITAAN RAKYAT
MEMBANTU SELAGI DAYA DEMI RAKYAT
TAK PERNAH SOMBONG PADA RAKYAT
TIADA RAKYAT TIADA RAJA TIADA RAJA TIADA RAKYAT
RAJA BERKORBAN UNTUK RAKYAT
RAJA DIKASIHI RAKYAT
RAKYAT OH! RAKYAT
BETA SENTIASA BERSAMAMU RAKYAT
CUMA YANG BETA MAHU PADA RAKYAT
JANGAN PERNAH LUPA , BETA SENTIASA DI HATIMU RAKYAT
SELAGI NYAWA BETA ADA BETA PERJUANGANKAN UNTUK MU RAKYAT
AYUH KITA BERSAMA MERAIH KEGEMILANGAN DUNIA AKHIRAT
AGAR KITA TIDAK MERANA DI AKHIRAT
MAKA DARI ITU KITA BERSAMA MEMIKUL TANGGUNGJAWAB BERAT
RINGAN SAMA DIJINJING
BERAT SAMA DIPIKUL
AMANAH DIJUJUNG
PENGORBANAN DISANJUNG
ITU AMALAN KITA
BUDAYA MELAYU
TAK PERNAH LUPA SEJARAH
SEJARAH DIRAJA DIMARTABATKAN
DEMI ISLAM
DEMI PEWARIS BANGSA
TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA
ITU SUMPAH LAKSAMANA HANG TUAH
TAAT SETIA HANG TUAH KEPADA RAJA
RELA PERTARUHKAN NYAWA DEMI RAJA
ASALKAN INSTITUSI DIRAJA DIHORMATI DISANJUNGI
PANTANG PAHLAWAN MELAYU
MENJADI RAKYAT DERHAKA
RELA NYAWA DIPERTARUHKAN
DEMI RAJA DAN PEWARIS BANGSA TERCINTA

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
14 Mac 2013
(PUISI DILHAMKAN KEPADA SEMUA RAJA-RAJA & RAKYAT MALAYSIA TERCINTA RAJA & RAKYAT BERPISAH TIADA)

ANTARA RAJA & RAKYAT TIADA BEZA-NYA

.Antara rakyat dan raja,
Apakah yang berbeza?
Hanya kedudukan dan gelaran yang
tidak sama,
Itu sahaja yang berbeza.
Rakyat dan raja ciptaan Allah,
Sebagai ummah mereka setaraf,

Oleh itu,
kepada semua saudara saudari disini,
Andainya ada yang tersalah atau silap,
Bagi pihak saya sekeluarga,
Saya dengan rendah hati
Meminta maaf."

- Raja Zarith Idris,
6 Ogos 2010.

PERMAISURI NAN RUPAWAN

Permaisuri nan rupawan
berbahasa santun
buat kanda diRaja
menyayangi mencintai
seumur hidup

menyubur semangat kepada
kanda diRaja
memerintah negara
penuh adil saksama
mengutamakan rakyat
daripada kepentingan sendiri

mendiidik putra putri
bakal pewaris diRaja
agar menjadi Raja ...
dikasihi rakyat
sebagaimana ayahanda

Pemaisuri nan rupawan
cintamu pada kanda diRaja
bermakna dunia akhirat
menyemai bakti
pada Tuhan
pada Rakyat
moga berkat permaisuri
meniupkan obor api perjuangan
kanda diRaja untuk memajukan
rakyat jelata Johor dan Malaysia
dibalas Allah dengan
ganjaran Syurga
dan permaisuri menjadi
bidadari Syurga
menyambung percintaan
dengan kanda diRaja
cinta terpatri hingga di Syurga
Aamiin Ya Rabbal A'Lamin

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
13 Mac 2013
(PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK DYMM RAJA ZARITH SOFIAH & SEMUA PERMAISURI DI MALAYSIA)
6 hours ago · Like · 4

SUMPAH PENDEKAR MELAYU!!!
By: Tentera Fisabilillah & Ratu Rimba Niagara

TUJUH PETALA BUMI,
TUJUH PETALA LANGIT,
DARI GUNUNG KE LEMBAH CURAM
DARI SUNGAI KE LAUTAN BERGELOMBANG,
KEMBARA ADALAH SETIA PADA SUMPAH,
KEMENYAN DAN SETANGGI PENYERI KEHADIRAN KITA
WARISAN BERKURUN DARI DATO LAKSAMANA,
DI MANA BUMI DIPIJAK DI SITULAH LANGIT DIJUNJUNG

SUMPAH PENDEKAR,
PANTANG BERUNDUR WALAU SETAPAK
PANTANG MAUT SEBELUM AJAL,
PANTANG DERHAKA PADA TITAH
PANTANG KERIS DIPINGGANG KALAU TAK BERANI MATI,
BERDENTUM GURUH DI LANGIT,
MEREKAH BUMI DIPIJAK.
PENDEKAR TAKKAN UNDUR SETAPAK

PULANGKAN PAMOR PADA KERISNYA,
PULANGKAN SIREH PADA GANGGANGNYA,
PULANGKAN MAHKOTA PADA WARISNYA,
PULANGKAN COKMAR PADA LAKSAMANA,
PULANGKAN LANGKAH PADA GELANGGANG,
PULANGKAN SUMPAH PADA PENDEKAR,
PULANGKAN ROHANI PADA JASMANI,
PULANGKAN BANGSA DAN MARTABAT,
SUMPAH BUKAN CUMA DIBIBIR,
GENGGAM BARA API BIAR SAMPAI JADI ARANG,

BUMI WARISAN INI,
TANAH TUMPAH DARAH KITA,
MASIH MENUNTUT SEMANGAT YANG BELUM TERTUNAI,
PRIBUMI BUKAN SEKADAR GELARAN TANPA MAKNA,
KITA ADALAH ANAK WATAN,
DARAH YANG MENGALIR DI TUBUH KITA,
SEMERAH DARAH SI JEBAT YANG TUMPAH DI BUMI MELAKA,
SEMERAH DARAH SI JEBAT MELEKAT DI TAMING SARI,
SEMERAH DARAH SI JEBAT YANG TERCALIT DI KENING HANG TUAH,
SEMERAH DARAH HANG NADIM YANG TERHUMBAN DI LAUT TEMASIK,

DAN KITA MASIH DI SINI,
MENDEPANI HARI-HARI YANG SEMAKIN MENCABAR,
KEUTUHAN TEKAD YANG KENTAL,
SUMPAH KERAMAT SEORANG PENDEKAR,
TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA,

~~~BERSATULAH WAHAI ANAK BANGSAKU~~~~

JAGALAH TANAH PUSAKA PENINGGALAN MOYANG PENDEKAR MELAYU
By: Ratu Rimba Niagara

SUMPAH KERAMAT PENDEKAR MELAYU
KUTOREH DARAH SEBAGAI TINTA
BIAR DARAHKU KERING DITUBUH DIJADIKAN TINTA
TANDA AZAMKU TAK PERNAH LUNTUR
BERSAMA SEMANGAT JUANG PENDEKAR MELAYU

SUMPAH KERAMAT PENDEKAR MELAYU
BERPADU DALAM SUMPAHKU
SELAGI NYAWA DI KANDUNG BADAN
TAK AKAN KUBIARKAN PENDEKAR MELAYU
MATI SEBELUM DIMATIKAN
SEBELUM MUSUH DURJANA MERAMPAS TAHTA

AKAN KUTIUPKAN BARA API PERJUANGAN
PENDEKAR MELAYU AGAR TAK LAYU SEBELUM DILAYUKAN
AKAN KUPASTIKAN AZAM DAN SEMANGAT JUANGNYA
MENGATASI KEPENTINGAN SENDIRI
TIADA HARI TANPA PERJUANGAN
HIDUP DAN MATI HANYA KERANA ALLAH

TAK AKAN DIKISAHKAN
NAMA UNTUK DIJULANG SEBAGAI PENDEKAR
YANG ADA DI JIWA
MEMPERTAHANKAN NEGARA DARI MUSUH DURJANA

BIARPUN NYAWA DI HUJUNG TANDUK
TAK AKAN BERUNDUR BIARPUN SETAPAK
AKAN DITENTANG HABIS-HABISAN
BIARPUN BERMANDIKAN DARAH
TAKKAN DIHIRAUKAN
SEKALIPUN JASAD REBAH MENYEMBAH BUMI
SEMPAT TERSENYUM
PADA ANAK BANGSA
DARAHKU YANG GUGUR KE BUMI
ADALAH HADIAH UNTUK KESEJAHTERAAN NEGARAKU
JAGALAH PENINGGALAN MOYANG PENDEKAR MELAYUMU
DUHAI ANAK BANGSAKU...
DOAKAN AKU SYAHID KE JALAN-NYA
DUHAI YANG MENCINTAIKU KERANA-NYA

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
8 Syaaban 1434H
17 Jun 2013M

(PETIKAN DARIPADA GROUP TENTERA FISABILILLAH & RATU RIMBA NIAGARA)
20 Jun 2013

Fazlie Mns Ahmad tujuh lekuk alur berkembar,digenggam tegas dihunus bererti,berlagak sopan ditari seirama,tegas berani menjunjung panji..tujuh lekuk alur berkembar,digenggam tegas dihunus bererti,berlaung bersama mentera perwira,terpacak gah menjulang maruah..tujuh lekuk alur berkembar,penamat riwayat sang derhaka,lambang megah anak melayu menjunjung daulat kasih diraja...

Ratu Rimba Niagara Pahlawan melayu penuh beradap sopan,
Berkata seiring hati semurni perjuangan;
Pantang pahlawan melayu berlagak sopan,
Ayuh kita turun gelanggang beradu kepahlawanan.

Tak akan kubiar melayu hina melayu,
Kerana melayu diukur dari tutur katanya;
Bukan darjat dan pangkat yang kuburu,
Ketinggian budi bahasa yang membuat kusetia.

Andai ku tak sesuai diterima di grup ini,
Kerana ilmuku tak setanding pahlawan gagah perkasa;
Relakan aku undur diri,
Kerana aku tak mahu berurusan dengan pahlawan tak faham bahasa.

"MAAFKAN AKU MELAYU ENGKAU MEMBUATKAN JIWAKU JADI LAYU
SEBELUM SEMANGATKU LAYU AKU TERPAKSA UNDUR DIRI"

Ratu Rimba Niagara
21 Jun 2013
2Like · · Promote · Share
Badar Al-ahmadi, Akmal Ilyas, Nyai Ratu Legenda and 2 others like this.
(PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
21 Jun 2013

(PETIKAN DARIPADA WALL KOMUNITAS KEDATUN KEAGUNGAN CINTA BUDAYA &
RATU RIMBA NIAGARA)
22 Jun 2013

www

0 comments:

Post a Comment

 
;