Wednesday 19 June 2013

SABARLAH DUHAI HATI ,'KEJAYAAN ADA DALAM SOLAT '


  1. ANTARA ALAM GHAIB & NYATA & FANTASI & REALITI MENGHASILKAN
    KEYAKINKAN KEPADA ALLAH AZZAWAJALLAH YANG MAHA ESA

    ALAM GHAIB

    Alam ghaib?

    Ye alam ghaib yang siapapun tidak diberi khashaf untuk masuk ke alam itu selagi nyawa tidak sampai di kerongkong,ketika nyawa sampai di kerongkong ketika itulah segala alam ghaib yang selama ini terhijab dibukakan kepada kita...yang selama ini tak nampak ...akan nampak dengan jelas dan kita tahulah kita sebentar lagi kita akan masuk ke alam ghaib. Ketika kita di alam nyata kita tak nampak alam ghaib tapi bila kita masuk ke alam ghaib ...kita jadilah alam roh dan bila kita jadi alam roh segala alam nyata di dunia tak nampak kita kecuali yang diizinkan Allah SWT.

    Sebab apa kita tak nampak alam ghaib?

    Tuhan mahu menguji kita...samada kita...yakin atau tidak atas kewujudan-Nya di dunia ini. Cuma dengan keyakinan sajalah membuatkan hamba-NYa beribadat dengan ikhlas .

    . Firman Allah Ta'ala: "Ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepadaKu, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat) Ku". (Al-Baqarah, ayat 152).

    Ratu Rimba Niagara BERHAYALLAH MENCINTAI-NYA

    BERHAYALLAH UNTUK MENYINTAI-NYA DIA PASTI DATANG PADAMU DI REALITI KALBUMU DAN BILA MENJADI REALITI HIDUP DAN MATIMU HANYA DISANDARKAN PADA-NYA SAJA. SEGALA TAKDIR DITERIMA DALAM PASRAH TAWAKAL DAN REDHA.

    Ratu Rimba Niagara
    11 Safar 1434H
    24 Disember 2012

    RUKUN IMAN ADA ENAM PERKARA :

    1 ) BERIMAN KEPADA ALLAH SWT

    Beriman kepada Allah s.w.t merupakan Rukun Iman yang pertama, yang menjadi dasar keimanan seseorang itu. Beriman kepada Allah s.w.t bererti wajib mempercayai Allah s.w.t itu ada, Ia Maha Berkuasa, Maha Mencipta dan Maha Mengetahui segala apa yang ada di langit, di udara, di muka bumi dan juga di lautan. Dia adalah Maha Esa, yakni tunggal dan tidak menyerupai dan tidak diserupai oleh sesuatu.
    Seperti firman-Nya yang bermaksud :
    "Katakanlah wahai Muhammad, bahawa Allah itu satu. Allah tempat segala makhluk bergantung. Allah tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. Dan tidak sesiapapun yang setara atau seumpama dengan Allah."
    (Surah al-Ikhlas 1 - 4)

    2) BERIMAN KEPADA MALAIKAT
    Beriman kepada malaikat beerti wajib bagi setiap orang Islam mengetahui bahawa malaikat adalah makhluk yang Allah s.w.t jadikan daripada cahaya dan boleh berupa berbagai bentuk, tidak bersifat seperti sifat manusia. Malaikat juga menjalankan perintah Allah s.w.t dengan taat dan patuh. Jumlah malaikat adalah terlalu banyak dan kita sebagai umat Islam wajib mengetahui 10 daripadanya.
    Nama Malaikat

    Tugasnya

    Menyampaikan wahyu
    Jibril

    Mencatat amalan keburukan
    Atid

    Mencatat amalan kebaikan
    Raqib

    Mengambil nyawa
    Izrail

    Menurunkan rezeki
    Mikail

    Meniup sangkakala
    Israfil

    Menyoal orang mati
    Nunkar

    Menyoal orang mati
    Nakir

    Menjaga neraka
    Malik

    Menjaga syurga
    Ridwan

    3) BERIMAN KEPADA RASUL

    Beriman kepada Rasul dan Nabi merupakan rukun Iman yang ketiga. Bagi orang Islam wajiblah yakin dan percaya bahawa Allah s.w.t telah mengutuskan para Rasul dan Nabi kepada manusia di dunia ini bagi menunjukkan jalan ke arah kebenaran dan kebahagian di dunia dan di akhirat. Jumlah Nabi dan Rasul yang wajib diketahui adalah seramai 25 orang.
    4) BERIMAN KEPADA KITAB
    Beriman kepada kitab Allah bererti kita wajib beriktikad dan yakin dengan sebenar-benarnya bahawa sesungguhnya Allah s.w.t mempunya beberapa kitab suci yang merupakan firman Allah s.w.t yang hakiki. Diturunkan melalui wahyu yang disampaikan melalui perantaraan malaikat Jibril a.s. Sejak Zaman Nabi Adam a.s sehinnga kepada Nabi Muhammad s.a.w, jumlah kitab suci yang diturunkan adalah sebanyak 104 iaitu 100 buah suhuf dan 4 buah kitab suci.
    Senarai kitab dan penerimanya :

    Taurat - Nabi Musa a.s
    Zabur - Nabi Daud a.s
    Injil - Nabi Isa a.s
    Al-Quran - Nabi Muhammad s.a.w

    Nabi-nabi yang menerima suhuf :

    Nabi Syits - 50 suhuf
    Nabi Idris - 30 suhuf
    nabi Ibrahim - 10 suhuf
    Nabi Musa - 10 suhuf

    Al-Quran merupakan penutup segala kitab. Diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Tidak akan ada lagi kitab suci lain selepas Al-Quran.
    5) BERIMAN KEPADA HARI AKHIRAT
    Percaya kepada hari akhirat ialah kita wajib beriktikad dan meyakini bahawa akan adanya hari akhirat atau hari kiamat (pembalasan) di mana pada hari itu semua manusia akan dibangunkan kembali di padang Mahsyar untuk menerima hukuman berdasarkan segala amal perbuatan mereka semasa mereka hidup di muka bumi Allah s.w.t ini.
    Tanda-tanda kecil akan kedatangan hari akhirat :

    Sedikit orang alim dan banyak orang jahil.
    Perempuan lebih ramai daripada lelaki.
    Urusan agama ditakbir oleh orang yang bukan ahli.
    pelacuran dan maksiat berlaku dengan meluas.
    Minum arak dan benda yang memabukkan menjadi kebanggaan.
    Orang miskin menjadi kaya, membina bangunan dan gedung tinggi mencakar langit.
    Banyak berlaku gerak gempa.

    Tanda-tanda besar :

    Keluar dajjal merosakkan agama.
    Keluar binatang yang dipanggil Dabbatul Ard merosakkan manusia.
    Keluar Yakjuj dan Makjuj.
    Hilangnya al-Quran dari mashafnya.
    Terbit matahari dari sebelah barat.

    6) BERIMAN KEPADA QADA DAN QADAR
    Beriman kepada qada dan qadar disebut juga sebagai percaya kepada takdir. Iaitu seseorang itu mesti yakin dan percaya bahawa segala yang berlaku dalam alam ini semuanya ketentuan dan ketetapan Allah s.w.t.
    Erti Qadar :
    Ketentuan yang mesti berlaku atas tiap-tiap makhluk, sesuai dengan batas-batas yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t sejak azali lagi sama ada yang baik atau buruk.
    Qadar ada dua jenis iaitu :

    Berupa aturan atau perjalanan alam ini.
    Berupa untung nasib yang menimpa manusia dan makhluk lain.

    Erti Qada :
    Ialah pelaksanaan Allah s.w.t terhadap apa yang telah ditetapkan sejak azali lagi.
    PERKARA YANG MEMBATALKAN IMAN

    Mensyirikkan Allah s.w.t, iaitu menduakan Allah dengan yang lain serta bertawakkal dan bergantung kepada yang lain selain daripada Allah s.w.t seperti menyembah berhala.
    Menafikan segala nikmat sama ada yang nampak atau tidak nampak adalah kurnian daripada Allah s.w.t ataupun ciptaan Allah s.w.t.
    Melakukan perbuatan yang dilakukan dalam amalam keagamaan lain, yang bertentangan dengan ajaran Islam.
    Mengubah hukum Allah s.w.t iaitu, menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.
    Menolak atau mengubah al-Quran dan hadis. Yakni tidak mahu beiman kepada Nas al-Quran dan sunnah ataupun ingkar terhadap perintah Allah s.w.t dan menafikan kebenaran Islam.

    (PETIKAN DARIPADA USTAZ ALAM MAYA)

    Jika kita sudah faham semua rukun Islam yang 6 secara terperinci difahamkan, diamal dan diyakinkan tanpa sebesar zarah pun menafikan berarti kita sebenar-benar yakin Islam adalah agama pilihan yang tepat dan kita berasa bersyukur kita dipilih untuk menjadi orang Islam beragama Islam yakin sebenar-benar yakin dan untuk meyakinkan alam ghaib yang tak nampak :

    1. Yakin Kewujudan Allah swt tapi tak nampak akan dinampakkan di akhirat nanti yang mana semua ahli Syurga boleh melihat Allah swt , itulah nikmat segala nikmat di Syurga yang dinantikan oleh semua penghuni Syurga.

    2. .Al-Quran kalam Allah swt yang nampak dan boleh dibaca oleh semua hamba-Nya di dalam-Nya semua terkandung ilmu Allah swt Yang Maha Agung Lagi Maha Tinggi tiada siapa dapat menandingi Kebijaksanaan-Nya ...jika dihuraikan setiap ayat-ayat-Nya tidak akan pernah habis-habis tinta menulis kerana hikmahNya terlalulah banyak sebanyak mana pahala yang diberikan kepada pembaca, penghafaz, pengajar, penyelidik, pendakwah dan pengamal ayat-ayat Al-Quran. Sesungguh-Nya Al-Quran memberi Rahmat kepada para hamba-Nya sebab itu bila di alam barzah Al-Quran menjadi penguambela dan menjadi penerang di kubur.Beruntunglah kita jika kita menjadi pencinta dan pengamal Al-Quran. Moga kita semua
    mengagungkan Al-Quran kerana itu kalam dari Kekasih kita yang kita cintai.

    Yang hendak kita bincangkan sekarang mengenai topik, rukun iman yang ke 6 iaitu berimam kepada:

    6) BERIMAN KEPADA QADA DAN QADAR
    Beriman kepada qada dan qadar disebut juga sebagai percaya kepada takdir. Iaitu seseorang itu mesti yakin dan percaya bahawa segala yang berlaku dalam alam ini semuanya ketentuan dan ketetapan Allah s.w.t.
    Erti Qadar :
    Ketentuan yang mesti berlaku atas tiap-tiap makhluk, sesuai dengan batas-batas yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t sejak azali lagi sama ada yang baik atau buruk.
    Qadar ada dua jenis iaitu :

    Berupa aturan atau perjalanan alam ini.
    Berupa untung nasib yang menimpa manusia dan makhluk lain.

    Erti Qada :
    Ialah pelaksanaan Allah s.w.t terhadap apa yang telah ditetapkan sejak azali lagi.

    Kepada Ina Zwan...
    Saya petik apa katakata kamu dan di sini saya huraikan dengan harapan segala kecelaruan apa yang kamu fikirkan dan apa yang saya fikirkan dan apa yang mereka fikirkan terjawab dan dapatlah kita sesama kita salaing berbaik sangka dalam menuju ke jalan-jalan-Nya dengan terang lagi bersuluh. InsyaAllah AAmiin. Percayalah yang baik semua datang dari-Nya yang lemah itu dari diri saya sendiri...maka maafkanlah saya.

    Ina Zwan:
    "Ampun Tuanku,dari perkhabaran malaikat di Alam Langit kepada penerima perkhabaran "RAJA KE 13 DARI KERAJAAN ALAM" di bumi ini.. Telah dikhabarkan kepada anakanda bahawa semua pergerakkan jurusan dan barisan makhluk di angkasa sedang di susun kembali , Insyallah tepat masanya maka semua akan mengikut Tuanku.. dan daulat Tuanku "RAJA PALING AGONG DI BUMI" akan sempurna mengikut "MASA RAJA SEKALIAN ALAM".. Ampun Tuanku"

    Ratu Rimba Niagara Siapa yang dimaksudkan tuanku?
    17 hours ago · Like · 1
    Ina Zwan BIAR KITA BICARA DALAM RAHSIA UNTUK RAHSIA KITA DIMENGERTIKAN, TUANKU... YANG BETA MAKSUDKAN.. ADALAH AYAHANDA BETA DI KERAJAAN ALAM LANGIT YANG KE ENAM DIATAS SANA ALAM KAYANGAN.. BETA PUTERA KEPADA BAGINDA DALAM BENTUK ROH BETA SEDANG BERADA DALAM JASAD MANUSIA DI BUMI INI DARI UJIAN ALLAH DENGAN TUGAS KAMI SEKELUARGA DARI TAKDIR ALLAH UNTUK MENYUSUN KEMBALI RAJA-RAJA MANUSIA DI DUNIA INI YANG ALLAH PILIH DARI DARAH KETURUNAN YANG TELAH ADA DALAM SENARAI KAMI DI KERAJAAN ALAM KAYANGAN DI SANA.. KERAJAAN ALAM ADALAH KERAJAAN YANG GHAIB.. SETIAP PERKARA BERKAITAN KETURUNAN RAJA.. PASTI MELIBATKAN 2 ALAM YANG BERBEZA.. ALAM ZAHIR DAN ALAM BATIN.. KAMU YANG MENGGUNAKAN SANDARAAN NAMA RATU RIMBA NIAGARA.. PERLU TAHU KEDUDUKAN KAMU DARAH KETURUNAN RAJA YANG TELAH ADA SENARAI NAMA..BIAR TAKDIR ALLAH ITU BERLAKU.. KAMI HANYA MELAKONKAN SAHAJA JASAD YANG ALLAH BERIKAN KEPADA KAMI DI BUMI INI.. SEBELUM KIAMAT ITU MENJADI PERKARA YANG TIADA LAGI PERLU DI SEMBUNYI.. WAALLAH HU ALAM..
    3 hours ago · Like

    ALAM GHAIB

    Alam ghaib?

    Ye alam ghaib yang siapapun tidak diberi khashaf untuk masuk ke alam itu selagi nyawa tidak sampai di kerongkong,ketika nyawa sampai di kerongkong ketika itulah segala alam ghaib yang selama ini terhijap dibukakan kepada kita...yang selama ini tak nampak ...akan nampak dengan jelas dan kita tahulah kita sebentar lagi kita akan masuk alam ghaib. Ketika kita di alam nyata kita tak nampak alam ghaib tapo bila kita masuk ke alam ghaib ...kita jadilah alam roh dan bila kita jadi alam roh segala alam nyata di dunia tak nampak kita kecuali yang diizinkan Allah SWT.

    Sebab apa kita tak nampak alam ghaib?

    Tuhan mahu menguji kita...samanada kita...yakin atau tidak atas kewujudan-Nya di dunia ini. Cuma dengan kenyakinan sajalah membuatkan hamba-NYa beribadat dengan ikhlas dan ikhlas itu cuma Allah sahaja yang tahu manusia lain tak akan tahu .

    Sejujurnya saya memang tak faham apa yang kamu ceritakan adalah di luar kemampuan saya untuk memikirkannya dan tak berani untuk mengiyakan.

    Cuma sebagai seorang yang tidak masuk lagi ke alam ghaib (sudah meninggal dunia) ingin sekadar memberi ulasan atas cerita kamu. Perbedaan di antara kita berdua menurut pahaman saya yang jahil ilmu alam ghaib.

    Kamu mengaku sebagai seorang putera raja keturunan diRaja tapi kenapa tidak menggunakan pangkat diRaja dan kenapa gunakan nama INA ZWAN saya seakan mengganggap kamu seorang wanita rakyat biasa. Berarti roh bapa kamu menumpang di badan seorang wanita rakyat biasa..adakah itu maksud kamu. Jika kamu benar mahu menuntut hak nenek moyang kamu kenapa tidak munculkan diri kamu sebenar kenapa mesti menggunakan lambang keris kenapa tidak wajah sebenar seperti Pageran Adipati Agong sejujurnya saya salut dengannya ...dia wujud di alam nyata tidak menumpang badan dan menggunakan darjatnya sebagai kerabat diRaja dengan tujuan untuk membela rakyat.Kita hidup di dunia nyata dan di dunia nyata ini peluang yang ada untuk kita mengumpul sebanyak-banyakNya bekalan untuk dibawa pulang ke negeri abadi. Masalah remeh temah yang di luar bidang pemikiran kita tak usahlah kita fikirkan sangat. Hiduplah secara kemampuan kuasa fikir yang lojik dan selari dengan kehenak Al-Quran dan Hadis kerana kita tidak akan tersasar dari kehendak Islam it sendiri,

    Saya pula bukan berdarah di raja tapi cuma melakonkan saja watak seorang Ratu bertujuan menghayati watak diRaja untuk karya-karya saya yang bertemakan diRaja..Saya pun tak tahu kenapa saya boleh seberani itu menggunakan darjat diraja sedang sayang cumalah rakyat biasa yang tak punya apa. Demi perjuangan saya untuk memartabatkan Institusi diRaja mungkin barangkali saya menggunakan nama pena saya Ratu itu pun Ratu Kerajaan Rimba Niagara. Kerajaan cuma fantasi yang ada di pemikiran saya.. Itu cuma dunia fantasi saya dan dunia karya saya. Tak pernah terfikir oleh saya untuk memartabat diri saya sendiri sebagai Ratu. Cukuplah saya hanya yang berstatus hamba-Nya yang menyandarkan segala urusan takdir hidup mati saya hanyalah kepada Allah swt tidak yang lain. Apa saja yang ditentukan saya redha. Insya-Allah itulah saya.

    Tulisanku Ilham Dari-Nya
    Ratu Rimba Niagara (sekadar nama pena)
    11 Safar 1434H
    24 Disember 2012M,

    MENCARI JALAN-JALAN PULANG KE PANGKUAN-NYA

    TUHAN MAHA PENGATUR WAKTU YANG TEPAT TIDAK AKAN
    DICEPATKAN ATAU DILAMBATKAN WALAUPUN SESAAT
    BILA SAMPAI MASANYA JADI MAKA JADILAH ATAS KEHENDAK-NYA

    JIKA KAMU DATANG PADANYA BERJALAN DIA AKAN BERLARI
    JIKA KAMU DATANG PADANYA BERLARI DIA ADA DEKAT
    DENGANMU TERLALU HAMPIR BEGITULAH BILA KAMU
    SENTIASA YAKIN DENGAN CINTA-NYA KEPADA KAMU,
    CINTA-NYA SENTIASA ADA UNTUK KAMU SELAGI MANA
    KAMU YAKIN AKAN CINTA-NYA ...MENCINTAI-NYA TAK
    AKAN RUGI DAN SALING MENCINTAI KERANA-NYA PASTI
    JIWAMU AKAN TENANG SETENANG AIR DI KALI SYURGA
    KERANA BILA DIA BERJANJI DIA PASTI TEPATI
    DIA TIDAK AKAN MEMUNGKIRI JANJI
    JANJI-NYA PASTI...PASTI...PASTI....
    YAKINLAH ITU DUHAI ROH DAN JASAD YANG MAHU
    MENCARI JALAN-JALAN PULANG KE PANGKUAN-NYA...

    Tulisanku Ilham Dari-Nya
    11 Safar 1434H
    24 Disember 2012
    Like ·  · Promote · 
  2. SubhanAllah, Like kalau nampak " kalimah yang mulia " itu !

    " Mashaa Allah "  ALLAH
    Like ·  · Promote · 
  3. NEGARAMU KUKASIH NEGARAKU KAU SAYANG!

    Kerana-Nya aku jatuh cinta dengan Brunei
    kerana-Nya aku jatuh cinta dengan rakyat jelata Brunei
    moga cinta kerana-Nya ini boleh menjadikan Malaysia dan Brunei
    dua negara berjiran
    sehati sejiwa
    senada seirama
    berpadu kasihkan negara
    negaramu kukasih
    negaraku kau sayang
    bila kasih sudah terpatri
    tak akan ada
    benci membenci
    dengki mendengki
    dendam mendendam
    jatuh menjatuh
    yang ada
    saling mempertahan cinta bernegara
    kau pertahan negaraku
    aku pertahankan negaramu
    saling mempertahankan
    itulah lambang cinta sejati
    antara dua negara
    bila cinta sejati terpatri
    di kalbu setiap rakyat
    negaramu negaraku
    kebudayaan negaramu disanjung
    kebudayaan negaraku dijunjung

    Apa saja perjuangan untuk memartabatkan :

    Institusi diRaja Melayu
    Kepahlawanan Melayu
    Bangsa Melayu

    Kita sama bersumpah setia untuk saling sokong menyokong
    tanpa mengenal samada raja atau rakyat biasa yang penting ada semangat juang seperti kita kerana dialah rakan seperjuangan kita sampai kapan pun!

    Karya Putri Rimba Niagara
    19 Julai 2012
    Like · · Unfollow Post · July 11 at 5:01pm
    DG Kumarsana Kum likes this.
    (PETIKAN DARIPADA GROUP BORNEO DALAM CERPEN INDONESIA MALAYSIA & BRUNEI & GROUP MELAYU DALAM CERPEN ASIA TENGGARA & WALL PUTRI RIMBA NIAGARA)

    SALAM UKHUWAH DOA KASIH ANTARA BRUNEI & MALAYSIA & INDONESIA

    Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!
    Terima kasih kerana memerintah negara Brunei
    Dengan adil dan saksama dapatlah rakyat
    Berteduh di Negara Brunei dengan
    Rasa aman dan damai untuk meneruskan
    Perjuangan kehidupan yang sementara ini
    Menuju ke Negeri Abadi dengan bekalan
    Yang ada nilaian di Sisi-Nya
    Insya-Allah Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.

    Ratu Rimba Niagara @ Puteri Alam Nilam Purnama
    Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
    Malaysia /Indonesia/Brunei/Singapura/Thailand
    8 Julai 2012
    Like · · Unfollow Post · July 8 at 12:44pm
    Naga Pamungkas and 2 others like this.

    (PETIKAN DARIPADA GROUP BORNEO DALAM CERPEN INDONESIA MALAYSIA & BRUNEI & GROUP MELAYU DALAM CERPEN ASIA TENGGARA)
    19 Julai 2012
    PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA
    17 AGUSTUS 2012/MALAYSIA 31 OGOS 2012
    9 Ogos 2012
    20 Ramadan 1433H
    August 9 at 6:21am ·
    (PETIKAN DARIPADA WALL GARIJITO GONDOKUSUMO & RATU RIMBA NIAGARA)
    15 Ogos 2012
    26 Ramadan 1433H

    Kedaton Kraton Wahyu Utama aku semakin mengagumi karya karya adinda untuk pesona keindahan perdamaian dunia - ahkirat .........

    RAJA YANG ADIL RAJA BERDAULAT!
    MENGUTAMAKAN RAKYAT DARIPADA KEPENTINGAN SENDIRI
    MEMIKUL AMANAH DENGAN ADIL SAKSAMA KERANA AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN
    DI AKHIRAT NANTI
    MOGA ALLAH SWT MERAHMATI DAN MEREDHAI HIDUP &
    DI KALA MANGKAT NANTI AAMIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN.
    10Like ·  · Promote · 
  4. SEJAMBAK BUNGA CINTA ILAHI KEPADA SEMUA RAKAN ALAMMAYAKU YANG KUKASIHI DUNIA AKHIRAT. MOGA ALLAH SWT MERAHMATI PERSAHABATAN KITA. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    Sent Today
    Ariel Arjuna Andre Ricky and Siti Najiha like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 6:59pm

    Zuraidah Othman likes your post in Jom Belajar Al Quran dan Sembahyang. 6:59pm

    Haizul Nizam and Moi Apple like your comment: "WANITA CUMA MAHU PENGERTIAN DARI..." 6:56pm

    Zuraidah Othman likes your post in Jom Belajar Al Quran dan Sembahyang. 6:54pm

    Haffiz Leo likes your link. 6:54pm

    Haffiz Leo likes your link. 6:50pm

    Ariel Arjuna Andre Ricky likes your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 6:49pm

    Lily Meliawati likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 6:47pm

    Ariel Arjuna Andre Ricky and Mus Pr-d Persahabatan like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 6:46pm

    Haffiz Leo likes your link on his own timeline. 6:46pm

    Hamdan Zulfa Bakunyung likes your link on his own timeline. 6:44pm

    Hamdan Zulfa Bakunyung likes your comment: "SOLATLAH KAMU SEBELUM KAMU DISOLATKAN." 6:43pm

    Hamdan Zulfa Bakunyung likes your comment: "ANDA SEDANG BERADA DI ZON WAKTU KETEMU..." 6:43pm

    Haffiz Leo likes your status: "MOGA KITA KETEMU ILAHI DI LANGIT KE..." 6:43pm

    Haffiz Leo likes your status: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'CINTAKU..." 6:30pm

    Haffiz Leo likes your status: "ALLAH MEMAKBULKAN PADA MASA YANG TEPAT..." 6:30pm

    Nyai Ratu Legenda also commented on her status. 6:19pm

    Nyai Ratu Legenda likes your comment: "Jangan bilang gitu adinda... Selagi..." 6:18pm

    Lily Meliawati, Zambri Adam and Herman Prayudie like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 6:11pm

    Nyai Ratu Legenda likes your comment: "WANITA CUMA MAHUKAN PENGERTIAN SEORANG..." 6:08pm

    Haffiz Leo likes your status: "WANITA CUMA MAHUKAN PENGERTIAN SEORANG..." 6:07pm

    Androgini Asmaragama likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 6:07pm

    Androgini Asmaragama likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 6:07pm

    Moshi Moshi and Androgini Asmaragama also commented on Androgini Asmaragama's status. 6:05pm

    Androgini Asmaragama likes your comment: "Pasti indah ya Makassar-mu." 6:00pm

    Nyai Ratu Legenda likes your comment: "SABARLAH DUHAI HATI UNTUK MERAIH CINTA..." 5:53pm

    Abu Bakar Sidiq shared your status. 5:50pm

    Abu Bakar Sidiq likes your status: "SABARLAH DUHAI HATI UNTUK MERAIH CINTA..." 5:49pm

    Hamdan Zulfa Bakunyung, Haffiz Leo and Abu Bakar Sidiq like your status: "MOGA KITA BERNAFAS DALAM KALIMAH ALLAH..." 5:49pm

    Rosilina Bt Teh Dris likes your post in Jom Belajar Al Quran dan Sembahyang. 5:49pm

    Moi Apple likes your comment: "SABARLAH DUHAI HATI UNTUK MERAIH CINTA..." 5:47pm

    Abu Bakar Sidiq, Haffiz Leo and Androgini Asmaragama like your status: "RAKYAT LINDUNGI RAJA RAJA LINDUNGI..." 5:44pm

    Moi Apple likes your comment: "MOGA KITA BERNAFAS DALAM KALIMAH ALLAH..." 5:40pm

    Haffiz Leo, Tengku Wadinsyah and 2 others also commented on a photo in MAJLIS PENERUS KESULTANAN SIAK SRI INDRAPURA, MALAYSIA. 5:39pm

    Haffiz Leo likes your status: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'KESULTANAN..." 5:37pm

    Abu Bakar Sidiq shared your photo. 5:34pm

    Abu Bakar Sidiq likes your link. 5:34pm

    Abu Bakar Sidiq shared your photo. 5:34pm

    Abu Bakar Sidiq likes your link. 5:33pm

    Abu Bakar Sidiq and Iqbal Maydin shared your photo. 5:23pm

    Abu Bakar Sidiq and Androgini Asmaragama like your link. 5:23pm

    Serapang Patah (friends with Paduka Ayahanda Z Chai) likes your comment: "Waktu merangkak aku bersamamu Tika..." 4:59pm

    Putra Mandala Raja Sumba likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 4:37pm

    Putra Mandala Raja Sumba and Androgini Asmaragama like your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 4:37pm

    Putra Mandala Raja Sumba likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 4:37pm

    Dzakrie Damel, Fitrie Dwi Lestari and Susan Queen like your post in Khairuddin Al Yong Riau-FanS. 4:21pm

    Dzakrie Damel likes your post in Khairuddin Al Yong Riau-FanS. 4:20pm

    Dzakrie Damel likes your post in Khairuddin Al Yong Riau-FanS. 4:20pm

    IeNa ZeSs AriFin posted in RAHSIA KOTA CINTA: "Knp susah sgt nk ase bhagia??knp bhagia hnya..." 4:00pm

    IeNa ZeSs AriFin likes your post in RAHSIA KOTA CINTA. 3:58pm

    Al Unggara, Lily Meliawati and 4 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 3:54pm

    Haffiz Leo likes your link. 3:51pm

    Haffiz Leo and Nur Cahaya like your link. 3:50pm

    Kumbang Segak likes your link on his own timeline. 3:45pm

    Kumbang Segak likes your link on his own timeline. 3:45pm

    Putra Mandala Raja Sumba posted in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "Rudy Jhancows Tdk setuju, biarkan BBM naik..." 3:41pm

    Khai Noor likes your comment: "RAJA DAN RAKYAT BERPISAH TIADA." 3:24pm

    Sii Ali Hanya'dalamlagu Nasiraw and Ariel Arjuna Andre Ricky like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 3:21pm

    Sii Ali Hanya'dalamlagu Nasiraw and Ariel Arjuna Andre Ricky like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 3:20pm

    Yulia Mirelda Sari, Khai Noor and 4 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 3:14pm

    Putri Danggan Rejanges Remandung, Kumbang Segak and Abu Bakar Sidiq like your status: "TERIMA KASIH TUHAN Terlalu banyak..." 3:14pm

    Abu Bakar Sidiq shared links on your timeline. 3:09pm

    Khai Noor shared your photo. 3:06pm

    Khai Noor and Haffiz Leo like your link. 3:06pm

    Khai Noor, Haffiz Leo and Ayah Akip like your link. 3:01pm

    Khai Noor and Putri Danggan Rejanges Remandung like your status: "AKU TIADA TEROPONG AJAIB AKU TIADA..." 2:59pm

    Khai Noor, Rosli Abdul Aziz and Kumbang Segak like your status: "YA ALLAH MEMANG BENAR KAU MAHA PEMBERI ..." 2:59pm

    Khai Noor and Rosli Abdul Aziz like your status: "Ya Allah Beriilah Nur Hidayah Kasih-Mu..." 2:59pm

    Khai Noor, Putri Danggan Rejanges Remandung and Kumbang Segak like your status: "DUHAI RAKAN FBKU JIKA KAMU TAK SERASI..." 2:59pm

    Khai Noor, Ayah Akip and 2 other people like your status: "SAHABAT TIADA APA YANG KUINGINI DARIMU..." 2:58pm

    Khai Noor, Abu Bakar Sidiq and 4 other people like your status: "DUHAI RAKAN FBKU AKU MENJEMPUT KAMU..." 2:58pm

    Khai Noor, Abu Bakar Sidiq and 3 other people like your status: "KEIKHLASAN HANYA ALLAH YANG TAHU ..." 2:58pm

    Khai Noor, Badar Al-ahmadi and 3 other people like your status: "DUHAI SAHABAT FBKU SUDAH KUBERDOA..." 2:58pm

    Khai Noor likes your link on his own timeline. 2:55pm

    Dodol Langkat (friends with Tengku Shawal Tengku Aziz) commented on your link. 2:49pm

    Kisastro Sutikno, Zambri Adam and 2 others like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 2:44pm

    Ariel Arjuna Andre Ricky, Kapten JaCk and 2 others also commented on a post in Tentera Fisabilillah (30)™. 2:22pm

    Kumbang Segak also commented on his photo: "Amin..." 2:20pm

    Kmbang Segak likes your comment: "PAHLAWAN MELAYU SENTIASA MENJADI..." 2:20pm

    Androgini Asmaragama and Rosli Abdul Aziz like your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 2:19pm

    Androgini Asmaragama likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 2:15pm

    Androgini Asmaragama likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 2:15pm

    Kumbang Segak, Iqbal Maydin and 3 other people like your status: "JADILAH YANG TERBAIK BUATNYA Dalam..." 2:12pm

    Putri Danggan Rejanges Remandung likes your status: "PERSAHABATAN SAMPAI SYURGA JANJI YA..." 2:12pm

    Kumbang Segak, Badar Al-ahmadi and Ayah Akip like your status: "PAHLAWAN MELAYU SENTIASA MENJADI..." 2:11pm

    Ann Zai, Nur Cahaya and 3 others also commented on Nur Cahaya's photo. 2:10pm

    Abu Bakar Sidiq shared your photo. 2:06pm

    Abu Bakar Sidiq likes your link. 2:06pm

    Androgini Asmaragama and Putri Danggan Rejanges Remandung like your status: "KOTA WISATA BAGAIKAN KOTA KAYANGAN..." 1:58pm

    Herman Prayudie likes your post in FORUM PENYAMPAIAN ASPIRASI PEMBANGUNANMASYARAKAT. 1:48pm

    Abu Bakar Sidiq shared your status. 1:47pm

    Abu Bakar Sidiq likes your link on Tg Pengeran Assyariff's timeline. 1:46pm

    Zambri Adam, Rindoe Syahra and Forumkomunikasi Pondokpesantren like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 1:46pm

    Ayah Akip and Putri Danggan Rejanges Remandung like your status: "SEGUGUS TERIMA KASIH SEINDAH BUDI ATAS..." 1:38pm

    Putri Danggan Rejanges Remandung and Nyai Ratu Legenda like your status: "SEKALUNG BUNGA KESAYANGAN BUDI KEPADA..." 1:08pm

    Forumkomunikasi Pondokpesantren, Sonny Suryo and Herman Prayudie like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 1:07pm

    Forumkomunikasi Pondokpesantren and Sonny Suryo like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 1:07pm

    Forumkomunikasi Pondokpesantren likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 1:07pm

    Forumkomunikasi Pondokpesantren likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 1:07pm

    (PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
    18 Jun 2013
    6Like ·  · Promote · 
  5. MOGA KITA KETEMU ILAHI DI LANGIT KE TUJUH DALAM PANDANGAN RAHMAT KASIH DARI-NYA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    Hamdan Zulfa Bakunyung
    waktu.........5menit kedepan anda akan memasuki zona sholat magrib wilayah surabaya dan sekitarnya...........ayoooooooo ndang sholat dulurrrrrrr.........

    Ratu Rimba Niagara SOLATLAH KAMU SEBELUM KAMU DISOLATKAN.

    Ratu Rimba Niagara ANDA SEDANG BERADA DI ZON WAKTU KETEMU ILAHI
    MOGA KITA KETEMU ILAHI DI LANGIT KE TUJUH DALAM PANDANGAN RAHMAT KASIH DARI-NYA AAMIIN.

    Moi AppleTentera Fisabilillah (30)™
    MENDIRIKAN MASJID AMAT MUDAH DAN INDAH NAMUN UNTUK PENGISIAN DAN MEMERIAHKANNYA AMAT SUKAR DAN PAYAH,..HIDUP JARANG MAHU KEMASJID NANTI BILA MATI MAHU DISOLATKAN DIDALAMNYA,.HEM,..Unlike · · Share · 2 hours ago near Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan ·

    Ratu Rimba Niagara MASA HIDUP TAK NAK SOLAT DAH MATI DISOLATKAN
    PASTI MENYESAL SEUMUR AKHIRAT
    MOGA KITA MENJADI AHLI SOLAT SAMPAI AKHIR HAYAT AAMIIN.

    KARYA HAMDAN ZULFA BAKUNYUNG , MOI APPLE TENTERA FISABILILLAH
    & RATU RIMBA NIAGARA)
    18 Jun 2013
    7Like ·  · Promote · 
  6. MENDIRIKAN MASJID AMAT MUDAH DAN INDAH NAMUN UNTUK PENGISIAN DAN MEMERIAHKANNYA AMAT SUKAR DAN PAYAH,..HIDUP JARANG MAHU KEMASJID NANTI BILA MATI MAHU DISOLATKAN DIDALAMNYA,.HEM,..
    Like ·  · Promote · 
  7. waktu.........5menit kedepan anda akan memasuki zona sholat magrib wilayah surabaya dan sekitarnya...........ayoooooooo ndang sholat dulurrrrrrr.........
    Like ·  · Promote · 
  8. Walau tak ada orang sayang kita, Tapi Allah ada dekat di hati kita.. Walau tak ada orang cinta kita, Tapi Allah sentiasa kasihi kita.. Walau tak ada orang tolong kita, Tapi Allah ada lindungi kita.. Walau tak ada orang rindu kita, Tapi Allah tetap tunggu kita.. Walau ta...
    Like ·  · Promote · 
  9. ALLAH...tempat brtahan ketika kta hendak mnyerah...ALLAH tmpt brdoa ktika hilang tmpat mngadu & ktika smua org mnjauh...ALLAH...tmpt utk kmbali bngkit skalipun hti kta tlah hancur brkali-kali...ALLAH...tmpt utk tetap mngerti ktika tak ada satupun trlhat m'beri erti...ALLAH...sgala sesuatu mnjadi mngkin krn Allah lbih mmahami kta mlbihi diri kita...
    Like ·  · Promote · 
  10. 1Unlike ·  · Promote · 
  11. ALLAH MEMAKBULKAN PADA MASA YANG TEPAT UNTUK CINTA SEJATIMU!

    Nyai Ratu Legenda aku udah gak punya rasa cinta lagi,,,kini cinta aku hilang entah ke mana,,,hanya asa yang aku dapatkan,,,,aku dah mati rasa,,,,kadang kebencian selalu menghantui ku,,,,laki" semuanya sama hanya selalu menyakiti perasaan wanita,,,kini ku menangis karena cinta

    Ratu Rimba Niagara Jangan bilang gitu adinda...
    Selagi namanya manusia
    Baik lelaki atau wanita perlukan cinta
    Manusia yang tiada cinta
    Jiwanya pasti kosong dan sepi
    Setiap insan sudah tercatat punyai pasangan cintanya
    Cuma belum diketemukan pasangan cinta yang sesuai
    Pasti ada hikmatnya
    Allah tidak memakbulkannya sekarang
    Tapi Allah akan memakbulkan pada masa yang tepat
    Pasti tika itu dinda akan tersenyum dan tiada gundah gulana lagi
    Karna cinta sejati dinda akan membawa dinda jalan-jalan ke Syurga
    In Shaa Allah Aamiin.

    (PETIKAN DARIPADA WALL NYAI RATU LEGENDA & RATU RIMBA NIAGARA)
    18 Jun 2013
    6Like ·  · Promote · 
  12. TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'CINTAKU HILANG ENTAH DI MANA'

    Ratu Rimba Niagara MOGA KITA BERNAFAS DALAM KALIMAH ALLAH DAN MATIPUN DALAM NAFAS TERAKHIR DALAM KALIMAH ALLAH. AAMIIN..

    Ratu Rimba Niagara SABARLAH DUHAI HATI UNTUK MERAIH CINTA ILAHI
    KEAZAMAN MESTILAH KUAT DUHAI HATI
    DI KALA HATIMU DISAKITI DIBENCI
    CINTA ALLAH SENTIASA ADA UNTUK KAMU DUHAI HATI
    JAGAILAH CINTA ALLAH ITU

    BILAMANA ALLAH MEMBALAS CINTAMU
    ITU ADALAH LEBIH BAIK DARI ALAM DAN SEISI-NYA

    Nyai Ratu Legenda aku udah gak punya rasa cinta lagi,,,kini cinta aku hilang entah ke mana,,,hanya asa yang aku dapatkan,,,,aku dah mati rasa,,,,kadang kebencian selalu menghantui ku,,,,laki" semuanya sama hanya selalu menyakiti perasaan wanita,,,kini ku menangis karerna cinta

    Ratu Rimba Niagara WANITA CUMA MAHUKAN PENGERTIAN SEORANG LELAKI

    Dalam garang seorang wanita pasti ada lembutnya.
    Semarah-marah seorang wanita pasti akan hilang jua.
    Dalam benci seorang wanita, pasti ada kasih sayang jua.
    Dan menyayangimu tidak bererti dia menunjukkannya.
    Kerana lumrah seorang wanita mempunyai sifat malu.
    Kerana kelembutan seorang wanita merupakan fitrah tercipta.
    Jadi hargailah dia dan bimbinglah dia ke arah jalan Nya.
    By Moi Apple

    Ratu Rimba Niagara WANITA CUMA MAHU PENGERTIAN DARI SEORANG LELAKI YANG MEMAHAMINYA UNTUK SAMA-SAMA MERAIH CINTA ILAHI.

    (PETIKAN DARIPADA GROUP TENTERA FISABILILLAH)
    18 Jun 2013

    AKU UDAH GAK PUNYA RASA CINTA LAGI

    Nyai Ratu Legenda aku udah gak punya rasa cinta lagi,,,kini cinta aku hilang entah ke mana,,,hanya asa yang aku dapatkan,,,,aku dah mati rasa,,,,kadang kebencian selalu menghantui ku,,,,laki" semuanya sama hanya selalu menyakiti perasaan wanita,,,kini ku menangis karena cinta

    Ratu Rimba Niagara Jangan bilang gitu adinda...
    Selagi namanya manusia
    Baik lelaki atau wanita perlukan cinta
    Manusia yang tiada cinta
    Jiwanya pasti kosong dan sepi
    Setiap insan sudah tercatat punyai pasangan cintanya
    Cuma belum diketemukan pasangan cinta yang sesuai
    Pasti ada hikmatnya
    Allah tidak memakbulkannya sekarang
    Tapi Allah akan memakbulkan pada masa yang tepat
    Pasti tika itu dinda akan tersenyum dan tiada gundah gulana lagi
    Karna cinta sejati dinda akan membawa dinda jalan-jalan ke Syurga
    In Shaa Allah Aamiin.

    (PETIKAN DARIPADA WALL NYAI RATU LEGENDA & RATU RIMBA NIAGARA)
    18 Jun 2013
    5Like ·  · Promote · 
  13. WANITA CUMA MAHUKAN PENGERTIAN SEORANG LELAKI

    Dalam garang seorang wanita pasti ada lembutnya.
    Semarah-marah seorang wanita pasti akan hilang jua.
    Dalam benci seorang wanita, pasti ada kasih sayang jua.
    Dan menyayangimu tidak bererti dia menunjukkannya.
    Kerana lumrah seorang wanita mempunyai sifat malu.
    Kerana kelembutan seorang wanita merupakan fitrah tercipta.
    Jadi hargailah dia dan bimbinglah dia ke arah jalan Nya.
    By Moi Apple

    Ratu Rimba Niagara WANITA CUMA MAHU PENGERTIAN DARI SEORANG LELAKI YANG MEMAHAMINYA UNTUK SAMA-SAMA MERAIH CINTA DAN REDHA ILAHI .

    (PETIKAN DARIPADA GROUP TENTERA FISABILILLAH)
    18 Jun 2013
    1Like ·  · Promote · 
  14. Dalam garang seorang wanita pasti ada lembutnya. Semarah-marah seorang wanita pasti akan hilang jua. Dalam benci seorang wanita, pasti ada kasih sayang jua. Dan menyayangimu tidak bererti dia menunjukkannya. Kerana lumrah seorang wanita mempunyai sifat malu. Kerana kele...
    Like ·  · Promote · 
  15. SABARLAH DUHAI HATI UNTUK MERAIH CINTA ILAHI
    KEAZAMAN MESTILAH KUAT DUHAI HATI
    DI KALA HATIMU DISAKITI DIBENCI
    CINTA ALLAH SENTIASA ADA UNTUK KAMU DUHAI HATI
    JAGAILAH CINTA ALLAH ITU
    BILAMANA ALLAH MEMBALAS CINTAMU
    ITU ADALAH LEBIH BAIK DARI ALAM DAN SEISI-NYA
    3Like ·  · Promote · 
  16. kelemahan diri masing-masing Bersabarlah wahai hati tatkala ada orang membencimu.Sesunguhnya Manusia tidak pernah puas mencari
    Like ·  · Promote · 
  17. MOGA KITA BERNAFAS DALAM KALIMAH ALLAH DAN MATIPUN DALAM NAFAS TERAKHIR DALAM KALIMAH ALLAH. AAMIIN..
  18. Bahagia, derita, ceria, gembira..sedih
    bersyukurlah..ada hikmah disebaliknya..
    percayalah..!!
    SELAMAT PETANG....untuk awak   
    Like ·  · Promote · 




    Concept sport Car ..(model Copyright by QueenDesign )5
    1Unlike ·  · Promote · 
    • You and Abu Bakar Sidiq like this.
    • Ratu Rimba Niagara Wow! Kereta termahal, termoden dan terkini. Siapa milikinya pasti yang teristimewa....hehehe
      Tuesday at 5:28pm · Like


      1. TERIMA KASIH TUHAN

        Terlalu banyak rezeki melimpah ruah yang Kau Kurniakan padaku
        Lagi kusebarkan ilmu ...lagi Kau berikan ilmu dunia akhirat padaku
        Sehingga apa yang kulihat di wall rakanfb & groupku semuanya
        Bagaikan Permata Syurga tak terkutip-kutip kuilhamkan dan
        Kusebarkan kepada rakan-rakan alammayaku.
        SYUKUR YA ALLAH SYUKUR DENGAN NIKMAT ILMU KURNIAAN
        YANG AMAT BERHARGA DARI-MU...MOGA ILMU YANG KUPEROLEHI INI MENJADI BEKALAN DI ALAM BARZAH NANTI BEGITU JUGA YANG MEMBACA KARYA-KARYAKU YA ALLAH...KAMI MAHU HIDUP DAN MATI DALAM KEBAIKAN SALING BANTU MEMBANTU DALAM IKATAN TALISIRATURRAHIM BERHATIKAN SYURGA . AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

        RATU RIMBA NIAGARA
        18 Jun 2013
      2. Sekadar ulangkaji sesama kita mengenai hikmah wudhuk
        Like ·  · Promote · 
      1. Groups · 19
      2. Notes · 126
        • By Ratu Rimba Niagara · Tuesday, November 22, 2011
          TENGKU ADY SHAH PUTRA "Negeri kita ni...semuanya ada tapi malangnya satu yang kurang," kata hulubalang. "Maksud tuan hamba?" Tanya Datok Bendehara kebingungan. "Negeri kita tak beraja...walaupun negeri kita gagah perkasa tapi tidak dihormat orang kerana kita tak mempunyai raja, apa kata..." kata Hulubalang terhenti di situ. "Teruskan...Teruskan... saya sedia mendengar pendapat tuan hamba." "Apa kata kita buat surat permohonan untuk memohon Raja dari Sumatera untuk ditabalkan menjadi Raja kita." "Bagus benar cadangan tuan hamba itu...saya akan membuat surat permohonan manalah tahu anak Raja Sumatera itu setuju." Datuk Bendehara terus mengarang surat dan surat itu hulubalang membawa bersamanya untuk dikemukakan kepada Raja Sumatera. Sepurnama sampailah hulubalang ke Sumatera. Dia disambut baik oleh Raja sumatera. "Ampun Tuanku sembah patik harap diampun," sembah hulubalang. "Apakah hajat tuan hamba hingga sampai di Istana Beta," tanya baginda dengan nada lembut. "Ada pun patik datang adalah untuk menyanpaikan warkah ini kepada Tuanku." Hulubalang memberikan surat Datuk Bendehara kepada Raja Sumatera. Raja Sumatera membaca dengan penuh kusyuk sambil mengganggukka kepala. "Beta sungguh gembira menerima berita ini...beta mempunyai lima orang Putera, suruhlah Datuk Bendehara mimilih salah satu di antaranya." "Kalau begitu titah tuanku , patik akan mengiringi kelima-lima Putera Tuanku, tahulah kami siapa yang layak di antaranya.   "Ada pun patik datang adalah untuk menyampaikan warkah ini kepada Tuanku," hulubalang memberikan surat Datok Bendehara kepada Raja Sumatera. Datok Bendehara begitu tertarik sekali dengan Tengku Arsyad Indradi iaitu anak Raja Sumatera yang sulung. Tambahan pula anak gadisnya Dang Seri Purnama telah jatuh hati dengan TengkuArsyad Indradi. Di hari perkahwinan mereka berdua ditabalkan menjadi Raja dan Permaisuri. Rakyat jelata bergembira kerana mereka sudah mempunyai Raja dan Permaisuri. Alaupun sudah ditabalkan menjadi Raja, Tengku Arsyad Indradi masih ragu-ragu lagi terhadap keempat-empat kesemua adindanya iaitu Tengku Arif Rachman, Tengku Agus Susanto, Tengku Agustus Nugroho dan Tengku Ady Syah Putra. Tengku Arsyad Indradi memanggil kesemua adindanya sambil berkata. "Tujuan kanda memanggil adinda semua ke mari adalah untuk memberitahu..." "Apa dia kanda?" Tanya Tengku Agus Susanto. "Dinda-dinda bolehlah pulang....kesihan ayahanda dan bunda kesunyian." "Kanda ...bukan dinda tak mahu pulang tapi dinda rasa dinda belum puas lagi hendak tinggal di sini," jawab Tengku Arif Rachman. "Bagaimana pula dengan dinda-dinda bertiga?" "Dinda pun begitu," jawab mereka bertiga serentak. Tengku Arsyad Indradi berasa kecewa kerana semua adindanya tidak mahu pulang. Baginda mengupah tukan masak Istana menaruh racun pada makanan yang akan menjadi santapan keempat-empat adindanya. "Dengar sini... Rahsia ini biar pecah di perut jangan pecah di mulut! Faham tak?" ugut Tengku Arsyad Indradi. "Patik faham Tuanku...patik akan simpan rahsia ini walaupun nyawa patik menjadi taruhan." "Bagus tu...ambil ini sebagai upah," Tengku Arsyad Indradi memberikan dua keping syiling emas kepada tukang masak Istana lalu beredar dari situ. "Ha...sedapnya lauk hari ni...rasanya dinda tak sabar lagi hendak menjamahnya," kata Tengku Agustus Nugroho terus menjamah makan yang terhidang. Selesai saja makan dia rebah dan mulutnya berdarah. "Dinda...! Dinda...! " Laung Tengku Arif Rachman. "Aduh....! Sakitnya dinda ...larilah cepat dari sini kalau kanda lambat ...kanda akan mati dibunuh... pergilah beritahu kanda-kanda yang lain...aduh bisanya... Tengku Agustus Nugroho menghembuskan nafasnya yang terakhir. Tidak berapa lama kemudia Tengku Susanto dan Tengku Ady Syah Putra datang. "Apa sudah jadi dengan dinda Tengku Agustus Nugroho?" Tanya Tengku Ady Syah Putra. "Dinda Agustus Nugroho telah pergi meninggalkan kita." "Apa?" "Marilah kita lari dari sini kanda...kita sudah kesuntukan masa." Mereka bertiga meninggalkan istana, melarikan diri masuk ke dalam hutan belantara. "Beta mahu kalian kejar mereka sampai dapat...kalau perlu bunuh mereka semua? Faham?" Tengking Tengku Arsyad Indradi kepada hulubalang Istana. "Faham Tuanku." Tiga orang Putera Raja itu tidak menyedari bahawa mereka sedang diburu oleh pengawal-pengawal kekanda mereka Tengku Arsyad Indradi. "Kanda berdua berehatlah di sini...kanda nak pergi mencari buah-buahan," kata Engku Ady Syah Putra. "Baiklah dinda....hati-hati dinda," teriak Tengku Agus Susanto. Alangkah terperanjatnya Tengku Ady Syah Putra apabila didapatinya kedua-dua kekanda yang disayanginya mati dibunuh. Tanpa membuang masa lagi dia terus melarikan diri meredah hutan belanta. Sampai di sebuah kampung Tengku Ady Syah Putra menukarkan nama kepada Abdul Rahman. Di kampung itulah Abdul Rahman memulakan hidup baru tanpa diketahui oleh semua penduduk kampung , dialah adik kepada Tengku Arsyad Indradi. "Saya berkenan dengan si Abdul Rahman . Orangnya rajin dan baik hati pula," kata Mak Munah kepada suaminya. "Saya faham apa maksud awak itu ye," jawab Pak Deli. "Si Azizah pun dah suka dengan Si Abdul Rahman tu... apa lagi yang hendak ditunggu. apa kata kita adakan kenduri perkahwinan mereka berdua pada penghujung tahun ini. Apa pendapat awak?" kata Mak Munah. "Kalau awak setuju...saya pun setuju," kata Pak Deli merestui perhubungan anak gadisnya dengan Abdul Rahman. Abdul Rahman berkahwin dengan Azizah ketika berumur dua puluh tujuh tahun. Azizah ketika itu berusia sembilan belas tahun. Hidup mereka bahagia hinggalah dikurniakan lapan orang cahayamata tiga lelaki dan lima perempuan. Tiga puluh lima tahun telah berlalu. Abdul Rahman ketika itu berusia enam puluh dua tahun. Isterinya Azizah telah meninggal dunia sebelumnya. Telah empat tahun Abdul Rahman kehilangan isteri. Selama itulah Abdul Rahman pergi ke kubur isterinya membacaYasin pada setiap hari. Pagi dari pukul tujuh hingga lapan, petang pukul empat hingga lima. Hinggakan tanah perkuburan yang berhampiran dengan isterinya dibersihkan. Hari itu cuaca mendung. Hujan akn turun bila-bila masa saja. "Bapak...Hari nak hujan... Tak usahlah bapak pergi kubur emak hari ni ye...bapak pun tak sihat," nasihat anaknya Seman. "Seman sudah empat tahun bapak pergi ke kubur emak kau... Hujan atau ribut bapak tetap pergi. Kalau bapak tak pergi, bapak rasa macam tak lengkap aje hidup bapak ni..." Abdul Rahman terus berlalu meninggalkan anaknya Seman. Sampai di tanah perkuburan kepala Abdul Rahman terasa sakit. Dipaksakan juga berjalan walaupun perlahan-lahan. Akhirnya sampai juga Abdul Rahman ke kubur isteriyang dicintainya itu. Habis saja dia membaca surah Yasin Abdul Rahman terus rebah. Hujan turun dengan lebatnya. "Bang...Pergilah tengok bapak tu...Risau pulak hati Midah...hujan terlalu lebat," kata Hamidah isteri Seman. "Bapak tu degil...Orang kata jangan pergi nak pergi juga..." rungut Seman sambil menyarungkan baju hujannya. Dia keluar dengan basikal usangnya. Alangkah terperanjatnya dia apabila di lihat dari jauh bapanya rebah di tanah sambil tangannya memegang batu nisan isterinya. "Bapak!!!" Laung Seman. Daun pintu diketuk, "Midah...Midah..." jerit Seman. "Abang!! Apa dah jadi dengan bapak ni?" Tanya Hamidah cemas. "Bapak....Bapak...dah pergi...." "Apa? Innalillah Wainnailaihirajiun..." Semua anak-anak Abdul Rahman balik. Baik yang jauh mahupun yang dekat. Seman teringat peristiwa seminggu yang lalu. "Apa yang bapak buat tu....boleh Seman tengok?" "Tak boleh....Kalau kau nak tengok tunggulah bapak dah mati. Kau tengoklah apa yang ada dalam peti besi ini." "Bapak ni dengan Seman pun nak berahsia...Seman ni bukan orang lain...darah daging bapak juga....!" kata Seman berjenaka. "Apa yang abang fikirkan tu..."tanya Siti Hawa adik Seman. "Baru abang teringat..." Seman terus masuk ke bilik bapanya. Dibuka peti besi. Alangkah terperanjatnya dia apabila didapati dari dokumen yang ada dalam peti besi itu bapanya adalah keturunan Raja Sumatera. Seman memberikan dokumen kepada Tuk Penghulu. "Bapak kau ni berdarah Raja...Sebelum dia dikebumikan eloklah kita pergi ke Istana untuk mendapatkan pengesahan samada benar ataupun tidak." Dokumen itu ditunjukkan kepada Raja yang memerintah iaitu anak kepada Tengku Arsyad Indradi. Baginda telah pun mangkat tiga tahun yang lalu. "Memang benarlah Tengku Ady Syah Putra bapa saudara Beta. Beta mahu bapa saudara Beta dikebumikan secara adat istiadat diRaja," titah Tengku Badaruddin. "Baiklah Tuanku." Kemangkatan Tengku Ady Syah Putra menjadi tanda tanya kepada penduduk kampung yang tidak tahu salasilah Abdul Rahman yang sebenarnya berdarah anak Raja Sumatera Indonesia.   Karya Rha NS 1 Januari 1995
          Like · 
          2
        • By Ratu Rimba Niagara · Wednesday, November 2, 2011
          Doa ketika melihat Kaabah Maksudnya: “Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar, Allah Yang Maha Besar. Tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah Yang Maha Esa dan Tidak ada sekutu bagi-Nya, Tuhan yang berkuasa atas tiap-tiap sesuatu. Aku memohon berlindung dengan Tuhan rumah ini (Ka’bah) daripada kekufuran, kemiskinan, azab kubur dan sempit fikiran. Rahmat Allah dan sejahtera-Nya mencucuri ke atas Saiyidina Muhammad, keluarganya dan sahabat-sahabatnya. Ya Allah! Tambahkanlah Baitullah ini dengan kemuliaan, kebesaran, keagungan, kehebatan, ketinggian dan kebajikan”.   Bacaan talbiah itu mengamit kerinduan siapa saja pada suasana berada di kota Mekah terutamanya di Masjidil Haram. Kedamaian hati sewaktu berada di Masjidil Haram tidak tergambar sesungguhnya dapat merasakan kebesaran Allah subhanawataala. Beruntungnya mereka yang dapat mengerjakan Haji Semoga mereka dikurniakan Haji yang mabrur. Amin.   Rasulullah s.a.w. bersabda: ` Satu kali solat di masjidku lebih utama daripada seribu solat di tempat lain, selain dari Masjidil Haram. Sedangkan satu kali solat di Masijidil Haram itu lebih utama dari seratus ribu kali solat di tempat lain' (Ibnu Majah)   Rasulullah s.a.w telah bersabda: `.....(Madinah) menyingkirkan dosa-dosa sebagaimana api menyingkirkan kekotoran besi.' (Al-Bukhari) Ia adalah Madinah yang mengandungi ujian, cubaan, kesempitan dan segala macam cabaran yang menguji jiwa. Justeru itu barangsiapa bersabar ke atasnya, maka ia akan memperolehi ganjaran. Dan ia akan memperolehi syafaat dari Rasulullah s.a.w. dan hapus dosa-dosanya dengan izin Allah. Allahu'alam.   `Dan (Aku perintahkan), hendaklah kamu menyembah-Ku;inilah jalan yang lurus. Dan sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan golongan yang ramai diantara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf?' (Yaasin:61-62)   Allah SWT berfirman yang bermaksud: `Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah sebahagian dari syiar Allah'   Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda, maksudnya: ` Suatu ibadah umrah hingga sampai umrah lainnya adalah sebagai pelebur (dosa) di antara keduanya. Sedangkan haji yang mabrur tidak mempunyai balasan kecuali syurga.'   Anas bin Malik dan Said bin Musayib mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, `Dua jenis tawaf, di mana apabila seorang hamba muslim dapat memenuhinya, nescaya seluruh dosanya akan diampuni seperti ketika ia dilahirkan oleh ibunya. Dua tawaf itu adalah tawaf setelah solat fajar (subuh) yang selesai bersamaan dengan terbitnya matahari dan tawaf setelah solat asar yang selesai bersamaan dengan terbenamnya matahari'   Rasulullah s.a.w bersabda: `Barang siapa melakukan tawaf di Baitullah, maka Allah Azza Wa Jalla akan mencatat satu kebaikan dan menghapuskan satu keburukan bagi setiap langkahnya' (Al-Azraqy) `(Nabi Muhammad bukanlah penyair) dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya, dan kepandaian syair itu pula tidak sesuai baginya. Yang kami wahyukan kepadanya itu tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan kitab suci yang memberikan penerangan' (Yaasin: 69-70)   Zikir dan doa dalam haji dan umrah : Sesungguhnya doa dan zikir dalam haji dan umrah yang sifatnya spesifik hanya sedikit. Sehingga mudah untuk dihafalkan dan dipahami. Dan selebihnya terserah setiap jema’ah haji dan umrah. Dimana ini membuka peluang buat kita untuk berzikir dan berdo’a sesuai dengan kehendak hati kita, selama tidak melanggar syari’at. Menurut kami zikir dan do’a yang terbaik pada saat2 seperti ini adalah apa yang memenuhi unsur2 berikut ini:   a) Zikir dan Do’a yang kita hafal   b) Hati kita ingin berzikir atau berdo’a dengannya.   c) Zikir2 dan do’a yang di ajarakan atau dicontohkan oleh Nabi Muhammad shollallahu ‘alaihi wasallam. (Untuk do’a bisa dari pribadi masing2 dan dalam bahasa apapun, selama bukan didalam sholat).   d) Tidak menghususkan do’a dan zikir tertentu pada tempat, waktu, dan kondisi tertentu kecuali kalau itu ada dasar dari quran dan sunnah. (contoh dalam thowaf: tidak boleh menghususkan putaran satu atau dua dsb dengan zikir dan do’a tertentu karena tidak ada dasar dari quran dan sunnah, sekalipun nampaknya hal itu “bagus”) Berikut ini zikir dan do’a dalam pelaksanaan ibadah haji dan umrah.   1. Pada saat beihram : - Bagi yang haji tamattu’ : “Labbaika Allahumma ‘umratan”. - Bagi yang haji ifrad : “Labbaika Allahumma hajjan”. - Bagi yang haji qiran : “Labbaika Allahumma hajjan wa ‘umratan”.   2. Bacaan Talbiyah : “Labbaika Allahumma labbaik, labbaika laa-syarikalaka labbaik. Innal hamda wanni’mata laka walmuk. Laa-syarikalak.” – Aku datang memenuhi panggilan-Mu ya Allah, aku datang memenuhi panggilan-Mu. Sesungguhnya segala puji dan kebesaran adalah untuk-Mu semata-mata. Segenap kerajaan untuk-Mu. Tidak ada sekutu bagi-Mu.   3. Saat melaksanakan thowaf: a. Saat memulai thowaf : “Bismillahi wallahu akbar”.   b. Lalu membaca : “Allahumma imanan bika watasdiqan bikitabika wawafaan bi’ahdika wattiba’an lisunnati nabiyyika Muhammadin sallallahu ‘alaihi wasallam”. Artinya : Ya Allah, aku tawaf ini karena beriman kepada-Mu, membenarkan kitab-Mu dan memenuhi janji-Mu dan mengikuti sunnah Nabi-Mu Muhammad saw.   c. Antara rukun yamani dan hajar Aswad: Rabbana atina fiddunya hasanatan wafil akhirati hasanatan waqina ‘azabannar.”   Artinya: “Wahai Tuhan kami, berilah kami di dunia dan di akhirat kebaikan dan hindarkanlah kami dari siksa api neraka.” Dapat ditambah: “Wa-adkhilnal jannata ma’al abrar, ya “azizu ya gaffaru ya rabbal ‘alamin”   Artinya: “Dan masukkanlah kami ke dalam surga bersama orang-orang yang berbuat baik, wahai Tuhan Yang Maha Mulia, Maha Pengampun dan Tuhan yang menguasai seluruh alam.”   4. Saat melakukan sa’i : Ketika naik ke bukit Shofa dan bukit Marwah : -Membaca ayat 158 surah al-baqarah : (Innas safa walmarwata min sya’airillah. Faman hajjal baita awi’tamara fala junaha ‘alaihi ayyatawwafa bihima waman tatawwa’a khairan fa innallaha syakirun ‘alim.) Artinya : Sesungguhnya Safa dan Marwah sebagian dari Syi’ar-Syi’ar (tanda kebesaran) Allah. Maka barang siapa yang beribadah Haji ke baitullah ataupun berumrah, maka tidak ada dosa baginya mengerjakan sa’i antara keduanya. Dan barang siapa yang mengerjakan suatu kebajikan dengan kerelaan hati, maka sesungguhnya Allah Maha Penerima Kebaikan agi Maha Mengetahui.”   Kemudian dilanjutkan dengan zikir berikut ini : - La ilaha illalahu wahdahu la syarika lahu, lahul mulku walahul hamdu wahuwa ‘ala kulli syai inqadir. - La ilaha illallahu wahdahu, anjaza wa’dahu wanasara ‘abdahu wahazamal ahzaba wahdah.   Artinya : Tidak ada Tuhan selain Allah yang Esa, tidak ada syarikat baginya , miliknya segala kerajaan dan pujian dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Tidak ada Tuhan selain Allah Yang Maha Esa yang menepati janjiNya membela hamba-hmbaNya yang menghancurkan musuh-musuhNya dengan keEsaanNya.   5. Saat berada diarafah: ” La ilaha illalahu wahdahu la syarika lahu, lahul mulku walahul hamduwahuwa ‘ala kulli syai inqadir”. Artinya : Tidak ada Tuhan selain Allah yang Esa, tidak ada syarikat baginya , miliknya segala kerajaan dan pujian dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Zikir dan do’a lain yang erat kaitannya dengan kegiatan haji dan umrah.   1. Doa minum air zam-zam : Pada saat minum air zam-zam disunnahkan berdo’a apa saja yang kita kehendaki dari kebaikan dunia dan akhirat. Berikut ini salah satu do’a yang ma’tsur dari ibnu ‘Abbas radiyallahu ‘anhuma. “Allahumma inni as-aluka ‘ilman na-fi’an warizqan wa-si’an wasyifa-an minkulli da-in” Artinya: Ya Allah aku memohon dari-Mu ilmu yang bermanfa’at, rezki yang luas(banyak) dan kesembohan dari segala penyakit.   2. Ucapan ketika ziarah ke Maqam Nabi Muhammad Shollallahu ‘alaihi wasallam. (assalamu ‘alaika ya rasuulullah warahamatullahi wabarakatuh). Dapat ditambahkan dengan bacaan : . (asysyhadu annaka qod ballagta arrisalah, waaddayta al-manah, wanashota al-ummah, wajahadta fillahi haqqoljihad) Artinya : Saya bersaksi bahwa engkau telah menyampaikan risalah-Allah, dan telah melaksanakan amanah serta telah memberi nasihat-yang sempurna pada ummat, dan telah berjihad dengan sebenar-benarnya.   3. Ucapan ketika ziarah kemaqam Abu Bakar ashshiddiq radiyallahu ‘anhu : (assalamu ‘alaika ya Aba Bakr)   4. Ucapan ketika ziarah kemaqam Umar bin khottab radiyallahu ‘anhu : (assalamu ‘alaika ya ‘umar)   5. Ucapan ziarah kubur secara umum termasuk kuburan baqi’ dan kuburan para syuhada uhud. Assalamu ‘alaikum ahladdiya-ri minal mu’minin wal muslimiin. Wainna insya Allah bikum la-hiquun, As-alullaha lana walakum al-‘afiya. Artinya: Salam sejahtera buat kalian wahai penghuni kubur dari kaum mu’minin dan muslimin. Dan insya Allah kami akan menyusul kalian. Aku memohon kepada Allah agar kami dan kalian mendapat ampunan dan keselamatan.   PETIKAN DARIPADA LAMBAIAN KABBAH 2 November 2011   (MOGA ALLAH MENGURNIAKAN HAJI MABRUR KEPADA SEMUA PENYUMBANG PETIKAN DI ATAS . AMIN YA RABBAL A'LAMIN)
          Like · 
          22
      1. Please Say Aameen...

        Share This Duaa...!!!

        _Niloo NabiZada_
        52Unlike ·  · Promote · 
      2. >>>> BER IMAN KEPADA YG GHAIB <<<<

        Kita harus MEYAKINI bahwa dibalik benda yang nampak ini, ada lagi hal-hal yang GHAIB ,...(ini termasuk ber IMAN kpd yg GHAIB)

        الَّذِيْنَ يُؤْمِنُوْنَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيْمُوْنَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَز...See More
        521Like ·  · Promote · 
    WWW

0 comments:

Post a Comment

 
;