Tuesday 23 July 2013

BUKU CATATAN YANG INGIN KUPERSEMBAHKAN KEPADA TUHANKU



July 23 2013 - 07:20PM

LEMBAR LEMBAR HALAMAN DI BUKU KEHIDUPAN KITA


Sahabat...
Betapa hidup ini ibarat sebuah buku...
'Cover' depannya adalah tanggal lahir kita..
'Cover' belakangnya adalah tanggal kematian kita.
Dan setiap lembar halamannya...
Adalah tiap-tiap hari di kehidupan kita...
Dan apapun..
Yang telah dan akan kita lakukan.


Ada 'buku yang tebal'...
Namun adapula ' buku yang tipis'.
Bahkan ..teramat tipis


ada buku yang 'menarik' untuk dibaca..
Namun adapula yang 'kurang menarik'..
Bahkan.. tidak menarik sama sekali.


Sekali kita menulis di lembar halamannya..
Tidak akan pernah kita berhenti sampai selesai.
Hebatnya...
Seburuk apapun tulisan kita pada halaman sebelumnya..
Selalu tersedia halaman selanjutnya..
Yang putih bersih.. baru... dan tanpa cacat.


Sama persis dengan hidup kita..
Seburuk apapun hari kemarin yang terjalani..
Tuhan (Allah) selalu menyediakan hari yang baru untuk kita.


Kita selalu diberi kesempatan yang baru...
Untuk melakukan sesuatu yang benar,
Dalam hidup kita setiap harinya,
Memperbaiki kesalahan kita ...
Dan melanjutkan 'alur cerita' ...
Yang sudah ditetapkan-Nya ..
Untuk tiap - tiap kita.


Sahabat,,
Segala puji bagi-Mu ya Rabb..
Untuk setiap hari baru...
Yang masih Engkau berikan buat kami...
Jalani..nikmati dan isilah halaman buku kehidupan kita..
Dengan hal-hal yang benar dalam keridhoan-Nya.


Sahabat..
Jangan lupakan..
Untuk selalu 'bertanya' kepada Allah..
Tentang apa yang harus kita tulis di setiap halamannya..
Agar pada saat halaman terakhir buku kehidupan kita selesai..
Kita dapati sebuah 'goresan pena' yang indah...


Dan 'penulisnya'...
Menjadi pribadi yang 'indah'...
Yang Allah 'cinta dan rindukan'..
Dan buku kehidupan kita..
Layak untuk di'baca'...
Dan menjadi inspirasi juga teladan ..
Yang memberi kebanggaan ..
Buat generasi setelah kita


Sahabat..
Selamat menulis di 'buku kehidupanmu'...
Dengan 'tinta cinta' dan 'pena kebajikan'.
Dalam tuntunan kearifan nurani..
Berlentera kalam Ilahi ..
Yang telah difirmankan-Nya
Semoga...
Tuhan (Allah) 'tuntun' tangan dan 'hati' kita..


================================================
SHEET SHEET PAGE BOOK IN OUR LIVES


Friend ...
What life is like a book ...
'Cover' is the date of birth our future ..
'Cover' is the date of death behind us.
And each sheet pages ...
Is every day in our lives ...
And whatever ..
Which have and we will do.


There 'a thick book' ...
However unisex 'slim volume'.
Even very thin ..


No book 'interesting' to read ..
But those that are 'less attractive' ..
In fact .. not attractive at all.


Once we write on the sheet pages ..
We will never stop until finished.
Amazingly ...
As bad as anything we post on the previous page ..
Always available the next page ..
Clean white .. new ... and without disabilities.


Exactly the same with our lives ..
Any bad day yesterday which to wark..
God always provides a new day for us.


We are always given a new chance ...
To do something right,
In our every day lives,
Correct our mistakes ...
And continue the 'story line' ...
His predefined ..
For each - each of us.


Friend,,
Praise be to Thee O Lord ..
For each new day ...
You are still given to us ...
Live .. enjoy and fill pages of our lives ..
With the right things in the pleasure of his.


Friend ..
Do not forget ..
To always 'ask' to God ..
About what we should write on every page ..
So when the last page of the book of our life is complete ..
We see a 'stroke of the pen' beautiful ...


And 'author' ...
Being personally 'beautiful' ...
That God 'love and longing for' ..
And the book of our lives ..
Feasible to reading '...
Role model and an inspiration too ..
Which gives pride ..
Make generations after us


Friend ..
Congratulations to write in 'life book' ...
With 'ink love' and 'pen virtue'.
Under the guidance of wisdom conscience ..
Bright Divine inside
He had said his
Hopefully ...
God 'guided' hands and 'heart' we ..

================================================

负债表页的书在我们的生活中


朋友...
什么样的生活就像一本书...
'盖'是我们的未来出生日期..
'盖'是我们身后的死亡日期。
每张页面...
是在我们生活中的每一天......
而且不管..
有,我们将尽。


“一本厚厚的书”......
然而,男女皆宜的“体积纤巧。
即使是非常薄..


没有一本书“有趣”看了。
但那些'少吸引力“..
事实上..没有吸引力。


一旦我们写在纸张上的页面..
我们将永远不会停止,直到完成。
令人惊讶的是...
那么糟糕,因为什么我们上发布前一页..
始终可用下页..
干净的白..新...并没有残疾。


与我们的生活完全一样..
任何糟糕的一天,昨天terjalani ..
上帝总是为我们提供了新的一天。


我们总是赋予了新的机会...
为了做正确的事情,
在我们日常生活中,
更正我们的错误...
并继续“故事情节”......
他预定义..
对于每个 - 我们每个人。


朋友,
赞美祢耶和华啊..
对于每一个新的一天......
你还是给我们...
住我们的生活享受和填写页面..
有了正确的事情,在他的乐趣。


朋友..
不要忘了..
要始终“问”神..
关于我们应该写在每一页上..
所以,当我们的生活的书的最后一页是完整的..
我们看到了“笔”美丽的行程......


和“作者”...
是亲自“美丽”...
神的爱和渴望'..
而这本书,我们的生活..
值得读'...
角色模型和灵感太..
这使骄傲..
使我们的后一代


朋友..
恭喜写的“生命之书”的...
随着“墨爱和'笔美德'。
智慧良心的指导下..
空气灯笼在神州..
他说,他的
希望...
神'引导'手'心'..
 — with Ratu Rimba Niagara


BUKU CATATAN YANG INGIN KUPERSEMBAHKAN KEPADA TUHANKU

Sahabat...
telah senja usiaku kini
telah banyak kisah suka duka sepanjang aku berhidup di muka bumi ini
jika dulu yang aku perjuangkan dalam hidup adalah menghidupkan sebuah kehidupan
yang kabur berjerubu  mendung bergerhana ribut petir waima dilanda tsunami pun
aku harus tempuh dengan tabah
asalkan dapat teruskan kehidupan....

dalam meneruskan kehidupan....
hati ini selalu terihsan mahu membantu mereka yang perlu dibantu sedaya mampu
tapi cahaya pelangi selalu tidak menyebelahi aku
kebaikan yang kuberi selalu memakan diriku sendiri
seolah aku berbuat baik pasti dibalas tidak baik oleh mereka
pada mulanya baik pastinya akan menjadi menjadi musuh membenci padaku
jadi aku tanya di mana letaknya kebaikan, kejujuran dan kesetiaan
sedangkan yang aku agungkan dalam hidupku kebaikan , kejujuran dan kesetiaan

kerana aku rasa aku tak berhak berbuat baik kepada manusia
aku lebih suka bersendiriaan
bermunajat kepada Tuhan adalah lebih baik baikku
andai Tuhan mengatakan hanya berbuat baik kepada Tuhan bukan manusia
mahu kubuang jauh-jauh kehadiran manusia dalam hidupku
biarlah aku kesendiriaan bersama Tuhanku itu adalah lebih baik bagi

kerana Tuhan aku pujuk hatiku
tetap berbuat baik kepada semua manusia walaupun mereka memusuhiku benci padaku
tidak akan ada dendam di hati ini untuk membalas kebencian dengan kebenciaan
dendam dengan dendam...
biarlah mereka begitu
asalkan aku masih begini dengan prinsipku mahu terus berbuat baik pada sesiapa saja...
dengan caraku sendiri....

di alam maya ini rakan fbku adalah nadi sastraku ...
jika mereka hadir sekadar wujud tapi tak wujud
sejujurnya hatiku memang benar terluka
kurasakan mereka tiada sedikitpun ehsan denganku
sengaja merobek-robek hatiku
makanya aku tak mahu terus terluka
kuundur diri
kuundur diri bukan berarti aku membenci mereka
tapi aku terpaksa mencari yang benar-benar ada semangat setia kawan
sanggup bersamaku susah senang menghidupkan api perjuanganku untuk terus menulis
selagi hayat ku  ada....

lebaran demi lebaran kutulis setiap hari
hingga menjadi sebuah buku mengenai cinta sesama insan demi kemanusiaan
cinta kepada Tuhan demi  meraih ehsan balasan cinta-Nya

kusiapkan catatan buku sesempurna mungkin memampu daya
agar dapat kutinggalkan kepada yang berhidup tanda kasih sayangku pada yang masih berhidup
dengan harapan terbuka hati mereka mengirimkan sepotong doa untukku di alam Sana nanti...

setiap catatan yang aku tulis jika dihayati dan diamalkan oleh yang membaca
pahala sedekah jariah  akan masuk terus ke akaun buku catatan akhirat ku pula
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
beruntunglah aku jika buku yang kutulis memberi manfaat kepada yang
membacanya dan kepada diriku juga begitu hebatnya buku catatan dunia menjadi buku catatan di Akhirat...
bila mengenangkan apa yang kutulis akan menjadi buku catatan di Akhirat setiap patah perkataan aku mesti pastikan tiada satu ayat yang membazir atau ayat yang mengundang kejelekan sebuah tulisan untuk dibaca biarlah yang  indah-indah yang boleh mendatangkan iman yang menulisnya dan yang membacanya sebab itu penulisanku mesti teliti setelitinya buku yang kutulis itu bukan untuk mendapat pujian pada manusia  tapi untuk aku persembahkan kepada Tuhanku  semasa aku hidup dan semasa aku berada di Padang Mahsyar nanti ....moga buku catatan di dunia semasa aku hidup diterima Allah swt sebagai buku Catatan Akhirat yang mana jika diterima Allah termasuklah aku golongan hamba-Nya yang beruntung dunia akhirat...jika ditolak jadilah aku hamba-Nya yang rugi dunia akhirat....tapi aku amat percaya setiap yang baik itu datangnya dari Allah swt ...jika dari Allah swt aku tak perlu meragui-Nya kerana janji-Nya pasti DIA tidak akan memungkiri janji

YA ALLAH AKU MENULIS KERANA-MU
BUKAN INGINKAN SANJUNGAN MANUSIA
JIKA MANUSIA TETAP MENYANJUNG APA YANG AKU TULIS
MEREKA SEBENAR-NYA MENYANJUNGI-MU YA ALLAH
KERANA SETIAP YANG AKU TULIS SEMUA-NYA
MEMUJI TENTANG KEBESARAN KUASA-MU
KEKUASAAN-MU TIADA TANDINGAN-NYA
TIADA SIAPA PUN DAPAT MENANDINGI-NYA
HANYA ENGKAULAH TUHAN YANG LAYAK DISEMBAH DI-AGUNGKAN
DI SEBILANG MASA DAN KETIKA
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
SUDAH CUKUP MEMBUKTIKAN BAHAWA HANYA ENGKAU SAHAJA TUHAN SEMESTA ALAM....ALLAHU AKBAR! SEMUA DI LANGIT DAN DI BUMI MEMUJA MEMUJI-MU PAGI PETANG SIANG DAN MALAM TANPA PENGHUJUNGNYA....
MAKANYA YA ALLAH TERIMALAH BUKU CATATAN KAMI HAMBA-MU YANG MAHU PULANG KE PANGKUAN-MU DALAM JIWA YANG TENANG SETENANG AIR DI KALI SYURGA AAMIIN YA RABBAL A'ALAMIIN


......................................................................................
(AKU MILIK-MU YA ALLAH  SEGALA TAKDIRKU DALAM GENGGAMAN-MU)
14 Ramadhan 1434H
23 July 2013M

0 comments:

Post a Comment

 
;