Sunday 21 July 2013

YA ALLAH BERILAH AKU KESEMPATAN PADAKU UNTUK MENGGALI ILMU DI DUNIA INI AAMIIN







  • jujur budimu.....
    Like ·  ·  · 5 minutes ago · 

  • bisa merasakan cinta,kasih sayang dan ilmu,
    itu adalah salah satu dari sekian banyak hal yang Tuhan berikan untukmu.
    aku tidak akan berhenti bersyukur atas nikmat yang telah Dia berikan.
    Senantiasa ucapkan Alhamdulillah
    Like ·  ·  · 14 minutes ago · 

  • Terima kasih Tuhan, kau telah menciptakan sang Mawar Putih dalam hidupku, yang membuatku berusaha bertahan menjalani hidupku sekarang setidaknya karena dirinya. Sehingga setidaknya aku punya motivasi untuk kembali percaya dan yakin bahwa aku harus terus menjalani kehidupan dengan penuh keikhlasan.........................
    Like ·  ·  · 18 minutes ago · 

  • Terima kasih ya allah karena masih memberikan kesempatan padaku untuk menggali ilmu di dunia ini..................
    Like ·  ·  · 16 minutes ago · 

  • Adinda telah memberi kakanda banyak kenangan, dan inilah salah satu kenangan terindah yang telah adinda berikan. Berharap bahwa Tuhan selalu meridhoi adinda.....
    Like ·  ·  · 23 minutes ago · 
SALAM SILATURAHMI SEMANIS KURMA KEBERKATAN RAMADHAN

MOGA LAMAN FB/GRUP KU
SEBAGAI JALINAN SILATURAHMI
YANG SENTIASA HARMONIS
SEMANIS KURMA KEBERKATAN RAMADHAN
SENTIASA SALING MEMBERI MANFAAT
KEPADA DIRI SENDIRI DAN ORANG RAMAI
AAMIIN YA RABBAL A'ALMIIN.

SALAM SILATURAHMI
SALAM RAMADHAN
SALAM AIDIL FITRI
SALAM SEMANIS KURMA KEBERKATAN RAMADHAN
SALAM KEMAAFAN ATAS KEKHILAFAN DALAM BERSASTERA

TULUS IKHLAS DARIPADA,
RATU RIMBA NIAGARA
YANG INGIN SETIA BERPUJANGGA SELAGI SUDI
12 RAMADHAN 1434H
21 JULY 2013
Like ·  ·  · Promote · 4 hours ago · 


Ratu Rimba Niagara posted 3 updates.



  • Ratu Rimba Niagara shared Sri Pemangku Adat's photo.
    Drpd. Karaton Nusantara, atas dengan izin YTM Sri Pemangku Adat:-

    CERITA SANG PEMANGKU ADAT
    Pada zaman dahulu nusantara (kini asia tenggara) adalah didiami oleh manusia yang tiada beragama, kehidupan adalah berdasarkan adat dan kepercayaan tiada bertuhan, tiada juga mempuyai sebuah kerajaan. Tetapi setelah kedatangan rombongan raja-raja dari benua india maka, bermulalah sesebuah kerajaan beraja, beragama hindu dan beradat budaya. Justeru itu, bermulalah wujudnya jawatan Pemangku Adat. Pada waktu itu jawatan Pemangku Adat adalah dipegang oleh keluarga/kerabat raja-raja dari benua india ini. Mereka adalah dikenali sebagai Raja-Raja Jajahan Takluk dan oleh kerana setiap daerah/wilayah mempunyai Raja Jajahan Takluk masing-masing maka, mereka telah melantik seorang dari kalangan mereka yang lebih berpengaruh dan perkasa sebagai dijadikan seorang Maharaja (king of the king) dan membentuk sebuah Negara berkerajaan. Apabila, wujudnya sebuah Negara beraja maka jawatan Pemangku Adat telah bertukar menjadi jawatan Penasihat Raja-Raja sehinggalah kedatangan agama islam di nusantara ini. Agama Islam adalah dibawa oleh pedagang-pedagang arab yang turut juga membawa ulama-ulama bagi menyebarkan agama islam di seluruh pelusuk nusantara ini. Pedangang-pedagang arab ini bukanlah saudagar-saudagar biasa, mereka sebenarnya adalah ahli-ahli keluarga/kerabat Raja-Raja Tanah Arab. Apabila, berakhirnya Maharaja-Maharaja Nusantara ini meganuti agama islam maka, mereka menukar kepada gelaran Sultan-Sultan dan jawatan Penasihat Raja-Raja bertukar dengan gelaran Pemangku Adat. Ini adalah kisah BENAR LAGI TULEN.

    RUMUSAN; (Jika sekiranya kita adalah Wangsa Nusantara maka kita harus menerima pendapat berikut;)

    Adakah anda akan menerima hakikat bahawa nenek moyang anda dahulu kala tidak beragama dan kemudiannya menganuti agama hindu?

    Adakah anda akan menerima hakikat bahawa nenek moyang anda dahulu kala mengamalkan adat budaya beraja mengikut ajaran agama hindu?

    Adakah anda akan menerima hakikat bahawa tanpa jawatan raja-raja jajahan takluk = kemudian disebut, penasihat raja-raja = kemudian disebut, pemangku-pemangku adat maka tidak mungkin bahkan mustahil akan wujudnya sesebuah Kerajaan BeRaja, BerNegara, Beradat, BerBudaya bahkan BerWangsa Nusantara?

    Maka, ADAKAH ANDA PERCAYA ATAU TIDAK? Jawatan PEMANGKU ADAT sudah wujud ribuan tahun dahulu sejak zaman rome, eropah, parsi, india, cina….nusantara. Tahukah anda? Bahawa Para Pemangku Adat adalah menjadi penawar sukacita mahupun dukacita seseorang Raja-Raja atau Maharaja atau Sultan. Soalan? dan Persoalan? Yang dinyatakan ini adalah subjek Pertama bagi seseorang Pemangku Adat dan tiada bertujuan untuk menyalah gunakan fahaman itu, mohon maaf pada semua anggota fb ini….Amin Ya Allah, bersyukurlah kita kepada Yang Maha Pencipta Lagi Maha Bijaksana… Drpd. Karaton Nusantara.
    Like ·  · 8 hours ago · 

  • PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA
    13 Ramadhan 14354H
    22 Julai 2013

0 comments:

Post a Comment

 
;