Monday 12 August 2013

KOLEKSI TEATER BANGSAWAN DIRAJA NUSANTARA & PAHLAWAN DIRAJA NUSANTARA


  • TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN'

    Inma Fernández Mocholí Wonderful, Maharaja Kutai Mulawarman.

    Oman Syaefurrochman lembu suana , mirip paksinagaliman yg ada d kraton cirebon

    Maharaja Kutai Mulawarman ini lembu ngeram yg mulia OS

    Oman Syaefurrochman oh.. ini lembu eram.. brati hampir mirip dgn yg ada d.cirebon.
    ada paksinagaliman jg singa barong yg hampir mirip. d kutai. ada 2 lembu yg brbda nama.

    Maharaja Kutai Mulawarman Nama Kudungga muncul di Prasasti yang terdapat pada Yupa yang berasal dari Abad ke 4. Ia adalah raja pertama kerajaan Hindu: Kutai Martadipura. Nama ini oleh beberapa ahli masih diyakini adalah nama "Asli" yang belum terpengaruh nama Sansekerta dari India. Kutai sering dianggap sebagai kerajaan tertua di Indonesia, oleh karenanya Kudungga bisa disebut sebagai raja pertama di Indonesia ini. Tokoh ini juga termasuk unik, karena pada silsilah kerajaan Islam di Jawa, ia disebutkan sebagai tokoh awal dari lahirnya raja-raja di Jawa, peta silsilah tersebut bisa dilihat, salah satunya di Makam Wotgaleh Berbah Sleman.

    Karya ini akan berusaha untuk menyusuri jejak-jejak Kudungga melalui arsip-arsip dan situs-situsnya yang akan ditampilkan dalam bentuk Karya Etnografi Visual. Karya ini sekaligus berusaha menafsir ulang tentang Kudungga "hari ini" yang selama ini berkembang di masyarakat melalui pembacaan atas Karya Visual tersebut. Hasil akhir dari karya ini adalah pemutaran film dan pameran foto dari ziarah visual atas penelusuran jejak-jejak Kudungga.

    Oman Syaefurrochman subhaanallaah,, semoga, hamba bisa, mendokumentasikan Makam Wotgaleh Sleman. dan kalo d.cirebon sendiri. ada salah 1 nama desa Wotgali d daerah dkt dgn Desa Gamel jg Desa Kaliwulu jg Makam Buyut Trusmi yg ada d Desa Trusmi Plered Cirebon.

    Maharaja Kutai Mulawarman Karena Merujuk Dari Pembuktian Faktual Artefak Prasasti Yupa Adalah Bukti Dari Keberadaan Dan Kemashuranya, Diyakini Prasasti Ini Dibuat Pada Abad Ke IV Masehi Namun Jauh Sebelumya Kerajaan Ini Pada Awal Tahun Masehi Sudah Ada, Walapun Merupakan Wilayah Dan Baru Dizaman Maharaja Sri Mulawarman Naladewa Kerajaan Ini Menguasai Wilayah Seluruh Segara Antara Nusa, Hal Ini Tercatat Dalam Yupa Bahwa Raja Segara Mulawarman Menaklukan Negeri-Negeri Kepulauan Melaya Dan Negara Sejajar Dengannya Adalah Langka Dewa, Maghada (India), Langka Suka Dan Amarapati (Campa), Dan Kalingga (Srilangka) Dan Funan, Tingkok (Cina) Dan Dibuktikan Dengan Kurban Agastya Acwawarman Mengirim Putra-Putranya Menjadi Raja Dikepulauan Nusantara Dan Duta-Duta Di Setiap Kerajaan-Kerajaan Itu Adalah, Tarumanegara (Jawa Barat), Sriwidjaya (Sumatra) Dan Lingga Mataram Kuno (Jawa Tengah), Dan Tana Toraja (Sulawesi), Dan Bali, Pembuktian Akurat Adalah Kurban Besar Sang Mulawarman Yakni Wafrakeswara, Jiwandana, Kalpataru, Bahagratha, Kurban Jiwa, Binatang Sapi (Lembu), Minyak Kental (Mentega Lemak Babi) Dan Minyak Wijen Dan Pohon Kehidupan Serta Bunga Malay (Bunga Teratai). Kekayaan Kerajaan Kutai Kuna Pada Saat Itu, Penghasil Emas, Dan Air Nira Dijadikan Gula Dan Tuak, Dan Sarang Walet Serta Getah Kayu Kahoi Menjadi Damar Dan Getah Kayu Gaharu, Serat Kayu Tengkawang Yang Menjadi Komoditi Miyak Dan Kayu Tanyut Menjadi Tempat Sarang Lebah Yang Menjadi Komoditi Bahan Lilin Dan Madu Serta Ikan Air Tawar Dari Ratusan Anak Sungai Mahakam Dan Danau Yg Dibuat. Sehingga Menarik Minat Perdagangan Dengan Orang-Orang Dari Kerajaan Amarawati Di Campa Kamboja, India Dan Cina.

    Maharaja Kutai Mulawarman Pada Awal Abad Masehi Di Kalimantan Berdiri Sebuah Kerajaan Yang Bernama Kerajaan Sagara, Wilayahnya Disebut Malay Atau Malaya (Mungkin Kata Malay Ini Dapat Diartikan Malaya Atau Me-lo-yo Logat Cina Atau Melayu Logat Sekarang), Yang Merupakan Orang Pribumi, Namun Kerajaan Sagara Ini Tidak Memiliki Wilayah Luas Hanya Merupakan Wilayah Meliputi Beberapa Daerah Dusun Rantau, Wilayah Disebut Malaya Yang Menguasai Perdagangan Dilaut, Adapun Kerajaan Sagara Diperkirakan Berdiri Pada Tahun 17 Masehi, Letaknya Berada Diselatan Kerajaan Singkarak Yang Beribukota Di Utara Kalimantan Sekarang Merupakan Kerajaan Kuno Di Tanah Serawak, Yang Merupakan Gerbang Perdagangan Dengan Kerajaan Li Yi Orangnya Berbahasa Cam, Dibangun Pada Tahun 192 Masehi Kerajaan Ini Disebut Campa Sekarang, Kerajaan Sagara Dipimpin Oleh Seorang Yang Disebut Penghulu Sebagai Raja Atau Penghulu Pertama Adalah Tan Pihatu Anak Seorang Putri Bernama Puan Tahani, Dalam Hikayat Tan Pihatu Membangun Kerajaan Sagara Dibantu Seorang Bernama Minak Samburakai (Minak Dalam Bahasa Kutai Kuno Berati Nenek Atau Ayah Dari Ayah Atau Ayah Dari Ibu), Dan Negerinya Diberinama Tabalariung Atau Negeri Bumbung Beratu, (Nama Tebalariung Menurut Cerita Neroyong Kutai Adalah Tebalai Indah Sekarang Diseberang Muara Kaman) Negeri Ini Digambarkan Dalam Neroyong Kutai Yang Sering Dikisahkan Pada Masa Kekanaan Dengan Judul Negeri Bumbung Beratu Dalam Cerita Ini Pihatu Membangun Negeri Penguasa Sagara Lengkap Dengan Istana Disebut Balai Riung Lengkap Dengan Senopati Dan Hulubalang Dan Menurut Dalam Neroyong Bahwa Keturunan Tan Pihatu Nantinya Akan Menikah Dengan Seorang Pembesar Kerajaan Li Yi Yaitu Seorang Utusan Dagang Bernama Ga Dong Ga Yang Menerima Seorang Pemuda Bernama Keling (Atau Si Keling) Pemuda Yang Datang Mengaku Anak Dari Suryalaya (Dewa Matahari) Dengan Nama Wangsekerta Nama Ini Kemudia Diketahui Adalah Maharaja Sri Acwawarman Yang Merupakan Anak Keturunan Barata Yang Menjadi Raja Di Salakanegara Di Tanjung Tanah Sundapurwa.
    Kerajaan Salakanegara Inilah Yang Awalnya Disebut Wilayah Kepala Desa Setempat Yang Bernama Aki Tirem Atau Sang Aki Luhurmulya. Aki Tirem Menurut Hikayat Yang Dibuat Berdasarkan Kajian Sejarah Gotrasawala Ditulis Para Pakar Disebut Mahakawi Kerajaan Salakanegara Berasal Dari Swarnabhumi (Sumatera), Sementara Leluhurnya Berasal Dari India. Selain Itu Didalam Pustaka Rajya-Rajya I Bhumi Nusantara, Terdapat Naskah-Naskah Lainnya Yang Disusun Panitia Wangsakerta, Seperti Carita Parahyangan, Nagarakretabhumi, Pustaka Dwipantara, Pustaka Pararawtan I Bhumi Jawadwipa. Disitu Pula Disebutkan Bahwa Tatkala Aki Tirem Sakit Parah, Ia Menyerahkan Daerah Kekuasaannya Kepada Dewawarman, Menantunya. Setelah Aki Tirem Wafat, Dewawarman Segera Mengumumkan Berdirinya Kerajaan Hindu Di Ujungkulon Bernama Salakanagara. Pwahaci Larasati Pun Menjadi Permaisuri Dengan Gelar Dewi Dhwanirahayu. Disebutkan Dalam Pustaka Tersebut, Dewawarman (Disebut Juga Dewawarman I) Memerintah Tahun 130-168 Masehi. Dari Pernikahannya Dengan Pwahaci Larasati, Dewawarman Memiliki Beberapa Anak. Satu Di Antaranya Anaknya Kemudian Menggantikannya Menjadi Raja, Yakni Yang Bergelar Prabu Digwijayakasa Dewawarman (Dewawarman II) Yang Memerintah Tahun 168-195 M. Dewawarman Pun Memiliki Istri Lain Seorang Putri Pallawa Yang Meninggal Di Negerinya Keturunannya Pun Tetap Tinggal Di India Hal Ini Juga Tertuang Dalam Kronik (Berita) Cina Yang Menyebutkan Bahwa Pada Tahun 132 M Di Wilayah Jawa Bagian Barat Ada Raja Bernama Pien Dari Kerajaan Ye-Tiao. Pien Merupakan Nama Cina Untuk Dewawarman, Sedangkan Ye-Tiao Lafal Cina Untuk Jawadwipa.

    Maharaja Kutai Mulawarman Keterangan Keberadaan Kerajaan Kota Perak Dalam Catatan Ahli Geografi Yunani Kuno Bertahun 150 M, Ptolemeus. Ia Menulisnya Dengan Nama Argyre Yang Ada Kemiripan Dengan Tutur Didalam Hikayat Cerita Neroyong Ganda Kusuma, Didalam Neroyong Tersebut Dituturkan Bahwasanya Ga Dong Ga Adalah Saudara Raja Kota Perak Atau Negeri Perak Gemilang Kaca Atau Oleh Orang Cina Kerajaan Ini Disebut Kerajaan Li Yi Bangsa Cam, Adapun Raja Negeri Perak Gemilang Kaca Ini, Setelah Menjadi Raja Bergelar Radjendrawarma Yang Memberikan Hak Kuasa Dagang Kepada Saudaranya Untuk Menjadi Seorang Saudagar Dari Kerajaan Li Yi Bangsa Cam, Bernama Ga Dong Ga Tersebut Yang Kemudian Dikenal Dengan Nama Maharaja Sri Kudungga Yang Kawin Dengan Anak Raja Sagara Bernama Putri Puan Gamboh Yang Melahirkan Putri Puan Gari Menurut Hikayat Putri Inilah Yang Kawin Dengan Wangsekerta, Dan Melahirkan Maharaja Sri Mulawarman Nala Dewa Yang Menjadi Raja Sagara Tertuang Dalam Prasasti Yupa Disebut Raja Penakluk Pravatam Sadiva Malaya. Jadi Awalnya Raja Kalimantan Kuno Adalah Penduduk Peribumi Bernama Bangsa Malay (Melayu Tua) Ras Proto dan Duntro Malay Terjadi Karena Bangsa Ini Menerima Kedatangan Dari Koloni Bangsa Cam Dan Bangsa Bharata Yang Membawa Pengaruh Agama Hindu Dan Budha. Kerajaan Sagara Berkembang Pesat Oleh Pedagang India Kerajaan Ini Disebut Quitaire Daerahnya Disebut Ratnadwivantara Sedangkan Pulaunya Disebut Naladwiva Dan Bandarnya Atau Ibukotanya Disebut Martapura. Kerajaan Ini Telah Ada Sejak Tahun 17 Masehi, Dan Kerajaan Ini Menguasai Nusa-Nusa (Pulau-Pulau) Pada Waktu Wangsakarta Mengirim Panglima Perangya Kepenjuru Nusa Di Setiap Penjuru Sagara (Lautan) Panglima Perang Tersebut Dipimpin Oleh Tiga Orang Putra Wangsekerta Gelar Maharaja Sri Acwawarman Adapun Putra-Putranya Tiga Orang Antaranya Mahasenapati Wangseragen Yang Nantinya Menjadi Penguasa Sadiva Malaya Dengan Gelar Maharaja Sri Mulawarman Naladwipa. Dan Putra Kedua Bernama Mahasenopati Wangsejenjat Gelar Maharaja Dijayawarman Memperisteri Putri Raja Campa Dan Menjadi Raja Pula Di Campa (Kamboja Sekarang). Yang Menurunkan Dapunta Hiyang Raja Sriwidjaya (Sumatra Tahun 584) Dan Menurunkan Darma Setu. Sedangkan Putra Ketiga Bernama Mahasenopati Wangseteku Gelar Maharaja Gunawarman, Yang Tinggal Di Kerajaan Salakanegara, Adalah Ayah Dari Wirawarman yang Menikah Dengan Dewi Candika Putri Maharaja Yudhadana (Raja Bawahan Tarumanagara Wilayah Medang Purwa 2 Dan Medang Giri). Kemudian, Dewi Can­dika Dengan Wira­warman Beranak Beberapa Orang, Dua Di An­taranya, Amudrawarman Dan Dewi Jwalita. Kemudian, Dewi Jwali­ta Dijadikan Permaisuri Oleh Sri Maharaja Purnawar­aman. Pernikahan Inilah Yang Menjadikan Maharaja Purnawarman Sebagai Raja Ketiga Di Kerajaan Tarumanagara. Itulah Makna Dalam Perasati Yupa Mengatakan Bahwa Tiga Putra Maharaja Sri Acwawarman Itu Seperti Api Sinaya Dan Menjadikan Maharaja Sri Mulawarman Nala Dewa Sebagai Raja Yang Kuat Dan Berwibawa Serta Berkuasa Sebagai Anak Raja Segara.

    Sir-Kurt Alleyne Honored and Blessed Respect YM. Maharaja Kutai Mulawarman

    Oman Syaefurrochman subhaanallaaah.. catatan bukti sejarah ini. akan hamba salin, dan akan hamba jadikan arsip pribadi. u/ anak cucu kita nanti.

    Maharaja Kutai Mulawarman El regalo es una señal de que Dios es uno;

    Datoq Marangan Bahasa apa tu Boq....? Aneh2 aja bahasa awak ne..

    Maharaja Kutai Mulawarman ne artinya datoq : Karunia Adalah Tanda bahwa tuhan itu esa

    Dresti Budi Widadi Subehanallah salam santun dan salam rahayu

    Ratu Rimba Niagara SEMUA YANG TERJADI ADA YANG TERISIRAT DISEBALIK YANG TERSURAT.
    TUAH EMBA ARAI
    APA IKATAN EMBA ARAI DENGAN BAHUSWARNAKAM KUTAI MULAWARMAN

    MARILAH BERSAMA BETA SUSAH SENANG KITA BERSAMA

    KDYMM MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN BERJIWA PAHLAWAN FISABILILLAH DEMI RAKYAT DAN NUSANTARA AKAN DIPERTAHANKAN SEHINGGA KE TETESAN DARAH TERAKHIR

    SEMBAH TAHNIAH!
    DAULAT TUANKU!
    MOGA KERAJAAN MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN
    DIRAHMATI ALLAH SWT AAMIIN

    DI SYURGA KASIH TERSIMPUL MATI

    RAKYAT BETA YANG DIKASIHI,
    MARILAH BERSAMA BETA;
    PERTAHANKAN BUMI NUSANTARA INI,
    SUSAH SENANG KITA BERSAMA.

    BETA PERTARUHKAN NYAWA,
    DEMI RAKYAT NUSANTARA TERCINTA;
    INILAH TANDA CINTA BETA,
    PADA RAKYAT & NUSANTARA TERCINTA.

    TAK AKAN BERUNDUR BIARPUN SEINCI,
    DI BUMI BERTUAH NUSANTARA INI;
    KITA LAYARKAN PERJUANGAN ILAHI,
    AGAR KITA SEMUA DIBERKATI.

    USAHLAH DIBIMBANG DUHAI RAKYAT,
    KASIH BETA ADALAH MENGUTAMAKAN RAKYAT;
    KARENA ITU TANGGUNGJAWAB BETA PADA RAKYAT,
    BERUSAHA SELAGI DAYA MAJUKAN RAKYAT.

    JANGANLAH DARJAT MEMISAHKAN KITA,
    DARAH KITA WARNA YANG SAMA;
    BERSAMALAH MAJUKAN NEGARA KITA,
    SUSAH SENANG KITA BERSAMA.

    ANDAI BETA DIJEMPUT ILAHI,
    JAGALAH BUMI NUSANTARA INI;
    AGAR DAPAT GENERASI WARISI,
    BARULAH TENANG DI SANA NANTI.

    KIRIMAN DOA AMAT DINANTI,
    JANGAN DILUPAI SAMA SEKALI;
    ALAM BARZAH TEMPAT ABADI,
    SEMENTARA QIAMAT DATANGI.

    MOGA KITA BERTEMU LAGI,
    DI SYURGA NEGERI ABADI;
    SEGALA KEINDAHAN DIKECAPI,
    DI SYURGA KASIH TERSIMPUL MATI.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    (GURINDAM KALBU DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN & SELURUH RAKYAT NUSANTARA TERCINTA)
    5 Syawal 1434H
    12 Ogos 2013M

    (KARYA DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 /MALAYSIA 31 OGOS 2013m)
    5 Syawal 1434H
    12 Ogos 2013M

    Like ·  · Unfollow Post ·  · 4 hours ago



  • TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'SUNAN PAKUBUWONO VI, "WAHAI KAWULAKU, WARGA NUSANTARA AKU RAJAMU..."

    Yulian Mashuri Nugroho mhn info,siapa itu yang tampil di poster?

    Ratu Rimba Niagara MALAM TAK BERBINTANG
    MALAM TAK BERPURNAMA
    YANG ADA BINTANG-BINTANG
    DI ATAS PENTAS BANGSAWAN DIRAJA
    DARI NEGARA-NEGARA SAHABAT DALAM RANGKA KEGIATAN
    SILATURAHMI NASIONAL RAJA DAN SULTAN NUSANTARA III-2013
    DI MALANG. 21 Juni 2013
    MOGA SEMUANYA SUKSES
    MEMBAWA ARTI YANG BESAR KEPADA SELURUH RAKYAT
    DAN RAJA NUSANTARA. AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    Alang Azmi Yusuf takan melayu hilang didunia...... raja zalim raja ku sanggah raja adil raja ku sanjung..............

    Ratu Rimba Niagara Rajaku sentiasa adil
    karna dia ditakdirkan menjadi raja
    untuk menabur bakti pada rakyatnya yang perlu dibantu...karna jasa rajalah makanya Indonesia ini meraih kemerdekaan. Pahlawan raja rela mati demi menghadiahkan kemerdekaan Indonesia kepada rakyatnya...
    Makanya Institusi diRaja Nusantara mesti dimartabatkan oleh semua rakyat Nusantara sebagai menghargai jasa raja yang rela gugur di medan juang demi rakyat tercinta.

    SUNAN PAKUBUWONO VI ,"WAHAI KAWULAKU, WARGA NUSANTARA AKU RAJAMU..."

    Sunan Pakubuwono VI...
    demi Nusantara tercinta kau rela
    pertaruhkan nyawamu di setiap penjuru waktu
    tubuhnmu di hujani peluru
    ditembusi peluru di segenap tubuhmu

    ketika peluru tepat terkena di atas pelupuk mata
    sebelah kanan dan pada dahimu sebelah kanan
    tertembus peluru senjata, "Banker Rifle"

    tubuhmu bermandikan
    darah...darah...darah...
    merah...merah...merah...
    pekat...pekat...pekat...
    mengalir deras tanpa henti

    wajahmu tersenyum tenang
    lalu berkata,
    "Wahai kawulaku, warga Nusantara...
    Aku Rajamu...
    Aku rela pecahkan kepalaku
    dan tumpahkan darahku
    lewat senapang Banker Rifle dari
    tangan angkara penjajah Belanda,
    demi cita-cita kemerdekaanmu !”.

    Setelah habis berkata nafas pun terhenti
    dan mata pun terpejam rapat tapi masih
    tersenyum indah untuk diwariskan
    kepada seluruh warga Indonesia
    dengan harapan wasiatnya didengari
    lalu pertahankan kemerdekaan
    Indonesia hingga ke tetesan darah terakhir!

    Biarpun hampir seratus delapan tahun
    pemergian Sunan Pakubuwono VI
    jasa kepahlawananmu masih diingat
    hingga ke saat ini dan tidak akan dilupa
    sampai kapan pun!
    Memang selayaknyalah Pemerintah Republik Indonesia
    mengangkat mu sebagai ,
    'PAHLAWAN kEMERDEKAAN NASIONAL REPUBLIK INDONESIA!'

    Karya Ratu Rimba Niagara
    5 Syawal 1434H
    12 Agustus 2013M

    DISIARKAN PUISI BAGI MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA PADA
    17 AGUSTUS 2013/ MALAYSIA 31 OGOS 2013


    SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN INDONESIA TERCINTA!

    Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Indonesia Tercinta
    Sekalung tahniah buatmu
    Merah putih sentiasa berkibar megah
    Semegah rakyat Indonesia
    Semegah ibu pertiwi Indonesia

    Setiap 17 Agustus kau sentiasa
    diraikan seluruh rakyat Indonesia
    penuh bangga
    penuh megah
    menyanjungimu menyayangimu
    karena memiikimu bukanlah mudah!
    darah para kasatria diRaja
    sebati di bumi
    untuk pertahankan ibu pertiwi
    nyawa jadi taruhan
    karena keberanian
    para ksatria diRaja
    rela mati di medan juang
    meraih kemerdekaan untuk Indonesia
    makanya Indonesia
    akan terus merdeka
    dalam arti kata yang sebenar-benarnya
    mengikut kehendak rakyat dan ibu pertiwi
    tak akan ada penyelewengan cinta
    pada ibu pertiwi
    karena segala pengorbanan kasatria diRaja
    akan menjadi percuma
    makanya Indonesia harus bersatu
    bagi mempertahankan bumi bertuah
    Indonesia daripada dijajah kembali
    karena kemerdekaan Indonesia
    adalah hadiah daripada tetesan darah kasatria diRaja
    untuk anak bangsa dan ibu pertiwi Indonesia!

    Berkibarlah! Berkibarlah! Berkibarlah Merah Putih!
    dengan penuh rasa megah dan bangga

    Garuda diRaja di angkasa raya berterbangan
    sambil mengibarkan merah putih
    lambang kemegahan Indonesia

    Merah putih akan sentiasa berkibar megah
    dikibarkan oleh semua rakyat Indonesia
    yang cintakan Indonesia
    lambang cinta pada Indonesia
    dan tanda menghargai jasa para kasatria diRaja
    yang rela gugur di medan juang!

    'SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN INDONESIA TERCINTA!'
    'KUCINTA DAN SAYANGIMU SAMPAI KAPAN PUN!
    ' NYAWAKU INI JADI TARUHAN DEMI CINTAKU PADAMU'
    'INILAH HADIAHKU UNTUK GENERASI SENUSANTARA MASA HADAPAN'

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    17 Agustus 2012
    28 Ramadan 1433H
    (PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SELURUH RAKYAT INDONESIA TERCINTA SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA KE-68 PADA 17 AGUSTUS 2013)

    RAJA BERJIWA HAMBA

    RAJA YANG BERJIWA HAMBA
    DIBERI DARJAT DIRAJA
    TAPI MASIH MAHU
    MENUNDUKKAN DARJAT
    DI HADAPAN RAJA SEGALA RAJA
    YANG MEMERINTAH ALAM SEMESTA INI!
    KARENA TAHU TANGGUNGJAWAB SEBAGAI SEORANG KHALIFAH-NYA
    MAKANYA BAGINDA YANG BERJIWA HAMBA SELALU AMBIL
    PERHATIAN DENGAN MASALAH RAKYAT UNTUK DIKONGSI SAMA
    SUSAH DAN SENANG!
    DAULAT TUANKU!
    PATIK TERHARU DENGAN SIFAT MERENDAH DIRINYA TUANKU
    DI HADAPAN ALLAH AZWAJALLAH DAN PADA SEKALIAN HAMBA-NYA JUGA...
    MOGA ALLAH LIMPAHKAN RAHMAT KASIH-NYA TANPA BATAS KEPADA TUANKU HINGGA KE NAFAS TERAKHIR TUANKU
    AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN.

    Daripada Ratu Rimba Niagara @ Putri Alam Nilam Purnama ...
    Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
    5 Syawal 1434H
    12 Ogos 2013M
    (PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN & SEMUA RAKYAT INDONESIA YANG AKAN MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN PADA 17 AGUSTUS 2013 YANG KE-68 TAHNIAH MOGA MERDEKA SELAMANYA DALAM KESEJAHTERAAN AAMIIN )

    "SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN INDONESIA TERCINTA"

    Selamat menyambut hari kemerdekaan Indonesia tercinta
    terlalu banyak rentetan sejarah penuh luka
    yang dialami oleh para pejuang kemerdekaan Indonesia
    air mata derita
    gugurnya darah pejuang ksatria
    rela pertaruhkan nyawa demi kemerdekaan Indonesia
    kepentingan sendiri tidak pernah menjadi keutamaan
    yang diutamakan adalah rakyat dan Indonesia
    biarlah rakyat bahagia
    biarlah Indonesia sejahtera
    nyawa jadi taruhan demi rakyat dan Indonesia
    akan diperjuangkan
    perjuangan rakyat
    perjuangan Indonesia
    hingga ke tetesan darah terakhir

    Selamat menyambut hari kemerdekaan Indonesia tercinta
    moga hari penuh bersejarah ini
    dikenang diraikan oleh semua rakyat Indonesia
    sebagai hari penuh bersejarah
    hari penting yang tak akan dilupakan
    oleh semua generasi dulu kini dan selamanya
    bahawa suatu masa dulu
    gugurnya darah ksatria diRaja dan pahlawan-pahlawan diRaja
    demi menghadiahkan kemerdekaan tuk semua rakyat Indonesia
    agar dapat hidup dengan aman dan sejahtera

    Selamat menyambut hari kemerdekaan Indonesia tercinta
    moga bertambah sukses dan bahagia
    mengecapi nikmat kemerdekaan
    sebuah negara yang aman damai
    tanpa sesiapa berani mahu menjajah Indonesia
    yang sudah merdeka sejak 68 tahun
    semua rakyatnya mahukan hidup
    tanpa peperangan
    tanpa persengketaan
    tanpa menzalimi rakyat dengan pemerintahan yang tidak adil
    kuasa yang diamanahkan rakyat adalah untuk membela rakyat setulus ikhlas
    itulah kunci kegemilangan dalam ketamadunan hidup dalam negara yang merdeka
    MERDEKA! MERDEKA!MERDEKA! UNTUK INDONESIAKU YANG TERCINTA

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    5 Syawal 1434H
    12 Agustus 2013M

    (PUISI DIILHAMKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA KE-68 PADA 17 AGUSTUS 2013)
    5 Syawal 1434H
    12 Agustus 2013M

    Like ·  · Unfollow Post ·  · 7 hours ago



  • TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'BICARA TUAH UNTUK DIDENGARI (1)

    Jebat, tahukah kau betapa terseksanya aku
    bila Bendahara membawa khabar tentang penderhakaanmu.

    Semalam aku tidak tidur
    gelombang serba salah menghempas ke dadaku
    aku menimbang dan mengenang
    kaulah sahabat yang kusayang
    bagaimana dapat kutusuk keris itu ke badanmu.

    Alangkah sukarnya membuat pilihan
    jika aku pulang membunuh Jebat
    aku akan kehilangan kawan
    tapi jika aku membiarkan kau menderhaka
    bangsaku akan kehilangan Tuah.

    Lalu aku pilih untuk mengorbankan
    sahabat kesayanganku sendiri
    walaupun kelak aku dituduh sebagai pengampu
    atau dikutuk kerana kesetiaan yang melulu.

    Biarkanlah
    kuharap disuatu waktu nanti
    bila bangsaku berpecah belah
    mereka akan menyedari
    bahawa si Tuah bukan menentang Jebat
    tetapi menentang penderhakaan dan perebutan kuasa
    yang kupertahankan bukan raja
    tetapi kerajaannya
    tanpa kerajaan tidak kan wujud sebuah negara
    tanpa negara apalah ertinya sebuah bangsa.

    Jebat, aku mungkin tidak begitu bijaksana
    tetapi inilah usaha terakhirku
    agar tanah airku tidak akan hilang kerajaanya
    bangsaku tidak akan hilang ketuanannya
    dan Melayu tidak akan hilang di dunia.

    -HE-

    cc, Warisan Senjata Melayu
    BICARA TUAH UNTUK DIHADAMI

    Jebat, tahukah kau betapa terseksanya aku
    bila Bendahara membawa khabar tentang penderhakaanmu.

    Semalam aku tidak tidur
    gelombang serba salah menghempas ke dadaku
    aku menimbang dan mengenang
    kaulah sahabat yang kusayang
    bagaimana dapat kutusuk keris itu ke badanmu.

    Alangkah sukarnya membuat pilihan
    jika aku pulang membunuh Jebat
    aku akan kehilangan kawan
    tapi jika aku membiarkan kau menderhaka
    bangsaku akan kehilangan Tuah.

    Lalu aku pilih untuk mengorbankan
    sahabat kesayanganku sendiri
    walaupun kelak aku dituduh sebagai pengampu
    atau dikutuk kerana kesetiaan yang melulu.

    Biarkanlah
    kuharap disuatu waktu nanti
    bila bangsaku berpecah belah
    mereka akan menyedari
    bahawa si Tuah bukan menentang Jebat
    tetapi menentang penderhakaan dan perebutan kuasa
    yang kupertahankan bukan raja
    tetapi kerajaannya
    tanpa kerajaan tidak kan wujud sebuah negara
    tanpa negara apalah ertinya sebuah bangsa.

    Jebat, aku mungkin tidak begitu bijaksana
    tetapi inilah usaha terakhirku
    agar tanah airku tidak akan hilang kerajaanya
    bangsaku tidak akan hilang ketuanannya
    dan Melayu tidak akan hilang di dunia.

    -HE-

    cc, �Warisan Senjata Melayu
    Like · · Unfollow Post · Friday at 1:52am
    76 people like this.

    Kamhazman Oman AkU mendurhaka kerana mu abang tuah..
    Friday at 1:53am · Like

    MomokSiam Pattaya BICARAKU PADA PEMBENCI TUAH!

    Kalian yang mengutuk Tuah,
    kemari!
    Kita berbicara.

    Apalah ikhtiar Tuah:
    Di kanan, hukum Raja berkuasa.
    Di kiri, teman yang sudah derhaka.
    Jebat tinggal seorang diri.
    Kasturi, Lekir, Lekiu bukan sahabat lagi.
    Di pinggang
    menggeletek Pamong Sari Bukit Siguntang.

    Kalau kalianlah Tuah, tertitah
    membuang Jebat
    apa bisa kalian buat?

    Dari riak muka kalian
    sudah tahu aku:

    Kalian adalah Tuah, Kasturi,
    Lekir dan Lekiu.
    Kalian patuh pada tuan.
    Jebat kan jadi habuan
    di tangan kalian.

    Usahlah Tuah kalian kutuk
    kalau kalian sepertinya mengikut telunjuk.

    Kalian yang menjulang Jebat
    kemari!
    Kita bicara.

    Di kanan, Tuah mati ditikam.
    Di kiri, Raja berlaku kejam.
    Kasturi, Lekir, Lekiu tak ambil peduli.
    Jebat, nekad dalam bara api
    Mau dibayarnya budi.

    Di pinggang
    menggelepar keris Taming Sari.
    Tiada gentar lagi Jebat pada mati.

    Kalau kalianlah Jebat
    bersugul kematian sahabat
    apa bisa kalian buat?
    Dari raut muka kalian
    sudah tahu aku:
    Kalian adalah Tuah, Kasturi,
    Lekir dan Lekiu.
    Takkan berani kalian melawan tuan.
    Takkan ada pada kalian
    semangat setiakawan pada yang
    keseorangan.

    Usah berpura menyanjung Jebat
    Kalau yang kalian ucap, bukan yang terbuat

    Puisi ditulis oleh: KhalifahGayong
    Friday at 1:54am · Like · 5

    Adik Nakal Terbaikkk...
    Friday at 1:59am via mobile · Like

    Kamhazman Oman “Wahai orang-orang Melaka, apabila kamu merasa tidak puas hati atau tidak berkenan akan sesuatu maka hendaklah kamu memberitahu kepada anak isteri kamu, kaum keluarga kamu, sahabat taulan kamu, jiran tetanga kamu, orang-orang kampung kamu. Janganlah hendaknya tidak ada orang yang tidak kamu beritahu akan rasa geram hati kamu dan amarah kamu itu.

    Maka hendaklah kamu kumpulkan anak bini kamu, sanak-saudara kamu, sahabat taulan kamu, jiran tetangga kamu, orang kampung kamu, kumpulkan semua orang-orang Melaka dan bawalah berita itu hendaknya ke Lubuk China hingga ke Tanjung Tuan hingga ke Linggi hingga hendaknya sampai ke Rembau Labu dan Lukut dan hendaknya sampailah berita ini hingga ke Seri Menanti.
    Bawalah berita ini kepada Jakun dan Biduanda, Semelai dan Sakai agar hendaknya mereka sama mendengar kematian Tun Hukum dibunuh Raja Melaka difitnah Sang Kitul Kerala difitnah Sang Linggam anak cucu Nina Manikam. Hendak-hendaknya mereka akan bersama kita menyumpit yang jahat membuluh yang zalim.

    Wahai orang-orang Melaka pada malam ini di atas Bukit China maka berjanjilah kita semua dan ingat mengingatilah kita semua bahawasanya kematian Tun Hukum itu akan membawa bencana ke atas negeri Melaka.

    Wahai-orang Melaka apabila kamu merasa tidak puas hati maka kamu beraraklah dan berjamonglah beramai-ramai menuju ke istana. Maka hendaklah kamu mengepung istana dan jika sekiranya di jalan kamu bertemu sesiapa sahaja maka ajaklah mereka datang bersama-sama untuk pergi mengepung istana. Jika sekiranya kamu bertemu Juak dan Sida istana maka hendaklah kamu duduk bicara menerangkan angkara yang amarah kamu yang amat sangat terhadap raja.

    Hendaklah kamu membawa gendang dan palu agar raja yang sentiasa beradu akan bangun dan bertanya apakah angkara orang Melaka dimalam hari hingar dan bising. Apakah angkara hingar dan bising mengganggu beta yang sedang nyenyak beradu.

    Wahai orang-orang Melaka berkumpul dan beraraklah kita pada malam ini ke istana. Amarah kamu itu adalah amarah aku juga. Amarah aku itu adalah amarah seluruh roh di Bukit China. Amarah kamu itu adalah amarah cucu-cicit Penghulu Tanjung Keling. Amarah kamu ini adalah amarah cucu-cicit Wan Empok Wan Melini anak cucu-cicit dari Bukit Seguntang Mahameru.

    Wahai orang-orang Melaka pada malam ini panglima kita telah segak siaga anak cucu-cicit Penghulu Sidata Tanjung Keling, anak cucu-cicit Hang Li Po dan Panglima Besar Tun Bersih. Bersama-sama sebahulah kamu wahai orang-orang Melaka.

    Inilah janji aku kepada kamu wahai orang-orang Melaka, bukan janji aku untuk menjadi raja bukan janji aku untuk menjadi tuan. Di atas Bukit China ini seperti Musa di atas Bukit Sinai seperti Isa di atas Bukit Zaiton inilah aku Jebat anak cucu-cicit Wan Empok Wan Melini dari Bukit Seguntang Mahameru asal
    usul keturunan aku Raja Suran yang turun ke laut anak cucu kepada Iskandar Zulkarnian maka marilah kita bersama-sama mengepung istana raja Melaka.
    Akulah Jebat yang akan diingat hendak-hendaknya oleh seru sekelian alam dengan kata-kata Raja Adil Raja Di Sembah Raja Zalim Raja di Sanggah. Marilah kita bersama-sama berarak pada malam ini dan ketika ini dengan obor jamong dan pelita mengepung Istana Raja.”

    ”INGATLAH WAHAI ORANG ORANG MELAKA DUNIA INI HANYA UNTUK MEREKA YANG BERANI !!!”
    Friday at 2:02am · Like · 1

    Jebat yang Tidak Jadi Menderhaka

    Sepanjang hidupnya
    Jebat mendengar Tuah berkata:
    pantang Melayu menderhaka.

    Kata-kata itu diulang-ulang
    pantang Melayu menderhaka
    pantang Melayu menderhaka.

    Tuah mengajar mereka menghafalnya
    Tuah meminta mereka berjanji
    untuk mentaati.

    Sehinggalah pada hari itu
    Tuah dihukum tanpa usul periksa
    Tuah yang setia dituduh menderhaka
    Tuah yang dikasihi dihukum mati
    siapakah yang dapat berdiam diri.

    Dengan marah yang menggelegak
    Jebat mahu memberontak
    tetapi dia tergamam
    terbayang wajah Tuah
    bersungguh-sungguh meminta
    agar tidak menderhaka
    kata-kata orang yang disayangi
    memang selalu dikenang
    amanat orang yang disayangi
    akan tetap dipegang
    jika Jebat menderhaka
    akan tercemar persaudaraan mereka.

    Kerana kasihnya kepada Tuah
    Jebat tidak jadi membantah
    dia pun tunduk
    menerima segala tugas can anugerah
    yang telah dilucutkan daripada Tuah.

    Tidak ada apa-apa
    yang berlaku di Melaka
    kerana Jebat tidak jadi menderhaka
    tidak ada apa-apa yang mengganggu
    ketika raja lena beradu
    didodoi dayang diulit lagu.

    Kerana Jebat tidak menderhaka
    Tuah tidak dijemput pulang ke Melaka
    Hiduplah dia di hutan
    sehingga mati dan dilupakan.
    Friday at 2:17am · Like · 1

    Brader T Ice Tuah tu poyo lebey.termaktub dalam sejarah tikam curik sedara sendiri.
    Friday at 9:05am via mobile · Edited · Like · 1

    Hiznul Mukmin Syahideen tpi pemeritah yg adil saja layak di sanjung.. bkn menarik benang yg basah..
    Friday at 12:37pm via mobile · Like

    MomokSiam Pattaya Ada orang cakap yang Tuah tidak mengikut ajaran agama kerana mematuhi apa yang disuruh oleh Sultan apabila Jebat dijatuhkan hukuman mati.

    Tapi tahukah anda hukumnya di dalam Islam haram sama sekali untuk kalian menjatuhkan pemerintah walau apa pun sebabnya, walau sezalim manapun pemerintah itu selagi dia memegang kalimah syahadah? Hang Tuah tidak pernah langsung bersalah dalam hal ini. Hayati hadis di bawah:

    “Sebaik-baik pemimpin kalian adalah yang mereka mencintai kalian dan kalian mencintai mereka, mereka mendoakan kalian dan kalian mendoakan mereka. Dan sejelek-jelek pemimpin kalian adalah yang mereka membenci kalian dan kalian membenci mereka, mereka mengutuk kalian dan kalian mengutuk mereka.” Beliau ditanya, “Wahai Rasulullah, bolehkan kami memerangi mereka?” Beliau menjawab, “Tidak, selagi mereka masih mendirikan shalat di tengah-tengah kalian. Jika kalian melihat dari pemimpin kalian sesuatu yang tidak baik maka bencilah tindakannya, dan janganlah kalian melepas diri dari ketaatan kepada mereka.” (HR. Muslim no. 1855)

    Prinsip hang tuah seiring dengan prinsip wali songo di Indonesia dengan tidak menentang pemerintah majapahit walau kerajaan tersebut zalim. Walhal pada masa itu pengaruh wali songo cukup kuat di Indonesia. Hang Tuah di tempat yang benar.

    Dan apa yang berlaku pada Tuah juga bukan dalil untuk menghalalkan Jebat mengamuk sehingga Sungai Melaka berdarah dengan Taming Sarinya. Tuah mematuhi apa yang digariskan oleh Islam.

    -HE-

    wallahualam bissawab
    Friday at 3:07pm · Like · 4

    Hiznul Mukmin Syahideen da tuah badan nk wat cm ne.
    Friday at 3:12pm via mobile · Like · 1

    Brader T Ice kalau betul dia wujud pun,dah lama meninggal dah,walau apa pun pendapat peribadi,apa yang termaktub tinggal dalam lipatan sejarah.nilaikan erti kesetiaan tuah pada raja dan kesetian Hang Jebat pada saudara sahabat.
    Friday at 3:17pm · Like · 2

    MomokSiam Pattaya Yup............ apa yg termaktub tersurat dan tersirat pada hikayat sejarah semua untuk renungan kita....... untuk BANGSA MELAYU (BANI TA-MIM) kita bersatu dan jangan sesekali beradu domba sesama sendiri kelak keuntungan diperolihi bangsa yg satu lagi........
    Friday at 3:22pm · Like · 3

    Brader T Ice tapi kalau tak silap aku,dari pembacaan hikayat hg tuah,jebat lagi tinggi ilmu permainn dia cuma masa bertarung dgn hang tuah,jebat tidak bersungguh2.hanya bermain melayan tuah sebab tak tergamak membunuh saudara yg dia sayangi.kalau aku tak salah la
    Friday at 3:27pm · Like

    MomokSiam Pattaya wallahualam bissawab......

    tapi ader baris2 yg mengatakan " Beliau (Hang Jebat) rela mati ditangan kekanda nya (Hang Tuah)... " ader berkemungkinan juga apa yg Tuan Brader T Ice katakan ...
    Friday at 3:56pm · Like · 2

    Laksamana Kasturie mohon momoksiam add freinds.....
    Yesterday at 1:27am via mobile · Like · 1

    MomokSiam Pattaya silakan Tuan Laksamana Kasturie
    Yesterday at 1:35am · Like

    Laksamana Kasturie Terima kasih sahabat MomokSiam Pattaya.....
    Yesterday at 1:36am via mobile · Like · 1

    Aise Chenta Orang yang Berilmu , Luas Isinya .
    Luasnya isi tu , Allah saja Yang Mengetahui .
    Yesterday at 1:36am · Like · 2

    MomokSiam Pattaya alhamdulillah ....... salam kasih sayang dan salam ukhwah den hulurkan Tuan Laksamana Kasturie .....
    Yesterday at 1:37am · Like · 2

    Laksamana Kasturie Samo2 la waghih......afwan billah....
    Yesterday at 1:38am via mobile · Like · 1

    Kamhazman Oman • Raja Melaka menitahkan Hang Tuah beradu tenaga dengan Hang Jebat kerana amukannya yang dianggap menderhakai raja.
    • Hang Jebat terkejut melihat kemunculan Hang Tuah di tengah-tengah taman istana dan pergelutan berlaku pada hari itu juga.
    • Hang Tuah Tidak Dapat menewaskan Hang Jebat selagi keris Taming Sari masih di tangan Hang Jebat.
    • Hang Tuah berjaya mengambil Keris Taming Sari daripada Hang Jebat ketika mereka sedang berehat keletihan.Hang Jebat berjaya ditikam dengan keris tersebut.
    • Hang Jebat mengamuk di tengah pasar negeri Melaka.
    • Hang Tuah berkhalwat selama tiga hari tiga malam dan tidak boleh bercakap.
    • Hang Jebat berjumpa dengan Hang Tuah dan menyampaikan wasiatnya tentang anaknya. Beliau mati di pangkuan Hang Tuah.
    • Mayat Hang Jebat digantung di tengah-tengah jalan besar selama tujuh hari tujuh malam untuk tontonan rakyat.
    • Dang Baru melahirkan anak lelaki yang diberi nama Hang Kadim.
    • Hang Kadim dihantar ke Inderapura untuk dijaga oleh ayahanda Tun Teja.
    10 hours ago · Like

    Ratu Rimba Niagara HANG TUAH & HANG JEBAT KISAH PENDEKAR MELAYU YANG TAK LAPUK DEK HUJAN YANG TAK LEKANG DEK PANAS

    Hang Tuah dihukum mati oleh Sultan Melaka tanpa usul periksa
    Hang Jebat memberontak atas kematian Hang Tuah sahabatnya
    Lalu menjadi derhaka kepada Sultan Melaka...
    Sultan Melaka menitahkan Hang Tuah membunuh Hang Jebat setelah tahu Hang Tuah masih hidup.
    Hang Tuah patuh pada perintah Sultan Melaka walaupun tahu Hang Jebat jadi begitu untuk membela kematiannya.

    "Tuah adakah ini balasan engkau? Aku membela kematianmu
    engkau pula mahu membunuhku?"

    "Pantang anak melayu menderhaka kepada raja?
    Aku dihukum bunuh oleh raja kerana difitnah?"

    "Haa.... tahu pun engkau?
    Adakah raja yang zalim mahu ditaat setia lagi
    Menghukum tanpa bukti?
    Makanya salahkan aku sahabat pendekarmu membela engkau?"

    "Memanglah tak salah tapi aku pantang anak melayu menderhaka
    kepada raja?"

    "Tuah raja apa namanya itu tuah?
    Raja adil raja disanjung
    Raja zalim wajib diderhaka..."

    "Cukup....! Cukup...! Cukup....!
    Sekarang ini aku terpaksa hapuskan engkau dengan keris taming sari ini kerana ternyata engkau anak melayu yang derhaka ..."

    "Silakan tuah...! Jika itu membuatkau engkau rasa bahagia sebagai pendekar melayu yang menyokong raja yang zalim...silakan...silakan bunuh aku sahabatmu yang membelamu tapi ini balasanmu. apa yang kau dapat daripada raja? Selepas kematianku ini ...aku pasti raja akan kurniakan engkau darjah kebesaran yang dibanggai oleh semua pendekar melayu."

    "Ciss Jebat! Jaga tutur katamu itu...bukan nama dan sanjungan yang aku harapkan tapi...aku pantang anak melayu derhaka kepada raja tak kira apa alasan pun!"

    "Kalau begitu cepat bunuhlah akan Tuah. Dengan kematianku nanti ...namamu akan dikenang sebagai pendekar melayu yang terbilang dan termahsyur di bumi Nusantara ini....dan aku digelar penderhaka raja selamanya tapi aku yakin akan wujud pendekar melayu anak cucuku yang membersihkan namaku bukan sebagai penderhaka raja tapi pendekar yang taat setia kepada sahabatnya dan membela rakyat yang dizalimi sultan.Jika aku berada dipihak yang benar aku bersumpah di Melaka ini tak akan ada Raja buat selamanya."

    "Jebat...engkau bukan penentu takdir....di Melaka ini aku akan pastikan tiada siapa yang akan menghapuskan Raja di Melaka ini kerana Raja adalah lambang kewujudan melalyu di tanah melayu. Aku tak mahu melayu hilang di dunia..."

    Perlawanan silat yang hebat di antara hang tuah dan hang jebat memakan masa yang begitu lama...dan akhirnya hang jebat sengaja memberi peluang kepada hang tuah membunuhnya kerana dia tidak sampai hati membunuh sahabat baiknya hang tuah yang sudah dianggap sahabat dunia akhiratnya.

    Sehingga sekarang kisah hang tuah dan hang jebat menjadi perbualan kisah pendekar melayu yang paling popular hingga ke abad ini.Dan hingga kini Sultan Melaka masih lagi tiada wujud di melaka. Sedangkan sejarah sultan bermulanya di melaka. Kenapa jadi begini. Adakah sumpah Hang Jebat telah termakbul atau menunggu Doa Hang Tuah temakbul wujudnya kembali Sultan Melaka?

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    4 Syawal 1434H
    11 Ogos 2013M
    7 minutes ago · Edited · Like

    Ratu Rimba Niagara KERIS MENJADI SAKSI BISU HEBATNYA PERTEMPURAN!

    Keris menjadi saksi bisu
    hebatnya pertempuran mu duhai keris
    kehebatan mu di gelanggang pertempuran di akui sejak berzaman
    kau sentiasa dikenang sepanjang zaman
    kau sentiasa di hatiku
    kan ku perjuangkan kepahlawananmu
    hingga ke titisan darah terakhir
    biarpun nyawaku jadi taruhan
    agar kau mengerti
    yang aku cintakan mu
    selagi nafas ku ada
    lambang cinta
    lambang setiaku
    padamu keris....
    yang tak pernah jemu
    mencintaimu
    untuk mempertabatkanmu
    agar dicintai juga anak bangsa
    sejak zaman berzaman

    Karya Ratu Rimba Niagara
    31 Ogos 2012

    KERIS LAMBANG KEPAHLAWANAN MELAYU

    Keris lambang kepahlawanan melayu,
    Keris juga lambang kekuasaan Kesultanan Melayu;
    Kepahlawan dan kedaulatan sultan tak pernah layu,
    Akan di pertahankan hingga ke titisan darah terakhir generasi melayu.

    Tak akan hilang melayu di dunia,
    Itulah sumpah Laksamana Hang Tuah;
    Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
    Berbangga menjadi bangsa melayu di bumi bertuah.

    Ilmu persilatan diminati sejak dahulu,
    Diperturunkan hingga ke generasi baru;
    Bersama mempertahankan kedaulatan kesultanan melayu,
    Akan dibanggai sehingga ke anak cucu.

    Pahlawan melayu sudah terbilang,
    Kepahlawanannya demi agama bangsa dan negara;
    Ilmu persilatan tak akan hilang,
    Akan diperturunkan dengan semangat yang membara.

    Salam silaturrahim salam kepahlawanan,
    Kepada semua pejuang bangsa yang tersanjung di hati;
    Kukagumi kalian kerana semangat perjuangan,
    Yang tak jemu berbakti dan menabur budi.

    AKU BERSYUKUR KERANA AKU MELAYU

    Aku bersyukur karena aku MELAYU
    Aku redho karena aku MELAYU
    Aku gembira karena aku MELAYU
    Aku bangga karena aku MELAYU
    Karena aku cuma mendengar satu saja bangsa yang
    tak akan hilang di dunia yaitu BANGSA MELAYU ( Kata Wakil Anak Melayu Seluruh Dunia)

    Takkan hilang melayu di dunia,
    Ini sumpah pahlawan Hang Tuah;
    Melayu bersatu bermuafakat bersama,
    Itulah matlamat pewaris Hang Tuah.

    Berjuang tetaplah berjuang jua,
    Pantang undur sebelum berjuang;
    Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
    Gagahnya pahlawan terus gilang-gemilang.

    Ratu Rimba Niagara
    31 Ogos 2012

    RAKYAT DI LUAR SANA MENANTIKAN KEJAYAANMU!

    Duhai...pahlawanku...
    Jangan mudah berputus asa dalam perjuanganmu
    Aku di sini sentiasa menyokongmu
    Ayuh teruskan perjuanganmu
    Rakyat di luar sana menantikan kejayaanmu
    Terus.....!!!Terus....!!! Teruskan langkah kepahlawananmu
    Kerana kejayaan sedang menantimu...
    Kejayaanmu adalah untuk Rakyat, Raja & Negara Mu Tercinta!

    Karya Ratu Rimba Niagara
    13 Ogos 2012
    24 Ramadan 1433H

    TAKBIR RAYA AIDIL FITRI KEAGUNGAN HANYA UNTUK ALLAH TUHAN SEKALIAN ALAM

    ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR SEGALA PUJI-PUJIAN HANYA UNTUK-MU
    YA ALLAH JADIKANLAH AKU ROH SUCI YANG KAU MAHUKAN YANG AKU DAMBAKAN

    TAKBIR RAYA AIDIL FITRI KE-ANGUNGAN HANYA UNTUK ALLAH
    TUHAN SEKALIAN ALAM
    TUJUH PETALA LANGIT
    TUJUH PETALA BUMI
    BERGEMA LANTUNAN
    TAKBIR RAYA AIDILFITRI
    HARI KEMENANGAN HAMBA-NYA YANG BERPUASA

    TAKBIR RAYA AIDIL FITRI
    DARI ARASY ALLAH SWT
    HINGGA SELURUH ALAM
    TAKBIR AIDILFITRI
    DILAFAZKAN DENGAN PENUH KEINSAFAN RATAPAN
    MENDAYU-DAYU....SAYU...SYAHDU...HIBA....
    BETAPA HANYALAH ALLAH SEGALA PERGANTUNGAN HIDUP DAN MATI MENGAKU SEPENUH HATI TIADA TUHAN LAIN YANG DISEMBAH MELAINKAN DIA
    ALLAHU AKBAR...ALLAHU AKABAR....ALLAHU AKBAR
    ALLAH MAHA BESAR
    ALLAH MAHA BESAR
    ALLAH MAHA BESAR
    ALLAH MAHA BESAR YANG TERAMAT BESAR
    SEGALA PUJI BAGI ALLAH YANG TERAMAT BANYAK
    MAHA SUCI ALLAH WAKTU PAGI DAN PETANG
    TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH
    DAN TIADA LAIN YANG KAMI SEMBAH KECUALI DIA
    KAMI IKHLAS KEPADA-NYA
    MESKIPUN DIBENCI OLEH ORANG-ORANG KAFIR
    TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH YANG MAHA ESA
    YANG MENEPATI JANJI-NYA
    YANG MENOLONG HAMBA-NYA
    DAN YANG MEMULIAKAN TENTERA-NYA
    DAN DIA TELAH MENGHANCURKAN SEMUA KUMPULAN (PENENTANG)
    DENGAN KEKUASAAN-NYA
    TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH
    ALLAH MAHA BESAR
    SEGALA PUJI-PUJIAN HANYA BAGI ALLAH"

    YA ALLAH DI PAGI SYAWAL PENUH BERKAT INI
    KAU AMPUNKAN AKU
    KAU TERIMALAH TAUBATKU
    SESUNGGUH-NYA AKU HAMBA-MU YANG HINA TAMPA PENGAMPUNAN DARI-MU
    YA ALLAH JADIKANLAH AKU HAMBA-MU
    DI MANA DARI AWAL KEJADIAN AKU ADALAH ROH SUCI PENUH TUNDUK TAWAUDUK
    MAHU MENJADI HAMBA-MU YANG PATUH DAN TAAT KEPADA SEMUA PERINTAH-MU MENGAKU SEBENAR-BENAR MENGAKU KAU ADALAH TUHANKU TIADA TUHAN LAIN SELAIN ENGKAU...HANYA ENGKAU SAHAJA YANG LAYAK DISEMBAH MAKA DARI ITU AKU MAHU MENJADI HAMBA-MU SEPERTI KEJADIAN ASALKU
    ROH SUCI YANG TAWAUDUK

    YA ALLAH YANG MAHA MEMAKBULKAN SEGALA PERMINTAAAN
    WUJUDKANLAH ROH SUCI KEJADIAN ASALKU DIJIWAKU YANG MASIH BERNAFAS INI SEHINGGALAH NAFAS TERAKHIRKU NANTI KAU TERIMALAH AKU SEBAGAI ROH SUCI YANG TENANG LAGI KAU REDHAI ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR SEGALA PUNYA HANYALAH UNTUK-MU
    KAU MAHA MENEPATI JANJI
    MAKANYA JADIKANLAH AKU ROH SUCI YANG KAU MAHUKAN DAN AKU DAMBAKAN TIADA APA YANG KUINGINI DI DUNIA INI LAGI HANYALAH MAHU KE JALAN-JALAN-MU
    ITU SAJALAH YANG MENENANGKAN JIWAKU DI KALA INI
    SUMPAH SETIA ROH SUCI
    ITULAH YANG HENDAK KUPASAKKAN
    DI JIWA DI KALBU AGAR AKU BENAR SEBENAR IKHLAS MENGOTAKAN SUMPAH SETIAKU PADA-MU
    BIARPUN DIBENCI OLEH ORANG-ORANG KAFIR
    AKU TETAP MENGAJAK TENTERA-TENTERA-MU
    BERJUANG BERMATI-MATIAN UNTUK MENYEBAR LUASKAN AGAMA SUCI-MU DI SERATA BENUA BUMI-MU INI.....DI MANA MANUSIA BERHIDUP DI SITULAH
    TENTERA-TENTERA-MU AKAN MEMPERJUANGKAN-MU
    AGAR SEMUA MANUSIA DI BUMI INI TAKUT DENGAN-MU
    AKUR DENGAN PERINTAH-MU
    MEMBESARKAN-MU
    MENG-AGUNGKAN-MU
    DI SEBILANG MASA DAN KETIKA
    ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR
    ALLAH MAHA BESAR ALLAH MAHA BESAR ALLAH MAHA BESAR
    SEGALA PUJI-PUJIAN HANYA UNTUK-MU
    KAU MAKBULKAN SEGALA DOA YANG KUPINTA
    AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    .........................................................
    (HAMBA-MU YANG KERDIL DI SISI-MU)
    1 Syawal 1434H
    8 Ogos 2013M

    MomokSiam Pattaya alhamdulillah........... panjang berangkai hasil nukilan Puan Ratu Rimba Niagara untuk renungan kita bersama...... terima kasih

    Ratu Rimba Niagara Terima kasih atas kesudian menghargai nukilan karya ini dan terima kasih juga atas cetusan idea untuk skrip , TEATER BANGSAWAN DIRAJA BERTAJUK, ' BICARA TUAH UNTUK DIHADAMI ' DENGAN BANYAK EPISODNYA.MOGA MENJADI KENYATAAN UNTUK DIPENTASKAN ATAU BERADA DILAYAR PERAK DAN DIBUKUKAN. AAMIIN.

    MomokSiam Pattaya Insya allah..... lakukan semoga dapat kita sama2 mertabatkan Warisan Melayu hingga ke akhir zaman...

    Ratu Rimba Niagara In Shaa Allah Aamiin
    Saling sokong menyokong perjuangan warisan melayu itulah kunci kejayaan agar dapat diwarisi dan dimartabatkan hingga ke akhir zaman.

    (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP TENTERA FISABILILLAH & RATU RIMBA NIAGARA)
    4 Syawal 1434H
    11 Ogos 2013M

    TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'BICARA TUAH UNTUK DIDENGARI

    "Jebat, tahukah kau betapa terseksanya aku
    bila Bendahara membawa khabar tentang penderhakaanmu."

    MARI KITA KUATKAN PERSAUDARAAN DEMI-NYA

    Berdirilah bak keris tak brtopang
    Menapak meski DG Jung padi
    takkan goyang walau diguncang
    Takkan rubuh walau terhantuk
    tegarlah wahai saudaraku
    tatap langit meski tak berawan
    Mari... kuatkan persodaraan...
    Kenang Dan kenali karya pujangga Dan para empu — with Ratu Rimba Niagara and 16 others.
    By: Datuak Daeng

    LUKA PEJUANG TINTA BERDARAH

    aku pejuang tinta berdarah
    yang aku perjuangkan
    semua jasa pendekar di bumi Nusantara
    aku mahu buktikan
    kata-kata keramat Laksama Hang Tuah
    'Tak Akan Hilang Melayu Di Dunia' menjadi kenyataan
    makanya segala yang bersangkutan dengan dunia melayu
    aku karang sepenuh jiwa dan ragaku
    tanpa menghiraukan karya-karyaku
    dikutuk
    dihina
    disepikan
    diberi amaran
    agar tidak bersiaran di wall mereka
    jika dikutuk
    di hina
    disepikan aku tak kisah
    jika diberi amaran tidak bersiaran di wall mereka
    memang membuatkan hatiku luka
    lukanya lebih parah darah luka pendekar
    luka pendekar nampak dan nampak parut lukanya
    tapi lukaku parahnya
    jika kuturutkan hati mahu aku lupakan
    perjuangan tinta berdarah ini
    jika pejuang tinta berdarah
    diinjak-injak oleh penderhaka bangsa adatlah
    tapi pendekar sendiri menginjak-injakku
    adakah adil bagiku pejuang tinta berdarah
    makanya aku mengambil keputusan tegas
    tak akan aku bersiaran di wall mereka
    karna mereka adalah pendekar dayus
    tak tahu menilai arti sebuah penghargaan
    daripada pejuang tinta berdarah...
    biarkan si pungguk terus berlagu pilu
    mendayu-dayu di purnama malam.

    Karya Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
    2 Julai 2013
    (PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA RATU RIMBA NIAGARA)
    5 Syawal 1434H
    12 Ogos 2013M

    SELURUH BENUA INI AKAN KURENJISKAN TINTA BERDARAH
    DEMI SYAHIDNYA KE JALAN ILAHI

    JANGAN BERPAYUNG DI BAWAH MENTARI,
    JIKA TAK BERANI MEMIJAK BARA DI BUMI;
    HANG TUAH RELA KORBANKAN DIRI SENDIRI,
    DEMI SYAHIDNYA KE JALAN ILAHI.

    BERPANTANG MAUT SEBELUM AJAL,
    ITU PRINSIP HANG JEBAT HANG TUAH;
    HANG TUAH HANG JEBAT RELA BERDEPAN AJAL,
    ASALKAN BUMI PERTIWI TIDAK DIJAJAH MUSUH.

    AYUH PAHLAWAN MELAYU BERSIAP SIAGA,
    MENENTANG MUSUH DURJANA;
    DI MANA-MANA MUSUH SENTIASA ADA,
    MENUNGGU MASA MERAMPAS KUASA.

    JANGAN LEKA JANGAN LALAI,
    DUHAI SEMUA PAHLAWAN NUSANTARA;
    KERANA MUSUH TAK PERNAH LALAI,
    SENTIASA MENCARI PELUANG MEMERINTAH NUSANTARA.

    NUSANTARA INI KITA YANG PUNYA,
    MOYANG KITA TINGGALKAN UNTUK KITA;
    TAK SEMUDAH ITU MEREKA NAK AMBILNYA,
    LANGKAH MAYATKU DULU SEBELUM NIATMU BERMULA.

    BIARPUN BUMI NUSANTARA INI BERMANDIKAN DARAH,
    AKAN KUTUNTUT BIARPUN SEINCI TANAH MOYANGKU;
    DI SELURUH BENUA INI AKAN KURENCISKAN TINTA BERDARAH,
    AGAR MEREKA TAHU BETAPA AKU CINTA AKAN NUSANTARAKU.

    SUDAH LAMA AKU HIDUP DI DUNIA INI,
    TIADA APA SEMAI BAKTIKU PADA NUSANTARA TERCINTA;
    KAN KUPERAH KERAHKAN OTAKKU INI;
    MENIUPKAN BARA PERJUANGAN SEMUA WIRA TERCINTA.

    PERJUANGAN INI TIDAK AKAN PERNAH PADAM DI HATIKU,
    BIARPUN SELURUH PENDEKAR TIDAK MENDENGAR PUISIKU;
    BERJUANGLAH DIKAU DENGAN KEPERKASAANMU,
    SIAPALAH AKU HENDAK DIBANDINGKAN KEPAHLAWANANMU.

    CUMA HARAPAN KU SATU,
    JANGAN KAU LUPA PESANAN HANG TUAH;
    MELAYU ITU CUMA SATU;
    MAKANYA TAK AKAN HILANG MELAYU DI BUMI BERTUAH.

    MARILAH KITA BERSATU DEMI KEPENTINGAN MELAYU,
    MARILAH KITA BERSATU HATI DEMI TUNTUTAN ISLAM;
    BERKONGSI KUASALAH DEMI ANAK CUCU MELAYU,
    KERANA BEGITU INDAH-NYA KESUCIAN ISLAM.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    23 Ramadhan 1434H
    1 Ogos 2013
    (PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PAHLAWAN NUSANTARA)

    Like · · Unfollow Post · Share · Promote · See Friendship
    Datuak Daeng likes this.

    Datuak Daeng Takkan sang gup datuak mengasinkan lautan, takkan pula sanggup membakar matahari,
    Begitulah kiranya karya puan, sang Ratu Rimba Niagara yg elok nan penuh San Jung,
    Teruslah brkarya... Datuak Daeng yakin, Dan all brdoa wat kesehatan paduka, aga sehat all,
    Spy... karya" mu.... senantiasa menghantarku DLM prjalanan, Dan menemaniku manakala sendiri.
    Salam sukses penuh brkah all kanjeng ratu.

    Ratu Rimba Niagara Datuak Daeng...menjadi sahabatmu biarpun di alam maya rasa kau wujud di alam nyataku
    sentiasa berbahasa santun berbunga Syurga...
    menghidupkan semangat juangku bertinta
    yang adakalanya gemalai pabila datangnya putus asa

    Syukur atas Kurniaan Tuhan
    seorang hamba-Nya sejujur ikhlas mendukung tinta-tinta yang dikaryakan...
    moga Allah swt saja yang dapat membalas segala kebaikan Aamiin.

    Datuak Daeng Amin yra,
    Makasih ratu.. mg takkan engkau tinggalkan datuak DG karya" mu. Than... memberkati...--/\--

    Ratu Rimba Niagara Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

    (PETIKAN DARIPADA WALL DATUAK DAENG )
    5 Syawal 1434H
    12 Ogos 2013M

    Iwan Tirta likes this.

    Iwan Tirta ''Tak Maju dalam Salah Dan Tak Pula Kita Mundur Dalam Kebenaran....

    Ratu Rimba Niagara Moga kaulah pejuang sastra nusantaraku yang tak jemu untuk memberi sokongan/dukungan yang tidak berbelah bahagi dengan hati setulusnya. Aamiin.

    Iwan Tirta , Insya Allahu Amien... Kalaulah Kita Didalam Kalangan Sahabat Yang Banyak Itu, Maka Lezatlah Pula Rasanya Kemenangan.. Dan Jikapun Kita Kalah Takkan Begitu Terasa, Tersebab Ramainya Orang Yang Menghargai Dan Memperhatikan Kita Dan Kita Dapatpun Insaf, Bererti Tanda Bahwe Harga Diripun Mahal Dan Berat Tuk Ditimbang.. Yang Penting Tuk Kita Ialah Dapat Tuk Keluar Dari Pade Daerah Mementingkan Diri Seorang,Memandang Hanya Kitalah Yang Benar.. Maka Lalu Masoklah Kedalam Daerah Yang Baharu, Yaitu Ialah Mengakui Bahwe Ade Pula Orang Lain Yang Pandai, Yang Berfikir Sertapun Kuasa Menimbang. Serta Jikapun Ade Musuh Yang Banyak Durhaka, Seronokkanlah Pula Kepade Hati Kita. Kerana Musuh-Musuh Yang Banyak Dan Durhakapun Adalah Mereka Itu Yalah Anak Tangga Titian Kita Untuk Capai Kedudukan Yang Tinggi Pula Lagi Mulia. Banyaknye Musuh Jadilah Bukti Atas Sulitnye Kerja Yang Kita Kerjakan. Tiap-Tiap Bertambah Maki Celanya Pada Kita, Ataupun Hasad Juga Dengkinya, Ataupun Mulutnya Yang Kotor Serte Perangainya Yang Keji, Bertambah Teguhlah Perasaanmu Bahwe Kita Bukan Barang Murah, Tetapi Barang Mahal, Dari pade Celaannya Yang Benar-Benarpun Mengenai Kesalahan Kita, Kita DapatDapatpun Beroleh Pengajaran.

    Ratu Rimba Niagara Yang penting kita tahu apa matlamat kita berhidup...
    Jika sekadar canda membuang masa
    Lebih baik kita sendiriaan tanpa perlu memikirkan orang lain
    Maka kita sering memuhasabah diri sendiri
    Saling menghargai Kurniaan Allah swt kepada kita kurniakan sahabat walaupun sekadar alammya
    Tapi amat besarnya Nilai-Nya di akhirat nanti...itulah yang kita mahukan
    kenapa Allah temukan kita di alammya ini...
    moga perkenalan di alam maya ini adalah sahabat akhirat yang setulus-Nya kerana-Nya
    jika persahabatan atas dasar kerana-Nya kita saling menghargai
    bukan saling menyakiti hati...
    jika saling menyakiti dalam senyap
    pasti persahabatan ini tidak ke mana
    akan berpisah akhirnya demi kebaikan ktia bersama
    biarpun berpisah tiada akan dendam di hati
    yang ada tetap bersaudara seislam selamanya sampai keujung nyawa ...

    Iwan Tirta Amien,, Allahumma Amien..

    Iwan Tirta Amien,, Allahumma Amien..

    Iwan Tirta maka do'a q tuk Ratu, Allahumma Sangga Gumi maka beribu, Allah Sangga Muhammad Sangga Baginda Rasulullah, Allah lah dinding bentengnya Ratu, Nor Muhammadlah sbagai Rahmat semesta alam sebagai payungnya Ratu.. Maka Kanan Ratu ada Jibril hingga letak kiri Ratu adalah Mikail terus hingga kekebelakang letaknya adalah Israfil Jangga kanan kiri belakang Ratu bermuara kehadapan adalah bermuara letak Ijerail . Jika ada yang Derhaka bongka kepada Ratu kan Berundur pulang balik kepada dirinya, Insya Allahu Amien Berpagar lah sahabatku ini dgn Berkah 100 ya Allah bentengilah dinding Bala 1000 sahabat saudaraku ini lindungilah sahabatku ini dgn msok dia kedlm Pangkon Rasulullah, Selisih Selasah Sili Seliah Salahlah org yg mncuba derhaka bongka dgn sahabatku ini ya Allah.. Dgn Perjuangan Sahabat Saudara q ini jauhknlah dia dari segala Bala dan dekatkanlah Berkah Rahmat menghampirinya Amien. Maka Kejadian Ranam Mata Allah Putih Kau Diam Didalam Dulang Kawi Allah Janganlah Derhaka kepada SahabatSaudaraku Ratu Rimba Niagra... Amin. Moga aja ne sahabatku selalu dpt kemudahan dlm brjuang.. Saya selaku sahabat Ratu akan Selalu mendukung Insya Allah sesuai kmampuan., Insya Allahu Amien..

    Ratu Rimba Niagara Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin
    Ya Allah Kau makbulkan doa sahabatku ini
    doanya ikhlas Ya Allah
    doa hamba-MU yang ikhlas Kau terima
    kerana keikhlasan hanya Kau yang tahu
    aku cuma dapat rasakan dari getaran hati saja
    jika Kau mengizinkan KUN FAYAKUN tiada siapa yang dapat menghalang-Nya
    aku serta semua para hamba-Mu tunduk hanya pada-Mu Ya Allah
    sebagaimana asal kejadian kami terdiri daripada roh-roh yang tunduk dan patuh kepada-Mu maka jadikan kami kejadian asal kami roh-roh yang Kau hidupkan dalam roh yang mahu pulang ke Pangkuan-Mu dalam jiwa yang tenang redha lagi Kau redhoi setiap apa yang kami perbuat samada amalan, perbuatan dan pertuturan semuanya baik-baik pada pandangan-Mu Ya Allah....kami berbuat baik bukan mahu dipandang orang tapi mahukan Pandangan-Mu dan Nilai-Mu agar memberi kebaikan dunia akhirat kami. Satukan hati-hati kami dengan tali Kasih Sayang-Mu sehingga akhir nafas kami dan saling meredhai andainya salah seorang daripada kami dijemput-Mu dan sahabat kamilah yang akan meneruskan perjuangan kami dan begitulah seterusnya sehingga ke akhir zaman biarpun kami sudah tiada di dunia ini nanti.
    Perjuangan suci murni kami kerana-Mu adalah pengikat kasih abadi di antara yang hidup dan mati....
    kasih kami tidak terpisah disambungkan dengan doa yang berterusan hingga akhir zaman selagi dunia belum Qiamat....SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR...indahnya persaudaraan dan perjuangan atas dasar suci ikhlas karena-MU
    Aamiin AAmiin Amiin Ya Rabbal A'Lamiin
    AL-MUJIIB AL-MUJIIB AL-MUJIIB
    KAU MAHA MEMAKBULKAN
    MAKA KAU MAKBULKANLAH DOA SEMUA HAMBA-MU YANG BERDOA YANG BAIK-BAIK UNTUK SAHABATNYA
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    (PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
    5 Syawal 1434H
    12 Ogos 2013M

    Like ·  · Unfollow Post ·  · 10 hours ago



  • TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'BICARA TUAH UNTUK DIHADAMI' (1)

    Jebat, tahukah kau betapa terseksanya aku
    bila Bendahara membawa khabar tentang penderhakaanmu.

    Semalam aku tidak tidur
    gelombang serba salah menghempas ke dadaku
    aku menimbang dan mengenang
    kaulah sahabat yang kusayang
    bagaimana dapat kutusuk keris itu ke badanmu.

    Alangkah sukarnya membuat pilihan
    jika aku pulang membunuh Jebat
    aku akan kehilangan kawan
    tapi jika aku membiarkan kau menderhaka
    bangsaku akan kehilangan Tuah.

    Lalu aku pilih untuk mengorbankan
    sahabat kesayanganku sendiri
    walaupun kelak aku dituduh sebagai pengampu
    atau dikutuk kerana kesetiaan yang melulu.

    Biarkanlah
    kuharap disuatu waktu nanti
    bila bangsaku berpecah belah
    mereka akan menyedari
    bahawa si Tuah bukan menentang Jebat
    tetapi menentang penderhakaan dan perebutan kuasa
    yang kupertahankan bukan raja
    tetapi kerajaannya
    tanpa kerajaan tidak kan wujud sebuah negara
    tanpa negara apalah ertinya sebuah bangsa.

    Jebat, aku mungkin tidak begitu bijaksana
    tetapi inilah usaha terakhirku
    agar tanah airku tidak akan hilang kerajaanya
    bangsaku tidak akan hilang ketuanannya
    dan Melayu tidak akan hilang di dunia.

    -HE-

    cc, Warisan Senjata Melayu
    BICARA TUAH UNTUK DIHADAMI

    Jebat, tahukah kau betapa terseksanya aku
    bila Bendahara membawa khabar tentang penderhakaanmu.

    Semalam aku tidak tidur
    gelombang serba salah menghempas ke dadaku
    aku menimbang dan mengenang
    kaulah sahabat yang kusayang
    bagaimana dapat kutusuk keris itu ke badanmu.

    Alangkah sukarnya membuat pilihan
    jika aku pulang membunuh Jebat
    aku akan kehilangan kawan
    tapi jika aku membiarkan kau menderhaka
    bangsaku akan kehilangan Tuah.

    Lalu aku pilih untuk mengorbankan
    sahabat kesayanganku sendiri
    walaupun kelak aku dituduh sebagai pengampu
    atau dikutuk kerana kesetiaan yang melulu.

    Biarkanlah
    kuharap disuatu waktu nanti
    bila bangsaku berpecah belah
    mereka akan menyedari
    bahawa si Tuah bukan menentang Jebat
    tetapi menentang penderhakaan dan perebutan kuasa
    yang kupertahankan bukan raja
    tetapi kerajaannya
    tanpa kerajaan tidak kan wujud sebuah negara
    tanpa negara apalah ertinya sebuah bangsa.

    Jebat, aku mungkin tidak begitu bijaksana
    tetapi inilah usaha terakhirku
    agar tanah airku tidak akan hilang kerajaanya
    bangsaku tidak akan hilang ketuanannya
    dan Melayu tidak akan hilang di dunia.

    -HE-

    cc, �Warisan Senjata Melayu
    Like · · Unfollow Post · Friday at 1:52am
    76 people like this.

    Kamhazman Oman AkU mendurhaka kerana mu abang tuah..
    Friday at 1:53am · Like

    MomokSiam Pattaya BICARAKU PADA PEMBENCI TUAH!

    Kalian yang mengutuk Tuah,
    kemari!
    Kita berbicara.

    Apalah ikhtiar Tuah:
    Di kanan, hukum Raja berkuasa.
    Di kiri, teman yang sudah derhaka.
    Jebat tinggal seorang diri.
    Kasturi, Lekir, Lekiu bukan sahabat lagi.
    Di pinggang
    menggeletek Pamong Sari Bukit Siguntang.

    Kalau kalianlah Tuah, tertitah
    membuang Jebat
    apa bisa kalian buat?

    Dari riak muka kalian
    sudah tahu aku:

    Kalian adalah Tuah, Kasturi,
    Lekir dan Lekiu.
    Kalian patuh pada tuan.
    Jebat kan jadi habuan
    di tangan kalian.

    Usahlah Tuah kalian kutuk
    kalau kalian sepertinya mengikut telunjuk.

    Kalian yang menjulang Jebat
    kemari!
    Kita bicara.

    Di kanan, Tuah mati ditikam.
    Di kiri, Raja berlaku kejam.
    Kasturi, Lekir, Lekiu tak ambil peduli.
    Jebat, nekad dalam bara api
    Mau dibayarnya budi.

    Di pinggang
    menggelepar keris Taming Sari.
    Tiada gentar lagi Jebat pada mati.

    Kalau kalianlah Jebat
    bersugul kematian sahabat
    apa bisa kalian buat?
    Dari raut muka kalian
    sudah tahu aku:
    Kalian adalah Tuah, Kasturi,
    Lekir dan Lekiu.
    Takkan berani kalian melawan tuan.
    Takkan ada pada kalian
    semangat setiakawan pada yang
    keseorangan.

    Usah berpura menyanjung Jebat
    Kalau yang kalian ucap, bukan yang terbuat

    Puisi ditulis oleh: KhalifahGayong
    Friday at 1:54am · Like · 5

    Adik Nakal Terbaikkk...
    Friday at 1:59am via mobile · Like

    Kamhazman Oman “Wahai orang-orang Melaka, apabila kamu merasa tidak puas hati atau tidak berkenan akan sesuatu maka hendaklah kamu memberitahu kepada anak isteri kamu, kaum keluarga kamu, sahabat taulan kamu, jiran tetanga kamu, orang-orang kampung kamu. Janganlah hendaknya tidak ada orang yang tidak kamu beritahu akan rasa geram hati kamu dan amarah kamu itu.

    Maka hendaklah kamu kumpulkan anak bini kamu, sanak-saudara kamu, sahabat taulan kamu, jiran tetangga kamu, orang kampung kamu, kumpulkan semua orang-orang Melaka dan bawalah berita itu hendaknya ke Lubuk China hingga ke Tanjung Tuan hingga ke Linggi hingga hendaknya sampai ke Rembau Labu dan Lukut dan hendaknya sampailah berita ini hingga ke Seri Menanti.
    Bawalah berita ini kepada Jakun dan Biduanda, Semelai dan Sakai agar hendaknya mereka sama mendengar kematian Tun Hukum dibunuh Raja Melaka difitnah Sang Kitul Kerala difitnah Sang Linggam anak cucu Nina Manikam. Hendak-hendaknya mereka akan bersama kita menyumpit yang jahat membuluh yang zalim.

    Wahai orang-orang Melaka pada malam ini di atas Bukit China maka berjanjilah kita semua dan ingat mengingatilah kita semua bahawasanya kematian Tun Hukum itu akan membawa bencana ke atas negeri Melaka.

    Wahai-orang Melaka apabila kamu merasa tidak puas hati maka kamu beraraklah dan berjamonglah beramai-ramai menuju ke istana. Maka hendaklah kamu mengepung istana dan jika sekiranya di jalan kamu bertemu sesiapa sahaja maka ajaklah mereka datang bersama-sama untuk pergi mengepung istana. Jika sekiranya kamu bertemu Juak dan Sida istana maka hendaklah kamu duduk bicara menerangkan angkara yang amarah kamu yang amat sangat terhadap raja.

    Hendaklah kamu membawa gendang dan palu agar raja yang sentiasa beradu akan bangun dan bertanya apakah angkara orang Melaka dimalam hari hingar dan bising. Apakah angkara hingar dan bising mengganggu beta yang sedang nyenyak beradu.

    Wahai orang-orang Melaka berkumpul dan beraraklah kita pada malam ini ke istana. Amarah kamu itu adalah amarah aku juga. Amarah aku itu adalah amarah seluruh roh di Bukit China. Amarah kamu itu adalah amarah cucu-cicit Penghulu Tanjung Keling. Amarah kamu ini adalah amarah cucu-cicit Wan Empok Wan Melini anak cucu-cicit dari Bukit Seguntang Mahameru.

    Wahai orang-orang Melaka pada malam ini panglima kita telah segak siaga anak cucu-cicit Penghulu Sidata Tanjung Keling, anak cucu-cicit Hang Li Po dan Panglima Besar Tun Bersih. Bersama-sama sebahulah kamu wahai orang-orang Melaka.

    Inilah janji aku kepada kamu wahai orang-orang Melaka, bukan janji aku untuk menjadi raja bukan janji aku untuk menjadi tuan. Di atas Bukit China ini seperti Musa di atas Bukit Sinai seperti Isa di atas Bukit Zaiton inilah aku Jebat anak cucu-cicit Wan Empok Wan Melini dari Bukit Seguntang Mahameru asal
    usul keturunan aku Raja Suran yang turun ke laut anak cucu kepada Iskandar Zulkarnian maka marilah kita bersama-sama mengepung istana raja Melaka.
    Akulah Jebat yang akan diingat hendak-hendaknya oleh seru sekelian alam dengan kata-kata Raja Adil Raja Di Sembah Raja Zalim Raja di Sanggah. Marilah kita bersama-sama berarak pada malam ini dan ketika ini dengan obor jamong dan pelita mengepung Istana Raja.”

    ”INGATLAH WAHAI ORANG ORANG MELAKA DUNIA INI HANYA UNTUK MEREKA YANG BERANI !!!”
    Friday at 2:02am · Like · 1

    Kamhazman Oman KALAU JEBAT TIDAK MENDERHAKA
    ADAKAH KITA AKAN INGAT KEPADA HANG TUAH HARI INI?

    Kongres Kebudayaan Melayu ke 2 telah diadakan pada 16 dan 17 Mach di Wisma Sejarah Kuala Lumpur.

    Antara yang hangat diperbincangkan di situ sudah tentulah tentang nasib Melayu, survival bangsa Melayu dan pentingnya mempertahankan kedudukan raja-raja Melayu.

    Prof Abdullah Zakaria meriwayatkan dengan panjang lebar kisah kewujudan raja dan sultan-sultan di Tanah Melayu. Dewan semakin panas bila beliau menceritakan bagaimana berkuasanya British di dalam menentu dan mencorakkan hal-hal raja dan kerajaan ini.

    Saya terfikir apakah segala yang diriwayatkan oleh Abdullah Zakaria kepada peserta kongres itu telah pernah diceritakan kepada semua raja-raja Melayu agar baginda-baginda itu sedar dan insaf untuk menjaga diri jika tidak sejarah akan berulang lagi?Ya, memang kita mahu mempertahankan ketuanan Melayu. RAJA dan takhta adalah lambang ketuanan Melayu. Saya pun teringat kepada sajak saya Korban Hang Tuah yang diperkatakan oleh Raja Nazrin, Pak Lah dan Hishamuddin.

    Dan saya terfikir, alangkah bertuahnya bangsa Melayu jika raja dan pemimpin yang berkuasa telah telah menaungi dan membela kita. Saya percaya dengan kekuatan raja-raja dan keikhlasan pemerintah hari ini kita telah menjadi bangsa yang kuat di dunia.

    Tetapi mengapa kita tidak menjadi bangsa yang kuat? Setiap hari kita bercakap tentang martabat Melayu yang semakin terhakis.

    Maka bangunlah rakyat yang berani menyoal. Maka berderetanlah penulis-penulis blog yang berani bersuara.

    Antaranya menyebut "Kami setuju tanpa ragu-ragu I bahawa kedudukan, martabat dan maruah orang Melayu kini kian terancam. Rakyat Melayu marhaen berada dalam posisi yang membimbangkan kerana semakin tertindas dan terpinggir dari segi ekonomi dan politik.

    Namun, soalnya, siapa yang menindas dan meminggirkan umat Melayu?

    Orang Cina? Kaum-kaum 'pendatang' lain yang sudah terlalu lama menjadi setinggan di Tanah Melayu?

    Parti Cinakah yang memimpin Malaysia semenjak Merdeka lima puluh tahun lalu sehingga sekarang?

    Apakah orang 'pendatang' yang menjawat jawatan tertinggi dari hari pertama Malaysia merdeka?

    Kesusahan yang dihadapi oleh orang Melayu sekarang sebenarnya kesusahan yang dihadapi setiap rakyat Malaysia pada saat gentar ini - ekonomi negara yang meleset, harga barang yang melambung, ketidakpedulian kerajaan dan pihak-pihak berkuasa terhadap cabaran yang dihadapi mereka setiap hari.

    Kata banyak orang: Punca masalah-masalah ini adalah pemimpin-pemimpin yang sanggup menggadai maruah rakyat dan bangsa untuk memperkayakan diri sendiri.

    Hang Tuah dan ketuanan Melayu.
    Ya, memang kita akui bahawa RAJA dan takhta adalah lambang ketuanan Melayu. Hang Jebat telah menderhaka lalu dia dikutuk.

    Namun ada soal-soal lain yang perlu kita fikirkan.
    - Apa akan terjadi kalau Jebat tidak menderhaka? Maksud saya, apa akan jadi kepada Hang Tuah jika Jebat patuh kepada amanatnya untuk setia kepada Sultan?

    Kata saya kalau Hang Jebat tidak menderhaka sudah tentu Tuah tidak akan dipanggil balik ke Melaka. Hang Jebat dan penderhakaannyalah yang menyebabkan Sultan dan orang-orang Melaka ingat kembali kepada Hang Tuah. Jika tidak Hang Tuah akan berterus-terusan duduk di dalam hutan sehingga dia mati dan dilupakan. Jika Hang Jebat tidak menderhaka kita tidak akan ingat kepada Hang Tuah sepertimana kita mengingatinya pada hari ini.

    Hal ini telah saya kemukakan di dalam sajak JEBAT YANG TIDAK JADI MENDERHAKA yang dimuatkan di dalam antologi Salasilah (DBP 2005, hlm 36-37).

    Jebat yang Tidak Jadi Menderhaka

    Sepanjang hidupnya
    Jebat mendengar Tuah berkata:
    pantang Melayu menderhaka.

    Kata-kata itu diulang-ulang
    pantang Melayu menderhaka
    pantang Melayu menderhaka.

    Tuah mengajar mereka menghafalnya
    Tuah meminta mereka berjanji
    untuk mentaati.

    Sehinggalah pada hari itu
    Tuah dihukum tanpa usul periksa
    Tuah yang setia dituduh menderhaka
    Tuah yang dikasihi dihukum mati
    siapakah yang dapat berdiam diri.

    Dengan marah yang menggelegak
    Jebat mahu memberontak
    tetapi dia tergamam
    terbayang wajah Tuah
    bersungguh-sungguh meminta
    agar tidak menderhaka
    kata-kata orang yang disayangi
    memang selalu dikenang
    amanat orang yang disayangi
    akan tetap dipegang
    jika Jebat menderhaka
    akan tercemar persaudaraan mereka.

    Kerana kasihnya kepada Tuah
    Jebat tidak jadi membantah
    dia pun tunduk
    menerima segala tugas can anugerah
    yang telah dilucutkan daripada Tuah.

    Tidak ada apa-apa
    yang berlaku di Melaka
    kerana Jebat tidak jadi menderhaka
    tidak ada apa-apa yang mengganggu
    ketika raja lena beradu
    didodoi dayang diulit lagu.

    Kerana Jebat tidak menderhaka
    Tuah tidak dijemput pulang ke Melaka
    Hiduplah dia di hutan
    sehingga mati dan dilupakan.
    Friday at 2:17am · Like · 1

    Brader T Ice Tuah tu poyo lebey.termaktub dalam sejarah tikam curik sedara sendiri.
    Friday at 9:05am via mobile · Edited · Like · 1

    Hiznul Mukmin Syahideen tpi pemeritah yg adil saja layak di sanjung.. bkn menarik benang yg basah..
    Friday at 12:37pm via mobile · Like

    MomokSiam Pattaya Ada orang cakap yang Tuah tidak mengikut ajaran agama kerana mematuhi apa yang disuruh oleh Sultan apabila Jebat dijatuhkan hukuman mati.

    Tapi tahukah anda hukumnya di dalam Islam haram sama sekali untuk kalian menjatuhkan pemerintah walau apa pun sebabnya, walau sezalim manapun pemerintah itu selagi dia memegang kalimah syahadah? Hang Tuah tidak pernah langsung bersalah dalam hal ini. Hayati hadis di bawah:

    “Sebaik-baik pemimpin kalian adalah yang mereka mencintai kalian dan kalian mencintai mereka, mereka mendoakan kalian dan kalian mendoakan mereka. Dan sejelek-jelek pemimpin kalian adalah yang mereka membenci kalian dan kalian membenci mereka, mereka mengutuk kalian dan kalian mengutuk mereka.” Beliau ditanya, “Wahai Rasulullah, bolehkan kami memerangi mereka?” Beliau menjawab, “Tidak, selagi mereka masih mendirikan shalat di tengah-tengah kalian. Jika kalian melihat dari pemimpin kalian sesuatu yang tidak baik maka bencilah tindakannya, dan janganlah kalian melepas diri dari ketaatan kepada mereka.” (HR. Muslim no. 1855)

    Prinsip hang tuah seiring dengan prinsip wali songo di Indonesia dengan tidak menentang pemerintah majapahit walau kerajaan tersebut zalim. Walhal pada masa itu pengaruh wali songo cukup kuat di Indonesia. Hang Tuah di tempat yang benar.

    Dan apa yang berlaku pada Tuah juga bukan dalil untuk menghalalkan Jebat mengamuk sehingga Sungai Melaka berdarah dengan Taming Sarinya. Tuah mematuhi apa yang digariskan oleh Islam.

    -HE-

    wallahualam bissawab
    Friday at 3:07pm · Like · 4

    Hiznul Mukmin Syahideen da tuah badan nk wat cm ne.
    Friday at 3:12pm via mobile · Like · 1

    Brader T Ice kalau betul dia wujud pun,dah lama meninggal dah,walau apa pun pendapat peribadi,apa yang termaktub tinggal dalam lipatan sejarah.nilaikan erti kesetiaan tuah pada raja dan kesetian Hang Jebat pada saudara sahabat.
    Friday at 3:17pm · Like · 2

    MomokSiam Pattaya Yup............ apa yg termaktub tersurat dan tersirat pada hikayat sejarah semua untuk renungan kita....... untuk BANGSA MELAYU (BANI TA-MIM) kita bersatu dan jangan sesekali beradu domba sesama sendiri kelak keuntungan diperolihi bangsa yg satu lagi........
    Friday at 3:22pm · Like · 3

    Brader T Ice tapi kalau tak silap aku,dari pembacaan hikayat hg tuah,jebat lagi tinggi ilmu permainn dia cuma masa bertarung dgn hang tuah,jebat tidak bersungguh2.hanya bermain melayan tuah sebab tak tergamak membunuh saudara yg dia sayangi.kalau aku tak salah la
    Friday at 3:27pm · Like

    MomokSiam Pattaya wallahualam bissawab......

    tapi ader baris2 yg mengatakan " Beliau (Hang Jebat) rela mati ditangan kekanda nya (Hang Tuah)... " ader berkemungkinan juga apa yg Tuan Brader T Ice katakan ...
    Friday at 3:56pm · Like · 2

    Laksamana Kasturie mohon momoksiam add freinds.....
    Yesterday at 1:27am via mobile · Like · 1

    MomokSiam Pattaya silakan Tuan Laksamana Kasturie
    Yesterday at 1:35am · Like

    Laksamana Kasturie Terima kasih sahabat MomokSiam Pattaya.....
    Yesterday at 1:36am via mobile · Like · 1

    Aise Chenta Orang yang Berilmu , Luas Isinya .
    Luasnya isi tu , Allah saja Yang Mengetahui .
    Yesterday at 1:36am · Like · 2

    MomokSiam Pattaya alhamdulillah ....... salam kasih sayang dan salam ukhwah den hulurkan Tuan Laksamana Kasturie .....
    Yesterday at 1:37am · Like · 2

    Laksamana Kasturie Samo2 la waghih......afwan billah....
    Yesterday at 1:38am via mobile · Like · 1

    Kamhazman Oman • Raja Melaka menitahkan Hang Tuah beradu tenaga dengan Hang Jebat kerana amukannya yang dianggap menderhakai raja.
    • Hang Jebat terkejut melihat kemunculan Hang Tuah di tengah-tengah taman istana dan pergelutan berlaku pada hari itu juga.
    • Hang Tuah Tidak Dapat menewaskan Hang Jebat selagi keris Taming Sari masih di tangan Hang Jebat.
    • Hang Tuah berjaya mengambil Keris Taming Sari daripada Hang Jebat ketika mereka sedang berehat keletihan.Hang Jebat berjaya ditikam dengan keris tersebut.
    • Hang Jebat mengamuk di tengah pasar negeri Melaka.
    • Hang Tuah berkhalwat selama tiga hari tiga malam dan tidak boleh bercakap.
    • Hang Jebat berjumpa dengan Hang Tuah dan menyampaikan wasiatnya tentang anaknya. Beliau mati di pangkuan Hang Tuah.
    • Mayat Hang Jebat digantung di tengah-tengah jalan besar selama tujuh hari tujuh malam untuk tontonan rakyat.
    • Dang Baru melahirkan anak lelaki yang diberi nama Hang Kadim.
    • Hang Kadim dihantar ke Inderapura untuk dijaga oleh ayahanda Tun Teja.
    10 hours ago · Like

    Ratu Rimba Niagara HANG TUAH & HANG JEBAT KISAH PENDEKAR MELAYU YANG TAK LAPUK DEK HUJAN YANG TAK LEKANG DEK PANAS

    Hang Tuah dihukum mati oleh Sultan Melaka tanpa usul periksa
    Hang Jebat memberontak atas kematian Hang Tuah sahabatnya
    Lalu menjadi derhaka kepada Sultan Melaka...
    Sultan Melaka menitahkan Hang Tuah membunuh Hang Jebat setelah tahu Hang Tuah masih hidup.
    Hang Tuah patuh pada perintah Sultan Melaka walaupun tahu Hang Jebat jadi begitu untuk membela kematiannya.

    "Tuah adakah ini balasan engkau? Aku membela kematianmu
    engkau pula mahu membunuhku?"

    "Pantang anak melayu menderhaka kepada raja?
    Aku dihukum bunuh oleh raja kerana difitnah?"

    "Haa.... tahu pun engkau?
    Adakah raja yang zalim mahu ditaat setia lagi
    Menghukum tanpa bukti?
    Makanya salahkan aku sahabat pendekarmu membela engkau?"

    "Memanglah tak salah tapi aku pantang anak melayu menderhaka
    kepada raja?"

    "Tuah raja apa namanya itu tuah?
    Raja adil raja disanjung
    Raja zalim wajib diderhaka..."

    "Cukup....! Cukup...! Cukup....!
    Sekarang ini aku terpaksa hapuskan engkau dengan keris taming sari ini kerana ternyata engkau anak melayu yang derhaka ..."

    "Silakan tuah...! Jika itu membuatkau engkau rasa bahagia sebagai pendekar melayu yang menyokong raja yang zalim...silakan...silakan bunuh aku sahabatmu yang membelamu tapi ini balasanmu. apa yang kau dapat daripada raja? Selepas kematianku ini ...aku pasti raja akan kurniakan engkau darjah kebesaran yang dibanggai oleh semua pendekar melayu."

    "Ciss Jebat! Jaga tutur katamu itu...bukan nama dan sanjungan yang aku harapkan tapi...aku pantang anak melayu derhaka kepada raja tak kira apa alasan pun!"

    "Kalau begitu cepat bunuhlah akan Tuah. Dengan kematianku nanti ...namamu akan dikenang sebagai pendekar melayu yang terbilang dan termahsyur di bumi Nusantara ini....dan aku digelar penderhaka raja selamanya tapi aku yakin akan wujud pendekar melayu anak cucuku yang membersihkan namaku bukan sebagai penderhaka raja tapi pendekar yang taat setia kepada sahabatnya dan membela rakyat yang dizalimi sultan.Jika aku berada dipihak yang benar aku bersumpah di Melaka ini tak akan ada Raja buat selamanya."

    "Jebat...engkau bukan penentu takdir....di Melaka ini aku akan pastikan tiada siapa yang akan menghapuskan Raja di Melaka ini kerana Raja adalah lambang kewujudan melalyu di tanah melayu. Aku tak mahu melayu hilang di dunia..."

    Perlawanan silat yang hebat di antara hang tuah dan hang jebat memakan masa yang begitu lama...dan akhirnya hang jebat sengaja memberi peluang kepada hang tuah membunuhnya kerana dia tidak sampai hati membunuh sahabat baiknya hang tuah yang sudah dianggap sahabat dunia akhiratnya.

    Sehingga sekarang kisah hang tuah dan hang jebat menjadi perbualan kisah pendekar melayu yang paling popular hingga ke abad ini.Dan hingga kini Sultan Melaka masih lagi tiada wujud di melaka. Sedangkan sejarah sultan bermulanya di melaka. Kenapa jadi begini. Adakah sumpah Hang Jebat telah termakbul atau menunggu Doa Hang Tuah temakbul wujudnya kembali Sultan Melaka?

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    4 Syawal 1434H
    11 Ogos 2013M
    7 minutes ago · Edited · Like

    Ratu Rimba Niagara KERIS MENJADI SAKSI BISU HEBATNYA PERTEMPURAN!

    Keris menjadi saksi bisu
    hebatnya pertempuran mu duhai keris
    kehebatan mu di gelanggang pertempuran di akui sejak berzaman
    kau sentiasa dikenang sepanjang zaman
    kau sentiasa di hatiku
    kan ku perjuangkan kepahlawananmu
    hingga ke titisan darah terakhir
    biarpun nyawaku jadi taruhan
    agar kau mengerti
    yang aku cintakan mu
    selagi nafas ku ada
    lambang cinta
    lambang setiaku
    padamu keris....
    yang tak pernah jemu
    mencintaimu
    untuk mempertabatkanmu
    agar dicintai juga anak bangsa
    sejak zaman berzaman

    Karya Ratu Rimba Niagara
    31 Ogos 2012

    KERIS LAMBANG KEPAHLAWANAN MELAYU

    Keris lambang kepahlawanan melayu,
    Keris juga lambang kekuasaan Kesultanan Melayu;
    Kepahlawan dan kedaulatan sultan tak pernah layu,
    Akan di pertahankan hingga ke titisan darah terakhir generasi melayu.

    Tak akan hilang melayu di dunia,
    Itulah sumpah Laksamana Hang Tuah;
    Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
    Berbangga menjadi bangsa melayu di bumi bertuah.

    Ilmu persilatan diminati sejak dahulu,
    Diperturunkan hingga ke generasi baru;
    Bersama mempertahankan kedaulatan kesultanan melayu,
    Akan dibanggai sehingga ke anak cucu.

    Pahlawan melayu sudah terbilang,
    Kepahlawanannya demi agama bangsa dan negara;
    Ilmu persilatan tak akan hilang,
    Akan diperturunkan dengan semangat yang membara.

    Salam silaturrahim salam kepahlawanan,
    Kepada semua pejuang bangsa yang tersanjung di hati;
    Kukagumi kalian kerana semangat perjuangan,
    Yang tak jemu berbakti dan menabur budi.

    AKU BERSYUKUR KERANA AKU MELAYU

    Aku bersyukur karena aku MELAYU
    Aku redho karena aku MELAYU
    Aku gembira karena aku MELAYU
    Aku bangga karena aku MELAYU
    Karena aku cuma mendengar satu saja bangsa yang
    tak akan hilang di dunia yaitu BANGSA MELAYU ( Kata Wakil Anak Melayu Seluruh Dunia)

    Takkan hilang melayu di dunia,
    Ini sumpah pahlawan Hang Tuah;
    Melayu bersatu bermuafakat bersama,
    Itulah matlamat pewaris Hang Tuah.

    Berjuang tetaplah berjuang jua,
    Pantang undur sebelum berjuang;
    Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
    Gagahnya pahlawan terus gilang-gemilang.

    (PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
    31 Ogos 2012

    (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP TENTERA FISABILILLAH & RATU RIMBA NIAGARA)
    4 Syawal 1434H
    11 Ogos 2013M

    Like ·  · Unfollow Post ·  · 18 hours ago



  • Groups Yang DiSertai Ratu Rimba Niagara

    1) SairPuisiIlmuPengetahuanFilosofi Doa KedamaianDunia KedatonKratonWahyuUtama
    2) Tentera Fisabilillah (30)™
    3) Sri Pemangku Adat
    4) Keraton Keraton Pesona Wisata Nusantara Surga wisata Perdamaian Dunia
    5) Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya17
    6) RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING
    7) WAHYU UTAMA " YOGYAKARTA KIBLAT FILOSOFI BUDAYA KEHIDUPAN KEDAMAIAN DUNIA"
     Pelestari Budaya Melayu Malaysia
    9) PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
    10) MEDIA KONFRENSi DUTA DUTA BUDAYA PERDAMAIAN DUNiA KEDATONKRATON WAHYUUTAMA
    11) Forum Silahturahmi Nusantara Trah Raja Adityawarman & Trah Majapahit18
    12) Jom Belajar Al Quran dan Sembahyang
    13) 360 TIGER MERAH SLIM RIVER4
    14) Surat Wasiat Kedaton Kraton Wahyu Utama Laboratorium Pesona Wisata Dunia
    15) Kerajaan di Renah Sekalawi, Sultan Remendung Family
    16) Masyarakat Adat Mataram
    17) BORNEO dalam CERPEN INDONESIA, MALAYSIA & BRUNEI DARUSSALAM
    18) RAHSIA KOTA CINTA
    19) Lembaga Swadaya masyarakat Peduli Renah Indojati ( PRI )20+
    20) SSLfm ~Sembang Sampai Lebam~
    21) Zetty Endless Loves Fans Club
    22) Khairuddin Al Yong Riau-FanS
    23) "KASIH SAYANG"
    24) Paguyuban Keluarga Pahlawan Indonesia
    25) Inderapura Sumatera Barat Indonesia
    26) Khairuddin S.Hi M.Ag Menuju DPD-RI
    27) KELAB ANTIK DAN MISTIK20+
    28) CERIA ZFM1
    29) CURHAT GAYA MATARAM3
    30) FORUM PENYAMPAIAN ASPIRASI PEMBANGUNANMASYARAKAT13
    31) MELAYU dalam CERPEN ASIA TENGGARA3
    32) MELA AYU RADIO ONLINE3
    33) Menyongsong Riau Satu 201320+
    34) Paradiso (Pesisir Selatan, Sumatera Barat, Indonesia)
    35) KOMUNITAS ADAT KERATON NUSANTARA
    36) Keraton Ratu Raja Pujangga Pujangga Penyair Penyair Nusanta ChayaPerdamaian1
    37) Hinga ke Nafas Terakhirku

    SYUKUR YA ALLAH KAU KURNIAKAN AKU KUMPULAN-KUMPULAN AHLI FIKIR SEBAGAI KHAZANAH WARISAN BANGSA MELAYU UNTUK KUKUTIP DAN SEBARKAN ILMU DUNIA AKHIRAT SEHINGGA TERHENTI NAFAS TERHENTILAH PENA. YA ALLAH PERTEGUHKAN HATI KAMI UNTUK SALING SOKONG MENYOKONG BANTU MEMBANTU DAN PERMUDAHKAN KAMI UNTUK MENUJU KE JALAN-JALAN-MU AGAR KAMI TERGOLONG DALAM ROH-ROH YANG KEJADIAN ASAL KAMI MAHU BERAMAL SOLEH TIKA HIDUP DAN MATI DIMASUKKAN KE DALAM ROH SUCI SEPERTIMANA KEJADIAN ASAL ROH SUCI KAMI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
    4 Syawal 1434H
    11 Ogos 2013M

    Like ·  · Unfollow Post ·  · 19 hours ago



  • BERSAMA KITA MARTABATKAN WARISAN MELAYU HINGGA AKHIR ZAMAN

    Sent Today
    Iril Susanto posted in Kerajaan di Renah Sekalawi, Sultan Remendung Family. 2:13pm
    Laksamana Kasturie and MomokSiam Pattaya like your comment: "In Shaa Allah Aamiin Saling sokong..." 1:27pm
    Imam Pujo Mulyatno Cipuk commented on your status: "Kita saling silaturakhim, dapat memperpanjang..." 12:44pm
    Imam Pujo Mulyatno Cipuk and Kumbang Segak like your status: "TAKBIR SYAWAL BERGEMA DI SELURUH ALAM..." 12:38pm
    MomokSiam Pattaya also commented on a photo in Tentera Fisabilillah (30)™: "Insya allah..... lakukan semoga dapat kita sama2..." 12:26pm
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "Terima kasih atas kesudian menghargai..." 12:23pm
    Kiddzharai Seven Fold and Wawan Bambang like your link. 12:22pm
    MomokSiam Pattaya mentioned you in a comment in Tentera Fisabilillah (30)™: "alhamdulillah........... panjang berangkai hasil..." 11:58am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "TANDA AKU CINTA PADA IBU PERTIWI ..." 11:56am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "MOGA KAMU SEJAHTERA DI DUNIA SENJAHTERA..." 11:56am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "TELAH TERCATAT SEJAK AZALI AKU PEJUANG..." 11:56am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "HULUBALANGKU... HULUBALANGKU... AKU..." 11:56am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "HULUBALANG TAK TAKUT MATI DI MEDAN..." 11:56am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "JIWA PAHLAWAN MELAYU TAK TAKUT MATI! .." 11:56am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "PENDERHAKA ITU APA MAKNANYA Erwin..." 11:56am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "AKU TAK MAHU MENJADI PENDERHAKA RAJA ..." 11:55am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "KERIS LAMBANG KEPAHLAWANAN MELAYU ..." 11:55am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "KERIS MENJADI SAKSI BISU HEBATNYA..." 11:55am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "SKRIP HANG JEBAT & HANG TUAH ERA MODEN ..." 11:55am
    MomokSiam Pattaya likes your comment: "HANG TUAH & HANG JEBAT KISAH PENDEKAR..." 11:55am
    Joshua Josyffa likes your comment: "PENDEKAR MELAYU TAK MUDAH MENGAKU KALAH..." 9:57am
    Datuak Daeng likes your post in "KASIH SAYANG". 5:22am
    Ayahanda Kajang accepted your friend request. Write on Ayahanda's timeline. 3:33am
    Fareez Kasturi, Faz Reen Zakaria and 5 others like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 3:22am
    Sent Yesterday
    Endang Aja likes your post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 11:45pm
    Badar Al-ahmadi likes your link on his timeline. 10:47pm
    Kesatria Kemuliaan likes your link on his timeline. 10:17pm
    Sultan Hussin (friends with Kesultanan Siak) commented on Kesultanan Indrapura's photo of you: "Selamat menyambut aidil fitri maaf zahir batin,..." 10:14pm
    Tuan Suhaimi, Miftah Raden and Kiddzharai Seven Fold like your link. 7:03pm
    Bulan Ygtrlkahtymlkeyiekasptra likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 5:44pm
    Kumbang Segak and Kiddzharai Seven Fold like your status: "'SALAM JUTAAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA..." 5:42pm
    Rusdal Fajr St Inayatsyah posted on your timeline. 5:19pm
    Abidin Ridwan posted in 360 TIGER MERAH SLIM RIVER: "assalamualaikum,,, slamat hari rya audilfitr,,,..." 4:13pm
    Silas Lim, Aksura Saelook and 2 other people like your status: "BUAT PILIHAN TANYALAH IMAN ..." 4:09pm
    Rubianto Tanoto invited you to like his new Page Memotivasi DIRI Sendiri. 2:04pm
    Bustamin Muhammad likes your post in KOMUNITAS ADAT KERATON NUSANTARA. 1:38pm
    Brown December, زورايدي ارياءنتو and Sher Zaman Khan Gulam like your comment: "UKHUWAH SYURGA MEWANGI DI HATI DALAM..." 1:24pm
    Purwodhoho Kediri likes your comment: "UKHUWAH SYURGA MEWANGI DI HATI DALAM..." 11:31am
    Tuan Suhaimi, Kiddzharai Seven Fold and Kumbang Segak like your status: "UKHUWAH SYURGA MEWANGI DI HATI DALAM..." 11:28am
    Ayahanda Panglima Pangeran Aduka (friends with Kesatria Kemuliaan) also commented on his photo: "Cenggini kau... Hahaha amik tuu hehehe :-))))..." 11:04am
    Indo Rose also commented on a photo in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "Assalamualaikum Wr Wb.. Selamat Hari Raya Idul..." 10:53am
    Indo Rose and Andi Tamsil also commented on a photo in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 10:39am
    Indo Rose also commented on a post in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "Assalamualaikum Wr Wb.. Selamat Hari Raya Idul..." 10:37am
    Aziz Isa Jejaka Sunyi likes your post in Zetty Endless Loves Fans Club. 9:56am
    Dtk Seri Ab Latiff commented on your post in Keraton Keraton Pesona Wisata Nusantara Surga wisata Perdamaian Dunia: "Menarik-indah puisi ini. Salam Aidil-fitri dari..." 8:55am
    Kumbang Segak likes your link. 8:50am
    Din Chini (friends with Kumbang Segak) also commented on Kumbang Segak's photo: "SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR BATIN" 8:30am
    Wimmy Hartawan likes your post in Kerajaan di Renah Sekalawi, Sultan Remendung Family. 8:15am
    Wimmy Hartawan likes your post in Kerajaan di Renah Sekalawi, Sultan Remendung Family. 8:12am
    Murdianto Anggono likes your post in Forum Silahturahmi Nusantara Trah Raja Adityawarman & Trah Majapahit. 7:59am
    Purwodhoho Kediri posted in Pelestari Budaya Melayu Malaysia: "SALAM RAHAYUU ................... MARI KITA..." 4:43am
    Purwodhoho Kediri posted in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "SALAM RAHAYUU ................... MARI KITA..." 4:30am
    Purwodhoho Kediri posted in MEDIA KONFRENSi DUTA DUTA BUDAYA PERDAMAIAN DUNiA KEDATONKRATON WAHYUUTAMA: "SALAM RAHAYUU ................... MARI KITA..." 4:29am
    Purwodhoho Kediri and Kedaton Kraton Wahyu Utama posted in WAHYU UTAMA " YOGYAKARTA KIBLAT FILOSOFI BUDAYA KEHIDUPAN KEDAMAIAN DUNIA". 4:28am
    Fareez Kasturi likes your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 2:52am
    Abdul Nasution Rahman, Novia Hesti and Princess Putri Camsa also commented on Kesultanan Siak's status. 2:34am
    Sham Linda Cheras also commented on a photo in Tentera Fisabilillah (30)™: "selamat hari raya,maaf zahir batin.." 2:28am
    Izrul Azwan also commented on a post in Tentera Fisabilillah (30)™: "salam/// sy wan dri smpng 3 port dickson.tp skng..." 1:30am
    Andre Bintang Permana commented on your post in Forum Silahturahmi Nusantara Trah Raja Adityawarman & Trah Majapahit: "minal aidzin wal faidzin mohon maaf lahir dan..." 1:03am
    Rubianto Tanoto likes your post: "Assalamualaikum Warrah Matullahi..." 12:32am
    M Hudhan Sayih and Alhasbi Santara Kahfi also commented on a photo in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 12:11am
    Warisan Kelantan, Kiddzharai Seven Fold and 2 other people like your link. 12:04am
    Sent August 9
    Rahmat Hidayat (friends with Kesultanan Indrapura) likes your link. 10:32pm
    Rahmat Hidayat and Kiddzharai Seven Fold like your link. 10:22pm
    Rahmat Hidayat (friends with Kesultanan Indrapura) likes your link. 10:20pm
    Iwan Tirta (friends with Kesultanan Indrapura) also commented on Kesultanan Indrapura's photo: "cantiknya,,," 9:36pm
    Iwan Tirta (friends with Kesultanan Indrapura) likes your comment: "KERIS NAGA SAKTI KE?" 9:34pm
    Iwan Tirta (friends with Kesultanan Indrapura) likes your comment: "Alhamdulillah. Yang Berkuasa Hanyalah..." 9:33pm
    Iwan Tirta (friends with Kesultanan Indrapura) likes your comment: "SALING SOKONG MENYOKONG DEMI..." 9:33pm
    Iwan Tirta (friends with Kesultanan Indrapura) also commented on Kesultanan Indrapura's photo: "yap emang keren,," 9:29pm
    Iwan Tirta (friends with Kesultanan Indrapura) likes your comment: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI BUAT..." 9:28pm
    Rubianto Tanoto likes your comment: "PANTUN PERTAHANKAN INSTITUSI DIRAJA..." 9:25pm
    Husairi Nizam, Satu Ke Damaian and 4 others also commented on a photo in Tentera Fisabilillah (30)™. 8:49pm
    Kiddzharai Seven Fold likes your link. 7:50pm
    Kiddzharai Seven Fold likes your link. 7:41pm
    Ayahanda Panglima Pangeran Aduka (friends with Kesatria Kemuliaan) likes your comment: "TAKBIR RAYA AIDIL FITRI KEAGUNGAN HANYA..." 7:17pm
    Kedaton Kraton Wahyu Utama changed the privacy of the group WAHYU UTAMA " YOGYAKARTA KIBLAT FILOSOFI BUDAYA KEHIDUPAN KEDAMAIAN DUNIA" from Closed to Open. 7:15pm
    Kedaton Kraton Wahyu Utama changed the name of the group WAHYU UTAMA " YOGYAKARTA KIBLAT FILOSOFI BUDAYA PERDAMAIAN DUNIA" to WAHYU UTAMA " YOGYAKARTA KIBLAT FILOSOFI BUDAYA KEHIDUPAN KEDAMAIAN DUNIA". 7:15pm
    Kiddzharai Seven Fold likes your link. 6:59pm
    Kiddzharai Seven Fold likes your link. 6:58pm
    Kiddzharai Seven Fold likes your link. 6:58pm
    Kiddzharai Seven Fold likes your link. 6:58pm
    Kiddzharai Seven Fold likes your link. 6:57pm
    Kiddzharai Seven Fold likes your link. 6:56pm
    Kiddzharai Seven Fold likes your comment: "PANTUN PERTAHANKAN INSTITUSI DIRAJA..." 6:52pm
    Alhasbi Santara Kahfi likes your comment: "Itu mesej yang sebenarnya. Jika..." 6:50pm
    Kedaton Kraton Wahyu Utama also commented on his post: "Terima Kasih Adinda Ratu Pujanga Nusantara ,..." 6:32pm
    Mohamad Helmi Bin Saruji, Tiadatuhanmelainkanallah Nabimuhammad Itupesuruhallah and 8 others like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 5:01pm
    Datuk Paduka Rahim Wahab also commented on a photo in Pelestari Budaya Melayu Malaysia: "Alhamdulillah..Selamat Hari Raya" 4:06pm
    Rusdal Fajr St Inayatsyah likes your link on his timeline. 2:33pm
    Evans Kamarudin (friends with Kumbang Segak) commented on Kumbang Segak's photo of you: "Slmt hri rya.....truskn segakmu huhu" 2:07pm
    Tiadatuhanmelainkanallah Nabimuhammad Itupesuruhallah, Nor Shah Hanafi and 10 others like your post in Tentera Fisabilillah (30)™: "JIKA ADA DI ANTARA AHLI GRUP INI YANG..." 9:44am
    Mas Wahyujati (friends with Masyarakat Adat Mataram) also commented on Kedaton Kraton Wahyu Utama's post: "Selamat Idhul Fitri Semoga semua kembali suci,..." 8:09am
    Kedaton Kraton Wahyu Utama added you to the open group WAHYU UTAMA " YOGYAKARTA KIBLAT FILOSOFI BUDAYA KEHIDUPAN KEDAMAIAN DUNIA". 7:11am
    Rusdal Fajr St Inayatsyah posted in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "(*) (*)..Duty, Honor, Country..(*) (*)" 6:21am
    Kedaton Kraton Wahyu Utama posted in MEDIA KONFRENSi DUTA DUTA BUDAYA PERDAMAIAN DUNiA KEDATONKRATON WAHYUUTAMA. 5:54am

    (PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
    4 Syawal 1434H
    11 Ogos 2013M

    Like ·  · Unfollow Post ·  · 19 hours ago



  • UKHUWAH SYURGA MEWANGI DI HATI

    DALAM HATI ADA TAMAN,
    TAMAN KASIH BERBUNGA IMAN,
    NIAT HATI MENCARI TEMAN,
    TEMAN BAIK LAGI BERIMAN.

    TEMAN BAIK LAGI BERIMAN,
    MENGANGGAP TEMAN AHLI SYURGA,
    BILA BERKATA MENDATANGKAN IMAN,
    ITU LAMBANG TEMAN BERHATI SYURGA.

    SESAMA KITA MENGANGGAP AHLI SYURGA,
    ADAP DAN SANTUN BILA BERBICARA,
    KEPADA SEMUA SILATURAHMI TERJAGA,
    TERPADAMLAH SEGALA DENDAM MEMBARA.

    SUASANA SYURGA INDAH SEKALI,
    TIADA TANDINGAN DI DUNIA INI,
    AHLI SYURGA SENTIASA MENSYUKURI,
    MENDAPAT NIKMAT YANG ALLAH BERI.

    AHLI SYURGA SENTIASA MEMBERI SALAM,
    SALAM SEJAHTERA SESAMA AHLI,
    SENYUMAN TERUKIR KEINDAHAN SALAM,
    MEMBERI MENJAWAB SALAM KEHEBATAN SYURGAWI.

    AHLI SYURGA TIADA BERPERASANGKA,
    SALING HORMAT MENGHORMATI MENJAGA HATI,
    PADAH MENGUNDANG JIKA SUKA PRASANGKA,
    AKAN TERJADI SALING MENYAKITI HATI.

    BILA HATI SALING MENYAKITI,
    PASTI UKHUWAH RETAK SERIBU,
    HILANG SEGALA BAIK DAN BUDI,
    MASYA-ALLAH RUGINYA JIKA BEGITU.

    SEMUANYA LAYAK MENJADI AHLI SYURGA,
    ASALKAN ADA SIFAT-SIFAT YANG ALLAH SUKA,
    MARILAH KITA BERAZAM MENJADI AHLI SYURGA,
    SALING MENTARBIYAH AGAR SYURGA PUN SUKA.

    AHLI SYURGA SUKA MEMBERI SALAM,
    AHLI SYURGA SUKA SALING BERMAAFAN,
    AHLI SYURGA SUKA SEGALA AMALAN,
    AMALAN SOLEH YANG ALLAH NILAIKAN.

    KU BERI SALAM PADA SEMUA,
    AHLI SYURGA YANG ADA DI DUNIA MAYA,
    KUMOHON MAAF PADA SEMUA,
    ATAS SEGALA KEKHILAFANKU DI DUNIA MAYA.

    "SELAMAT HARIRAYA AIDILFITRI MAAF ZAHIR & BATHIN"

    DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS DARIPADA,

    SAHABAT DUNIA AKHIRATMU
    RATU RIMBA NIAGARA
    PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
    3 Syawal 1434H
    10 Ogos 2013M



  • ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR SEGALA PUJI-PUJIAN HANYA UNTUK-MU
    YA ALLAH JADIKANLAH AKU ROH SUCI YANG KAU MAHUKAN YANG AKU DAMBAKAN

    TAKBIR RAYA AIDIL FITRI KE-ANGUNGAN HANYA UNTUK ALLAH
    TUHAN SEKALIAN ALAM
    TUJUH PETALA LANGIT
    TUJUH PETALA BUMI
    BERGEMA LANTUNAN
    TAKBIR RAYA AIDILFITRI
    HARI KEMENANGAN HAMBA-NYA YANG BERPUASA

    TAKBIR RAYA AIDIL FITRI
    DARI ARASY ALLAH SWT
    HINGGA SELURUH ALAM
    TAKBIR AIDILFITRI
    DILAFAZKAN DENGAN PENUH KEINSAFAN RATAPAN
    MENDAYU-DAYU....SAYU...SYAHDU...HIBA....
    BETAPA HANYALAH ALLAH SEGALA PERGANTUNGAN HIDUP DAN MATI
    MENGAKU SEPENUH HATI TIADA TUHAN LAIN YANG DISEMBAH MELAINKAN DIA
    ALLAHU AKBAR...ALLAHU AKABAR....ALLAHU AKBAR
    ALLAH MAHA BESAR
    ALLAH MAHA BESAR
    ALLAH MAHA BESAR
    ALLAH MAHA BESAR YANG TERAMAT BESAR
    SEGALA PUJI BAGI ALLAH YANG TERAMAT BANYAK
    MAHA SUCI ALLAH WAKTU PAGI DAN PETANG
    TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH
    DAN TIADA LAIN YANG KAMI SEMBAH KECUALI DIA
    KAMI IKHLAS KEPADA-NYA
    MESKIPUN DIBENCI OLEH ORANG-ORANG KAFIR
    TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH YANG MAHA ESA
    YANG MENEPATI JANJI-NYA
    YANG MENOLONG HAMBA-NYA
    DAN YANG MEMULIAKAN TENTERA-NYA
    DAN DIA TELAH MENGHANCURKAN SEMUA KUMPULAN (PENENTANG)
    DENGAN KEKUASAAN-NYA
    TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH
    ALLAH MAHA BESAR
    SEGALA PUJI-PUJIAN HANYA BAGI ALLAH"

    YA ALLAH DI PAGI SYAWAL PENUH BERKAT INI
    KAU AMPUNKAN AKU
    KAU TERIMALAH TAUBATKU
    SESUNGGUH-NYA AKU HAMBA-MU YANG HINA TAMPA PENGAMPUNAN DARI-MU
    YA ALLAH JADIKANLAH AKU HAMBA-MU
    DI MANA DARI AWAL KEJADIAN AKU ADALAH ROH SUCI PENUH TUNDUK TAWAUDUK
    MAHU MENJADI HAMBA-MU YANG PATUH DAN TAAT KEPADA SEMUA PERINTAH-MU
    MENGAKU SEBENAR-BENAR MENGAKU KAU ADALAH TUHANKU TIADA TUHAN LAIN SELAIN ENGKAU...HANYA ENGKAU SAHAJA YANG LAYAK DISEMBAH
    MAKA DARI ITU AKU MAHU MENJADI HAMBA-MU SEPERTI KEJADIAN ASALKU
    ROH SUCI YANG TAWAUDUK

    YA ALLAH YANG MAHA MEMAKBULKAN SEGALA PERMINTAAAN
    WUJUDKANLAH ROH SUCI KEJADIAN ASALKU DIJIWAKU YANG MASIH BERNAFAS INI
    SEHINGGALAH NAFAS TERAKHIRKU NANTI
    KAU TERIMALAH AKU SEBAGAI ROH SUCI YANG TENANG LAGI KAU REDHAI
    ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR
    SEGALA PUNYA HANYALAH UNTUK-MU
    KAU MAHA MENEPATI JANJI
    MAKANYA JADIKANLAH AKU ROH SUCI YANG KAU MAHUKAN DAN AKU DAMBAKAN
    TIADA APA YANG KUINGINI DI DUNIA INI LAGI
    HANYALAH MAHU KE JALAN-JALAN-MU
    ITU SAJALAH YANG MENENANGKAN JIWAKU DI KALA INI
    SUMPAH SETIA ROH SUCI
    ITULAH YANG HENDAK KUPASAKKAN
    DI JIWA DI KALBU
    AGAR AKU BENAR SEBENAR IKHLAS MENGOTAKAN SUMPAH SETIAKU PADA-MU
    BIARPUN DIBENCI OLEH ORANG-ORANG KAFIR
    AKU TETAP MENGAJAK TENTERA-TENTERA-MU
    BERJUANG BERMATI-MATIAN UNTUK MENYEBAR LUASKAN AGAMA SUCI-MU
    DI SERATA BENUA BUMI-MU INI.....DI MANA MANUSIA BERHIDUP DI SITULAH
    TENTERA-TENTERA-MU AKAN MEMPERJUANGKAN-MU
    AGAR SEMUA MANUSIA DI BUMI INI TAKUT DENGAN-MU
    AKUR DENGAN PERINTAH-MU
    MEMBESARKAN-MU
    MENG-AGUNGKAN-MU
    DI SEBILANG MASA DAN KETIKA
    ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR ALLAHU AKBAR
    ALLAH MAHA BESAR ALLAH MAHA BESAR ALLAH MAHA BESAR
    SEGALA PUJI-PUJIAN HANYA UNTUK-MU
    KAU MAKBULKAN SEGALA DOA YANG KUPINTA
    AAMIIN AAMIIN AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    .........................................................
    (HAMBA-MU YANG KERDIL DI SISI-MU)
    1 Syawal 1434H
    8 Ogos 2013M



  • KAU SAHABAT DUNIA AKHIRATKU

    Sahabatku...
    Kita pernah bersahabat
    Tapi cuma di alammaya
    Biarpun sekadar alammaya
    Tapi ianya penuh dengan kata-kata penuh makna
    Yang tersurat dan tersirat

    Sahabatku....
    Biarpun ku tak dengar suaramu... kau tak dengar suaraku
    Tapi kita sering berbicara melalui bahasa roh tanpa suara
    Bahasa halus bahasa rohani

    Sahabatku...
    Mana mungkin bahasa rohani
    Saling menyakiti tersakiti hati
    Jika ada bererti itu bukan bahasa hati nurani
    Itu adalah kekhilafan kita sendiri
    Sengaja menyakiti dan tersakiti
    Itu bererti roh kita harus diubati segera
    Barangkali hati kita masih berjerubu dengan kedengkian khianat
    Ego dengan kesempurnaan diri yang ada
    Jika sikap itu ada pada diriku tegurlah aku segera
    Dengan bahasa yang paling berhikmah agar aku tersedar
    Dari kekhilafanku dalam berbahasa berbisa-bisa.

    Sahabatku...
    Tidak pernah terfikirpun di kamus hidupku
    Kau akan hadir dalam kamus hidupku
    Biarpun sekadar sahabat di alammaya
    Kerana itu semua sudah diaturkan oleh Tuhan
    Aku amat menghargai setiap sahabat yang hadir
    Dalam senarai alammayaku...
    Sebagai rakan fb ataupun sebagai rakan grup
    Semuanya aku hargai tanpa terkecuali

    Sahabatku...
    Kita pernah juga berpisah sebagai rakan fb
    Atas kesibukkanmu barangkali
    Kau tidak memperdulikan karya-karyaku yang bersiaran
    Sebagai rakan fbku adalah suatu kewajiban mereka
    Memberi komentar pada karya-karyaku bersiaran
    Bukanlah bererti semua karyaku mesti diberi komentar
    Memadailah apa yang termampu

    Sahabatku...
    Tahukah kau aku bukanlah pentingkan
    Ramainya kawan fbku
    Aku pun tak boleh mengambil rakan fb terlalu ramai
    Ianya sangat terhad ....memandangkan
    Ingin memberikan tumpuan kepada dunia karyaku
    Yang mana tidak aktif sejujurnya aku minta maaf
    Bukan sengaja aku mahu berpisah tapi ingin
    Memberi peluang kepada yang benar-benar
    Ikhlas mendukung/menyokong dunia karyaku
    Moga sahabat sudi faham akan dunia sasteraku
    Moga sahabat sudi maafkan aku andainya
    Kerana sastera kita berpisah
    Kerana satera kita bersahabat

    Sahabatku....
    Apapun sahabatku terima kasih kerana sudi
    Menjadi sahabatku di kala susah senangku
    Memperjuangkan sastera yang kuminati ini

    Sahabatku...
    Sempena Menyambut AidilFitri
    Ku susun sepuluh jari memohon maaf
    Dari hujung rambut hingga ke hujung kaki
    Jika dalam bersastera terlalu banyak kekhilafanku
    Pada semua sahabatku
    Samada yang pernah menjadi sahabatku
    Tolong maafkan aku tolong sudi memahami duniaku
    Jangan disalah anggapkan akan persahabatan kita
    Percayalah persahabatan kita
    Walaupun saling tersakiti luka melukai
    Tapi di hati ini masih seperti dulu
    Tetap menganggapmu sahabatku sampai kapanpun
    In Shaa Allah biarpun kita tidak ketemu di alam realiti
    Kita ketemu did Syurga Firdausi
    Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

    Sahabat Alammayamu,
    Ratu Rimba Niagara
    1 Syawal 1434H
    8 Ogos 2013M


  • 08 Agustus 2013 - 12:00PM



    Sahabat ku,,,,,,,,,,
    Kamu-la yang telah membuat hidup-ku penuh warna warni

    dan karena
    kamu juga la yang telah membuat setiap langka kaki-ku penuh makna dan bearti

    ucapan-mu bagaikan setetes Air disaat aku haus dan dahaga untuk memaknia arti sebuah kehidupan sebenarnya,

    perbuatan-mu bagaikan cahaya berlian yang selalu menerangi disaat aku dalam kegelapan (bimbing-la aku kejalan yang lurus )

    DIHARI FITRI DAN PENUH KEMENGAN INI - MAAFKAN-LA AKU - JIKA SELAMA INI AKU TIDAK PERNA MAU MENGERTI DAN TIDAK PERNA MAU MENGALAH DEMI KEBAIAKAN BERSAMA,

    story my life
    • You, Rubianto Tanoto and Daeng Khamshah like this.
    • Ratu Rimba Niagara KAU SAHABAT DUNIA AKHIRATKU

      Sahabatku...
      Kita pernah bersahabat
      Tapi cuma di alammaya

      Biarpun sekadar alammaya 
      Tapi ianya penuh dengan kata-kata penuh makna 
      Yang tersurat dan tersirat

      Sahabatku....
      Biarpun ku tak dengar suaramu... kau tak dengar suaraku
      Tapi kita sering berbicara melalui bahasa roh tanpa suara
      Bahasa halus bahasa rohani 

      Sahabatku...
      Mana mungkin bahasa rohani 
      Saling menyakiti tersakiti hati
      Jika ada bererti itu bukan bahasa hati nurani
      Itu adalah kekhilafan kita sendiri 
      Sengaja menyakiti dan tersakiti
      Itu bererti roh kita harus diubati segera
      Barangkali hati kita masih berjerubu dengan kedengkian khianat
      Ego dengan kesempurnaan diri yang ada
      Jika sikap itu ada pada diriku tegurlah aku segera
      Dengan bahasa yang paling berhikmah agar aku tersedar
      Dari kekhilafanku dalam berbahasa berbisa-bisa.

      Sahabatku...
      Tidak pernah terfikirpun di kamus hidupku
      Kau akan hadir dalam kamus hidupku
      Biarpun sekadar sahabat di alammaya
      Kerana itu semua sudah diaturkan oleh Tuhan
      Aku amat menghargai setiap sahabat yang hadir 
      Dalam senarai alammayaku...
      Sebagai rakan fb ataupun sebagai rakan grup
      Semuanya aku hargai tanpa terkecuali

      Sahabatku...
      Kita pernah juga berpisah sebagai rakan fb
      Atas kesibukkanmu barangkali
      Kau tidak memperdulikan karya-karyaku yang bersiaran
      Sebagai rakan fbku adalah suatu kewajiban mereka
      Memberi komentar pada karya-karyaku bersiaran
      Bukanlah bererti semua karyaku mesti diberi komentar
      Memadailah apa yang termampu

      Sahabatku...
      Tahukah kau aku bukanlah pentingkan
      Ramainya kawan fbku
      Aku pun tak boleh mengambil rakan fb terlalu ramai
      Ianya sangat terhad ....memandangkan
      Ingin memberikan tumpuan kepada dunia karyaku
      Yang mana tidak aktif sejujurnya aku minta maaf 
      Bukan sengaja aku mahu berpisah tapi ingin 
      Memberi peluang kepada yang benar-benar 
      Ikhlas mendukung/menyokong dunia karyaku
      Moga sahabat sudi faham akan dunia sasteraku
      Moga sahabat sudi maafkan aku andainya 
      Kerana sastera kita berpisah 
      Kerana satera kita bersahabat

      Sahabatku....
      Apapun sahabatku terima kasih kerana sudi
      Menjadi sahabatku di kala susah senangku 
      Memperjuangkan sastera yang kuminati ini

      Sahabatku...
      Sempena Menyambut AidilFitri
      Ku susun sepuluh jari memohon maaf
      Dari hujung rambut hingga ke hujung kaki
      Jika dalam bersastera terlalu banyak kekhilafanku
      Pada semua sahabatku 
      Samada yang pernah menjadi sahabatku
      Tolong maafkan aku tolong sudi memahami duniaku
      Jangan disalah anggapkan akan persahabatan kita
      Percayalah persahabatan kita 
      Walaupun saling tersakiti luka melukai
      Tapi di hati ini masih seperti dulu
      Tetap menganggapmu sahabatku sampai kapanpun
      In Shaa Allah biarpun kita tidak ketemu di alam realiti
      Kita ketemu did Syurga Firdausi
      Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

      Sahabat Alammayamu,
      Ratu Rimba Niagara
      1 Syawal 1434H
      8 Ogos 2013M

  • Selamat Hari Raya Idul fitri ,, Minal aidin wal faidzin , Mohon Maaf Lahir dan batin ,, Salam Silaturahim

    By :
    # Andi Id0eL & keluarga Besar #

    Unlike ·  · Follow Post ·  · August 7 at 9:18pm via mobile

  • هُ اَكْبَرُ، اَللّهُ اَكْبَرُ، اَللّهُ اَكْبَرُ، لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللّهُ اَللّهُ اَكْبَرُ، اَللّهُ اَكْبَرُ، وَلِلّهِ الْحَمْدِ
    Kami Andi Nur Amri sekeluarga mengucapkan...
    Minal Aidin Wal.Faidzin, Mohon Maaf Lahir & Bathin...
    Selamat Hari Raya Idul Fitri 1434 H
    Unlike ·  · Follow Post ·  · August 7 at 9:16pm

BERSAMA KITA MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA

Sent Today
Vivien Ezeddin II and Salim Aziz like your status: "MARILAH BERSAMA BETA SUSAH SENANG KITA..." 1:58pm
Tengku Ariefanda Aziz, Jawa Shaqilla and 2 others also commented on Maharaja Kutai Mulawarman's photo. 1:27pm
Khairil Niezam, Kiddzharai Seven Fold and Miftah Raden like your link. 1:21pm
Khairil Niezam likes your link on his timeline. 1:15pm
ABd WaPis, Mohammad Faizal and 4 others like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 1:10pm
Khairil Niezam and Abidin Ridwan posted in 360 TIGER MERAH SLIM RIVER. 1:09pm
Kesultanan Indrapura likes your comment: "MOGA TUANKU MENJADI RAJA YANG ADIL LAGI..." 1:08pm
Salim Aziz (friends with Kesultanan Indrapura) likes your comment: "SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI BUAT..." 12:58pm
Ranty Ika, Dewik C'lalu M'ncintaimu and 13 others commented on Putri Danggan Rejanges Remandung's photo of you. 12:45pm
Rusdal Fajr St Inayatsyah posted in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING": "Assalamualaikum Warrah Matullahi Wabarakatuh....." 12:42pm
Khairil Niezam likes your link. 12:37pm
Rusdal Fajr St Inayatsyah posted in Lembaga Swadaya masyarakat Peduli Renah Indojati ( PRI ): "Assalamualaikum Warrah Matullahi Wabarakatuh....." 12:33pm
Purwodhoho Kediri likes your link on his timeline. 12:30pm
Purwodhoho Kediri likes your link on his timeline. 12:28pm
Apak Alis likes your post in SairPuisiIlmuPengetahuanFilosofi Doa KedamaianDunia KedatonKratonWahyuUtama. 12:15pm
Apak Alis likes your post in SairPuisiIlmuPengetahuanFilosofi Doa KedamaianDunia KedatonKratonWahyuUtama. 12:15pm
Kiddzharai Seven Fold likes your link. 12:10pm
Maharaja Kutai Mulawarman and Qoonit Ardi Rahman like your post in Pelestari Budaya Melayu Malaysia. 12:07pm
Rubianto Tanoto likes your link on his timeline. 11:52am
Maharaja Kutai Mulawarman likes your comment: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'SUNAN..." 11:46am
Maharaja Kutai Mulawarman likes your comment: "SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN..." 11:46am
Syariful Syarif and Rusdal Fajr St Inayatsyah like your comment: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'SUNAN..." 11:28am
Rahsia Pendekar Melayu likes your link on his timeline. 11:19am
Herman Prayudie, Bung Yus and Bulan Ygtrlkahtymlkeyiekasptra like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 11:08am
Imam Pujo Mulyatno Cipuk commented on a status you shared: "Terima kasih, semoga kemerdekaan NKRi membawa..." 10:53am
Imam Pujo Mulyatno Cipuk likes your link on his timeline. 10:51am
Wanz Gyla and Kiddzharai Seven Fold like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 10:46am
Sriadipatiario Notobudoyonegoro, Tok Setiu and 2 others also commented on Maharaja Kutai Mulawarman's photo. 10:31am
Hatim Ibn Amrul Al-faryamanì, Kumbang Segak and 2 other people like your status: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA,'SUNAN..." 10:23am
Qoonit Ardi Rahman likes your comment: "SELAMAT MENYAMBUT HARI KEMERDEKAAN..." 10:20am
Dtk Seri Ab Latiff commented on your post in Keraton Keraton Pesona Wisata Nusantara Surga wisata Perdamaian Dunia: "Menarik-terpegun kemantapan karya RRN." 9:48am
Rosaria Clara Thalia Caroline II, Aras Prima and Guillermo Ferrándiz like your comment: "MAHARAJA KUTAI MULAWARMAN & PUTRA..." 9:48am
Kumbang Segak, Kiddzharai Seven Fold and 2 other people like your status: "SALAM PERJUANGAN DALAM PERSAUDARAAN..." 9:44am
Guillermo Ferrándiz (friends with Kesultanan Indrapura) likes your link. 9:10am
Guillermo Ferrándiz shared your photo. 9:09am
Guillermo Ferrándiz, Kiddzharai Seven Fold and 2 other people like your link. 9:09am
Guillermo Ferrándiz, Miftah Raden and Kiddzharai Seven Fold like your link. 9:07am
Maharaja Kutai Mulawarman posted in Pelestari Budaya Melayu Malaysia: "wajah saat ini PT.Indonesia Raya Dirutnya..." 8:57am
Wanz Gyla, Tuan Suhaimi and Kiddzharai Seven Fold like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 8:55am
Enchik Piyeng (friends with Rusdal Fajr St Inayatsyah) also commented on Kesultanan Indrapura's photo: "slmt hari raya . ampun maaf z@b." 8:45am
Akim Kechiq Evans IV commented on your post in Tentera Fisabilillah (30)™: "www.likes-us .net,,, Mampir autolike baru" 8:41am
Akim Kechiq Evans IV commented on your post in Tentera Fisabilillah (30)™: "www.likes-us .net,,, Mampir autolike baru" 8:41am
Aksura Saelook, Iwan Tirta and 3 other people like your status: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'BICARA TUAH..." 8:29am
Miftah Raden and Kiddzharai Seven Fold like your link. 7:44am
Tuan Suhaimi and Kiddzharai Seven Fold like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 7:42am
Tuan Suhaimi, Wanz Gyla and Kiddzharai Seven Fold like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 7:42am
Iwan Tirta commented on a status you shared. 7:34am
Iwan Tirta likes your comment: "Aamien Ya Rabbal Alamien." 7:32am
Miftah Raden and Iwan Tirta like your link. 7:29am
Iwan Tirta, Kesatria Kemuliaan and Kiddzharai Seven Fold like your status: "KITA BERSAUDARA SAMPAI KE HUJUNG NYAWA..." 7:24am
Iwan Tirta and Kiddzharai Seven Fold like your link. 7:24am
Iwan Tirta, Kesatria Kemuliaan and 3 other people like your status: "KERANA SENI ALAM NUSANTARAKU kerana..." 7:23am
Iwan Tirta poked you. 7:15am
Kesatria Kemuliaan likes your link on his timeline. 6:34am
Kesatria Kemuliaan, Kumbang Segak and 4 other people like your status: "BERSAMA KITA MARTABATKAN WARISAN MELAYU..." 6:34am
Iwan Tirta likes your comment: "Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin..." 6:07am
Putera Dan Puteri Khilafah also commented on a post in Tentera Fisabilillah (30)™: "Assalamualaikum salam ku hulur...memohon ampun..." 2:38am
Evi R Dewi, Datuak Daeng and Herman Prayudie like your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 1:34am
Evrard Brault and Purwodhoho Kediri posted in MEDIA KONFRENSi DUTA DUTA BUDAYA PERDAMAIAN DUNiA KEDATONKRATON WAHYUUTAMA. 1:20am
Iwan Tirta likes your comment: "Yang penting kita tahu apa matlamat..." 1:10am
Dediy Chronicle Sulaeman likes your post in SSLfm ~Sembang Sampai Lebam~. 12:31am
Datuak Daeng added a photo with you. 12:23am
Kumbang Segak, Kiddzharai Seven Fold and 2 other people like your status: "Groups Yang DiSertai Ratu Rimba Niagara..." 12:12am
Kumbang Segak, Iwan Tirta and Kiddzharai Seven Fold like your status: "SYUKUR YA ALLAH KAU KURNIAKAN AKU..." 12:12am
Datuak Daeng likes your comment: "Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin." 12:02am
Sent Yesterday
Datuak Daeng commented on a status you shared: "Amin yra, Makasih ratu.. mg takkan engkau..." 11:52pm
Datuak Daeng likes your comment: "Datuak Daeng...menjadi sahabatmu..." 11:49pm
Rubianto Tanoto likes your link on his timeline. 11:22pm
Datuak Daeng mentioned you in a comment: "Takkan sang gup datuak mengasinkan..." 11:20pm
Iwan Tirta likes your comment: "Moga kaulah pejuang sastra nusantaraku..." 11:17pm
Datuak Daeng likes your link on his timeline. 11:11pm
Kandjeng Pangeran Fadhil Mansyuruddin likes your post in Keraton Keraton Pesona Wisata Nusantara Surga wisata Perdamaian Dunia. 11:04pm
Kandjeng Pangeran Fadhil Mansyuruddin likes your post in Keraton Keraton Pesona Wisata Nusantara Surga wisata Perdamaian Dunia. 11:03pm
Iwan Tirta likes your link on his timeline. 10:59pm
Herman Prayudie likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 10:55pm
Herman Prayudie likes your post in FORUM PENYAMPAIAN ASPIRASI PEMBANGUNANMASYARAKAT. 10:54pm
Iwan Tirta likes your comment: "KERANA SENI ALAM NUSANTARAKU kerana..." 10:52pm
Iwan Tirta likes your photo. 10:50pm
Iwan Tirta commented on Kumbang Segak's photo of you: "slamat hari rayaw Aidil Fitri ,,," 10:50pm
Herman Prayudie likes your post in Komunitas Kedatun Keagungan Cinta Budaya. 10:48pm
Kiddzharai Seven Fold likes your link on his timeline. 10:44pm
Iwan Tirta commented on Rusdal Fajr St Inayatsyah's photo of you: "" 10:42pm
Masyarakat Adat Mataram posted in Paguyuban Keluarga Pahlawan Indonesia: "KEBAHAGIAAN Ruang gelap memang... Tetapi hati..." 10:40pm
Iwan Tirta commented on your status: " " 10:40pm
Iwan Tirta and Kiddzharai Seven Fold like your status: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'BICARA TUAH..." 10:38pm
Kiddzharai Seven Fold and Sulaiman Edward like your post in Tentera Fisabilillah (30)™. 10:38pm
Miz Jenny likes your post: "TERIMA KASIH MALAYSIA Terima kasih..." 10:30pm
Masyarakat Adat Mataram posted in Pelestari Budaya Melayu Malaysia: "KEBAHAGIAAN Ruang gelap memang... Tetapi hati..." 10:25pm
Fathul Bashirah Juanda posted in FORUM PENYAMPAIAN ASPIRASI PEMBANGUNANMASYARAKAT. 10:16pm
Iwan Tirta commented on your status: "amien.. " 10:12pm
Masyarakat Adat Mataram, Putri Danggan Rejanges Remandung and Purwodhoho Kediri posted in "RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NATIONAL GATHERING". 10:09pm
Iwan Tirta commented on your status. 9:57pm
Hanung Heru Haryoto and Francesco Paolo Scarciolla like your post in MEDIA KONFRENSi DUTA DUTA BUDAYA PERDAMAIAN DUNiA KEDATONKRATON WAHYUUTAMA. 9:57pm
Iwan Tirta likes your comment: "Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin." 9:57pm

(PETIKAN DARIPADA GALERI SASTRA NUSANTARA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
5 Syawal 1434H
12 Ogos 2013M
14Like ·  · Unfollow Post ·  · Promote
(PETIKAN DARIPADA WALL GRUP SRI PEMANGKU ADAT & RATU RIMBA NIAGARA)
5 Syawal 1434H
12 Ogos 2013M

0 comments:

Post a Comment

 
;