Thursday 15 August 2013

MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013' (4)



MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013' (1)


  • Kalau seorang sahabat setia padaku, maka tenanglah jua dalam hatiku sebab pertukaran siang dan malam telah menganugerahiku kekayaan yang paling kekal.. . Dan kalau dia suatu saat khianat padaku pun tak mengapa karena kusenangkan dalah ketulusan hati.. Karena sebab kalau kawan-kawan yang khianat itu mereka telah mungkir serta meninggalkanku.. Ertinya suatu makna bahwa dia sebenar-benar telah memberikan jalan yang lapang buatku untuk berjuang dalam gelanggang laga peperangan hidup ... Andaikata tanah airku dijajahpun atau pula diri ini sampai kepada diperbudak oleh kehidupan ..,. Nuraniku dalam batin berkata tenang saja dan damailah juga senangkanlah dirimu,, kerana suatu sebab penjajahanpun serta perbudakan itulah yang akan membukakan jalanku serta suatu bangsa yang terjajah ataupun diriku yang diperbudak pada suatu perjuangan untukku melepaskan diriku dari ikatan belenggu... Itu makna perjuanganku yang menentukan hidupku atau matiku,.. ALLAHU AKBAR. dan itulah yang meninggikan nilai sebab telah kuketahui tak kudapati suatu bangsa yang akan terus-menerus untuk dijajah ..,. Aku dari bangsa yang merdeka maka damai dalam jiwa dan batin kerana aku akan duduk sama rendah dan tegakku berdiri sama tinggi dengan bangsa-bangsa lain dan ada juga bagiku untuk berkesempatan mencari kekuatan baru, karena suatu Kemerdekaan itu mesti diisi dengan bahan-bahan yang baik, dan bagiku terbuka kesempatan yang sangatlah lapang dan luas untu itu... MERDEKA... ,. SELAMAT ULANG TAHUN KELAHIRAN RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013.. (Iwan Tirta, Komite Penegak Adat Dayak Republik Indonesia (KOMPAK-RI) , (MARKAS BESAR ) Panglima Besar GP-PAK Provinsi KALTIM)..
    1Unlike ·  · Unfollow Post · 

  • MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
    8 hours ago · Like · 1


  • Ratu Rimba Niagara TEATER BANGSAWAN DIRAJA, 'PARA RAJA SE DUNIA BERKUMPUL DI KOTA BANGSAWAN DIRAJA' 

    "Para Raja se Dunia Kumpul di Malang"

    MALANG - Ratusan raja, sultan dan bangsawan dari seluruh Indonesia dan berbagai belahan dunia, bakal hadir di Malang. Mereka akan 
    menghadiri Silaturahmi Nasional (silatnas) raja-raja dan sultan nusantara yang dijadwalkan di gelar Juni mendatang di Malang. Presiden RI, Susilo Bambang Yudhoyono dijadwalkan membuka kegiatan tersebut.

    Hal ini dijelaskan Sekjen Badan Pengurus (BP) Silatnas Raja dan Sultan Nusantara Indonesia, Raja Samu Samu VI, Upu Latu ML Benny Ahmad Samu Samu, di balai kota kemarin. Dia menyampaikan rencana tersebut kepada Wali Kota Malang Peni Suparto.

    Sebelumnya Upu Latu ML Benny Ahmad Samu Samu, yang merupakan raja asal Maluku itu, juga menyampaikan rencana tersebut kepada Bupati Malang, H Rendra Kresna. Hal yang sama juga disampaikan kepada Wali Kota Batu, Eddy Rumpoko, tadi malam.

    Rencananya yang hadir dalam silatnas III ini sebanyak 220 raja dan sultan dari seluruh Indonesia. 40 sampai 50 raja dan sultan dari negara sahabat serta 50 bangsawan dari seluruh dunia, jelasnya.

    Upu Latu ML Benny Ahmad Samu Samu merinci,  utusan dari 80 negara dijadwalkan hadir dalam kegiatan ini. Diantaranya dari belahan Asia, Eropa dan Timur Tengah. Sedangkan para bangsawan asal luar negeri yang bakal hadir diantaranya berasal dari Spanyol, Brazil, Inggris, Monaco dan beberapa negara lainnya.

    Kegiatan kami di Malang direncanakan diadakan pada 21 sampai 23 Juni. Rencananya dibuka Presiden Susilo Bambang Yudhoyono. Kami sudah menyampaikan rencana ini kepada presiden, jelasnya dengan dialek Maluku.

    Ia menyampaikan apresiasi kepada para kepala daerah di Malang Raya yang memberi perhatian khusus terhadap Silatnas III raja-raja dan sultan. Saudara-saudara beta (saya) disini menyambut positif, ucapnya bangga.

    Malang dipilih sebagai tempat berlangsungnya Silatnas III raja-raja dan sultan, bukan tanpa alasan. Menurut Upu Latu ML Benny Ahmad Samu Samu, Malang dipilih karena ada catatan sejarah.

    Kami memilih Malang karena ada sinkronisasi sejarah. Malang punya sejarah yang sangat tinggi. Kerajaan-kerjaan besar di Jawa berasal dari Malang, ucapnya bersemangat.

    Sejumlah kegiatan bakal dihelat dalam even ini. Diantaranya menggelar festival Rakyat Malang sebagai tanda kebersamaan. Selain itu menyebar pesan perdamaian kepada seluruh elemen masyarakat.

    Ia menegaskan, mereka tak pernah menghidupkan sistem feodalisme. Namun melalui para raja dan sultan seluruh Indonesia inilah, pesan perdamaian, kebersamaan dan melestarikan adat istiadat terus dikobarkan.

    Kami hanya pemegang dan penerus ada dan budaya. Kami bagian dari Republik Indonesia, aset bangsa dan negara. Kami sudah sepakat berada dalam NKRI, tandas Upu Latu ML Benny Ahmad Samu Samu.

    Wali Kota Malang, Peni Suparto pun antusias menyambut para raja dan sultan di Kota Malang. Inep, sapaan akrab Peni Suparto mengatakan, bahwa kerajaaan di seluruh negeri ini menjadi bagian dari sejarah bangsa dan elemen pemersatu bangsa.

    Dia lantas mengingatkan bahwa kerajaan dan kesultanan sudah berdiri sejak jauh hari sebelum Indonesia merdeka. Namun ketika Indonesia  memproklamasikan diri sebagai negara yang berdaulat, para raja dan sultan itu bersatu dalam NKRI.

    Inep lantas mencontohkan eksistensi kerajaan di Yogyakarta, Solo, Kutai hingga Maluku yang masih bertahan sampai sekarang. Pertemuan ini mengharukan. Saya dengan hati yang tulus menyampaikan terima kasih. Karena nilai historisnya sangat tinggi, Kota Malang siap untuk ditempati kegiatan Silatnas dan saya siap membantu, katanya bersemangat.

    Mantan anggota DPR RI ini memastikan siap menampilkan berbagai jenis tarian saat silatnas berlangsung. Dan tentu, puluhan ribu, bahkan ratusan ribu masyarakat akan turun karena filosofi kegiatan ini sangat tinggi. Yakni persatuan dan perdamaian, tandas Inep yang dalam pertemuan itu beberapa kali berkata menggunakan bahasa Sansekerta. (van/avi)
    -------------------------------------------------------------------------------------------------
    SMS Raja Samu Samu IV (21Maret2013):
    “Silatnas Raja & Sultan Nusantara I - 2009, dibuka oleh Presiden RI, di Istana Merdeka - Jakarta, Silatnas Raja & Sultan Nusantara II - 2011, dibuka oleh Wapres RI, di Bandung, Insya Allah Silatnas Raja & Sultan Nusantara III -2013, juni 2013 mendatang, rencana akan dibuka Presiden RI, di Malang.
    DUM.
    Wassalam (Raja Samu Samu VI)
    Cc.: Bestdaya Bdg”. — with Rusdal Fajr St Inayatsyah and 34 others at Istana Negara RI.
  • Ratu Rimba Niagara KOTA WISATA BAGAIKAN KOTA KAYANGAN TURUN KE BUMI

    Kota Wisata di Jawa Timur
    Bagaikan Kota Kayangan Turun Ke Bumi...
    Mengindahkan bumi

    Di malam hari bercahaya bergemerlapan
    Bagaikan bermandikan cahaya bintang-bintang di langit

    Di siang hari berwarna-warnikan bunga-bungaan
    Bauan wangiannya
    Mengharum di setiap penjuru
    Kota Wisata Kayangan

    Kota Wisata Kayangan
    Sebuah istana tersergam indah
    Di kelilingi pelbagai Universitas, Politeknik Kesehatan
    Dan punyai ratusan PTS

    Kota Wisata Kayangan
    Digelar juga Kota Militer terpilih sebagai Kota Satria
    Didirikan tempat pelatih militer
    Agar rakyat berjiwa satria
    Demi mengekalkan kemerdekaan Indonesia

    Kota Wisata Kayangan
    Kota segala cita dan cinta
    Bersemi di situ
    Semuanya bercita-cita murni semurni hati Syurga
    Semuanya punyai cinta untuk saling menyayangi
    Mengasihi sepenuh hati yang ikhlas karena Allah Azzawajallah
    Pengurnia Cinta Dan Rindu
    Karena Cintakan hamba-Nya Diciptakan Adam...
    Adam tidak dibiarkan hidup tanpa cinta
    Makanya DiKurniakan Hawa untuk Adam cintai sepanjang hayat
    Bermula cinta di Syurga
    Berakhir cinta di Syurga yang tidak bernoktah
    Indahnya cinta di Syurga
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    Begitulah bermulanya cinta
    Untuk semua anak cucu Adam Dan Hawa contohi
    Adam Dan Hawa idola cinta
    Karena mensyukuri Cinta Kurniaan Ilahi

    Di Kota Wisata kayangan
    Penghuninya sentiasa berbahasa santun
    Saling menghormati
    Saling menghargai bakat Kurniaan Ilahi
    Saling mendukungi cita dan perjuangan
    Tiada dibiarkan tersisih
    Walau siapa pun mereka
    Darjat tidak pernah untuk saling menyisihkan
    Tapi untuk mentautkan kasih tersisih demi meraih redho Ilahi

    Kota Wisata bagaikan kayangan yang indah mempersonakan
    Mengingatkan kita Kebesaran Tuhan betapa indah-Nya Syurga
    Sesungguhnya Syurga itu Indah-Nya tidak terjangkau oleh pemikiran
    Manusia tak pernah terdengar tak sama yang dibayangkan
    Karena terlalu indah-Nya Syurga
    Hanya mereka yang telah diizinkan Allah SWT menjadi penghuni Syurga

    Segala keindahan di dunia ini Allah SWT cuma perlihatkan 1%
    99% ada di Syurga SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    Keindahan 1% yang Allah perlihatkan sudah cukup cantik dan indah
    Inikan pula 99% SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    Sesunguh-Nya Allah Azzawajallah sajalah yang layak Di-Agungkan
    Segala Kesempurnaan Milik-Nya
    Segala Kekayaan Milik-Nya
    Segala kebijaksanaan Milik-Nya

    Kita didatangkan ke dunia ini
    Hanyalah titipan untuk menyemarakkan
    Cinta Suci Allah Azzawajallah kepada segenap sanubari manusia
    Perjuangan kita untuk saling memberi manfaat kepada yang memerlukan
    Sebagai bekalan kita untuk Alam Akhirat Dipersembahkan kepada Allah Azzawajallah
    Moga bekalan kita mendapat Pandangan Rahmat Kasih dari-Nya
    In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

    Kota Wisata Kota Kayangan Syurga
    Biarpun indahnya cuma 1% dibandingkan Keindahan Syurga tapi sudah cukup
    Menginsafkan satu keindahan di dunia ini cumalah sementara
    Apalah yang hendak dibanggakan dengan darjat , pangkat, harta dan ilmu dimiliki
    Semua-Nya bersifat sementara yang kekal hanya milik Allah Azzawajallah
    Yang Dikurniakan di dunia ini kita Syukuri
    Hidup saling menghargai di antara satu sama lain
    Saling menyayangi hanyalah untuk meraih cinta dan redho Allah Azzawajallah
    Kita saling menjalinkan talisiraturrahim sesama Islam seiring hati berbunga Syurga

    Di Kota Wisata bagaikan Kota Kayangan dari Syurga yang turun ke bumi
    Menginsafkan kita tentang Kebesaran Tuhan
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    Indah-Nya Kota Wisata Kota Kayangan Syurga Kurniaan dari Ilahi untuk semua
    Yang Mensyukuri Kurniaan Ilahi

    Karya Ratu Rimba Niagara @ Puteri Alam Nilam Purnama
    Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
    Malaysia/Indonesia/Brunei/Singapura/Thailand
    8 Syaaban 1434H
    18 Juni 2013
    (PUISI DIILHAMKAN SEMPENA MERAIKAN JALINAN TALISIRATURAHMI NASIONAL RAJA SULTAN NUSANTARA III JUNI DI KOTA MALANG)

    Androgini Asmaragama and Putri Danggan Rejanges Remandung like this.

    Putri Danggan Rejanges Remandung mantab kanda Ratu Rimba Niagaramenyiratkan yang nampak disana keindahan dan hiruk pikuk kota yg ramah, kesantunan penduduknya dan suasana kota yg damai 

    Ratu Rimba Niagara Makasih atas komentarnya. Nanti ceritakan pada kanda apa yang ada di sana nanti...ada bahan-bahan nan indah-indah poskan pada kanda ye...ole-olenya sekali...hehehe

    Ratu Rimba shared Datuk Mohd Faiz Abdullah Bokhari'sphoto.
    Monday baru belajar membela monyet comel ini

    Ratu Rimba Niagara INI LAH PENGGANTI SI KUNTA SI KUNTE KU YANG TELAH MATI LEMAS DI OMBAK RINDU TIKA MAHU MENCARI MAHKOTAKU YANG HILANG. ALLAH SWT TELAH MENGGANTIKAN YANG LAIN UNTUK MENYOKONG PERJUANGAN SASTERAKU. APA NAK BUAT NAK HARAPKAN RAKAN FB TAK ADA YANG SUDI NAK MENYOKONG...SEDIH HATIKU BUKAN KEPALANG...
    TENGAH PIKIR NAK BAGI NAMA APA NIH ...

    Ratu Rimba Niagara KU BERI NAMA
    SATRIA INSANI...ok tak? hehehehe

    Kedaton Kraton Wahyu Utamaposted toRatu Rimba Niagara
    March 21
    Sertifikat kerabat kedaton kraton Wahyu Utama dianugerahkan kepada Ratu Rimba Niagara

    Hendra Ibrahim Bangsa melayu bukan hanya sekadar menjaga kebudayaan dan adat istiadat Melayu saja, Bangsa Melayu adalah Bangsa yang besar yang dikenal diseluruh dunia dengan semua kemampuan dan potensinya, serta adat istiadat yang sangat santun dan bermartabat, Bangga dan berusahalah membesarkan dan membangkitkan Melayu yg telah pudar dan jangan lemah menghadapi arus zaman, karena melayu tak kan hilang ditelan zaman. Bangsa yang besar ditentukan oleh para satria dan pemimpin2 nya. kalau sudah memegang nama melayu, berjuanglah, jgn bermalas2an. karena melayu itu sangat Agung dan Mulia.

    Daulat Tuanku...
    Ampun Tuanku beribu ampun,
    Mohon patik masuk mengadap
    Mohon patik merangkai khilaf
    Mohon patik persembah rasa
    Tuanku pelindung keluhuran
    Tuanku Payung kesejahteraan

    (DANA KARYA SASTRA NUSANTARA DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN JALINAN TALISIRATURAHMI NASIONAL RAJA SULTAN NUSANTARA III JUNI DI KOTA MALANG SALAM SUKSES SEMUA YANG HADIR DARIPADA PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA HAMBA SAYANG SEMUA DEMI-NYA SELAGI HAYAT DI KANDUNG BADAN) 
    23 Juni 2013

    INSTITUSI DIRAJA NUSANTARA DIMARTABATKAN MELALUI KARYA-KARYA TEATER BANGSAWAN DIRAJA KARYA RATU RIMBA NIAGARA IN SHAA ALLAH AAMIIN.

    MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
  • Ratu Rimba Niagara MAWAR KUNING DIRAJA MEKARLAH DIKAU
    DI TAMAN HATI PUISI SYURGAWI

    Lezaihasra Lm was tagged in Lia Luna's photo. —

    mawar
    mekarmu indah menawan hati yang keresahan
    kuncup kudupmu mempesona jiwa yang ketandusan
    wangimu mendebarkan hati yang kegersangan
    warnamu menghayalkan set
    tiap mata yang memandang
    bungamu melambangkan cinta pada kekasih hati
    setiap warnamu mempunyai rahsia tersendiri
    hadirmu di taman mengindahkan lagi suasananya
    harum baumu bertebaran dipelusuknya tanpa batasan
    adakah kan kekalmu di sana
    kekeringan bersama pohon kasihmu
    atau dipisahkan sebelum berkembang sepenuhnya
    atau bagaimana........

    sekadar coretan di tengahari...

    Lia Luna
    Penang,
    1302hrs - 19.11.2012
    Like · · 48 minutes ago ·

    Ratu Rimba Niagara

    MENZIKIRKAN-NYA DI TAMAN
    FIRDAUSI PUISI CINTA-NYA

    duhai sobatku mawar kuning...
    mekarlah kau di sini
    biar wangianmu
    dapat memenuhi sepenuh bumi

    mawarku kini
    tak bermaya
    ku coba sedaya upaya
    untuk berseri
    menyebarkan
    wangian sepertimu
    tapi setiap kali
    aku coba menyebarkan
    haruman bauanku...
    mawar-mawar yang lain
    menghalangnya
    baru saja hendak bertunas
    baru saja hendak berkudup
    sudah dicantas habis

    itu belum lagi
    aku hendak
    menyebarkan
    wangian mawarku
    yang indah
    lagi di tarik setiap kelopak
    mawarku agar musnah
    wangian mawarku
    sesudah itu diinjak-injak
    sepuas hati...

    ketahuilah sobatku mawar kuning
    yang baik hati
    yang hatimu sewangi kasturi Syurga
    berkembang biaklah kau
    bertunas-tunaslah kau
    karna kau adalah penyeri taman-taman
    hati nan tandus
    kehadiranmu untuk
    mewangikan taman hati tandus iman
    amat di nanti-nantikan
    oleh seluruh penghuni bumi

    duhai mawar kuning diRaja sobatku
    aku bersyukur kepada Tuhan...
    diKurniakan-Nya sobat sebaikmu
    yang tak lelah dan tak jemu
    untuk sudi bersahabat denganku
    di kala siapapun tak sudi
    berkawan denganku
    dan kau sudi menjadi sobat
    terbaik untukku...
    terima kasih sobatku
    mawar kuning diRaja

    mekarlah kau di sana
    mekar di taman hati
    untuk mereka yang sama
    mencari jalan-jalan pulang kepada-Nya

    aku mengangumimu bukan kerana
    kau hebat berpujangga indah
    tapi jika aku mengagumimu
    sebenarnya aku
    Meng-Agungkan Tuhanku
    kerana mengurnia
    seorang pujangga sepertimu
    menulis mengajak para
    hamba-Nya untuk
    sama-sama menyiapkan
    bekalan untuk dibawa pulang
    ke negeri abadi
    yang mana masing-masing sibuk
    dengan urusan akhirat masing-masing
    tika itu sebesar zarah pahala dihitung-hitung
    dengan harapan bermakna dihitung
    dengan harapan selamat dari api neraka
    ALLAHU AKBAR
    gimana kalau pahala itu ditolak
    kerana menjadi rebutan
    mereka-mereka tika di dunia
    kita menyakitkan hatinya
    mengumpat kejinya
    mengatakan kitalah yang sempurna iman
    karya kita sajalah yang terhebat...
    nauzubillah moga dijauhkan
    daripada sifat dengki khianat hingga mati...

    duhai sobatku mawar diRaja
    ketiadaanku nanti
    mekar berserilah
    dikau di taman-taman puisi
    cintakan Pencipta Syurga
    mengajak mereka
    berpuisi nan indah-indah
    saling memuji Allah Azzawajallah
    bersahut-sahutan tanpa jemu
    hingga terhenti nafas
    memujiNya
    dengan puisi-puisi nan indah
    bak bidadri Syurga
    menzikirkanNya
    di Taman Firdausi
    bergema puisi
    cintakanNya
    tanpa nokhtah

    Karya Ratu Rimba Niagara
    5 Muharram 1434H
    19 November 2012

    MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
  • Ratu Rimba Niagara SUNGGUH INDAH PUISI-PUISI KANDA RATU RIMBA NIAGARA

    Karya Ratu Rimba Niagara
    5 Muharram 1434H
    19 November 2012


    Like · · Unfollow Post · 22 minutes ago near Kuala Lumpur

    Mazelinda Ahmad Spian likes this.

    Mazelinda Ahmad Spian sungguh indah puisi kanda...ku lihat banya seribu makna...dan memahami erti madahnya....

    Ratu Rimba Niagara MawardiRaja itu dindalah..yang hadir menenangkan puisi kanda. Terima kasih dinda kerana sudi hadir di kalbu hati puisi kanda.

    Ratu Rimba Niagara DINDA MAWAR KUNING DIRAJA 

    Dinda ..
    mawar kuning diRaja mu
    mengusik jiwaku untuk berkarya
    bahasa mu yang santun
    telah menggetarkan
    sukma untuk kanda berkarya..
    terima kasih kerana sudi
    izinkan kanda berkarya di wallmu
    kanda amat terharu bahasamu itu
    sungguh puitis...
    terima kasih juga kepada
    sobatku kanda di Raja
    kerana menyiarkan karya dinda
    di wall kanda
    moga dinda sudi berkarya yang
    boleh mencetus ilham
    rakan-rakan pujangga yang lain..
    manalah tahu bakat kurniaanNya ini
    bisa kita meneruskan persahabatan
    di SyurgaNya Insya-Allah . Aamiin.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    5 Muharram 1434H

    MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'
  • Ratu Rimba Niagara ANTARA ALAM GHAIB & NYATA & FANTASI & REALITI MENGHASILKAN KEYAKINKAN KEPADA YANG MAHA ESA

    ALAM GHAIB

    Alam ghaib?


    Ye alam ghaib yang siapapun tidak diberi khashaf untuk masuk ke alam itu selagi nyawa tidak sampai di kerongkong,ketika nyawa sampai di kerongkong ketika itulah segala alam ghaib yang selama ini terhijab dibukakan kepada kita...yang selama ini tak nampak ...akan nampak dengan jelas dan kita tahulah kita sebentar lagi kita akan masuk ke alam ghaib. Ketika kita di alam nyata kita tak nampak alam ghaib tapi bila kita masuk ke alam ghaib ...kita jadilah alam roh dan bila kita jadi alam roh segala alam nyata di dunia tak nampak kita kecuali yang diizinkan Allah SWT.

    Sebab apa kita tak nampak alam ghaib?

    Tuhan mahu menguji kita...samada kita...yakin atau tidak atas kewujudan-Nya di dunia ini. Cuma dengan keyakinan sajalah membuatkan hamba-NYa beribadat dengan ikhlas . 

    . Firman Allah Ta'ala: "Ingatlah kamu kepadaKu nescaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepadaKu, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat) Ku". (Al-Baqarah, ayat 152). 

    Ratu Rimba Niagara BERHAYALLAH MENCINTAI-NYA

    BERHAYALLAH UNTUK MENYINTAI-NYA DIA PASTI DATANG PADAMU DI REALITI KALBUMU DAN BILA MENJADI REALITI HIDUP DAN MATIMU HANYA DISANDARKAN PADA-NYA SAJA. SEGALA TAKDIR DITERIMA DALAM PASRAH TAWAKAL DAN REDHA.

    Ratu Rimba Niagara
    11 Safar 1434H
    24 Disember 2012
    7 hours ago · Like · 1
  • Ratu Rimba Niagara RUKUN IMAN ADA ENAM PERKARA :
    1 ) BERIMAN KEPADA ALLAH SWT
    Beriman kepada Allah s.w.t merupakan Rukun Iman yang pertama, yang menjadi dasar keimanan seseorang itu. Beriman kepada Allah s.w.t beerti wajib mempercayai Allah s.w.t itu ada, Ia Maha Berkuas
    a, Maha Mencipta dan Maha Mengetahui segala apa yang ada di langit, di udara, di muka bumi dan juga di lautan. Dia adalah Maha Esa, yakni tunggal dan tidak menyerupai dan tidak diserupai oleh sesuatu.
    Seperti firman-Nya yang bermaksud :
    "Katakanlah wahai Muhammad, bahawa Allah itu satu. Allah tempat segala makhluk bergantung. Allah tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. Dan tidak sesiapapun yang setara atau seumpama dengan Allah."
    (Surah al-Ikhlas 1 - 4)
    2) BERIMAN KEPADA MALAIKAT
    Beriman kepada malaikat beerti wajib bagi setiap orang Islam mengetahui bahawa malaikat adalah makhluk yang Allah s.w.t jadikan daripada cahaya dan boleh berupa berbagai bentuk, tidak bersifat seperti sifat manusia. Malaikat juga menjalankan perintah Allah s.w.t dengan taat dan patuh. Jumlah malaikat adalah terlalu banyak dan kita sebagai umat Islam wajib mengetahui 10 daripadanya.
    Nama Malaikat
    Tugasnya
    Jibril
    Menyampaikan wahyu
    Raqib
    Mencatat amalan keburukan
    Atib
    Mencatat amalan kebaikan
    Izrail
    Mengambil nyawa
    Mikail
    Menurunkan rezeki
    Israfil
    Meniup sangkakala
    Mungkar
    Menyoal orang mati
    Nankir
    Menyoal orang mati
    Malik
    Menjaga neraka
    Ridzuan
    Menjaga syurga
    3) BERIMAN KEPADA RASUL
    Beriman kepada Rasul dan Nabi merupakan rukun Iman yang ketiga. Bagi orang Islam wajiblah yakin dan percaya bahawa Allah s.w.t telah mengutuskan para Rasul dan Nabi kepada manusia di dunia ini bagi menunjukkan jalan ke arah kebenaran dan kebahagian di dunia dan di akhirat. Jumlah Nabi dan Rasul yang wajib diketahui adalah seramai 25 orang.
    4) BERIMAN KEPADA KITAB
    Beriman kepada kitab Allah bererti kita wajib beriktikad dan yakin dengan sebenar-benarnya bahawa sesungguhnya Allah s.w.t mempunya beberapa kitab suci yang merupakan firman Allah s.w.t yang hakiki. Diturunkan melalui wahyu yang disampaikan melalui perantaraan malaikat Jibril a.s. Sejak Zaman Nabi Adam a.s sehinnga kepada Nabi Muhammad s.a.w, jumlah kitab suci yang diturunkan adalah sebanyak 104 iaitu 100 buah suhuf dan 4 buah kitab suci.
    Senarai kitab dan penerimanya :
    Taurat - Nabi Musa a.s
    Zabur - Nabi Daud a.s
    Injil - Nabi Isa a.s
    Al-Quran - Nabi Muhammad s.a.w
    Nabi-nabi yang menerima suhuf :
    Nabi Syits - 50 suhuf
    Nabi Idris - 30 suhuf
    nabi Ibrahim - 10 suhuf
    Nabi Musa - 10 suhuf
    Al-Quran merupakan penutup segala kitab. Diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. Tidak akan ada lagi kitab suci lain selepas Al-Quran.
    5) BERIMAN KEPADA HARI AKHIRAT
    Percaya kepada hari akhirat ialah kita wajib beriktikad dan meyakini bahawa akan adanya hari akhirat atau hari kiamat (pembalasan) di mana pada hari itu semua manusia akan dibangunkan kembali di padang Mahsyar untuk menerima hukuman berdasarkan segala amal perbuatan mereka semasa mereka hidup di muka bumi Allah s.w.t ini.
    Tanda-tanda kecil akan kedatangan hari akhirat :
    Sedikit orang alim dan banyak orang jahil.
    Perempuan lebih ramai daripada lelaki.
    Urusan agama ditakbir oleh orang yang bukan ahli.
    pelacuran dan maksiat berlaku dengan meluas.
    Minum arak dan benda yang memabukkan menjadi kebanggaan.
    Orang miskin menjadi kaya, membina bangunan dan gedung tinggi mencakar langit.
    Banyak berlaku gerak gempa.
    Tanda-tanda besar :
    Keluar dajjal merosakkan agama.
    Keluar binatang yang dipanggil Dabbatul Ard merosakkan manusia.
    Keluar Yakjuj dan Makjuj.
    Hilangnya al-Quran dari mashafnya.
    Terbit matahari dari sebelah barat.
    6) BERIMAN KEPADA QADA DAN QADAR
    Beriman kepada qada dan qadar disebut juga sebagai percaya kepada takdir. Iaitu seseorang itu mesti yakin dan percaya bahawa segala yang berlaku dalam alam ini semuanya ketentuan dan ketetapan Allah s.w.t.
    Erti Qadar :
    Ketentuan yang mesti berlaku atas tiap-tiap makhluk, sesuai dengan batas-batas yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t sejak azali lagi sama ada yang baik atau buruk.
    Qadar ada dua jenis iaitu :
    Berupa aturan atau perjalanan alam ini.
    Berupa untung nasib yang menimpa manusia dan makhluk lain.
    Erti Qada :
    Ialah pelaksanaan Allah s.w.t terhadap apa yang telah ditetapkan sejak azali lagi.
    PERKARA YANG MEMBATALKAN IMAN
    Mensyirikkan Allah s.w.t, iaitu menduakan Allah dengan yang lain serta bertawakkal dan bergantung kepada yang lain selain daripada Allah s.w.t seperti menyembah berhala.
    Menafikan segala nikmat sama ada yang nampak atau tidak nampak adalah kurnian daripada Allah s.w.t ataupun ciptaan Allah s.w.t.
    Melakukan perbuatan yang dilakukan dalam amalam keagamaan lain, yang bertentangan dengan ajaran Islam.
    Mengubah hukum Allah s.w.t iaitu, menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal.
    Menolak atau mengubah al-Quran dan hadis. Yakni tidak mahu beiman kepada Nas al-Quran dan sunnah ataupun ingkar terhadap perintah Allah s.w.t dan menafikan kebenaran Islam. 

    (PETIKAN DARIPADA USTAZ ALAM MAYA)
    7 hours ago · Like · 1
  • Ratu Rimba Niagara Jika kita sudah faham semua rukun Islam yang 6 secara terperinci difahamkan, diamal dan diyakinkan tanpa 
    sebesar zarah pun menafikan berarti kita sebenar-benar yakin Islam adalah agama pilihan yang tepat dan kita berasa bersyukur kita dipilih untuk me
    njadi orang Islam beragama Islam yakin sebenar-benar yakin dan untuk meyakinkan alam ghaib yang tak nampak :

    1. Yakin Kewujudan Allah swt tapi tak nampak akan dinampakkan di akhirat nanti yang mana semua ahli
    Syurga boleh melihat Allah swt , itulah nikmat segala nikmat di Syurga yang dinantikan oleh semua
    penghuni Syurga.

    2. .Al-Quran kalam Allah swt yang nampak dan boleh dibaca oleh semua hamba-Nya di dalam-Nya
    semua terkandung ilmu Allah swt Yang Maha Agung Lagi Maha Tinggi tiada siapa dapat menandingi Kebijaksanaan-Nya ...jika dihuraikan setiap ayat-ayat-Nya tidak akan pernah habis-habis tinta menulis kerana hikmahNya terlalulah banyak sebanyak mana pahala yang diberikan kepada pembaca, penghafaz, pengajar, penyelidik, pendakwah dan pengamal ayat-ayat Al-Quran. Sesungguh-Nya Al-Quran memberi Rahmat kepada para hamba-Nya sebab itu bila di alam barzah Al-Quran menjadi penguambela dan menjadi penerang di kubur.Beruntunglah kita jika kita menjadi pencinta dan pengamal Al-Quran. Moga kita semua
    mengagungkan Al-Quran kerana itu kalam dari Kekasih kita yang kita cintai. 

    Yang hendak kita bincangkan sekarang mengenai topik, rukun iman yang ke 6 iaitu berimam kepada

    6) BERIMAN KEPADA QADA DAN QADAR
    Beriman kepada qada dan qadar disebut juga sebagai percaya kepada takdir. Iaitu seseorang itu mesti yakin dan percaya bahawa segala yang berlaku dalam alam ini semuanya ketentuan dan ketetapan Allah s.w.t.
    Erti Qadar :
    Ketentuan yang mesti berlaku atas tiap-tiap makhluk, sesuai dengan batas-batas yang telah ditentukan oleh Allah s.w.t sejak azali lagi sama ada yang baik atau buruk.
    Qadar ada dua jenis iaitu :
    Berupa aturan atau perjalanan alam ini.
    Berupa untung nasib yang menimpa manusia dan makhluk lain.
    Erti Qada :
    Ialah pelaksanaan Allah s.w.t terhadap apa yang telah ditetapkan sejak azali lagi.
  • Ratu Rimba Niagara Kepada Ina Zwan...
    Saya petik apa katakata kamu dan di sini saya huraikan dengan harapan segala kekusan 
    apa yang kamu fikirkan dan apa yang saya fikirkan dan apa yang mereka fikirkan terjawab
    dan dapatlah kita sesama kita salaing berbaik sangka dalam 
    menuju ke jalan-jalan-Nya
    dengan terang lagi bersuluh. InsyaAllah AAmiin. Percayalah yang baik semua datang dari-Nya
    yang lemah itu dari diri saya sendiri...maka maafkanlah saya.
    Ina Zwan
    Ampun Tuanku,dari perkhabaran malaikat di Alam Langit kepada penerima perkhabaran "RAJA KE 13 DARI KERAJAAN ALAM" di bumi ini.. Telah dikhabarkan kepada anakanda bahawa semua pergerakkan jurusan dan barisan makhluk di angkasa sedang di susun kembali , Insyallah tepat masanya maka semua akan mengikut Tuanku.. dan daulat Tuanku "RAJA PALING AGONG DI BUMI" akan sempurna mengikut "MASA RAJA SEKALIAN ALAM".. Ampun Tuanku

    Ratu Rimba Niagara Siapa yang dimaksudkan tuanku?
    17 hours ago · Like · 1

    Ina Zwan BIAR KITA BICARA DALAM RAHSIA UNTUK RAHSIA KITA DIMENGERTIKAN, TUANKU... YANG BETA MAKSUDKAN.. ADALAH AYAHANDA BETA DI KERAJAAN ALAM LANGIT YANG KE ENAM DIATAS SANA ALAM KAYANGAN.. BETA PUTERA KEPADA BAGINDA DALAM BENTUK ROH BETA SEDANG BERADA DALAM JASAD MANUSIA DI BUMI INI DARI UJIAN ALLAH DENGAN TUGAS KAMI SEKELUARGA DARI TAKDIR ALLAH UNTUK MENYUSUN KEMBALI RAJA-RAJA MANUSIA DI DUNIA INI YANG ALLAH PILIH DARI DARAH KETURUNAN YANG TELAH ADA DALAM SENARAI KAMI DI KERAJAAN ALAM KAYANGAN DI SANA.. KERAJAAN ALAM ADALAH KERAJAAN YANG GHAIB.. SETIAP PERKARA BERKAITAN KETURUNAN RAJA.. PASTI MELIBATKAN 2 ALAM YANG BERBEZA.. ALAM ZAHIR DAN ALAM BATIN.. KAMU YANG MENGGUNAKAN SANDARAAN NAMA RATU RIMBA NIAGARA.. PERLU TAHU KEDUDUKAN KAMU DARAH KETURUNAN RAJA YANG TELAH ADA SENARAI NAMA..BIAR TAKDIR ALLAH ITU BERLAKU.. KAMI HANYA MELAKONKAN SAHAJA JASAD YANG ALLAH BERIKAN KEPADA KAMI DI BUMI INI.. SEBELUM KIAMAT ITU MENJADI PERKARA YANG TIADA LAGI PERLU DI SEMBUNYI.. WAALLAH HU ALAM..
  • Ratu Rimba Niagara ALAM GHAIB

    Alam ghaib?

    Ye alam ghaib yang siapapun tidak diberi khashaf untuk masuk ke alam itu selagi nyawa tidak sampai di kerongkong,ketika nyawa sampai di kerongkong ketika itulah segala alam ghaib yang selama ini terhijap dibukakan kepada kita.
    ..yang selama ini tak nampak ...akan nampak dengan jelas dan kita tahulah kita sebentar lagi kita akan masuk alam ghaib. Ketika kita di alam nyata kita tak nampak alam ghaib tapo bila kita masuk ke alam ghaib ...kita jadilah alam roh dan bila kita jadi alam roh segala alam nyata di dunia tak nampak kita kecuali yang diizinkan Allah SWT.

    Sebab apa kita tak nampak alam ghaib?

    Tuhan mahu menguji kita...samanada kita...yakin atau tidak atas kewujudan-Nya di dunia ini. Cuma dengan kenyakinan sajalah membuatkan hamba-NYa beribadat dengan ikhlas dan ikhlas itu cuma Allah sahaja yang tahu manusia lain tak akan tahu .

    Sejujurnya saya memang tak faham apa yang kamu ceritakan adalah di luar kemampuan saya untuk 
    memikirkannya dan tak berani untuk mengiyakan.

    Cuma sebagai seorang yang tidak masuk lagi ke alam ghaib (sudah meninggal dunia) ingin sekadar
    memberi ulasan atas cerita kamu. Perbedaan di antara kita berdua menurut pahaman saya yang jahil ilmu alam ghaib.

    Kamu mengaku sebagai seorang putera raja keturunan diRaja tapi kenapa tidak menggunakan pangkat diRaja dan kenapa gunakan nama INA ZWAN saya seakan mengganggap kamu seorang wanita rakyat biasa. Berarti roh bapa kamu menumpang di badan seorang wanita rakyat biasa..adakah itu maksud kamu. Jika kamu benar mahu menuntut hak nenek moyang kamu kenapa tidak munculkan diri kamu sebenar kenapa mesti menggunakan lambang keris kenapa tidak wajah sebenar seperti Pageran Adipati Agong sejujurnya saya salut dengannya ...dia wujud di alam nyata tidak menumpang badan dan menggunakan darjatnya sebagai kerabat diRaja dengan tujuan untuk membela rakyat.Kita hidup di dunia nyata dan di dunia nyata ini peluang yang ada untuk kita mengumpul sebanyak-banyakNya bekalan untuk dibawa pulang ke negeri abadi. Masalah remeh temah yang di luar bidang pemikiran kita tak usahlah kita fikirkan sangat. Hiduplah secara kemampuan kuasa fikir yang lojik dan selari dengan kehenak Al-Quran dan Hadis kerana kita tidak akan tersasar dari kehendak Islam it sendiri,

    Saya pula bukan berdarah di raja tapi cuma melakonkan saja watak seorang Ratu bertujuan menghayati watak diRaja untuk karya-karya saya yang bertemakan diRaja..Saya pun tak tahu
    kenapa saya boleh seberani itu menggunakan darjat diraja sedang sayang cumalah rakyat biasa 
    yang tak punya apa. Demi prjuangan saya untuk memartabatkan Institusi diRaja mungkin barangkali
    saya menggunakan nama pena saya Ratu itu pun Ratu Kerajaan Rimba Niagara. Kerajaan cuma fantasi yang ada di pemikiran saya.. Itu cuma dunia fantasi saya dan dunia karya saya. Tak pernah terfikir oleh saya untuk memartabat diri saya sendiri sebagai Ratu. Cukuplah saya hanya yang
    berstatus hamba-Nya yang menyandarkan segala urusan takdir hidup mati saya hanyalah kepada 
    Allah swt tidak yang lain. Apa saja yang ditentukan saya redha. Insya-Allah itulah saya.

    Tulisanku Ilham Dari-Nya
    Ratu Rimba Niagara (sekadar nama pena) 
    11 Safar 1434H
    24 Disember 2012M,

MERDEKA INDONESIAMU MERDEKA MALAYSIAKU UCAPAN TULUS IKHLAS SEMPENA MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA 13 OGOS 2O13, DIRGAHAYU KEMERDEKAAN INDONESIA 17 AGUSTUS 2013 DAN DIRGAHAYU KEMERDEKAAN MALAYSIA 31 OGOS 2013'



0 comments:

Post a Comment

 
;