Thursday 7 May 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (111) ALLAH KURNIAKAN KITA MATAHARI AGAR KITA BERSYUKUR


SASTRA ANUGERAH ILAHI (111) ALLAH KURNIAKAN KITA MATAHARI AGAR KITA BERSYUKUR

FROM NOTIFICATIONS
Cakarawala Sumber Inspirasi Saya Berkarya
Saya suka kepada bulan kerana
bulan suka senyum kepada saya
Saya suka bintang kerana
bintang tak jemu bersinar
Saya suka matahari kerana
tanpa matahari hidup saya
gelap gelita.
Saya suka pelangi kerana
pelangi menceriakan hidup saya
Saya suka semua yang ada di cakarawala
kerana semuanya telah memberi inspirasi
kepada saya untuk menghargai Pencipta saya!
Saya Bahagia
hidup saya indah…
seindah bulan di langit
Hidup saya terang
seterang bintang bergemerlapan.
Hidup saya ceria…
seceria pelangi yang berwarna-warni.
Hidup saya bahagia...
sebahagia matahari yang memancarkan
sinar untuk seluruh penghuni bumi.
Hidup saya setia...
sesetia pengedaran bumi berputar
mengikut paksinya.
Hidup saya aman...
seaman planet di galaksinya yang
berputar mengelilingi matahari mengikut
orbit masing-masing
Kalau planet tidak mengikut orbit masing-masing
sudah pasti berlakulah pelanggaran planet-planet
di cakarawala, akan musnahlah segalanya.
justeru saya tidak mahu begitu!
yang saya mahu penghuni bumi ini bahagia!
dan sentiasa bersyukur kepada
Tuhan saya Pencipta Semesta Alam!
Saya redha Allah Tuhan saya
Saya redha Islam agama saya
Saya redha Muhammad nabi saya
Saya percaya segala yang ada di langit dan di bumi
Allah Maha Pecipta Yang Maha Bijaksana
Saya percaya 100% tanpa meragui-Nya
Allah Maha Tahu Setiap Apa Yang Diciptakan
walaupun dengan sehelai daun yang gugur
tidak terlepas daripada pengetahuan-Nya
Setiap rezeki makhluk ciptaan-Nya
dalam ketentuan-Nya
waima seekor semut yang hidup di dalam batu!
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
MAHA HEBAT-NYA ALLAH TIADA TANDINGAN-NYA!

Karya Ratu Rimba Niagara
18 Rejab 1436H
7 Mei 2015
PERKAITAN ANTARA ISLAM DAN SAINS
Ramai antara kita yang percaya, bahawa Islam itu Agung, tidak mampu ditafsir sepenuhnya menggunakan akal dan logik. Malah, kita berpendapat bahawa Islam itu terdiri daripada perkara-perkara ghaib, yang tak diketahui.
Dan akhirnya, kita berpendapat bahawa Islam itu jauh dari Sains, dan Sains itu tidak akan dapat menerangkan keajaiban Islam.
Benar.
Akan tetapi, Sains itu tetap merupakan ilmu Allah S.W.T. dan Allah S.W.T. menggesa kita untuk sentiasa mendapatkan ilmu tak kira dimana kita berada.
InsyaAllah, saya akan memperjelaskan satu per satu ilmu Sains (yang telah ditemui) yang disampaikan oleh Allah S.W.T. supaya kita semua dapat memahaminya dan meningkatkan keimanan terhadap Nya.
(Saya hanya akan menggunakan dalil daripada Al-Quran sahaja.)
- – - – - – - – - -
1. Kandungan komposisi elemen dalam tubuh manusia.
Jika benar Sains itu terpesong daripada Islam, maka mengapakah Allah S.W.T. menerusi kitab suci Al-Quran menceritakan tentang kandungan elemen didalam tubuh badan kita yang sama dengan kandungan elemen yang dijumpai didalam tanah?
Al-Quran Surah Al-Muminun (23) ayat 12 :
“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal) dari tanah;”
Jadual 1 : Perbandingan komposisi elemen didalam badan dan didalam tanah
http://postimg.org/image/7p3nxh4rh/
Bukankah itu merupakan satu ilmu Kimia? Adakah ilmu ini memesongkan aqidah walhal Allah S.W.T. sendiri yang mengajarkannya kepada kita?
- – - – - – - – - -
2. Fasa pembentukan embrio (sebelum menjadi bayi)
Mengapakah Allah S.W.T. menerusi kitab suci Al-Quran menceritakan secara spesifik, satu demi satu proses penciptaan manusia (pembentukan embrionik manusia) dari dalam rahim? Daripada setitis air mani yang diletakkan di penempatan yang kukuh, yakni dinding rahim, yang kemudiannya menjadi segumpal darah beku, kepada segumpal daging yang dilapisi tulang yang kemudiannya dibalut dengan daging? Malah penggunaan kata yang berada didalam Al-Quran sesuai untuk definisi yang dinyatakan.
Al-Quran Surah Al-Muminun (23) ayat 13 – 14 :
[13]Kemudian Kami jadikan “pati” itu (setitis) air benih pada penetapan yang kukuh;
[14]Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku (alaqah). lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging (mudghah); kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.
Alaqah yang dinyatakan didalam Al-Quran mempunyai 3 maksud, (1) lintah/pacat, (2) perkara yang tergantung, (3) darah beku.
Gambar 1 : Alaqah sebagai lintah/pacat (leech)
http://postimg.org/image/z6f4f688j/
Gambar 2 : Alaqah sebagai perkara yang tergantung (suspended thing)
http://postimg.org/image/izpore2dx/
Gambar 3 : Alaqah sebagai darah beku (blood clot)
http://postimg.org/image/itgl21imt/
Mudghah yang dinyatakan membawa maksud objek yang digigit (chewed substance)
Gambar 4 : Mudghah sebagai objek yang digigit (chewed substance)
http://postimg.org/image/tg48ljo2x/
http://postimg.org/image/hosm15g1h/
Bukankah ini semua satu ilmu didalam bidang embriologi, satu subset Sains? Mengapakah Allah S.W.T. mahu mengajarkan kita ilmu yang ‘kononnya’ memesongkan aqidah?
- – - – - – - – - -
3. Asal usul air dan besi
Pada mulanya ramai yang sangka air telah lama wujud di Bumi, malah ramai yang beranggapan bahawa air itu terbentuk bersama dengan Bumi. Walhal Bumi, pada mula pembentukannya, adalah sangat panas. Terlalu panas untuk mana-mana jasad air untuk bertahan disitu. Tambahan pula dengan suhu Matahari yang memancar kearah Bumi pada ketika itu. Maka dipersetujui ramai bahawa air itu datang daripada asteroid yang dinamakan sebagai carbonaceous chondrite yang melanggar Bumi pada era Late Heavy Bombardment, yang berlaku 3.8 billion juta tahun dahulu.
Al-Quran Surah Al-Furqan (25) ayat 48 :
“Dan Dia lah Tuhan yang menghantarkan angin sebagai berita gembira sebelum kedatangan rahmatNya, dan Kami menurunkan dari langit: air yang bersih suci,”
Menurut Kathrin Altwegg, pakar dari University of Bern, air yang dibawa oleh asteriod ini merupakan air yang bersih (pure water), yang terdiri daripada kandungan 2 atom hidrogen dan 1 atom oksigen (H20) berbanding komet lain, contohnya Komet Hailley yang membawa air berzarah hidrogen berat, zarah deuterium.
Pautan 1 : Penerangan mudah tentang asal usul air
https://www.youtube.com/watch?v=_LpgBvEPozk
Besi juga mempunyai kisah yang sama. Untuk membentuk besi (ferrite) memerlukan suhu yang sangat tinggi, iaitu kira-kira melebihi 100 juta *C. Semasa pembentukan sistem solar, Matahari kita masih tak mampu untuk membentukkan besi melalui perlakuran. Ini kerana suhu pada permukaan matahari adalah sebanyak 6000C sahaja, manakala suhu nukleus matahari adalah pada 20 juta C. Suhu pusat Bumi pula hanya mencecah kira-kira 5500C sahaja. Maka besi tidak berasal daripada Bumi atau sistem Solar kita. Ia berasal daripada angkasa lepas, dimana berlaku letupan nova atau supernova, yang menyebabkan besi terbentuk didalam meteorite, lalu jatuh ke Bumi, sesuai dengan ayat Al-Quran.
Al-Quran Surah Al- Hadid (57) ayat 25 :
“…dan kami telah menurunkan besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia…”
Bukankah Allah S.W.T. sedang mengajarkan kita ilmu Astronomi dan Fizik? Bagaimana pula kita sebagai manusia kerdil ingin menentukan ilmu Allah itu memesongkan aqidah?
- – - – - – - – - -
4. Komunikasi angkatan semut berkenaan tentera Nabi Sulaiman.
Al-Quran Surah Al-Naml (27) ayat 18 :
(Maralah angkatan itu) hingga apabila mereka sampai ke “Waadin-Naml”, berkatalah seekor semut: “Wahai sekalian semut, masuklah ke sarang kamu masing-masing, jangan Sulaiman dan tenteranya memijak serta membinasakan kamu, sedang mereka tidak menyedari”.
Bukankah semut itu tidak mampu bersuara? Pada mulanya Sains mengatakan bahawa semut menggunakan feromon (bau-bauan) untuk berkomunikasi. Namun kini Sains mendapati bahawa semut sememangnya berkomunikasi, dan ia menggunakan gelombang bunyi, sama seperti manusia. Ia menghasilkan gelombang bunyi (getaran) dengan menggeselkan sesungut dikepalanya.
Dengarkan suara semut di : http://
"Awang Udin saya minta mana dalil ayat2 al-quran dan hadis dan ucapan salfussoleh kpd geng2 patriots dan penyokong2 teori bumi berpusing dan beredar di langit keliling matahari..langsung tak boleh bagi..minta bukti sains..duk ulang ada kajian2..dalili tak ada,bukti tak ada,teori je ada..huhuhu..lps tu duk pusing mcm2 nk menyedapkan hati..
Awang Udin Khalifah Abadi: Sy sudah baca posting tuan, sy sedar sy kurang ilmu. Bolekah tuan memberi pencerahan berkenaan ayat quran yg sy sertakan di bawah. Sy cuma nak tau "pegun" yg tuan maksudkan.
"(Dengan ketentuan yang demikian), matahari tidak mudah baginya mengejar bulan, dan malam pula tidak dapat mendahului siang; kerana tiap-tiap satunya beredar terapung-apung di tempat edarannya masing-masing.
[Quran surah yasin 36:40]
Awang Udin: Khalifah Abadi saudara boleh baca tafsir ibnu kathir tentang ayat tersebut dan 3 4 ayat sebelumnya..panjang lebar dihuraikan ulasan para sahabat dan ulama salaf..namun yang boleh saya simpulkan ulasan merek adalah..mereka sepakat bahawa matahari dan bulan mengeliling bumi dalam tempoh sehari semalam mengikut kadar dan perhitungan yg Allah telah tetapkan bagi mereka dengan berterusan tanpa gagal sehingga suatu waktu ditetap iaitu sampai ketika matahari terbit dari barat (ada hadis tentang ini) dan sampai hari kiamat..kelilingnya matahari dan bulan pada bumi meyebabkan berlakunya siang dan malam silih berganti tanpa gagal dan adalah seperti saling mengejar/ingin mendapatkan..apabila matahari berjaya mendapatkan/mengejar (melintasi/pass by) bulan, maka berlaku lah gerhana matahari..malam tidak dapat mendahuli siang kecuali ketika matahari berjaya mendapatkan/mengejar(melintasi/pass by) bulan iaitu ketika gerhana matahari saja..gerhan bulan pula berlaku apabila kedudukan matahari bumi bulan adalah sejajar setentang..namun perkara ini..matahari berjaya mendapatkan/megejar bulan yg menyebabkan berlaku gerhana matahari adalah jarang2 berlaku kerana matahari dan bulan beredar keliling bumi pada tempat edaran/falak/orbit/laluan/trek masing2 yg berbeza..laluan trek/orbit matahari adalah naik turun dengan condong pada satu2 hemisfera dan pusat radius falak/orbit yg berubah sepanjang tahun..ini lah yg menyebabkan berlaku 4 musim dan kutub utara@selatan siang dan malam setiap 6 bulan period..sekian..mereka2 itu akan cakap saya syok sendiri tafsir sendiri..
kata yashbahoon dalam ayat itu walaupun merujuk kepada objek dalam kuantiti banyak(lebih dua),,namun ia bukan merujuk kepada bumi..ia merujuk kepada matahari, bulan, planet2 dan bintang2 dan apa2 objek yg beredar di langit..sama dengan ayat Allah menyuruh malaikat untuk sujud kepada Adam..Allah tak sebut pun iblis yg dari golongan jin..kerana bahasa arab memang begitu tatabahasa nya..hanya tumpu pada yg utama significant lagi penting shj.. harap saudara faham
apakah ayat..'langit dan bumi berdiri (taquuma)' dan ' Allah menahan langit dan bumi dari berganjak/bergeser'...tidak membawa maksud bumi pegun?...di tambah banyak lagi ayat2 di dalam al-quran yg boleh di jadikan indikator bumi itu pegun..adakah saudara minta saya bawa ayat al-quran yg berbunyi..'bumi itu pegun'..atau ayat yg berbunyi 'bumi tidak berpusing dan tidak mengelilingi matahari'..begitu kah saudara??
semua ayat2 yg sy sampaikan dalm post2 sy membawa maksud bumi itu pegun..saudara pergi la baca post2 saya dan komen2 nya yg terlalu banyak itu..reviews sy di patriots dan komen2nya sudah dipadam..tapi dlm post2 sy maseh ada lagi saki baki perbincangan..sy sudah hurai ayat yg saudara minta..sekian..
PETKAN GRUP MELAYU BANI JAWI, THE PATRIOTS & PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
18 REJAB 1436H
7 MEI 2015
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
18 REJAB 1436H
7 MEI 2015
PESANAN TOKKU PALOH
"MAKA TINGGALKANLAH DUNIAMU DAN BELAYARLAH MENUJU TUHANMU. JANGANLAH SEKALI-KALI ENGKAU MELABUHKAN SAUH KETIDAKPASTIAN ITU BIARLAH APA KATA MEREKA PADA DIRIMU. BERHIJRAHLAH, BELAYARLAH MENUJU TUHANMU KERANA KAULAH MELAYU"
  • Buana Nagha Dharu likes this.
  • Buana Nagha Dharu Aku suka bulan bintang juga matahari dia tak pernah berharab kepada manusia meski keberadaannya sangat strategis pda manusia hehehehehehe untung bulan bintang dn matahari tidak tunduk pada manusia jika tunduk dia pasti kecina heeheheheheh
    2 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Buana Nagha Dharu yang kau faham bumi mengelilingi matahari atau matahari mengelilingi bumi karena ada yang bilang matahari mengelilingi bumi...ayuh jawab jika kamu suka pada bulan, matahari dan bintang ok...hehehe
    2 hrs · Like
  • Buana Nagha Dharu Matahari bulan bintang dn semuanya sesungguhnya kupahami sebagai suguhan dlam perhidangan pada suatu perjamuan yg disuguhkan dg cinta kasih untuk kita nikmati dn bersukur gkgkgkgkgk
    1 hr · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali Tanpa matahari manusia tak boleh hidup 
    maka Allah ciptakan matahari agar manusia faham arti syukur pada-Nya.
    1 hr · Like · 1
Group perbincangan ilmiah.

Seperti yg kita semua sedar, ilmu Allah itu terlalu luas... Setiap org drp kita mempunyai kelebihan masing2 krn minat & bidang kita mungkin x sama. Selain drp sejarah bangsa, ahli2 juga boleh post mengenai bidang masing2, yg secara tidak langsung blh share ilmu dgn kwn2 dlm ni. Jadikan lah group ni sbg group ilmu krn ilmu itu tidak terbatas. Dgn adanya ilmu, akan menguatkan umat Islam, akan memperkasakan Bani Jawi & seterusnya bangkit menjadi bangsa yg terulung. In shaa Allah...

SEBELUM AKTIF DALAM GROUP NI, SEMUA AHLI WAJIB BACA PINNED POST.
PINNED POST

News Feed

SEBELUM AKTIF DALAM GROUP NI, SEMUA AHLI WAJIB BACA PINNED POST.
Group ini ditubuhkan utk perbincangan ilmiah di antara sesama ahli. Sama seperti group lain, group ini juga ada peraturan demi menjaga keselesaan ahli2 dan keharmonian dalam group.
Ahli-ahli DILARANG :
- Post/komen yg berunsur politik
- Post/komen yg berbaur lucah
- Promote iklan/perniagaan online
- Promote group wechat/whatsapp
- Provoke sesama ahli yg blh menimbulkan pergaduhan atau perpecahan
- Menghina atau menggunakan kata2 kesat
Jika ingin membangkang post/pendapat org lain, diharap bangkanglah secara ilmiah dengan mengutarakan pendapat atau fakta, bukan dgn kata2 kesat atau sindiran.
Barisan admin layak kick & ban ahli sekiranya ahli melanggar peraturan group.
Unlike · Comment ·  · 74

News Feed

RECENT ACTIVITY
Zainal Al Johan Pengumpul Barangan Melayu Purba
Tentu pelik pada zaman moden ini melihat seseorang berpakaian seperti pahlawan Melayu dahulukala. Siap dengan lilitan pontoh dan keris panjang tersisip di pinggang. Insan unik ini boleh dijumpai di Kampung Tanjung Sena Hulu, Rembau, Negeri Sembilan. Empunya diri bernama Zainal Al-Johan. Insan ini bukanlah calang-calang orang. Beliau merupakan cucu kepada Dato’ Putih Haji Mohd Yusof bin Abdul Hamid, pembantu khas Dato’ Abdullah Haji Dahan (Undang Luak Rembau). Beliau pernah menuntut di Akademi Marin di California, Amerika Syarikat dan pernah berkhidmat sebagai Komandan Kem Tentera di Kubang Pasu, ketika era Tun. Dr. Mahathir Mohamad masih menjadi Perdana Menteri.
Menariknya, Zainal ini sering membawa Keris Tempa Melaka yang pernah digunakan oleh Hang Tuah ke mana-mana sahaja. Keris Tempa Melaka ini merupakan keris kedua Hang Tuah selepas Keris Taming Sari. Keris ini dibuat daripada 21 jenis besi dan mempunyai 21 lok merupakan hadiah Sultan Melaka kepada Hang Tuah dan kini berusia hampir 600 tahun.
Sumber : belogmystery.blogspot
Like · Comment · 

News Feed

RECENT ACTIVITY
SOALAN SESAT ALIRAN SUFI OLEH SULTAN MANSUR SYAH
Sultan Mansur yang berguru kepada Maulana Abu Bakar pun mengutus:
(1) Tun Bija Wangsa...
SIAPA YANG INGIN MENJAWAB PUISI SAYA PASTIKAN BERPANDUKAN AL-QURAN DAN HADIS
Saya tunggu jawapan ahli grup yang lain yang bijak pandai mengupas puisi saya tapi pastikan kupasan dipetik dari ayat Al-Quran baru saya boleh jadi pandai dan yang membaca pun pandai....pandai pun Allah yang izinkan. Hendak tahu manusia itu pandai apabila sudah mati berjaya jawab soalan kubur...itu sudah sah-sah pandai dunia akhirat.
Cakarawala Sumber Inspirasi Saya Berkarya
Saya suka kepada bulan kerana
bulan suka senyum kepada saya
Saya suka bintang kerana
bintang tak jemu bersinar
Saya suka matahari kerana
tanpa matahari hidup saya
gelap gelita.
Saya suka pelangi kerana
pelangi menceriakan hidup saya
Saya suka semua yang ada di cakarawala
kerana semuanya telah memberi inspirasi
kepada saya untuk menghargai Pencipta saya!
Saya Bahagia
hidup saya indah…
seindah bulan di langit
Hidup saya terang
seterang bintang bergemerlapan.
Hidup saya ceria…
seceria pelangi yang berwarna-warni.
Hidup saya bahagia...
sebahagia matahari yang memancarkan
sinar untuk seluruh penghuni bumi.
Hidup saya setia...
sesetia pengedaran bumi berputar
mengikut paksinya.
Hidup saya aman...
seaman planet di galaksinya yang
berputar mengelilingi matahari mengikut
orbit masing-masing
Kalau planet tidak mengikut orbit masing-masing
sudah pasti berlakulah pelanggaran planet-planet
di cakarawala, akan musnahlah segalanya.
justeru saya tidak mahu begitu!
yang saya mahu penghuni bumi ini bahagia!
dan sentiasa bersyukur kepada
Tuhan saya Pencipta Semesta Alam!
Saya redha Allah Tuhan saya
Saya redha Islam agama saya
Saya redha Muhammad nabi saya
Saya percaya segala yang ada di langit dan di bumi
Allah Maha Pecipta Yang Maha Bijaksana
Saya percaya 100% tanpa meragui-Nya
Allah Maha Tahu Setiap Apa Yang Diciptakan
walaupun dengan sehelai daun yang gugur
tidak terlepas daripada pengetahuan-Nya
Setiap rezeki makhluk ciptaan-Nya
dalam ketentuan-Nya
waima seekor semut yang hidup di dalam batu!
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
MAHA HEBAT-NYA ALLAH TIADA TANDINGAN-NYA!
Karya Ratu Rimba Niagara
18 Rejab 1436H
7 Mei 2015
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
18 REJAB 1436H
7 MEI 2015
Awang Udin Rabeah Binti Mohd Ali para nabi2,sahabat2 yang mulia dan kaum salafussoleh yg di atas kebenaran beriman berpegang kepada matahari mengelingi bumi..bukan planet2 mengelilingi matahari..jgn hanya pandai bermain kata,,bersangka-sangka menduga tanpa alasan... sekian..
Nizam Gtz Awang Udin lebih pandai drp Dr Zakir Naik mahupun Prof Dr Manshur... Tahniah
Awang Udin Nizam Gtz lebih pandai daripada semua kaum salaf..tahniah..
Rabeah Binti Mohd Ali Saya tunggu jawapan ahli grup yang lain yang bijak pandai mengupas puisi saya tapi pastikan kupasan dipetik dari ayat Al-Quran baru saya boleh jadi pandai dan yang membaca pun pandai....pandai pun Allah yang izinkan. Hendak tahu manusia itu pandai apabila sudah mati berjaya jawab soalan kubur...itu sudah sah-sah pandai dunia akhirat.
Your Notifications
Nurul Ezlinda likes your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "Cakarawala Sumber Inspirasi Saya...".
Susah Na Buat Nama and Amri Panca asked to join ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
4 minutes ago
Dewata Majnun, Alam Pren Adni Mpn and 2 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "STRATEGI DAN FOKUS BARU TEPAT KEJAYAAN".
4 minutes ago
Dewata Majnun and Awang Long like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Cakarawala Sumber Inspirasi Saya...".
4 minutes ago
Dewata Majnun likes your post in Melayu bani jawi: "Cakarawala Sumber Inspirasi Saya...".
5 minutes ago
Zafar Shariff Shah, -Dian Pohan- and 12 others commented on a photo that you're tagged in.
7 minutes ago
Buana Nagha Dharu commented on your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
7 minutes ago
Nurul Ezlinda likes your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "Cakarawala Sumber Inspirasi Saya...".
12 minutes ago
Awang Udin and Nizam Gtz commented on a post you are following in Melayu bani jawi.
26 minutes ago
Buana Nagha Dharu likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "Cakarawala Sumber Inspirasi Saya...".
26 minutes ago
Sufian Harisan, Alam Pren Adni Mpn and ﺍﻣﻠﻲ ﺍﻭﺳﻤﻦ like your post in Melayu bani jawi: "JIWAKU JIWAMU JIWA MELAYU".
37 minutes ago
NorHayati Atan, Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee and 2 others like your post in Melayu bani jawi: "JIWAKU JIWAMU JIWA MELAYU".
37 minutes ago
Raja Jalil Raja Abdullah, Azlee Aluwi and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "STRATEGI DAN FOKUS BARU TEPAT KEJAYAAN".
41 minutes ago
Zafar Shariff Shah, Mohammed Chrif Rabie Senhaji and 9 others commented on Suttan Seghayo's photo of you.
52 minutes ago
Khairul Hizam commented on your post in Melayu bani jawi.
57 minutes ago
Raja Jalil Raja Abdullah and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "Kamu mampu terbang menggapai bintang...".
about an hour ago
Awang Udin mentioned you in a comment in Melayu bani jawi.
about an hour ago
Ali Nawe and Mohd Hezi like your post in Melayu bani jawi: "STRATEGI DAN FOKUS BARU TEPAT KEJAYAAN".
2 hours ago
Syafiq Affuan, Muhammad Firdaus and 9 others like your post in Melayu bani jawi: "CINTA TUHAN ABADI SELAMA-NYA".
2 hours ago
Hafiz Amri, محمد الفاتح and 3 others like your post in Melayu bani jawi: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
2 hours ago
Zaman Pontian and Zen Kai Solitario also commented on a post in Melayu bani jawi.
5 minutes ago
-Dian Pohan-, Mohammed Chrif Rabie Senhaji and 12 others commented on a photo that you're tagged in.
6 minutes ago
Amri Panca asked to join ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
14 minutes ago
Buana Nagha Dharu commented on your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
15 minutes ago
Awang Udin and Nizam Gtz commented on a post you are following in Melayu bani jawi.
19 minutes ago
Buana Nagha Dharu likes your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "Cakarawala Sumber Inspirasi Saya...".
20 minutes ago
Sufian Harisan, Alam Pren Adni Mpn and ﺍﻣﻠﻲ ﺍﻭﺳﻤﻦ like your post in Melayu bani jawi: "JIWAKU JIWAMU JIWA MELAYU".
30 minutes ago
NorHayati Atan, Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee and 2 others like your post in Melayu bani jawi: "JIWAKU JIWAMU JIWA MELAYU".
30 minutes ago
Raja Jalil Raja Abdullah, Azlee Aluwi and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "STRATEGI DAN FOKUS BARU TEPAT KEJAYAAN".
34 minutes ago
Awang Long likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Cakarawala Sumber Inspirasi Saya...".
38 minutes ago
Zafar Shariff Shah, Mohammed Chrif Rabie Senhaji and 9 others commented on Suttan Seghayo's photo of you.
45 minutes ago
Khairul Hizam commented on your post in Melayu bani jawi.
50 minutes ago
Raja Jalil Raja Abdullah and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "Kamu mampu terbang menggapai bintang...".
about an hour ago
Awang Udin mentioned you in a comment in Melayu bani jawi.
about an hour ago
Ali Nawe and Mohd Hezi like your post in Melayu bani jawi: "STRATEGI DAN FOKUS BARU TEPAT KEJAYAAN".
2 hours ago
Wulan Cha Mbarep asked to join THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia.
2 hours ago
Syafiq Affuan, Muhammad Firdaus and 9 others like your post in Melayu bani jawi: "CINTA TUHAN ABADI SELAMA-NYA".
2 hours ago
Hafiz Amri, محمد الفاتح and 3 others like your post in Melayu bani jawi: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
2 hours ago
Zaman Pontian and Zen Kai Solitario also commented on a post in Melayu bani jawi.
2 hours ago
Dewata Majnun and Alam Pren Adni Mpn like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "PENDEKAR MELAYU SUDAH TERBILANG DI...".
2 hours ago
Dewata Majnun, Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee and 8 others like your post in Melayu bani jawi: "PENDEKAR MELAYU SUDAH TERBILANG DI...".
2 hours ago
Khairuddin Nasti, Khairul Come Back and 5 others posted in Batu Bara Mengayak (BBM).
3 hours ago
Raja Jalil Raja Abdullah, Azlee Aluwi and Sri Pemangku Adat like your post in Sri Pemangku Adat: "orang berbudi kita berbahasa
bukan...".
3 hours ago
Yusman Yusof ManSlig, Sri Pemangku Adat and Raja Jalil Raja Abdullah like your post in Sri Pemangku Adat: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
3 hours ago
Doni Hidayat likes your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "MISTERI KEHILANGAN INSTITUSI DIRAJA...".
3 hours ago
Dewata Majnun, Azura Hafiz and 3 others posted in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
3 hours ago
Zaman Pontian and Alam Pren Adni Mpn like your comment: "Sejarah bermula dengan kegemilangan...".
3 hours ago
Kedaton Kraton Wahyu Utama likes your post on his timeline: "KUMILIK-MU TUHAN ...".
3 hours ago
Bunian Chai, Dewata Majnun and 5 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "CINTA TUHAN ABADI SELAMA-NYA".
4 hours ago
Bunian Chai commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
4 hours ago
Dewata Majnun commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
5 hours ago
Dewata Majnun and Alam Pren Adni Mpn like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "HANG JEBAT MOYANGKU Adakah benar aku...".
5 hours ago
Dewata Majnun, Alam Pren Adni Mpn and Lan Pon Ok like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "aku hanya bisa berkarya bagaikan...".
5 hours ago
Dewata Majnun and Alam Pren Adni Mpn like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Masha Allah
Segala yang ada di langit...".
5 hours ago
Dewata Majnun and Alam Pren Adni Mpn like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "YA ALLAH MATIKAN AKU DALAM KAU REDHA...".
5 hours ago
Dewata Majnun, Awang Long and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Dengan bismillah kumulakan langkah...".
5 hours ago
Dewata Majnun, Awang Long and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Allahu Akbar Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin".
5 hours ago
Cindy Hazwa, Nurul Ezlinda and Alam Pren Adni Mpn like your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "PENDEKAR MELAYU SUDAH TERBILANG DI...".
6 hours ago
Riskah Auliya Alung, Nurul Ezlinda and Alam Pren Adni Mpn like your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "HANG JEBAT MOYANGKU Adakah benar aku...".
10 hours ago
Jr Xamosa is following you.
11 hours ago
Angnila Anggada, Alam Pren Adni Mpn and 4 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "orang berbudi kita berbahasa
bukan...".
11 hours ago
Angnila Anggada, Alam Pren Adni Mpn and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "AKU REDHO ALLAH TUHANKU
ISLAM AGAMAKU...".
11 hours ago
Angnila Anggada, Alam Pren Adni Mpn and 4 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "DI SELURUH BENUA NUSANTARA AKAN...".
11 hours ago
Nurul Ezlinda and Alam Pren Adni Mpn like your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "DI SELURUH BENUA NUSANTARA AKAN...".
12 hours ago
Sidang Roh commented on your post in Melayu bani jawi.
12 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes a photo you are tagged in.
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Suttan Seghayo like a photo you are tagged in.
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Melayu bani jawi: "Kamu mampu terbang menggapai bintang...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "Kamu mampu terbang menggapai bintang...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "DI SELURUH BENUA NUSANTARA AKAN...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "STRATEGI DAN FOKUS BARU TEPAT KEJAYAAN".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "HANG JEBAT MOYANGKU Adakah benar aku...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "Allahu Akbar Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Indah dasar lautan".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "YA ALLAH MATIKAN AKU DALAM KAU REDHA...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Dengan bismillah kumulakan langkah...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Moga berjaya cita-citamu dunia akhirat...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Allahu Akbar Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "CINTA TUHAN ABADI SELAMA-NYA".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "MOGA ROH BAGINDA SULTAN MAHMUD SHAH...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "CINTA TUHAN ABADI SELAMA-NYA".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, ﺍﻣﻠﻲ ﺍﻭﺳﻤﻦ and Murshid Md Hussain like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "STRATEGI DAN FOKUS BARU TEPAT KEJAYAAN".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, ﺍﻣﻠﻲ ﺍﻭﺳﻤﻦ and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Kamu mampu terbang menggapai bintang...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "orang berbudi kita berbahasa
bukan...".
13 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "CINTA TUHAN ABADI SELAMA-NYA".
13 hours ago
Uli Hj Yusuf also commented on a post in Melayu bani jawi.
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn posted in Melayu bani jawi.
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "YA ALLAH MATIKAN AKU DALAM KAU REDHA...".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "Dengan bismillah kumulakan langkah...".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "JIWAKU JIWAMU JIWA MELAYU".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "HANG JEBAT MOYANGKU Adakah benar aku...".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "hehehe".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "JIWAKU JIWAMU JIWA MELAYU.".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: ""Lihatlah dunia apa yang diperlakukan...".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "STRATEGI DAN FOKUS BARU TEPAT KEJAYAAN".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "Kamu mampu terbang menggapai bintang...".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "orang berbudi kita berbahasa
bukan...".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "AKU REDHO ALLAH TUHANKU
ISLAM AGAMAKU...".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "DI SELURUH BENUA NUSANTARA AKAN...".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "SENJATA PAHLAWAN ISLAM".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "aku hanya bisa berkarya bagaikan...".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "PENDEKAR MELAYU SUDAH TERBILANG DI...".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "JIWAKU JIWAMU JIWA MELAYU".
14 hours ago
Alam Pren Adni Mpn commented on your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia.
14 hours ago
ﺍﻣﻠﻲ ﺍﻭﺳﻤﻦ, Ibrahim Che Embi and 2 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "DAULAT TUANKU! MOGA ALLAH MERAHMATI...".
15 hours ago
Aan Carter, Hendri To and 5 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "JIKA KITA MELAYANI KOMENTAR MIRING...".
15 hours ago
Aan Carter, Hendri To and 4 others like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "ALLAH MEMAKBULKAN DOA TEPAT PADA...".
15 hours ago
Aan Carter, Nurdin Jiwanq and Debet Beckham Beckham like your post in (MALAYSIA & RIAU) MELAYU SERUMPUN: "RAKAN ALAMMAYAKU ANDAINYA KAMU MEMUJI...".
15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Melayu bani jawi: "DI SELURUH BENUA NUSANTARA AKAN...".
15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Melayu bani jawi: "AKU REDHO ALLAH TUHANKU
ISLAM AGAMAKU...".
15 hours ago
Muhamad Fauzan commented on your post in Melayu bani jawi.
15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn commented on your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA.
15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "Kamu mampu terbang menggapai bintang...".
15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn commented on your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA.
15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "STRATEGI DAN FOKUS BARU TEPAT KEJAYAAN".
15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Diana Kasmita like your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "ALLAH MEMAKBULKAN DOA TEPAT PADA...".
15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Diana Kasmita like your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "JIKA KITA MELAYANI KOMENTAR MIRING...".
15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "MOGA AKU, KAMU DAN SEMUA YANG MEMBACA...".
15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
15 hours ago
Viktor Krivoshein likes your post in DUNIA NUSANTARA BERSATU: "'BANGUNLAH SATU DUNIA DI MANA SEMUA...".
15 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "AKU REDHO ALLAH TUHANKU
ISLAM AGAMAKU...".
15 hours ago
Murshid Md Hussain, Angnila Anggada and 4 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): ""Lihatlah dunia apa yang diperlakukan...".
16 hours ago
Zulkhairi Bin Othman, Muhamad Rodzi and 3 others like your post in Melayu bani jawi: "Selamat tinggal dunia kekejaman aku...".
16 hours ago
Sri Pemangku Adat posted in Sri Pemangku Adat.
16 hours ago
Ibrahim Che Embi, Alam Pren Adni Mpn and 3 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "MENGINGATI MATI MELEMBUTKAN HATI...".
16 hours ago
Ibrahim Che Embi, Dewata Majnun and 5 others posted in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
16 hours ago
Sri Pemangku Adat and Azlee Aluwi like your post in Sri Pemangku Adat: "MOGA AKU, KAMU DAN SEMUA YANG MEMBACA...".
16 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "JIKA KITA MELAYANI KOMENTAR MIRING...".
16 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "ALLAH MEMAKBULKAN DOA TEPAT PADA...".
16 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "MENGINGATI MATI MELEMBUTKAN HATI...".
16 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "RAKAN ALAMMAYAKU ANDAINYA KAMU MEMUJI...".
16 hours ago
Sri Pemangku Adat and Raja Jalil Raja Abdullah like your post in Sri Pemangku Adat: "DAULAT TUANKU! MOGA ALLAH MERAHMATI...".
16 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "Selamat tinggal dunia kekejaman aku...".
16 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: "kami sekarang menjadi yatim piatu...".
16 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: ""Lihatlah dunia apa yang diperlakukan...".
16 hours ago
Sri Pemangku Adat likes your post in Sri Pemangku Adat: ""Lihatlah dunia apa yang diperlakukan...".
16 hours ago
Murshid Md Hussain, Angnila Anggada and 4 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "kami sekarang menjadi yatim piatu...".
16 hours ago
Oyoung Mukhairi likes your post in *Rumpun Melayu Bersatu*: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
16 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Nata Surya posted in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
17 hours ago
Muhamad Rodzi, Alam Pren Adni Mpn and 4 others like your post in Melayu bani jawi: "kami sekarang menjadi yatim piatu...".
17 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Kamalrul Ariffin Meton and Zulhelmi Huzzaini like your post in Melayu bani jawi: "DAULAT TUANKU! MOGA ALLAH MERAHMATI...".
17 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Ummi Kalthum like your post in Melayu bani jawi: ""Lihatlah dunia apa yang diperlakukan...".
17 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: ""Lihatlah dunia apa yang diperlakukan...".
17 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "RAKAN ALAMMAYAKU ANDAINYA KAMU MEMUJI...".
17 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Helmi Faisal Che Hashim and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "Selamat tinggal dunia kekejaman aku...".
17 hours ago
Izul Baba, Mada Gomes Simulut Mercon and Rina Swet like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "ALLAH MEMAKBULKAN DOA TEPAT PADA...".
17 hours ago
Adi Aza Coy, Indra Permana Ken Zim and Balang Dzoel Azmie like a top post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Selamat tinggal dunia kekejaman aku...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "Selamat tinggal dunia kekejaman aku...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "kami sekarang menjadi yatim piatu...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: ""Lihatlah dunia apa yang diperlakukan...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn commented on your post in Melayu bani jawi.
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Adib Adam like your comment: "AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.".
18 hours ago
Yani Yani, Alam Pren Adni Mpn and Si In Si In like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "MENGINGATI MATI MELEMBUTKAN HATI...".
18 hours ago
Pradita Fia and Alam Pren Adni Mpn commented on your status.
18 hours ago
Muhammad Rizky posted in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia.
18 hours ago
Nurhasani Putri, Ki'darpa Sura and Riza Widya Rohana like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
18 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "MENGINGATI MATI MELEMBUTKAN HATI...".
19 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "RAKAN ALAMMAYAKU ANDAINYA KAMU MEMUJI...".
19 hours ago
Alam Pren Adni Mpn commented on your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
19 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.".
19 hours ago
Alam Pren Adni Mpn commented on your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
19 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "indah unik berseni buatan keris ini".
19 hours ago
Alam Pren Adni Mpn commented on your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA.
19 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "DAULAT TUANKU! MOGA ALLAH MERAHMATI...".
19 hours ago
Mada Gomes Simulut Mercon and Alam Pren Adni Mpn like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "RAKAN ALAMMAYAKU ANDAINYA KAMU MEMUJI...".
19 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "Jika kita mengingati akhirat negeri...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "Alam rimba niagara walaupun hanya...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Melayu bani jawi: "MOGA AKU, KAMU DAN SEMUA YANG MEMBACA...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Melayu bani jawi: "JIKA KITA MELAYANI KOMENTAR MIRING...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Melayu bani jawi: "MENGINGATI MATI MELEMBUTKAN HATI...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Melayu bani jawi: "RAKAN ALAMMAYAKU ANDAINYA KAMU MEMUJI...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "di rimba niagara rakyatnya selalu...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "DI KALA KARYAKU DISEPIKAN... NUN DI...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "15 hours ago
Alam Pren Adni Mpn...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "JANJI ALLAH ITU PASTI, SATU SEDEKAH...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in "TAK MELAYU HILANG DIBUMI" SUMPAH HANG TUAH ...!!!: "MOGA AKU, KAMU DAN SEMUA YANG MEMBACA...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "hehehe makasih ye nanda harimau kerana...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Bang Ismail and Andrea Nasrul like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "MOGA AKU, KAMU DAN SEMUA YANG MEMBACA...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Erwin Santiago commented on your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn commented on your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA.
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "TEATER BANGSAWAN DIRAJA ,'CINTA SI NAGA...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA: "ALLAH KUMILIK-MU HANYA PADA-MU...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "yang baik sama-sama kito pertahankan...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Arfi like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "JIKA KITA MELAYANI KOMENTAR MIRING...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "JIKA KITA MELAYANI KOMENTAR MIRING...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in Mahasiswa dan mahasiswi- masyarakat.kab batu bara indonesia: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in pren Berunai kren: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "Salam sayang untukmu kembali nanda.".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "bunda canda saja...jika nanda ada masa...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your comment: "Jika rindu napa tak rajin like dan...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn and Pradita Fia like your post: "JIKA KITA MELAYANI KOMENTAR MIRING...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post in SASTERA IMAGINASI ANIMASI NUSANTARA RATU RIMBA NIAGARA: "MENGINGATI MATI MELEMBUTKAN HATI...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn commented on your status.
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn likes your post: "MOGA AKU, KAMU DAN SEMUA YANG MEMBACA...".
20 hours ago
Alam Pren Adni Mpn, Irpan Gbastian and Qhairil Anwar like your post in THMD TAKKAN HILANG MELAYU DIBUMI prkumplan anak melyu sdunia: "MOGA AKU, KAMU DAN SEMUA YANG MEMBACA...".
21 hours ago
Kjj Jeff likes your post in LOMBA PUISI & SAIR DOA KEDAMAIAN DUNIA SEDUNIA KEDTON KRATON WAHYU UTAMA: "JIKA KITA MELAYANI KOMENTAR MIRING...".
21 hours ago
Lan Pon Ok and Dewata Majnun like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "ALLAH MEMAKBULKAN DOA TEPAT PADA...".
21 hours ago
Pradita Fia commented on your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO.
23 hours ago
Pradita Fia likes your post in DIALOG Rumah Sastra BORNEO: "MOGA AKU, KAMU DAN SEMUA YANG MEMBACA...".
23 hours ago
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "JIKA KITA MELAYANI KOMENTAR MIRING...".
23 hours ago
Qhairil Anwar shared your post.
23 hours ago
Dewata Majnun likes your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "MOGA AKU, KAMU DAN SEMUA YANG MEMBACA...".
23 hours ago
Bang Ismail and Alam Pren Adni Mpn like your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "'BANGUNLAH SATU DUNIA DI MANA SEMUA...".
Yesterday at 1:44pm
Kusuma Hidayanti and Suttan Seghayo like your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara: "Pejuang sasteraku bukan pepatung bisu ...".
Yesterday at 1:39pm
Muhammad Imran Ibrahim, Murshid Md Hussain and 2 others like your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara): "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
Yesterday at 1:31pm
Norfadzly Ridzuan Mohd Azlee, Alam Pren Adni Mpn and 2 others like your post in Melayu bani jawi: "DI KALA KARYAKU DISEPIKAN... NUN DI...".
Yesterday at 12:28pm
Aliakbar likes your post in ODAN ANAK BATU BARA YANG SETIA: "ADAI-ADAINA LAILA CINTA PENGANTIN...".
Yesterday at 12:13pm
Zafar Shariff Shah and Datuan Ratu Puteri commented on Suttan Seghayo's photo of you.
Yesterday at 11:36am
Suttan Seghayo commented on your post in Komunitas Sultan & Raja,Keraton/Kedatun dan Kerabat se Nusantara.
Yesterday at 11:31am
Agustin Bellize likes your post in KALBAR BERSATU MAJU: "'MINDA YANG SIHAT TIADA SEMPADAN MASA...".
Yesterday at 10:37am
Lan Pon Ok commented on your post in Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara).
Yesterday at 10:30am
Tee Obengh Fhanash likes your post in Bahasa- eropa-melayu-arab-cina-sumatra utara indonesia: "JANJI ALLAH ITU PASTI, SATU SEDEKAH...".
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
18 REJAB 1436H
7 MEI 2015
PESANAN TOKKU PALOH
"MAKA TINGGALKANLAH DUNIAMU DAN BELAYARLAH MENUJU TUHANMU. JANGANLAH SEKALI-KALI ENGKAU MELABUHKAN SAUH KETIDAKPASTIAN ITU BIARLAH APA KATA MEREKA PADA DIRIMU. BERHIJRAHLAH, BELAYARLAH MENUJU TUHANMU KERANA KAULAH MELAYU"
Like · Comment · 
  • 2 people like this.
  • PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
    SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
    TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
    18 REJAB 1436H
    7 MEI 2015


    PETIKAN WALL GRUP MELAYU BANI JAWI, GRUP BANI JAWI (NUSANTARA) & GRUP PUJANGGA RATU RIMBA CINTA 5 BENUA)
    18 REJAB 1436H
    7 MEI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;