Tuesday 5 May 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (98) HANG JEBAT MOYANGKU


SASTRA ANUGERAH ILAHI (98) HANG JEBAT MOYANGKU

PINNED POST

News Feed

SEBELUM AKTIF DALAM GROUP NI, SEMUA AHLI WAJIB BACA PINNED POST.
Group ini ditubuhkan utk perbincangan ilmiah di antara sesama ahli. Sama seperti group lain, group ini juga ada peraturan demi menjaga keselesaan ahli2 dan keharmonian dalam group.
Ahli-ahli DILARANG :...
See More
Unlike · Comment ·  · 64
  • Rabeah Binti Mohd Ali Moga Allah tempatkan roh moyang ku Hang Jebat bersama para syuhada AAmiin
  • Shalis Rabiq Sayyid Hussain bin Sayyid Ahmad Shah Jalal al-Khan bin Sayyid Abdullah Khan bin Sayyid Abdul Malik al-Azhamat Khan bin Sayyid Alawi bin Sayyid Muhammad Sahib al-Mirbat bin Sayyid Ali Khali’ Qasam bin Sayyid Alawi bin Sayyid Muhammad bin Sayyid Alawi bin Sayyid Ubaidillah bin Sayyid Ahmad al-Muhajir bin Sayyid Isa al-Rumi bin Sayyid Muhammad al-Naqib bin Sayyid Ali al-Uraidhi bin Imam Jaafar al-Sadiq bin Imam Muhammad al-Baqir bin Imam Ali Zainul Abidin bin Sayyidina Hussain bin Sayyidah Fatimah al-Zahra binti Sayyidina Muhammad Rasulullah. Ini adalah berdasarkan salsilah Tok Pulau Manis
    2 hrs · Unlike · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali HANG JEBAT MOYANGKU

    Adakah benar aku ini cucu cicit Hang Jebat? Entah mengapa bila sempena mengingati pemergiaan Hang Jebat pada 13 Rejab 1436H aku mengaku aku adalah cucu cicit moyangku Hang Jebat.
    sehingga ada yang bertanya benar ke aku cucu cicit Hang Jebat pendekar melayu yang dikatakan derhaka kepada raja melayu.

    Mengikut sejarah moyangku adalah hulubalang Raja Bugis,
    Itu saja yang aku tahu.

    Walaupun aku ini tidaklah sehebat pendekar persilatan tapi ketika aku mengarang seolah aku bagaikan seorang pendekar yang gagah perkasa segagah moyangku Hang Jebat, Hulubalang Raja Bugis , Hang Tuah dan pahlawan-pahlawan yang lain.

    Karya-karya yang bertemakan kepahlawanan dikarang dengan terlalu banyak bukan pahlawan melayu saja malah seluruh pahlawan nusantara sejujurnya aku tidak tahu langsung mengenai kehidupan seorang pahlawan apa lagi ilmu kepahlawanan.

    Aku amat percaya ilham mengarang tentang kepahlawan nusantara Allah ilhamkan jika tidak manakan bisa aku mengarang dengan mudah lancar , bukan saja aku suka malah aku bersyukur Allah kurniakan aku ilham pelbagai tema , hendak saja tema apa Allah akan hadirkan. Allahu Akbar Maha Pemurah-Nya Allah tidak pernah menghampakan aku bilamana aku mengarang. 

    Tanda aku brsyukur kepada Allah ilham yang aku perolehi kukongsikan kepada rakan-rakan grup dan rakan alammaya moga memberi manfaat dunia akhirat buat diriku dan yang membacanya AAmiin.

    Sempena mengingati pemergian moyangku Hang Tuah kusiarkan puisi bertemakan kepahlawanan melayu.

    Andai hasil karya ku ini ada pahala, pahalanya kukirimkan kepada moyang ku tersayang dan didoakan moyangku ditempatkan Allah dalam roh-roh para syuhada. AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin.

    Semua yang bergelar pendekar dan pahlawan adalah rakan seperjuanganku kerana kita ditakdirkan seorang pejuang membela Agama , bangsa dan negara.

    'BANGUNLAH SATU DUNIA DI MANA SEMUA BANGSA HIDUP DALAM DAMAI DAN PERSAUDARAAN'

    DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS,

    RATU RIMBA NIAGARA
    SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
    TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @ PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
    202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
    16 REJAB 1436H
    5 MEI 2015
    1 hr · Edited · Like · 4
  • Mohd Salleh Saya keturunan nabi pulak tu...
    ...
    ...

    ...
    ..
    Keturunan nabi adam...
    1 hr · Unlike · 1
  • Mohd Salleh Confirm..
    1 hr · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Kita semua keturunan Nabi Adam bapa kita Hawa ibu kita dan siapapun kita tetap hamba Allah berjawatan khalifah-Nya di bumi-Nya.

www

0 comments:

Post a Comment

 
;