Sunday 3 May 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (80) HANG TUAH DIKENANG OLEH ANAK CUCU CICIT MELAYU SEHINGGA KE AKHIR ZAMAN


SASTRA ANUGERAH ILAHI (80) HANG TUAH DIKENANG OLEH ANAK CUCU CICIT MELAYU SEHINGGA KE AKHIR ZAMAN

RECENT ACTIVITY
SECERIA BUNGA MERAH DAN BULAN MENGAMBANG MERAH
Blood Moon, il magico fenomeno naturale dell’eclissi totale di Luna.
Like · Comment · 
SECERIA BUNGA MERAH DAN BULAN MENGAMBANG MERAH
Mujahidku
sehingga hujung nyawa kau berjuang
lihatlah mentari di perdu senja bercahaya indah...
Continue Reading
Like · Comment · 


Subhanallah indah-Nya bunga-bunga sastra anugerah-Mu
Essas são as belíssimas Kalmia latifolia, que apesar de serem bonitas, elas podem te matar. Essas flores possuem toxinas que podem te causar um ataque cardíaco!
Climatologia Geográfica
Like · Comment · 
di kala embun menitis lesu
diserikan bunga-bunga dari Syurga Allahu Akbar 
La magia dopo la pioggia.
Like · Comment · 


SECERIA BUNGA MERAH DAN BULAN MENGAMBANG MERAH

Mujahidku
sehingga hujung nyawa kau berjuang
lihatlah mentari di perdu senja bercahaya indah
masih menyinari walaupun sedang
kegeringan bersama nazakmu rebah ke bumi
bersyukurlah gugurmu sebagai mujahid
di sambut bulan merah nan indah bersyukur
tanda roh-roh mujahid
sedang meraikan kedatanganmu...
Allahu Akbar indahnya di kala itu
seisi alam tersenyum indah meraikan pemergianmu
seceria bunga merah dan bulan mengambang merah
SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR


Karya Ratu Rimba Niagara.
14 Rejab 1436H
3 Mei 2015

TERIMA KASIH BUAT SEMUA PEJUANG SASTERA RATU RIMBA NIAGARA DALAM BICARA BISU KAU MENYOKONG PERJUANGAN SASTERAKU KERANA MEMAHAMI PERJUANGANMU ADALAH SASTRAKU.

FROM NOTIFICATIONS
MISTERI KEHILANGAN INSTITUSI DIRAJA INDONESIA & MENJEJAKI PEWARIS RAJA MELAKA SULTAN MAHMUD SYAH
BABAK 1
RAKYAT INDONESIA BERHAK MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA
Maharaja Kutai Mulawarman with Sri Ferandiz Guellermo and 2 others
Orang pertama yang kau ingat saat bangun pagi, dan orang terakhir yang kau ingat sebelum tidurmu, pasti orang yang menyebabkan kebahagiaan atau kesedihanmu.
Es El Es Setahu saja maharaja ini bukan maharaja sebenar
Ratu Rimba Niagara Ini adalah bahan sastra saya terpulanglah kepada rakyat Indonesia yang menentukannya.
Es El Es Ya, tulisan saudari bagus sekali. Sy cuma komentar fotonya.
Ratu Rimba Niagara makasih ya adakah saudari berasal dari Indonesia
Es El Es Tidak, saya meminati sejarah dan budaya Melayu. Sy org Sarawak.
Ratu Rimba Niagara Makanya biarkan saja Rakyat Indonesia sendiri yang menentukan raja betul atau tidak....apapun semua kisah diRaja Nusantara samada realiti atau dongengan termasuk dalam bahan sastra saya berkarya.
Es El Es Sekadar memberi pandangan berdasarkan apa yang diketahui. Penulisan saudari bagus disulami dongengan dan realitas.
Ratu Rimba Niagara Terima kasih atas pandangan saudari moga grup Dialog Rumah Sastra Borneo ramah tamah penghuninya seperti saudari...hehehe
Es El Es Sama2
Ratu Rimba Niagara Bilamana penghuninya ramah tamah pastinya ilmu akan bercambah dan berkembang sesuailah dengan nama grup sentiasa diceriakan dengan dialog ilmuan sastra yang dapat dikongsikan kepada generasi kini dan akan datang.
BABAK 2
Maharaja Kutai Mulawarman with Sri Ferandiz Guellermo and 2 others
Orang pertama yang kau ingat saat bangun pagi, dan orang terakhir yang kau ingat sebelum tidurmu, pasti orang yang menyebabkan kebahagiaan atau kesedihanmu.
Like · Comment · Share
2 people like this.
Maharaja Kutai Mulawarman Alhamdullillah
Ratu Rimba Niagara Terima tuanku atas dukungan yang diberikan sepanjang patik berkarya sastra. Moga Allah swt merahmati tuanku sekeluarga. Aamiin.
Maharaja Kutai Mulawarman Amin
BABAK 3
MISTERI KEHILANGAN RAJA INDONESIA
Hai Garuda diRaja ke mana kah mahu kamu terbang itu?
Tuanku Putri mahu tahu ke mana hamba hendak terbang?
Mestilah beta nak tahu sebab itu beta mahu nanya kamu?
Hamba mahu terbang ke Tuanku Putri mahu menyampaikan berita.
Berita apa itu Garuda diRaja Indonesia?
Hamba mahu Tuanku Putri tahu bahawa Institusi diRaja Indonesia
akan hidup kembali...
Mustahil jangan hendak bermimpilah garuda ...beta sudah
dimaklumkan Indonesia tidak diiktirafkan Institusi diRaja
Sampai kapan pun....nggak akan ada...nggak akan ada...
Kenapa Tunku Putri setega itu mengatakan begitu?
Yang dibilang ke beta begitulah... beta pun bingung juga pada mulanya kenapa dibilang begitu? Menurut ceritanya lagi , Indonesia memang punya Raja kerna yang mempertahan bumi Indonesia daripada dijajah kuasa asing adalah Pahlawan-Pahlawan diRaja. Tapi yang peliknya Waris DiRaja hilang....hilang tanpa dikesan bagaikan ditelan bumi. Kemangkatannya tidak diketahui dan hidupnya tidak dapat dikesan.Makanya itu sehingga sekarang Indonesia tidak diiktirafkan sistem Raja Berpelembagaan seperti di negara beta Instituti diRaja diikhtirafkan pemerintah dan rakyat.
Beta mahu tanya kamu wahai burung garuda diRaja...apakah betul yang beta dengar...waris diRaja Indonesia...hilang tak dapat dikesan?
Duhai Putri Rimba ...adakah Tuanku Putri bersedia untuk mengetahui kisahnya tapi kalau hamba cerita pun Tuanku Putri tidak bisa memahami keadaan pewaris diRaja Indonesia kenapa menghilang...
Tapi tak apalah memandangkan sekarang ini Tuan Putri Rimba sahajalah yang percaya akan wujudnya Institusi diRaja kembali di Indonesia ..makanya Garuda diRaja mahu terbang menjemput Tuan Putri ke Istana Raja Garuda yang letak Istana itu adalah rahsia tiada siapa pun yang tahu.
Kenapa pula kena mengena dengan beta...beta bukan rakyat Indonesia...cerita-cerita sejarah Indonesia pun beta tidak tahu menahu....
Tuanku Putri ketahuilah syair-syair , pantun, gurindam dan puisi yang menceritakan kisah-kisah diRaja semuanya ada bersangkut paut dengan misteri kehilangan pewaris diRaja Indonesia.
Wahai burung Garuda diRaja...beta berkarya berdasarkan Ilham yang diKurniakan Tuhan ...beta tidak sangka pula ada bersangkut paut dengan misteri kehilangan pewaris diRaja Indonesia.
Apa pun kata Tuanku Putri ...hamba akan menjemput Tuan Putri ke Istana Tuanku diRaja Garuda...bersedialah ...dalam masa terdekat ini hamba si Garuda diRaja akan menjemput Tuanku Putri Rimba Niagara.
Terpulanglah kepada mu Garuda diRaja Indonesia...beta berkarya bukan kerna untuk mengenali Rajamu atau dihargai atau apa saja...tapi semuanya dengan izin daripada Tuhan beta juga.
Hamba coma mengikut arahan Tuanku DiRaja Garuda saja...Tuan Putri Rimba Niagara....kerana sikap Tuan Putri suka menabur bakti biarpun tidak mengenali susur galur diRaja Indonesia makanya sudilah menerima jemputan ini ya Tuanku Putri Rimba Niagara....
Duhai Garuda diRaja Indonesia...jika niat Raja mu ikhlas untuk menerima semua karya-karya syair, guridam, pantun dan puisi yang beta karangkan...beta ikhlas juga menerima undangan ke Istana diRaja mu itu.
Terima kasih Tuanku Putri Rimba Niagara yang sentiasa tersanjung di hati semua .
KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA.
26 April 2012
BABAK 4
COP MOHOR SULTAN MAHMUD SYAH MELAKA DITEMUI
Dewata Majnun Wahh!!
Bunian Chai Mana dia punya warkah diraja
Dewata Majnun Agaknya dah bersepah2 ntah ilang ke mana....
Ratu Rimba Niagara Sultan Mahmud Syah ada mana pewaris baginda...sehingga sekarang Melaka tak ada Sultan. Agak-agak suatu hari Pewaris Sultan Mahmud Syah menjelma di Melaka tak?
Dewata Majnun Semasa Sultan Mahmud mangkat dijulang, dia lum ada anak. Disbbkan tiada waris, Bendahara di tabal menjadi Sultan Johor. Kan?
Hafiz Amri ad pewaris sultan mahmud mnjadi pemerintah perak...dan ad pewaris sultan melaka mnjadi pemerintah pahang..
Hafiz Amri Setahu saya ad anak dia telah dibunuh oleh hang nadim kerana bersekongkol dengan portugis..
Dewata Majnun Yg jd Sultan Perak tu anak Sultan Muzaffar Syah kan? Ke anak Sultan Mansur Syah? X berapa ingat.
Ratu Rimba Niagara o gitu napa ada sultan yang mengaku dia adalah pewaris Sultan Melaka.
Hafiz Amri Yang mengaku itu masih belum dapat mmbuktikan dia waris sultan melaka..malah kala kita tengok sultan sulu y mnyerang sabah pon bukan orang pertama yang mngaku waris sultan sulu dan belum dibuktikan kebenarannya..
Dewata Majnun Dah ramai mengaku yg mereka adalah Sultan Melaka.... Sbg org Melaka, sy dah jemu dah....
Ratu Rimba Niagara Moga negara kita dilindungi daripada perebutan kuasa Raja biarlah yang hak kepada yang berhak.
Hafiz Amri Jikalau pihak y mngaku dr waris kesultanan melayu melaka itu betul2 dpt mmbuktikan dia dr sultan melaka..bg saya xsalah u naik jd sultan..tp malangnya dia xda bukti...
Ratu Rimba Niagara Benar kata tuan hamba Hafiz Amri , hamba setuju sekali, lagi pun Rakyat sentisa terbuka fikiran menerima Sultan Melaka jika benar ada bukti yang sohih.
Dewata Majnun Hafiz Amri betul. Anak Sultan Mahmud bersama isteri pertamanya menjadi Sultan Perak yg pertama. Baginda dibekalkan bersama keris Taming Sari. Sampai skang keris Taming Sari tersebut menjadi alat kebesaran diraja Negeri Perak.
Hafiz Amri Hehe..y keris taming sari itu Dewata Majnun belum tntu betul..sama ada betul iti keris taming sari atau namanya sahaja sempena taming sari..hnya sultan perak y tahu krbenarannya..
Ratu Rimba Niagara Cop mohor Sultan Mahmud Syah ada di mana sekarang. Mereka yang memiliki cop mohor diRaja itulah yang layak menjadi Sultan Melaka. sekadar pandangan saja dari hamba .
Dewata Majnun Ntah la Hafiz Amri. Pernah terbaca yg keris taming sari ni ada penduanya. Yg ori, Hang Tuah pegang. Yg pendua, Sultan Melaka pegang. Bila Sultan Mahmud arahkan anaknya ke Negeri Perak utk membuka negeri, baginda bekalkan anakandanya bersama keris Taming Sari sbg tanda kerabat Sultan Melaka. Sejauh mana kesahihannya, mungkin kena kaji lg.
Dewata Majnun Keris Taming Sari dr Negeri Perak
Dewata Majnun's photo.
Ratu Rimba Niagara Cop mohor sebagai bukti pewaris sebenar yang layak menjadi Sultan Melaka. Bagus juga jika Melaka ada Sultan, barangkali sejarah Kegemilangan Kesultan Melaka berulang kembali
Hafiz Amri Saya lebih suka jika sultan kedah berkuasa dekat p.pinag dan seberang perai..hehehe
Hafiz Amri Dewata Majnun
.yup..itu keris y dianggap taming sari...lihat dr reka bntuk rekaan keria bali...ini mngkn benar kerana raja majapahit y mmberi keris itu setelah berjaya mngalahkan pendekarnya..
Ratu Rimba Niagara Hamba lebih suka semua negeri ada sultan barulah kepahlawanan Hang Tuah dan Hang Jebat digeruni oleh bukan melayu . Terutama Hang Dewata Majnun & Hang Hafiz Amri...hehehe
Dewata Majnun Ratu Rimba Niagara, yg peliknya mohor tu dah sampai ke negara jiran. Klau pengkaji sejarah jumpa pemilik tu, mau teruk gak disiasat nt.
Dewata Majnun Jgn ckp mcm tu Rabeah Binti Mohd Ali.... Ratu Rimba Niagara pun apa kurg nya, bagaikan srikandi Tun Fatimah! He3!
Dewata Majnun Masalahnya skang ni, ada gak org Melayu dah ilang rasa hormat pd Sultan. Mcm ne org bkn Melayu nak hormat kat sultan kita? Oppss.... Tu dah jd topik lain lak kang. He3!
Ratu Rimba Niagara kerana Hang Dewata Majnun kata hamba bagaikan Srikandi Tun Fatimah maka hamba siarkan karya hamba bertemakan kesultanan dan kepahlawanan melayu, baca jangan tak baca ya,
BABAK 5
LAKSAMANA HANG TUAH PENDEKAR SETIA KEPADA RAJA
Mohd Sani Parmon makam sultan melaka yg terakhir telah saya pergi...melaka yg di kenali kerana kesultananya tapi akhirnya tidak bersultan...dan...hanya beberapa sultan yg masih berdaulat di tanah melayu ini...
Ratu Rimba Niagara akan wujudkah sultan melaka? warisnya di mana menghilang dan adakah sultan melaka berjiwa pahlawan juga ye...jika tahu sudilah ceritakan pada hamba...sekadar ingin tahu .....
Mohd Sani Parmon saya bukanlah ahli sufi mahupun pengkaji sejarah...cuma salah seoarang peminat sejarah dan keilmuan melayu...saya rasa tiada akan wujud lg sultan melaka..yg tinggal hanyalah fakta sejarah...seringkali kita kaitkan sultan berjiwa rakyat...tapi pada dasarnya,zaman lampau jika kita berkuasa dan berpengaruh,maka kita adalah penakluk...contohnya spt yang Ratu Rimba Niagara nyatakan...sultan melaka berjiwa rakyat,pada saya di sebalik fakta yg Ratu Rimba Niagara nyatakan ada benar n ada yg bercanggah...misalnya...sultan melaka membatalkan perkahwinan di saat akhir persiapan,bertapa aibnya pihak perempuan di mana perkahwinan yg di agung2 kan di batalkan..kerana kuasa penakluk,sultan membatalkan dgn sewenag2 nya..tampa memikirkan pihak yg lain..dan yg paling menduka citakan sultan pergunakan rakyat jelata untuk kepentingan sendiri..korbankan rakyat jelata untuk memenuhi syarat yg di tetapkan..sehingakan ramai rakyat jelata yg terkorban dan berpecah belah...sedangkan syarat puteri gunung ledang itu sedia maklum adalah untuk menguji sultan melaka..dan akhirnya sultan melaka x dapat memenuhi syarat yg di tetapkan.."sanggup mahu membunuh anaknda nya sendiri "untuk setempurung darah ! kerana nafsu serakah dan kuasa penaklukan sultan menjadi angkuh...sultan menyesali setelah ramai rakyat terkorban dan berpecah belah..adakah nyawa dan keamanan rakyat itu tidak bernilai ? tentang pewaris...saya belum pernah dengar ttg pewaris sultan melaka...walaupun banyak tempat2 yg boleh di katakan sangat rapat ttg sejarah keperlawahnan melayu saya lingkari...sultan melaka tidak berjiwa pahlawan..hanya bersandarkan hang tuah,sultan bermegah..walau bagai manapun saya lebih menyokong hang jebat..kerana dia berjiwa pahlawan sejati..menegakan keadilan...berjuang kerana khabarnya tuah di bunuh..tampa usul periksa yg waras oleh sultan melaka..saya yakin jebat x bersalah dgn amukan yg di lakukan..kerana sahabatnya di bunuh tampa usul periksa yg sahih...tapi sayangnya dia di bunuh oleh tuah sendiri...sedangkan dia mahukan keadilan yg khabarnya tuah di bunuh dgn arah sultan yg kejam dan gila kuasa...umpama melepaskan "anjing tersepit,diri sendiri di gigit"
Mohd Sani Parmon saya pula bertanya pd Ratu Rimba Niagara..adakah hang tuah itu pahlawan sejati ?
Ratu Rimba Niagara kalau nak tahu Hang Tuah Pahlawan Sejati...kerana hamba ini adalah pewaris Pahlawan Hang Tuah....sebab apa...hamba menyahut cabarannya iaitu .'TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA....!!' sejujurnya hamba bukanlah seorang yang sri kandi berjiwa pahlawan...tapi kerana setiap kali hamba mendengar kata-kata Laksamana Hang Tuah tak akan hilang melayu di dunia....hamba mengarang...mengarang...mengarang...puluhan tahun hamba mengarang hingga sekarang....pelbagai tema yang hamba karangkan semua tema ada...tapi tiada seorang pun yang mahu menyokong perjuangan hamba....hamba berjuang kesendirian...biarpun hamba cuba membuka ruang kepada raja, pahlawan, perwira,laksamana, tentera, pemimpin, dengan menalantik mereka sebagai rakan fb hamba...tapi mereka terus membisukan ide mereka dan dilantik sebagai rakan fb mahu pun grup sekadar pepatung bisu yang tak mahu menyokong atau memberi apa pun ide yang bernas pada dunia sastra nusantara hamba....yang sedihnya mereka sudahlah tak menyokong tapi mengutuk menghina hamba seperti hamba ini tak punya perasaan seperti robot...makanya hamba terus removekan mereka sebagai rakan fb hamba....kerana tak memberi apa-apa impak dalam dunia sastra nusantara hamba. Setiap rakan fb hamba adalah pejuang karya sastra nusantara hamba...jika mereka tidak sudi makanya hamba tiada masa untuk menanti lagi. Begitu tegasnya hamba dalam memartabatkan karya nusantara hamba sendiri.
Berkat hamba sabar mendapatkan bahan-bahan sastra nusantara biarpun terluka hati dan dihina ...hamba relakan kerana ini jalan yang hamba pilih....di sini hamba petik daripada kisah-kisah benar Hang Tuah yang setia kepada raja tapi tetap dihalau oleh raja seperti anjing kurap...saksikan dan hayati setiap baris ayat yang ingin dikisahkan ini...agar kamu tahu akulah pewaris Laksamana Hang Tuah...kerana aku mahu menyahut cabarannya, "TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA'
Mohd Sani Parmon dalam keilmuan kebatinan,jurusan,buah pukul dan lain2..sampailah ke zaman kiai salleh atau nama lainya guru salleh yg memartabatkan "selendang merah" sesuatu yg sering di ingatkan dalam keilmuan melayu..JANGAN SESEKALI KITA MENGAMBIL APAPUN DARI PIHAK LAWAN ATAU PIHAK MUSUH TERUTAMA SEJATANYA ! itu klue dari saya...*pada saya hang tuah bukanlah pahlawan sejati..kenapa ? hang tuah bukanlah hebat seperti yg di gembarkan...pertama,dia telah mengambil keris PANGLIMA TAMING SARI dari MAJAPAHIT..yg ketika itu mereka sedang beradu tenaga..tindakan itu boleh di anggap BACUL ! kerana mengambil senjata pihak lawan...sedangkan pada masa itu hang tuah sedang di awangan kekalahan..lantas akan memalukan tanah MELAKA..kerana hang tuah yg pada masa itu sering di perkatakan hebat,handal..padahal ramai lagi pahlawan yg handal2...kehebatan hang tuah hanya ketika keris TAMING SARI di tanganya...buktinya ketika dia berdebat dgn hang jebat...betapa lemahnya dia...dan tindakan jebat yg mulia dan pendekar sejati menyerahkan TAMING SARI pd hang tuah semula...kerana hang jebat sedar TAMING SARI bukanlah miliknya...walaupun dia tahu dia akan kalah seandainya dia menyerahkan TAMING SARI pd hang tuah..tapi..itulah yg di namakan PENDEKAR SEJATI..kalau hang tuah setia pd sultan,apakah yg dia lakukan terhadap DANG ANUM sebelum dia menyerahkan DANG ANUM pada sultan MELAKA ?apakah itu yg di namakan setia atau setia kerana nama sahaja?agar di agung2kan ?..dalam riwayat,KERIS TAMING SARI telah tuah buang ke sungai..dan bersumpah takan hilang melayu di bumi..akan wujud hang tuah bila timbulnya KERIS TAMING SARI..tapi kenapa KERIS TAMING SARI di gunakan setiap kali PERTABALAN YG DI PERTUAN AGONG ?termasuk agong yg terbaru yg sebagai sultan KEDAH ? dan setahu saya KERIS TAMING SARI di simpan di istana NEGERI PERAK !pada saya fakta sejarah yg di tokok tambah..mengarut...sedahgkan pakara yg berlaku tidaklah sehebat mana...*saya bukanlah keturunan para pendekar,ataupun pahlawan..tapi sama keturunan dgn WALI SONGO yg telah mengislamkan JAWA..harap Ratu Rimba Niagara..kaji semula dan mendalami semula fakta sejarah,mana yg benar,mana yg di tokok tambah dan mana yg mengarut..SEBENARNYA YG MEMBANTU DAN MENYELAMATKAN TANAH MELAYU DARI PENJAJAH ADALAH "ACEH DAN MAJAPAHIT"
Ratu Rimba Niagara saya mahu tanya mohd Sani Parmon....adakah Hang Tuah itu kisah benar atau kisah dongengan melayu zaman purba?
Mohd Sani Parmon Ratu Rimba Niagara..hang tuah adalah kisah benar dan sahabat2nya juga juga benar..penuh misteri dan konspirasi...tapi sebenar yg berlaku banyak yg telah di tokok tambah..walaupun yg di tokok tambah itu ada yg benar dan terlalu banyak yg hanya cerita dusta..
Ratu Rimba Niagara kerna ada yang kata dongengan kalau benar pastilah Raja melaka ada sampai sekarang...tapi hingga kini tiada....
tapi apapun kisah ini samada benar atau pun tidak....
kita sebagai hamba-Nya kena percaya qada & qadar
takdir setiap hamba-Nya....
telah ditakdirkan Malaysia ini punyai Raja-Raja
dan telah ditakdirkan melaka tidak beraja walaupun awalnya beraja...
itulah takdir yang setiap daripada kita harus yakin
jika kita pertikaikan takdir Allah
lho boleh jadi kita ini tergolong dari hamba-Nya yang kufur...nauzubillah....
Ratu Rimba Niagara TELAH DITAKDIRKAN SAYA DAN KAMU UNTUK MEMBAHASKAN ISU TAMING SARI & HANG TUAH....
KERANA SETIAP KEPUTUSAN YANG KITA AMBIL ITULAH TAKDIR KITA
SESUNGGUH-NYA ALLAH MAHA PENGATUR TAKDIR YANG SEMPURNA UNTUK SETIAP HAMBA-NYA CUMA-NYA KITA SEMUA JANGAN SEKALI PERTIKAIKAN TAKDIR YANG TELAH DITAKDIRKAN...JIKA KITA PERTIKAIKAN BERARTI KITA TIDAK REDHA AKAN TAKDIR YANG TELAH DITAKDIRKAN.
Mohd Sani Parmon antara Sultan melaka dan Hang tuah tiada hubung kait kecuali hubungan antara sultan dan panglima..maksudnya tuah bukanlah berdarah sultam melaka...makam sultan melaka yg terakhir berada Di KAMPUNG RAJA PAGOH JOHOR..cuba2 lah lawati kalau ada kesempatan dan andai berminat mencari bukti..seperti saya mendalami keilmuan melayu satu masa dulu..sultan melarikan diri ke pagoh ketika patugis menyerang melaka dan beliau mangakt di pagoh lantas di kebumikan di tepi satu surau di kampung raja tersebut..tapi kenapa seoarang sultan di kebumikan hanya di tepi surau ? jawapanya dia mangkat bukan di negeri melaka tapi di tanah johor..
Mohd Sani Parmon JANGAN HANYA BERSERAH PADA TAKDIR..KERNA TAKDIR ITU SUNGGUH KEJAM !SEBABNYA TAKDIR TIADA PUNYA DAYA RASA..TIADA PUNYA RASA SEDIH,GEMBIRA ATAUPUN MARAH..YANG MENGHADAPI KITA SENDIRI..SUKA MAHUPUN TIDAK KITA AKAN MENERIMANYA...KECUALI KITA BERUSAHA TIADAAKAN TADIR YG MALANG PERGI KE KITA..DAN ALLAH ITU TELAH BERKATA 'TIADA AKAN BERUBAH NASIB SESEUMAT KECUALI UMAT ITU BERUSAHA UNTUK MENGUBAH NASIBNYA SENDIRI..DAN ITULAH TAKDIRNYA UNTUK UMAT ITU "
Ratu Rimba Niagara ITULAH TAKDIRNYA MEMBUKTIKAN SULTAN SUDAH MUHASABAH DIRI MANGKAT DALAM HATI SUCI TANPA MEMIKIRKAN DARJAT DAN KUASA LAGI...SUBHANALLAH INDAH-NYA TAKDIR...BIARPUN TIDAK BERGELAR RAJA TAPI BERGELAR HAMBA ALLAH YANG MAHU PULANG KE PANGKUAN-NYA DALAM HATI YANG SUCI BERSIH DAN TENANG MOGA SYURGALAH TEMPATNYA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN.
BABAK 6
Dewata Majnun Mohd Sani Parmon ni org mana?
Ratu Rimba Niagara Mohd Sani Parmon orang Malaysia berbangsa jawa kali , dia rakan group Pahlawan yang saya sertai. Grup TIGER MERAH Harimau yang masih ada taring dan kuku.
PENDEKAR MELAYU BERJIWA LAKSAMANA HANG TUAH!
Melayu hina melayu,
Takkan kubiarkan;
Kerana aku jiwa melayu,
Kusahut segala cabaran.
Melayu sentiasa hidup,
Takkan kubiarkan diinjak-injak;
Kerana kumahu bangsa ku terus hidup,
Makanya bangsaku mestinya bijak.
Pendekar melayu pantang dicabar,
Turun ke gelanggang berbekalkan ilmu;
Di gelanggang ini setapak pun takkan kuundur,
Biar kepahlawanan melayu satu dunia tahu.
Sedikit ilmu badan binasa,
Akan kusahut cabaranmu itu;
Bertulangkan besi beruratkan suasa,
Satu lawan satu aku sedang menunggu.
Satu lawan satu itulah anak jantan,
Pukulan maut takkan ku gentar;
Ayuh! Maju cepat kita berlawan,
Biar apa terjadi jangan undur.
Pendekar melayu tak mudah mengaku kalah,
Ayuh yakin pada dirimu sendiri;
Ingat pesanan guru jangan mengalah,
Kerana pendekar melayu tak takut mati.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
29 Mac 2013
BABAK 7
KERIS MENJADI SAKSI BISU HEBATNYA PERTEMPURAN!
Keris menjadi saksi bisu
hebatnya pertempuran mu duhai keris
kehebatan mu di gelanggang pertempuran di akui sejak berzaman
kau sentiasa dikenang sepanjang zaman
kau sentiasa di hatiku
kan ku perjuangkan kepahlawananmu
hingga ke titisan darah terakhir
biarpun nyawaku jadi taruhan
agar kau mengerti
yang aku cintakan mu
selagi nafas ku ada
lambang cinta
lambang setiaku
padamu keris....
yang tak pernah jemu
mencintaimu
untuk mempertabatkanmu
agar dicintai juga anak bangsa
sejak zaman berzaman
Karya Ratu Rimba Niagara
29 Mac 2013
BABAK 8
KERIS LAMBANG KEPAHLAWANAN MELAYU
Keris lambang kepahlawanan melayu,
Keris juga lambang kekuasaan Kesultanan Melayu;
Kepahlawan dan kedaulatan sultan tak pernah layu,
Akan di pertahankan hingga ke titisan darah terakhir generasi melayu.
Tak akan hilang melayu di dunia,
Itulah sumpah Laksamana Hang Tuah;
Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
Berbangga menjadi bangsa melayu di bumi bertuah.
Ilmu persilatan diminati sejak dahulu,
Diperturunkan hingga ke generasi baru;
Bersama mempertahankan kedaulatan kesultanan melayu,
Akan dibanggai sehingga ke anak cucu.
Pahlawan melayu sudah terbilang,
Kepahlawanannya demi agama bangsa dan negara;
Ilmu persilatan tak akan hilang,
Akan diperturunkan dengan semangat yang membara.
Salam silaturrahim salam kepahlawanan,
Kepada semua pejuang bangsa yang tersanjung di hati;
Kukagumi kalian kerana semangat perjuangan,
Yang tak jemu berbakti dan menabur budi.
AKU BERSYUKUR KERANA AKU MELAYU
Aku bersyukur karena aku MELAYU
Aku redho karena aku MELAYU
Aku gembira karena aku MELAYU
Aku bangga karena aku MELAYU
Kerana aku cuma mendengar satu saja bangsa yang
tak akan hilang di dunia yaitu BANGSA MELAYU ( Kata Wakil Anak Melayu Seluruh Dunia)
Takkan hilang melayu di dunia,
Ini sumpah pahlawan Hang Tuah;
Melayu bersatu bermuafakat bersama,
Itulah matlamat pewaris Hang Tuah.
Berjuang tetaplah berjuang jua,
Pantang undur sebelum berjuang;
Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
Gagahnya pahlawan terus gilang-gemilang.
KARYA: RATU RIMBA NIAGARA
29 Mac 2013
BABAK 9
SKRIP HANG JEBAT & HANG TUAH ERA MODEN
HANG JEBAT :
Apa salahnya kita bermaaf-maafan...
kalau kubunuh kau sia-sialah perjuanganku selama ini membela kau.
HANG TUAH :
Ya...betul katamu Jebat...
kita bermaaf-maafan demi rakyat dan Raja kita.
Aku tak mahu menjadi rakyat yang derhaka!
Aku tak mahu menjadi sahabat yang tak mengenang budi!
Nanti kukabarkan kepada Raja bahawa kau dan aku adalah rakyat yang setia ...
Apa yang terjadi selama ini adalah cuma salah faham saja angkara fitnah.
Raja pasti boleh terima apa yang kukatakan.
HANG JEBAT:
Betul ke Tuah.
HANG TUAH :
Raja sekarang Raja berjiwa rakyat. Sayangkan rakyat dan negara melebihi kepentingan sendiri.
Begitu juga rakyat sayangkan Raja dan negara melebihi kepentingan sendiri.
HANG JEBAT:
Kalau begitu ayuh kita pergi mengadap Sultan.
HANG TUAH :
Sultan pasti gembira mendengar kabar berita ini.
Barulah kita tidak rasa bersalah hingga ke mati.
Tiadalah sesal di hati baik Raja, rakyat dan generasi akan
datang pastinya semua gembira kerana tidak akan hilang melayu di dunia!
HANG TUAH/HANG JEBAT:
DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!
RAJA:
SAYANG RAKYAT!
Karya: Ratu Rimba Niagara
29 Mac 2013
BABAK 10
AKU TAK MAHU MENJADI PENDERHAKA RAJA
"Raja adil raja didaulatkan...Penderhaka Raja mesti kubunuh!"
"Engkau pengampu Raja...apa yang engkau dapat? Kurniaan diRaja!"
"Bukan itu yang aku mahukan...cuma aku mahu menjadi rakyat yang setia...setia kepada Raja."
"Setia...sebelum berkuasa bolehlah! Dah berkuasa tengok...rakyat ditindas?"
"Bedebah! Bukan Raja yang menindas rakyat tapi pemerintah !Engkau tahu tak? Tak akan rakyat hendak menindas rakyat..."
"Kalau pemerintah menindas rakyat mana buktinya?"
"Buktinya engkaulah yang menafikan kedaulatan diRaja!!!"
"Kedaulatan diRaja? Macam mana tu?"
"Pemerintah mengiktirafkan institusi diRaja...rakyat pun aman ."
"Kenapa engkau kata macam tu?"
"Sebab tiada Raja tiada negara tiada negara tiada rakyat ...ada rakyat ada pemerintah kerana rakyat adalah pemerintah...."
"Engkau ini cakap berbelit-belit bikin aku nggak faham!Cakap bikin aku faham bisa nggak?"
"Senang cerita lah...sebab apa aku kata rakyat itu pemerintah...siapa yang memilih pemerintah?
"Rakyatlah!"
"Pandaipun engkau....makanya pemerintah itu rakyat...rakyat itu pemerintah...makanya rakyat perlukan Raja yang adil barulah negara jadi sempurna...ada negara ada rakyat ada rakyat ada Raja..."
"Itu macam kah...baru aku faham....betul kata engkau .....kalau macam ini tak jadi gaduhlah...kita bisa jadi kawan boleh nggak?"
"Tentulah boleh...sebab engkau tidak jadi penderhaka...aku suka."
"Hehehehehe"
"Sukalah tu!"
"Pastilah suka...."
"Kenapa suka?"
"Perjuangan kau sudah tercapai"
"Maksud engkau?"
"Engkau sudah berjaya menyedarkan aku makanya aku tak mahu lagi jadi rakyat penderhaka kepada Raja."
"DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!"
Karya RATU RIMBA NIAGARA
29 Mac 2013
BABAK 11
KEPAHLAWANAN MELAYU BAGAIKAN LAKSAMANA HANG TUAH
PULAU RUPAT INDAH PERMAI
SANGKAR BESI SIBURUNG ELANG
KALAU MAKRIFAT SUDAHLAH SAMPAI
PENDEKAR TAK MATI DITENGAH GELANGGANG
By: Zairi Erie
MARILAH KITA BERPADU AGAR BANGSAKU MEGAH!
Aku anak melayu...
Engkau anak melayu
Tapi aku pantang melayu hina bangsa melayuku sendiri
Makanya marilah kita ke tengah gelanggang
Beradu kepahlawanan melayu
Kerna pendekar melayu tak akan mati di tengah gelanggang...
Engkau janganlah bersandiwara...
Engkau kata engkau anak melayu
Apa bukti engkau sokong melayu?
Ada anak bangsa engkau
Yang engkau bela?
Bilang sama aku?
Mana buktinya?
Aku pantang orang pandai berkata-kata
Tapi tak mahu buktikan!!!!
Apa kuasa aku mahu aku buktikan?
Engkau yang patut buktikan...
Engkau yang ada kuasa
Kenapa engkau tak gunakan kuasa engkau itu
Engkau leka dengan pujian pangkat engkau
Dengan kuasa yang engkau ada
Engkau kumpul sebanyak mana harta yang engkau mahu
Engkau hendak bawa harta engkau ke kubur ke?
Hingga lupa tanggungjawab engkau kepada anak bangsa!!!
Ciss bedebah engkau...!!!
Aku kumpul harta kerna itulah matlamat aku...
Engkau yang dengki khianat dengan aku....!!!!
Yang engkau ambil itu bukan kepunyaan engkau!
Harta rakyat...hak rakyat....!!!!
Apa engkau tak rasa bersalah?
Kerna engkau tak rasa bersalah ....
Marilah kita bertarung tenaga....
Baru tahu engkau berkuasa atau aku yang berkuasa...
Ciss anak melayu pantang dicabar!!
Ciss! Bedebah engkau masih lagi mengaku anak melayu!!!
Tapi pengkhianat bangsa sendiri....!!!!
PULAU RUPAT INDAH PERMAI,
SANGKAR BESI SI BURUNG ELANG;
KALAU MAKRIFAT SUDAHLAH SAMPAI,
PENDEKAR TAK MATI DI TENGAH GELANGGANG.
KEPERKASAAN MU PAHLAWAN AKU MENGALAH,
KEKUATAN MU BAGAIKAN LAKSAMANA HANG TUAH;
ENGKAU MEMBUATKAN AKU MENGAKU KALAH,
MARILAH KITA BERPADU AGAR BANGSAKU MEGAH.
KARYA RATU RIMBA NIAGARA
31 Ogos 2012
BABAK 12
JADILAH RAJA YANG UTAMAKAN RAKYAT
MELEBIHI KEPENTINGAN SENDIRI
Teungku Sayyid Deqy
Ibu...
Maafkan putramu...
Aku sedang berada di titik nadir hidupku,
Aku sedang terbuang dan terhina oleh dunia ini,
Namun...mengapa aku pun tersisihkan dari hatimu?
Semua ini sungguh membuatku lemah,
Ibu kusayang...
Putramu hanya ingin istirahat sejenak di rumahmu...
Izinkanlah dihari-hari terakhirku ini,
Dan ketika kuberpulang pada NYA, aku dalam hangat pelukanmu.
By: Teungku Sayyid Deqy
Ratu Rimba Niagara:
Duhai nanda putra kesayanganku...
Napa nanda berkata demikian rupa
Hancur lulur hati bunda
Sebak hati bunda ...
Adakah selama ini bunda abaikan kasih sayang bunda...
Katakan putra kesayangan bunda...
Puluhan tahun bunda mendidik dan membesarkan nanda
Tidak cukupkah kasih sayang bunda pada nanda selama ini....
Bukan kasih sayang saja yang bunda berikan pada nanda
Malah nyawa bunda pun sanggup jadi taruhan demi nanda tercinta...
Jika pelukan bunda ini boleh menenangkan jiwa nanda
Marilah ke mari bunda dodoikan gurindam dan syair
Yang selalu bunda dendangkan semasa nanda bayi lagi...
"Duhai putra bunda tersayang...
Buah hati bunda pengarang jantung bunda
Bunda kasih ...bunda sayang sangat-sangat...
Tidurlah lena...jangan nakal-nakal...
Besar nanti jadilah anak yang soleh lagi beriman
Jadi Raja yang utamakan rakyatnya daripada kepentingan sendiri...
Jadilah Raja yang adil Raja yang pemurah
Raja yang ingin hidup mencari jalan-jalan redhoNya
Nanda diberi darjat yang tinggi bukan untuk membangga diri
Tapi adalah amanah yang akan dipertanggungjawabkan...
Makanya jadilah Raja yang disayangi rakyat bukan dibenci rakyat
Ingatlah pesanan bunda ini nanda...
Bunda sangat-sangat sayang pada nanda
Nandalah saham dunia akhirat bunda
Tiada bunda nanti di dunia ini
Kirimkan doa untuk bunda jangan dilupakan
Itulah tanda kasih sayang nanda pada bunda...
Di pintu Syurga bunda menantimu penuh kerinduan..."
Masihkah nanda ingat dengan gurindam yang bunda dendangkan
padamu ? Inilah gurindam yang ditiup suburkan dijiwamu agar
terpasak dalam sanubarimu nanda...
Makanya jangan nanda berkata seolah ingin pergi dulu daripada bunda....
Memanglah kita tidak tahu siapa yang pergi dulu....
Tapi biarlah bunda yang pergi dulu...
Nanda muda lagi dan tenaga nanda masih segagah pahlawan perkasa...
Bunda dalam usia begini sudah terlalu uzur dan lemah ....
Cumanya semangat saja yang menguatkan bunda meneruskan
Pengembaraan di dunia ini....
Makanya bunda berharap sangat Tuhan panjangkan usia nanda...
Bunda doakan Allah SWT sentiasa memberi kekuatan pada nanda
Untuk meneruskan perjuangan bunda dan nanda bahagia ....
Justeru jangan ragui cinta dan kasih sayang bunda pada nanda lagi...
bunda kasih dan sayangkan nanda dari dunia ini di bawa hingga ke SyurgaNya....
Aaamin Ya Rabbal A'Lamin
Ikhlas daripada:
Bunda Permaisuri Rimba Niagara
Malaysia
1 April 2012
(KARYA TEUNGKU SAYYID DEQY & RATU RIMBA NIAGARA)
5 April 2013
(KARYA DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PENDEKAR MELAYU NUSANTARA, RAJA NUSANTARA & PEMIMPIN NUSANTARA YANG CINTAKAKAN BANGSA MELAYU
YANG TAK MAHU MELAYU HILANG DI DUNIA)
BABAK 13
HANG TUAH BUKAN PAHLAWAN SEJATI
Boni Shah Haffizzurine TUAH,JEBAT......betul ke TUAH yang bunuh JEBAT???,,maaf,firasat didalam hati saya kuat mengatakan yang TUAH tidak pernah membunuh JEBAT...saudara se bai'ahnya sendiri..TUAH & JEBAT bijaksana orangnya,sama handal..mana mungkin mereka mampu bertarung selama 7 hari,7 malam??? mesti mereka berdua ada agenda mereka yang tersendiri,bermuzakarah untuk mencari jalan penyelesaian yang sedang mereka hadapi ketika itu...ada saksi mata ke masa TUAH tikam JEBAT??? tiada bukan??? mana mungkin TUAH menjadi pak turut kepada sultan yang zalim???
Zul Suhaimi Tumpang lalu..Maaf jika sy mengatakan setiap cerita dongeng ada kebenaran cuma bila diceritakan dari mulut ke mulut ianya akan berubah.Banyak masyarakat sekarang sudah tidak tahu cerita-cerita rakyat apatah lagi jika cerita itu tidak dibukukan.
Ratu Rimba Niagara Hamba pun tertanya-tanya begitu....sebab itulah hamba menulis kisah Tuah dan Jebat versi baru tapi tidaklah menidakkan kisah Tuah dan Jebat yang dahulu samada dongeng atau realiti...apa pun yang hamba percaya kta-kata Hang Tuah,"TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA"
KATA-KATA ITULAH YANG MENYEBABKAN HAMBA MENGARANGKAN KISAH TUAH & JEBAT VERSI MODEN. MANA TAHU VERSI LAMA DAN MODEN AKU DISATUKAN DALAM BUKU, TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA KARYA RATU RIMBA NIAGARA atau saudara Zul Suhaimi dan Boni Shah ...berikan apa-apa cadangan lain gimana?
Boni Shah Haffizzurine orang dulu-dulu suka menokok tambah cerita,berbagai versi yang kita dengar mengenai tuah 5 bersaudara...mana 1 yang konkrit buat kita ambil tahu dengan sejarah tersebut???
Ratu Rimba Niagara Yang penting kita fikirkan apa yang terbaik untuk anak cucu kita...kesilapan yagn dahulu ktia samasama perbetulkan jagnan ktia saling menunding jari...sampai kiamatpun masalah tidak selesai. Pujuklah hati kita sendiri ...agar sentiasa ingat yang kita adalah pembela amaga bangsa dan negara semata-maa mahukan keredhaan-NYa.
Boni Shah Haffizzurine insyaallahhh....
BABAK 14
Dewata Majnun Klau x silap sy, dlm peperangan atau menentang musuh, kita dibolehkan menggunakan tipu helah krn itu adalah salah 1 strategi peperangan & utk menumbangkan musuh. Ramai panglima Islam menggunakan tipu helah sbg strategi peperangan utk mengalahkan musuh, contohnya Khalid al-Walid. Bg sy, Hang Tuah bkn bacul, tp dia menggunakan strategi utk mengalahkan musuh. Selain kekuatan fizikal, akal juga diperlukan utk menumpaskan musuh.
Ratu Rimba Niagara Sebab itu Hang Tuah dikenang oleh anak cucu cicit melayu sehingga akhir zaman.
BABAK 15
MOGA KITA BUKAN SI PENGADU DOMBA
Mengadu domba bikin jelek hati,
Yang dengar mesti tersedak;
Dendam kesumat sampai ke mati,
Karna hati sudah meledak.
Mengadu domba membawa padah,
Orang mendengar naik menyampah;
Apalah makna hidup pembawa musnah.
Kalau begitu lebih baik jadi sampah.
Mengadu domba hidup bagaikan sampah,
Elok dibakar agar semuanya aman;
Tiada lagi orang menyampah,
Semuanya hidup merasa aman.
Mengadu domba bawa celaka,
Negara aman jadi musnah;
Hidup jangan membawa celaka,
Lebih baik lekas mati dari menjadi pemusnah.
Mengadu domba yang baik jadi jahat,
Hari-hari pikirkan kejahatan;
Hinanya si pengadu domba yang jahat,
Syaitan dan iblis punca kejahatan.
Mengadu domba membawa kemusnahan,
Melaga-lagakan dua hati dua negara;
Ikatan yang baik terus dipunahkan,
Gara-gara pengadu domba hilang hidup bernegara.
Mengadu domba banyak buruk dari baiknya,
Dendam kesumat akan terus membara-bara;
Kedamaian tiada lagi ada di hatinya,
Yang ada niat jahat sentiasa membara-bara.
Mengadu domba harus dijauhkan,
Jangan diamalkan dalam hidup kita;
Bahayanya menjerumuskan kemusnahan,
Barulah berarti hidup kita semua.
Bahagia hidup tanpa mengadu domba,
Semuanya hidup dalam aman dan damai;
Saling berbakti itulah hidup seorang hamba,
Hamba-Nya yang mahu pulang dengan hati damai.
Karya Ratu Rimba Niagara
Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
12 April 2013
'BANGUNLAH SATU DUNIA DI MANA SEMUA BANGSA HIDUP DALAM DAMAI DAN PERSAUDARAAN' BUNG KARNO
PETIKAN WALL GRUP KEBANGKITAN BANI JAWI (NUSANTARA) & RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
13 REJAB 1436H
2 MEI 2015
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
13 REJAB 1436H
2 MEI 2015
Cap mohor Sultan Mahmud Syah....
Like · Comment · 
  • 7 people like this.
  • Dewata Majnun Smua komen ada ya. Ha3!
    16 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Setiap komen adalah bahan sasteraku yang sangat berharga makanya tulis yang berfakta, bernas dan mantap gitu agar setiap komen dapat dibaca oleh generasi kini dan akan datang. Apapun komen semua mantap gitu maklumlah yang beri komen Pewaris Laksamana Hang Tuah & Hang Jebat. ...hehehe
    14 hrs · Edited · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Kenapa pahlawan sedang bersedih ye....apa komen Hang Dewata Majnun tentang karya yang hamba tulis bertemakan pahlawan melayu segagah Laksamana Hang Tuah Hang Jebat ye.
    14 hrs · Like · 1
  • Dewata Majnun Hebat!
    14 hrs · Unlike · 1
  • Dewata Majnun Bkn sedih, malu sbb ada nama dlm 2. He3!
    14 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Moga mejadi bahan rujukan dan dipentaskan dilayar perak atau pementasan teater bangsawan diRaja untuk ditinggalkan kepada pewaris anak cucu nusantara tersayang. Inilah sahaja yang mampu moyang tinggalkan untuk mereka tersayang secara tidak langsung menyahut cabaran Moyang Laksamana Hang Tuah , ;Tak Akan Hilang Melayu Di Dunia;. Insya-Allah. AAmiin. 

    Barangkali ini juga termasuk dalam misi dan visi kenapa grup Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara) ditubuhkan boleh tak...
    14 hrs · Edited · Like · 1
  • Dewata Majnun Ya! Supaya generasi kenal dgn sejarah Melayu yg selama ini byk dikaburkan oleh penjajah.
    14 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Moga mejadi bahan rujukan dan dipentaskan dilayar perak atau pementasan teater bangsawan diRaja untuk ditinggalkan kepada pewaris anak cucu nusantara tersayang. Inilah sahaja yang mampu moyang tinggalkan untuk mereka tersayang secara tidak langsung menyahut cabaran Moyang Laksamana Hang Tuah , ;Tak Akan Hilang Melayu Di Dunia;. Insya-Allah. AAmiin. 

    Barangkali ini juga termasuk dalam misi dan visi kenapa grup Kebangkitan Bani Jawi (Nusantara) ditubuhkan betulkan?.
    13 hrs · Like · 1
Potret : Sultan Mahmud Shah (1488-1511)
Pernah dilaporkan dahulu, kononnyaada seorang pengunjung ke Muzium di Melaka telah memaki gambar Sultan Mahmud Shah ini dan apabila keluar dari Muzium tiba-tiba merasakan seperti ditampar tanpa kelibat sesiapa pun dan kemudiannya mendapati ada kesan lebam di pipi. Saya tidak pasti kisah ini benar, tapi pernah dilaporkan pada zaman 1990an.
-Hangpcdua Malaya-
Like · Comment · 

MISTERI KEHILANGAN INSTITUSI DIRAJA INDONESIA & MENJEJAKI PEWARIS RAJA MELAKA SULTAN MAHMUD SYAH
BABAK 1
RAKYAT INDONESIA BERHAK MEMARTABATKAN INSTITUSI DIRAJA
...Continue Reading
Cap mohor Sultan Mahmud Syah....
Like · Comment · 
Cap mohor Sultan Mahmud Syah....
Unlike · Comment · 
  • You, Alam Pren Adni Mpn and 14 others like this.
  • Dewata Majnun Wahh!!
    23 hrs · Like · 2
  • Bunian Chai Biasa jer
    22 hrs · Like
  • Bunian Chai Mana dia punya warkah diraja
    22 hrs · Like · 1
  • Dewata Majnun Agaknya dah bersepah2 ntah ilang ke mana....
    21 hrs · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali Sultan Mahmud Syah ada mana pewaris baginda...sehingga sekarang Melaka tak ada Sultan. Agak-agak suatu hari Pewaris Sultan Mahmud Syah menjelma di Melaka tak?
    21 hrs · Like · 1
  • Dewata Majnun Semasa Sultan Mahmud mangkat dijulang, dia lum ada anak. Disbbkan tiada waris, Bendahara di tabal menjadi Sultan Johor. Kan?
    21 hrs · Unlike · 1
  • Hafiz Amri ad pewaris sultan mahmud mnjadi pemerintah perak...dan ad pewaris sultan melaka mnjadi pemerintah pahang..
    21 hrs · Unlike · 2
  • Hafiz Amri Setahu saya ad anak dia telah dibunuh oleh hang nadim kerana bersekongkol dengan portugis..
    21 hrs · Unlike · 1
  • Dewata Majnun Yg jd Sultan Perak tu anak Sultan Muzaffar Syah kan? Ke anak Sultan Mansur Syah? X berapa ingat.
    21 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali o gitu napa ada sultan yang mengaku dia adalah pewaris Sultan Melaka.
    21 hrs · Like · 1
  • Hafiz Amri Yang mengaku itu masih belum dapat mmbuktikan dia waris sultan melaka..malah kala kita tengok sultan sulu y mnyerang sabah pon bukan orang pertama yang mngaku waris sultan sulu dan belum dibuktikan kebenarannya..
    21 hrs · Unlike · 2
  • Dewata Majnun Dah ramai mengaku yg mereka adalah Sultan Melaka.... Sbg org Melaka, sy dah jemu dah....
    21 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Moga negara kita dilindungi daripada perebutan kuasa Raja biarlah yang hak kepada yang berhak.
    21 hrs · Like · 1
  • Hafiz Amri Jikalau pihak y mngaku dr waris kesultanan melayu melaka itu betul2 dpt mmbuktikan dia dr sultan melaka..bg saya xsalah u naik jd sultan..tp malangnya dia xda bukti...
    21 hrs · Unlike · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali Benar kata tuan hamba Hafiz Amri , saya setuju sekali, lagi pun Rakyat sentisa terbuka fikiran menerima Sultan Melaka jika benar ada bukti yang sohih.
    21 hrs · Like · 1
  • Dewata Majnun Hafiz Amri betul. Anak Sultan Mahmud bersama isteri pertamanya menjadi Sultan Perak yg pertama. Baginda dibekalkan bersama keris Taming Sari. Sampai skang keris Taming Sari tersebut menjadi alat kebesaran diraja Negeri Perak.
    21 hrs · Unlike · 2
  • Hafiz Amri Hehe..y keris taming sari itu Dewata Majnun belum tntu betul..sama ada betul iti keris taming sari atau namanya sahaja sempena taming sari..hnya sultan perak y tahu krbenarannya..
    21 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Cop mohor Sultan Mahmud Syah ada di mana sekarang. Mereka yang memiliki cop mohor diRaja itulah yang layak menjadi Sultan Melaka. sekadar pandangan saja dari hamba .
    21 hrs · Edited · Like · 1
  • Dewata Majnun Ntah la Hafiz Amri. Pernah terbaca yg keris taming sari ni ada penduanya. Yg ori, Hang Tuah pegang. Yg pendua, Sultan Melaka pegang. Bila Sultan Mahmud arahkan anaknya ke Negeri Perak utk membuka negeri, baginda bekalkan anakandanya bersama keris Taming Sari sbg tanda kerabat Sultan Melaka. Sejauh mana kesahihannya, mungkin kena kaji lg.
    20 hrs · Unlike · 2
  • Dewata Majnun Keris Taming Sari dr Negeri Perak
    20 hrs · Unlike · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali Cop mohor sebagai bukti pewaris sebenar yang layak menjadi Sultan Melaka. Bagus juga jika Melaka ada Sultan, barangkali sejarah Kegemilangan Kesultan Melaka berulang kembali
    20 hrs · Like · 1
  • Hafiz Amri Saya lebih suka jika sultan kedah berkuasa dekat p.pinag dan seberang perai..hehehe
    20 hrs · Unlike · 2
  • Hafiz Amri Dewata Majnun
    .yup..itu keris y dianggap taming sari...lihat dr reka bntuk rekaan keria bali...ini mngkn benar kerana raja majapahit y mmberi keris itu setelah berjaya mngalahkan pendekarnya..
    20 hrs · Unlike · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali Hamba lebih suka semua negeri ada sultan barulah kepahlawanan Hang Tuah dan Hang Jebat digeruni oleh bukan melayu . Terutama Hang Dewata Majnun & Hang Hafiz Amri...hehehe
    20 hrs · Like · 2
  • Dewata Majnun Rabeah Binti Mohd Ali, yg peliknya mohor tu dah sampai ke negara jiran. Klau pengkaji sejarah jumpa pemilik tu, mau teruk gak disiasat nt.
    20 hrs · Unlike · 2
  • Dewata Majnun Jgn ckp mcm tu Rabeah Binti Mohd Ali.... Rabeah Binti Mohd Ali pun apa kurg nya, bagaikan srikandi Tun Fatimah! He3!
    20 hrs · Unlike · 1
  • Dewata Majnun Masalahnya skang ni, ada gak org Melayu dah ilang rasa hormat pd Sultan. Mcm ne org bkn Melayu nak hormat kat sultan kita? Oppss.... Tu dah jd topik lain lak kang. He3!
    20 hrs · Like
  • Rabeah Binti Mohd Ali kerana Hang Dewata Majnun kata hamba bagaikan Srikandi Tun Fatimah maka hamba siarkan karya hamba bertemakan kesultanan dan kepahlawanan melayu, baca jangan tak baca, baca sampai juling mata ya...hehehe
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali LAKSAMANA HANG TUAH PENDEKAR SETIA KEPADA RAJA

    Mohd Sani Parmon makam sultan melaka yg terakhir telah saya pergi...melaka yg di kenali kerana kesultananya tapi akhirnya tidak bersultan...dan...hanya beberapa sultan yg masih berdaulat di tanah melayu i
    ni...

    Ratu Rimba Niagara akan wujudkah sultan melaka? warisnya di mana menghilang dan adakah sultan melaka berjiwa pahlawan juga ye...jika tahu sudilah ceritakan pada hamba...sekadar ingin tahu .....

    Mohd Sani Parmon saya bukanlah ahli sufi mahupun pengkaji sejarah...cuma salah seoarang peminat sejarah dan keilmuan melayu...saya rasa tiada akan wujud lg sultan melaka..yg tinggal hanyalah fakta sejarah...seringkali kita kaitkan sultan berjiwa rakyat...tapi pada dasarnya,zaman lampau jika kita berkuasa dan berpengaruh,maka kita adalah penakluk...contohnya spt yang Ratu Rimba Niagara nyatakan...sultan melaka berjiwa rakyat,pada saya di sebalik fakta yg Ratu Rimba Niagara nyatakan ada benar n ada yg bercanggah...misalnya...sultan melaka membatalkan perkahwinan di saat akhir persiapan,bertapa aibnya pihak perempuan di mana perkahwinan yg di agung2 kan di batalkan..kerana kuasa penakluk,sultan membatalkan dgn sewenag2 nya..tampa memikirkan pihak yg lain..dan yg paling menduka citakan sultan pergunakan rakyat jelata untuk kepentingan sendiri..korbankan rakyat jelata untuk memenuhi syarat yg di tetapkan..sehingakan ramai rakyat jelata yg terkorban dan berpecah belah...sedangkan syarat puteri gunung ledang itu sedia maklum adalah untuk menguji sultan melaka..dan akhirnya sultan melaka x dapat memenuhi syarat yg di tetapkan.."sanggup mahu membunuh anaknda nya sendiri "untuk setempurung darah ! kerana nafsu serakah dan kuasa penaklukan sultan menjadi angkuh...sultan menyesali setelah ramai rakyat terkorban dan berpecah belah..adakah nyawa dan keamanan rakyat itu tidak bernilai ? tentang pewaris...saya belum pernah dengar ttg pewaris sultan melaka...walaupun banyak tempat2 yg boleh di katakan sangat rapat ttg sejarah keperlawahnan melayu saya lingkari...sultan melaka tidak berjiwa pahlawan..hanya bersandarkan hang tuah,sultan bermegah..walau bagai manapun saya lebih menyokong hang jebat..kerana dia berjiwa pahlawan sejati..menegakan keadilan...berjuang kerana khabarnya tuah di bunuh..tampa usul periksa yg waras oleh sultan melaka..saya yakin jebat x bersalah dgn amukan yg di lakukan..kerana sahabatnya di bunuh tampa usul periksa yg sahih...tapi sayangnya dia di bunuh oleh tuah sendiri...sedangkan dia mahukan keadilan yg khabarnya tuah di bunuh dgn arah sultan yg kejam dan gila kuasa...umpama melepaskan "anjing tersepit,diri sendiri di gigit"

    bersambung
    20 hrs · Like · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali Mohd Sani Parmon saya pula bertanya pd Ratu Rimba Niagara..adakah hang tuah itu pahlawan sejati ?

    Ratu Rimba Niagara kalau nak tahu Hang Tuah Pahlawan Sejati...kerana hamba ini adalah pewaris Pahlawan Hang Tuah....sebab apa...hamba menyahut cabarannya
     iaitu .'TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA....!!' sejujurnya hamba bukanlah seorang yang sri kandi berjiwa pahlawan...tapi kerana setiap kali hamba mendengar kata-kata Laksamana Hang Tuah tak akan hilang melayu di dunia....hamba mengarang...mengarang...mengarang...puluhan tahun hamba mengarang hingga sekarang....pelbagai tema yang hamba karangkan semua tema ada...tapi tiada seorang pun yang mahu menyokong perjuangan hamba....hamba berjuang kesendirian...biarpun hamba cuba membuka ruang kepada raja, pahlawan, perwira,laksamana, tentera, pemimpin, dengan menalantik mereka sebagai rakan fb hamba...tapi mereka terus membisukan ide mereka dan dilantik sebagai rakan fb mahu pun grup sekadar pepatung bisu yang tak mahu menyokong atau memberi apa pun ide yang bernas pada dunia sastra nusantara hamba....yang sedihnya mereka sudahlah tak menyokong tapi mengutuk menghina hamba seperti hamba ini tak punya perasaan seperti robot...makanya hamba terus removekan mereka sebagai rakan fb hamba....kerana tak memberi apa-apa impak dalam dunia sastra nusantara hamba. Setiap rakan fb hamba adalah pejuang karya sastra nusantara hamba...jika mereka tidak sudi makanya hamba tiada masa untuk menanti lagi. Begitu tegasnya hamba dalam memartabatkan karya nusantara hamba sendiri.

    Berkat hamba sabar mendapatkan bahan-bahan sastra nusantara biarpun terluka hati dan dihina ...hamba relakan kerana ini jalan yang hamba pilih....di sini hamba petik daripada kisah-kisah benar Hang Tuah yang setia kepada raja tapi tetap dihalau oleh raja seperti anjing kurap...saksikan dan hayati setiap baris ayat yang ingin dikisahkan ini...agar kamu tahu akulah pewaris Laksamana Hang Tuah...kerana aku mahu menyahut cabarannya, "TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA'

    bersambung
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Mohd Sani Parmon dalam keilmuan kebatinan,jurusan,buah pukul dan lain2..sampailah ke zaman kiai salleh atau nama lainya guru salleh yg memartabatkan "selendang merah" sesuatu yg sering di ingatkan dalam keilmuan melayu..JANGAN SESEKALI KITA MENGAMBIL APAPUN DARI PIHAK LAWAN ATAU PIHAK MUSUH TERUTAMA SEJATANYA ! itu klue dari saya...*pada saya hang tuah bukanlah pahlawan sejati..kenapa ? hang tuah bukanlah hebat seperti yg di gembarkan...pertama,dia telah mengambil keris PANGLIMA TAMING SARI dari MAJAPAHIT..yg ketika itu mereka sedang beradu tenaga..tindakan itu boleh di anggap BACUL ! kerana mengambil senjata pihak lawan...sedangkan pada masa itu hang tuah sedang di awangan kekalahan..lantas akan memalukan tanah MELAKA..kerana hang tuah yg pada masa itu sering di perkatakan hebat,handal..padahal ramai lagi pahlawan yg handal2...kehebatan hang tuah hanya ketika keris TAMING SARI di tanganya...buktinya ketika dia berdebat dgn hang jebat...betapa lemahnya dia...dan tindakan jebat yg mulia dan pendekar sejati menyerahkan TAMING SARI pd hang tuah semula...kerana hang jebat sedar TAMING SARI bukanlah miliknya...walaupun dia tahu dia akan kalah seandainya dia menyerahkan TAMING SARI pd hang tuah..tapi..itulah yg di namakan PENDEKAR SEJATI..kalau hang tuah setia pd sultan,apakah yg dia lakukan terhadap DANG ANUM sebelum dia menyerahkan DANG ANUM pada sultan MELAKA ?apakah itu yg di namakan setia atau setia kerana nama sahaja?agar di agung2kan ?..dalam riwayat,KERIS TAMING SARI telah tuah buang ke sungai..dan bersumpah takan hilang melayu di bumi..akan wujud hang tuah bila timbulnya KERIS TAMING SARI..tapi kenapa KERIS TAMING SARI di gunakan setiap kali PERTABALAN YG DI PERTUAN AGONG ?termasuk agong yg terbaru yg sebagai sultan KEDAH ? dan setahu saya KERIS TAMING SARI di simpan di istana NEGERI PERAK !pada saya fakta sejarah yg di tokok tambah..mengarut...sedahgkan pakara yg berlaku tidaklah sehebat mana...*saya bukanlah keturunan para pendekar,ataupun pahlawan..tapi sama keturunan dgn WALI SONGO yg telah mengislamkan JAWA..harap Ratu Rimba Niagara..kaji semula dan mendalami semula fakta sejarah,mana yg benar,mana yg di tokok tambah dan mana yg mengarut..SEBENARNYA YG MEMBANTU DAN MENYELAMATKAN TANAH MELAYU DARI PENJAJAH ADALAH "ACEH DAN MAJAPAHIT"

    bersambung
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Ratu Rimba Niagara saya mahu tanya mohd Sani Parmon....adakah Hang Tuah itu kisah benar atau kisah dongengan melayu zaman purba?

    Mohd Sani Parmon Ratu Rimba Niagara..hang tuah adalah kisah benar dan sahabat2nya juga juga benar..penuh misteri dan konsp
    irasi...tapi sebenar yg berlaku banyak yg telah di tokok tambah..walaupun yg di tokok tambah itu ada yg benar dan terlalu banyak yg hanya cerita dusta..

    Ratu Rimba Niagara kerna ada yang kata dongengan kalau benar pastilah Raja melaka ada sampai sekarang...tapi hingga kini tiada....

    tapi apapun kisah ini samada benar atau pun tidak....
    kita sebagai hamba-Nya kena percaya qada & qadar
    takdir setiap hamba-Nya....
    telah ditakdirkan Malaysia ini punyai Raja-Raja
    dan telah ditakdirkan melaka tidak beraja walaupun awalnya beraja...
    itulah takdir yang setiap daripada kita harus yakin
    jika kita pertikaikan takdir Allah
    lho boleh jadi kita ini tergolong dari hamba-Nya yang kufur...nauzubillah....

    Ratu Rimba Niagara TELAH DITAKDIRKAN SAYA DAN KAMU UNTUK MEMBAHASKAN ISU TAMING SARI & HANG TUAH....
    KERANA SETIAP KEPUTUSAN YANG KITA AMBIL ITULAH TAKDIR KITA
    SESUNGGUH-NYA ALLAH MAHA PENGATUR TAKDIR YANG SEMPURNA UNTUK SETIAP HAMBA-NYA CUMA-NYA KITA SEMUA JANGAN SEKALI PERTIKAIKAN TAKDIR YANG TELAH DITAKDIRKAN...JIKA KITA PERTIKAIKAN BERARTI KITA TIDAK REDHA AKAN TAKDIR YANG TELAH DITAKDIRKAN.

    Mohd Sani Parmon antara Sultan melaka dan Hang tuah tiada hubung kait kecuali hubungan antara sultan dan panglima..maksudnya tuah bukanlah berdarah sultam melaka...makam sultan melaka yg terakhir berada Di KAMPUNG RAJA PAGOH JOHOR..cuba2 lah lawati kalau ada kesempatan dan andai berminat mencari bukti..seperti saya mendalami keilmuan melayu satu masa dulu..sultan melarikan diri ke pagoh ketika patugis menyerang melaka dan beliau mangakt di pagoh lantas di kebumikan di tepi satu surau di kampung raja tersebut..tapi kenapa seoarang sultan di kebumikan hanya di tepi surau ? jawapanya dia mangkat bukan di negeri melaka tapi di tanah johor..

    Mohd Sani Parmon JANGAN HANYA BERSERAH PADA TAKDIR..KERNA TAKDIR ITU SUNGGUH KEJAM !SEBABNYA TAKDIR TIADA PUNYA DAYA RASA..TIADA PUNYA RASA SEDIH,GEMBIRA ATAUPUN MARAH..YANG MENGHADAPI KITA SENDIRI..SUKA MAHUPUN TIDAK KITA AKAN MENERIMANYA...KECUALI KITA BERUSAHA TIADAAKAN TADIR YG MALANG PERGI KE KITA..DAN ALLAH ITU TELAH BERKATA 'TIADA AKAN BERUBAH NASIB SESEUMAT KECUALI UMAT ITU BERUSAHA UNTUK MENGUBAH NASIBNYA SENDIRI..DAN ITULAH TAKDIRNYA UNTUK UMAT ITU "

    Ratu Rimba Niagara ITULAH TAKDIRNYA MEMBUKTIKAN SULTAN SUDAH MUHASABAH DIRI MANGKAT DALAM HATI SUCI TANPA MEMIKIRKAN DARJAT DAN KUASA LAGI...SUBHANALLAH INDAH-NYA TAKDIR...BIARPUN TIDAK BERGELAR RAJA TAPI BERGELAR HAMBA ALLAH YANG MAHU PULANG KE PANGKUAN-NYA DALAM HATI YANG SUCI BERSIH DAN TENANG MOGA SYURGALAH TEMPATNYA AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN.

    bersambung
    20 hrs · Like · 1
  • Dewata Majnun Mohd Sani Parmon ni org mana?
    20 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Mohd Sani Parmon orang Malaysia berbangsa jawa kali , dia rakan group Pahlawan yang saya sertai. Grup TIGER MERAH bukan Harimau tak ada gigi...hehehe
    20 hrs · Edited · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali PENDEKAR MELAYU BERJIWA LAKSAMANA HANG TUAH!

    Melayu hina melayu,

    Takkan kubiarkan;
    Kerana aku jiwa melayu,
    Kusahut segala cabaran.

    Melayu sentiasa hidup,
    Takkan kubiarkan diinjak-injak;
    Kerana kumahu bangsa ku terus hidup,
    Makanya bangsaku mestinya bijak.

    Pendekar melayu pantang dicabar,
    Turun ke gelanggang berbekalkan ilmu;
    Di gelanggang ini setapak pun takkan kuundur,
    Biar kepahlawanan melayu satu dunia tahu.

    Sedikit ilmu badan binasa,
    Akan kusahut cabaranmu itu;
    Bertulangkan besi beruratkan suasa,
    Satu lawan satu aku sedang menunggu.

    Satu lawan satu itulah anak jantan,
    Pukulan maut takkan ku gentar;
    Ayuh! Maju cepat kita berlawan,
    Biar apa terjadi jangan undur.

    Pendekar melayu tak mudah mengaku kalah,
    Ayuh yakin pada dirimu sendiri;
    Ingat pesanan guru jangan mengalah,
    Kerana pendekar melayu tak takut mati.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    29 Mac 2013
    20 hrs · Like · 1
  • Dewata Majnun Hmm... Klau nak citer pasal Hang Tuah ni, mcm2 org ckp. Ada yg kata Hang Tuah ni dongeng la... Ada yg kata Hang Tuah ni seorg perempuan la.... Mcm2 org buat spekulasi ttg Hang Tuah. Bg mereka yg tuduh Hang Tuah mcm2 ni, diorg pernah x gi Perkampungan Hang Tuah, Duyong, Melaka utk berjumpa dgn keturunan Hang Tuah dan melihat peninggalan Hang Tuah??
    20 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali KERIS MENJADI SAKSI BISU HEBATNYA PERTEMPURAN!

    Keris menjadi saksi bisu

    hebatnya pertempuran mu duhai keris
    kehebatan mu di gelanggang pertempuran di akui sejak berzaman
    kau sentiasa dikenang sepanjang zaman
    kau sentiasa di hatiku
    kan ku perjuangkan kepahlawananmu
    hingga ke titisan darah terakhir
    biarpun nyawaku jadi taruhan
    agar kau mengerti
    yang aku cintakan mu
    selagi nafas ku ada
    lambang cinta
    lambang setiaku
    padamu keris....
    yang tak pernah jemu
    mencintaimu
    untuk mempertabatkanmu
    agar dicintai juga anak bangsa
    sejak zaman berzaman

    Karya Ratu Rimba Niagara
    29 Mac 2013
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali KERIS LAMBANG KEPAHLAWANAN MELAYU

    Keris lambang kepahlawanan melayu,

    Keris juga lambang kekuasaan Kesultanan Melayu;
    Kepahlawan dan kedaulatan sultan tak pernah layu,
    Akan di pertahankan hingga ke titisan darah terakhir generasi melayu.

    Tak akan hilang melayu di dunia,
    Itulah sumpah Laksamana Hang Tuah;
    Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
    Berbangga menjadi bangsa melayu di bumi bertuah.

    Ilmu persilatan diminati sejak dahulu,
    Diperturunkan hingga ke generasi baru;
    Bersama mempertahankan kedaulatan kesultanan melayu,
    Akan dibanggai sehingga ke anak cucu.

    Pahlawan melayu sudah terbilang,
    Kepahlawanannya demi agama bangsa dan negara;
    Ilmu persilatan tak akan hilang,
    Akan diperturunkan dengan semangat yang membara.

    Salam silaturrahim salam kepahlawanan,
    Kepada semua pejuang bangsa yang tersanjung di hati;
    Kukagumi kalian kerana semangat perjuangan,
    Yang tak jemu berbakti dan menabur budi.

    AKU BERSYUKUR KERANA AKU MELAYU

    Aku bersyukur karena aku MELAYU
    Aku redho karena aku MELAYU
    Aku gembira karena aku MELAYU
    Aku bangga karena aku MELAYU
    Kerana aku cuma mendengar satu saja bangsa yang
    tak akan hilang di dunia yaitu BANGSA MELAYU ( Kata Wakil Anak Melayu Seluruh Dunia)

    Takkan hilang melayu di dunia,
    Ini sumpah pahlawan Hang Tuah;
    Melayu bersatu bermuafakat bersama,
    Itulah matlamat pewaris Hang Tuah.

    Berjuang tetaplah berjuang jua,
    Pantang undur sebelum berjuang;
    Kepahlawanan melayu terkenal di serata dunia,
    Gagahnya pahlawan terus gilang-gemilang.

    KARYA: RATU RIMBA NIAGARA
    29 Mac 2013
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali SKRIP HANG JEBAT & HANG TUAH ERA MODEN

    HANG JEBAT :


    Apa salahnya kita bermaaf-maafan...
    kalau kubunuh kau sia-sialah perjuanganku selama ini membela kau.

    HANG TUAH :

    Ya...betul katamu Jebat...
    kita bermaaf-maafan demi rakyat dan Raja kita.
    Aku tak mahu menjadi rakyat yang derhaka!
    Aku tak mahu menjadi sahabat yang tak mengenang budi!
    Nanti kukabarkan kepada Raja bahawa kau dan aku adalah rakyat yang setia ...
    Apa yang terjadi selama ini adalah cuma salah faham saja angkara fitnah.
    Raja pasti boleh terima apa yang kukatakan.

    HANG JEBAT:

    Betul ke Tuah.

    HANG TUAH :

    Raja sekarang Raja berjiwa rakyat. Sayangkan rakyat dan negara melebihi kepentingan sendiri.
    Begitu juga rakyat sayangkan Raja dan negara melebihi kepentingan sendiri.

    HANG JEBAT:

    Kalau begitu ayuh kita pergi mengadap Sultan.

    HANG TUAH :

    Sultan pasti gembira mendengar kabar berita ini.
    Barulah kita tidak rasa bersalah hingga ke mati.
    Tiadalah sesal di hati baik Raja, rakyat dan generasi akan
    datang pastinya semua gembira kerana tidak akan hilang melayu di dunia!

    HANG TUAH/HANG JEBAT:

    DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!

    RAJA:

    SAYANG RAKYAT!

    Karya: Ratu Rimba Niagara
    29 Mac 2013
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali AKU TAK MAHU MENJADI PENDERHAKA RAJA

    "Raja adil raja didaulatkan...Penderhaka Raja mesti kubunuh!"

    "Engkau pengampu Raja...apa yang engkau dapat? Kurniaan diRaja!"
    "Bukan itu yang aku mahukan...cuma aku mahu menjadi rakyat yang setia...setia kepada Raja."
    "Setia...sebelum berkuasa bolehlah! Dah berkuasa tengok...rakyat ditindas?"
    "Bedebah! Bukan Raja yang menindas rakyat tapi pemerintah !Engkau tahu tak? Tak akan rakyat hendak menindas rakyat..."
    "Kalau pemerintah menindas rakyat mana buktinya?"
    "Buktinya engkaulah yang menafikan kedaulatan diRaja!!!"
    "Kedaulatan diRaja? Macam mana tu?"
    "Pemerintah mengiktirafkan institusi diRaja...rakyat pun aman ."
    "Kenapa engkau kata macam tu?"
    "Sebab tiada Raja tiada negara tiada negara tiada rakyat ...ada rakyat ada pemerintah kerana rakyat adalah pemerintah...."
    "Engkau ini cakap berbelit-belit bikin aku nggak faham!Cakap bikin aku faham bisa nggak?"
    "Senang cerita lah...sebab apa aku kata rakyat itu pemerintah...siapa yang memilih pemerintah?
    "Rakyatlah!"
    "Pandaipun engkau....makanya pemerintah itu rakyat...rakyat itu pemerintah...makanya rakyat perlukan Raja yang adil barulah negara jadi sempurna...ada negara ada rakyat ada rakyat ada Raja..."
    "Itu macam kah...baru aku faham....betul kata engkau .....kalau macam ini tak jadi gaduhlah...kita bisa jadi kawan boleh nggak?"
    "Tentulah boleh...sebab engkau tidak jadi penderhaka...aku suka."
    "Hehehehehe"
    "Sukalah tu!"
    "Pastilah suka...."
    "Kenapa suka?"
    "Perjuangan kau sudah tercapai"
    "Maksud engkau?"
    "Engkau sudah berjaya menyedarkan aku makanya aku tak mahu lagi jadi rakyat penderhaka kepada Raja."
    "DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!"

    Karya RATU RIMBA NIAGARA
    29 Mac 2013
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali KEPAHLAWANAN MELAYU BAGAIKAN LAKSAMANA HANG TUAH

    PULAU RUPAT INDAH PERMAI

    SANGKAR BESI SIBURUNG ELANG
    KALAU MAKRIFAT SUDAHLAH SAMPAI
    PENDEKAR TAK MATI DITENGAH GELANGGANG
    By: Zairi Erie

    MARILAH KITA BERPADU AGAR BANGSAKU MEGAH!

    Aku anak melayu...
    Engkau anak melayu
    Tapi aku pantang melayu hina bangsa melayuku sendiri
    Makanya marilah kita ke tengah gelanggang
    Beradu kepahlawanan melayu
    Kerna pendekar melayu tak akan mati di tengah gelanggang...

    Engkau janganlah bersandiwara...
    Engkau kata engkau anak melayu
    Apa bukti engkau sokong melayu?
    Ada anak bangsa engkau
    Yang engkau bela?
    Bilang sama aku?
    Mana buktinya?
    Aku pantang orang pandai berkata-kata
    Tapi tak mahu buktikan!!!!

    Apa kuasa aku mahu aku buktikan?
    Engkau yang patut buktikan...
    Engkau yang ada kuasa
    Kenapa engkau tak gunakan kuasa engkau itu
    Engkau leka dengan pujian pangkat engkau
    Dengan kuasa yang engkau ada
    Engkau kumpul sebanyak mana harta yang engkau mahu
    Engkau hendak bawa harta engkau ke kubur ke?
    Hingga lupa tanggungjawab engkau kepada anak bangsa!!!

    Ciss bedebah engkau...!!!
    Aku kumpul harta kerna itulah matlamat aku...
    Engkau yang dengki khianat dengan aku....!!!!

    Yang engkau ambil itu bukan kepunyaan engkau!
    Harta rakyat...hak rakyat....!!!!
    Apa engkau tak rasa bersalah?
    Kerna engkau tak rasa bersalah ....
    Marilah kita bertarung tenaga....
    Baru tahu engkau berkuasa atau aku yang berkuasa...

    Ciss anak melayu pantang dicabar!!

    Ciss! Bedebah engkau masih lagi mengaku anak melayu!!!
    Tapi pengkhianat bangsa sendiri....!!!!

    PULAU RUPAT INDAH PERMAI,
    SANGKAR BESI SI BURUNG ELANG;
    KALAU MAKRIFAT SUDAHLAH SAMPAI,
    PENDEKAR TAK MATI DI TENGAH GELANGGANG.

    KEPERKASAAN MU PAHLAWAN AKU MENGALAH,
    KEKUATAN MU BAGAIKAN LAKSAMANA HANG TUAH;
    ENGKAU MEMBUATKAN AKU MENGAKU KALAH,
    MARILAH KITA BERPADU AGAR BANGSAKU MEGAH.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    31 Ogos 2012
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali JADILAH RAJA YANG UTAMAKAN RAKYAT
    MELEBIHI KEPENTINGAN SENDIRI


    Teungku Sayyid Deqy

    Ibu...
    Maafkan putramu...
    Aku sedang berada di titik nadir hidupku,
    Aku sedang terbuang dan terhina oleh dunia ini,
    Namun...mengapa aku pun tersisihkan dari hatimu?
    Semua ini sungguh membuatku lemah,

    Ibu kusayang...
    Putramu hanya ingin istirahat sejenak di rumahmu...
    Izinkanlah dihari-hari terakhirku ini,
    Dan ketika kuberpulang pada NYA, aku dalam hangat pelukanmu.

    By: Teungku Sayyid Deqy

    Ratu Rimba Niagara:

    Duhai nanda putra kesayanganku...
    Napa nanda berkata demikian rupa
    Hancur lulur hati bunda
    Sebak hati bunda ...
    Adakah selama ini bunda abaikan kasih sayang bunda...
    Katakan putra kesayangan bunda...
    Puluhan tahun bunda mendidik dan membesarkan nanda
    Tidak cukupkah kasih sayang bunda pada nanda selama ini....
    Bukan kasih sayang saja yang bunda berikan pada nanda
    Malah nyawa bunda pun sanggup jadi taruhan demi nanda tercinta...
    Jika pelukan bunda ini boleh menenangkan jiwa nanda
    Marilah ke mari bunda dodoikan gurindam dan syair
    Yang selalu bunda dendangkan semasa nanda bayi lagi...

    "Duhai putra bunda tersayang...
    Buah hati bunda pengarang jantung bunda
    Bunda kasih ...bunda sayang sangat-sangat...
    Tidurlah lena...jangan nakal-nakal...
    Besar nanti jadilah anak yang soleh lagi beriman
    Jadi Raja yang utamakan rakyatnya daripada kepentingan sendiri...
    Jadilah Raja yang adil Raja yang pemurah
    Raja yang ingin hidup mencari jalan-jalan redhoNya
    Nanda diberi darjat yang tinggi bukan untuk membangga diri
    Tapi adalah amanah yang akan dipertanggungjawabkan...
    Makanya jadilah Raja yang disayangi rakyat bukan dibenci rakyat
    Ingatlah pesanan bunda ini nanda...
    Bunda sangat-sangat sayang pada nanda
    Nandalah saham dunia akhirat bunda
    Tiada bunda nanti di dunia ini
    Kirimkan doa untuk bunda jangan dilupakan
    Itulah tanda kasih sayang nanda pada bunda...
    Di pintu Syurga bunda menantimu penuh kerinduan..."

    Masihkah nanda ingat dengan gurindam yang bunda dendangkan
    padamu ? Inilah gurindam yang ditiup suburkan dijiwamu agar
    terpasak dalam sanubarimu nanda...

    Makanya jangan nanda berkata seolah ingin pergi dulu daripada bunda....
    Memanglah kita tidak tahu siapa yang pergi dulu....
    Tapi biarlah bunda yang pergi dulu...
    Nanda muda lagi dan tenaga nanda masih segagah pahlawan perkasa...
    Bunda dalam usia begini sudah terlalu uzur dan lemah ....
    Cumanya semangat saja yang menguatkan bunda meneruskan
    Pengembaraan di dunia ini....
    Makanya bunda berharap sangat Tuhan panjangkan usia nanda...
    Bunda doakan Allah SWT sentiasa memberi kekuatan pada nanda
    Untuk meneruskan perjuangan bunda dan nanda bahagia ....
    Justeru jangan ragui cinta dan kasih sayang bunda pada nanda lagi...
    bunda kasih dan sayangkan nanda dari dunia ini di bawa hingga ke SyurgaNya....
    Aaamin Ya Rabbal A'Lamin

    Ikhlas daripada:

    Bunda Permaisuri Rimba Niagara
    Malaysia
    1 April 2012

    (KARYA TEUNGKU SAYYID DEQY & RATU RIMBA NIAGARA)
    5 April 2013
    (KARYA DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PENDEKAR MELAYU NUSANTARA, RAJA NUSANTARA & PEMIMPIN NUSANTARA YANG CINTAKAKAN BANGSA MELAYU
    YANG TAK MAHU MELAYU HILANG DI DUNIA)
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali HANG TUAH BUKAN PAHLAWAN SEJATI

    Boni Shah Haffizzurine TUAH,JEBAT......betul ke TUAH yang bunuh JEBAT???,,maaf,firasat didalam hati saya kuat mengatakan yang TUAH tidak pernah membunuh JEBAT...saudara se bai'ahnya sendiri..TUAH & JEBAT bijaksana orang
    nya,sama handal..mana mungkin mereka mampu bertarung selama 7 hari,7 malam??? mesti mereka berdua ada agenda mereka yang tersendiri,bermuzakarah untuk mencari jalan penyelesaian yang sedang mereka hadapi ketika itu...ada saksi mata ke masa TUAH tikam JEBAT??? tiada bukan??? mana mungkin TUAH menjadi pak turut kepada sultan yang zalim???

    Zul Suhaimi Tumpang lalu..Maaf jika sy mengatakan setiap cerita dongeng ada kebenaran cuma bila diceritakan dari mulut ke mulut ianya akan berubah.Banyak masyarakat sekarang sudah tidak tahu cerita-cerita rakyat apatah lagi jika cerita itu tidak dibukukan.

    Ratu Rimba Niagara Hamba pun tertanya-tanya begitu....sebab itulah hamba menulis kisah Tuah dan Jebat versi baru tapi tidaklah menidakkan kisah Tuah dan Jebat yang dahulu samada dongeng atau realiti...apa pun yang hamba percaya kta-kata Hang Tuah,"TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA"
    KATA-KATA ITULAH YANG MENYEBABKAN HAMBA MENGARANGKAN KISAH TUAH & JEBAT VERSI MODEN. MANA TAHU VERSI LAMA DAN MODEN AKU DISATUKAN DALAM BUKU, TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA KARYA RATU RIMBA NIAGARA atau saudara Zul Suhaimi dan Boni Shah ...berikan apa-apa cadangan lain gimana?

    Boni Shah Haffizzurine orang dulu-dulu suka menokok tambah cerita,berbagai versi yang kita dengar mengenai tuah 5 bersaudara...mana 1 yang konkrit buat kita ambil tahu dengan sejarah tersebut???

    Ratu Rimba Niagara Yang penting kita fikirkan apa yang terbaik untuk anak cucu kita...kesilapan yagn dahulu ktia samasama perbetulkan jagnan ktia saling menunding jari...sampai kiamatpun masalah tidak selesai. Pujuklah hati kita sendiri ...agar sentiasa ingat yang kita adalah pembela amaga bangsa dan negara semata-maa mahukan keredhaan-NYa.

    Boni Shah Haffizzurine insyaallahhh....
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali MOGA KITA BUKAN SI PENGADU DOMBA

    Mengadu domba bikin jelek hati,

    Yang dengar mesti tersedak;
    Dendam kesumat sampai ke mati,
    Karna hati sudah meledak.

    Mengadu domba membawa padah,
    Orang mendengar naik menyampah;
    Apalah makna hidup pembawa musnah.
    Kalau begitu lebih baik jadi sampah.

    Mengadu domba hidup bagaikan sampah,
    Elok dibakar agar semuanya aman;
    Tiada lagi orang menyampah,
    Semuanya hidup merasa aman.

    Mengadu domba bawa celaka,
    Negara aman jadi musnah;
    Hidup jangan membawa celaka,
    Lebih baik lekas mati dari menjadi pemusnah.

    Mengadu domba yang baik jadi jahat,
    Hari-hari pikirkan kejahatan;
    Hinanya si pengadu domba yang jahat,
    Syaitan dan iblis punca kejahatan.

    Mengadu domba membawa kemusnahan,
    Melaga-lagakan dua hati dua negara;
    Ikatan yang baik terus dipunahkan,
    Gara-gara pengadu domba hilang hidup bernegara.

    Mengadu domba banyak buruk dari baiknya,
    Dendam kesumat akan terus membara-bara;
    Kedamaian tiada lagi ada di hatinya,
    Yang ada niat jahat sentiasa membara-bara.

    Mengadu domba harus dijauhkan,
    Jangan diamalkan dalam hidup kita;
    Bahayanya menjerumuskan kemusnahan,
    Barulah berarti hidup kita semua.

    Bahagia hidup tanpa mengadu domba,
    Semuanya hidup dalam aman dan damai;
    Saling berbakti itulah hidup seorang hamba,
    Hamba-Nya yang mahu pulang dengan hati damai.

    Karya Ratu Rimba Niagara
    Pujangga Ratu Rimba Cinta 5 Benua
    MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND
    12 April 2013
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali PDRM & ATM TANPAMU SIAPALAH KAMI
    MOGA SYAHIDMU DITERIMA ILAHI AAMIIN


    TANPA PDRM & ATM
    NEGARA KITA
    PASTI TIDAK AMAN
    KUCAR KACIR SANA SINI
    MUSUH MENYUSUP MASUK
    INGIN MENJAJAH NEGARA
    BERLAKULAH PEPERANGAN
    PERTUMPAHAN DARAH
    RAKYAT TAK BERDOSA MENJADI MANGSA
    DEMI KEDAULATAN AGAMA BANGSA & NEGARA
    PDRM & ATM BERSATU HATI
    SEDIA BERKHIDMAT UNTUK KESELAMATAN RAKYAT
    NYAWA DIPERTARUHKAN
    MATI DIRELAKAN
    UNDUR DI MEDAN JUANG TIDAK SAMA SEKALI
    ASALKAN DAPAT MENJEJAK
    MENGHAPUSKAN MUSUH DURJANA
    SAMPAI SATU PUN TAK TERTINGGAL
    DALANG KEPADA NEGARA
    AKAN DIHANCURKAN
    KERANA DALANGNYA ITULAH
    NEGARA MENJADI KUCAR KACIR
    MENGGANGGU KETENTERAMAN NEGARA

    KERANA KESELAMATAN NEGARA DAN RAKYAT
    MENJADI KEUTAMAAN PDRM & ATM
    MAKANYA KAMI SENTIASA BERSIAP SIAGA
    BILA-BILA MASA
    BERJAGA-JAGA
    MEMPASTIKAN
    BUMI MALAYSIA TERCINTA INI
    AMAN DAMAI TENANG
    SETENANG HATI-HATI YANG MAHU TENANG
    DI KALA HIDUP DAN MATI

    ANDAINYA KAMI GUGUR
    DALAM TUGAS MEMPERTAHANKAN KEDAULATAN NEGARA
    TABURKAN BUNGA-BUNGA IBU PERTIWI
    DIIRINGI DOA MOGA KAMI SYAHID DIMAKBULKAN-NYA
    INILAH INTIPATI PERJUANGAN KAMI HAKIKAT-NYA
    BERJUANG TANDA KASIH SAYANG KAMI PADA RAKYAT & NEGARA
    FISABILILLAH DEMI KERANA ALLAH AZZAWAJALLAH
    IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    13 April 2013
    (PUISI DIILHAMKAN ISTIMEWA UNTUK SEMUA PDRM & ATM
    YANG RELA GUGUR DI MEDAN JUANG BAGI MEMPERTAHANKAN
    KEDAULATAN NEGARA TERCINTA MOGA NIAT SUCI IKHLASMU
    ITU DIBALAS SYAHID YANG DITERIMA ALLAH SWT AMIIN)
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali CUKUPLAH SEKADAR RATU DI HATIMU

    Adil Marga jaman sekarang asal ada uang banyak kak jadi RATU


    Ratu Rimba Niagara masalahnya aku nggak punya uang tapi rakyat rimbaku gelarku ratu ye...katanya aku ratu di hati mereka...

    Adil Marga haha masuk akal

    Ratu Rimba Niagara kita hidup bukannya lama sangat...
    esok pun kita tak jamin adakah kita masih bernafas lagi...
    jadi saling ceria menceriakan dalam suasana harmonis
    dan berbakti pada yang hidup seikhlas hati apa kelebihan
    yang Allah berikan pada kita...
    yang penting Allah tahu nawaitu kita
    betul tak?

    Ishak J Gibes Teungku Arief itu Tuan yg Arif ya ratu???

    Vemmapreneur Asia Saya amat suka sekali karya-karya Ratu Rimba Niagara. Karya-karyanya amat menyentuh dihati masyarakat kita...terutama orang-orang biasa seperti kita....ya kita pun orang biasa tiada istimewanya...akhirnya ke kubur juga. Ayuh teruskanlah berkarya! Berkarya itu seni...seni itulah istimewa bagi kita semua.

    Ratu Rimba Niagara Makasih Vemmapreneur Asia atas dukungan/sokongan yang diberikan . Rasa sedih mendung berarak lalu terus berlalu....rasa pengen berkarya...berkarya selalu dalam penuh semangat membara-bara....
    agar dunia sastra nusantaraku terus berbunga-bunga untuk kuhadiahkan bunga seni karyaku kepada mereka yang tak jemu memberi galakan dan semangat. Salam sayang untuk semua peminat karya sastraku. Biarpun aku bukan keturunan raja...tapi cukuplah sekadar ratu di hatimu....

    Ratu Rimba Niagara Isha J Gibes....Tengku Arief itu adalah keturunan diRaja sebab itu ada gelaran Tengku...katanya jangan sesekali menggelarkan diri sebagai ratu jika bukan keturunan raja....aku bukanlah ratu...cuma ratu rimba aje dong....itumu nak marah lho...sedih aku....hingga terluka nech hehehehe dan aku tak searif tengku arief yang arif.
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali TANAH NENEK MOYANGKU

    Tanah nenek moyangku

    Telah tercatat dan termaktub
    Itu tanah nenek moyangku
    Telah wujud tika aku belum lahir ke dunia

    Tanah nenek moyangku di usahakan nenek moyangku
    Untuk diwarisi ke anak cucu
    Dibahagi sama rata
    Tanpa seinci pun dikurangkan

    Tanah nenek moyangku
    Telah se abad nenek moyangku pergi ke alam barzah
    Kini telah bergolak
    Menjadi rebutan penyelewengan
    Akibat mereka yang tamak haloba

    Tanah nenek moyangku
    Telah diselewengkan oleh dia yang tamak
    Kerana ketamakan dia itu
    Pewaris-pewaris dihalau
    Angkara tiada tinta hitam putih

    Tanah nenek moyangku
    Terlara duka
    Roh-roh moyangku di alam barzah merintih
    Ditinggalkan harta pusaka bukan untuk menjadi pergaduhan
    Hingga putus talisiraturrahim anak cucu cicit
    Jika tidak diselesaikan oleh anak cucu pasti merana roh-roh mayangku
    Kerana harta pusaka ditinggalkan untuk menjadi rebutan si tamak haloba...

    Tanah nenek moyangku
    Bergerimis
    Bergerhana
    Berduka
    Mendung berarak lalu
    Lalu hujan ribut petir sambung menyambung
    Memprotes pada anak cucu
    Tolong ringankan derita roh-roh moyangku
    Yang sudah tidak difikirkan harta yang ditinggalkan
    Yang difikirkan amalan soleh yang telah dibuat tika hidup
    Alam kubur hanya nenek moyangku saja tahu
    Tika ini dia sedang diazab atau menikmati Syurga Firdausi
    Moga moyangku aman di alam kubur....
    Tapi bisakah nenek moyangku aman jika
    Tanah pusaka yang ditinggalkan
    Menjadi pergaduhan sehingga memutuskan talisiraturrahimi anak cucu
    ALLAHU AKBAR kasihan sungguh moyangku
    Ya Allah berilah aku kekuatan untuk membantu roh-roh moyangku
    Menyelesaikan masalah ini....
    Niat hatiku mahu tanah pusaka moyangku kuinfakkan ke jalan-Mu Ya Allah
    Tapi dia terlalu tamak
    Dia yang menukar syarat nama nenek moyangku kepada namanya Ya Allah
    Hingga kami anak cucu nenek moyangku dizalimi dianiaya sesuka hati....

    Ya Allah berilah yang hak kepada yang berhak
    Lembutkanlah hati si tamak haloba itu memulangkan semula
    Hak nenek moyangku kepada pewaris-pewarisnya cara adil
    Lembutkan hatinya Ya Allah kerana aku tak mahu nenek moyangku terseksa

    Ya Allah tiada daya dan upaya aku lagi Ya Allah
    Tanah biarpun seinci di muka bumi ini tiada siapa yang punya
    Semua-Nya Kau yang punya
    Manusia ini sebagai menumpang teduh saja buat semetara...
    Aku bertemu si tamak haloba itu...
    Ini tanah nenek moyangku
    Ini tanah pusaka aruah yang telah meninggal dunia
    Kita terima sajalah bahagian kita yang diberikan....

    "Cakap orang mati tak bolelh pakai" Allahu Akbar egonya dia Ya Allah
    Ya Allah kerana aku adalah pencinta kedamaian
    Lembutkan hatinya untuk memulangkan semua hak si pewaris
    Jika dia masih lagi berkeras hati Ya Allah
    Terang-terangan dia telah mencabar kerja-Mu Tuhan
    Sedangkan KAU tidak boleh sesiapa boleh mencabar-Mu
    KAU MAHA BERKUASA
    KAU MAHA KUAT
    KAU MAHA GAGAH
    KAU MAHA ADIL
    KAU MAHA PENGASIH
    KAU MAHA PENYAYANG
    DEMI KEMULIAAN-MU
    DEMI KEAGUNGAN-MU
    DENGAN BELAS KASIHAN-MU TANPA BATAS
    KAU BERSAMA SETIAP NIAT YANG BAIK
    MAKA-NYA YA ALLAH
    AMPUNKAN ROH-ROH NENEK MOYANGKU
    AMPUNKAN IBUBAPAKU
    AMPUNKAN HAMBA-MU YANG MENZALIMI SEMUA PEWARIS
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    HAMBA-MU YANG HINA LAGI KERDIL
    2 Jamadilakhir 1434
    12 April 2013
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali DI SELURUH BENUA INI AKAN KURENCISKAN TINTA BERDARAH!

    JANGAN BERPAYUNG DI BAWAH MENTARI,

    JIKA TAK BERANI MEMIJAK BARA DI BUMI;
    HANG TUAH RELA KORBANKAN DIRI SENDIRI,
    DEMI SYAHIDNYA KE JALAN ILAHI.

    BERPANTANG MAUT SEBELUM AJAL,
    ITU PRINSIP HANG JEBAT HANG TUAH;
    HANG TUAH HANG JEBAT RELA BERDEPAN AJAL,
    ASALKAN BUMI PERTIWI TIDAK DIJAJAH MUSUH.

    AYUH PAHLAWAN MELAYU BERSIAP SIAGA,
    MENENTANG MUSUH DURJANA;
    DI MANA-MANA MUSUH SENTIASA ADA,
    MENUNGGU MASA MERAMPAS KUASA.

    JANGAN LEKA JANGAN LALAI,
    DUHAI SEMUA PAHLAWAN NEGARA;
    KERANA MUSUH TAK PERNAH LALAI,
    SENTIASA MENCARI PELUANG MEMERINTAH NEGARA.

    NEGARA INI KITA YANG PUNYA,
    MOYANG KITA TINGGALKAN UNTUK KITA;
    TAK SEMUDAH ITU MEREKA NAK AMBILNYA,
    LANGKAH MAYATKU DULU SEBELUM NIATMU BERMULA.

    BIARPUN BUMI NUSANTARA INI BERMANDIKAN DARAH,
    AKAN KUTUNTUT BIARPUN SEINCI TANAH MOYANGKU;
    DI SELURUH BENUA INI AKAN KURENCISKAN TINTA BERDARAH,
    AGAR MEREKA TAHU BETAPA AKU CINTA AKAN NUSANTARAKU.

    SUDAH LAMA AKU HIDUP DI DUNIA INI,
    TIADA APA SEMAI BAKTIKU PADA NUSANTARA TERCINTA;
    KAN KUPERAH KERAHKAN OTAKKU INI;
    MENIUPKAN BARA PERJUANGAN SEMUA WIRA TERCINTA.

    PERJUANGAN INI TIDAK AKAN PERNAH PADAM DI HATIKU,
    BIARPUN SELURUH PENDEKAR TIDAK MENDENGAR PUISIKU;
    BERJUANGLAH DIKAU DENGAN KEPERKASAANMU,
    SIAPALAH AKU HENDAK DIBANDINGKAN KEPAHLAWANANMU ITU.

    CUMA HARAPAN KU SATU,
    JANGAN KAU LUPA PESANAN HANG TUAH;
    MELAYU ITU CUMA SATU;
    MAKANYA TAK AKAN HILANG MELAYU DI BUMI BERTUAH.

    MARILAH KITA BERSATU DEMI KEPENTINGAN MELAYU,
    MARILAH KITA BERSATU HATI DEMI TUNTUTAN ISLAM;
    BERKONGSI KUASALAH DEMI ANAK CUCU MELAYU,
    KERANA BEGITU INDAH-NYA KESUCIAN ISLAM.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    10 April 2013
    (PUISI DIILHAMKAN KEPADA SEMUA PEJUANG MELAYU NUSANTARA TERCINTA MOGA KEKALLAH MERDEKA SEHINGGA DUNIA BELUM KIAMAT AAMIIN)
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali KALAU KITA BUKAN BERDARAH RAJA USAH KITA MENGGELAR DIRI RATU

    "Tengku Arief Arief kalau ada bakat usahlah memuji diri sendiri... biarlah org yang menilai bakat kita....... kerana kata dari cik ratu boleh membuat terguris hati yang membaca....... kalau 
    bukan berdarah raja usahlah kita mengelar diri ratu..... kerana kami dari kerabat kedah pun tidak minta dipanggil tengku atau ape2.... jadi jangan berbangga diri atas kelebihan yang diberi terhadap diri..... bersyukurlah dengan kelebihan anda........ ingat lah gelaran tidak membawa ape2 erti......"

    AKU SEDAR SIAPA DIRI AKU YANG BUKAN BERDARAH RAJA

    Duhai rakan fbku Harimau Perang...
    maafkan aku ...kerana tidak dapat meneruskan menjadikan kau rakan fbku
    kau bukanlah pejuang sastera yang aku harapkan
    kau sama seperti rakan-rakan fbmu
    yang sewenang-wenangnya
    menghina sasteraku
    sudahlah kau tak sokong aku
    kau biarkan rakan-rakan fbmu kutuk aku...
    tidak sedikitpun rasa ehsanmu untuk membela aku rakan fbmu
    mentang-mentanglah mereka itu berdarjat raja. sultan, tengku,
    pangeran, tan sri, pendekar, laksamana, ayahanda paduka...
    kamu dan mereka injak-injak karya-karyaku sesuka hati.

    Selama ini akulah yang menyanjungi perjuangan raja, pemimpin
    mahupun semua yang bergelar pendekar...kerana ingin memasuki dunia mereka aku terima mereka menjadi rakan fbku agar aku mendapat banyak ilham mengenai kisah-kisah diraja, kepimpinan dan kepahlawanan...kisah raja, pemimpin ,pahlawan
    yang kuperolehi mahu kupaparkan kepada rakyat jelata...
    Inilah rajamu yang berjiwa hamba biarpun berdarjat raja
    Inilah pemimpinmu yang berjiwa hamba biarpun punyaI kuasa
    Inilah perwiramu yang berjiwa hamba biarpun gagah perkasa

    Bila rakyat membaca ketiga-tiga tema yang kukarangkan pada mereka
    secara tidak langsung mereka menghargai dan menyanjungi
    raja mereka
    pemimpin mereka
    pahlawan mereka

    Aku bukan sengaja menggelar diriku ratu
    kerana aku sedar aku bukan berdarah raja
    itu cumalah nama penaku
    agar aku lebih menghayati watakku yang hanya di dalam penulisan karya saja
    aku tidak bercita-citapun menjadi ratu atau merampas kuasa raja...
    aku bukan seorang ratu yang rupawan buat orang tertawan
    yang ada itu cumalah sekadar hiasan gambar saja...
    itupun memegang watak ratu rimba niagara
    bukan watak ratu kepada manusia
    tak akan memegang watak ratu rimba yang rakyatnya haiwan pun
    nak dipertikaikan?
    dengan haiwan pun nak dengki ke?
    aku tak tahu kenapa...

    Pengorbananku pada dunia sasteraku
    mereka toren-toreh hingga hancur sehancurnya hatiku
    hingga tidak bermaya lagi untuk aku teruskan perjuangan ini...
    Tuhan...tolong aku Tuhan...
    jika benarlah bakat menulisku ini adalah Kurniaan dari-Mu
    lindungilah aku daripada mereka yang dengki apabila dia mendengki
    aku ingin menulis dan terus menulis
    sehingga terhenti nafas terhentilah pena
    agar penulisan aku ini dapat aku tinggalkan kepada pewarisku nanti....
    moga bahan-ahan penulisanku ini ada nilaian di Sisi-Mu
    dengan harapan menjadi bekalanku di akhirat nanti...
    Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

    Hamba-MU Yang Perlukan Ehsan-MU,
    13 April 2013
    20 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Pangeran Adiraja Sakti Mengadu Domba umpama bukan cerita,
    Tak tahu cerita memang pada yang buta,
    Harap semua cerita puisi hilang dari cerita,

    Raja tak mahu lihat cerita yang direka mata.

    Ratu Rimba Niagara Jika raja cakap sesuka hati,
    Tak tahu nilaikan kaca dan permata;
    Rasa sempurna membangga diri,
    Macam mana hendak dikongsi kuasa.

    Ratu Rimba Niagara Kuasa raja adalah kuasa rakyat,
    Raja hilang kuasa kerana rakyat;
    Raja adil dihormati rakyat,
    Dimartabatkan raja oleh rakyat.

    Pangeran Adiraja Sakti Pintu keluar terbuka luas ,
    Bukan menghalau tetapi ini kias ,
    Kami semua bukan bermain kertas ,
    Harap keluar sebelum di tebas.

    Ratu Rimba Niagara Dalam sejarah pernah terjadi,
    Raja zalim dijatuhkan rakyat;
    Makanya sejarah itu tak akan diulangi,
    Raja berjiwa hamba Allah adalah dambaan rakyat.

    Pangeran Adiraja Sakti Dalam AlQuran jelas Allah yang berikan ,
    Kuasa Raja memang tiada pada Rakyat ,
    Jangan menipu dengan hasutan syaitan ,
    Lihat nanti bagaimana Allah mendaulat


    Kuasa raja adalah kuasa rakyat,
    Raja hilang kuasa kerana rakyat;
    Raja adil dihormati rakyat,
    Dimartabatkan raja oleh rakyat.

    Pangeran Adiraja Sakti Sebelum dimalu tulisan melulu,
    Pintu istana terbuka belum disangga ,
    Sebelum diri dimalu kerana cerita melulu,
    Tulisan menghalang raja-raja istana bercerita ditangga.

    Ratu Rimba Niagara TIDAK ADA RAJA DAN SULTAN DI ATAS ORANG BIASA
    TIADA ADA ORANG BIASA DI ATAS RAJA DAN SULTAN

    Kalau rakyat tak memartabatkan raja tak akan raja nak memartabatkan diri sendiri...Perhatikan ayat-ayat yang dikeluarkan oleh seorang raja tapi masih tidak mengaku raja kerana yang diakui sebenar-benar akuinya didalam imannya ada ALLAH SWT DIA sajalah Raja bagi Alam Semesta ini. Maka jadilah raja sepertinya berkata mengikut iman dan takwa. Rakyat hanya memerlukan raja yang berjiwa hamba Allah dan berjiwa rakyat sahaja selalin dripada itu rakyat tidak mahu titik.

    SILATNAS RAJA SULTAN NUSANTARA, Website: www.silatnas rajasultan-nusantara.blogspot.com. Group a/n. Sekjend Badan Pengurus (BP) SILATNAS RAJA - SULTAN NUSANTARA INDONESIA, yang sudah mendapat Sertifikat sebagai Partnership & Cooperative dengan ROYAL SOCIETY GROUP WORLD WIDE.


    RAJASULTAN-NUSANTARA.BLOGSPOT.IN
    20 hrs · Edited · Like · 2 · Remove Preview
  • Rabeah Binti Mohd Ali ATURAN YANG HARUS DI TAATI SEMUA ANGGOTA GROUP :

    (1) PRINSIP TIDAK ADA RAJA DIATAS RAJA, TIDAK ADA RAJA DIATAS SULTAN, TIDAK ADA SULTAN DIATAS RAJA, dan TIDAK ADA RAJA DAN SULTAN DIATAS ORANG BIASA, serta TIDAK ADA ORANG BIASA DIATAS RAJA DAN SULTAN, 
    SEMUA SAMA SAJA DIMATA ALLAH MAHA KUASA ATAS SEGALA - GALANYA.

    (2) KEPADA SEMUA PIHAK DILARANG UNTUK MEMBERIKAN KOMENTAR/PENDAPAT/SARAN/USULAN YANG BERSIFAT NEGATIVE KEPADA PIHAK LAIN SECARA LANGSUNG MAUPUN TIDAK LANGSUNG, DAN KEPADA YANG BERSANGKUTAN AKAN DIBLOKIR/DIKELUARKAN DARI GROUP INI.

    (3) GROUP SILATNAS WAJIB MEMAKAI LAMBANG/LOGO SILATNAS.

    Terlampir : Maka berdasarkan SURAT KEPUTUSAN NOMOR.: 234/B-SILATNAS/SK/IV/2013, tanggal 1 April 2013, Badan Pengurus SILATURAHMI NASIONAL RAJA - SULTAN NUSANTARA INDONESIA, menetapkan dan memutuskan untuk memberi ijin pembuatan GROUP SILATURAHMI NASIONAL RAJA DAN SULTAN NUSANTARA (GROUP SILATNAS RAJA & SULTAN NUSANTARA ) "GROUP of RAJA AND SULTANATE of NUSANTARA NASIONAL GATHERING" yang dikelola oleh Sultan Muda Rusdal Fajrianto St Inayatsyah

    Tertanda : RAJA SAMU SAMU VI - YM. Upu Latu M. L. Benny Ahmad Samu Samu, SE, MM, selaku Sekretaris Jendral BP. SILATNAS RAJA- SULTAN NUSANTARA INDONESIA
    By: Rusdal Fajr St Inayatsyah

    (PETIKAN DARIPADA WALL GROUP MAJLIS PANGKUAN DIRAJA KESULTANAN MELAYU ISLAM NUSANTARA & GROUP RAJA AND SULTANATE OF NUSANTARA NASIONAL GATHERING)
    19 hrs · Edited · Like · 2
  • Dewata Majnun Klau x silap sy, dlm peperangan atau menentang musuh, kita dibolehkan menggunakan tipu helah krn itu adalah salah 1 strategi peperangan & utk menumbangkan musuh. Ramai panglima Islam menggunakan tipu helah sbg strategi peperangan utk mengalahkan musuh,contohnya Khalid al-Walid. Bg sy, Hang Tuah bkn bacul, tp dia menggunakan strategi utk mengalahkan musuh. Selain kekuatan fizikal, akal juga diperlukan utk menumpaskan musuh.
    17 hrs · Unlike · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali Sebab itu Hang Tuah dikenang oleh anak cucu cicit melayu sehingga akhir zaman.
    17 hrs · Like · 1
'BANGUNLAH SATU DUNIA DI MANA SEMUA BANGSA HIDUP DALAM DAMAI DAN PERSAUDARAAN' BUNG KARNO
PETIKAN WALL GRUP KEBANGKITAN BANI JAWI (NUSANTARA) & RATU RIMBA CINTA 5 BENUA
13 REJAB 1436H
2 MEI 2015
PETIKAN GALERI & PERPUSTAKAAN RATU RIMBA NIAGARA
SRIKANDI SASTERA RAJA-SULTAN NUSANTARA @
TOH PUAN RATU KENCANA SARI @ PUJANGGA SERIBU ZAMAN @
PUJANGGA NUSANTARA CINTA 5 BENUA MALAYSIA/INDONESIA/BRUNEI/SINGAPURA/THAILAND,
202 NEGARA DUNIA & SELURUH DUNIA KECUALI ISRAEL
14 REJAB 1436H
3 MEI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;