Sunday 3 May 2015

SASTRA ANUGERAH ILAHI (87) ILMU LADUNI - 1


SASTRA  ANUGERAH ILAHI (87) ILMU LADUNI - 1


FROM NOTIFICATIONS
WAHYU, ILMU LADUNI, FIRASAT DAN KASYAF ?
Hati kalau sudah bersih, pandangannya akan menembusi segala hijab-hijab iaitu tabir alam maddiah (benda). Akan tersingkap hijab-hijab itu dan terbanglah ia ke alam ghaib yang maha luas setakat yang diizinkan oleh Allah Taala. Hati yang benar-benar bersih, di waktu itulah Allah SWT curahkan ke dalamnya perkara atau barang yang berharga dan terlalu bernilai iaitu keimanan, keyakinan, ketaqwaan, hikmah, wahyu, kasyaf, ilmu laduni, firasat dan lain-lain lagi. Huraian, tafsiran atau penjelasan tentang halhal ini akan diperbahaskan secara terperinci, di bawah tajuknya yang tersendiri.
WAHYU
Ia adalah ilmu yang Allah sampaikan kepada rasul-rasul dan nabi-nabi secara terus atau direct. Atau melalui perantaraan malaikat, terus jatuh ke hati mereka, terus dapat dihafal dan tidak lupa buat selama-lamanya. Ianya berlaku tanpa usaha ikhtiar dan tanpa belajar. Inilah mauhibah atau anugerah dari Allah. Wahyu membawa syariat baru, memansuhkan syariat yang sebelumnya.
ILMU LADUNI ATAU ILHAM
Apakah itu ilmu laduni? Ia adalah ilmu yang membawa pengertian atau makna yang baru kepada syariat, bukan membawa syariat baru. Ilmu laduni atau ilmu ilham ialah ilmu yang Allah jatuhkan ke dalam hati para wali-Nya, tanpa melalui proses usaha ikhtiar atau hasil mendengar kuliah daripada guru atau hasil berfikir. Ia terjatuh direct ke dalam hati. Yang mana bila disyarahkan atau dihuraikan, ia jadi satu ilmu atau satu huraian yang sangat ilmiah. Ertinya ia jadi satu ilmu yang sangat bermanfaat. Ilmu yang didapati itu tepat, meyakinkan, logik, memberi kepuasan serta tidak meletihkan otak. Bagaimana pun ia boleh lupa daripada ingatan. Berbeza dengan ilmu hasil belajar, membaca, berfikir atau mentelaah yang cepat menjemukan. Kadang-kadang ianya tidak tepat, tidak meyakinkan atau tidak logik dan meletihkan. Untuk mendapatkannya perlu proses masa yang lama. Ertinya hasil membaca, berfikir setelah faham baru dapat ilmu.
Kalau begitu ilmu laduni atau ilmu ilham bukan membawa syariat yang baru. Ia membawa makna atau tafsiran yang baru, yang sesuai dijadikan tindakan dan penyelesai masalah untuk zamannya atau makna yang tertentu, khusus untuk orang itu. Mengapa pula ilmu ilham atau ilmu laduni ini dikatakan sebagai penyelesai masalah sesuai dengan zamannya dan bukan untuk semua zaman? Kalau saya hendak misalkan ilmu Allah itu yakni ilmu Al Quran atau Sunnah Rasul, yang maha luas dan tidak berkesudahan itu diibaratkan sebagai khazanah lautan, setiap orang yang mencari khazanah lautan itu insya-Allah dapat sesuatu yang bermanfaat untuk dirinya dan juga untuk orang lain. Apa yang diperolehi oleh setiap orang itu mungkin tidak sama di antara satu sama lain. Mungkin ada yang dapat kerang atau ada yang dapat ikan sahaja. Orang yang dapat ikan pula mungkin tidak sama jenisnya. Ada yang dapat ikan yu, ada yang dapat ikan pari, ikan kembung dan sebagainya. Ada juga yang dapat minyak, mutiara, batu karang dan lain-lain lagi.
Bagi orang yang tidak faham, dia akan mengatakan kepada orang yang dapat batu karang: “Awak ni tak dapat apa-apalah! Saya dapat ikan. Inilah khazanah lautan yang sebenar. Awak ni dapat batu karang dari hutan mana?” Tapi bagi orang yang dapat batu karang menyangka mereka yang dapat ikan itu bukan dari khazanah laut. Akhirnya berlakulah tuduh-menuduh. Sebenarnya kerang dan ikan sama-sama khazanah laut, tetapi oleh kerana masing-masing kurang ilmu, maka masing-masing menganggap apa yang mereka dapat itulah sebenarnya dari laut. Yang lain bukan dari laut. Lebih-lebih lagi orang yang dapat minyak, tentulah mereka lebih sombong lagi dan menuduh orang-orang yang dapat benda-benda lain tidak dianggap dari khazanah laut. Oleh itu bagi orang yang faham tentang laut, ia tidak jadi masalah. Semua yang disebut itu adalah khazanah lautan. Cuma keperluan saja yang tidak sama. Ikan untuk dimakan. Kalau minyak untuk enjin dan batu karang pula untuk hiasan dan begitulah seterusnya.
Jadi, orang yang dikurniakan ilmu laduni atau ilmu ilham ini adalah orang yang mendapat khazanah dari lautan ilmu Allah. Ada macam-macam ilmu dan setiap sesuatu ilmu itu mempunyai banyak pengertian dan tafsirannya. Jadi Allah memberi pengertian dan tafsiran satu-satu ayat sesuai pada seseorang itu untuk menyelesaikan masalah di zamannya atau keperluan seseorang itu. Perkara itu pula kebanyakannya bukan pengertian mengenai hukum-hakam kerana soal itu sudah tetap dan tidak berubah untuk setiap zaman kecuali perkara khilafiah. Sebaliknya ilmu laduni ini kebanyakannya mengenai penghuraian, falsafah, didikan, hal semasa, metod dan kaedah sahaja. Perkara-perkara ini boleh berubah.
Jika ilmu wahyu disampaikan kepada rasul atau nabi, ilmu laduni atau ilmu ilham pula Allah kurniakan kepada para wali dan orang-orang soleh. Ilmu wahyu adalah syariat baru yang memansuhkan syariat yang diamalkan sebelumnya manakala ilmu laduni akan membawa tafsiran atau makna baru kepada ilmu wahyu itu, sesuai untuk zamannya atau orangnya. Ilmu wahyu tidak dilupakan tetapi ilmu laduni atau ilham mudah dilupakan oleh orang yang menerimanya. Kalau yang menerima ilmu wahyu itu adalah rasul maka wajib ianya disampaikan tetapi kalau dia seorang nabi, maka tidak wajib menyampaikannya. Sedangkan ilmu laduni elok disampaikan kerana ia akan dapat menyelesaikan masalah-masalah semasa yang sedang dihadapi oleh masyarakat, sesuai untuk zamannya. Atau untuk mengetahui hikmah atau pengajaran sesuatu hukum itu.
Kalau ilmu wahyu ditolak, automatik seseorang itu akan jatuh murtad atau kafir dan di Akhirat akan terjun ke Neraka serta kekal selama-lamanya. Sebaliknya kalau menolak ilmu laduni atau ilmu ilham, tidak menjadi kafir tetapi akan menghilangkan barakah dan tertutup pintu bantuan Allah. Mungkin ada orang yang akan menolak pendapat ini tentang ilmu laduni ini dan payah untuk menerimanya terutamanya:
1. Orang yang tidak percaya adanya ilmu laduni atau ilham di dalam Islam.
2. Seseorang yang tidak ada ilmu ini dan tidak ada pengalaman mengenainya, sekalipun dia mempercayainya.
3. Seseorang yang tahu mengenai ilmu ini tetapi kerana hasad dengki, dia tidak senang dengan orang yang mendapat ilmu ini, maka dia pun buat-buat menolaknya, sedangkan hatinya membenarkan.
Apa bukti ilmu laduni atau ilmu ilham ini wujud? Buktinya, adalah berdasarkan hujah berikut:
PERTAMA: Hujah naqli (nas)
1. Hujah Al Quran
Dalam Al Quran ada dalil yang kuat sebagai bukti kewujudan ilmu ini. “Hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah nescaya Allah akan ajar kamu.” (Al Baqarah: 282) Dalam ayat ini jelas Allah memperkatakan tentang orang-orang bertaqwa yang bersih daripada sifat-sifat mazmumah, Allah akan beri ilmu secara wahbiah, tanpa usaha ikhtiar, tanpa belajar atau berguru.
2. Hujah Hadis
Rasulullah SAW bersabda: “Barang siapa yang beramal dengan ilmu yang dia tahu, Allah akan pusakakan padanya ilmu yang dia tidak tahu.” (Dikeluarkan oleh Abu Nuaim) Inilah buktinya. Ertinya ilmu yang telah sedia ada itu akan bertambah bila diamalkan. Yakni ia akan dapat ilmu baru hasil dipraktikkan ilmu itu. Proses ini juga berlaku secara wahbiah.
Inilah yang dikatakan ilmu laduni atau ilmu ilham yang mana Allah pusakakan melalui tiga cara:
i. Ilmu itu Allah jatuhkan terus ke dalam hati.
ii. Adakalanya Allah tayangkan ilmu itu yang boleh dilihat seolah-olah melihat skrin TV. Sedangkan orang lain yang ada bersama-sama dengannya ketika itu tidak dapat melihatnya.
iii. Atau mungkin mendengar suara yang membisikkan ke telinganya tetapi tidak nampak rupa makhluknya. Inilah yang dikatakan hatif. Mungkin suara ini suara malaikat, jin yang soleh atau wali-wali Allah.
KEDUA: Bukti Sejarah
Banyak kitab dahulu menceritakan bagaimana pengalaman salafussoleh, ulama-ulama besar dan pengarang-pengarang kitab sendiri yang mendapat ilmu-ilmu laduni ini. Ada kitab-kitab karangan ulama muktabar yang menunjukkan pengarangnya mendapat ilmu laduni. Di antara ulama yang memperolehi ilmu laduni atau ilmu ilham ini di samping ilmu melalui usaha ikhtiar ialah imam-imam mazhab yang empat, ulama-ulama Hadis seperti Imam Bukhari, Imam Muslim, ulama-ulama tasawuf seperti Imam Al Ghazali, Imam Nawawi, Imam Sayuti, Syeikh Abdul Kadir Jailani, Junaid Al Baghdadi, Hassan Al Basri, Yazid Bustami, Ibnu Arabi dan lain-lain lagi.
1. Imam Al Ghazali
Umurnya pendek sahaja iaitu sekitar 54 tahun. Beliau mula mengarang selepas sahaja habis bersuluk di kubah Masjid Umawi di Syam (Syria). Umurnya waktu itu sekitar 40 tahun. Ertinya dalam hidupnya dia mengarang sekitar 14 tahun. Dalam waktu yang pendek ini dia sempat mengarang 300 buah kitab yang tebal-tebal, yang bermacam-macam jenis ilmu pengetahuan termasuklah kitab yang paling masyhur iaitu Ihya Ulumuddin, kitab tasawuf (dua jilid yang tebal-tebal) dan Al Mustasyfa (ilmu usul fiqh yang agak susah difahami).
Cuba anda fikirkan, bolehkah manusia biasa seperti kita ini menulis sebanyak itu. Walau bagaimana genius sekalipun otak seseorang itu, tidak mungkin dalam masa 14 tahun boleh menghasilkan 300 buah kitab-kitab tebal, kalau bukan kerana dia dibantu dengan ilmu laduni yakni ilmu tanpa berfikir, yang terus jatuh ke hati dan terus ditulis. Dalam pengalaman kita kalau ilmu hasil berfikir dan mengkaji, sepertimana profesor-profesor sekarang, dalam masa empat tahun baru dapat membuat satu tesis di dalam sebuah buku. Kalau satu buku mengambil masa empat tahun, ertinya kalau 14 tahun dapat tiga buah buku. Terlalu jauh bezanya dengan Imam Ghazali yang mencapai 300 buah buku itu.
2. Imam Sayuti
Umurnya juga pendek, hanya 53 tahun. Beliau mula mengarang sewaktu berumur 40 tahun dan dapat menghasilkan 600 buah kitab. Dalam masa hanya 13 tahun dapat menghasilkan sebegitu banyak kitab. Ertinya dia dapat menyiapkan sebuah kitab setiap dua minggu. Kitabnya itu pula tebal-tebal dan tinggi perbahasannya dalam bermacam-macam jenis ilmu. Antara kitabnya yang terkenal Al Itqan fi Ulumil Quran, Al Hawi lil Fatawa (dua jilid), Al Jamius Soghir (mengandungi matan-matan Hadis), Al Ashbah wan Nadzoir, Tafsir Jalalain, Al Iklil dan lain-lain lagi. Kalaulah beliau menulis atas dasar membaca atau berfikir semata-mata, tentulah tidak mungkin dalam masa 13 tahun da-pat menulis 600 kitab atau tidak mungkin dalam masa hanya dua minggu dapat tulis sebuah kitab. Inilah ilmu laduni. Tidak hairanlah hal ini boleh berlaku kerana dalam kitab Al Tabaqatul Kubra karangan Imam Sya’rani ada menceritakan yang Imam Sayuti dapat yakazah dengan Rasulullah sebanyak 75 kali dan dia sempat bertanya tentang ilmu dengan Rasulullah.
3. Imam Nawawi
Beliau adalah antara ulama yang meninggal sewaktu berusia muda, iaitu 30 tahun. Beliau tidak sempat berkahwin tetapi banyak mempusakakan kitab-kitab karangannya. Di antara yang terkenal ialah Al Majmuk yakni kitab fekah. Kalau ditimbang berat kitab itu lebih kurang 3 kilogram, yakni kitab fekah yang sangat tebal. Selain itu termasuklah kitab Riadhus Solihin, Al Azkar dan lain-lain lagi. Untuk mengarang kitab Al Majmuk saja kalau ikut kaedah biasa yakni atas dasar kekuatan otak, tidak mungkin dapat disiapkan dalam masa dua atau tiga tahun. Mungkin memakan masa 10 tahun. Ini bererti dia mula mengarang semasa berumur 20 tahun. Biasanya di umur ini orang masih belajar lagi. Tetapi di usia semuda itu Imam Nawawi mampu mengarang bukan saja Al Majmuk, tetapi turut mengarang kitab-kitab besar yang lain. Ini luar biasa! Biasanya orang jadi pengarang kitab di penghujung usianya. Ini membuktikan selain dari cara belajar, ada ilmu yang Allah pusakakan tanpa belajar, tanpa usaha ikhtiar dan tanpa berguru. Itulah dia ilmu laduni atau ilmu ilham.
Sesudah kita mengkaji kemampuan ulama-ulama dahulu, kita lihat pula ulama-ulama sekarang ini dan cuba kita bandingkan. Berapa banyakkah buku-buku atau kitab yang telah ditulis oleh mereka sekalipun setelah mereka ada PhD? Oleh itu, jika ulama-ulama dulu mampu menulis kitab-kitab yang banyak dan tebal-tebal dalam masa yang singkat tentulah ianya bantuan Allah yang luar biasa melalui ilmu laduni atau ilmu ilham yang bersifat wahbi di samping ilmu kasbinya. Jelaslah sekarang ini sudah tidak ada lagi ulama yang dapat ilmu laduni. Ini kerana kita semua sudah bersalut dengan cinta dunia dan berkarat dengan mazmumah. Lihatlah zaman sekarang ini, susah untuk kita dapati ulama yang mengarang buku atau kitab. Mereka tidak mampu mengarang kerana kekeringan minda, sibuk dengan dunia, di samping perlu menggunakan otak, berfikir, membaca, banyak mentelaah dan kena banyak reference yang tentunya memakan masa yang lama. Ini semua membosankan dan meletihkan, banyak ambil masa serta tidak cukup masa. Mereka tidak dapat pula ilmu melalui saluran ilham. Maka inilah rahsia kenapa ulama sekarang tidak menulis atau kurang menulis.
FIRASAT
Firasat ialah perasaan atau gerakan hati yang benar atau tepat kerana mendapat pimpinan dari Allah. Sabda Rasulullah: “Takutlah olehmu firasat oran mukmin kerana ia memandang dengan cahaya Allah.” (Hadis Riwayat At Tarmizi)
Jika hati kotor, syaitanlah yang mengisinya yakni jahat sangka, keraguan dan lain-lain lagi.
Apa itu kasyaf? Kasyaf ertinya ‘singkap’ yakni tabir-tabir jadi penghalang atau yang jadi hijab pada mata batin untuk melihat alam ghaib atau rohaniah itu, Allah singkapkan. Allah buka dan perlihatkan. Tabir-tabir penghalang itu adalah sifat-sifat mazmumah. Apabila tabir-tabir mazmumah itu sudah terangkat, maka hatinya jadi celik dan terang-benderang, putih bersih. Sehingga mata mampu melihat makhluk-makhluk Allah yang pelik-pellik di alam yang bukan alam benda atau material itu seperti melihat alam jin, malakut dan alam barzakh. Juga dapat melihat sifat batin manusia yakni seseorang itu berperangai seperti kuda, maka rupa orang itu seperti kuda. Kalau berperangai anjing, orang itu berupa anjing. Allah perlihatkan hakikat orang itu.
  • You, Alam Pren Adni Mpn and 25 others like this.
  • Azmal Sabri "Karena sulitnya memahami fakta ini, dan berkait dengan kemalasan yang dapat dimengerti, kaum cendekiawan memutuskan untuk 'menghapus' beberapa ajaran yang tidak dapat dimasukkan dalam buku. Tetapi bukan berarti tidak ada. Hanya saja membuatnya lebih sulit untuk ditemukan dan diajarkan, karena orang-orang tersebut diatas (intelektual) telah melatih masyarakat untuk tidak mencarinya."
    20 hrs · Unlike · 6
  • Aiueo O Trimakasih bagi ilmu pengetahuan anda, insya ALLAH sngt manfaat bagi sya dn manfaat bagi umum nya. Insya akan memberikan lebih baik dri setelah baca dn coba pahami. Trimakasih Azmal Sabri.........
    17 hrs · Unlike · 2
  • Adam Harris Alhamdulillah..terima kasih
    16 hrs · Like · 1
  • Maya Cruize Tidak masuk akal tidak bermakna mustahil.. Bila kasih syg Allah telah dimiliki apa lg benda yg diluar kotak fikiran
    7 hrs · Unlike · 1
  • 6 hrs · Like
  • Izza SlowRock Terbaikkkk....., terima kasih n park....hehe
    6 hrs · Unlike · 1
  • Fatin Hamamah Abu Bakar Mohon ahli kelab wasabi baca dengan penuh tartil. Yg jenis xberapa nak ikut kelas fardhu ain pon mesti baca, pastu tanya dgn cikgu kalau tak paham
    6 hrs · Like · 3
  • Rabeah Binti Mohd Ali Subhanallah pengkongsian ilmu yang amat bermanfaat untuk semua yang ingin mendekatkan diri kepada Allah swt. Moga Allah swt membalas segala kebaikann saudara Azmal Sabri atas pengkongsian ilmu Laduni. AAmiin. 
    Izinkan saya share ye untuk disebarluaskan kepada rakan grup yang lain.
    5 hrs · Like · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali Seorang Hamba Dengan Ilmu Laduni

    Dia… 

    kirim seorang hamba
    padaku di kala aku
    hampir rebah
    menyembah bumi.

    Hamba itu mempunyai
    jati diri 
    berakar tunjang
    yang dipasakkan ke bumi
    lalu…
    lahirlah jutaan akar
    keilmuan berfakta keimanan.

    Kini aku bangun dengan
    sejuta keinsafan
    sejuta harapan
    untuk menggali ilmu
    dengan hamba kiriman
    Tuhanku Tuhannya.

    Moga niat hamba itu
    menyebarkan ilmu Laduni
    yang dimiliki anugerah
    dari Tuhannya
    kepada mereka yang terpilih
    diberi hidayah termakbul

    Berbahagialah mereka 
    yang terpilih mendapat
    hidayah dari
    Tuhannya Tuhanku
    Tuhan Sekalian Alam.

    Karya Ratu Rimba Niagara,
    14 Rejab 1436H
    3 Mei 2015
    5 hrs · Like · 5
  • Fatin Hamamah Abu Bakar Ilmu laduni hanya utk org2 pilihan tuhan. Namun bertuah lah kita bila dapat menumpang ilmunya. Hendak membaca dan ambil tahu ilmu2 yg disebut di atas itu mudah. Tapi mengamalkan ilmu2 yg tersebut ni amat payah, perlu kpd guru mursyid yg memimpin hati manusia. Kalau setakat belajar sendiri2, sampai bila2 pun tak akan dapat dihidupkn dalam diri, keluarga dan masyarakat. Pentingnya mempunyai guru yg mursyid kerana mereka dapat berhubung dgn rasulullah saw, tuan punya ilmu yg sejati.
    5 hrs · Unlike · 4
  • Rabeah Binti Mohd Ali Siapa pun tidak boleh mengaku dia adalah seorang wali kerana wali itu rahsia Allah. Sebab itu kita tidak dibenarkan menghina sesiapa kerana kita tidak tahu orang yang dihina itu adalah Wali Allah. Bila mana menghina wali Allah , Allah yang membelanya.
    5 hrs · Like · 3
  • Alam Pren Adni Mpn jangan di perdebatkan,sebenar nya, wali atau ini,ini tidak ada lagi,tetapi.perwaris amanah zadtullah atau ridho allah.adalah orang orang yang bersukur dan berjuwang dijalan yang benar..kaliyan adalah perwaris...bawasanya kaliyan adalah amanah yang telah diciptakan di dunia
    5 hrs · Unlike · 2
  • Alam Pren Adni Mpn sisilah...bawasanya dirimu adalah sisilah,,tali peyambung tali..jiwa yang meyambung kan jiwa, pelentera peyambung pelentera,untuk mengenal allah subahana watah allah......kaliyan harus mengkaji diri kaliyan lagi,bawasanya dirimulah wasiat para akidah dan tauhid itu
    5 hrs · Unlike · 2
  • Alam Pren Adni Mpn hai orang orang yang beriman, nikmatilah usaha jeripayamu,,maka bersukurlah,maka itulah kau akan mendapatkan idaya atas,usaha mengenal allah dan ilmu kalam nya
    5 hrs · Unlike · 2
  • Alam Pren Adni Mpn bawasanya generasi muda adalah amanah,maka itu .bimbinglah anak anak mu dan anak anak yatim dan lainya, bimbinglah putra putri di negara mu,untuk lebi mengenal zadtullah diatas sukurilah.bersukur diperpanjang..berrusaha diperjuwang
    5 hrs · Unlike · 2
  • Fatin Hamamah Abu Bakar Rabeah Binti Mohd Ali betul tu, Allah sendiri sebut dlm alQuran siapa yg memusuhi waliKu, Aku isytihar perang kepada mereka. Orang zalim je yg berani nak perang dgn tuhan. Macam geng wasabi
    5 hrs · Unlike · 2
  • Fatin Hamamah Abu Bakar Rabeah Binti Mohd Ali betul tu, Allah sendiri sebut dlm alQuran siapa yg memusuhi waliKu, Aku isytihar perang kepada mereka. Orang zalim je yg berani nak perang dgn tuhan. Macam geng wasabi
    5 hrs · Unlike · 2
  • Alam Pren Adni Mpn wali tidak ada lagi di dunia,yang ada..bawasanya sisila.....
    tidak ada lagi ..... maka andalah yang harus meyadari
    5 hrs · Like · 1
  • Alam Pren Adni Mpn wali yang terlahir,kerenah allah,,,,kehidupan yang terlahir,kerenah allah,bila allah mau menghidup kan nya, dimanapun bisa....
    5 hrs · Like · 1
  • Alam Pren Adni Mpn tetapi dijalan ini tidak ada penerus wali...maka kaliyan harus sadar,di dalam ilmu....jadilah manusia yang sadar di salam sisilah
    5 hrs · Like · 1
  • Alam Pren Adni Mpn jangan kaliyan merugikan diri sendiri....bawasanya dirimu punya akal dan jiwa,,,,bila akal dan jiwa itu mencari,ilmu allah,maka kaliyan jahu lebi baik,dari wali wali manapun......generasi muda,adalah perwaris tata perjuwangan amanah allah atau rasul nya.suna nya,,bimbinglaha ank anak mu,atau pemuda pemudi mu,untuk mengenal ilmu alalah sesebaiknya dan sesempur nyanya, ridhoh allah
    5 hrs · Unlike · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali Kita bukan berdebat tapi bertukar-tukar ilham agar ilmu yang dipelajari hasil pembacaan Ilmu Laduni maka terlahirlah pandangan daripada rakan-rakan grup Melayu Bani Jawi.
    Setiap pandangan ahli kita hargai kerana setiap pandangan yang ditulis adalah ilh
    am yang baik. Jika ilham yang baik pasti-Nya dari Allah, jika ditulis tidak baik itu adalah dari diri sendiri.

    Seseorang itu bila mendapat ilmu dia tidak akan memperendahkan ilmu gurunya (para ulama)
    dia tidak merendahkan orang yang baru hendak belajar ilmu

    Wali itu wujud cuma itu adalah rahsia Allah tidak seorang pun tahu siapakah wali Allah. 

    Dengan iman yang sedikit ini kita malu hendak menjadi kekasih Allah kerana setiap hari kita tidak terlepas daripada dosa.

    Cuma setiap hari setiap saat kita berazam mahu berbuat baik beramal soleh agar diPandang oleh Allah swt.

    Kita bukan kekasih Allah tapi tak salah kita bercita-cita menjadi kekasih Allah karena mereka yang dimasukkan ke Syurga terdiri daripada para kekasih Allah. Jika bukan kekasih Allah bukanlah Syurga tempatnya. 

    Allahu Akbar moga kita sentiasa muhasabah diri sendiri bagaimana beramal sehingga menjadi kekasih Allah. 

    Allah Maha Penyayang kepada semua hamba-Nya sebab itu kita masih diberi peluang hidup selagi hidup selagi itu ada peluang menjadi kekasih Allah. Insya-Allah. AAmiin.
    4 hrs · Edited · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali AKU SI JAHIL MAHUKAN ILMU KEMANISAN IMAN

    Aku cemburu 

    orang yang solat
    sebab aku tak solat

    aku cemburukan
    orang yang berqiamulail
    sebab aku tak tahu apa itu qiamulail

    aku cemburukan 
    orang yang pandai mengaji
    sebab aku tak pandai 

    aku cemburukan
    orang yang berpuasa
    sebab aku tak pernah berpuasa

    aku cemburukan 
    orang yang pergi haji
    sebab aku belum pergi

    aku cemburukan
    mereka yang bersedekah
    sebab aku bakhil

    aku cemburukan 
    mereka yang berzakat
    sebab aku tak berzakat
    biarpun harta melimpah ruah

    aku cemburukan
    mereka yang suka berbuat baik
    sebab aku anti kebaikan
    sukakan kejahatan

    aku cemburukan 
    mereka yang suka berkata yang baik
    sebab aku suka mengumpat mengeji 
    menyakiti hati orang 
    aku rasakan akulah yang kaya
    akulah yang berkuasa
    akulah yang mempunyai segala yang
    manusia idamkan kemewahan hidup di dunia ini

    baru aku tahu kini
    sebenarnya aku terpedaya dengan
    keegoaanku sendiri yang leka dan lalai

    salah aku juga 
    punca aku cemburu kepada mereka
    kerana aku tak tahu
    apa itu 
    syahadah
    solat 
    puasa
    zakat
    menunaikan haji di Mekah
    Rukun Islam
    yang mesti diamalkan 
    dan diimani oleh semua
    orang Islam selagi 
    hidup mesti dilakukan
    kerana taatkan perintah Allah.

    Ya Allah ...aku jahil
    aku tak tahu semua ilmu
    yang patut kutahu
    mulai 
    detik ini
    saat ini
    sampai bila-bila pun
    aku mahu belajar 
    ilmu yang patut aku tahu
    ilmu kemanisan iman.

    Ya Allah...bukakan
    hatiku seluasnya
    untuk
    mencari
    dan
    memiliki 
    ilmu kemanisan iman.

    Ya Allah...bukakan
    hati bakal guru-guruku
    mengajarku dengan setulusnya keranaMu
    biar ilmu yang dicurahkan
    meresap terus ke dalam 
    roh dan jasadku.

    Yang aku tahu
    neraka tempat yang mengerikan
    dan menakutkan
    segala azab sengsara akan
    dibalas kepada orang yang lalai
    lalai berpunca kerana tak berilmu
    jahil kenapa aku dihidupkan di dunia ini
    aku tak mahu menjadi si jahil yang ego
    rugi dunia akhirat!

    Yang aku tahu
    Syurga tempat segala nikmat yang mengasyikkan
    dihadiahkan kepada orang yang taat kepada Allah
    orang yang semasa hidup di dunia ini 
    merasai kemanisan iman.

    Ya Allah aku perlukan Ilmu Kemanisan Iman
    agar aku dapat mencintaiMu dengan setulus hatiku.

    Ya Allah terimalah taubatku
    kerana aku si jahil yang sombong
    hidupku selama ini menyeksakan 
    rohku sendiri
    kesian rohku yang terseksa... 
    berduka di atas kejahilanku.

    Duhai roh maafkan aku 
    biarkanmu terseksa dan berduka
    aku terlalai untuk
    menunaikan keperluanmu
    iaitu ilmu Kemanisan Iman
    akan ku belajar dan memiliki
    Ilmu Kemanisan Iman
    tanpa jemu dan bosan
    sehingga terhenti nafasku!

    Karya: Ratu Rimba Niagara.
    20 Jun 2011
    4 hrs · Like · 4
  • Rabeah Binti Mohd Ali YANG AKU CARI

    Yang kucari sahabat akhirat

    bukan kawan dunia

    Kenapa?
    Apa bezanya 
    sahabat akhirat dengan kawan dunia?

    Memang banyak bezanya
    Seperti langit dengan bumi

    Apa maksudnya?
    Kawan dunia membuat hati jadi leka
    sahabat akhirat menjadi 
    penghubungku ke akhirat

    Hidup semuanya 
    berdasarkan akhirat
    kerana mahu tidak mahu
    hidup di dunia 
    akan menuju akhirat

    Sebab itu pentingnya
    sahabat akhirat
    menjadi pendampingku
    agar hidup ini 
    terarah ke akhirat

    Ya Allah kami bersahabat 
    dan bertalisiraturrahim
    semuanya keranaMU
    agar kami saling ingat 
    mengingat tentang negeri
    yang kekal abadi
    negeri akhirat

    Selagi nafas ini
    dipinjamNya 
    hari-hari fikirkan akhirat
    hari ini apa yang terlalai

    Selalu salahkan diri sendiri
    Kenapa aku masih lalai?
    Kenapa harus fikirkan dunia lagi?
    Kenapa tak mahu berubah?
    Sedangkan negeri akhirat
    selangkah lagi akan kutempuhi

    kerana aku tidak mahu
    penyesalan tanpa tertebus!

    Amat malang kiranya
    sampai ke negeri akhirat
    tanpa amalan yang dikira
    di sisi Allah Taala dan kalau
    ada amalan tetapi ditolak
    tanpa disedari
    rugi juga
    yang penting setiap
    amalan ikhlas 
    kerana Allah Taala

    Ya Allah terimalah amalanku, 
    ahli keluargaku, sahabat-sahabatku 
    dan orang-orang Islam samada hidup
    dan yang telah meninggal dunia.
    Amin Ya Rabbal A’ lamin.

    Karya: Ratu Rimba Niagara
    26 Februari 2011.
    4 hrs · Like · 2

  • Ayie Antik aku cari kalimah LAILAHAILLALAH...
    4 hrs · Like · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI

    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR

    TERHANYUT AKU BETAPA INDAHNYA 
    KEJADIAN YANG DI LUAR PEMIKIRAN MANUSIA UNTUK MEMIKIRKANNYA AKAN TERJADI KEJADIAN YANG KAU TUNJUKKAN DENGAN JELAS DAN NYATA BAHAWA KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI. 

    SIMBAHAN AIR TERJUNAN TURUN DARI LANGIT
    DEBURAN AIR TERJUNAN DARI LANGIT NAN INDAH ITU 
    BERDEBUR MENCICAH LAUT...
    DI SEBELAH AIR TERJUNAN DARI LANGIT KAU PERLIHATKAN 
    BULAN BERADA DI PARAS LAUT...
    MEMANG INDAH DI PANDANG MATA HATI
    LALU AKU TAK HENTI MEMUJA-MU BETAPA BUKTI KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI...
    BETAPA KAU SAHAJALAH YANG LAYAK DISEMBAH DAN DI-AGUNGKAN DI SEBILANG MASA DAN KETIKA. 

    MEMANG BENARLAH KATA-MU TIDAK KAU CIPTAKAN JIN DAN MANUSIA ITU MELAINKAN UNTUK MENYEMBAH-MU 
    SEBAB ITU PAGI PETANG SIANG DAN MALAM SELURUH PENGHUNI BUMI INI MENG- AGUNGKAN-MU DI SEBILANG MASA DAN KETIKA...SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI

    RATU RIMBA NIAGARA
    12 Ramdhan 1434H
    21 Julai 2013M
    4 hrs · Like · 2
  • Ayie Antik Apa yg kau org semua cari ?
    4 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali RAJA-WALI TERBANGLAH SETINGGI AWAN MENGGAPAI BINTANG KEJORA

    RAJA - WALI

    TERBANGLAH DIKAU SETINGGI DAYAMU
    JANGAN PERNAH RASA MENGALAH RASA KECEWA
    ANDAINYA PERJUANGANMU TIDAK DIHARGAI
    BUKAN MATLAMATMU UNTUK DIHARGAI
    JIKA ITU MATLAMATMU
    KAU NGGAK BISA TERBANG
    SAYAPMU PASTI PATAH
    DIPATAHKAN OLEH KAU SENDIRI

    MAKANYA FOKUSMU
    TERBANG....TERBANG...TERBANG...
    SELAGI MANA MAMPUMU
    JIKA ADA YANG MAHU
    MEMANAH SAYAPMU
    AGAR KAU NGGAK BISA TERBANG
    JANGAN PERNAH GENTAR
    BIARPUN TERLUKA
    KAU AKAN TERBANG JUGA
    MENUJU KE DESTINASI MATLAMATMU
    UNTUK MENGGAPAI BINTANG KEJORA
    YANG SELAMA INI MENJADI IDAMANMU

    RAJA - WALI
    KEPULANGANMU MEMBAWA BINTANG KEJORA
    MEMANG SUDAH DINANTI-NANTIKAN
    OLEH SEMUA RAKYAT NUSANTARA
    GENERASI KINI DAN AKAN DATANG
    ITUKAN TUJUAN SEBENARMU
    KENAPA KAU SANGGUP BERSUSAH PAYAH
    TERBANG TINGGI SETINGGI AWAN
    SETINGGI CITA-CITA MU NAN MURNI

    RAJA - WALI
    BIARPUN HATIMU PENUH LUKA PENUH LARA
    DITIKAM HINGGA HANCUR LUMAT SELUMATNYA HATIMU
    AGAR KAU PATAH SEMANGAT UNTUK BERJUANG
    KAU TETAP BERTABAH HATI
    MENCAPAI HASRAT DAN CITA-CITA
    BUKAN UNTUK MU TAPI UNTUK RAKYAT NUSANTARA
    SELAGI NYAWAMU BELUM SELESAI
    KAU AKAN TERBANG SEDAYA KODRATMU
    TANGISAN PUTUS ASA TIDAK ADA LAGI UNTUK DITANGISKAN
    YANG ADA JIWA KENTAL
    MENGGAPAI CITA-CITA

    RAJA - WALI
    JANGAN KAU PIKIR USAHAMU MENGGAPAI BINTANG KESENDIRIAAN...
    DI LUAR SANA JUTAAN RAKYAT MENDOAKAN KEJAYAAN UNTUKMU...
    MAKANYA TERBANGLAH DIKAU TANPA PERNAH ARTI JEMU DAN LELAH...
    SETIAP KERINGATMU
    AIR MATAMU YANG GUGUR
    ADA NILAIAN YANG AMAT BESAR DI SISI TUHAN
    MAKANYA JANGAN KAU RISAU DAN BIMBANG
    TUHAN SENTIASA BERSAMA-MU
    MEMBANTUMU
    MENGARAHKAN PARA MALAIKAT-NYA MELINDUNGIMU
    JIKA ADA YANG CUBA MENURUNKAN BENCANA PADAMU
    KARNA SETIAP NIAT DAN USAHA YANG BAIK ITU DISERTAI DENGAN NIAT SUCI IKHLAS KARENA ALLAH TAALA PASTI ALLAH SWT BERSAMAMU DI SETIAP MASA DAN KETIKA MEMAKBULKAN DOA YANG KAU CITA-CITAKAN TERMAKBUL AAMIIN

    RAJA - WALI
    KEJAYAANMU DINANTI-NANTIKAN
    OLEH SEMUA PENGHUNI BUMI DAN LANGIT
    MEMBAWA KABAR BERITA
    MENGGEMBIRAKAN BAHAWA ALLAH SWT
    TELAH REDHO SEGALA USAHAMU
    MENSEJAHTERAKAN PENGHUNI BUMI INI
    DENGAN HASIL KARYA SASTRA NUSANTARAMU
    KAU BERBAKTI MENYATUKAN PERPADUAN PERASAAN SEJAGAT AGAR SALING BEKERJASAMA BERPADU KELEBIHAN YANG ADA UNTUK MEMBANTU PENGHUNI BUMI YANG SENTIASA MEMERLUKAN BANTUAN DARIPADA MEREKA YANG MAMPU MEMBANTU ....
    ITULAH HIKMAH KENAPA KAU DICIPTAKAN ILAHI
    KE DUNIA INI SEMATA BERKORBAN MENSEJAHTERAKAN PENGHUNI BUMI INI DENGAN KARYA SASTRA DIKARANG ILHAM DARI ILAHI.

    RAJA- WALI
    KARYA SASTRAMU ILHAM DARI ILAHI
    ITULAH HADIAHMU UNTUK GENARASI NUSANTARA KINI DAN AKAN DATANG...
    SEKALUNG TAHNIAH DAN TERIMA KASIH PADAMU ATAS PENGORBANANMU PADA KAMI SELURUH RAKYAT NUSANTARA
    SYUKUR YA ALLAH KAU KURNIAKAN RAJA -WALI PADA KAMI
    UNTUK KAMI SYUKURI
    BERKAT KASIH SAYANG SASTRA YANG DIKARANG KAMI MAHU SALING BANTU MEMBANTU ...HIDUP SALING BERBAKTI PADA KELEBIHAN YANG ADA TANDA KAMI SYUKUR PADA-MU YA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    kARYA RATU RIMBA NIAGARA
    12 RAMADHAN 1434H
    21 JULAI 2013M


  • Rabeah Binti Mohd Ali MOGA BERSAMA KITA DI SYURGA FIRDAUSI MEMANDANG WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    الله الله الله يا الله


    لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل

    لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ

    سُبْحَانَ اللَّهِ ♤  الْحَمْدُ للَّهِ ♤  لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤  اللَّهُ أَكْبَرُ♤ 

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

    أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

    ~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ..
    4 hrs · Like · 3
  • Rabeah Binti Mohd Ali INDAHNYA SILATURAHMI ATAS DASAR KARENA ALLAH TAALA

    BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

    DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG
    ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH

    DIMULAKAN DENGAN KALIMAH LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

    الله الله الله يا الله

    لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل

    لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ

    سُبْحَانَ اللَّهِ ♤  الْحَمْدُ للَّهِ ♤  لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤  اللَّهُ أَكْبَرُ♤ 

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

    أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

    ~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

    INDAHNYA SILATURAHMI ATAS DASAR KARENA ALLAH TAALA

    KENYATAAN YANG LAHIR DARI HATI SETULUS IKHLAS DEMI MENJAGA TALISIRATURAHMI SESAMA AHLI GROUP.

    "SILATURAHMI NASIONAL RAJA - SULTAN NUSANTARA INDONESIA,"MARILAH KITA LEBIH BANYAK BERBUAT BAIK YANG BERMANFAAT BAGI KITA DAN ORANG BANYAK'" , RAJA SAMU SAMU VI"

    KATA-KATA INILAH YANG MEMBUATKAN PATIK SETIA UNTUK BERSIARAN KARYA DI SINI. SETIAP POS YANG DIPOSKAN DI GROUP INI YANG BOLEH MEMBERI MANFAAT KEPADA BANYAK ORANG ITULAH POS YANG AMAT PENTING BAGI PATIK BAGIKAN/KONGSIKAN PADA RAKYAT SENUSANTARA.

    MINAT PATIK UNTUK BERSIARAN KARYA PELBAGAI TEMA TERMASUK YANG BERSANGKUTAN TEMA DIRAJA NUSANTARA. ANDAINYA SEPANJANG BERSIARAN KARYA TERDAPAT KARYA YANG TIDAK BERKENAN DI HATI BOLEHLAH DIPADAMKAN DEMI MENJAGA KEHARMONIAN BERSAMA.

    ANDAINYA KARYA-KARYA PATIK TIDAK BERKENAN DI HATI SEMUA AHLI-AHLI GROUP DI SINI DAN MENJADI PUNCA RASA TIDAK PUAS HATI BOLEHLAH PATIK DIKELUARKAN DI GROUP INI. PATIK REDHO TIDAK BERSIARAN KARYA DI SINI LAGI.

    SEKIAN HARAP MAKLUM.

    YANG SETIA BERPUJANGGA PADA YANG SUDI YANG TAK SUDI TAK APA IZINKAN KARYA PUJANGGA RATU RIMBA BERLALU PERGI...TAK KEMBALI LAGI...NAMUN SILATURAHMI MASIH MEWANGI DI HATI SAMPAI KUBUR IN SHAA ALLAH SAMPAI SYURGA AAMIIN.

    'MAAF ZAHIR BATHIN'
    SALAM SILATURRAHMI ANTARA DUA BENUA
    SALAM RAMADHAN & SALAM ALDIL FITRI
    MOGA SUKSES DUNIA AKHIRAT AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    RATU RIMBA NIAGARA
    11 RAMADHAN 1434H
    20 JULY 2013M
    4 hrs · Like · 3
  • Rabeah Binti Mohd Ali SESAMA ISLAM KITA ADALAH BERSAUDARA

    Imam Pujo Mulyatno Cipuk Sesama Islam adalah saudara. Kita tetap senang menjaga ukhuwah, persaudaraan, berbasiskan rukun Iman dan rukun Islam. Manusia diciptakan oleh Allah bersuku suku dan berbangsa agar saling men
    genal dan silaturakhim. Implementasinya terjadi kolaborasi berbagai profesional keahlian, teknologi, Sastra, keindahan, dll. Sedangkan Ratu Rimba Niagara memiliki rasa intuisi berbagai keindahan puisi, gurindam, dsb ini sangat bagus untuk sarana dakwah menyebar kebaikkan diseantero bumi Allah SWT. Dengan hati yang jernih dan sejuk saya sampaikan salam taklim dari kami pecinta puisimu.
    59 minutes ago via mobile · Unlike · 1

    Ratu Rimba Niagara YA ALLAH AKU MAHU PULANG KE PANGKUAN-MU DALAM JIWA DAN ROH YANG TENANG REDHO LAGI DIREDHAI AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    SEGALA PUJI HANYA UNTUK ALLAH SWT
    TIADA APA YANG BERHARGA DI DUNIA INI
    DIIZINKAN ALLAH SWT BERHIDUP DI KELILINGI DENGAN BAKAL AHLI-AHLI SYURGA
    WALAUPUN SEKADAR SAHABAT DUNIA AKHIRAT DI ALAM MAYA
    BIARPUN JAUH DIPISAHKAN OLEH SAMUDRA
    NAMUN BAYU DI ALAMMAYA MENYATUKAN HATIMU HATIKU HATI SEMUA YANG MEMAHAMI
    BAGAIKAN BERADA DI SEBALIK DINDING HATI
    TERDENGAR JELAS SEAKAN BERBISIK
    MARILAH KITA BERSAMA MENJAGA TALISIRATURRAHIM 
    YANG AKAN MEMBERI BANYAK MANFAAT KEPADA KITA
    AGAR KITA SALING BERMUHASABAH DIRI
    BERSIAP SIAGA
    KEMATIAN BERADA DI SEBALIK TABIR
    DI SITULAH RUMAH ABADI YANG SEMPIT 
    DAN KITA SENDIRI YANG MELUASKANNYA
    KITA TANYA SAMA HATI
    KARNA HATI YANG MEMBUAT KEPUTUSAN
    SAMADA MAHU MATI DALAM KEADAAN TENANG ATAU KERUH
    JIKA KETENANGAN YANG KITA PILIH ...ITU ADALAH PILIHAN YANG TEPAT
    JIKA KERUH YANG KITA PILIH ...TUNGGUHLAH AZAB YANG PEDIH MEMEDIHKAN
    KITA DIBERI AKAL PIKIRAN KITA PIKIRLAH SEBELUM KHASHAF ALAM BARZAH DINAMPAKKAN
    SEBAB ITU PENTINGNYA PERPADUAN PERASAAN DISATUKAN
    AGAR SAMA-SAMA MERASA KEBESARAN KEKUASAAN TUHAN MENGATASI SEGALA YANG ADA
    DI LANGIT DAN DI BUMI
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    TUHAN TIDAK MENCIPTAKAN SESUATU ITU DENGAN SIA-SIA
    MELAINKAN UNTUK SEMUA HAMBA-NYA BERPIKIR
    BETAPA BESARNYA KEKUASAAN TUHAN MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    YA ALLAH AKU MAHU PULANG KE PANGKUAN-MU
    DALAM JIWA DAN ROH YANG TENANG REDHA LAGI DIREDHOI
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    MOGA BERSAMA KITA DI SYURGA FIRDAUSI MEMANDANG ALLAH AZZAWAJALLAH
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    الله الله الله يا الله

    لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل

    لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ

    سُبْحَانَ اللَّهِ ♤  الْحَمْدُ للَّهِ ♤  لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤  اللَّهُ أَكْبَرُ♤ 

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

    أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

    ~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

    KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI

    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    TERHANYUT AKU BETAPA INDAHNYA 
    KEJADIAN YANG DI LUAR PEMIKIRAN MANUSIA UNTUK MEMIKIRKANNYA AKAN TERJADI KEJADIAN YANG KAU TUNJUKKAN DENGAN JELAS DAN NYATA BAHAWA KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI. 

    SIMBAHAN AIR TERJUNAN TURUN DARI LANGIT
    DEBURAN AIR TERJUNAN DARI LANGIT NAN INDAH ITU 
    BERDEBUR MENCICAH LAUT...
    DI SEBELAH AIR TERJUNAN DARI LANGIT KAU PERLIHATKAN 
    BULAN BERADA DI PARAS LAUT...
    MEMANG INDAH DI PANDANG MATA HATI
    LALU AKU TAK HENTI MEMUJA-MU BETAPA BUKTI KEKUASAAN-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI...
    BETAPA KAU SAHAJALAH YANG LAYAK DISEMBAH DAN DI-AGUNGKAN DI SEBILANG MASA DAN KETIKA.

    MEMANG BENARLAH KATA-MU TIDAK KAU CIPTAKAN JIN DAN MANUSIA ITU MELAINKAN UNTUK MENYEMBAH-MU 
    SEBAB ITU PAGI PETANG SIANG DAN MALAM SELURUH PENGHUNI BUMI INI MENG- AGUNGKAN-MU DI SEBILANG MASA DAN KETIKA...SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    KUASA-MU MENGATASI SEGALA YANG ADA DI LANGIT DAN DI BUMI

    RATU RIMBA NIAGARA
    12 Ramadhan 1434H
    21 July 2013M
    4 hrs · Like · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali BERSAMA KITA GUNAKAN PELUANG HIDUP SEBELUM DATANGNYA MATI

    Assalamualaikum buat saudara seislammku,

    Tujuanku ber group dan ber fb bersiaran karya sasteraku;
    Jika sudi komen dan berilah idea pada karyaku,
    Agar dapat kubingkaikan dalam galeri sasteraku.

    Sastera adalah dunia ku,
    Makanya jika aku ber grup dan ber fb
    Aku siarkan karya tulisanku,
    Agar mendapat komentar dari rakan grup dan fb.

    Jika di grup tak dapat komentar tak mengapa,
    Jika di fb tak dapat komentar ku bersedih hati;
    Makanya rakan fbku mestilah janganlah menghampa,
    Jika menghampa kau telah melukakan hati.

    Rakan fbku adalah nadi sasteraku,
    Jika dia sepikan karyaku
    Berarti dia melukakan persahabatanku
    Ku terpaksa mencari mereka yang sudi menyokongku

    Kepada yang pernah menjadi rakan fbku
    Maafkan daku kerana sepimu kedekut ideamu
    Aku terpaksa undurkan sasteraku,
    Harap sudi maafkan aku dan fahamilah duniaku.

    Aku menyiarkan sastera bukanlah untuk suka-suka,
    Melainkan mahu mendapat komentar dari teman grup/fb ku;
    Berilah komentar seikhlas hati agar ku suka,
    Itu tandanya kita bertalisiraturrahim dalam karyakku.

    Kepada mereka yang ingin menjadi rakan fb ku,
    Maafkan aku masih tidak terimanya lagi;
    Bukan ku tak sudi malah amat besar hatiku,
    Jika kamu sanggup susah senang dengan sasteraku baru ku sudi.

    Jika setakat jadi rakan fb intai-intai, bisu membisu, diam mendiam...
    Maaflah laman fbku adalah untuk mereka yang memahami dunia sasteraku
    Sama-sama memperjuangkan dunia sasteraku agar dapat diwarisi generasi
    Laman fbku adalah medan perjuanganku sepenuh kudrat pemikiran kuperahkan
    Selagi mampu selagi Izin-NYa
    Jika kamu memahami silakan add aku menjadi pejuang sasteraku
    Jika tak termampu tak apa cukuplah sekadar menjadi rakan grupku saja...

    Dengan luahan ku ini harap tiadalah aku
    Rasa bersalah kepada semua sahabat alammayaku
    Kerana siapapun kamu asalkan islam adalah saudara seislamku
    Yang mesti aku hormati dan sanjungi sepenuh hati biarpun sekadar
    Rakan alammaya....

    Kita hidup atas apa matlamat kita
    Jika kita dimasukkan sesuatu grup atau berteman fb
    Mesti kita tahu apa matlamat kita
    Tanya hati kita sendiri
    Hati kita bisa menjawabnya dengan tepat
    Untuk kita pikiri kenapa kita memilih dia sebagai rakan fb atau grup
    Jika kita tak mampu memberi sumbangan apa-apa kepada grup dan rakan fb kita
    Lebih baiklah kita menyendiri ...sepi dengan dunia kita sendiri...
    Kerana itu pilihan kita untuk menyepi sendiri....

    KITA HIDUP KERANA ADA ROH DI JASAD
    JIKA KITA TANYA ROH KITA
    KE MANA KAH MAHUNYA ROH KITA PERGI SETELAH MATI
    ITULAH JAWAPAN KITA SEBENARNYA...
    JAWAPAN ROH ADALAH TEPAT
    JAWAPAN HATI SUKAR DIRAMAL KETEPATANNYA
    SEBAB HATI KITA SELALU BERUBAH-UBAH
    SUKA BERJANJI TAPI TAK TEPATI JANJI
    JANJI SESAMA MANUSIA TAK TEPATI JANJI PUN AKAN MEMAKAN DIRI SENDIRI
    INIKAN PERJANJIAN KITA DI ALAM ROH DENGAN PENCIPTA KITA
    SUBHANALLAH BETAPA KERDILNYA KITA DI SISI-NYA
    YANG MAHA AGUNG YANG MAHA BERKUASA ATAS SEGALA-NYA

    MOGA KITA TERGOLONG DALAM HAMBA-NYA
    YANG TAHU APA MATLAMAT KITA DIHIDUPKAN DI MUKA BUMI INI
    BEGITU JUGA MATLAMAT KITA MASUK KE GRUP ATAU BERTEMAN FB
    SERIUS UNTUK BERBAKTI ATAU SEKADAR WUJUD TAPI TAK WUJUD
    KITA SENDIRI YANG BUAT KEPUTUSAN KITA SENDIRI YANG PAHAM
    TIADA ISTILAH MEMAKSANYA ATAU TERPAKSA
    SEMUANYA SUKARELA INGIN MENCURAH BAKTI SEIKHLAS HATI
    SELAGI DAYA SELAGI UPAYA SELAGI MAMPU
    BARULAH INDAHNYA TALISIRATURRAHIM DI ALAM MAYA INI
    KERANA SEMUA BAKAL BERGELAR ROH
    TERDIRI DARIPADA ROH-ROH YANG TENANG REDHA LAGI DIREDHOI ALLAH
    IN SHA ALLAH JIKA KITA YAKIN MATI ITU PASTI
    AKAN TIBA SAATNYA AKAN SAMPAI KE GILIRAN KITA
    CUMA MASA TAKDIR YANG MENTUKAN
    JIKA DAUNAN DI LAUHMAHFUZ YANG TERTULIS ATAS NAMA KITA GUGUR
    BERERTI TAMAT SUDAH MASANYA KITA BERHIDUP DI MUKA BUMI INI
    MOGA KITA DAPAT UCAPKAN SELAMAT TINGGAL KEPADA JASAD KITA
    YANG PERNAH BERBAKTI KEPADA SELURUH PENGHUNI BUMI DENGAN NIAT
    IKHLAS KERANA SEMATA MAHU MENDAPAT KEREDHAAN ILAHI ATAS SEGALA KEBAIKAN YANG DIBERIKAN....AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    RAKAN ALAMMAYAMU MERANGKAP SAUDARA SEISLAMMU SAMPAI KUBUR SAMPAI SYURGA IN SHAA ALLAH AAMIIIN.

    HAMBA ALLAH YANG SENTIASA FAKIR ILMU DUNIA AKHIRAT,
    BANTULAH AKU UNTUK AKU MENGGAPAI JALAN AKHIRAT
    BANTULAH AKU JIKA AKU SUDAH BERADA DI ALAM AKHIRAT
    DENGAN DOA IKHLASMU KE AKU BOLEH MENYELAMATKAN AKU
    DARIPADA AZAB SENGSARA AKHIRAT
    HANYA MEMAMAHAMINYA SAJA BISA FAHAM...

    RAKAN DUNIA AKHIRATMU
    YANG MAHU BERSAMAMU DI KALA SUSAH DAN SENANG BERJUANG
    UNTUK BEKALAN AKHIRAT KITA BERSAMA
    SEBAB ITU KITA SAMA BERAZAM
    GUNAKAN MASA HIDUP SEBELUM MATI
    KERANA HIDUP ADALAH MIMPI
    MATI ITULAH REALITI MENANTI PASTI

    SALAM PERSAHABATAN ALAM MAYA DUNIA AKHIRAT
    MAAF ZAHIR BATHIN JIKA KU TERKHILAF BAHASA DALAM BERSASTERA
    KERANA DI HATI INI MAHU BERTALISIRATURRAHIM DENGANMU SAMPAI KE KUBUR
    SAMPAI KE SYURGA IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    .................................................................................................
    (YANG BERSTATUS HAMBA ALLAH SAMPAI KAPAN PUN)
    7 Ramadhan 1434H
    16 Julai 2013M

    *DUNIAKU SASTERA JADI FAHAMI DAKU IKHLASKAN PERSAHABATAN INI ANDAINYA AKU BERLALU PERGI DARI FBMU MAAFKAN DAKU PERCAYALAH KAU TETAP SAUDARA SEISLAMKU SAMPAI KUBUR SAMPAI SYURGA IN SHAA AALAH AAMIN.

    DUHAI RAKAN FBKU DAN GRUP KU
    KALIAN ADALAH NADI SASTERAKU
    ANDAI KALIAN TAK MEMAHAMI DUNIAKU
    NADI SASTERAKU TERSAKITI NAZAK
    MAKANYA AKU PERLUKAN DUKUNGAN/SOKONGAN SEIKHLAS HATI DARIPADA KALIAN...
    MOGA DAPAT MEMAHAMI DAN MOGA SENTIASA SUDI MEMAAFKAN DAKU.....

    WAHAI JIWA YANG TENANG

    surat Ar-Rad : 28:

    “Yaa ayatuhan nafsul mutma’inah, irji’i ila Rabiki radiyatan mardiyah, fadhuli fi ‘ibadi, wadhuli Jannati..”

    (wahai jiwa yang tenang, kembalilah kepada Tuhanmu dengan ikhlas dan diridhoi, masukah kedalam golongan HambaKU, dan Masuklah kedalam SyurgaKU…).

    BERBAIK SANGKA DENGAN ALLAH AZZAWAJALLAH

    Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w: "Berfirman Allah Azzawajallah: 'Aku berkuasa untuk melakukan apa yang hamba-Ku sangkakan terhadap-Ku. Dan Aku berserta dengannya ketika ia menyebut-Ku (Berzikir kepada-Ku)
    (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

    DUNIA YANG HINA

    Artinya: Daripada Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Bukankah dunia ini dilaknati melainkan zikrullah dan apa yang berkaitan dengannya, dan orang yang berilmu atau orang yang menuntut ilmu."
    (Riwayat al-Tirmizi)
    ·
    Fatimah Ismail menyintaiMu lebih dari itu..mengharapkan bunga dari syurga jatuh ke telapak tangan..tatkala berdoa..semuga harumnya mereantsi benua....amin.

    Ratu Rimba Niagara :Aamin Ya Rabbal A'Lamin

    (PETIKAN DARIPADA GALERI SASTERA ALAMMAYA RATU RIMBA NIAGARA)
    7 Ramadhan 1434H
    16 Julai 1434M
    4 hrs · Like · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali KUTUNGGU PELANGI DARI SYURGA UNTUK MENYEMARAKKAN DUNIA SASTRAKU!

    Jika diammu bisa membuatmu rasa bahagia silakan...

    Tapi diammu telah merobek hatiku
    Karena kau menyapaku
    Berikrar menjadi sahabat setiaku
    Makanya kuterima kamu
    Kuterima kamu dalam hati yang suci ikhlas
    Sesudah ku terima persahabatan
    Kutunggu sapaanmu
    Tapi hampa
    Tapi bila kau sendiri mengatakan mahu mendiamkan drii
    Bila kau berkata begitu
    Aku pun akan sepertimu jua diam...
    Sama-sama diam
    Sama-sama dalam teka teki
    Kamu mesti pikir kenapa aku diam
    Aku juga pikir kenapa kamu diam
    Diam sama diam
    Sama-sama damai

    Adakah Tuhan menggalakkan
    Persaudaraan begitu
    Saling tidak bertegur sapa
    Bukan setakat sehari
    Berhari-hari
    Berminggu-minggu
    Berbulan-bulan
    Bertahun-tahun
    Wujud macam tak wujud

    Tapi yang peliknya
    Di wall nya dia wujud
    Bergelak ketawa lagi tu...

    Adakah itu yang dikatakan kawan setia
    Kawan yang menghargai kawan

    Jika kita rasa ...kita adil
    Begitu kepada kawan kita
    Silakan...
    Tapi jangan salahkan jika kawan kita
    Tiba-tiba mengundurkan diri dari pertemanan

    Kita rasa kecewa tanpa rasa bersalah
    Menyalahkan kawan kita
    Dengan menghebahkan kepada orang lain
    Kawan kita itu telah memutuskan talisiraturrahim
    Tidak cukup dengan itu
    Dikatakan Allah tak suka orang memutuskan silaturrahim
    Walaupun cuma di alammaya

    Adakah kita patut berkata begitu?
    Tanpa muhasabah diri kita sendiri?

    Berteman macam tak berteman
    Wujud macam tak wujud
    Ditegur sapa tak menyapa
    Sepi sesepi-sepi
    bukan kata lebih tiga hari
    Malah lebih berbulan-bulan
    Lebih setahun tak menyapa

    Janji untuk memberi sokongan
    Tinggal janji kosong yang tak bermakna

    Makanya apalah makna nya lagi untuk
    Saling menyalahkan
    Tanpa rasa bersalah pada diri sendiri

    Tujuan berkawan fb
    Untuk saling menyokong/mendukungi cita-cita murni
    Tapi rupanya sekadar saling melukai
    Saling menghampakan
    Saling menyakiti
    Saling membisu

    Daripada saling menyakiti ,melukai sepanjang hayat...
    Lebih baik pikirlah sendiri
    Bila sudah pikir
    Saling memaafkan
    Samada mahu berubah ke niat asal berkawan fb
    Atau terus undurkan diri
    Tapi bukan untuk memutuskan talisiraturrahim
    Talisiraturrahim tetap mewangi indah....
    Cumanya di alam maya ini kita tak saling memahami
    Apa yang diharapkan oleh kawan kita pada kita
    Kita rasa tak sepahaman atas pahamannya
    Kita carilah yang sepahaman dengan kita
    Itulah lebih mendamaikan kedua-dua hati
    Hatimu hatiku
    Bukankah mahu damai
    Dalam pahamanmu
    Dalam pahamanku
    Sudah tak sepahaman mana bisa mungkin mahu damai
    Makanya pilihan di atasmu
    Jika mahu damai denganku pahami daku
    Jika mahu mengikut damaimu saja
    Izinkan aku damai sendiri tanpamu lagi...
    Maafkan daku sahabat alam mayaku...
    Aku ingin damai bersama yang memahami
    Dunia sastraku saja....

    Karyaku terakhir untukmu jika kamu tak paham
    Karyaku sampai nafas terakhir jika kamu paham
    Semuanya terletak pada bicara hatimu yang menilai sendiri.
    Kerana pertemanan ini bergantung kepada
    Pemahamanmu terhadap persahabatan kau dan aku....
    Mahu terus atau cukup sampai di sini....

    Aku ingin mencari pelangi sesudah gerimis melanda hati
    Pelangi indah itu adalah Anugerah dari Ilahi sempena
    Ramadhan yang penuh keberkhatan ini...

    SESUNGGUH-NYA PADA ALLAH KUGANTUNGKAN HARAPAN TINGGI MENGGUNUNG KURNIAKAN AKU PELANGI DARI SYURGA YANG MEMAHAMI DUNIA SASTRAKU...
    PELANGI INDAH ITU SENTIASA SUDI MENDUKUNG/MENYOKONG PERJUANGAN SASTERAKU DENGAN IKHLAS TANPA PAKSAAN DAN MERAYU-RAYULAGI HANYA INGIN MENDAPATKAN SEBUAH KOMENTAR TAPI TETAP MENGHAMPAKAN
    KU TUNGGUMU DUHAI PELANGI SYURGA UNTUK MENYEMARAKKAN DUNIA SASTRAKU TERUS BERSEMARAK SEHINGGA NAFAS TERAKHIRKU BERTINTA...BERTINTA KARENA-NYA IN SHAA ALLAH AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    "PELANGI DARI SYURGA KIRIMAN-NYA PASTINYA MEMAHAMI APA YANG TERSIRAT DI PUISIKU INI SEBELUM INGIN MENJADI RAKAN FBKU YANG BARU YANG LAMA TERSERAH KE ATASMU KARENA MASA MENUNGGU SAPAAN DAN IKRAR JANJIMU UNTUK BERSAMAKU DISEPIKAN TANPA EHSANMU ...MAAFKAN DAKU JIKA KARYA KU BERLALU PERGI"

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    7 Ramadhan 1434H
    16 July 2013M
    4 hrs · Like · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali KITA BERSAHABAT UNTUK BERSAMA MENCARI JALAN-JALAN PULANG KE PANGKUAN-NYA 

    Wajahmu wajahku bersama memandang Wajah Allah Azzawajallah di Syurga Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin berkat persahabatan atas niat suci murni kerana -Nya.


    Aamin YRA. Allahu Akbar..

    Ya Allah ...redhakan persahabatan kami ini
    Moga persahabatan kami seperti persahabatan ahli-ahli Syurga
    Tiada akan ada kerapuhan kasih dan sayang
    Semakin hari semakin sayang
    Bukan semakin hari semakin rapuh
    Tiada apa yang ingin kami fokuskan dalam persahabatan yang suci ini
    Melainkan ingin mencari jalan-jalan pulang bertemu-MU
    Menyebarluaskan ilmu dunia akhirat agar hanya Engkaulah
    Menjadi tumpuan semua hamba-Mu 
    Untuk Meng-Agungkan-MU 
    Di sebilang masa dan ketika...
    Ya Allah...Jauhkan kami...
    Daripada segala yang membuatkan 
    Hatiku terluka
    Hatinya terluka
    Suburkan hati kami
    Saling berkerjasama dalam
    Melakukan segala kerja-kerja kebajikan
    Yang Kau redhai tanpa ada niat sebesar zarahpun atas 
    Kerja kebajikan dilakukan
    Biarlah kami tidak dikenali di dunia ini
    Asalkan hanya Engkau sajahalah yang tahiu
    Biarlah sampai kami mati pun tidak diketahui 
    Kerana bukan nama untuk mempopularkan kami
    Biarlah kami melenyap di bumi ini tanpa dikesan
    Asalkan cita-cita kami untuk menjayakan perjuangan suci ini
    Kau makbulkan...
    Kami sepenuh yakin pertemuan kami ini adalah atas Kehendak-MU
    Maka kami Syukuri dan hargai sehingga akhir nafas kami...
    Kami tak mahu berpisah hanya kematian yang memisahkan kami
    Andainya salah seorang di antara kami yang pergi dulu bertemu-MU
    Kami sebagai kumpulan persahabatan ini akan terus menerus
    Menyambungkan perjuangan suci murni ini tanpa henti
    Agar dapat diwariskan kepada generasi pelapis 
    Sehingga dunia ini sampai waktunya tamat
    Ya Allah ..dengan niat persahabatan ini hanyalah kerana-MU
    Kerana mahu menuju jalan-jalan pulang bertemu-MU
    Kau simpulmatikan persahabatan ini 
    Dengan wangian cinta dari Syurga-MU
    Agar sentiasa mewangi di hati kami
    Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.

    Aamin YRA. Illahi anta maqsudi waredho kamatlubi.. Ya Tuhan hanya Engkaulah tujuanku dan hanya keredhaanMu yang sentiasa menjadi cita-citaku. Berkatilah persahabatan ini wahai kekasihku Yang Satu lindungilah kami didunia dan diakhirat.

    AAmiin Ya Rabbal A'Lamiin
    Hakikatnya dengan persahabatan ini kita telah ditemukan sejak Azali lagi.

    Sahabat Dunia Akhiratmu,
    Ratu Rimba Niagara
    5 Ramadhan 1434H
    14 Julai 2013M
    2 hours ago · Edited · Like · 2

    AKU DICIPTAKAN UNTUKMU

    ALLAH CIPTAKAN AKU UNTUK KAMU SYUKURI
    ALLAH CIPTAKAN KAMU UNTUK AKU SYUKURI
    SAMA-SAMA MENGHARGAI
    KURNIAAN PERSAHABATAN YANG INDAH INI
    SAMA-SAMA HARUMKAN HATI 
    SEMURNI HATI SYURGAWI
    SAMA-SAMA BERJANJI
    MEREALISASI
    HASRAT MURNI
    MAHU HIDUP DAN MATI
    SENTIASA ALLAH REDHOI
    AGAR BILA SAMPAI SAATNYA NANTI
    DIJEMPUT ILAHI
    DALAM JIWA DAN ROH YANG DIREDHAI ILAHI
    AAMIIN MOGA ALLAH KABULI
    DOA INI...
    SUBHANALLAH INDAHNYA PERSAHATAN INI
    SEMUANYA SUCI IKHLAS LILLAHI TAALA

    AKU DICIPTAKAN UNTUKMU,
    RATU RIMBA NIAGARA
    5 Ramadhan 1434H
    14 Julai 2013M
    3 hrs · Like · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali BERSAHABAT KERANA-NYA DEMI KASIH SAYANG-NYA

    Ratu Rimba Niagara

    Bolehkah kita menjadi sahabat susah senang bersama ...
    In Shaa Allah sampai mati bersahabat sampai Syurga bersahabat.. Aamiin.
    Boleh ke kita menjadi sahabat
    Susahmu susahku susahku susahmu
    Senangmu bahagia ku bahagiaku bahagiamu
    duhai sahabatku...

    3:33am
    Nilam Mayangsari
    Insya'Allah.. Tugasku menyatukan mungkinkah terlaksana.
    Insya'Allah sahabatku.

    3:39am
    Nilam Mayangsari
    Berteguh janji itu mudah tetapi mengotakan janji itu tidak semudah kata-kata makanye aku ini tiada suka berjanji khuatir tidak mampu mengotakan.. Maka kita bersahabat keranaNya demi kasih sygNya.

    3:41am
    Ratu Rimba Niagara
    Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
    Di pagi yang penuh keberkatan ini
    Kusambut sebuah persahabatan
    Dengan niat meraih keredhaan Ilahi.
    Seen 3:42am

    DUHAI SAHABATKU KALIMAH SYAHADAT MENYATUKAN KASIH KITA DI DUNIA SAMPAI SYURGA KITA BERSAHABAT IN SHAA ALLAH AAMIIIN YA RABBAL A'LAMIIN.

    INDAHNYA BERSATU DALAM SATU KALIMAH
    LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

    ALLAH BALASLAH CINTA DAN RINDUKU PADA-MU

    الله الله الله يا الله

    لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل

    لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ

    سُبْحَانَ اللَّهِ ♤  الْحَمْدُ للَّهِ ♤  لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤  اللَّهُ أَكْبَرُ♤ 

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

    أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

    ~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

    ALLAH BERHAK MEMBALAS CINTA SEMUA HAMBA-NYA
    LAGI KITA MENCINTAI-NYA LAGI DUNIA INI BAGAIKAN TERPANA
    DALAM DZAT CINTA-NYA
    SESUNGGUH-NYA ALLAH MAHA PENYAYANG
    KASIH SAYANG-NYA TIADA HAD TIADA PENGHUJUNG
    AMAT BELAS KASIHAN PADA HAMBA-NYA
    SENTIASA MEMBERI PELUANG DAN RUANG PADA SETIAP
    HAMBA-NYA MENCINTAI-NYA
    BERCINTA DENGAN-NYA
    MERINDUI-NYA TIDAK AKAN DITOLAK
    TIDAK AKAN DIKECEWAKAN
    MALAH DIBALAS DENGAN PENUH KASIH SAYANG HANYA HAMBA-NYA MEMAHAMI
    MENGIKUT TAHAP DALAMNYA CINTA HAMBA-NYA KEPADA-NYA
    SEGALA CIPTAAN-NYA MENDOAKAN HAMBA-NYA YANG MENCINTAI-NYA
    SETETES AIR MATA YANG GUGUR
    TIKA MENYEBUT-NYEBUT NAMA-NYA
    ALLAH BALAS CINTAKU ALLAH
    ALLAH BALAS RINDUKU ALLAH
    ALLAH ALLAH ALLAH AKU CINTA-MU
    ALLAH AKU SEPI TANPA CINTA-MU
    ALLAH ALLAH ALLAH AKU SEPI TANPA RINDU-MU

    ALLAH CUKUPLAH KAU BAGIKU ALLAH
    BALASAN CINTA-MU
    LEBIH BERHARGA DARI ALAM DAN SEISI-NYA
    AKU BUKANLAH WALI-MU
    AKU BUKANLAH KEKASIH-MU
    TAPI AKU ADALAH PENDAMBA CINTA-MU
    HIDUP MATIKU YANG AKU MAHUKAN CINTA DAN REDHA-MU

    BIARLAH AKU TIDAK DIKENALI OLEH MANUSIA PUN TAK MENGAPA
    ITU BUKAN MATLAMATKU BERHIDUP DI MUKA BUMI-MU INI
    YANG AKU MAHU MENJADI HAMBA-MU YANG BERAMAL KERANA-MU
    BERBUAT BAIK KEPADA SEGALA MAKHLUK-MU KERANA-MU

    KUKERAH
    KUPERAH
    KUUSAHAKAN SEDAYA MAMPU
    BIARPUN TAK BERDAYA
    BILA MENYEBUT NAMA-MU
    TERUS KEKUATANKU DATANG
    MAKA YA ALLAH
    DENGAN LIMPAH RAHMAT KASIH-MU
    HANYA ENGKAULAH SAJA YANG KUSANDARKAN SEGALA HARAPAN
    ANDAINYA AKU LAYAK MEMIKUL TANGGUNGJAWAB INI SEBAGAI HAMBA-MU
    MAKA KAU MAKBULKAN SEGALA USAHAKU DALAM REDHA-MU
    TIADA LAIN YANG AKU PERJUANGKAN DI DUNIA INI
    MELAINKAN MERAIH CINTA DAN REDHA-MU
    AGAR BILA NAFAS TERAKHIRKU NANTI
    DAPAT MENYEBUT KALIMAH SYURGA-MU
    LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    الله الله الله يا الله

    لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل

    لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ

    سُبْحَانَ اللَّهِ ♤  الْحَمْدُ للَّهِ ♤  لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤  اللَّهُ أَكْبَرُ♤ 

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

    أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

    ~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

    MARHABAN YA RAMADHAN
    MAAF ZAHIR BATHIN

    MOGA BERSAMA KITA DI SYURGA FIRDAUSI MEMANDANG ALLAH AZZAWAJALLAH
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    الله الله الله يا الله

    لا إله إلاَّ الله محمد رسول الل

    لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلَّا بِاللّهِ

    سُبْحَانَ اللَّهِ ♤  الْحَمْدُ للَّهِ ♤  لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ ♤  اللَّهُ أَكْبَرُ♤ 

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد

    أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

    ~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

    INDAHNYA BERSATU DALAM SATU KALIMAH
    LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

    SENTIASA MUHASABAH DIRI
    MENGINGATI SAKARATULMAUT YANG PASTI HAMPIRI
    SETIAP MASA MENUNGGU ARAHAN DARI ILAHI
    ADAKAH AKU MASIH BEGINI
    MASIH LEKA DENGAN DUNIAWI
    MASIH SALING DENGKI MENDENGKI
    MASIH TAK SEDAR DIRI
    MASIH MENGADU DOMBA SESAMA SENDIRI
    TAK TAKUT MATI
    DATANG SEBENTAR LAGI
    BERGELAR MAYAT YANG AKAN DIKUBURI
    APA YANG HENDAK DIJAWAB NANTI
    SOALAN KUBUR YANG DITANYAI
    TERKELU LIDAH MAYAT UNTUK MENJAWAPI
    GAGAL DIJAWAB PASTI MERANA DIRI
    MENANGIS TAK GUNA DIRATAPI
    SELAUTAN AIR MATA DARAH TIADA ERTI LAGI
    MERAUNGLAH UNTUK DIHIDUPKAN KEMBALI
    TIDAK AKAN DIPERKENANKAN ILAHI
    SEMUANYA SUDAH TERLAMBAT UNTUK DIKESALI
    MANA ADA MAYAT DIHIDUPKAN KEMBALI
    MEMBERITAHU BETAPA SAKITNYA SAAT MATI
    MENGGIGIL MENJAWAB SOALAN KUBUR BILA DITANYAI
    BETAPA AZAB SENGSARANYA SEKSA KUBUR AMAT DITAKUTI
    MENYESAL TIADA BERGUNA LAGI
    RATAPILAH I DIPUKUL DIPALU SEHINGGA SANGKAKALA BERBUNYI

    MARHABAN YA RAMADHAN
    INDAHNYA BERSATU DALAM SATU KALIMAT
    LAA ILLAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

    SENTIASA MAHU MENJAGA TALISIRATURRAHIM
    SALING BERSATU HATI
    SALING BEKERJASAMA DALAM MEMBUAT KEBAJIKAN
    BERBAGI KELEBIHAN KURNIAAN ILAHI
    TANPA ADA NIAT UNTUK BERBANGGA DIRI
    YANG ADA HATI SEMURNI SYURGA
    MEMBANTU SELAGI DAYA
    DALAM PENUH BERBELAS KASIHAN
    TANPA HARAP DIBALASI BUDI YANG DIBERI
    MELAINKAN MENGHARAP REDHA ILAHI
    KETIKA ROH KELUAR DARI JASAD
    TELAFAZLAH KALIMAH
    LAA ILAAHA ILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH
    SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
    INDAHNYA DI KALA PERTEMUAN ROH DENGAN ALLAH ROBBUL IDZATI HANYA DIA YANG TAHU DI KALA ITU RAHSIA ROH DAN ILAHI

    ITU SEMUA BERKAT KITA TAHU ILMU MAKRIFATULLAH
    DALAM SEGALA PERKARA SEMUANYA BERSENDIKAN KALIMAH
    LAA ILLA HAILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH
    INDAHNYA BERSATU DALAM KALIMAT
    LAA ILLA HAILLALLAH MUHAMMAD RASULULLAH

    MOGA BERSAMA KITA DI SYURGA FIRDAUSI MEMANDANG ALLAH AZZAWAJALLAH
    AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN

    'HIDUP ADALAH MIMPI
    MATI ADALAH REALITI
    MAKA KITA REALITIKAN AKHIRAT
    AGAR MENJADI FOKUS SEBENAR KITA BERHIDUP DI MUKA BUMI INI SEMOGA DENGAN RAHMAT KASIH-NYA KITA BERSAMA DI SYURGA FIRDAUSI MELIHAT WAJAH ALLAH AZZAWAJALLAH ITULAH REALITI-NYA YANG KITA IMPIKAN MENJADI KENYATAAN ' AAMIIN YA RABBAL A'LAMIIN.'

    RATU RIMBA NIAGARA
    5 Ramadhan 1434H
    14 Julai 2013M
    3 hrs · Like · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali KEJARLAH AKHIRATMU KARENA DI SANA AKAN KAU TEMUI DUNIAMU!

    Anakku Androgini Asmaragama...

    kejarlah akhiratmu di sana akan kau temui duniamu
    kata-kata terakhir yang kuingat sampai kini sepanjang hayatku

    Masa ibu bilang ke aku
    aku masih nggak ngerti apa makna kejar akhirat
    yang aku tahu aku kejar duniaku sendiri
    aku hidup dalam dunia aku sendiri
    dunia remaja yang gila-gila permotoran dan muzik

    Segala yang dinasihati ibu aku tak dengar
    aku tak paham
    aku saja buat-buat tak paham

    Tapi ibu tak pernah berhenti
    berkata-kata memujuk aku
    supaya jatuh cinta dengan Allah swt

    "Kejar nak...kejarlah akhiratmu...itulah duniamu sebenarnya nak...
    bukan dunia yang sementara ini nak...."

    Pada suatu hari aku memandang ibu dengan penuh kesayuan...
    ibu berpakaian solat sambil jarinya membilang butiran tasbih putih pemberian Almarhum ayahandaku.

    "Nak...tiada apa yang hendak ibu hadiahkan padamu nak...nak ambilah tasbih ni berzikirlah ingat Allah banyak-banyak nescaya jiwamu akan tenang nak...nak
    mari kemari nak...ibu nak bisikan ke telingamu...."

    Aku akur dengan kehendak ibuku. Ibuku membisikkan ke telingaku,
    "Kejarlah akhirat mu karena disana akan kau temui duniamu ...ikut apa yang ibu mahu ajarkan ini nak...

    أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

    Setelah habis membisikan kalimah syahadah di telingaku ibuku terus meninggalkan aku buat selamanya.

    Dalam linangan airmata aku berdoa kepada Tuhan, "Ya Allah Kau balaslah cinta ibuku pada-Mu dengan balasan Syurga Firdausi

    ~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

    Sahabatku yang Bernama Androgini Asmaragama...
    Moga roh ibumu dimasukkan Allah ke Syurga Firdausi Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

    Kukarangkan puisi ini istimewa buatmu agar kau memahami apa yang tersirat di sebalik pesanan terakhir ibumu ke kamu...."KEJARLAH AKHIRATMU...ITULAH DUNIA SEBENARMU" PESANAN YANG AMAT TERKESAN UNTUK DI HAYATI OLEH SEMUA YANG MASIH BERPELUANG HIDUP DI MUKA BUMI INI YANG SEMENTARA INI.

    Rakan dunia akhiratmu,
    Ratu Rimba Niagara
    28 Syaaban 1434H
    7 Julai 2013M
    3 hrs · Like · 2
  • Rabeah Binti Mohd Ali INDAHNYA SEDEKAH INDAHNYA ISTANA SYURGA

    Ibu ...tak lama lagi kita akan menyambut Ramadhan....

    gimana ibu...makanan untuk dimakan hari ini pun nggak ada...

    Tak apalah nak...kita makanlah apa yang ada...

    Pokoknya semuanya nggak ada...kita kena berlaper ibu...

    Berlapar itu lebih bagus daripada kita meminta-minta nak...

    Kenapa ya buk...orang-orang kaya ini nggak yang ada suka
    membantu orang miskin seperti kita... mereka mau kita
    melutut di kakinya belum tentu mahu berbagi nikmat harta
    yang mereka miliki...

    Nak...orang miskin ni...dipandang hina orang kaya nak...
    orang kaya baginya akan jadi miskin jika mereka bersedekah walaupun dengan sekeping roti canai....

    Ibu....saya mau keluar sekejap...ibu tunggu saja di rumah
    zikir banyak-banyak untuk hilangkan laper ya buk...

    Si anak tadi pergi ke rumah orang yang paling kaya di kampung itu. secara kebetululan orang kaya itu sedang bersarapan pagi dengan 10 keping roti canai.....

    Si anak itu menghampiri si kaya.

    Pak...boleh tak berikan saya sedikit roti canai yang bapak punya...."

    Pergi kamu dari sini ...aku jijik lihat kamu ini ...taunya kamu
    minta...minta ...di sini bukan untuk meminta sedekah...pergi kamu dari sini ...!!!"

    Si anak tak berputus asa...pergi juga merayu-rayupenuh simpati apabila mengenangkan ibunya dirumah kelaparan...

    Pak...kasihanilah saya...udah tiga hari saya dan ibu saya tak makan...tak rugi bapak sedekah kan sekeping roti canai pun udah memadai.
    Saya bukan minta uang bapak...saya cuma minta sekeping roti canai untuk saya makan dengan ibu saya..pak...tolong kasihani saya pak..."

    Kenapa kamu degil sangat...pergi kamu...! Pergi kamu dari sini..."
    Marah si kaya yang amat sangat lantaran itu di balingkan roti canai ke muka si anak itu...

    Anak itu terus lari bersama dengan sekeping roti canai yang dibalingkan oleh si kaya.

    Sampai di rumah ibunya masih berzikir.

    " Ibu...ini rejeki kita...ibu....ibu makan separuh saya makan separuh buk..."

    "Syukur Alhamdulillah...Allah berikan kita rejeki tanpa sangka-sangka bolehlah mengalas kelaparan kita...kita angkat tangan ya nak agar Allah merahmati orang yang menyedekahkan kitaroti canai ini."

    Si anak menangis apabila mengingatkan gimana dia dimaki hamun oleh si kaya raya dan membaling roti canai itu ke wajahnya dan roti itu jatuh di ke tanah."

    "Kenapa anak nangis? Apa yang telah tejadi nak?"

    "Marilah kita sama doakan yang sedekah roti canai ini pada kita ya buk...moga Allah balas dengan sebuah istana di Syurga. Aamiiin ya Rabbal A'Lamiin."

    Si kaya yang membalingkan roti canai itu tika pergi ke kantornya telah berlaku kecelakaan jalanraya dan mati ditempat kejadian.

    Roh si kaya kaget gimana dia boleh memiliki sebuah Istana Syurga yang indahnya tidak dapat
    dibandingkan dengan istananya di dunia.

    Baru dia sadar bahawa roti canai yang dilemparkan kepada anak si miskin itulah yang menyebabkan dia diKurniakan Allah sebuah Istana Syurga yang indah....Subnallah jika dia tahulah begini hebatnya nikmat bersedekah bukan setakat sekeping roti canai saja malah istana dan uangnya yang banyak itu diinfakkan ke jalan-jalan Allah....tapi dia cuma memiliki sebuah Istana Syurga sahaja itu pun berkat doa si miskin yang mendoakannya walaupun didermakan sekeping roti canai dengan keadaan yang amat menyedihkan!.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    22 Syaaban 1434H
    1 Julai 2013M
    3 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali HATINYA BERBUNGA SYURGA SEMANIS IMANNYA

    SENYUM SAMPAI KE BULAN


    Padi pulut tiga tangkai
    Dibawa orang indrapura
    Dunia kusut akan selesai
    Ujung dan pangkal telah bersua

    PengembaraHAQIQAT - rickyARJUNA 1440 -

    Kiddzharai Seven Fold dalam hati ada taman dalam taman ada bunga hidup mati kita berteman itu tanda org budiman..

    Ratu Rimba Niagara Dalam hati ada taman,
    Taman iman taman budi;
    Indah hidup satukan iman,
    Itu tandanya keindahan budi.

    IKUT KATA HATI ...HATI TAK PERNAH MENIPU
    IKUT KATA ORANG LAIN ..KITA TAK TAHU ISI HATINYA
    YANG PENTING IKUT KATA HATI BERBUNGA CINTA IMAN
    ORANG LAIN BERKATA MENDATANGKAN IMAN BARULAH BOLEH IKUTI KARENA HATINYA BERBUNGA SYURGA SEMANIS IMAN.

    (PETIKAN DARIPADA WALL DR RUBIANTO TANOTO, RATU RIMBA NIAGARA,KESULTANAN INDERAPURA & GROUP TENTERA FISABILILLAH)
    25 Syaaban 1434H
    4 July 2013M
    3 hrs · Like · 1
  • Rabeah Binti Mohd Ali JANJI-MU PASTI KARNA ITU HANYA ENGKAU SAJALAH TEMPAT
    KUSANDARKAN HARAPAN!


    Ketika aku menyeberangi sungai
    batu kerikil yang kupijak nggak pun simpati denganku
    karna aku tak mampu membeli sepatu untuk alas kakiku

    Kuteruskan perjalanan tanpa sepatu tuk menyeberangi sungai
    yang jauhnya cuma dalam imaginasiku

    Sepanjang perjalanan tanpa sepatu
    aku tinggalkan tapak kaki berdarah

    Sepanjangan perjalanan ke sungai
    sakit emangnya sakit tak terperi
    di tahankan juga

    Semak samun berduri terpaksa kuredah
    tanpa ehsan melukakankan seluruh tubuhku
    ku pertahankan juga demi menuju ke sungai

    Sesudah itu terlalu banyak persimpangan
    hingga aku tak tahu mana satukah persimpangan
    yang boleh sampai ke sungai yang hendak di tuju

    Semua persimpangan mengajakku melalui simpangnya
    karna simpang mereka itulah yang benar untuk sampai ke sungai
    setiap persimpangan yang menjanjikan akan berjaya sampai ke sungai
    aku ikut persimpangan itu karena percaya dengan janjinya
    tapi janji tinggal janji semuanya janji palsu
    tiada pun sungai yang kutemui
    bila aku keluar balik dari persimpangan yang menipu itu
    persimpangan itu ketawakan aku
    "Aku cuma menabur janji kosong dengan kamu....karna
    hidupku memang suka berjanji kosong ...walaupun dunia tahu aku yang menepati janji"

    "Ketawalah kau dengan janji palsu mu itu...aku pasti satu saat nanti kau akan rasain
    apa yang aku rasa ...betapa harap dan kecewanya jika janji tidak ditepati....dasar...
    sebenarnya kau bukan petunjuk jalan untuk kusandarkan harapan demi masa hadapan...aku boleh menghadapi masalah tapi aku tak tega berhadapan dengan masalah orang seperti kamu yang lupa akan janji yang tak tepati janji....dan aku tak perlukan orang-orang seperti kamu lagi karna kepercayaan aku telah hilang padamu....
    makanya menepi kamu! mundur kamu! dalam hidupku...namamu telah kupadam dalam senarai perjuanganku untuk pergi ke sungai itu...aku tak kisah mereka bilang
    aku kesendiriaan berjuang daripada berjuang dengan mereka yang tak jujur dalam menunjukkan jalan dan tak tepati janji ...."

    Sekarang aku teruskan perjalanan tanpa siapa-siapa lagi...bagiku
    aku tak perlu lagi menangis di hadapan mereka , merayu-rayu kepada manusia mohon simpati agar membantu aku menunjukkan sungai yang hendak dituju lagi aku menangis di hadapan mereka
    lagi hatinya keras tanpa ehsan sedikit pun
    lebih baik aku tetap senyum biarpun hatiku terluka parah

    Air mataku ini hanya untuk Allah Azzawajallah yang menduga aku begini hebat DIA duga aku tanda DIA cintakan aku
    DIA duga aku mengikut kemampuan aku menghadapi ujian-Nya
    Makanya aku yakin aku pasti jumpa sungai yang hendak di tuju itu
    Tuhanku bila DIA berjanji pasti ditepati
    Akan tiba saatnya nanti aku akan tiba bertemu sungai yang di tuju

    Karna matlamatku satu mahu meraih cinta-Nya
    menjadi kekuatanku menuju ke sungai
    biarpun telah ribuan kesan tapak kaki berdarah kutinggalkan
    mereka melihat kesan tapak kaki berdarah ku semuanya
    tak dapat membantuku malah cukup mengatakan ,"kasihan dia"

    Aku pun tak perlu kasihannya orang
    daripada orang-orang yang hanya mementingkan diri sendiri
    yang berkata seiring hati
    hatinya tetap membatu terdinding
    didindingkan bayu mega senja alammaya...

    Tanpa kusadar...
    rupanya aku hampir sampai ke sungai
    yang selama ini begitu perih ...perit aku mencarinya....
    sampai di sungai aku medadah tangan
    "SYUKUR YA ALLAH DENGAN IZIN-MU KAU TEMUKAN AKU SUNGAI YANG KUCARI SELAMA INI.. WALAUPUN DALAM KEADAAN SERBA
    MENCABAR....KESABARANKU UNTUK BERTEMUNYA....KARNA AKU YAKIN JANJI-MU ADALAH PASTI...MAKANYA BERTEMULAH AKU SUNGAI NAN INDAH INI ....AIR NYA TENANG SETENANG AIR DI KALI SYURGA."

    Karya Ratu Rimba Niagara
    26 Syaaban 1434H
    5 July 2013M
    3 hrs · Like · 1


PETIKAN WALL GRUP MELAYU BANI JAWI & RATU RIMBA NIAGARA
15 REJAB 1436H
4 MEI 2015

0 comments:

Post a Comment

 
;