Wednesday 1 June 2011

SAYANG SARAWAK SUNGAINYA KERUH… (AWANG KARIM KADIR)

AWANG KARIM KADIR: Aku tertembak seluruh tubuh parah
berdarah, oleh letusan kata puitis peluru malammu. Dan itu
telah membunuh rinduku… Di tebingan sungai Sarawak ini
aku terdampar dan terkapai menggapai kenangan, yang
masih tersisa antara ruang masa yang menyeksa. Sehingga
aku menjadi leka seketika. Tapi di sini tiada kudengar suara
si burung undan dan tidak kulihat kenyalang terbang. Aku
mencari dentingan sape irama ngajat; Nyayau!!! Aku ingin
menjadi pahlawan hutan, walaupun hutan hijau hanyalah
sekadar hiasan alam. Di kaki Santubung kami terpaksa
membayar kembali gambar budaya dan sisa hutan yang
indah. Yang masih bernafas dalam arus sungai Sarawak
yang mula dikeruhkan oleh air tuba dedalu liar. Di tebingan
dataran sungai ini aku melihat perahu tambang yang longlai;
seperti aku berjalan santai. Tiba-tiba aku dikejutkan oleh
jeritan, kau seorang penyair bukan, tunggu sebentar, aku
ingin mendengar ceritamu tentang malam…
(30 Mei 2011)

MARLINI MANJA: Maka berceritalah si perindu malam sembari
meniti kepekatan malam nan dihiasi neon sepanjang tebingan
Rajang, hembusan bayu dari seberang Paterajaya membawa
haruman terubuk asin dan kek lapis dari kilang si Dg. Salhah
kilauan bumbung Dewan undangan, kelabunya warna Astana
berdekatan, pun begitu yang tersimpul 1000 soalan nan
tersembunyi di sebalik sebuah kawasan luas bertembok batu
milik bangsawan!!! Teruskan ceritamu,kata yang menjerit tadi;
si perindu malam pun bercerita lagi, “tahukah kamu mengapa
tiada sudah suara si burung undan menghiasi kehijauan
belantara penghias Santubung? Pun tiada juga kenyalang
terbang dari dahan ke dahan? Kayu kayan semakin kurang
Gunung sejarah puteri sumpahan, pun kurang untuk
dibentuk sebagai ” sape” yang iramanya sangat mengasyikkan ,
membuai rinduku di tengah malam… sebenarnya banyak
sangat cerita pun soalan yang belum terungkai, tersembunyi
di sebalik kebisingan gergaji berantai… maka terpegunlah yang
menjerit tadi…mendengar cerita si Perindu Malam yang juga
perlukan huraian!!
(30 Mei 2011)

AWANG KARIM KADIR: Adui tuan , tak ada apa lagi yang dapat
kuhuraikan catatan tuan itu telah menambah perencah dan lada
dalam hidangan. Kau pun amat arif dalam puisi yang berbicara,
pagi ini saya akan kembara lagi di bumi Kenyalang ini mencari
undan kasih dan petikan irama ngajat ’sape’nya.
(30 Mei 2011)

SABAHUDDIN SENIN: Jazakumullah, aku terkesima membaca
catitan perjalananmu, indah membaca…pembaca melayang
bersamamu. Ya bukan apa-apa hanya seorang penyair,penyair
itu bukan apa-apa hanya kekadang membuatkan orang duduk
di kerusi gundah kerananya.
(30 Mei 2011)

AWANG KARIM KADIR: Alhamdulillah, kurniaan Allah dan berkat
bimbingan para mentor-mentornya juga sejak mengenal seni
keindahan, ilmu rasa, Alhamdulillah.
(30 Mei 2011)

RABEAH MOHD ALI:Awang Karim Kadir Penyairku, Cerita puitismu
itu bagaikan sebuah lukisan penuh bermakna menghayalkan
seolah-olah menghayutkan dunia imaginasiku, Sungai Sarawak
menggamit para pencinta alam ke sana.
(30 Mei 2011)

AWANG KARIM KADIR: Terima kasih Rabeah, kita sama-sama
melakar jiwa kita di kanvas maya pada Mudah-mudahan akan
ada manfaatnya buat mereka yang membacanya.
(30 Mei 2011)

RABEAH MOHD ALI:Awang Karim Kadir… kau adalah idolaku dan
sumber inspirasiku untuk melakar jiwa di kanvas maya pada ini
sebelum tanganku kaku…otakku beku terus kaku selamanya
meninggalkan maya pada ini…kata-kata dorongan dan sokonganmu
amat aku harapkan selagi hayat di kandung badan kukenang, hajat
hati ingin berkarya dan terus berkarya sampai noktahnya nanti,
Justeru sebagai tanda rakan seperjuangan sudi layari blog:
sasterakuduniaku@blogspot.com
kuperlukan kata teguran dan sumbangan idea apa saja pada
blogku.
(30 Mei 2011)

AWANG KARIM KADIR; Insya-Allah.
(30 Mei 2011)

RABEAH MOHD ALI: Jazakumullah.
(30 Mei 2011)

(PETIKAN DARIPADA TEMAN FACEBOOK RABEAH MOHD ALI)

0 comments:

Post a Comment

 
;