Saturday 6 August 2011

AKU MENULIS SELAGI ADA KUDRAT PEMIKIRAN

Urangbanjar Sedunia:

Aku ingin menulis puisi
Tapi aku takut Sama Polisi
Nanti aku dimasukkan dalam terali besi

Aku ingin menulis sajak
Selagi sajak belum kena pajak
Tentang sawah yang tak lagi bisa dibajak
6 hours ago · Like · · Unsubscribe
Urangbanjar Sedunia likes this.


Rabeah Mohd Ali:


Aku ingin menulis puisi
Tapi malu ditertawakan penyair
Katanya kertas kosong yang tiada nilai
Yang hanya bisa menyapu air mataku sendiri

Katanya aku penulis yang tak pandai berpuitis
Tak sepuitisnya bila berkarya puisi
Hatiku pilu bagaikan ditusuk sembilu katanya itu
Aku cuma diam dalam hati yang remuk

Mahu saja aku kakukan jemariku dari berpena
Tapi aku ngak bisa
Kerna kalbuku meledak untuk berpena

Kucapai pena
Dengan titisan air mata
Kumenulis syair puisi cinta
TentangNya
Alam ciptaanNya
Hamba-hambaNya yang sentiasa bersangka baik
Bersangka baik padaNya dan hamba-bambaNya
Barulah tenang jiwaku kini

Tanpa memperdulikan penyair itu
Aku terus berkarya...berkarya lagi tanpa henti
Selagi kudrat pemikiranku berfungsi
Kerana aku menulis bukan kerana nama
Tapi aku menulis adalah keranaNya
Dan kerana sayangkan semua yang ada
dimuka bumi ini termasuk seluruh yang ada di langit CiptaanNya.

Karya: Rha NS
26 Julai 2011
5 hours ago · Like · 1 person



Urangbanjar Sedunia:

bagus puisinya, yang ditulis pakai air mata.
5 hours ago · Like


Urangbanjar Sedunia:

Penyair boleh congkak se-congkak matahari di atas kepala
5 hours ago · Unlike · 1 person


Urangbanjar Sedunia tapi Allah SWT lah Maha Penyair yang maha terbaik.
5 hours ago · Unlike · 1 person


Urangbanjar Sedunia:

Murid Allah SWT yang juga hebat adalah Nabi besar Muhammad SAW,
junjungan kita, yang telah menyusun Al Qur'an. Salam kepadamu
wahai rasulullah, pembawa kecerahan bagi ummat manusia di dunia
5 hours ago · Unlike · 2 people


Rabeah Mohd Ali:


Moga kau bukanlah penyair yang suka merendahkan penulis yang
tak pandai berkata puitis... terima kasih atas sokonganmu
itu setidak-tidaknya menghargai karya seniku .
5 hours ago · Like · 1 person


Urangbanjar Sedunia:


Oh Rabeah Mohd Ali, daku tak pernah membuat penilaian puisi
orang tuh baik. Semua puisi itu adalah baik.
Puisi adalah ungkapan hati. Apalagi bahasa hati
sama Sang Maha Pencipta, yaitu Allah SWT.
5 hours ago · Like


Urangbanjar Sedunia:


seperti puisi dikau itu lah Rabeah Mohd Ali, sangat indah,
aku terpesona, betapa dikau terutama hati dikau telah menyatu
dengan Sang Pencipta, yakni Allah SWT. Aku suka puisi dikau Rabeah.
Puisi dikau seperti air pelepas dahagaku. Teruslah berkarya Rabeah,
aku akan menunggu karya-karya dikau ...
5 hours ago · Like · 1 person


Rabeah Mohd Ali:


Maha Suci Allah kerana dikurniakan sahabat sepertimu. Biarpun dikau
tidak kukenali cuma di alam maya....aku amat menghargainya dengan
setulus hati. Terima kasih atas sokongan yang tidak berbelah bahagi
itu tersanjung di hatiku .

Jika kau sudi membaca karya-karyaku layarilah blogku sahabatku:

sasterakuduniaku.blogspot.com
mogaallahredha.blogspot.com

Segala pandangan dan pendapat darimu amatlah kuharapkan duhai
sahabat yang kusanjung pengkongsian ilmumu. Dan Moga Allah membalas
segala budi baikmu .... baik didunia mahupun di akhirat. Amin.
5 hours ago · Like · 2 people


Urangbanjar Sedunia:


Insyaallah, wahai sahabatku. Aku akan melayari bahasa hatimu yang
harum semerbak, yang mengangung-agungkan-NYA dari bibir dikau yang indah.
Aku akan hayati kata-kata dikau untuk-Nya.
5 hours ago · Like · 1 person


Rabeah Mohd Ali:


Terima kasih sahabatku...kutunggu pendapatmu mengenai karya-karyaku
duhai penyair tersohor Indonesia yang dikagumi seluruh rakyatnya!
Termasuk aku di sini...
5 hours ago · Like · 1 person


Jaya Ramba Wulan:


aku ingin tulis puisi, dengan hati semurni, mesti aku tulis sajak,
dengan amanat cerita bergerabak, menulislah jemari, dengan pasti,
dengan erti
4 hours ago · Like · 1 person


Rabeah Mohd Ali:


Kuingin menyampaikan serangkap pantun buatmu Saudara Jaya Ramba Wulan
mengenai buku karyamu dengar ye kalau sudi dengar:


Biarpun karyamu dalam Bahasa Dayak tapi mengujakan,
Bertambah hebat jika diterjemahkan dalam pelbagai bahasa dunia;
Keranamu nama Malaysia dalam kehebatan,
Usahamu rakyat Malaysia akan berbangga.
3 hours ago · Like · 1 person


Jaya Ramba Wulan Ya rabeah yang kukenal, berkarya yang dicinta,
manusia jadi penyabar, baru kita boleh dipuja
3 hours ago · Like · 1 person



Rabeah Mohd Ali:


Sabar itu amalan yang terpuji,
Bila dipuja mengasyikkan diri;
Berbangga itu mahu dijauhi,
Akan termusnah amalan merosakkan hati.
about an hour ago · Like


(PETIKAN DARIPADA TEMAN FACEBOOK RABEAH MOHD ALI)
26 Julai 2011)

0 comments:

Post a Comment

 
;