Wednesday 12 October 2011

YANG TAK LOJIK BISA JADI LOJIK DENGAN IZIN ALLAH






YANG TAK LOGIK BISA JADI LOGIK

Aku dihujani soalan?

Bilang sama aku sampai bila kamu mahu berkarya?

Sampai terhenti nafas terhentilah pena

Bilang sama aku tidak bosan ke kau berkarya?

Tidak ...berkarya adalah jiwaku dan duniaku

Adakah kau tidak penat memerah kudrat pemikiranmu?

Selagi Alllah pinjamkan aku tak pernah lelah

Kau ego dengan diri kau sendiri?

Kenapa kau cemburu ke? Hingga kau tanya soalan begitu?

Manusia pasti ada penat dan letih justeru kau rehatkan mindamu

Ye... betul katamu aku manusia yang tak sempurna dan tak pernah
sempurna tapi akan kucuba menyempurnakan apa yang tak sempurna
itu . Kuharap Dia izinkan aku berkarya tanpa lelah terhenti nafas
terhentilah pena

Sebab apa kau minat dengan karyamu?

Aku tak tahu kenapa aku minat...aku cuba padamkan kerana memikirkan
siapalah aku hendak dibandingkan dengan mereka itu...
tapi lagi kucuba kikis dalam jiwaku...tak semudah ini
rasanya jiwaku kosong ....hidup tak bermakna...

Sebenarnya kau tenggelam dalam duniamu sendiri bukan dunia mereka..
mereka akan mengejek dan mentertawakan kamu...

Aku tak kisah...yang penting aku tak ganggu hidup mereka...dan aku
tak menyusahkan mereka...aku berkarya bukan kerana mereka...aku berkarya
bukan tunjuk pandai...aku berkarya bukan untuk mempopularkan diri...aku
berkarya bukan untuk bebangga diri...

Habis tu apa matlamatmu berkarya?

Dengan berkarya aku dapat kasih sayang...

Adakah kau ketandusan kasih sayang?

Allah duga aku dengan ketandusan kasih sayang...tapi dalam pada masa
yang sama ketandusan kasih sayang itulah aku sebar luaskan di serata
pelosok dunia ini dengan sejuta kasih sayang melalui karya-karyaku...
karya bertemakan kasih sayang...

Apa maksud kau ...?

Ye lah karyaku memupuk dan menyemai erti sebuah ehsan kemanusiaan
agar sentiasa menghargai keluhuran kasih sayang sesama insan dan
dengan keluhuran kasih sayang itulah bumi ini menjadi aman makmur tanpa
dicemari dengan tindak tanduk manusia yang di luar batas kemanusiaan

Adakah lojik kau yang ketandusan kasih sayang hendak menyebarkan
sejuta kasih sayang di bumi ini?

Adakah lojik kau tanya soalan itu padaku?

Ye lojik kerana apa yang kau jawab itu amat bertentangan

Apa maksudmu berkata begitu?

Setahu aku cuma orang hidupnya dipenuhi dengan kasih sayang saja yang
layak menyebarkan kasih sayang bukan kau?

Ye aku tahu siapa aku...apa yang ditersirat di hatimu aku faham...tapi
tahukah engkau...kalau Allah izinkan ...tiada yang tak lojik semuanya
lojik belaka...

Kalau itu katamu aku tiada bantahan. Dengan izin Allah yang tak lojik bisa jadi lojik

Tahu tak apa...Syukur Allhamdulillah kau faham.

Karya Rha NS
12 Oktober 2011
· · · 2 hours ago near Kuala Lumpur


  • Haidi Yan likes this.

  • (PETIKAN DARIPADA DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
    12 Oktober 2011

0 comments:

Post a Comment

 
;