Monday 13 August 2012

SAYANGKU SAYANGMU - (412) - YAKINLAH KASIH SUCI KITA KURNIAAN DARI-NYA


  • MILAD BUNDA RABEAH
    By. FIAPRADITA , 13 Agustus 2012

    Ya Allah ….
    Terima kasih telah kau berikan kebahagiaan
    Bagi Sahabat tercinta
    Hari ini dibulan Ramadhan yang mulia
    Adalah hari jadinya
    Betapa indah karya-karyanya
    Betapa luhur budi pekertinya
    Dalam alunan kata dan kalimat
    Dia jalin silaturahim
    Dia bangun persahabatan yang hakiki
    Dia si’arkan segala kebaikan
    Dia tenangkan hati yang gundah
    Dia sebarkan kecerian embun pagi
    Berikan dia perisai Ya Rab
    Agar selalu tabah dalam deritanya
    Berikan dia kekuatan Ya Rab
    Agar tegar menghadapi guncangan
    Karena kehadirannya selalu kami rindukan
    Dalam setiap deburan ombak
    Dalam cahaya purnama
    “ Happy Milad Bunda Rabeah”
     ·  · See Friendship · 17 hours ago · 
    • You like this.
      • Rabeah Mohd Ali NANDA PRADITA FIA
        PERMATA SYURGA

        Ya Allah...
        Di kala aku tak berdaya
        Dalam berpena
        Melakarkan kata-kata di kanvas muka buku
        Dia tak jemu meniupkan api lilin
        Perjuanganku ...

        Seolah semangatnya masuk
        Ke dalam semangatku
        Biarpun dia jauh di benua sana
        Biarpun dia sibuk dengan kehidupannya
        Yang dipertanggujawabkan ke atasnya
        Tapi masih sudi meluangkan masa
        Untuk membaca karyaku dan
        Tak jemu memberi semangat padaku
        Hinggakan tanganku yang longlai ini
        Hinggakan dunia sasteraku yang hampir nazak
        Menjadi lebih bertenaga dengani izin-Mu jua
        Makanya Ya Allah atas kebaikannya itu
        Padaku itu Ya Allah
        Kau pandanglah
        Usaku usaha dia dan usaha semua rakan sastraku
        Dalam berpena untuk
        Meng-Agungkan-Mu
        Meng-Esa-kan-Mu
        Meng-Cintai-Mu
        Merindui-Mu
        Berbuat baik pada manusia
        Berbuat baik pada-Mu
        Seperti yang Kau tuntut dalam agama-Mu
        Moga apa yang kami tulis ada Nilaian di Sisi-Mu Ya Allah
        Itulah matlamatnya kami menulis Ya Allah
        Mahukan pandangan-Mu
        Mahukan Kasihan Belas dari-Mu
        Di bulan Yang Maha Berkat Ini
        Di mana kesemua Pintu-Pintu Syurga
        Terbuka seluasnya untuk para hamba-Mu
        Maka catatkanlah namaku, ahli keluargaku,
        Semua sahabatku dan pembaca setia karya-karyaku
        Menyokong dunia karyaku ke Syurga-Mu
        Aamiin Aamiin Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.

        Terima kasih nanda Pradita Fia
        Kerana sudi menjad rakan fb bunda
        Nandalah Permata Syurga
        Kurniaan dari Allah SWT
        Untuk bunda hargai dan syukuri
        Tanda persahabatan kita yang suci murni ini
        Karyamu karyaku ...
        Kubingkaikan indah
        Agar dapat dikongsikan bersama
        Dengan pembaca alam maya
        Agar mereka tahu
        Betapa indahnya
        Persahabatan kita
        Atas dasar sayang menyayangi
        Kerana-Nya
        Moga persahabatan kita dapat
        Di teruskan hingga ke Syurgawi
        Aamin Ya Rabal A'Lamin

        YANG MENYAYANGIMU DEMI-NYA

        RATU RIMBA NIAGARA
        ISTANA RIMBA NIAGARA
        MALAYSIA/INDONESIA
        13 Ogos 2012
        24 Ramadan 1433H
        16 hours ago · 


PUISI UNTUK BUNDA RABEAH
By. Fia Pradita

Ada getar rindu yang tak mampu kusembunyikan
Lama tak berselang tak membuat rindu ini jadi memudar
Wahai sahabat fillah diseberang lautan
Saat kutatap gelombang dilaut
Hati kecilku selalu berdetak
Ada dikau yang tak jemu merinduku
Maafkan nanda bila lama tak bersua
Inilah kekurangan nanda sebagai makhluk
Tak mampu berbuat yang lebih baik
Atas kebaikan yang bunda beri
Biarlah angin yang menerbangkan rindu ini
Dan saat ini nanda masih merindumu..
Dalam canda, nasehat dan petuahmu
Apapun yang terjadi…
Semoga tali silaturahmi tak pernah bertepi…
Unlike · · Unfollow Post · 12 hours ago
You and Naga Pamungkas like this.

Pradita Fia BIARKAN ANGIN BICARA
By. Fia Pradita

Ada angin yang berhembus
Ada jiwa yang kering
Melaut rinduku tak jua bertepi

Bunda…
Andai jiwa ini mampu berbagi
Betapa ingin daku berlari
Mengejar mimpi yang tak bertepi…

Namun maafkan nanda
Karena kerinduan ini
Jadi duri yang menganga

Nanda hanyalah makhluk
Tak mampu dan tak kuasa menghalau
Bahkan ceria 4 budakpun tak nanda acuhkan
Kerja tak nanda hiraukan
Dunia serasa menjadi hambar

Karena ada kerinduan yang melebihi dari segala rindu
Ketika nanda dipertemukan
Dengan risalah yang jadi pegangan
Karena nanda selama ini selalu mencari dalam kebisuan
Berkat Ridho Sang Ilahi nanda
Temukan setitik pelita yang mengalahkan segalanya

Sekali lagi maaf nanda haturkan
Bila rindu nanda tak pernah bertepi
Mencari Ridho Sang Ilahi….
11 hours ago · Unlike · 1

Rabeah Mohd Ali MOGA MENDAPAT REDHO ILLAHI

Nanda ...
Mencari Ridho Sang Illahi
Tak seharusnya
Dilupakan empat budak
Dilupakan bapak empat budak
Mereka itu saham akhirat untukmu nanda
Taatkan suami demiNya
Dijagai empat budak demiNya
Disitulah ridho Illahi nanda
Namun ibadah wajib jangan diabaikan...

Selain itu
Mensyukuri nikmat kurniaanNya
Berperasangka baik padaNya
Redho dengan ketentuanNya
Berbuat baik sesama insan
Saling memaafkan
Tiada riak
Tiada dendam

Berbuat baik kepada Allah
Berbuat baik kepada manusia

Di situlah letaknya redho Illahi nanda
Moga nanda terpilih menjadi hambaNya yang diredhoi
Moga bunda juga menjadi hambaNya yang diredhoi
Moga semua keluarga dan sahabat handai kita mendapat Redho Illahi
Aamin Aamin Aamin Ya Rabbal A'Lamin

Karya Rha NS
29 Mac 2012
10 hours ago · Like · 1

(PETIKAN DARIPADA GROUP DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO)
29 Mac 2012
 ·  ·

    • AKU INGIN MENGOLAH SEJARAH JADIKAN PUISI SYAIR PANTUN GURINDAM
      CARA BARU MEMPOPULARKAN SEJARAH DI JIWA ANAK CUCU RUMPUN MELAYU

      Aku bukan ahli sejarah
      Tapi aku peminat sejarah
      Aku mahu menghargai sejarah
      Dengan caraku sendiri
      Aku ingin mengolah sejarah
      Jadikan puisi syair pantun dan gurindam
      Cara baru untuk mempopularkan sejarah
      Di jiwa anak cucu rumpun Melayu
      Agar mereka menghargai
      Sejarah moyang mereka
      Yang bersusah payah
      Memerdekakan negara tercinta
      Agar anak cucu dapat menumpang teduh
      Dengan aman sejahtera
      Tanpa ada permusuhan
      Yang akan membuatkan
      Negara moyangku dijajah semula
      Aku tak mahu sampainya jadi begitu
      Makanya
      Kurela
      Keringat dan darahku ini dijadikan tinta
      Pena untukku menulis
      Dengan air mata dan darah
      Dan takkan kuhiraukan lagi
      Segala penghinaan mereka ke aku
      Kerana aku berpena bukan
      Untuk dipandang mereka
      Aku menulis
      Demi pandangan dari-Nya
      Demi anak cucu rumpun Melayu

      Aku tak berhajat apa-apa dari kalian
      Tapi tolong jangan sepikan karya-karyaku ini
      Kerana ianya lahir dari hati dan kasih sayang nan suci
      Moga Allah sahaja yang dapat membalas sokonganmu itu
      Dan tolong doakan aku agar dapat berpena
      Sehingga terhenti nafas
      Terhentilah pena

      Karya Putri Rimba Niagara
      13 Ogos 2012
      PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN MALAYSIA
      31 OGOS 2012/INDONESIA 17 AGUSTUS 2012)
      13 Ogos 2012
      24 Ramadan 1433H
       ·  · "YA ALLAH MAKBULKAN DOAKU YA..." on ۞ MARI BERKONGSI ILMU ۞'s photo.


      SALAM AIDILFITRI DARIPADA PUTRI RIMBA NIAGARA

      WALAUPUN CUMA ALAM MAYA AMAT BERARTI PADA HAMBA DI RIMBA INI...TERLALU BERHARGA LEBIH BERHARGA DARIPADA PERMATA BERHARGA. SETIAP RAKAN ALAM MAYA ADALAH PERMATA HATIKU. PERMATA ANUGERAH ALLAH SWT UNTUK AKU SYUKURI. DITEMUKAN BUKAN UNTUK BERPISAH TAPI UNTUK SALING
      BERBAGI ILMU DAN BERKOMUNIKASI YANG INDAH-INDAH MENGUNDANG NUR HIDAYAH KASIH-NYA ITULAH HIKMAH DI SEBALIK PERTEMUAN INI. MAKANYA YANG SEPI DAN TERUS MENYEPI HAMBA TAK TEGA MAAFKAN HAMBA JIKA DITAKDIRKAN SEPI TAPI HATI MASIH MEWANGI SEBAGAI RAKAN ALAM MAYA..
      "SALAM AIDILFITRI MOGA RAHMAT KASIH-NYA DIIRINGI BERSAMA UCAPAN MAAF DARIKU.AAMIIN"

      SALAM AIDIL FITRI
      MAAF ZAHIR BATHIN
      DARIPADA PUTRI RIMBA NIAGARA
      12 Ogos 2012
      23 Ramadan 1433H
       ·  ·

      BERSAMA MEMARTABATKAN SASTRA DEMI ANAK CUCU 
      RUMPUN MELAYU NUSANTARA

      Moga mendapat sambutan daripada pembaca. Aamiin.
      Tahniah! Semua yang terlibat dalam penerbitan ini
      Yang amat berarti bagi warga sastra yang cintakan dunia sastra.
      Kerana dunia sastra adalah duniaku duniamu dunia semua pencinta Sastra!
      Moga terus gemilang cemerlang terbilang!
      'BERSAMA MEMARTABATKAN SASTRA DEMI ANAK CUCU RUMPUN
      MELAYU NUSANTARA!'

      PUTRI RIMBA NIAGARA
      11 Ogos 2012
      22 Ramadan 1433H

      IZINKAN AKAR-AKAR RINDUKU KULILITKAN DI HATIMU

      Seandainya kekhilafanku dalam berpuisi bernada suara kalbu tanpa suara tapi masih melukakan hatimu dan hati semua yang membacanya makanya itu adalah kelemahanku untuk memahami dirimu diri semua makanya maafkanlah aku dari lubuk jiwa yang dalam sejujurnya semua saudara seIslamku tetap kusayang biarpun kasih telah ditelan ombak rindu tapi di hati masih rindu dan berwangikan kasih dan sayang demi-Nya. Makanya kita cantumkan kasih sayang atas kealpaanku demi-Nya agar di akhirat nanti dengan izin-Nya kita jadi sahabat di Syurga-Nya. Insya-Allah Aamiin.

      Izinkan akar-akar rinduku kulilitkan di hatimu agar kasihmu kasihku sebati dalam lilitan ukhuwah persaudaran sesama Islam dalam jalinan kasih puisi yang sentiasa mewangi di hatimu di hatiku dan di hati semua. Andai kata aku pergi dulu sebelummu barulah mataku terpejam rapat kerana lilitan akar-akar rindumu kubawa pergi dalam jiwa yang tenang..damai sedama
      i kasih dan sayang yang pernah kita jalinkan di awal perkenalan kita biarpun cuma di alam maya tapi membekas di hati bawa ke mati.

      Makanya jikalah kau sudi dan sesiapa yang mengenali karyaku maafkan daku dari hujung rambut hingga ke hujung kaki kumohon maaf.

      SELAMAT MENYAMBUT SYAWAL,
      HARI KEMENANGAN YANG BERPUASA;
      MAAF ZAHIR BATHIN DIBULAN SYAWAL,
      KASIHMU KASIHKU MEWANGI SENTIASA.

      INGATAN TULUS IKHLAS DARIPADA:
      PUTRI RIMBA NIAGARA
      12 Ogos 2012
      23 Ramadan 1433H
       ·  ·

      DIRIMU AKU TEMUKAN KEDAMAIAN

      Dikala aku hilang arah
      Dimana aku terombang-ambing
      Sewaktu aku tersesat dan hanya fatamorgana di sekitarku
      Hilang dan tenggelam dalam riam jeram kehidupan..

      Adalah kau bintang terangku
      Pemandu pengelana yang telah hilang arah
      Adalah kau telaga bening di kaldera kalbu
      Adalah kau tempat teduh di kerontang hari..

      Hanya dirimu tempatku kembali
      Kepada dirimu ku temukan tempat berlabuh
      Melepas jangkar perahuku yang lelah
      Pada dirimu lah aku temukan kedamaian..

      Hanya dirimulah kekasih jiwa
      Seribu sanjung tercurah padamu
      Hanya dirimulah belahan hati
      Hanya dirimu sejati ku temukan kedamaian..

      By Nizman Ahmad
      12 Agustus 2012

      HANYA-MU KUTEMU KEDAMAIAN

      Fikiranku kusut
      Tak menentu
      Jiwaku kegalauan
      Ke mana aku selepas mati
      Apa matlamat hidupku?

      Aku bimbang sangat dengan hidup ini
      Takut kalau-kalau
      Di penghujung usiaku aku lalai..
      ALLAHU AKBAR malu aku pada-Nya

      Aku pergi ke rumah-Nya..
      Segala kekusutan hilang
      Hatiku yang galau
      Jiwaku yang sempit
      Menjadi tenang
      Lapang rasa jiwa
      Seluas-luasnya
      Aman damai fikiranku

      Rumah-Mu ini
      Mengundang damai...
      Kedamaian abadi
      Baru aku tahu
      Hanya-Mu ketemu kedamaian

      KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
      12 Ogos 2012
      23 Ramadan 1433H

      KARYA NIZMAN AHMAD & PUTRI RIMBA NIAGARA
      12 Ogos 2012
      23 Ramadan 1433H
      (PETIKAN DARIPADA GROUP PUISI LOVERS)
       ·  ·

      YANG AKU CARI

      Yang kucari sahabat akhirat
      bukan kawan dunia

      Kenapa?
      Apa bezanya
      sahabat akhirat dengan kawan dunia?

      Memang banyak bezanya
      Seperti langit dengan bumi

      Apa maksudnya?
      Kawan dunia membuat hati jadi leka
      sahabat akhirat menjadi
      penghubungku ke akhirat

      Hidup semuanya
      berdasarkan akhirat
      kerana mahu tidak mahu
      hidup di dunia
      akan menuju akhirat

      Sebab itu pentingnya
      sahabat akhirat
      menjadi pendampingku
      agar hidup ini
      terarah ke akhirat

      Ya Allah kami bersahabat
      dan bertalisiraturrahim
      semuanya keranaMU
      agar kami saling ingat
      mengingat tentang negeri
      yang kekal abadi
      negeri akhirat

      Selagi nafas ini
      dipinjamNya
      hari-hari fikirkan akhirat
      hari ini apa yang terlalai

      Selalu salahkan diri sendiri
      Kenapa aku masih lalai?
      Kenapa harus fikirkan dunia lagi?
      Kenapa tak mahu berubah?
      Sedangkan negeri akhirat
      selangkah lagi akan kutempuhi

      kerana aku tidak mahu
      penyesalan tanpa tertebus!

      Amat malang kiranya
      sampai ke negeri akhirat
      tanpa amalan yang dikira
      di sisi Allah Taala dan kalau
      ada amalan tetapi ditolak
      tanpa disedari
      rugi juga
      yang penting setiap
      amalan ikhlas
      kerana Allah Taala

      Ya Allah terimalah amalanku,
      ahli keluargaku, sahabat-sahabatku
      dan orang-orang Islam samada hidup
      dan yang telah meninggal dunia.
      Amin Ya Rabbal A’ lamin.

      Karya: Putri Rimba Niagara
      11 Ogos 2012
      22 Ramadan 1433H
       ·  ·

      AKU MAHUKAN ILMU KEMANISAN IMAN

      Aku cemburu
      orang yang solat
      sebab aku tak solat

      aku cemburukan
      orang yang berqiamulail
      sebab aku tak tahu apa itu qiamulail

      aku cemburukan
      orang yang pandai mengaji
      sebab aku tak pandai

      aku cemburukan
      orang yang berpuasa
      sebab aku tak pernah berpuasa

      aku cemburukan
      orang yang pergi haji
      sebab aku belum pergi

      aku cemburukan
      mereka yang bersedekah
      sebab aku bakhil

      aku cemburukan
      mereka yang berzakat
      sebab aku tak berzakat
      biarpun harta melimpah ruah

      aku cemburukan
      mereka yang suka berbuat baik
      sebab aku anti kebaikan
      sukakan kejahatan

      aku cemburukan
      mereka yang suka berkata yang baik
      sebab aku suka mengumpat mengeji
      menyakiti hati orang
      aku rasakan akulah yang kaya
      akulah yang berkuasa
      akulah yang mempunyai segala yang
      manusia idamkan kemewahan hidup di dunia ini

      baru aku tahu kini
      sebenarnya aku terpedaya dengan
      keegoaanku sendiri yang leka dan lalai

      salah aku juga
      punca aku cemburu kepada mereka
      kerana aku tak tahu
      apa itu
      syahadah
      solat
      puasa
      zakat
      menunaikan haji di Mekah
      Rukun Islam
      yang mesti diamalkan
      dan diimani oleh semua
      orang Islam selagi
      hidup mesti dilakukan
      kerana taatkan perintah Allah.

      Ya Allah ...aku jahil
      aku tak tahu semua ilmu
      yang patut kutahu
      mulai
      detik ini
      saat ini
      sampai bila-bila pun
      aku mahu belajar
      ilmu yang patut aku tahu
      ilmu kemanisan iman.

      Ya Allah...bukakan
      hatiku seluasnya
      untuk
      mencari
      dan
      memiliki
      ilmu kemanisan iman.

      Ya Allah...bukakan
      hati bakal guru-guruku
      mengajarku dengan setulusnya keranaMu
      biar ilmu yang dicurahkan
      meresap terus ke dalam
      roh dan jasadku.

      Yang aku tahu
      neraka tempat yang mengerikan
      dan menakutkan
      segala azab sengsara akan
      dibalas kepada orang yang lalai
      lalai berpunca kerana tak berilmu
      jahil kenapa aku dihidupkan di dunia ini
      aku tak mahu menjadi si jahil yang ego
      rugi dunia akhirat!

      Yang aku tahu
      Syurga tempat segala nikmat yang mengasyikkan
      dihadiahkan kepada orang yang taat kepada Allah
      orang yang semasa hidup di dunia ini
      merasai kemanisan iman.

      Ya Allah aku perlukan ilmu Kemanisan Iman
      agar aku dapat mencintaiMu dengan setulus hatiku.

      Ya Allah terimalah taubatku
      kerana aku si jahil yang sombong
      hidupku selama ini menyeksakan
      rohku sendiri
      kesian rohku yang terseksa...
      berduka di atas kejahilanku.

      Duhai roh maafkan aku
      biarkanmu terseksa dan berduka
      aku terlalai untuk
      menunaikan keperluanmu
      iaitu ilmu Kemanisan Iman
      akan ku belajar dan memiliki
      ilmu Kemanisan Iman
      tanpa jemu dan bosan
      sehingga terhenti nafasku!

      Karya: Putri Rimba Niagara
      11 Ogos 2012
      22 Ramadan 1433H
       ·  ·


      SAYANGKU SAYANGMU

      BismillahirRahmanirRahim
      Assalamualaikum wr wb

      Salam rindu dariku untuk semua teman di ombak rindu
      Kurindu kalian serindu rindunya
      Apa kabar kalian semua yang dikasihi
      Sudah lama kita tak ketemu di ombak rindu
      Di ombak rindulah kita selalu bercanda
      Bercanda tentang hati
      Bercanda tentang rindu
      Bercanda tentang cinta
      Bercanda tentang perasaan
      Semuanya meluahkan apa yang tersirat di hati
      Yang berbunga cinta
      Yang berkudup rindu
      Yang berawan gerhana
      Yang berceria pelangi cinta
      Rindu dan cinta penawar sepi
      Pabila pelangi cinta datang hilanglah sepi

      Semuanya bermadah
      Tentang rindu
      Tentang cinta
      Tentang sepi

      Rindu yang dirindui
      Cinta yang dicintai
      Sepi yang disepikan
      Semua terangkum dalam
      Bahasa jiwang-jiwang

      Di sini ku yakin semuanya
      Berjiwa jiwang-jiwang
      Mereka yang berjiwa jiwang-jiwang
      Pastinya seorang yang
      Penyayang
      Berlembut hati
      Pemaaf
      Berkata yang mengundang
      Rindu
      Sayang
      Cinta...
      Rindu ...sayang...cinta...
      Semuanya kerana-Nya

      Semua insan tiada yang sempurna
      Adatlah jika wujud terasa hati...sakit hati...menderita hati
      Tapi jika diikutkan hati pasti merana diri
      Untuk mengikis yang negatif itu
      Saling memaafkan
      Saling melupakan
      Buang yang keruh ambil
      Yang jernih
      Barulah datang yang jernih-jernih belaka
      Pabila fikiran sudah jernih
      Tiada apa yang difikirkan lagi
      Adalah sebuah
      Persahabatan yang indah-indah
      Berkata yang indah-indah
      Tiada dilukai dan terlukai
      Kerana sudah sayang menyayangi
      Dan tiada rasa iri di hati
      Melainkan
      Sayangku sayangmu
      Kerana-Nya
      Barulah aman roh dan jasad
      Hidup bertemanan
      Bagaikan di Syurgawi
      Insya-Allah Aamiin

      KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
      10 Ogos 2012
      21 Ramadan 1433H
       ·  ·


      CINTA NEGARAKU! CINTA NEGARAMU!

      MERDEKA NEGARAMU! MERDEKA NEGARAKU!

      Terima kasih Rakyat Indonesia/Malaysia kerana sudi memberi dukungan/sokongan kepada Dunia Sastra/Sastera Putri Rimba Niagara...
      Moga Allah SWT sajalah yang dapat membalas segala kebaikan semua. Aamiin.
      SALAM RAMADAN
      SALAM SYAWAL
      SALAM KEMAAFAN
      SALAM UKHUWAH KASIH ANTARA DUA BENUA
      SALAM KEMERDEKAAN BUAT SEMUA RAKYAT INDONESIA/MALAYSIATERCINTA
      MOGA INDONESIA DAN MALAYSIA SENTIASA SENADA SEIRAMA DALAM MEMARTABATKAN KHAZANAH WARISAN BANGSA RUMPUN MELAYU NUSANTARA SEBAGAI HADIAH KITA UNTUK GENERASI MASA HADAPAN!
      MERDEKA...MERDEKA...MERDEKA...
      MERDEKA NEGARAMU! MERDEKA NEGARAKU!
      DALAM RAHMAT KASIH NUR ILAHI
      AAMIIN YA RABBAL A'LAMIN

      INGATAN TULUS IKHLAS DARIPADA:

      PUTRI RIMBA NIAGARA
      ISTANA RIMBA NIAGARA
      MALAYSIA/INDONESIA
      5 Ogos 2012
      15 Ramadan 1433H
      (PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA
      PADA 17 AGUSTUS 2012/MALAYSIA 31 OGOS 2012)
      Like · · See Friendship · 21 hours ago ·
      Ahmad Tajuddin Khai Noor Garjito Gondokusumo and Enie Tirta Anggripura like this.

      NEGARAMU KUKASIH NEGARAKU KAU SAYANG!

      Kerana-Nya aku jatuh cinta dengan Mataram
      Kerana-Nya aku jatuh cinta dengan Indonesia
      Kerana-Nya aku jatuh cinta dengan bangsa Indonesia
      Moga cinta kerana-Nya ini bisa menjadikan Malaysia dan Indonesia
      dua negara berjiran
      sehati sejiwa
      senada seirama
      berpadu kasihkan negara
      negaramu kukasih
      negaraku kau sayang
      bila kasih sudah terpatri
      tak akan ada
      benci membenci
      dengki mendengki
      dendam mendendam
      jatuh menjatuh
      yang ada
      saling mempertahan cinta bernegara
      kau pertahan negaraku
      aku pertahankan negaramu
      saling mempertahankan
      itulah lambang cinta sejati
      antara dua negara
      bila cinta sejati terpatri
      di kalbu setiap rakyat
      negaramu negaraku
      kebudayaan negaramu disanjung
      kebudayaan negaraku dijunjung

      Apa saja perjuangan untuk memartabatkan :

      Institusi diRaja Melayu
      Kepahlawanan Melayu
      Bangsa Melayu

      Kita sama bersumpah setia untuk saling menyokong/dukungan
      tanpa mengenal samada dia raja atau rakyat yang penting
      bersemangat juang seperti kita...
      karena dialah rakan seperjuangan kita sampai kapan pun!

      Karya Putri Rimba Niagara
      11 Mac 2012

      Masyarakat Adat Mataram Ungkapan hati anda saya sosialisasikan di beberapa forum di Jogja, semoga keluarga besar kami membacanya.
      20 minutes ago · Like

      Putri Rimba Niagara:

      Terima kasih kerana sudi menghargai suara hati saya yang sungguh-sungguh menyayangi negaramu negaraku kerana-Nya.

      (PETIKAN DARIPADA MASYARAKAT ADAT MATARAM)
      11 Mac 2012
      PUISI DISIARKAN SEMPENA MERAIKAN HARI KEMERDEKAAN INDONESIA
      PADA 17 AGUSTUS 2012/MALAYSIA 31 OGOS 2012
      8 Ogos 2012
      19 Ramadan 1433H
       ·  ·


      KASIH BERTAUT RINDU
      Fiapradita, 7 Agustus 2012

      Sang Rembulan
      Tahtanya telah hanyutkan
      Mahligai cinta
      Setiap saat selalu kurindu

      Padanya dulu aku bersinar
      Namun cahya-Nya
      Telah beralih pulih

      Airmata sering tercurai
      Karena rindu terkalang dinding baja
      Namun genangan kepedihan semakin dalam

      Ada yang terlepas namun hati tetap membekas
      Rinduku tetap bersemayam
      Pada angin malam yang selalu berhembus

      Lihatlah hati ini juga berdarah
      Karena yang jadi milik telah terenggut
      Padanya diri selalu bersama

      Dalam setiap tarikan nafas
      Kini hilang terhempas
      Namun bila Sang Khalik member ijin
      Semoga masih tetap bersama

      Alam maya alam tak terlihat
      Namun hati tetap terikat
      Rinduku akan selalu bersenandung
      Pada cerita indah dan senandung

      Biarlah waktu yang membatasi
      Namun uliran kasih tetap terikat
      Biarlah jelaga tetap menghitam
      Namun salju putih telah menanti

      Lihatlah teriakan bahagia para bocah
      Menghibur lewat shalawat
      Kepada Kekasih diseberang lautan
      Mereka akan selalu berkejaran
      Melintas ombak kerinduan
      Pada hati yang selalu menanti

      Mungkin Kunta-Kunte telah pergi
      Namun kasihnya tetap bersinar
      Bagai pualam dilautan
      Dan kemilau mutiara
      Hangatkan hati kita yang selalu merindu
      Dalam kasih tak terkira
      Karena kasih kita
      Berasal dari Allah Jallalu…
       ·  ·

      • like this.
        • Pradita Fia makasih berkenan membaca..
        • ATAS DASAR CINTA KERANA-NYA

          SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLHU AKHBAR
          Pertemuan kita tidak dirancang
          Tapi pertemuan kita adalah sengaja dirancang-Nya
          Jika kita yakin kasih suci kita adalah Kurniaan dari-Nya
          Kita tak akan rasa untuk saling luka melukai
          Untuk saling kecewa akibat luka perih
          Yang ada di hati untuk terus sayang menyayangi
          Biarpun sekadar di alam maya
          Saling faham memahami
          Saling sokong menyokong/dukungan
          Saling berbagi ilmu
          Saling berkomunikasi
          Saling berkorban demi sahabat
          Saling membantu biarpun sekadar pandangan
          Semuanya menjalinkan ikhatan ukhwah dalam redha Ilahi
          Itulah hikmahnyadi sebalik pertemuan kita
          Atas dasar cinta dan kasih kerana-Nya

          Andai kata terpisah juga
          Biarpun belum sempat ketemu
          Itu adalah kelemahan diriku sendiri
          Harap maafkanlan aku
          Jangan disimpan di dalam hati
          Tapi itu adalah demi kebahagiaan
          Semua pihak...
          Ku berundurkan persahabatan
          Tak semestinya kumembenci
          Yang ada di hati ini
          Bunga kasihmu tetap abadi
          Biarpun di dunia tak jadi realiti
          Di Syurga kita bertemu
          Itulah realiti yang ku doakan
          Demi sebuah Pertemuan
          Atas dasar cinta kerana-Nya
          Itulah tandanya aku
          Benar kasih dan sayangkanmu
          Duhai semua sahabat alam mayaku

          KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
          7 Ogos 2012
          18 Ramadan 1433H
        • Pradita Fia SANG PUJANGGA BENUA
          Fiapradita, 7 Agustus 2012

          Tetaplah mewangi wahai kekasih
          Walau tak ada sapa yang mengubris
          Tetaplah menari wahai ukiran tangan sang pujangga

          Karena ada ataupun tiada dirimu tak ingin dipuja
          Karena pujian makhluk hanya sebatas kata
          Namun nilai ibadah yang tertanam
          Dalam setiap untaian manis kata dan kalimatmu

          Akan terkenang sepanjang masa
          Bila saatnya diri berlebur tanah
          Anak cucu akan tetap memelihara

          Karena tulisanmu adalah mahakarya sang pujangga
          Yang bersenandung tak pernah henti
          Yang bernyanyi dengan merdu
          Yang bergerak dengan gemulai
          Yang bertaut disetiap hati insan

          Pada tulisanmu ada karya diatas karya
          Yaitu karya Sang Pencipta
          Karena dengan gerakan dan Ridho-Nya
          Lahir karya-karya indah

          Yang tak lekang dimakan jaman
          Yang tak hanyut dibawa gelombang
          Yang tegar berdiri walau tsunami menerjang
          Tetaplah berkarya wahai hati pujangga
          Kami tetap merindukan nya….
        • Rabeah Mohd Ali MOGA KASIH DAN SAYANG KITA DIREALITIKAN DI SYURGA AAMIIN

          Dari Allah aku datang dari Allah aku dikembalikan
          Moga Rahmat Kasih dan hidayah dari-NYa
          Setiasa hadir dalam diriku dalam dirimu dalam diri semua
          Berkat kita menulis tanpa lelah dan jemu
          Untuk bersama merasai nikmat-Nya
          Meng-Agungkan-Nya Mencintai-Nya Merindui-Nya
          Berkasih sayang semua-NYa kerana-NYa
          Menulis bukan untuk dipuji
          Bukan untuk meraih keuntungan dunia
          Tapi kita menulis untuk meraih Belas Ehsan-Nya
          Agar terbalas rindu dan cinta kita pada-Nya
          Manalah tahu di akhirat nanti kita bisa ketemu
          Biarpun di dunia kita cuma bertemu di alam maya
          Dalam hati terguris dilukai disepikan tidak mengapa...
          Kerana kelukaan di hati ...kita terus sepi selamanya
          Tapi itu cumalah di dunia...dunia sementara
          Tapi di akhirat kasih dan sayang kita jadi realiti
          Di dunia kita terhalang kasih dan sayang
          Tapi di akhirat Allah mengizinkan
          Kerana di hati kita masih ada kasih dan sayang
          Dan saling memaafkankan walaupun tak terlafaz
          Atas ketidaksempurnaan diri egoaan hati untuk melafazkan
          Tidak mengapa itu semua ada hitungan dari-Nya
          Asalkan kita tetap ada merasakan jiwa kita adalah hamba-Nya
          Yang sentiasa ingin pulang bertemu-Nya dalam tenang
          Redho lagi DiRedhoi
          Makanya kita padamkan segala sifat mazmumah yang ada
          Di kalbu biarpun mereka tak tahu tapi Tuhan Tahu
          Dan Tuhan akan ampunkan semua hamba-Nya
          Selagi hamba-Nya berjiwa hamba
          Tiada sebesar zahrahpun untuk membangga diri
          Apa tah lagi menyombing diri
          Kerana pakaian sombong adalah layak
          Hanya untuk Allah Azzawajallah

          Mulai detik ini dan saat ini
          Kita bersama berjanji
          Untuk menulis berkarya
          Nan indah-indah
          Seperti indahnya
          Taman-Taman Syurga
          Manalah tahu kita dapat
          Teruskan kasih dan sayang kita
          Di Syurga berkat kita
          Berbahasa Syurga
          Berhati Syurga
          Kita mengundang rindu dan cinta-Nya
          Yang tak jemu bertamu di hati kita
          Lalu air mata kerinduan dalam esakan tangis
          Betapa kita benar-benar rindu-kan-Nya
          Dan percaya DIA
          Maha Pengasih Maha Penyayang
          Membalas Rindu dan cinta kita
          Insya-Allah Aamin

          JIka dengan izin-Nya nanti
          Di Taman-taman Syurga
          Kita bercanda bersama
          Berlari-lari ditiup
          Bayu Syurga
          SUBHANALLAH ALHAMDULILLAH ALLAHU AKBAR
          Amat bahagia kita di kala itu
          Bersyukur kita diketemukan di dunia dulu
          Kerana kasih sayang kita
          Biarpun pertemuan cuma di alam maya
          Tapi DiRealitikan di Syurga-Nya
          Inilah pertemuan
          Atas dasar cinta kerana-Nya
          Insya-Allah AAmiin

          KARYA PUTRI RIMBA NIAGARA
          7 Ogos 2012
          18 Ramadan 1433H
          August 7 at 2:52pm ·

          (PETIKAN DARIPADA WALL GRUP DIALOG RUMAH SASTRA BORNEO, GRUP PAGUYUBAN KELUARGA PAHLAWAN INDONESIA , GRUP MASYARAKAT ADAT MATARAM ,&
          WALL RATU RIMBA NIAGARA)
          13 ogos 2012
          24 Ramadan 1433H

0 comments:

Post a Comment

 
;