Friday 12 July 2013

LEBIH BAIK JADI PENGEMIS TANPA MENGAMBIL HAK ORANG LAIN DARIPADA MENJADI KAYA TAPI MENGAMBIL HAK ORANG LAIN (TAMAK)




Hampir Sebagian Besar Manusia Itu Memiliki Sifat Tamak Dan Gak Tau Bersyukur . . .
Jadi Do'a Hamba Di Bulan Suci Ramadhan Ini . . .

" Ya ALLAH Jauhkan Hambamu Sifat Seperti Itu , Biarlah Hambamu Ini Hidup Sederhana Dan Miskin , , Tapi Berikanlah Hamba Sifat Kaya Hati . . Sifat Yang Selalu Menolong Orang Di Saat Mereka Membutuhkan Pertolongan Hamba , , , Amin Ya ALLAH . . . "
1Unlike ·  · Unfollow Post · 
  • You and 9 others like this.
  • Pangeran Itoe Oely'x Bunda Indah @ Aminnnn , , , Makasih Ya Bunda Indah . . . 
  • Ratu Rimba Niagara ANTARA KAYA HARTA KAYA HATI MANA SATU PILIHAN KAMU?
  • Pangeran Itoe Oely'x Kak Ratu @ Demi ALLAH Hamba Memilih Kaya Hati Kak Ratu . . . 
  • Ratu Rimba Niagara jika kamu kaya hati tapi kamu miskin harta
    ke mana pergi kamu dihina hingga kamu makan hati
    adakah kamu sanggup hidup dalam hinaan?
  • Pangeran Itoe Oely'x Kak Ratu @ Insyaallah Itu Tidak Akan Terjadi Dan Belum Pernah Terjadi Dalam Hidup Hamba Kak Ratu , , Justru Setiap Kali Hamba Membantu Orang Lain Hamba Mendapatkan Lebih Dari Pada Itu . . Karena ALLAH Swt Maha Adil Dan Maha Mengetahui . . . 
  • Ratu Rimba Niagara Andainya Allah jadikan kamu kaya hati kaya sekayanya hati...
    dalam satu masa Allah uji kamu...karna kamu hendak mempertahankan kekayaan hati kamu itu Allah uji kamu sehingga kamu menjadi pengemis...adakah kamu bisa lakukan itu demi mempertahankan kekayaan hatimu itu?
  • Ratu Rimba Niagara Fokuskan kepada soalan yang ditanya jika Allah uji kamu ...demi mempertahankan kekayaan hati kamu itu adakah kamu rela menjadi pengemis?
  • Pangeran Itoe Oely'x Kak Ratu @ Lebih Baik Jadi Pengemis Tanpa Mengambil Hak Orang Lain Daripada Menjadi Kaya Tapi Mengambil Hak Orang Lain ( T A M A Q )
  • Ratu Rimba Niagara JIKA BEGITU PRINSIPMU ADIKMU EMANG LAYAKLAH KAMU MENJADI PEMIMPIN UNTUK RAKYATMU...SEJUJURNYA MEREKA PASTI TIDAK SALAH MEMILIHMU DINOBATKAN SEBAGAI PEMIMPIN . KAKAKMU SALUT SAMA KAMU 3 KALI YA....
  • Pangeran Itoe Oely'x Kak Ratu @ Makasih Kak , , , Tapi Sebenar-y Itu Adalah Didikan ALm.Papa Dan ALm.Mama Saya Kak . . . 
    Dulu Waktu Alm.papa Masih Bea Cukai Alm.Papa Saya Pernah Menangkap Berbatang-Batang Emas Barang Ilegal , , , Tapi Alm.Papa Saya Tidak Tergiur Dgn Itu Semua Krn Beliau Tau Kalau Itu Bukan Hak-y Melainkan Hak Negara . . . 
    Jadi Alm.Papa Itu Mengajarkan Pada Kami Semua Anak2-y " JANGAN PERNAH KITA MENGAMBIL YANG BUKAN HAK DAN MILIK KITA " . . . Jadi Insyaallah Itu Akan Jadi Pegangan Hidup Saya Kak . . . AMinnnnnn
  • Ratu Rimba Niagara Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin.
  • Ratu Rimba Niagara INDAHNYA SEDEKAH INDAHNYA ISTANA SYURGA

    Ibu ...tak lama lagi kita akan menyambut Ramadhan....
    gimana ibu...makanan untuk dimakan hari ini pun nggak ada...

    Tak apalah nak...kita makanlah apa yang ada...

    Pokoknya semuanya nggak ada...kita kena berlaper ibu...

    Berlapar itu lebih bagus daripada kita meminta-minta nak...

    Kenapa ya buk...orang-orang kaya ini nggak yang ada suka
    membantu orang miskin seperti kita... mereka mau kita
    melutut di kakinya belum tentu mahu berbagi nikmat harta
    yang mereka miliki...

    Nak...orang miskin ni...dipandang hina orang kaya nak...
    orang kaya baginya akan jadi miskin jika mereka bersedekah walaupun
    dengan sekeping roti canai....

    Ibu....saya mau keluar sekejap...ibu tunggu saja di rumah
    zikir banyak-banyak untuk hilangkan laper ya buk...

    Si anak tadi pergi ke rumah orang yang paling kaya di kampung itu.
    secara kebetululan orang kaya itu sedang bersarapan pagi dengan
    10 keping roti canai.....

    Si anak itu menghampiri si kaya.

    Pak...boleh tak berikan saya sedikit roti canai yang bapak punya...."

    Pergi kamu dari sini ...aku jijik lihat kamu ini ...taunya kamu
    minta...minta ...di sini bukan untuk meminta sedekah...pergi kamu dari sini ...!!!"

    Si anak tak berputus asa...pergi juga merayu-rayupenuh simpati apabila mengenangkan
    ibunya dirumah kelaparan...

    Pak...kasihanilah saya...udah tiga hari saya dan ibu saya tak makan...tak rugi bapak sedekah kan sekeping roti canai pun udah memadai.
    Saya bukan minta uang bapak...saya cuma minta sekeping roti canai untuk saya makan dengan ibu saya..pak...tolong kasihani saya pak..."

    Kenapa kamu degil sangat...pergi kamu...! Pergi kamu dari sini..."
    Marah si kaya yang amat sangat lantaran itu di balingkan roti canai ke muka si anak itu...

    Anak itu terus lari bersama dengan sekeping roti canai yang dibalingkan oleh si kaya.

    Sampai di rumah ibunya masih berzikir.

    " Ibu...ini rejeki kita...ibu....ibu makan separuh saya makan separuh buk..."

    "Syukur Alhamdulillah...Allah berikan kita rejeki tanpa sangka-sangka bolehlah mengalas kelaparan kita...kita angkat tangan ya nak agar Allah merahmati orang yang menyedekahkan kitaroti canai ini."

    Si anak menangis apabila mengingatkan gimana dia dimaki hamun oleh si kaya raya dan membaling roti canai itu ke wajahnya dan roti itu jatuh di ke tanah."

    "Kenapa anak nangis? Apa yang telah tejadi nak?"

    "Marilah kita sama doakan yang sedekah roti canai ini pada kita ya buk...moga Allah balas dengan sebuah istana di Syurga. Aamiiin ya Rabbal A'Lamiin."

    Si kaya yang membalingkan roti canai itu tika pergi ke kantornya telah berlaku kecelakaan jalanraya dan mati ditempat kejadian.

    Roh si kaya kaget gimana dia boleh memiliki sebuah Istana Syurga yang indahnya tidak dapat
    dibandingkan dengan istananya di dunia.

    Baru dia sadar bahawa roti canai yang dilemparkan kepada anak si miskin itulah yang menyebabkan dia diKurniakan Allah sebuah Istana Syurga yang indah....Subnallah jika dia tahulah begini hebatnya nikmat bersedekah bukan setakat sekeping roti canai saja malah istana dan uangnya yang banyak itu diinfakkan ke jalan-jalan Allah....tapi dia cuma memiliki sebuah Istana Syurga sahaja itu pun berkat doa si miskin yang mendoakannya walaupun didermakan sekeping roti canai dengan keadaan yang amat menyedihkan!.

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    22 Syaaban 1434H
    39 minutes ago · Like · 1
  • Pangeran Itoe Oely'x Ka Ratu @ Makasih Kak . . . 
  • Ratu Rimba Niagara KEJARLAH AKHIRATMU KARENA DI SANA AKAN KAU TEMUI DUNIAMU!

    Anakku Androgini Asmaragama...
    kejarlah akhiratmu di sana akan kau temui duniamu
    kata-kata terakhir yang kuingat sampai kini sepanjang hayatku

    Masa ibu bilang ke aku
    aku masih nggak ngerti apa makna kejar akhirat
    yang aku tahu aku kejar duniaku sendiri
    aku hidup dalam dunia aku sendiri
    dunia remaja yang gila-gila permotoran dan muzik

    Segala yang dinasihati ibu aku tak dengar
    aku tak paham
    aku saja buat-buat tak paham

    Tapi ibu tak pernah berhenti
    berkata-kata memujuk aku
    supaya jatuh cinta dengan Allah swt

    "Kejar nak...kejarlah akhiratmu...itulah duniamu sebenarnya nak...
    bukan dunia yang sementara ini nak...."

    Pada suatu hari aku memandang ibu dengan penuh kesayuan...
    ibu berpakaian solat sambil jarinya membilang butiran tasbih putih pemberian
    Almarhum ayahandaku.

    "Nak...tiada apa yang hendak ibu hadiahkan padamu nak...nak ambilah tasbih ni berzikirlah ingat Allah banyak-banyak nescaya jiwamu akan tenang nak...nak
    mari kemari nak...ibu nak bisikan ke telingamu...."

    Aku akur dengan kehendak ibuku. Ibuku membisikkan ke telingaku,
    "Kejarlah akhirat mu karena disana akan kau temui duniamu ...ikut apa yang
    ibu mahu ajarkan ini nak...

    أشهد أن لا إله إلاَّ الله و أشهد أن محمد رسول الله

    Setelah habis membisikan kalimah syahadah di telingaku ibuku terus meninggalkan aku buat selamanya.

    Dalam linangan airmata aku berdoa kepada Tuhan, "Ya Allah Kau balaslah cinta ibuku pada-Mu dengan balasan Syurga Firdausi

    ~آمِيّنْ... آمِيّنْ.... آمِيّنْ.. يَ رَ بَّلْ عَلَمِيّنْ ~

    Sahabatku yang Bernama Androgini Asmaragama...
    Moga roh ibumu dimasukkan Allah ke Syurga Firdausi Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin

    Kukarangkan puisi ini istimewa buatmu agar kau memahami apa yang tersirat di sebalik pesanan terakhir ibumu ke kamu...."KEJARLAH AKHIRATMU...ITULAH DUNIA SEBENARMU" PESANAN YANG AMAT TERKESAN UNTUK DI HAYATI OLEH SEMUA YANG MASIH BERPELUANG HIDUP DI MUKA BUMI INI YANG SEMENTARA INI.

    Rakan dunia akhiratmu,
    Ratu Rimba Niagara
    28 Syaaban 1434H
    7 Julai 2013M

www

0 comments:

Post a Comment

 
;