Saturday 13 July 2013

PENGAJIAN DI MASJID PENUH DENGAN KASIH SAYANG



DANA SASTERA DISIARKAN LAMBANG CINTAKU KEPADA YANG BERGELAR KANAK-KANAK ...NENDA SAYANG KALIAN SEMUA KERANA ALLAH TAALA MAKANYA HARGAI KASIH SAYANG NENDA SETULUS HATIMU SAYANG...(BHG 1)

RECENT POSTS

Nooraini Mydin
Saya tak faham kenapa ada orang yang suka membawa anak kecil ke Masjid sedangkan mereka tidak berupaya mengikuti imam menunaikan solat Tarawih tetapi cuma menganggu orang lain yang cuba menunaikan ibadat.
Like · · Unfollow Post · Share · 3 hours ago
5 people like this.

Muhammad Hifni Mungkin berfikir, agar si anak tersebut mengetahui ajaran-ajaran islam, dan mendidiknya dengan hal yang baik,,, itu suatu hal yang bagus, tetapi jika anak tersebut mengganggu lebih baik di tegur dengan hati yang tenang...!!!

Zulkarnian Mazlan Saya setuju dengan kedua dua pendapat ini , tapi adakala bagai dikatakan oleh Tuan Nooraini Mydin , perbutan baik mendidik anak ke masjid itu menjadi dosa pula kepada ibu dan bapa kerana anak anak mereka mengganggu kekhusyukan dan ketenteram jemaah semasa menunaikan solat .... kita kena ingat , syaitan mempunyai berbagai cara untuk menyesatkan dan melalikan kita
2 hours ago · Like · 3

Muhammad Hifni Mungkin jika pertama seseorang tersebut membawa sang buah hati boleh saja, dan di lihat jika sang buah hati mengganggu / membuat Onar di masjid, kita boleh menegurnya kepada ke 2 orang Tuanya, berharap anak ini di hari ke 2 jangan di bawa untuk ke masjid jika sang anak ini hanya untuk menggangu... Para jama'ah yang lain.
2 hours ago · Like · 1

Nooraini Mydin Masalahnya, kanak-kanak ini langsung tidak makan teguran. Kalau anak kita tidak berdisiplin, lebih baik tinggal saja di rumah. Kalau mereka betul-betul ingin belajar berjemaah, memang baik tetapi ini cuma seperti "outing," cuma penjaga dapat "berehat" daripada tanggungjawab mengawal anak sendiri.
Selepas pengalaman ini saya lebih puas hati membuat Tarawih di rumah, walaupun tidak dapat ganjaran solat berjemaah, tetapi lebih sempurna.

Ratu Rimba Niagara Tapi di Mekah Mukarramah tak jadi masalah pun ...setiap kali berjemaah disambut oleh tangisan gema anak-anak menangis...barangkali kerana inilah ilmu pasakan tauhid ibubapa mereka jadi taat dengan Tuhan bila dewasa tidak seprti di Malaysia anak-anak kecil diperkecilkan malah dimarah-marah oleh ahli jawatan kuasa masjid hingga bila mereka dewasa menjadi trauma untuk ke masjid...macam mana itu ya...
about an hour ago · Edited · Like · 1

Muhammad Hifni Betul yang di bicarakan Ustzh Ratu Rimba Niaga, dengan lama kelama'an pasti akan Sang Buah hati dengan nasihat ke 2 Orang Tuanya akan paham dengan apa yang di lakukan di dalam Mesjid. Itupun semua tergantung pola fikir masing-masing, karna manusia itu mahluk yang sempurna, dia berhak untuk memilih ingin menjadi malaikat atau Syaiton, dengan keyakinan masing2...

Ratu Rimba Niagara Memang tidak dinafikan kenakalan kanak-kanak menggugat kesabaran kita berjemaah di Masjid tambahan pula bila dekatnya Aidil Fitri...mereka bermain mercun...hingga ada jemaah muslimat yang terperanjat hingga melatah tika solat terawih...mana lagi dengar bunyi dum dam dum dam bunyi mercun yang kuat meledak lagi...mana lagi bunyi melatahnya jemaah muslimat lagi...memang tak kusyuk dibuatnya..benar-benar mencabar kesabaran kita mahu bersolat terawih...barangkali inilah dinamakan dugaan untuk mendapat ganjaran pahala solat Terawih....SABAR AJE LAH.....kanak....kanak...nanti jika kamu sudah besar baru kamu faham dan pasti kamu tergelak bila mendengar nenekmu melatah tika solat terawih....nakalkan kamu....

Ratu Rimba Niagara Kita semua pernah bergelar kanak-kanak...hidupnya tahu gembira je...berkawan...nakalnya Masya- Allah...tapi dalam kenakalan hendak juga pergi berjinak-jinak ke masjid ..bila sampai di masjid dikutuk di hina malah dipukul sambil mengatakan anak Syaitan bin Iblis oleh ahli masjid...kerana setiap kali dimalukan oleh ahli masjid dan mereka-mereka yang sempurna imannya ....kanak-kanak tersebut terus membenci ahli masjid dan yang lebih parah sekali membenci masjid sampai ke dewasa...dalam hal ini siapa yang hendak kita persalahkan?
Adakah ibubapa...ahli masjid..dan mereka yang sempurna iman?
Sepatutnya masjid tempat pendidikan ilmu tauhid di jiwa kanak-kanak. Jika kita dapat selamatkan tauhid mereka dengan hormat kita kepada mereka ..tunjukkan rasa belas kasihan dalam kasih sayang...pasti mereka tidak akan membenci masjid ...tidak menjauhi masjid.

Cuba kita perhatikan di gereja...mana-mana masyarakatnya yang tiada tempat perlindungan ...dialu-alukan datang ke gereja...di sana mereka yang teraniaya dilayan dengan penuh prihatin dan kasih sayang ...tiba masanya waktu sembahyang mereka ajak mereka ke gereja....mereka yang dilindungi bukan saja suka ke gereja malah menjadi menyebar agama kristian.

Alangkah indahnya jika semua masjid-masjid di Malaysia ini dijadikan tempat perlindungan bagi mereka yang terania ...ini tidak lagi dipandang hina ...dikutuk ...macamlah hina sangat mereka di mata ahli masjid dan orang alim ulama. Adakah ini cara pengajaran Islam. Sedangkan Islam ini indah dan menggalakkan penganutnya berkasihan belas di antara satu sama lain.

Jika kerajaan ambil perhatian mengenai perkara ini mengwujudkan pusat-pusat perlindungan kepada mereka yang hilang arah tujuan hidup segera ke Masjid...diberikan perlindungan dengan sepatutnya.

Barulah benar konsep masjid itu sendiri mengimarahkan masjid dengan kominiti masyarakat hidup saling bergotong royong dalam perkara-perkara kebajikan penuh dengan belas kasihan dan berkasih sayang kerana Allah Taala.

Ratu Rimba Niagara Begitu juga di sekolah Agama atau pondok tahfiz...samada dikelolakan oleh kerajaan atau swasta...ustaz dan ustazahnya ...garang-garang belaka...cara pengajaran mereka macam samseng ..bahasa maki hamun je...tak sesuai mengajar di sekolah agama....ada kah murid yang bebal (bodoh atau begok diambil jarum terus di cucuk ke cuping teling pelajar agama dan ustaz main sepak terajang je mulut pelajar yang sedang makan sampai tersebur nasi di mulut..memang tak peliklah ada ustaz mendera pelajar sampai mati pelajar itu dikerjakan. Dan memang tak pelik lagi kenapa bila pelajar dari sekolah agama bila dewasa menjadi bencikan agama Islam ...seumur hidup gara-gara ustazah dan ustaz yang macam samseng. Di sini siapa yang hendak kita persalahkan. Makanya penting kita semua memperbetulkan semua yang berbentuk kezaliman dalam diri kita sendiri agar dapat diperbetulkan pada masyarakat demi menyelamatkan tauhid anak-anak remaja kita. Moga Allah swt membantu kita dalam membetulkan kekhilafan kita melayani generasi yang bakal kita tinggalkan. Moga berkat kerjasama semua pihak generasi yang kita tinggalkan, berakhlak, iman berpasakkan ilmu tauhid yang kukuh kepada Allah swt maka tersebar luaslah ajaran Islam di serata dunia In Shaa Allah Aamiin Ya Rabbal A'Lamiin. 'HIDUP SENTIASA BERKASIHAN BELAS BERKASIH SAYANG KERANA ALLAH TAALA BAGAIKAN TAMAN-TAMAN SYURGA INDAHNYA'

SAHABATKU DITELAN BUMI BERSAMA ADIKKU!

Kata ibu aku anak yang nakal,
Pening kepala ibu melayani kerenahku;
Bukan niatku menjadi nakal,
Sudah lumrah kanak-kanak begitu.

Kesusahan keluarga tidak kupeduli,
Kerana ibu dan ayah terpisah sudah;
Aku bersedih kenapa nasibku begini,
Kebahagiaan keluarga semuanya musnah.

Biarpun ibu dan ayah tidak sehaluan,
Namun kumasih harap mereka bersatu;
Kuberjauhan setiasa rindu-rinduan,
Demi kasih dan sayang rasa tak jemu.

Rasa bahagia tinggal di sini,
Rumah Anak Yatim Madrasah Al-Taqwa;
Hidup kami saling sayang menyayangi,
Azam kami menjadi hamba bertaqwa.

Abang Zaid baik budi,
Kami dilayan seperti keluarga sendiri;
Hari-hari berbunga kasih suci,
Hingga ke mati tidak dilupai.

Kami bergurau senda setiap hari,
Bersenda gurau tidak terguris hati;
Bersahabat saling hormat menghormati,
Demi kerana Allah dicintai.

Setiap hari membaca Kalam Allah,
Memejam mata menghafal Al-Quran;
Ayat dibaca hafallah sudah,
Gembiranya hati dalam kesyukuran.

Baca Al-Quran berjubah dan berserban putih,
Berwangi-wangian setiap hari;
Hafalan Al-Quran menjadi mudah,
Gembiranya hati tidak terperi.

Solat berjemaah setiap waktu ,
Setiap seorang berpeluang menjadi imam;
Gembiranya kami apabila sampai waktu,
Syahdu sungguh mendengar suara imam.

Waktu Maghrib aku mengalunkan azan,
Penghuni bumi dan langit syahdu mendengar;
Gembiranya aku mengalunkan azan,
Doa penghuni bumi dan langit aku bersyukur.

Ustaz mengajar kami penuh kasih sayang,
Kami dianggap seperti anak sendiri;
Dunia akhirat kami ingin cemerlang,
Belajar bersungguh-sungguh setiap hari.

Kusayang abang dan adik-adik,
Di Rumah Anak Yatim Dan Kebajikan Madrasah Al-Taqwa;
Hidup kami seperti adik beradik,
Moga kami menjadi insan bertaqwa.

Suatu hari Amizan menelefon bapa,
Minta belikan beg sandang;
Setiap hari menunggu bapa,
Redha Amizan bapa tak datang.

Bilik kami dihias indah,
Dipenuhi dengan kad ucapan Hari Ibu;
Kata-kata maaf dan sayang penuh bermadah,
Hingga ke Syurga kami sayangkan ibu.

Kusayang adikku Iman sepenuh hati,
Iman mahukan jam dan minyak wangi;
Kuhadiahkan Iman sukanya hati,
Dipakai Iman setiap hari.

Sukanya hati kami dapat perhatian,
Daripada FINAS untuk raikan kami;
Kami gembira dalam kesyukuran,
Kerana ada yang sudi mengingati kami.

Berqiamulail kami di malam itu,
Syahdu sungguh abang Zaid membaca Al-Quran;
Kami semua menangis tersedu-sedu,
Menghayati Kalam Allah dalam kesyahduan.

Selepas solat kami berzikir,
Sambil berzikir menangis hiba;
Hal dunia kami tak fikir,
Melainkan Allah yang dipuja.

Habis berzikir kami bermaaf-maafan,
Sambil bermaafan berpelukan dalam tangisan;
Serasa kami tidak mahu dipisahkan,
Kalau sudah takdir kami redhakan.

Hari itu kami bersiap menyambut tetamu,
Tetamu yang dihormati lagi disayangi;
Sikap penyayang mereka sudahlah tentu,
Bertuahnya kami hidup disayangi.

Kemeriahan menyambut tetamu bertukar duka,
Kami berpelukan sesama sendiri;
Berzikir kami penuh hiba,
Relakan kami sehidup semati.

Sahabatku separuh badan ditelan bumi,
Menyuruhku selamatkan diri;
Aku menangis melihat sahabatku mati,
Moga dirimu Syurga menanti.

Sahabatku ditelan bumi bersama adikku,
Kusempat mencapai tangan adikku Iman,
Tapi apa nak buat cepatnya berlaku,
Pergi adikku Iman kulaungkan azan.

Duhai sahabat-sahabat dan adikku sayang,
Kalian dikebumikan dalam liang lahad yang sama;
Kenangan bersama terbayang-bayang,
Tunggulah kedatangan ku ingin bersama.

Pemergian kalian kutangisi dalam redha,
Kenangan bersama kuabadikan hingga ke mati;
Gembiralah kalian menikmati Syurga,
Sesungguhnya Allah memberimu darjat yang tinggi.

Karya: Ratu Rimba Niagara
22 Mei 2011
(Sempena Memperingati Pemergian 16 Orang Pelajar
Rumah Anak Yatim & Kebajikan Madrasah Al-Taqwa.
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh mereka)
Like ·  ·  · Promote · See Friendship
  • Imam Pujo Mulyatno Cipuk Aku juga pernah merasakan masa kanak kanak yang bahagia. Dimanapun selalu untuk bermain. Sambil pengajian di masjid juga bermain, namun sesungguhnya permainan anak adalah proses pembelajaran agar kelak dewasa menjadi pribadi yang tangguh, menghargai pluralitas, menghormati kawan. Pengajian selalu diisi dengan ilmu tauhid dan ushuluddin, akhlaq atau fiqih, Al Quran, dan sejarah islam atau ilmu tarekh. Salam utk yang mulia Ratu Rimba Niagara.
    12 minutes ago via mobile · Unlike · 1
  • Ratu Rimba Niagara Makasih atas komentar yang diberikan.

(PETIKAN DARIPADA WALL IMAN PUJO MULYATNO CIPUK)
4 Ramadhan 1434H
13 Julai  2013M

0 comments:

Post a Comment

 
;