Wednesday 19 September 2012

YANG HILANG AKAN BERGANTI





APA MATLAMAT MISI DAN VISI GRUP DITUBUHKAN

Apapun semuanya fisabilillah...tapi terlebih dahulu fisabilillah diri sendiri...kerana diri sendiri tak pernah sempurna...kita di sini saling melengkapi memberi sumbangan idea , berbagi ilmu dalam bentuk apa yang terdaya oleh kita...kalau kita di sini sebagai pepatung untuk diam bisu ...mengenawakan orang..atau apa saja...amat malanglah di wujudkan grup ini. Makanya tumpukan apakah misi dan visi grup ini ditubuhkan dan pastikan setiap baris apa yagn disampaikan bernas dan diterima semua ahli di sini...jika ada unsur-unsur hina menghina atau apa saja yang boleh menjadi isu perbalahan ...padamkan saja dan mereka yang membawa virus di keluarkan dari grup...kerana saya yakin di grup ini adalah 100 % tentera Allah Azzawajallah yang matinya Insya-Allah Syurga sebagai balasan-Nya. Aamin

KARYA RATU RIMBA NIAGARA
19 Sept 2012
Like ·  ·  · about an hour ago
  • 2 people like this.
  • Holil Azmi Ah, tentramkan sahaja hatimu saudariku,.
    Sebab angin tetap akan berhembus
    Pada panas ataupun hujan

    Dan bersama angin

    Semua akan berlalu
    Kecuali karya karya yang bermakna......

    Abadilah karya,. 
    Meski setiap karya ada zamannya
    Abadilah karya
    Bukan caci ataupun cela...... #admin
  • Rabeah Mohd Ali Baru ku tahu kamu adalah admin di sini
    Sudah hampir dua tahun aku di sini
    Baru tahu ini
    Gimana ni pak naga?
    Kusangkakan pak naga selama ini...
    Apa mahu aku bilang
    Ralat juga baru tahu
    Kenapa dulu tidak mahu 
    Perkenalkan diri
    Kenapa baru sekarang?
    Bingung aku ni
    Pak Naga tolong jelaskan?
  • YANG HILANG AKAN BERGANTI

    Untuk pengetahuan pak holil...
    Setiap grup dimasukkan namaku
    Tanpa tahuku
    Tanpa izinku
    Kerana nama ku sudah ada
    Sebagai hormati undangan
    Mereka dengan menyumbangkan karya
    Bergantung kepada ilham yang dapat
    Masa itu aku punyai 3 grup saja
    Yang seingat aku 
    Grup DRSB yang terdahulu
    Aku hantar karya
    Dapat ilham 
    Bila siap hantar karya
    Samada dibaca atau tak 
    Aku tak tahu
    Yang penting
    Aku suka siarkan karyaku
    Ada satu grup tu
    Aku siarkan karya
    Dari pagi
    Hingga ke petang
    Petang hingga ke malam
    Aku suka...
    Tapi satu hari 
    Di grup itu ada berlaku
    Pesilisihan pendapat sesama mereka
    Aku tak masuk campur langsung
    Dan aku tak tahu menahu hal itu
    Sebab kerjaku mengarang dan mengarang
    Tiba aku diberitahu
    Aku telah delete
    Post ahli
    Mana bisa mungkin aku delete 
    Post tersebut 
    Sebab aku bukan admin di situ
    Lainlah aku sendiri yang post
    Dia tak percaya dia tuduh juga
    Tiga hari tiga malam aku menangis
    Kerana dituduh
    Aku mahu keluar
    Tapi dipujuk oleh
    Ramai ahli di situ
    Kerana mereka 
    Suka aku berkarya di situ
    Kerana akulah
    Yang menceriakan
    Grup tersebut
    Pujuk punya pujuk
    Aku pun beralah
    Dan aku lupkan 
    Apa yang luka 
    Merobek hatiku di situ
    Sejak dari itu
    Ada saja yang tak kena
    Karyaku
    Banyak yang salahlah
    Tak ikut rimalah
    Bahasa tonggang langganglah
    Ramai yang menghentam
    Hentam bagi matilah...
    Aku menangis lagi...
    Tapi menangis kai ini
    Teruk dari yang dulu
    Bila mana admid kat situ
    Kata
    Jangan siarkan karya
    Sampah-sampah di dinding wall grup ini
    Terkedu terjelupuk aku
    Terpukul aku
    Yang amat dahsyat
    Kata-kata yang aku tak boleh 
    Terima daripada seorang admin
    Berlakulah perang mulut lagi
    Lima enam orang rakanku
    Yang membela aku
    Yang peliknya bukan salah apapun
    Salah aku buat puisi
    Tak kena citarasa
    Dengan editor di situ
    Katanya bahasa beteraburlah
    Tak tersusunlah
    Pantun yang kubuat pincang bunyinya
    Dia siap ajar lagi tu
    Aku katakan
    Aku menulis ini
    Secara sukarela di sini
    Bukan dibayar gajipun sesin pun tidak
    Apalah salahnya kau yang bijak pandai
    Yang pakar dalam bidang bahasa
    Yang ada ijazah dalam bidang bahasa
    Memperbetulkan apa yang salah
    Kita sama-sama berkerjasama
    Demi memartabatkan sastera melayu Nusantara
    Wah! Apa lagi adimin kat situ
    Bagaikan tsunami 
    Aku pun apalagi
    Diremovekan dari grup
    Tersebut tanpa ehsah!
    Sebelum itu dia siap berpesan denganku
    "SARANG TEBUAN JANGAN DIUSIK 
    YANG HILANG AKAN BERGANTI"

    KARYA RATU RIMBA NIAGARA
    19 Sept 2012

      • 注ぎ口デモクラシー

        城壁の壁があった鈍い
        そう頻繁に写真を目撃
        どこの大統領候補者と国会議員


        壁に直面してディスプレイの行が並んでいました
        格安販売で、多くはプラスチック製のステープルのパケットの原価計算
        diperjualkanは、電力を消費する人々を取引

        この民主主義ですか?
        または空腹の腹である人々
        投票ブースには多くの分のトランザクション
        長期的には質入れされたため
        腐敗した指導者を選ぶ
        ので、人々は頭蓋
        Unlike ·  ·  · about an hour ago
        • You like this.
        • Duhai Pak Naga...
          Aku tahulah kau itu naga
          Tak akanlah bahasa naga yang kau mahu aku baca ye...
          Sekarang ni terangkan apa maksud bahasa nagamu itu?
          Kalau kau tak terangkan 

          aku lari tinggalkan tempat ini
          Lagi pun kau bukan selalu ada di sini
          Aku tahulah kau berendam di Tasik Chini
          Tapi takkanlah tak timbul-timbul ye...
          Hingga berlaku tsunami sastra di sini
          Kau tak angkat tahu
          Kau itu Admin
          Mesti mau tahu...
          Jadilah admin yang selalu turun padang
          Selalu menegur sapa anak buahnya
          Ini tidak 
          Rumah Sastra untuk berdailog
          Bagaikan dilanggar garuda
          Apapun Rumah Dialog Sastra Borneo
          Telah terkenal di Malaysia hehehe
          Jangan marah ye
          Dj itu bilang aku 
          Admin di sini
          Takut dong
          Kena bunuh dengan mu nanti
          Kerana merampas kuasamu...heheehe
          Salah mu juga
          Yang pergi berendam di tasik lama-lama kenapa?
          Mulai saat ini hari-hari timbul dari tasik ok? hehehe
          Jika tak mahu aku tinggalkan tempat ini
          Aku masih di sini
          Kerana kau naga
          Menghormati 
          Persahabatan dua benua bersastra...
      (PETIKAN DARIPADA DIAOG RUMAH SASTRA BORNEO)
      19 Sept 2012

0 comments:

Post a Comment

 
;