Wednesday 31 July 2013

JIWA HULUBALANG DISEMAI DARI KANAK-KANAK SEBELUM REMAJA


'SELAMAT HARI PAHLAWAN 2013'
  • Drpd. Karaton Nusantara dengan izin YTM Sri Pemangku Adat bahawa:
    Sabda Pendeta "MELENTUR BULUH BERMULA DARI REBUNGNYA"
    • You, Sri Pemangku Adat and 6 others like this.
    • Sri Pemangku Adat drpd. Karaton Nusantara indahnya amalan adat budaya kita bermula seawal kanak2 sebelum remaja menuju dewasa inilah waktu yang wajar untuk kita mendidik generasi kita, amin ya allah.
    • Ratu Rimba Niagara PEWARIS MESTI MEWARISI ILMU KEPAHLAWANAN NENEK MOYANG MEREKA AGAR TAK PUPUS DITELAN ZAMAN.
      17 hours ago · Like · 1
    • Ratu Rimba Niagara MENCARI PEWARIS KERIS 

      Gus Anggi EL Rey
      alhamdulillah saya dapat mengeluarkan sebuah keris lama di daerah pantai pasir lanun mersing. beberapa hari lepas..
      setelah saya bawa pulang,saya dapat mimpi ni keris mencari tuan yg berhak memiliki..
      keris yg hebat suruh berdiri bisa berdiri.. suruh pusing bisa pusing....
      sesiapa tahu dan berhak memiliki harap hubungi saya.. secepatnya.

      Pangeran Adipati Agong Keris pendekar berdarjat kerabat
      pendekar terbilang sabong berperang
      takkan mundur sabong pendekar beradat
      pendekar digelar jalak melintang disandang

      keris dipaparkan dipangkuan
      putera keturunan dari bangsawan
      ada namanya dalam sejarah disebutan
      jalak lenteng bukan sembarangan

      Ratu Rimba Niagara 

      SUMPAH KERAMAT LAKSAMANA HANG TUAH

      Sesuatu berita yang amat penting diketahui samada kerabat diRaja atau rakyat jelata .
      Jika sekiranya melayu dan islam dapat didaulatkan
      dan dimartabatkan barulah bangsa melayu tidak mudah diperkecilkan, apatah lagi di pandang sebelah mata oleh bangsa lain. Maka benarlah , sumpah keramat Laksamana Hang Tuah, 'TAK AKAN HILANG MELAYU DI DUNIA!' semua-Nya dengan izin-Nya jua. Aamiin Ya Rabbal A'Lamin.

      RATU RIMBA NIAGARA
      17 Disember 2012
      17 hours ago · Like · 1
    • Ratu Rimba Niagara KEPAHLAWANAN MELAYU BAGAIKAN LAKSAMANA HANG TUAH

      PULAU RUPAT INDAH PERMAI
      SANGKAR BESI SIBURUNG ELANG
      KALAU MAKRIFAT SUDAHLAH SAMPAI
      PENDEKAR TAK MATI DITENGAH GELANGGANG
      By: Zairi Erie

      MARILAH KITA BERPADU AGAR BANGSAKU MEGAH!

      Aku anak melayu...
      Engkau anak melayu
      Tapi aku pantang melayu hina bangsa melayuku sendiri
      Makanya marilah kita ke tengah gelanggang
      Beradu kepahlawanan melayu
      Kerna pendekar melayu tak akan mati di tengah gelanggang...

      Engkau janganlah bersandiwara...
      Engkau kata engkau anak melayu
      Apa bukti engkau sokong melayu?
      Ada anak bangsa engkau
      Yang engkau bela?
      Bilang sama aku?
      Mana buktinya?
      Aku pantang orang pandai berkata-kata
      Tapi tak mahu buktikan!!!!

      Apa kuasa aku mahu aku buktikan?
      Engkau yang patut buktikan...
      Engkau yang ada kuasa
      Kenapa engkau tak gunakan kuasa engkau itu
      Engkau leka dengan pujian pangkat engkau
      Dengan kuasa yang engkau ada
      Engkau kumpul sebanyak mana harta yang engkau mahu
      Engkau hendak bawa harta engkau ke kubur ke?
      Hingga lupa tanggungjawab engkau kepada anak bangsa!!!

      Ciss bedebah engkau...!!!
      Aku kumpul harta kerna itulah matlamat aku...
      Engkau yang dengki khianat dengan aku....!!!!

      Yang engkau ambil itu bukan kepunyaan engkau!
      Harta rakyat...hak rakyat....!!!!
      Apa engkau tak rasa bersalah?
      Kerna engkau tak rasa bersalah ....
      Marilah kita bertarung tenaga....
      Baru tahu engkau berkuasa atau aku yang berkuasa...

      Ciss anak melayu pantang dicabar!!

      Ciss! Bedebah engkau masih lagi mengaku anak melayu!!!
      Tapi pengkhianat bangsa sendiri....!!!!

      PULAU RUPAT INDAH PERMAI,
      SANGKAR BESI SI BURUNG ELANG;
      KALAU MAKRIFAT SUDAHLAH SAMPAI,
      PENDEKAR TAK MATI DI TENGAH GELANGGANG.

      KEPERKASAAN MU PAHLAWAN AKU MENGALAH,
      KEKUATAN MU BAGAIKAN LAKSAMANA HANG TUAH;
      ENGKAU MEMBUATKAN AKU MENGAKU KALAH,
      MARILAH KITA BERPADU AGAR BANGSAKU MEGAH.

      KARYA RATU RIMBA NIAGARA
      31 Ogos 2012
      17 hours ago · Like · 1
    • Sri Pemangku Adat drp. Karaton Nusantara apa jua pusaka PATI mempunyai PEMILIKnya yang SAH JUGA BERHAQ, amin ya allah.
      17 hours ago · Unlike · 2
    • Ratu Rimba Niagara SKRIP HANG JEBAT & HANG TUAH ERA MODEN

      HANG JEBAT :

      Apa salahnya kita bermaaf-maafan...

      kalau kubunuh kau sia-sialah perjuanganku selama ini membela kau.

      HANG TUAH :

      Ya...betul katamu Jebat...
      kita bermaaf-maafan demi rakyat dan Raja kita.
      Aku tak mahu menjadi rakyat yang derhaka!
      Aku tak mahu menjadi sahabat yang tak mengenang budi!
      Nanti kukabarkan kepada Raja bahawa kau dan aku adalah rakyat yang setia ...
      Apa yang terjadi selama ini adalah cuma salah faham saja angkara fitnah.
      Raja pasti boleh terima apa yang kukatakan.

      HANG JEBAT:

      Betul ke Tuah.

      HANG TUAH :

      Raja sekarang Raja berjiwa rakyat. Sayangkan rakyat dan negara melebihi kepentingan sendiri.
      Begitu juga rakyat sayangkan Raja dan negara melebihi kepentingan sendiri.

      HANG JEBAT:

      Kalau begitu ayuh kita pergi mengadap Sultan.

      HANG TUAH :

      Sultan pasti gembira mendengar kabar berita ini.
      Barulah kita tidak rasa bersalah hingga ke mati.
      Tiadalah sesal di hati baik Raja, rakyat dan generasi akan
      datang pastinya semua gembira kerana tidak akan hilang melayu di dunia!

      HANG TUAH/HANG JEBAT:

      DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!

      RAJA:

      SAYANG RAKYAT!

      Karya: Ratu Rimba Niagara
      30 Jun 2011

      (PETIKAN DARIPADA WALL RATU RIMBA NIAGARA)
      31 Ogos 2012

      AKU TAK MAHU MENJADI PENDERHAKA RAJA

      "Raja adil raja disanjung...Penderhaka Raja mesti kubunuh!"
      "Engkau pengampu Raja...apa yang engkau dapat? Kurniaan diRaja!"
      "Bukan itu yang aku mahukan...cuma aku mahu menjadi rakyat yang setia...setia kepada Raja."
      "Setia...sebelum berkuasa bolehlah! Dah berkuasa tengok...rakyat ditindas?"
      "Bedebah! Bukan Raja yang menindas rakyat tapi pemerintah !Engkau tahu tak? Tak akan rakyat hendak menindas rakyat..."
      "Kalau pemerintah menindas rakyat mana buktinya?"
      "Buktinya engkaulah yang menafikan kedaulatan diRaja!!!"
      "Kedaulatan diRaja? Macam mana tu?"
      "Pemerintah mengiktirafkan institusi diRaja...rakyat pun aman ."
      "Kenapa engkau kata macam tu?"
      "Sebab tiada Raja tiada negara tiada negara tiada rakyat ...ada rakyat ada pemerintah kerana rakyat adalah pemerintah...."
      "Engkau ini cakap berbelit-belit bikin aku nggak faham!Cakap bikin aku faham bisa nggak?"
      "Senang cerita lah...sebab apa aku kata rakyat itu pemerintah...siapa yang memilih pemerintah?
      "Rakyatlah!"
      "Pandaipun engkau....makanya pemerintah itu rakyat...rakyat itu pemerintah...makanya rakyat perlukan Raja yang adil barulah negara jadi sempurna...ada negara ada rakyat ada rakyat ada Raja..."
      "Itu macam kah...baru aku faham....betul kata engkau .....kalau macam ini tak jadi gaduhlah...kita bisa jadi kawan boleh nggak?"
      "Tentulah boleh...sebab engkau tidak jadi penderhaka...aku suka."
      "Hehehehehe"
      "Sukalah tu!"
      "Pastilah suka...."
      "Kenapa suka?"
      "Perjuangan kau sudah tercapai"
      "Maksud engkau?"
      "Engkau sudah berjaya menyedarkan aku makanya aku tak mahu lagi jadi rakyat penderhaka kepada Raja."
      "DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!DAULAT TUANKU!"

      Karya RATU RIMBA NIAGARA
      23 Mac 2012
      Like · · Unfollow Post · 3 hours ago near Melaka, Malaysia
      7 hours ago · Like · 1


(PETIKAN DARIPADA GRUP SRI PEMANGKU ADAT & RATU RIMBA NIAGARA)
23 Ramadhan 1434H
1 Ogos 2013M

0 comments:

Post a Comment

 
;