Wednesday 7 May 2014

GARUDAKU GARUDAMU (488) ANDAI KAU TAHU DUNIA SASTRAKU PASTI KAU TAK HAMPAKAN AKU




BERSYUKUR APA YANG KAMU MILIKI ITULAH KEBERKATAN
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..
Like ·  · 
Ku tidak mementingkan ramainya rakan fb ...banyaknya komentar...yang kupentingkan semangat setiakawan yang sejati ikhlas setulus hati merealitikan sastraku ke dunia nyata. Jika tiada niat begitu sekadar suka-suka untuk menjadi rakan fbku lebih baik mundur...izinkan ku berkarya sendiriaan tanpa menunggu janji yang menghampakan...
Like ·  · 
Jika mereka yang tidak menjadi rakan fbku tapi hendak juga memberi komentar pastikan komentarnya mengikut tema karya...komentar yang ditulis pastikan gunakan pemikiran di aras tinggi...dan menggunakan bahasa yang tenang roh dan jiwa mendengarnya.
Like ·  · 
Tuanku Putera Nurdin...mana idemu ...jangan satu perkataan dong..jika mahu beri komentar perahkan otakmu hingga ke aras tinggi agar otak mu bisa berfikir selalu ya...jika tidak gimana mahu jadi pejuang sastraku jika males-males perah otak mu ya...hehehe
Like ·  · 
g mesti faham dengan dunia sastraku...jika dia sudah faham dengan dunia sastraku barulah aku boleh faham dengan dunianya...itulah medan sastraku di fbku mengambil keputusan bukan untuk menjaga hati rakan fb yang tak faham-faham mengambil keputusan untuk menjaga sastraku agar sastraku tak terluka dibiarkan sepi tampa komentar....sejujurnya ku hanya tahu setiap rakan fbku mesti berikan komentar. mengikut tema karya yang disiarkan...rakan fbku tidak akan ada rasa pelit bin kedekut ide jika ada ....itu bermakna dia barangkali telah mencentuskan inspirasiku berkarya barangkali di group yang ditubuhkannya. Semua rakan fbku yang kupilih dari ribuan orang adalah gerakan rasa hatiku ...tiada dipaksa atau terpaksa...begitu juga mereka...mereka siap untuk ditinggalkan dari rakan fbku dan aku juga siap ditinggalkan mereka tanpa ada rasa kecewa atau hampa atau sakiti hati...kerana semuanya sudah faham ....siapa aku dan kenapa aku terimanya sebagai rakan fbku. Tiada niat di hati untuk wujudkan budaya memutuskan talisiraturrahim. Cuma di laman fbku saja..sekarang yang tinggal cuma 20 orang di medan juang yang aktif ada tiga empat orang...16 orang lain cuma dalam pemerhatiaan hatiku 50 - 50....kalau hatiku berkata tidak...maka sudilah maafkan aku....
Like ·  · 
World's deepest swimming pool at 113 feet
Like ·  · 

RAKAN FBKU ANDAI KAU TAHU DUNIA SASTRAKU PASTI KAU TAK HAMPAKAN AKU

Duhai rakan fbku...
mula jadi rakan fbku
kamu rajin like dan beri komentar
dan kamu tahu aku menunggu komentarmu
tapi bila lama kau jadi rakan fbku
terus senyap sepi hilang entah di mana
sepatutnya makin lama kenal sastraku
makin kau bersemangat
untuk memberi komentar
seperti kau berani
menyelam ke dunia sastraku
lagi banyak kau temui
khazanah sastra
yang tak terkira banyak-Nya
tapi kau tak begitu rupanya
lagi lama kau kenal sastraku
kau sepikan sastraku tanpa ehsan
kemudian bila aku removekan kamu
kamu bilang aku si pemutus silaturrahim
adakah itu adil bagiku
sebab itu beribu ribu kali
aku bilang
aku pentingkan komentarmu
tapi kau yang sengaja mahu
membuatkan sastraku jadi nazak
maka sebelum jadi nazak
izinkan aku undur diri darimu
yang tak pernah mahu
ehsan sedikitpun pada dunia sastraku
di laman fbku adalah medan juangku
bersastra bermati-matian
seolah aku berada di medan perang
jiwaku semuanya ada di medan juang sastraku
andai rakan setiakawan yang kuharapkan
menghampakan aku
dengan like dan sedikit ilmumu pun
tidak sudi kau tuangkan di wall fbku
gimana aku hendak berjuang denganmu
jika ide pun dah kedekut
apatah lagi hendak menyelamatkan
perjuangan sasteraku agar tak nazak
andai kamu wujud seperti tak wujud
di wall fbku
kamu bukanlah pejuang yang kuharapkan
karena sudah hampir empat tahun
kamu biarin aku berjuang kesendiriaan
dengan bicara dan janjimu yang belum tertunai lagi
maka izinkan aku bersastra kesendirian tanpamu lagi
aku hanya tenang bersastra
hanya dengan mereka rakan setiakawan yang memahami dunia
sastraku sahaja...maafkan aku buat selamanya....


Rakan fbmu yang hampa....


Ratu Rimba Niagara
7 Rejab 1435H
7 Mei 2014

0 comments:

Post a Comment

 
;